Trošku jsem přemýšlel, jaké by mohlo být Eco, kdyby se udělalo jako silniční kolo. K tomu přemýšlení jsem si sklopil sedačku, co to šlo a mělo to celkem zajímavé účinky. Zlepšila se aerodynamika a líp se mi šlapalo.
Takže jsem si říkal, že by mohlo být zajímavé na rámu Eca postavit čistou silničku. A oproti základnímu modelu ji odlehčit. Bohužel nemám přesnou váhu, abych zvážil díly současného půjčovnového kola. Přes půl kila by se ušetřilo jen výměnou plášťů a duší. Pak by asi dost gramů padlo výměnou kol. Netuším, kolik váží hliníková sedačka, tam by se možná dalo něco ušetřit karbonovým nebo kevlarovým sedlem. Něco by se dalo ušetřit použitím tenčích trubek, ale to je asi dost sci-fi. Otázkou je, kde by se ta váha dala všude skrouhnout. Zas bych za to kolo případně nechtěl dávat, to co bych dal za nějakého super odlehčeného Challenge.
Taky mě napadlo, že by se na to dal celkem snadno vyrobit látkový tailbox, který by trošku pohnul s aerodynamikou.
A na závěr důležitá otázka. Mělo by to smysl? Nebylo by lepší tohle celé uvažovat okolo úplně jiného rámu? Třeba kdyby byli v Azubu ochotní udělat dalšího high racera, jako byl ten na cestě z Nordcupu.
Nemá, já jsem rozřezal kolo po tchýní a za tři soboty byla silnička hotová.
Nechceš sem hodit fotku? Uvažuju nad silničkou, ale nechce se mne za to zatím dávat tolik peněz, tak bych využil (zneužil) moje staré kolo :-)
Tady je před svařením
http://www.nakole.cz/diskuse/12467-homebuilders...
tady po ustrojení
http://www.nakole.cz/diskuse/12467-homebuilders...
a tady v akci - to vpravo
http://paveljakubka-photo.rajce.idnes.cz/K24...
Pamatuješ červenou variaci na Eco nazvanou City Racer, kterou jsme vystavovali na Spezi? Ta je výsledek mého nápadu zkusit z Eca udělat něco, co by po pěkných asfaltech pěkně jezdilo, hlavně co se týká akcelerace a kopců.
Eco je poměrně vysoké a má přitom dost nízko pedály. Zkoušet z něj vydolovat nějakou slušnou účinnost pro vyšší konstantní rychlosti asi nemá smysl, nějak extra aerodynamické nebude nikdy. K tomu má malá kola a tvrdý rám. Obojí je nepohodlné a obojí nahrává akceleraci a kopcům. Takže si myslím, že když to hodně odlehčíš pomocí lehkých komponent a nastavíš do polohy, která je rozumný kompromis mezi aerodynamikou a výkonem, tak dostaneš solidního trhače městských cyklostezek a silnic. Malá váha a ještě menší momenty setrvačnosti kol tomu dovolí dobře zrychlovat zhruba tak jak z muly na třicet zrychlují auta aniž bys do toho dával všechno. Tím pádem ti zbyde šťáva pak chvíli těch třicet jet a celé to hodněkrát zopakovat. Vysoké je to tak, že v pohodě vidíš dovnitř aut a přes jejich čumáky do strany, narozdíl od všech lowracerů. Přitom to ale na svou výšku celkem ochotně zatáčí. Na skákání od křižovatky ke křižovatce by to mělo být možná nejschopnější lehokolo jaké můžeš dostat.
Jedna věc co potřebuješ kromě komponent je lepší vzpěra sedačky. To je asi nejslabší místo co do návrhu, ať to dotahuješ jak chceš, tak je to čtyřúhelník a pruží to do stran. Chtělo by to ty dvě trubky propojit nějakými křížovými vzpěrami, deskou nebo tak něčím, aby sedlo v ramenou stranově ztuhlo.
