Uz sa to tu rozoberalo asi 1000x a le predsa je to ta cast leha ktora je pre jazdca najdolezitejsia ak nesadne tak uz moze asi aj na zabradlie sa vratit.
Ake mate skuusenosti zo sedackou z polska
http://translate.google.com/translate?hl=cs&...
meriam 174 cm ale nikdy som sedacku nemal moznost odskusat iba tu co je ako plazova stolicka. Tak ze co by bolo najlepsie pre mna??
Mam na svém Raptobiku tu sedačku pro SWB (rozměr M) z Polska od Jarka. Pro mě je dobrá, vydržel jsem na ní i K24. Pod konec maratonu mě zadek bolel, ale to bylo asi hlavně tím, že nebyl na tu sedačku moc zvykly. Měl jsem najeto před K24 jen 200 km.
Taky jsem ji kdysi měl na svém kole a byla v pohodě - velikost L (kolo jsem potom prodal takže výdrž nemůžu posoudit..)
a kedze meriam 174 cm striktne mi sadne M-ko alebo suu tam inee kriteeriaa??
jo a este ako dlho trvalo nez vam prisla s toho polska??
V podstatě záleží víc na délce trupu než na celkové výšce. Dva stejně velcí lidi můžou mít tak různě dlouhé nohy, že jim budou pasovat dvě různě velké sedačky. 174cm vypadá, že M-ko bude to pravé, ale pokud si chceš být jistý, změř si ještě X-seam. Sedni zády ke zdi, natáhni nohy, dej chodidla svisle a přilož k nim třeba knihu (je lepší na to někoho mít k ruce). Změř vzdálenost od zdi ke knize a máš X-seam. Já měřím 178cm, můj X-seam je cca 110cm a mám M-ko sedačku. Pokud nemáš na svých 174cm nějak extra krátké nohy, jako třeba X-seam pod 100cm, tak ti bude taky sedět M-ko.
Taak ze muj X-seam je 111 cm stoho dedukujem ze mko je ok. som sa baal ze som nejaky atypicky ale kukam ze ani nie iba tym ze budem jediny na okoli z lehom :-D
Koukám, že máte všichni nějaké dlouhé nohy. Já mám se svými 170 centimetry X-seam cca 101 cm.
zato moze moj tato ja som mu vravel ze secko nemusiim mat dlhee :-D
Tak to by M mělo pasovat dobře. Já jsem na něm poměrně blízko horní hranice, kdybych měl záda jen o kousek delší, už bych možná líp seděl na L-ku. Tvoje záda jsou podle všecho o kousek kratší než moje, takže se možná trefíš přesně doprostřed velikosti M.
Jsou malé rozdíly v přesném tvaru dané velikosti podle výrobce. Nejvíc mám samozřejmě vyzkoušené sedačky od Azubu. Vyznačují se poměrně velkou spodní částí, takže když je hodně zakloníš a nemáš přitom pedály moc vysoko, může spodní hrana sedačky trochu zavazet. Ale celkem mi vyhovují. Ty polské jsou velmi podobné, aspoň co jsem zatím viděl. Možná jsou dole malinko víc otevřené, což není na škodu. Ale to už se bavíme o tak malých rozdílech, které začnou být rozeznatelné až když se člověk sžije s několika různými lehokoly a začne si všímat detailů.
Ta spodní hrana je celkem důležitý rozdíl mezi hliníkovými a laminátovými sedačkami Azubu. Na laminátu je ta hrana občas cítit. Třeba když dá člověk nohy na zem. Na Ecu se ta sedačka časem trochu ohnula, takže se do nohou nezařízne.
Řekl bych, že colombo tenhle problém ale řešit nebude, že na lowraceru bude mít nohy dost vysoko a ani při zastavení je nebude mít v takovém úhlu aby hranu cítil.
Ok a este jedna otazka na tu sedacku je lepsie obal od toho poliaka alebo je lepsii bulpren?
Lepší je ventisit. :) Je sice pekelně drahý, ale pokud nechceš mít permanentně propocená záda, tak je to o řád jinde než jakékoliv pěnovaté podložky. Ideálně v kombinaci s děrovaným sedlem.
