Někdy se mi zdá, že většina lidí bere kolo pouze jako vhodný dopravní prostředek k přepravě z domova do hospody a naopak. Předpisy ale přece platí i pro cyklisty, ne? Když chcete řídit auto, musíte udělat autoškolu a až po zvládnutí testů a jízd získáváte řidičský průkaz.Cyklista je přece také…
K ohrožení chodců cyklisty na stezce pro chodce a cyklisty. To ustanovení platí pro obě skupiny stejně. Nebo ještě donedávna platilo. O inlajnistech a koloběžkářích zákon zatím v této souvislosti nemluví.
To neohrozit platí naprosto pro všechny, nikdo nesmí nikoho ohrozit.
Pises: "Cyklista nesmí jet přes přechodu pro chodce, kolo musí vést."
Prosim o uvedeni paragrafu, kde se neco takoveho pise. Podle me je to jen povera.
"Stojí-li více aut za sebou, nebo pokud přímo stojí, smíme je předjet z pravé strany po pravé straně silnice."
Pokud se to nezmenilo, tak nejen kdyz stoji, ale i kdyz jedou pomalu, aniz by pomalu bylo definovano. Nicmene tenhle manevr bych opravdu nedoporucoval, predjizdeni zprava nikdo neceka.
Jinak pokud jde o obrazek hned na zacatku, tak je to dobra pripominka toho, jak se vetsinou lisi teorie od smysluplne praxe. Treba nedaleko od nas teprve pred dvema roky zrusili znacku "Cyklisto ved kolo 200m!" pred krizovatkou a podobne nesmyslne buzeracnich znacek je spousta. Nechapu treba, proc jsou na znacenych cyklotrasach casto zakazy vjezdu VSECH vozidel?
Takze ono stejne nezbyva nez ridit se hlavne rozumem, striktne podle predpisu se daleko dojet neda...
No já nevím, pokud budu citovat doslova, tak přechod pro chodce je "místo, které je určeno k přecházení chodců přes pozemní komunikaci". To není z pohádky ale z vyhlášky č. 30/2001 Sb.
Takže opravdu cyklista nesmí jezdit po přechodu pro chodce. Koneckonců - jak by se k tomu přechodu dostal - snad nemyslíte na jízdu po chodníku?
Jednak se tam mohl dostat po cyklostezce.
Druhak formulace "je určeno k přecházení chodců" znamená, že chodec má přecházet právě tam a ne o deset metrů vedle. O tom, že tam nesmí přejet cyklista, tahle formulace opravdu nevypovídá.
Spíš jde o to, že když už tam přejede, nemá výhody chodce. Takže tam může jet, jen když není poblíž žádné auto. Druhak je povinen umožnit nerušené přejití chodcům. Takže zase - může tam vjet, když tam není žádný chodec.
No a liduprádná autoprázdná místa asi nikdy nebudou jablkem sváru, zda tam ten cyklista směl nebo nesměl být - těžko tam i bude někdo, kdo by ho chtěl sankcionovat.
Chabá logika. Taková stezka pro chodce a cyklisty tedy může být využívána i motorovými vozidly. Myslíte že ne? A proč, proboha. Klidně i kamiony.
Samozřejmě. Kdyby to nebylo zákonem výslovně zakázáno, tak by tam samozřejmě ty kamiony jezdit mohly. Kdyby. Ale ono to zakázáno je. Na rozdíl od toho přechodu pro chodce.
A jaký předpis zakazuje motorovým vozidlům jízdu po stezce pro chodce a cyklisty?
Dopravní značka sama.
Omyl, abernathy. Nic takového v žádném předpisu není stanoveno. Klidně se tam dá jezdit jakýmkoli motorovým vozidlem.
Stezka pro cyklisty
P?ikazuje cyklist?m v daném sm?ru vyu?ití takto ozna?eného pruhu nebo stezky. Stezka m??e být vyzna?ena barevným povrchem, sárami nebo jiným povrchem. Ostatním ú?astník?m silni?ního provozu je jejich vyu?ití zakázáno (cyklista vedoucí kolo jej ale u?ít m??e).
Zkus zabrousit do historie, probíralo se to už mnohokrát, a vždy bez výsledku ;-)
Já tu s tímhle tématem nezačal. Jen jemně upozorňuji, že pokud budeme brát zcela striktně za povolené cokoli, co není v zákoně výslovně zakázáno, bez ohledu na smysl příslušných ustanovení, nikam se nedostaneme.
Takže až potkáte na stezce pro chodce a cyklisty traktor s vlečkou (a on Vás vytlačí do příkopu), vězte, že jeho řidič uvažuje stejně jako Vy.
Nemá co uvažovat. Má znát zákony a vyhlášky.
A jaký předpis zakazuje motorovým vozidlům jízdu po stezce pro chodce a cyklisty?
Asi máte bod... tohle je zajímavý argument.
Na stezce pro chodce to zakázáno je, na stezce pro cyklisty taky. Rovněž na stezce pro jezdce na zvířatech.