Takže když to shrnu, tak od Eca vyšlechtěného na rychlost bych nečekal, že bude konkurovat velkým highracerům typu Bacchetta mimo město a už vůbec ne že by se to nějak blížilo lowracerům. Se zhruba stejnou hmotností má horší aerodynamiku i valivý odpor. Ale má slušnou šanci být něco jako highracer, u kterého se kousek výkonu vyměnil za velkou mrštnost a obratnost ve městě.
City racera ze Spezi si pamatuju moc dobře. Něco takového jsem ve výsledku myslel, ale s hodně sklopenou sedačkou.
Kdyby se tam daly tenké pláště, třeba Durana, tak se s tím člověk bude chytat v každé škvíře a koleji, taky do bude dost drncat na dlažebkách a nenajedeš s tím na jediný obrubník. Takže z tohohle pohledu to zase do města moc není.
Kdyby se na něm něm udělal šlapák výš, dejme tomu tak, že by ta šlapáková trubka pokračovala rovně jako rám, přineslo by to lepší výkon a lepší Aerodynamiku? Přijde mi, že oproti ostatním Azubům s malými koly má Eco šlapák ještě dost vysoko.
Pohodlí by se trošku dalo IMHO dohonit výměnou hliníkové sedačky za laminát, otázkou zůstává, jak moc by mě řezala do stehen spodní hrana laminátové sedačky.
Že vzpěry pruží do stran jsem si všiml, ale že by bylo dobré je vyztužit mě nikdy nenapadlo. To zní jako dobrý nápad.
Na kolik myslíš by se ta váha dala stáhnout? Co to bylo na tom City Raceru za vidli?
Úzké pláště mi nepřipadaly jako až tak velký problém, s 1,5" plášti se přes šalinové kolejnice jezdí skoro stejně blbě jako s 1" plášti. A 2" gumy co neváží tunu a trochu jedou jsem ještě neviděl (a ano, testoval jsem i Big Aplle, ne jen různé BMX gumy). Obrubník je trochu rozdíl, ale opět ne až takový. U plášťů si prostě musíš vybrat, jestli chceš jezdit pohodlně, nebo rychle. Obojí nejde. Zrychlit se nedají bez obětování pohodlí a blbuvzdornosti řízení.
Pokud chceš polohu těla, která umožní se do pedálů fakt opřít pořádně a zároveň mít rozumný úhel sedla, tak musí osa šlapání být asi o 20 cm výš než nejnižší bod sedačky. Určitě aspoň 15. To na Ecu neuděláš. A Oceláči mám nejvýkonnější polohu ze všech kol a ten má zadní tečnu k obloukům sedla asi 28° od vodorovné roviny a rozdíl šlapání-sezení 22cm. V horní úvrati pedálu jsou špička nohy, koleno a rameno v jedné rovnině, přesto paty chodí níž než je spodek sedla. Takže menší čelní plochu těla neuděláš. O něco aerodynamičtější budeš s větším záklonem, ztratíš ale část opření do sedla. Na lowraceru mám cca 24° a podobnou výšku pedálů a akcelerace stojí za houby, přestože je lehčí než Oceláč.
Na Ecu když hodně zakloníš sedačku, tak citelně zmenšíš čelní polochu, krom vylepšení proudu kolem trupu, protože nohy jsou tak nízko a nejsi za nimi v zákrytu. Proto jsi asi pocítil, že to jede rychleji. Čím otevřenější ale necháš úhel mezi trupem a spojnicí kyčlí s osou šlapání, tím méně se do pedálů opřeš. Akcelerace je pak horší a výkon se dá dosáhnout jen roztáčením pedálů do většícho otáček. V NL někdy uvidíš závodní kola, která majé úhel sedla vůči zemi menší než 20°. Hodně jim tam fouká a kopce nemají, takže mají tendenci víc si k tomu lehnout. Na těchto kolech už se ale začíná blbě jezdit do kopce a zrychlení z místa taky není nic moc, přestože málo váží.
