Ahoj kolaři a kolařky, hodlám zakoupit odpruženou vidlici na
manželčiného Stratose rv. 2000. Váží asi 60 kg a najede
2,5 tisíc km v prodejně mi řekli že tam dražší a kvalitnější
vidlice nepůjde namontovat. Můžete mi napsat své zkušenosti?
Díky moc všem.
A důvodem bylo co? Že má klasické hlavové složení a ne ahead? A za kolik si představuješ kvalitní odpruženou vidli?
Jestli uvažuješ tak cca 5 000 Kč, tak bych udělal kompromis. Za 2 500 bych koupil novou duralovou kostru a do ní vidlici NRX 6 500 od Suntoura asi za 1 800 Kč. Tohle jsem udělal manželce, váží asi o trochu víc než ta tvoje, a je s ní navýsost spokojená.
Já vážím 76 Kg a přijde mi měkká. Nenechá se vypnout, ale to mě moc netrápí, jezdíme spíš po silnici než v terenu. Na vidli už mám najeto asi 2500 Km a zatím funguje normálně, jako nová.
Je fakt, že jsem viděl odpružené vidle i na klasické hlavové složení, ale nesehnal jsem jí a ani nevím jak kvalitní byly.
Vyřešil jsem to tak jak jsem popsal nahoře a manželka je spokojená.
Děkuji za příspěvek ale toto jsem udělal na svoji silničce a místo
6000 to stálo 9000. Na tu novou kostru nic nepasovalo, ze
staré kostry.
Musím se přiznat, že mě zatím pasovalo všechno.
Ono taky co na tom kole kromě vidlice a jejího uložení máš. Přehazka, přesmykač, kola a středy, talíř ....., prostě všechno je univerzální. Jen sedlovka a uložení talíře by mohlo být jiné. Ostatní musí pasovat.
Ledaže bys tenkrát chtěl vyměnit kostru u Favorita. To toho skutečně moc nepasuje.
Proč by to tam nemělo jít? Kvůli představci? To snad ne...
Nicméně - např. letošní stratos tam má odpruženou vidlici, ta by na váhu 60 kg šla určitě. Nebo manitou de luxe (před dvěma roky se dával na airlina, tenkrát stál sólo něco přes 4 tis, ale např. loni koncem roku jsem ho viděl v bikeexpertu na Karláku za 1999,-. Jde přitvrdit pružina, ale nelze ji zamknout. Já mám o pár kilo víc než bejbís a v některých okamžicích je měkká, ale jinak vyhovuje a na 60 kg by byly ideální. Samozřejmě - nutno řešit včetně představce). A pokud se týká sentůra - obecně zaznamenávám na krossové sentůrové vidlice velmi pozitivní ohlasy.
To bude asi kvůli tomu hlavovému složení.
Představci je dost mizerný ten bych rád vyměnil
Stratos ročník 2000 měl dvě provedení - Stratos s pevnou vidlí a Stratos SX s odpruženou. Oba měly klasické hlavové složení trubka-klín.
Oukej, Petroline, tahle možnost pevná - pružná byla u stratose ještě v roce 2002 (rozdíl v ceně u nového kola 10990,- x 11990,-), ale myslím, že pro rok 2005 už je v nabídce jen to pružné provedení.
Hlavně má teď Al rám. I kydž se jmenuje stejně.
Já mám zkušenosti takové, že je lepší nemontovat žádnou vidlici, natož nějakou dražší. Přínos odpr. vidle je vzhledem k vynaloženým nákladům a údržbě mizivý, ba dokonce kontraproduktivní. Naprosto stačí měkké mechy na řídítkách a k tomu rukavice.
Energie ztracená při jízdě do kopce se musí nahradit intenzivnějším šlapáním a nestabilita kola s odpr. vidlicí je taky hodně znát. Zámky odpružení určené k vypnutí pružícího efektu při jízdě do kopce jsou k ničemu, protože kdo by neustále jen obsluhoval vidlici (z kopce zapnout, do kopce vypnout).
Obecně si myslím, že lidi chtějí jezdit co nejpohodlněji a výrobci se podle toho zařídili. Jestli na to slyšíš, kup vidlici, ale já jsem ji měl a vyměnil jsem ji za pevnou.