Na "stezce pro chodce a cyklisty" ten zákaz fakt uveden není - opravdu jsem si toho doteď nevšimla :-)
Dohledám za domácí úkol. Buď ten zákaz vyplývá někde z něčeho jiného, co zrovna nevidím... nebo tam ta jízda motorových vozidel zakázána není... Opravu zajímavý podnět.
Je to uvedené ve Vyhlášce, vyhláška zakazuje užávat stezku jiným osobám, než pro které je stezka určena značkou.
Kde? Fakt to specielně pro tu smíšenou stezku nevidím. Pro všechny ostatní jo...
je to § 10 Vyhlášky
Já vím, že paragraf 10 odst. (1).
Ale: písmeno i) Stezka pro chodce. Zákaz jiných vozidel uveden.
písmeno k) stezka pro cyklisty. Zákaz uveden.
písmeno q) stezka pro jezdce na zvířeti. Zákaz uveden
Ale u písmen m) a o) - dva druhy smíšených stezek pro chodce a cyklisty jsem možná slepá - ale fakt tam ten zákaz nevidím.
Pro smýšené stezky to výslovně uvedené není, ale to by bylo zbytečné, protože to vyplývá z toho kdo může užívat stezku pro chodce a stezku pro cyklistu. Když na ně nesmí nikdo jiný než je uvedení, tak už není potřeba to rozepisovat i ke stezce pro chodce a cyklisty.
Ve vyhlášce nemusí být úplně přesně popsaná úplně každá situace, každé povolení nebo zákaz, bohatě stačí, když se dá nějaké povolení nebo zákaz dovodil z blízkého a přiměřeného ustanovení, jde o povolenbou analogii. Každý policajt a správní orgán by tohle měl umět vysvětlit a nevěřím, že by se našel jediný odvolací orgán a soudce, který by jejich rozhodnutí zrušil a poklud snad někde ztakový je, tak tam nemá co dělat.
Tady fakt nevím. Legislativní mluva si na nějaké "bylo by to zbytečné a není třeba rozepisovat" prostě nehraje. (Taky proto zásadně protestuji proti názorům, že když je přechod pro chodce, je z toho jasné, že cyklista musí slézt a není třeba to roezpisovat :-)))
Předpokládám, že to je někde uvedeno nějakým zakukleným odkazem, ale v tento moment netuším.
V tom případě Vás upozorňuji, že nejen že mohu jet autem po stezce pro chodce a cyklisty. Já ani nemám vůči Vám jako cyklistce žádnou povinnost "neomezit a neohrozit" - vzájemné vztahy jsou totiž definovány jen mezi chodci a cyklisty.
Jo a víte, že na stezce pro chodce a cyklisty s dá dobře parkovat? Zákaz stání tam není a jiný předpis to neupravuje. Pro rekreační oblasti hustě zalidněné se to může hodit.
Správní právo dovoluje docela širokou analogii a co se týká stezek a kdo ji smí používat to je dost jasně popsáno v § 10 odst. 1 písm. i) a k) Vyhlášky, takže to platí i pro písm. m) a o), v tomhle případě to je hodně úzká analogie.
Určitě žádné zakuklené odkazy tam nejsou, jsou to jen zásady správního práva.
Přečti po sobě první dvě věty a hlavně pasáž "..to výslovně uvedené není....nikdo jiný než je uvedení(?), tak už není potřeba to rozepisovat..". Proč to platí pro tento případ a neplatí to pro jednoznačné uvedení "..místo určené pro přechod chodců..."? Místo (tedy přechod) je určen pro chodce, není tedy dle Tvé logiky (a i mé) nutné rozepisovat všechny účastníky provozu.
Odpůrci této definice vycházejí z toho, že přejíždění na kole není v zákoně doslovně zakázáno. O tom se toho zde již ale napsalo....to by již patřilo do tématu "Co mě pobavilo".
A odůvodňování typu "když tam nejsou chodci nebo policajti" nic na tom nemění. Když by všichni věděli, že na dálnici se neměří, jezdili by 180 km/hod. a přesto to povoleno není.
Již mnohokrát jsem zdůrazňoval - pokud někoho neomezuji nebo neohrožuji, přes přechod jezdím také a přesto jsem přesvědčen, že přechod pro chodce je určen pro chodce.
Ovšem - všechna pro (která jsem v minulosti dokládal) i všechna proti (na základě osobního výkladu některých) jsou jenom běžné tlachy.
No, moment - to není srovnatelný argument. To, že se neměří. Srovnatelný argument by byl, "pokud jsem na dálnici sám".
Prostě pokud jdu po doslovném znění zákona i po smyslu ustanovení - není žádný důvod, proč by nesměl cyklista přejet přes prázdný přechod.
Zajímavý je ten Viktorův argument s tou smíšenou stezkou, ale spíš ve smyslu, že tady je buď nějaká legislativní smyčka odněkud někam jinam... nebo chyba zákonodárce. To zatím mám v pátrání. S tím přechodem to ale příliš nesouvisí, jen jako analogie.
Ano, ta Tvoje definice "pokud jsem na dálnici sám" přesně vystihuje smysl - tudíž, když bude dálnice prázdná, mohu jezdit kolik chci? No to určitě ne.
