Je to třípřevodová planetová převodovka v zadním náboji (který má navíc standardní ořech na kazetu), určená "oficiálně" jako náhrada přesmyku a trojpřevodníku. Význam je hodně subjektivní. Nemám osobní zkušenost, jen jsem o ní jednu dobu uvažoval, ale všeobecně -- výhody:
Můžeš řadit na místě.
Přesuneš něco hmoty z čumáku na zadní kolo, u SWB s pohonem zadního kola to může mít trochu smysl, ale asi zanedbatelný vliv.
Nemusíš řešit přesmyk (ale zas musíš řešit zachytávání momentu převodovky na zadní vidlici); v extrémních případech může redukce převodníků usnadnit vedení řetězu.
Můžeš použít třeba BMX kliky (bývají kratší) a nepřijdeš o převody.
Někteří jej využívají jako přídavné tři převody navíc k přesmyku (ovšem pro malý převodník asi překročíš výrobcem oficiálně specifikovanou mez). O tomhle jsem jednu dobu uvažoval, ale nakonec tuhý rám + 22/32 převod ze standardních MTB komponent (a 26" zadní kolo) po chvíli tréningu v pohodě stačí na jakékoliv silniční kopce a kolo naložené natěžko. (a bez bagáže v terénu bych spíš protočil zadní kolo).
Nevýhody: je to drahé, nestandardní díl a výhody za to nestojí (to je samozřejmě můj subjektivní pohled na věc :-)). Když už něco takového, tak bych teď rovnou uvažoval o Rohloffu, dualdrive je takové "polovičaté" řešení. :)
Ďakujem za siahodlhú odpoveď. Fórum som spravil z dôvodu, že neviem sa rozhodnúť či na lehokolo si dať 9kolo + 3vpredu (Deore resp. ekvivalent) alebo Sram Dual Drive.
Alivio, resp. 8 kolečko na Azub 5 by sa mi zdalo málo.
A bol som zvedavý na pomer cena:úžitok / Deore (XT):Sram Dual Drive
Dualdrive ani devítikolečko ti rozsah převodů nezvětší. A zjemnění stupňů mi subjektivně přijde pro naprostou většinu situací nepodstatné.
Já mám trojpřevodník 22/32/42 se zkrácenými klikami a osmikolečko (11-32) a jsem spokojený jak s rozsahem převodů, tak s odstupňováním. Devítikolečko znamená tenčí řetěz -- sice bude lehčí (to nemusí být u leha zanedbatelné), ale zas s menší výdrží a/nebo dražší. Což je podle mě výraznější rozdíl, než jedno kolečko navíc.
Doporučuji začít obyčejnými osmikolečkovými komponenty a upravovat podle pocitu. Já jsem prakticky ihned chtěl na lehokole kratší kliky a jsme s nimi stále spokojený. Pak jsme uvažoval o dualdrive navíc k převodníku pro rozšíření rozsahu, ale nakonec jsem po nějaké době ježdění zjistil, že jej nepotřebuji (výše uvedené mi stačí na příjemnou jízdu od zhruba 5 km/h do víc než 50 km/h, což je myslím dost i pro jízdu natěžko.
S tím devítikolečkem nemáš pravdu. Devítikolečko (11-34) má rozhodně větší rozsah než osmikolečno (11-32).
Ale i osmikolecko muzes koupit jako 11-34, treba tohle. I kdyz ja zatim kupoval vzdy HG50 a to je jen do 11-32,
http://www.kupkolo.cz/produkty/kazety_820/8...
Máš pravdu. Zas tahle kazeta bude mít šílené rozestupy.
Ne tak moc, pokud uděláš rovnoměrně (exponenciálně) odstupňované převody, tak pro osmikolečko jsou sousední u 11-23 (silniční) 111 % od sebe, u 11-32 je to 116,5 % a u 11-34 117,5 %. (Devítikolečko udělá pro stejné rozsahy 110 %, 114 %, resp. 115 %.) I v případě osmikola 11-34 to znamená zvládnout rozsah frekvencí šlapání třeba 80 až 94, což je myslím bez problémů, pokud nejsi závodník, co řeší gramy a jednotky watt. :)
Pro ilustraci, "rovnoměrná" kazeta:
11-32 (9): 11, 13, 14, 16, 19, 21, 25, 28, 32
11-34 (9): 11, 13, 15, 17, 19, 22, 26, 30, 34
11-32 (8): 11, 13, 15, 17, 20, 24, 27, 32
11-34 (8): 11, 13, 15, 18, 21, 25, 29, 34
11-40 (8): 11, 13, 16, 19, 23, 28, 33, 40
I ta poslední "extrémní" má sousední převody jen 120 %. Pokud bys přidal deváté kolečko, máš 117,5 %. Navíc kvůli zaokrouhlování na celé zuby máš stejně mezi 11z a 13z změnu 118 % a 12z kolečko má myslím málokterá horská kazeta.
Až na to, že takovéhle kazety nikdo nedělí, dobré.
Navíc ten rozsah 11-34 u osmikolečka dělá Mega Range, nebo tak nějak tomu Shimano říká. Tam máš prvních 7 převodů odstupňováno normálně a na nejlehčí převod je tam obrovský skok. Jednou už jsem na tom jel a ten skok je celkem nepříjemný.