Muj nazor ? At si kazdy na bicycle namontuje co chce , pevna vidlice ma svuj puvab a vlastnosti ktere odpruzena nepobije ale na druhou stranu s pevnou vidlici nemuzes met komfort jako s odpruzenou , posuzovat ztratu je dokazany ze na odpruzenym zadnim kole u sjezdovyho MTB pri slapani ztracis az 30 % vydany energie ale jiste to neplati pro odpruzenou predni vidlici ... Jen jeste dodam , ze jsem na odpruzeny vidlici nestabilitu nezpozoroval a mam bike na touring i s neodpruzenou vidlici . Na mesto jako stop and go commuter MTB by ma preference byla neodpruzena vidlice a samozrejme na plastich jemnejsi vzorek , ale na cesty do prirody na lesni cesty a lehci teren je odpruzena vidlice na miste a v tezsim terenu k nezaplaceni .
C o j e t o z a b l b o s t ? !
Nestabilita kola s odpruženou vidlicí je taky hodně znát? Čtu dobře? To jako má platit obecně? Takže závody, maratony, cesty kolem světa atp. se jezděj na nestabilních kolech? Auuuu!
Možná se stačí na tom kole jenom naučit jezdit.
Jen klid, moc se nerozvášňuj! To platí hlavně při plně naloženém kole na těžkou turistiku (včetně předních brašen).
Jasně, pokud má někdo jinej názor, pak hned neumí jezdit. Ovšem ty jsi asi jediný frajer, který jezdit umí.
Nevím jak by mohla mít odpružená vidle vliv na stabilitu kola a už tuplem proč zrovna na plně naložené... Každá vidlice má možnost nastavení pružení... Takže když jezdím bez zavazadel tak ji povolím a když kolo pořádně naložím tak zase utáhnu... Stačí si s tím někdy pohrát a vyzkoušet si správné nastavení...
Jinak v terénu (i lehčím) je odpružená vidlice k nezaplacení. Je snad hodně velký rozdíl, když náhodou vlítněš do nějakého rigolu nebo na šutr a ta vidlice (správně nastavená) Tě přes to elegantně převeze aniž bys to skoro poznal... Zato pevná Tě pěkně nakopne do rukou a v některých případech je to pak i dost o hubu...
Mám sice MTB a uzamykatelnou vidli, ale málokdy ten LockOut použiji... Kolo se "houpe" minimálně, takže o nějakých ztrátách při šlapání do kopce nemůže být ani řeč... Aspoň v mém případě...
Nikomu nic nenutím, ale než začneš něco vehementně odmítat, doporučil bych si to nejdřív vyzkoušet a pak teprve hodnotit... Musel bys ale mít tu vidlici nastavenou na svojí hmotnost nebo si půjčit kolo od někoho, kdo váží skoro jako Ty a má to samozřejmě správně vyštelováno... Pak teprve se dá kritizovat a hledat všelijaké mínusy...
informator asi myslel spis ze odpruzene vidlice jsou min tuhe na krut,takze kdyz na ni povesis plne brasny ma tendenci se treba rozkmitavat a hur se ridi,protoze ti dost casto predni kolo miri jinam nez riditka.Na druhou stranu s takhle nalozenym kolem jezdi malokdo,takze zobecnovat podle toho ze odpruzena vidlice je nahouby pro vsechny je taky blbost.Asi by bylo lepsi napsat ze proste predni brasny a odpruzena vidle dohromady neni dobrej napad.
Ano. Vystihls to velmi dobře.
Kdybys pozorněji četl moje příspěvky, tak se dočteš, že jsem odpružku už měl a vyměnil jsem ji za pevnou. Prostě zkušenosti jsem měl takové, jaké píšu, to mi nikdo nevyvrátí. Přece se nebudu bezdůvodně zbavovat něčeho, co jsem si koupil a jsem s tím spokojenej. Já jsem zkrátka spokojenej nebyl. Jinak po přesedlání na pevnou vidlici jsem nezaznamenal žádné drsné rány do rukou a už vůbec to kvůli pevné vidli nebylo vo hubu. Jistě, s odpružením byla jízda o něco komfortnější, ale rozhodně bych ji nepřeceňoval. Když uvážím, kolik stojí a údržbu, pak ten její přínos je opravdu malý. Výměnu jsem ale provedl hlavně kvůli té nestabilitě naloženého kola.