Viktorův argument a výklad je shodný s mým - není nutné vyjmenovávat všechny účastníky. Pro mne je určující v zákoně "Vymezení základních pojmů". A tam je řečeno "přechod pro chodce je místo na pozemní komunikaci určené pro přecházení chodců". A pro mě je chodcem i cyklista vedoucí kolo, nikoliv na kole přechod přejíždějící.
A opět bychom se vraceli k mnohokrát opakovanému "co není zakázáno, je povoleno".
Žádná "smyčka". Prostě to zákon výslovně neupravuje.
Takže buď používám zdravý rozum a protože jde o komunikaci pro >chodce a cyklisty< a v souvisících ustanoveních se mluví pouze o chodcích a cyklistech tak přepokládám, že pro nikoho dalšího není určena.
Nebo vyjdu ze zcela doslovného znění, pak těžko lze mít jakékoli námitky k jízdě třeba tatry s podvalníkem nebo k přeměmě na neplacené parkoviště.
- - -
Obdobně to máme s přechodem. Buď respektuji, že jde o místo určené ke křížení pěšího provozu z chodníku (kam smí výhradně pěší) a provozu vozidel, tedy logicky ho vozidlo může pouze křížit. Navíc jde o přechod >pro chodcepro cyklisty
Takže jak správně píše Jarda - tak to prostě budu respektovat, že je to přechod pro chodce a "logicky ho vozidlo může pouze křížit" a přejedu o centimetr vedle. Protože logicky mohu přejet, kde se mi zlíbí, s výjimkou těchto tří metrů....
Já nevím... buď se budu řídit doslovným zněním zákona. Přejet můžu, když nevadím chodcům. Nebo se budu řídit logikou a smyslem příslušného ustanovení. Přejet můžu, když nevadím chodcům.
Čím se budu řídit, abych si řekla, že přesně sem nesmím, musím o metr vedle?
A když mi na ten přechod vede namísto chodníku cyklostezka? Pak se tam kříží provoz vozidel a vozidel...
Mohu nabídnout celkem obsáhlý vzorník takových míst pro Prahu. :-)
Ne, nemusíš reagovat, já si taky myslím, že cyklista po přechodu (ve směru pohybu chodců) jezdit nemá. Ale tvá definice přechodu je v rozporu s realitou, na to upozorňuji.
Přechod pro chodce jsem zapoměl vysvětlit a už mě to nepustilo znovu doplnit, takže vesvětlení přechodu, kdo a jak ho smí použít, je uvedené trochu níž.
Jen doplním, chákon jasně říká kdy a jak smí chodec přecházet vozovku a jak si má počínat a jak si mají počínat ostatní účastníci vůči chodci. Zákon a vyhláška upravují místa, vyznačené přechody pro chodce, kde má chodec při přecházení vozovky zvýšená práva a kde požívá vyšší ochrany a kde ostatní účastníci mají zvýšené povinnosti vůči chodci. Zákon říká kdy je chodec povinen jich použít. Jenomže z toho se nedá dovodit že za určitých podmínek se nemůže pohybovat nikdo jiný.
Ještě doplním a upřesním :
Je dost velký rozdíl ve významu slov zakázáno, přikázáno, smí, nesmí, může jen a tím když je napsáno je určeno pro. Opravdu nevím o žádné použitelné analogii k ustanovení o přechodu a především k jeho určení "je určeno pro", že by v jiném podobném ustanovení bylo užívání zakázané jinými účastníky než pro které to je určeno, s určením byl současně vysloven zákaz užití pro jiné.
Koukám, že ti taky dělají problém dopravní předpisy :-)
Už jsi někdy slyšel o Vyhlášce upravujících pravidla provozu na pozemních komunikacích, je to Vyhláška č. 30/2001 Sb.
Nedělají. Vyhláška 30/2001 nic takového neupravuje - pokud si tedy budeme hrát na doslovné znění.
Ve Vyhlášce nemusí být vše přesně popsané, stačí když se to dá dovodit z jiného blízkého ustanovení a to Vyhláška jasně obsahuje a vymezuje kdo takovou stezku smí užívat.
Ve chvíli kdy budeme vyžadovat na všechno zákonem určené zákazy, příklazy a povolení a stanou se z nás dogmatici, tak se z toho tady všichni brzo buď zblázníme, nebo snad ani nebudeme vycházet na ulici. Je nesmysl chtít na všechno nějaký předpis, bohuže je tady stále víc a víc lidí, co se bez předpisu za chvíli ano nepo...
Vřele souhlasím. Jezdit s autem po stezce pro chodce a cyklisty je zakázané přesně stejným způsobem, jako je zakázané ježdění na kole po přechodu pro chodce. A ve stejné míře bychom to měli dodržovat.
U vyznačených přechodů pro chodce to je trochu víc složitější. Snad se mi to podaří vysvětlit.
U stezky je jasně napsáno kdo je má užívat a kdo je užívat nesmí, pro smíšené stezy je velmi dobře použitelná analogie, jak už jsem tady psal.