Jedna vyzkoušená varianta je sedlo z plechu (nechat si někde vykrojit podle výkresu dvě podélná nosná žebra a plochu sedla i s dírami a svařit dohromady) plus Ventisit. Bezvadně tuhé a větrající.
No ok ale z ocele to bude pekelne tazke a z AL asi drahe lebo by som to musel dat spravit na zakaazku. Co naviac neriesi probleem s tyym ze na nete som zohnal iba L-ko plaanik a kedze nemaam ponatia aky rozdiel je medzi M a L tak mam probleem. Napady??
Ventisit má význam i na laminátové sedlo, to plechové bylo spíš navíc.
Ad plechové -- dělali jsme ho z obyčejného "měkkého" hliníku (tloušťkou si teď nejsme jistý, asi 2 až 3 mm, snad bude vědět Šárka až se objeví), takže cena materiálu v pohodě. Nechat si vykrájet laserem (vodním paprskem, anebo čím vším ještě se to dělá :) tak drahé není, spíš je problém někam dostat takhle malou zakázku. Tvar žebra je nejlepší udělat přesně podle svých zad (překreslit fotku apod.) chce to trochu odvahy, ale na druhou stranu drobné odchylky se ztratí. Případně můžeš pro ověření ještě před finální výrobou vystřihnout z tvrdého papíru a vyzkoušet, jak ti pasuje na záda (a nezapomenout, že nad žebrem bude ještě plech plus nějaká ta podložka! :)
Ventisit není vše spásný. Je dost tvrdej a dost klouže. Co jsem slyšel, tak s pevnou neděravou sedačkou jeho výsledky stejně nejsou tak zázračné. To klouzání by mohlo být na lowraceru s hodně položenou sedačkou problém, aby člověk při šlapání nejezdil pořád nahoru a dolu.
K tomu by vám určitě řekl víc Jirka.
Co se týče pocení, přijde mi šikovná vyplétaná sedačka na tříkolku.
Ventisit si pořizovala Šárka na Thys (tlustou verzi), kde je neděravé sedlo a rozhodně je to výrazně lepší než původní pěnová podložka. Že by klouzal mi nepřišlo, ale může to být subjektivní.
Vyplétané sedlo mám na svém semi-low kole, není to špatné (popruh šíře 40, napnutý co to jde (nejlépe ještě trochu víc :), pokud se spodní strana výpletu odtáhne dolů, tak to ani nekouše do zad a je to vcelku rozumný kompromis tuhosti a pohodlnosti). Ale záda se potí trochu i tak, v tomhle mi přijde ventisit lepší. Výhodu vyplétaného sedla vidím ve větší toleranci při výrobě a mírném pasivním odpružení. Nevýhodou je, že pokud se nenapne co to jde, tak pruží moc na pořádný záběr (takže také potřebuje bočnice z adekvátně tuhých trubek, 20x1 nerez vypadá OK, 16x1 bylo málo).
To klouzání IMHO bude dané tím Thysem. Když mám hodně poklopenou sedačku tak trošku kloužu i po bulprenu s potahem, ventisit je o hodně klouzavější.
Na Thysu je to určitě stylem záběru, já to myslel na původní Šárky lehokolo (podobné mému, semi-low), ale asi fakt jde hodně o sklon a profilování sedačky. Pokud nechceš nahánět aerodynamiku za každou cenu, tak teoreticky nejvhodnější úhel v kyčlích je podle nějakých testů (dá se vyhrabat po inetu) zhruba 120 stupňů (plus/minus, bez záruky, už si to fakt nepamatuju). Pokud budeš mít na sedačce navíc větší vyboulení pod bedra, tak by klouzání nemusel být problém. Ale při hodně velkém úhlu v kyčlích to může být úplně jinak, zas tolik osobních zkušeností nemám.
Problém klouzání těla po sedačce má několik příčin.
Nejsnadněji se ovlivní ten potah, respektive oblečení a potah. Některé kombinace drží jak přilepené, až nepohodlně, některé kloužou.
Další je úhel sedla vůči zemi. Čím větší, tím větší silou drží tíha tělo dole na zadku a tím víc práce dá jakékoliv síle od šlapání s ním po sedačce pohnout ve směru osy páteře.