Ono je vidlice a vidlice... Z těch nejznámějších a hodně levných RST, Suntour apod., nebrat ani jednu... To jsou jenom nefunkční atrapy, vůči kterým je ta pevná opravdu lepší... Pokud jsi tam měl něco podobného, tak se nedivím, že se Ti to moc nelíbilo...
Ohledně údržby si vůbec nestěžuji, průběžně jenom stříkám gufera silikonem, občas ji otřu hadrem od prachu a jiných nečistot a přes zimu možná půjde do servisu na kontrolu a případné vyčištění uvnitř, nové namazání a výměnu oleje... Zatím nebyly žádné problémy a to jí moc nešetřím... Jinak mám Manitou Axel Elite, model '05, stále stojí 3990,-...
Každý z nás jezdíme na tom na čem chceme sami a ostatním je do toho putna... Moje kolo by mohl taky kdokoli za něco zkritizovat...;-)))
Takže Ti Tvůj názor nechci nijak vůbec rozmlouvat, to nebylo účelem mého příspěvku....
Nuz toto by ma zaujimalo, teraz som si kupil novy bicykel a ma aj odpruzenu vidlu(nekupoval som ho kvoli vidle, ale automaticky ju akosi mal). Doteraz som mal pevnu vidlu a myslim si, ze ta pevna je zase tak vyrobena, ze pruzi svojim tvarom. Planujem s tym novym bicyklom niekedy ist aj natazko s prednymi brasnami. To co pises znamena, ze s tou odpruzenou to bude zle, budem ju musiet zaknut, ked budem mat brasne? Potom ale prejazdy nerovnostami budu horise ako pri pevnej. V com sa prejavoval ten problem nestability? Pamatam si, ked som este nemal predne brasny, tak som byval nalozeny dost tazko vzadu a vtedy mi predne koleso lietalo do stran(hlavne pri zjazdoch). Ked som nalozil predne brasny, naopak bicykel sa mi zdal stabilnejsi. S odpruzenou vidlou to bude inak? Tie predne brasne budu asi uchytene pod pruzenim, teda brasny nebudu odpruzene (aspon tak si to myslim, este som neskusal)
Samozřejmě že jsem jediný na světě kdo umí jezdit - vystih si to přesně.
A jako takový s tvojim názorem zásadně nesouhlasim. Toť vše.
Ocelovej rám trimoly? Toho bych se nevzdával, zvlášť když manželce vyhovuje. On sám (prý) pruží a je lepší než současné nejlevnější ocelové rámy hi-ten. Brzo to bude podobná vzácnost jako "starej favorit" (a bejbís ti bude závidět :').
Nevím, co je to hlavové složení "VP ocel". Snad to není nic mimořádného, nemusíš své prodejně bezvýhradně věřit. Třeba jen taková akce pro ně nění obchodně zajímavá. Zkus se zeptat u Štěrby (www.sterba-kola.cz), zda tam lepší vidlice jde dát a případně proč ne, času je do jara dost. A pokud tam už odpruženou vidlici má (v katalogu maj jen rok 2001, tam je s odpruženou i s pevnou), třeba by šla opravit či vyladit.
já jsem si pořídil v léte kolo s odpruženou vydlicí a už bych neměnil a to mám jen six sport od manitou.
u neodpružené mě i když mám super rukavice brněly ruce a hlevně při jízde po rozbité silnici z kopce je to paráda.
Bejbís není závistivý :-)))
Jen se tady dozvěděl, že duralová kostra, kterou si tak slavně pořídil, nepruží. :-((
Jenže Bejbís rozdíl v pružení nepoznal, takže je mu to jedno. :-)))
Já myslel jen to, že jsi stejně na "starýho favorita" dosud nezapomněl. (I když se už potom pod všemi tvými náklady chudák námahou kroutil. :')
Ale jo, občas se mi po něm zasteskne. Ale už to není tak často jako dřív.
A to jeho kmitání, když byl naložený, to je fakt. Když byl naložený míň, tak to okolo 7 Km/hod přestalo.
Koukám, že co tady napíšu, může být použito proti mě. Mám kliku, že nikdy nekecám. :-)))) No, někdy malinko navádím, ale opravdu jen malinko. :-)))
Díky za vaše příspěvky. Jak napsal Joe, času je do jara dost.
Tak že teď začnu obcházet prodejny a servisy a snad to dám
do jara dohromady. Pak se ozvu jak jsem dopad.