Ale u vyznačeného přechodu pro chodce zákon a vyhláška pouze určuje k jakému čelu slouží vyznačený přechod pro chodce a za jakých podmínek ho chodci musí použít. Zákon jasně a velmi přesně stanoví co se na přechodu pro chodce nesmí, ale vůbec neuvádí a nedá se ani dovodit co se na přechodu smí, nevylučuje užití přechodu jiným účastníkem provozu, pouze říká k čemu je určený, takže v tomhle případě by měla platit základní zásada, co není zakázáno, je povoleno. Nevím jaká analogie a s jakým ustanovením by se tady dala použít, která by zúžila uživatele přechodu pouze na chodce. Já osobně se domnívám, že za dodržení určitých podmínek je možné jet po přechodu pro chodce (v podélném směru, kolmo k vozovce). Jsou dopravní situace, které to ve vyjimečném případě i vyžadují.
Může ovšem nastat problém v případě rozhodnování správního orgánu. Pokud správní orgán si přechod pro chodce světlí příliš úzce a hodně dogmaticky a příliš negativně, tak prostě může rozhodnout, že po přechodu se jezdit nesmí, pak by záleželo jak by si to zdůvodnil a jaký názor by na to měl odvolací orgán, případně i ministerstvo dopravy eventuelně soudce. Pokud vím, tak žádné další vysvětlení ani výklad k přechodu pro chodce není vydané a nebylo zveřejněné ani žádné rozhodnutí, kterým by bylo možné se alespoň částečně řídit.
Pokud správní orgán (včetně policistů) budou používat alespoň trochu zdravého rozumu a nebudou si zákon vykládat nesmyslně úzce, tak při dodržení dostatečené opatrnosti a ohleduplnosti při jízde po přechodu se ani nic podobného nikdy nebude řešit.
No, a přesně takto se dá odvodit to ježdění přes přechod ;-)
Mmchdm, i na tu naší krásnou Modřanskou auta asi smějí, protože jich tam na můj vkus (vzhledem k tomu, že je to stezka pro chodce a cyklisty) jezdí celkem dost. Jestli to je ale pouze "dopravní obsluha", to nedokáži říci...
A z jakého ustanovení lze dovodit že přechod pro chodce je zároveń přejezdem pro cyklisty?
Ne, není, právě že to chápu opačně. Někde v zákoně je uvedeno, že je to "místo pro přecházení chodců", a z toho se pak dá odvodit (je to ale správně ?), že na něm se na kole jet vůbec nesmí. Proč mi ten vydedukovaný zákaz bez výjimek připadá jako blbost jsem tu už napsal...
Tohle byla jenom moje reakce na to, že jinde tu Lelek píše, že některé věci se dají odvodit, a na jiném místě zas píše o tom, že policajti si taky dělají co chtějí, mnohdy ani nevědí jestli k tomu mají oporu v zákoně.
Takovéhle dovozování a vyklad předpisů rozhodně nejsou správné, není možné jednoduše říct, přechod slouží k ... takže ho nikdo jiný nesmí použít. Zákon pouze říká k čemu je určený, ale aby se dal alespoň nějak dovodit zákaz použití pro jiné účastníky, tak ten zákaz musí vycházet alespoň z jiného obdobného ustanovení, ale domnívám se, že v zákoně, ve vyhlášce ani důvodové zprávě taková analogie není.
Pokud si to dobře pamatuji, tak už kdysi dávno tu jinec psal, že se na to ptal několika právníků, kteří dělají "dopravu", a kdoví koho ještě, a výsledek byl takový, že i oni z toho většinou vydedukovali pro cyklisty zákaz jízdy po přechodu.
Píšu to dobře, jinče ?
Takže selský rozum nám může říkat opravdu rozumné věci, ale ti kteří o tom pak rozhodují v případném správním řízení, nás honem rychle uzemní :-/
Ale to je přesně to co jsem psal k přechodům, že to není jasné a bude záležet na tom jak si to bude vykládat správní orgán, odvolací, ministerstvo a případně i soudce.
Bohužel není žádný návad k výkladu, takže v případě sporu vítězí ten kdo bude pevnější v argumnetech, bude to obratněji vysvětlovat a na schopnosnostech a znalostech úředníků.
Ono ani ti právníci si určitě nejsou jisti, pokud za nimi přijdeš aby tě v takovémhle sporu zastupovali, tak by ses možná nestačil divit s jakými "pádnými argumenty" by vyrukovali, že po přechodu se jezdit smí, resp. nic to nezakazuje.
Nojo, ale když to i po jincově průzkumu stále vypadá v neprospěch cyklisty, tak kdo z nás bude ochotný kvůli, dejme tomu, 200Kč pokuty absolvovat to úřední martyrium (strávený čas, čerpání dovolené, plus další výdaje, a samozřejmě nervy) s nejistým výsledkem + hrozbou zaplatit dalších pár tisíc za to správní řízení ???
Tohle je prostě hodně pitomá loterie, navíc závislá na tom jak se kdo z těch rozhodujících zrovna ten den vyspí...
Konkrétní příklad a případ - za porušení "až" 2000,- Kč a za přestupkovou komisi 500,- Kč.