Ten prototyp City Raceru měl standardní kovovou sedačku a standardní vidlic. Díky hliníkovým výpletům, lehkým gumám a komponentům měl jen něco přes jedenáct kilo pokud si pamatuju dobře. Kompozitové sedlo s kompozitovou zadní vzpěrou by tomu ještě čtvrt kila ubraly, možná i víc.
Pláště jsou jasné. Buď rychlost nebo blbovzdornost.
K tomu šlapání. Řekl bych, že mi vyhovuje víc otevřený úhel mezi nohami a tělem. Mám blbě narostlé kyčle, takže malý úhel je mi nepříjemný. Tu tvoji konfiguraci bych musel vyzkoušet, abych zjistil, jestli už je ten úhel moc malý nebo ne. Ale asi by tam být problém neměl.
Někde jsi popisoval, že na low raceru se nemůžeš opřít o sedačku, že akorát vyjedeš nahoru. Při maximálně položeném sedle Eca jsou při frekvenčním šlapání taky jezdil nahoru a dolu, to bylo ale možná dané zbytečně dlouhým šlapákem. Silová jízda, kdy se zapřu o ramena není problém. Otázkou zůstává, co při takovém stylu jízdy dělají vzpěry.
Tak přibližně jsem změřil rozdíl výšky osy šlapání a spodku sedačku. Je to 10 cm. Narovnáním šlapákové trubky by se získalo cca 8 cm. A teoreticky by se měl při té výšce řetěz vejít pod sedačku.
Tož to je víc, než jsem myslel. Pokud bys opravdu přesvědčil Aleše k výrobě Eca s rovným rámem vpředu, tak bych se na něm pak rád svezl, mohlo by to být zajímavé kolo.
a nestačilo by použít jenom něco jako "rovnák na ohejbák" ? :-))
jak tak teďka koukám na obrázky - ECO na 16"
vešlo by se "standardní" 26" kolo dozadu ?
kdyby se dalo, tak by se s rovným rámem vepředu celé kolo (odhadem, z obrázků) jaksi napřímilo
a asi i hodně přiblížilo tomu oceláči, nebo se mi to jenom zdá ?
Musel bys předělat zadní vidli, aby byly patky víc vzadu a hlavně výš. Potom přidělat kladku pod sedlo, aby na ní řetěz zahnul nahoru.
I kdybys tam to kolo nacpal, nebo kdybys jen prodloužil vidli rovně dozadu, zmrvilo by to geometrii předu až k neřiditelnosti.
Stavěl jsem kdysi doma Eco a Oceláč vedle sebe, právě pro takové srovnání.
Mam doma takovýho hybrida Eca.Je to alu rám od Azubu,z dob vývoje.šlapák vychází dost vysoko,protože dozadu patří 24 kolo
Já tam mám 20,nelíbilo se mi každý kolo jiný.
čumák se zvednul,ale žádnej zázrak se tak vysokym šlapánim nedostavil, přičítám to vlastnostem motoru:-)
Takováhle poloha už umožňuje se do toho docela opřít, ale člověk to musí trochu nacvičit. Mě to ani při mé zdechlosti nedělalo problém, protože každodenní sprinty od semaforu k semaforu jsou na takový trénink ideální. Ale dokud jsem jezdil hlavně na pohodu a zastavoval nejdřív po několika kilometrech, taky mi nepřipadlo, že by posaz měl až tak velký vliv na rychlost kola jak mi někteří tvrdili :-). Důležité je, aby byl člověk spokojený s tím, jak mu kolo jede. A poku je, tak je jedno, jestli mu jede pomalu nebo rychle.
Jak ten City Racer má široká řidítka? Ta na Ecu jsou moc, zkrátil bych je o dobrých 10 cm na každé straně.
Na City Racer prototyp taky neměli čas udělat žádná lepší řídítka, byla tam standardní. A taky mi na Ecu připadla zbytečně široká a většinou jsem za jízdy držel prostředek, dlaněmi na tělech řadicích a brzdových pák, prsty vrchem přes ně.
Napadlo mě mezi vzpěry nacpat dřevěnou destičku s vhodně probroušenými boky, popřípadě nějaké hliníkové profily, a celé to olaminovat sklem. To by mohlo držet, ne?