Další je úhel v kyčlích. Neměřil jsem konkrétní čísla ale pocitově se to dá říct tahle: pokud hlavní oporu zad proti tlaku na pedál v horní úvrati cítíš někde v pase a kolem ledvin, tak klouzat nebudeš. Tvarový zámek těla se sedačkou prohnutou u ledvin směrem nahoru už má takový vliv, že to nemá moc tendenci nutit tělo nahoru po sedačce. Pokud tohle zkombinuješ s úhlem sedla vůči zemi aspoň cca 27°, tak to kolo bude schopné slušného sprintu nebo rychlého stoupání do krátkých prudkých kopců. Na druhou stranu máš větší riziko, že tě začnou bolet hýždě od toho, jak pracují v jednom směru a jsou stlačené váhou těla kolmo na něj.
Poslední faktor, a ten neumí nikdo vyřešit, je připojení kůže na zádech ke kostře těla. Nebo přesněji absence takového připojení. Kůže drží na těle nějakým vazivem nebo čím (biologie mi nikdy moc nešla) a na zádech je to navíc velká rovná plocha, takže umí vůči kostře pružit nahoru a dolů docela hodně. Takže pokud máš v kyčlích hodně otevřený úhel, tak by ses mohl k sedačce i přilepit, ale budeš pořád ztrácet energii v pružině zabudované ve vlastním těle. Viděl jsem kdysi lowracer s exterémně plochým úhlem sedla, které mělo nahoře packy, pod které se jezdec nasoukal ramenama. Jak moc tohle funguje netuším, každopádně to není nijak rozšířené řešení.
Když se tohle všechno dá dohromady, tak ti vyjde následující:
Potah sedla vem takový, aby nepružil zbytečně moc podél sedla, ale přitom poskytl komfort, s jakým můžeš žít. Pokud chceš jezdit rychle, tak nenos oblečení, u kterého se ukáže, že po daném potahu dobře klouže, nebo jehož vrstvy kloužou po sobě. Šusťákové bundy s podšívkou jsou schopné sežrat docela hodně výkonu už jen tímhle, krom toho, že se nafukujou jak padák.
Co do konfigurace kola to vždycky bude kompromis. Můžeš klidně být někdo, komu nevadí taková guma, jakou používá Thys, ale pokud se chceš s klouzáním po sedle vypořádat, budeš si kvůli té vlastní pružnosti kůže na těle muset vybrat, jak chceš kolo používat. Pokud chceš krátkodobý sprintovací výkon a vyjíždět prudké kopce, obětuješ nějaký odpor vzduchu a vezmeš nějaký takový posaz jak má můj Oceláč: 28° úhel sedla a kolena a špičky bot chodí do výše ramen. Pokud chceš jezdit vysokou konstantní rychlostí nebo třeba vytrvalostní jízdu po rovině, jako K24, tak budeš mít lepší smířit se s trochou klouzání po sedle a radši získáš pohodlí a aerodynamiku - sklopíš sedlo na třeba 24° a nohy budou chodit o chlup výš než máš ramena. Tím se příjemně rozloží váha těla na celá záda a zmenší odpor vzduchu, ale když se do toho opřeš, tak i s nejlepším potahem ucítíš, jak ti kostra leze po sedle nahoru a dolů v rytmu šlapání. Dá se to eliminovat zčásti pomocí pevných řídítek a tahu rukama, musí se to trochu nacvičit. Supermany v tomhle fungují nejlíp, ale i za tiller se dá docela slušně pověsit.
Na závěr by se asi hodilo dodat, než někdo začne vyšilovat, že všechno tohle zajímá jen toho, kdo chce ze svého lehokola ždímat nějaké výkony, zkoušet co dokáže a zlepšovat se. Kdo ho má kvůli pohodlí, jezdí se kochat krajinou od hospody k hospodě, tak se na to může vybodnout a potah sedla a posaz nechť řeší jen podle pohodlí a na všechno ostatní se vybodne.
Hele a neznáš nějaký způsob, jak odstranit bolesti zadku, když máš větší úhel sedla?
Napadlo mě nacpat mezi bulpren a tu hliníkovou sedačku v bolavém místě kus karimatky nebo podobné hmoty, která by se nesesedla tak rychle a pružila by. Zatím jsem ji tam nedal a položil sedátko, co to šlo. Asi by se tou hmotou ztratila část část energie, ale tu rád obětuju, když to nebude bolet.