Poplatek za správní řízení je 1.000 Kč, ne 500
No právě, to radši na místě zaplatím i těch pár stovek (nemyslím si, že by polda na mne hned vytáhl tu maximální taxu, ta bych tam asi opravdu musel prasit mezi chodci nebo tam vlítnout přímo před čumák auta), ale od toho okamžiku už od toho budu mít pak klid...
Ano, byli to nejen právníci, ale i Ministerstvo dopravy, Výzkumný ústav pro dopravu, obě policie i přestupková komise magistrátu.
Jen mě překvapuje, že svého času zde byl uveden článek (vydán redakcí), kde bylo zmiňováno, že přes přechod se nejezdí a nikdo se neozval. Proto to beru jako záležitost osobních vztahů a vůbec mě již jakékoliv názory nezajímají.
Osobně mám v podvědomí, že přes přechod se nejezdí a přesto přes něj jezdím. Ovšem není - li nával chodců a hlavně - pokud nedohlíží policie. Rovněž přiznávám, že nedodržuji za volantem přikázanou rychlost. Ještě dodám - jako dítě jsem chytil rybu, která neměla předepsanou míru a já si ji ponechal.
Dík, takže jsem si z toho přeci jenom něco zapamatoval ;-)
A řídím se i tím Tvým "Osobně mám v podvědomí, že přes přechod se nejezdí a přesto přes něj jezdím. Ovšem není - li nával chodců a hlavně - pokud nedohlíží policie."
Nedá, viz vysvětlení výš.
A mimochodem, když jde o uvažování. Co je špatného na uvažování, že na zcela prázdné silnici smí přejet cyklista silnici dokonce i v místě, kde jsou na ní namalované jakési bílé čáry? (Že si nemá co prorážet kolem cestu davem chodců, je jasné a výslovně dané zákonem.)
Tenhle názor mám taky. Určitě nikoho neomezím, natož abych někoho ohrozil, tím, že liduprázdnou silnici překonám jízdou na kole. Pořád lepší než se tam o to déle plácat pěšky, a tím zvýšit pravděpodobnost, že tam za tu dobu přijede nějaké auto a bude mi muset dávat přednost...
Jenomže policajti v tom mají většinou jasno (zákonem přitom nijak jasně definováno), "přechod pro chodce = chodí se po něm pouze pěšky"...
No, taky by mohl odbočit doprava, přejet o ten metr vedle přechodu, zatočit vlevo do protisměru, metr se vrátit a pokračovat původním směrem. :-)))
Spíš by to měl nějak ošetřit zákon sám. Ne že budeme improvizovat takovými opičárnami :-)
Když zákon může kolům a motorkám, za určitých podmínek, povolit předjíždění zprava, tak proč by kolo, opět za určitých podmínek, nemohlo jet po přechodu ? Jenom by se muselo těm zodpovědným chtít...
Jízda po přechodu není zákonem zakázána.
Jestli myslíš směr, kterým silnici překonávají chodci, tak ano, zakázané to výslovně není. Ale ta formulace přechodu v zákoně prostě k takovým závěrům přeci jenom svádí... Taky jak jinak si vysvětlit, že občas za to policajti někoho pokutují ?
Policajti občas dělají různé věci až přímo zhovadilosti, občas mají naprosto scestné názory, mnozí mají hodně mizerné znalosti zákonů a předspisů. To, že policajt za něco napomene nebo dokonce uloží pokutu a dotyčný ji zaplatí ještě vůbec neznamená, že jeho rozhodnutí je naprosto správné a že dotyčný se opravdu dopustil přestupku.
Ale já si fakt myslím, že to ten zákon ošetřuje dostatečně.
Zrovna ten Viktorův příklad s cyklostezkami byl dobrý. Zákonodárce tam ani nenapadlo uvažovat směrem "přece to z toho, že je to pro cyklisty bude jasné, že tam nesmí auta" a ten zákaz naprosto jednoznačně do vyhlášky napsal. Kdyby chtěl něco podobného stanovit pro přechody, taky by to tam napsal. Ani argumentaci "smyslem zákona" nechápu. Smyslem zákona v tomto bodě je, aby chodec se mohl nerušeně dostat na druhou stranu silnice. Není žádným smyslem buzerovat všechny ostatní účastníky provozu k opičárnám.
Pokud popisujete průjezd křižovatkou tak tam je to zbytečné. Tam se dá jet rovně. A pokud snad řešíte jízdu po chodníku tak pak řešení nenajdete.
Nikoli průjezd křižovatkou - ale zcela klasický případ cyklostezky, která vede po přechodu.
Pochybuji, že by se našla cyklostezka vedoucí přes přechod. Vždy před ním končí.
Jasně, to byla jen zkratka vyjádření. Prostě cyklostezka vedoucí k a od přechodu. Šlo mi jen o to, že se tam cyklista nedoprasil po chodníku.
Ale doprasil. Mezi koncem stezky a přechodem je vždy kus chodníku.
Našla jsem úžasný ilustrační příklad. Pravda, cyklistů tam moc nepotkat, ale aut, která jedou přes přechod naštorc, "neurekom".
http://mapy.cz/#x=16.629529&y=49.155635&...
Hm, největší sranda je, že nakolik vím nikde není definováno, co je chodník, tudíž vlastně ani není definováno, co pokračuje dál za značkou "konec stezky ...".