A nebo to pořešit nějakými hliníkovými profily, které by se křížili uprostřed, jako do X. Ale jak je chytit k těm vzpěrám?
máš nějakej důvod proč to dělat z Eca a nekoupit toho lowracera od Azubu?
Třeba protože je Eco mnohem lépe ovladatelné v malých rychlostech. A taky protože z něj ve městě vidím přes kapoty aut a nečumím jim do výfuku. A taky protože na lowracera nemůžu nandat tlustší pláště, nosič a vyrazit s taškami na 14 dní pryč. Což je možná blbost a jde to.
Prostě mi ten lowracer připadá už jako moc extrémistické řešení. A mít ho jako jediné, vlastní kolo mi přijde šílené.
I když ta rychlost mě láká. Ale přijde mi zbytečně těžkej a mít kotouč vzadu nepotřebuju.
Prostě Eco znám a vím, že s ním tady v Praze a okolí můžu jezdit.
takže to chceš mít spíš jako univerzál a připůsobit ho trošku víc do rychla, ne nějakou rychlou silničku...
Tak to asi jo.
To bych to položení sedačky zkusil, odlehčení nevím, jak moc ti pomůže a pláště bych asi nechal nějakej kompromis. Tedy rychlý, ale aby to něco pobralo po po městě. Marathon supreme?
Ale já osobně bych spíš přemejšlel o mini a předělával to, protože absence tlumení vzadu mě u Eca do města odrazuje
U miniho se nedá sedačka zdaleka tak sklopit, jako u Eca. Je těžší a má šlapák mnohem víc do země, než Eco.
Já to nechci primárně na ježdění do města. Dopravně po městě jezdím na kolobrndě. Spíš se prostě tomu městu nevyhnu, protože bydlím moc ve středu. Takže si můžu vybrat kudy pojedu a místa s velkou koncentrací kostek a kolejí, až na jedno, objet. Taky mám daleko jakékoli terénní radovánky, proto uvažuju o silničce.
Myslel jsem si, že by se Eco dalo potunit, aby z něj rychlá a relativně lehká silnička byla. Proto jsem založil tuhle diskuzi.
Tahle moje myšlenka je částečně akademická.
O silničním kole uvažuju jako o alternativě k celoodpruženému Azubu. Uvažuju o ním kvůli ceně a absenci tlumičů. Tedy absenci dílů, které se mohou zničit a o které se člověk musí starat.
Už ho tady propaguju tolik, že je to trapné, ale pro tohle je fakt dobrá platforma ten Oceláč. Ve městě je to tak na hraně co do výšky sezení, ale jde to. Poloha těla je hodně dobrá pro maximální krátkodobý výkon, ale přijatelně pohodlná pro delší jízdu. Je to sice neodpružené, ale kamenitá polní cesta na tom jde přetrpět a vydrží to. Dá se na něj naložit dost bagáže. Takže při zachování použitelnosti jako dopravního prostředku je to docela rychlé sportovní kolo, se kterým se dá i závodit.
Oceláč je jistě super kolo, co do polohy jezdce a šlapáku. Ale kolik váží... Navíc takové kolo by mi asi v Azubu nepostavili. To je důvod, proč jsem se ptal na rám Eca.
Proč AZUB?
http://www.shokbike.cz/
Kvůli mému blízkému vztahu s Azubem. Jako prodejce Azubu přece nemůžu jezdit na Shoku. A i kdyby, tak se mi ta kola nelíbí.
Domnívám se, že pan Ladýř by ti postavil to, co by sis namaloval. A značka? Třeba "Mates"
8-)
O tom já nepochybuju. Jenomže já nemám zas až tak touhu vymýšlet něco od píky.