To jde blbě. Pokud tě bolí hýžďové svaly po nějaké době jízdy, tak je to opravdu tím, že v době, kdy se natahují a stlačují při šlapání, je na nich váha těla a drží je stisknuté kolmo ke směru jejich práce. Není to naklepáváním na hrbolech nebo tak. Každý je na to jinak náchylný, někomu se to nestává na žádném lehokole, někomu na skoro všech. Mě to dělá jen Oceláč a trochu SnowZombie, i když na té jsem nikdy nejel zas tak dlouho.
Měkčí spodek sedačky by pomohl jen minimálně a ta karimatka by ho podle mých zkušeností nezměkčila. (Zkoušel jsem karimatku pod bulprenem když jsem měl L-ko sedlo a chtěl ho tím přizpůsobit aby mi líp sedělo.)
Co může pomoct je jiný tvar spodku sedačky, spíš než jiná tuhost. V postatě potřebuješ, aby na svalech byl menší tlak. Za tím účelem jsou některá sedla tvarovaná dole tak, že prostředek je výš než kraje. Trochu jakoby sis sednul do měkké hmoty a použil ten otisk jako formu. Prostředek sedla kopíruje tvar páteře, kostrče a pokračuje zavírajícím se obloukem. Rovnoběžně se středovou linií ale blíž ke krajům je tvar podobný, ale ten spodní oblouk je protažený níž. Tím pádem víc váhy nese kostrč a části svalů blíž ke středu, spíš než aby byly spláclé do rovna. Je to děsně složitý popis, zkusím někde sehnat obrázek. Každopádně sehnat takové sedlo by nebylo lehké, ale mohlo by to sloužit jako inspirace pro nějakou tu podložku pod bulpren. Uvažoval jsem zkusit tenký pruh karimatky uprostřed sedací části. Někde u kostrče by se ztenčoval do ztracena, přes zbytek sedáku by byl nějak silný. Neexperimentoval jsem s tím ale, takže nevím, jaký by to mělo efekt. I o těch speciálně tvarovaných laminátových jsem slyšel, že to trochu pomůže, ale neřeší to problém úplně.
Tak přemýšlím, jestli myslíme oba stejné bolesti. Mě obvykle začínají bolet úpony svalů mezi hýžďovým svalem a pánví. Když si sáhnu na záda, přejedu dolů, cítím pánev a pak ty úpony. Je to přesně ta partie o kterou se opřu, když mám sedlo trošku vzpámenější. Na položeném sedle se tam neopírám tolik, ale taky to cítím.
Možná mě to tam bolí, protože mám tyhle partie nějaké citlivější.
Tak problém s těmihle úpony neznám. Na Azubu 4 jsem míval otlačené tohle místo nebo velmi blízko k němu, ale spíš výš, kde je pánevní kost. A z nějakého důvodu vždycky víc vlevo než vpravo a vždycky se mi na tomhle místě prodřel bulpren nejdřív. Nejsem si jistý stoprocentně, ale asi to aspoň trochu souviselo s oblečením. Co jsem přestal jezdit pravidelně v civilu a nosím nějaké elasťáky, tak to přestalo. Ale nevím jistě, jestli to bylo jen tím, a dost možná máš jiný problém. Každopádně mě už mockrát překvapilo, jak může být nějaká drobnost po delší době cítit. Třeba suchý zip brašen tažený přes sedlo, dokonce i pod bulprenem. Ze začátku o něm nevím, pak vím a po nějaké době dokonce začne tlačit. Podle mě je klidně možné, že nějaký druh kalhot způsobí nějaké drobné otlačení, pokud v tom člověk jezdí denně.
V civilu nejezdím, ale možná by to mohla být guma od trenek. Až příště vyrazím, trošku prozkoumám, kde mi která část oděvu končí.
Snad se mi brzo do rukou dostane laminátová sedačka, tak chci vyzkoušet, jestli i tam bude stejný problém.
Tady je jedna taková sedačka, ale je to blbě vidět: http://www.futurecycles.co.uk/ice-b1-recumbent... a tady http://www.hostelshoppe.com/images/products/la...