Chodník je definován, je to místní komunikace IV. třídy, zákony a prováděcími vyhláškami je stanovený jejich rozměr, provedení, oddělení od vozovky, užití apod.
Jo, ale to je definice "naopak", tj. co musí daná věc splňovat, aby se mohla nazvat chodníkem. Podle toho chodník poznat nejde. Určitě neplatí, že libovolný kus země s asfaltovým povrchem, široký alespoň metr a půl, se sklonem menším než, .... atd. bude chodník. A definice, že chodník je místo určené pro chodce je sice pěkná, ale tak nějak kruhem.
A až nám to zákon o provozu na pozemních komunikacích zadefinuje, tak... se většina z nás nedostane z garáže. :-D
No jo, to máš asi pravdu. :) Ale právě z logiky věci bych chápal, že úsek přímo navazující na cyklostezku tak nějak bude určený k cyklistickému provozu.
Ale ony by tyhle flejmy neexistovaly, kdyby u nás někdo uměl při navrhování cyklostezek přemýšlet hlavou a navrhovat je tak, aby se po nich dalo někam dostat a ne aby jen splnil kvótu na x vytvořených metrů.
Takže dojdete k závěru, že lze klidně jezdit po chodníku, pokud není explicitně jako chodník označen.
Víte co, jděte se vycpat, to už fakt přeháníte.
Tak obcas auta po chodniku za nejakych okolnosti jezdi (treba na sidlisti dojeti auta ke vchodu pri potrebe stehovat tezke veci) a prijde mi to ok. Je nesmysl snazit se vsechno presne zadefinovat a z toho vychazet, v zivote by melo jit predevsim o selsky rozum a vzajemnou ohleduplnost.
Mimochodem, on má tenhle zákon definičních úletů více. Co si vzpomínám, tak třeba ten, že koloběžka je považována za jízdní kolo, ale všude jinde v zákoně se mluví o cyklistovi a ne o jízdním kole (a cyklista definovaný speciálně pro tento zákon není). Je to detail, ale proč po tom sakra někdo nepřemýšlí při psaní? Co se týká dětí do 10 let na kole a chodníku, to je také vzor jednoznačnosti. :)
Ne, koloběžkář (jedoucí na koloběžce) je podle zákona kupodivu chodec ;-)
§ 57
(2) ... Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
A cyklistou se rozumí cyklista anebo osoba jedoucí na jízdním kole definovaném dle tohoto zákona? :) Vím, je to drobnost, ale prostě nechápu, proč tam nestojí, že za cyklistu se považuje jezdec na koloběžce, když všude se dál používá termín cyklista a ne jízdní kolo.
Já myslím, že to bohatě stačí a asi není nikdo kdo by nebyl schopný poznat co je chodník.
Netuším, kdo a proč by v tom měl mít nějaké pochybny, ale jestli myslíš, že je potřeba chodník nějak víc definovat než je, tak zkus vymyslet nějakou definici chodníku a nabídni ji k použití, třeba se ujme :-)
Já osobně bych byl úplně spokojený, kdyby zákon (a policie) zůstal u toho, že smyslem je zajistit bezpečnost a plynulost provozu a nevýmýšlely se kraviny, za které jde vybírat pokusy. A v druhé řadě, kdyby se cyklostezky dělaly tak, aby se po nich dalo jezdit (nejlépe pruh na pravé straně silnice s jednoznačně určenou předností při odbočování analogicky, jako to platí pro tramvaje).
Zakon je v poradku (viz § 2 odst. 1, zakon c. 200/1990 Sb., zakon o prestupcich), to jenom policiste (i pod vlivem medialni masaze) si ho ruzne prekrucuji. Jako davat pokutu nekomu za to, ze na kole prejede prechod pro chodce, kdyz tam nikdo nesel, zadne auto nejelo a cyklista normalne pribrzdil a rozhlidnul se, tak to je jasna neznalost zakona. Obdobne opatrna jizda po prazdnem chodniku.
No nevím ... jak poznáš chodník třeba od stezky pro chodce a pro cyklisty, pokud zrovna nestojíš pod inkriminovanou značkou? Vzhledem k tomu, že na mnoha místech Prahy se první věc přeměnila na druhou pouze přidáním oné značky, tak si troufám tvrdit, že to poznat nejde.
Buď jsem na křižovatce, pak se tam značky vyskytují, nebo jsem po té komunikaci přijel, takže jsem jel kolem značek. Anebo jsem spadl z nebe, pak se holt musím jít podívat k nejbližší křižovatce.
Nevím s čím máš problém, neříkej, že nepoznáš co je chodník, to snad poznají i hodně malé děti, když dítěti řekneš aby šlo na chodník, tak určitě bude vědět kam má jít. Když to je stezka pro chodce, tak to je pro uživatale stejné jako chodník, víc nepotřebuješ vědět, pokud to je rozdělená stezka pro chodce a cyklisty, tak ta by měla být viditelně rozdělená a označená, pokud není, je to prostě jen chodník (stezka pro chodce). Stezka pro cyklisty také musí být jako specielní účelová komunikace řádně a dostatečně označená.