Však jsem sem hodil jen pro ilustraci, co vypadlo z round(11*ratio^i), zas takový šílenec, abych to hledal nejsem. :) Akorát se teda omlouvám za těch 12z, koukám, že SRAM jej tam má. Pak je ale zas větší díra jinde.
Mělo to být fakt jen pro ilustraci, že pár zubů navíc anebo o kolečko víc/míň zas takovou změnu s ohledem na zaokrouhlování na celé zuby neudělá.
Jinak samozřejmě můžou být hromady teorií, kde je vhodnější větší/menší skok. Akorát že výrobce se rozhodne podle jedné z nich a ty už na tom moc nezměníš.
taky sem řešil jak dostat 34z na osmikolečko a nepoužít šílenej skok megarange, koupil sem alivio 11-32 a mega 11-34, přenejtoval poslední kolečka a dostal sem se skoro na výše doporučovaný odstupňování: 26-32 a 28-34; používám dvě sady kol na silnici a do terénu, takže mi nezbyla žádná plonková
No kdyz jsem mel na zacatku z Azubu pujceneho Maxe, tak tam meli nejake osmikolecko, kde mezi poslednim (nejvetsim) a predposlednim byl vyrazne vetsi rozdil, asi jako bych prehodil o dva/tri prevody.
Netusim, zda to bylo tohleto nebo neco od SRAMu, ale ty rozestupy vubec nemusi byt rovnomerne. Na me to pusobilo podivne, ten skok pri poslednim prehozeni byl obrovsky, ale asi bych si zvyknul, tedka do prudciho kopce taky bezne radim rovnou o dve.
Ono hlavně 34 versus 32 už udělá jen hodně malou změnu; při frekvenci šlapání 60/min. je to jen změna zhruba z 5 km/h na 4,7 km/h. Ale zas by neměl být problém nechat si někde laserem vykrojit extra velké kolečko. Přehazovačka by to myslím zvládla (na klasice ji nejvíc vadí relativní změna délky řetězu při řazení, to na lehu odpadá). Jen bys tam neměl vybrání pro "nahození" řetězu (ale svého času se bez hyperglide také jezdilo a šlo to. :)
Predpokladam, ze dualdrive ma byt ekvivalent k beznemu trojprevodniku, takze rozsahem si nepomuzes, pokud dualdrive nezkombinujes s trojprevodnikem - znam cloveka, co to tak ma, 3x3x8 rychlosti mi prijde uz prehnane.
Kdyz jsem se rozhodoval ja, neshledal jsem pro dualdrive zadne opodstatneni a zvolil jsem Alivio 26-38-48 (nevim, kde Azub tenhle trojtac vzal, stejny pocet zubu jsem nikde nevidel), osmikolecko 11-32 a pripada mi to na Ibexu akorat.
Nejlehci prevod radim do nejprudcich kopcu v okoli, kde jsem driv mel problemy i na favoritu, dolu s kopce by se obcas hodil i tezsi prevod, ale do 50 km/h se slapat v pohode da.
K Dual Drivu som neuvažoval nad trojtanierom, nechcem tam mať rychlostí ako na LIAZke :-D
Ale na mojich bikoch čo mám tak je vzadu 9 kolo (rozostupy neviem, až tak to nerozpočitavam) a stačí mi to, osem by sa mi zdalo málo.
Čiže vpredu trojtanier a vzadu 9 kolo je optimálna voľba (oproti Sram DD)? (Rohloff je iná trieda, nepočítam to)
Dual-drive, pokud funguje, tak je v celku bezúdržbový díl. Hlavní výhoda je řazení na místě. Já jako výhodu vidím i tu možnost dát dopředu převodník, jak se ti to hodí. Na tlustší pláště a kopcovitý terén dát převodník menší, na tenké pláště a rovinky dát větší převodník.
Dalším aspektem může být pevný rozsah (0,73-1-1,36). Oproti MTB převodníkům (22-32-44) je ten rozsah menší, ale přijde-li řeč na 20" kolo, tak už může mít ten DD rozsah větší. Oproti převodům (30-42-52), které Azub běžně používá má DD o trošku větší rozsah.
To jsi o tom opravdu nic nenašel? Tady už toho bylo.
Mě už DD slouží nějakých 18 tis. km, možná už přesluhuje, tolik bych mu nikdy nepředpovídal. Jediná nevýhoda je, že v něm při otřesech chrastí, hlavně na pomalém a prostředním stupni. Po důkladném promazání to na nějakou dobu přestane. Nedávno jsem udělal prohlídku a trochu dotáhl ložiska. Na kuličkoých drahách nebylo žádné opotřebení ani žádná špína uvnitř, i když gumové prachovky to nemá.
Výhody jsou jasné, ale teď jsem to ocenil mimo jiné na K24, když jsem se občas držel se silničkama s pětatřicítkou v průměru. V každé zatáčce bylo potřeba brzdit a zase zrychovat. Abych dal tomu svému monstru potřebné zrychlení, stačilo to lehce šoupnout o stupeň níž, roztočit to frekvenčně a zas to hodit zpátky nahoru. S přehazkou se ani nemuselo hnout. Dělat tohle pořád s přesmykačem v záběru, to by bylo o nervy. (Když jsem jel sám, v zatáčkách jsem brzdit nemusel.)
Až se to pokazí, dal bych tam Rohloffa - rozsah bude menší, ale ty dva nejtěžší převody, co mám teď, užiju tak akorát z kopce a to se přece šlapat nemá. Klidně bych to celé posunul i kousek dolů.