Na Eco jsem zvyklej, ale mám k němu pár výhrad. V jistých situacích je pro mě limitující absence odpružení a hladké pláště. V jiných situacích je to kolo prostě pomalé. Samotné Eco bych si v současné době nepořídil. Z Eca se můžu vydat dvěma směry. Odpružený "dospělý" Azub s malými koly. A nebo rychlejší silniční kolo. Jelikož jsem na nízkých kolech seděl jen na Spezi, tak nemůžu úplně posoudit, jestli by pro mě byla použitelná. Proto jsem přemýšlel o modifikacích Eca směrem k redukci váhy a rychlejší jízdě.
Nelibi - to musis tvrdit, ze? 8-)
Odvolávám, co jsem řek...
Před chvílí jsem zkoušel lowracera z tohohle vlákna: http://www.nakole.cz/diskuse/13171-shok-ma...
Sice bych si zrovna tohle kolo nepořídil, ale jinak se mi líbí.
Nelíbí se mi to kolo, co má SHOK na úvodní stránce webu, to je šílené monstrum.
to červené "flevo" co má shok na titulní straně webu mám doma:-) a ano, je to šílené monstrum. Opravdu nechápu, proč si tam dal tento (dle mého názoru) nepovedený prototyp. Je tam příliš mnoho věcí, které se daly udělat lépe. Kromě nedomyšlené bezpečnosti (brzdy uchycené na velmi nepevné části vidlice, šrouby v hlavním čepu řízení namáhané na střih nedodávají příliš moc důvěry při vyšších rychlostech, šlapací střed, na kterém je přišroubovaná celá přední stavba, drží jen třením, což u mě jednou vedlo ke ztrátě předního kola za jízdy) je rám nepochopitelného tvaru, který neumožňuje dát sedačku níž (kvůli poloze řídítek) a víc naležato (přestože poloha zadního kola by tomu nebránila). Proč není třeba trubka na uchycení nosiče navařená rovně ale z kopce (do kopce bych to ještě chápal) mi také není jasné. Až na tyto mouchy je ale kolo velmi kvalitní a jezdí se na něm velice dobře, věřím, že koncepčně zdařilejší kola tohoto výrobce budou velmi dobrá - já jsem chtěl ale flevo a tohle navíc bylo k mání za celkem směšnou cenu zcela vyvažující ty (již předem zřejmé) nedostatky. Koupil jsem teda jen rám a ozdoby použil co mi doma leželo, většinou vyřazené z azubu max.
Mimochodem: pokud bych chtěl rychlé silniční kolo, tak pokud by to nebyl velomobil nebo lowracer, tak by to byl highracer právě typu "flevo" - po zvážení všech pro a proti mám dojem, že výhody převažují.
Oceláč v mojí verzi má 16kg. Čili asi jako základní Eco, když má taky nosič a blatníky. Má sice větší zadní kolo, ale akceleruje podobně, možná líp, kvůli poloze těla a superman řídítkům.
Šlo by postavit stejný formát kola o dvě kila lehčí s rozumnými komponenty, nebo o čtyři s extrémními komponenty. Jestli ho jednou zničím fakt úplně, tak to asi budu zkoušet vyrobit nebo nechat vyrobit. Ale zatím se to nechystá.
Jenže na Ecu pro běžné jezdění nejsou ani blatníky, ani nosič potřeba. Absenci předního blatníku řeší plná sedačka, takže by mi pak stříkající voda neprotekla až na zadek. Bez zadního blatníku mi to jen trochu ohodí krk a helmu, to mi zas tak moc nevadí. Na běžné ježdění mi bohatě stačí taška nacpaná pod sedačkou. U holého Eca Azub uvádí 14,6 kg.
Pokud nejezdíš za deště a nevozíš s sebou moc věcí na převlečení, tak máš pravdu, nepotřebuješ ani blatníky ani nic většího než tu podsedlovou brašnu. Ale jak jsem testoval Eco dva týdny, naučil jsem se blatníky a nosič ocenit. Praktické každodenní kolo bez nich není praktické.
Přední blatník vhodného tvaru dělá obrovský rozdíl v tom, jak moc ti průjezd jakoukoliv kaluží ohodí stehna a nohy. Se správným blatníkem můžeš hodinu po dešti jet do práce suchý, bez něj dojedeš s mokrýma nohama a trochu i zadkem, prosákne to durch oblečením podél těla.