Pokud chceš mermomocí vědět kde je jaký chodník, tak se stav na obecním úřadě, mají tam jejich seznam.
Stezka pro chodce a cyklisty není (nemusí být) nijak rozdělená. Podívej se třeba do podolí, obyčejný chodník, jen dostal modrou značku na začátek. Dostat se na ní mohu třeba z přilehlého domu, výstupu metra, co já vím ...
Mimochodem, zjišťovat to nepůjdu, ale fakt by mě zajímalo, jak jsou na tom úřadě zanesené třeba právě ony cyklochodníky končící před křižovatkou. Fakt tam mají určeno, že přesně dvacetpět centimetrů před obrubníkem končí cyklo-pěško stezka a začíná chodník? ;-)
A ty malé děti bych zas tolik nepřeceňoval, prakticky ověřeno, že bílé proužky na zemi je zas tak moc netrápí, i když je tam nakreslené třeba i to kolo. :)
A i kdyby tam byl kus chodníku, tak o co jde. Z místa ležícího mimo silnici se na ní nějak dostat musím, že mezi tímto místem leží chodník je úplně jedno.
Jak se auta dostanou na a z tohoto parkoviště. Mezi parkovištěm a silnicí je vždy chodník. http://goo.gl/maps/ALCB
Pokud jedeš po cyklostezce, pak máš VŽDY před přechodem pro chodce značku konec cyklostezky a za přechodem zase začátek.
Tím pádem nejsi na přechodu pro chodce na cyklostezce a musíš se řídit standardními pravidly, tj. přes přechod přejít, tzn. vést kolo.
Nemusí být značka konec stezky, není důvod stezku ukončovat, protože stezka nedává žádná přednostní privilegia, každý cyklisty by měl vědět, že když ze stezky vyjíždí na jakoukoliv komunikaci, musí dít přednost naprosto všem co je pohybují na komunikaci v obou směrech, pro zvýšeno pozornosti cyklistů by měl stačit trojúhelník (P4)
Je to celé nesmysl.
Pokud chceš poukazovat a odkazovat na nějakou vyhlášku a požadovat její striktní dodržovánání, tak se zamysli. Na jedné straně obhajuješ vyhlášku a zákon a na straně druhé zdravý rozum.
Pokud budu bezpodmínečně dodržovat zákon a vyhlášku, tak se nikdy nikam nedostanu. Proč? Třeba proto, že v zákoně,či vyhlášce není uvedeno kterým směrem musím přes přechod, zda kolmo k pruhům, či podélně k pruhům vyznačujícím přechod. Tedy podle doslovné citace vyhlášky bych nesměl přechod přejet ani autem, když je určen výhradně pro chodce.
A opravdu si přečti historii, řešilo se to již několikrát.
Ale zákon a zdravý rozum nemusí být v rozporu. Respektuji zákon a jeho ustanovení aplikuji s použitím zdravého rozumu. Když mám stezku pro chodce a cyklisty, necpu se tam s autem. Když mám přechod pro chodce, nelezu tam s kolem. Mimochodem - nenapadla mne situace, jak se lze na přechod na kole dostat a neporušit přitom žádný předpis - typicky jízdu po chodníku.
(Přes přechod se chodí vpravo. Tedy nikoli cikcak.)
Jakákoli "cyklostezka" vedoucí po chodníku občas, no někde i na mnoha místech po pár metrech, končí přechodem pro chodce ;-)
EDIT: Tenhle obrázek jsi tu asi už taky určitě viděl ;-)
http://i.idnes.cz/11/032/cl6/SOT39d1a1_164707...
Ano, prostor chodníku je označen jako stezka po chodce a cyklisty. Potom je stezka pro chodce a cyklisty ukončena a cyklista má povinnost vést kolo, protože pokračuje chodník. Potom je přechod pro chodce, zase kousek chodníku a pak opět lze nasednout na kolo neb pokračuje stezka pro ch+c.
Kde pokračuje chodník ? Ta každá značka, pokud vidím dobře, je přesně až na hraně chodníku kde už ale začíná silnice, kterou je nutné překonat po přechodu...
Určitě je tam nějakých 20 cm chodníku.
To není ani na chodidlo dospělého člověka :-)
Ne, to byl jenom vtip...
Jako jsem ochoten přijmout fakt, že i na tomhle by mohla policie bazírovat, ale přijde mi to jako hodně blbé zdůvodnění :-/
Jinak tady k tomu je celý článek http://zlin.idnes.cz/cyklostezka-jen-pro... .
Jediné plus, které tam vidím, a opravdu cyklisty nenutí sesedat, je nepřítomnost přechodů pro chodce ;-) Tímto také opravuji svůj předešlý výrok, že ty silnice se musí překonávat po přechodu...
Neco podobneho je taky v Koline.
Tohle me neskutecne sere, jenom toho materialu co vyhodi za vyrobu znacek, ktery pak nekdo zohyba a ukradne. Pritom by stacilo upravit legislativu ze pri krizeni cyklostezky s komunikaci ma prednost vozidlo jedouci po komunikaci nebo tak neco a nazdar bazar.