Tady je ta sedacka a řeší to "přesezení" podstatně. Už dávno jsem to řešil na svým VeloGauči větším dolním obloukem sedáku, protože je podstatné, dostat se při sezení na sedací kosti. Potom nehrozí to co známe z kancelářských židlí při nohách na stole. Že začne brnět a bolet prdéél ;o))))
http://holfi.pohoda.com/galerie/velogauc07.jpg
Takže jsi ji někde sehnal a pomohlo to? Od koho je?
Tak sedačka je doma a podle prvních zkoušek jsem z ní nadšen.
Tož testuj, hodně lidí bude zvědavých na výsledky :-).
Zatím pořád na tom co jezdím momentálně nejvíc, akorát s novou sedačkou.
http://holfi.pohoda.com/velog.php?id=foto08
Ventisit jsem zkoušel jen minimálně na pár kolech třeba na Spezi nebo CycleVision a už celkem dávno. Krom klouzání mi vadila i ta tvrdost, přece jen na neodpruženém kole ten 50mm bulpren dost pomáhá.
Pokud je sedlo slušně položené, tak se ani bulpren neprosedí při dlouhé jízdě, ale až když zestárne po pár tisících km. Na Azubech se tohle nepozná, protože nejpoloženější úhel co umí pořád ještě dává většinu váhy těla na zadek, takže tam se ten bulpren splácne a přestane pružit. Na lowraceru se mi nesplácnul ani po K24, pořád pružil skoro stejně jako na začátku.
Pěna co používá Thyss na svoje vesláky je co do pocení naprosto otřesná. Izoluje to jak karimatka a povrch to má jak guma. Pokud bych to za něco měnil, ventisit by se docela hodil. Bulpren by mohl být protivný při neustálém zvedání zad, nepoposedává se po něm dobře. Na ten je nejlepší se jednou pořádně usadit a zůstat tak. A klouzavost ventisitu na vesláku nevadí.
Problém klouzání po sedle podle polohy těla viz výš odpověď Marblovi.
Ok, díky za názor, asi mám zkreslený pohled, protože nejdéle jsem na pěnové sedačce jel asi na tom thysu. Nenapadlo mě, že je o tolik horší. Tož se omlouvám za mystifikaci.
Jestli to byla taky taková pěnová guma jak mám na tom já, tak to je po Ninkových karimatkových sedlech druhá nejhorší varianta co jsem kdy zkusil :-).
Bulpren se chová úplně jinak ve všech ohledech - pocení, klouzavost a pohodlí jsou lepší, nežádoucí pružnost o něco horší. Ventisit větrá o kus líp než bulpren, ale zas je tvrdší a kluzčí.
vidim ze sa tu nastipla tema z ktorej len mierne odbocim z otazkou pre vsetkych;
.. na com sa vam sedi lepsie,. na plechu/laminate s dodatocnym potahom, alebo sietovych sedackach ako su prevazne na trikolkach?
Mám zkušenosti se vším, co píšeš. Moje zkušenost bude z části ovlivněná kolem, na kterém byla sedačka namontovaná.
Na Ecu mám hliníkovou sedačku s bulprenem a potahem. Sedačka dost tvrdá. Takže když jedu někam dál,jedu naplno a mám sedačku v sedatějším úhlu, tak se mi po nějaké době zmáčkne bulpren v místech kde se o ni hodně opírám. To je pod rozhraním pánve a hýžďových svalů. Takže se mi to tam otlačí a celkem slušně to bolí. Když ji dám hodně naležato (cca 25°), tak se mi to nestává.
Přestože je sedačka na Ecu děrovaná, jak to jde, tak se mi na ní neskutečně potí záda. Ventisit by ve spojení s těmi dírami asi pomohl, ale ten je zase dost tvrdá.
Vyplétanou sedačku jsem zkoušel na Azubáckých tříkolkách. Vyplétání příjemně pruží, takže jemné nerovnosti pěkně pobere, dlažebky ne. Vyplétaná sedačka taky slušně větrá, záda na ní nemám nikdy tolik zpocená. Zas na druhou stranu se na ní hůř jede silově se zvednutým zadkem. Když se o ní silou opřu rameny, tak prostě pruží. Konkrétně na té Azubí mi vadí jeden ten oblouk na vodorovné části sedačky. Při větším položení sedačky do něj tlačím stehnem při napnuté noze. Žádné bolesti to nezpůsobuje, ale je to zbytečné se s ní takhle prát. na vyplétaných sedačkách mi přijde hloupá ta pevná šířka. Já mám úzká ramena a hrudník, takže se v podstatě vejdu mezi ty boční napínací trubky. Ale širší lidi musí sedět na nich, leč nevím, jestli jim to vadí nebo ne.