Přední blatník má taky velký vliv na to, jak dlouho řetěz vydrží namazaný a bez drhnutí v trubkách. Když konstantně sprejuješ převodníky špinavou vodou a z nich to vjíždí rovnou do té spodní roury, jde mazivo do kytek velmi rychle. Dokonce jde vidět rozdíl v rozstřiku černých kapek po rámu v místě, kde z horní trubky vystupuje řetěz. Namontování předního blatníku ho srazí na polovinu (tohle jsem ale nezkoušel konkrétně na Ecu, ale na Apusu).
Zadní blatník nejen brání akupunktuře hlavy při jízdě vlhkým pískem a udrží krk a vrch zad suché, ale taky hrozně rozhoduje o tom, jak dlouho bude sucho v brašně. Brašna na Ecu pod sedlem je bez blatníků plná vody do třiceti minut jízdy. Zadní blatník dokonce trochu pomůže i řetězu, voda se tolik nerozstřikuje na horní straně rozvidlení rámu do stran. Mě navíc Eco odpravilo za 60km v dešti vypínač světla na helmě, který před tím vydržel už několik tisíc km v dešti. Nový už tam sas funguje hezkých pár set mokrých km bez potíží. A vrchem přes hlavu to cáká až tak daleko, že máš špinavé i brýle jak si do toho vjíždíš. To mě asi překvapilo nejvíc.
No a nosič je jasný. Pokud s sebou vezeš spodky, ponožky, rifle, triko a lehký svetr, budeš to do Eco brašny pěchovat poměrně ztuha. K tomu máš základní nářadí, doklady a případně další drobnosti. Jde to, ale není to ono a je to bez rezervy. No a někdy je odpoledne o 15°C víc než ráno a potřebuješ i dvoje oblečení na cestu, někdy se cestou z práce chceš pro něco stavit v obchodě atd. Během pouhých pěti jízd do práce mi absence nosiče začla na Ecu vadit.
Takže je otázka, co obětuješ za co. Pravidelné nepohodlí za ušetření váhy, nebo trvale těžší kolo do jakýchkoliv podmínek.
Mozna by se dal vymyslet nejaky specialni nosic (nebo jen vhodny najit na trhu), ktery by i zaroven zpevnil zadni stavbu.
Nad tím jsem taky uvažoval. Nechystám se kupovat Eco, takže se nechystám takový nosič vyvíjet, ale podle mě by to nebyl problém udělat.
Ono rám jako takový je tuhý parádně z hlediska šlapání, moc z hlediska pohodlí. Jediný slabý bod je ta zadní vzpěra sedla, která pruží do stran. Ale kdyby se udělala z jednoho kusu s nosičem a celé se to správně popropojovalo, mohlo by to dát solidní poměr tuhosti a hmotnosti.
Je pravda, že od té doby, co máme na Ecu blatníky, tak ho nemusím skoro mýt. Ale nohy mi průjezd louží obvykle nenamočí. Jen jednou mi prosákla voda na zadek, ale to byla voda natlakovaná velkou rychlostí, která prošla díramy v sedačce.
Ale nosič doopravdy na běžné ježdění jen tak nepotřebuju. Na kole nejezdím ani nakupovat ani do školy. Jediné, co by se dalo počítat je, že s ním jezdím pro ostružiny strašilkám. Ostružinu přidělám pod sedačku vedle tašky, takže taky bez nosiče.
Ja teda mam nazor a co tak si spravit bike od piki po svojom a nespoliehat sa na prerabky niekedy je s tym menej roboty ako ked musiis secko rozpilit potom pozvarovat a prerabat nedostatky.
Iba uvaha..
Na jiném leháču než ECO sem nejezdil a na silnici jezdím hodně. Proto si myslím, že to kouzlení s ECEm je zbytečné, zaměřil bych se spíše na jiné kolo. Jinak hmotnosti síců jsou vidět pěkně v produktovém ceníku, formou úspor na hmotnosti, tam by to význam mělo i pro různé udělávky.