Na laminátu mám asi najezděno nejméně. Na laminátu jsem jel na Azubu mini. Tvarem to je stejná sedačka jako na Ecu. Laminát je pružnější, než hliník, takže jsem z něj nikdy neměl takové bolesti, jako z Eca. Možná to není tím materiálem, ale odpružením kola. Spíš ale ne, protože otlačení si dostavuje, když hodně makám silově, i na hladké silnici, kde nemá odpružení kola vliv. Jinak na laminátové sedačce s bulprenem se člověk taky hodně potí. Možná ještě víc, než na tom děrovaném hliníku.
Mech má na jednom kole pěkně udělanou sedačku. Nevím z čeho je. Po obvodu má nataženou nafouklou duši, přes ní prodyšný potah. Takže ve výsledku sedí na té duši. Zkoumal jsem to jen zběžně a nejel jsem na tom. Víc by musel napsat on sám.
sedačka je ze dvou hliníkovejch profilú a na ní jsou přišroubovaný cca 25 cm dlouhý kousky lamel z roštu postele.Duše je propletená mezi roštya přichycená stahovacíma páskama v bužírce.
potah je ve středu ze síťoviny,lemy kde ke duše z pružný látky autopotahu.
stejně pořád existujou kopce, že to nestíhá větrat.
tady je jedna historiká fotka z vývoje konstrukce sedačky:
A co by ste povedali na sedacku aka je na tomahawku od atomic zombie ?? http://i17.photobucket.com/albums/b95/mmcniven...
Je to nejjednodušší možné řešení, jezdit na tom půjde, ale jet na tom dlouhý výlet bych nechtěl. Hodně by se dalo vylepšit chytrým potahem. Kdyby se například pomocí různých počtů vrstev něčeho na různých místech dotvaroval ten profil tak, aby majiteli seděl, mohla by z toho nakonec být i pohodlná, i když trochu těžká sedačka.
Jinak Atomic Zombie je geniální věc a pro všechny domácí stavitele by jejich web měl být povinná četba. Přiznám se, že sám jsem s ní pozadu, z jejich archivu mám přečtený jen zlomek.
premna to na zaciatku bola inspiracia hlavne tomahawk ale kedze som zohnal tuu trubku naohyybanuu tak to bude mat aj estetyckejsiu tvaar. Momentálne zhanam hlavovu trubku.. nerad by som ju daval sustruzit 20€ si maniik vypiital to sa mi zda moc. a co si buduu piitat za 47mm trubku 400 mm dlhuu ani nechcem vedet (na slapacii stred
Trubku na šlapací střed jsem pro SnowZombii sehnal v Azubu ocelovou, která jim tam zbyla od někdy z výroby nějakých prototypů z oceli. Měla i závity. Po navaření se závity musí protáhnout závitníkem, protože se to možná trochu zdeformuje, ale ten mají i v některých servisech na kola (a nebo v Azubu). Takže být tebou, zeptal bych se v Azubu, jestli se jim tam ještě jedna středová mufna neválí. Pokud jo, bude levná. Po navaření se s rámem stavíš někde, kde mají závitník, a tam ti ty závity pročistí během pár minut. Možná už žádnou nemají, ale za pokus to stojí.
Domnívám se, že colombo.ii potřebuje trubku kolmou k té, do které se montuje šlapací střed. Tedy tu, která se zasunuje do rámu (aby bylo možné měnit vzdálenost sedla a šlapáku).
Navíc ty, jako minoritní akcionář AZUB-u máš v tom podniku stále otevřené ´konto´...
8-)
ano jedna sa o tu trubku co sa zasuva do ramu
tu trubku co ma zavity na misky vyrezem z nejakeho ramu na srotovisku vypieskujem a bude
Hotovou ocelovou středovou mufnu koupíte tady - http://www.bike4u.cz/index.php?pid=200&id...
V poho to vevaříte do rámu.
A ještě trochu "bižuterie", která se při výrobé rámů může hodit - http://www.bike4u.cz/index.php?pid=200&sid...