V Praze na Pankraci je taky jedna srandovni vec. Mezi Pankacem a Budejarnou vede cyklostezka po chodniku a je vedena prostredkem po delce asi pul kilometru. A na te cyklostezce je najednou namalovany prechod pro chodce. - vlastne se tam vesly jenom 2 ty bile obdelnicky. Zprvu jsem premyslel co to je nez mi to doslo...asi je to kvuly lidem, co vychazeji z alberta a chteji tapat po te strane chodniku za cyklostezkou. No v nekterych mistech museji chudacci kvuli prechodu pro chodce ujit treba 50 metru aby mohli ten uzky prouzek cyklostezky (ktery se da prekrocit dvema kroky) prejit podle platne vyhlasky...
Ciste pro moji informaci - Vy byste po takoveto komunikaci jel na kole jak? Dle pravidel, tedy se sesedanim. Nebo dle rozumu, tedy pouze s opatrnejsim vjizdenim na ty necyklo useky (protoze ta, jsou zjevne nejake vyjezdy ci co)?
Já bych se na takovouhle komunikaci vy{píp} a jel bych po silnici.
Celou cestu, nebo byste v mistech, kde vede soubezna komunikace zakonadbale naskakoval na cyklostezku?
Nebo byste to radeji objel uplne jinudy, jen abyste se nedostal do konfliktu s posvatnou vyhlaskou.
Kam tim smeruji - zakon je pekna a potrebna vec. Ale s jeho dodrzovanim se to nema prehanet. Obvzlaste kdyz nektere jeho konkretni ustanoveni, pripadne mistni upravy jsou v rozporu s jeho puvodnim zamerem (tedy duchem zakona).
Pokud vím, tak zákon ti přikazuje použít pouze cyklopruh anebo cyklostezku, o smíšených se (naštěstí) nevyjadřuje. (Plus ona kouzelná formulace "pokud je zřízena" :), ale tu bych snad radši nerozebíral.)
Aha, tak to jsem netusil.
Uplne mne ted zahrnul krasny pocit, ze jsem mozna nekolikrat nevedomky nespachal prestupek. Ale chtel jsem!
Myslim, ze tohle je krasna ukazka - clovek ani nema sanci znat zakony, ktere ma dodrzovat. Vyhlaska je tak nekonecne slozita a tak casto se meni, ze opravdu znam pouze zakladni principy a ustanoveni. Coz spolu s myslenim a ohleduplnosti bohate staci na to, ze najezdim rocne 10tis autem a tak 2000 na kole po silnici. Oboje poslednich deset let bez nehody ci vaznejsiho problemu.
No ono je to ve skutečnosti ještě zajímavější, viz třeba http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp?cd=76... V principu ona modrá značka ti přikazuje použít takto označené stezky i když jde o smíšenou (to je popis značky ve vyhlášce, přímo v zákoně to není), nicméně ve stejné vyhlášce se dozvíš, že "Svislá dopravní značka umístěná vedle vozovky nebo nad vozovkou platí pro celou vozovku v daném směru jízdy."
... tak a teď si to přeber ... :)
Ale vždyť to je naprosto jasně napsané, řídíš se značkami, které máš vpravo nebo nad jízdním pruhem, pro zdůraznění může být značka ještě vlevo od vozovky.
Takže když platí pro celou šíři vozovky, tak je celá vozovka cyklostezka? :) Skutečně je občas docela hlavolam vůbec pochopit, který kus asfaltu se ta značka snaží označit za cyklo. Ale to je fuč, tohle je spíš ilustrace bordelu v zákoně.
Ale pokud máš pocit, že ti zákon dává smysl, tak bych zcela vážně rád slyšel názor na smysl onoho "musí použít". Pokud bude zřízena cyklostezka, která vede do Libně, musím ji použít, když chci jet na Žižkov? Asi ne. (Ale jak mám vědět, kam daná cyklostezka vede, když ono místo neznám?) Pokud bude zřízena cyklostezka, kterou shodou okolností znám, ale je třikrát delší, než silnice, musím ji použít? Co když je zřízena cyklostezka, ale vede trochu jinam, než kam chci jet a musel bych od jejího konce dojet po rušné silnici, což považuji za nebezpečnější, než nepoužít cyklo a celou dobu jet po malé silnici? Kde je ta hranice "poviného použití"? Myslím, že se dá dojít jen k tomu, že se zachovám tak, abych co nejlépe splnil zájem zachování bezpečnosti a plynulosti provozu, což je vlastně správně, ale pak jsou tyhle příkazy v zákoně totálně nanic.
V praxi jsem naštěstí neměl vážnější problémy vysvětlit policistům v podobných případech, že motání se na chodníku mezi lidmi oproti jízdě na poloprázdné silnici skutečně bezpečnost ani plynulost provozu nezvyšuje, ale už ten fakt, že to musím čas od času řešit ... (i když zlatá ČR oproti Německu, fuj ...).
Mimochodem, asi největší problémy jsem měl s vysvětlováním jakýmsi policistům, že bílozelená značka městského okruhu neznamená ani dálnice, ani zákaz vjezdu cyklistům. A že dokonce cyklisti smějí jezdit po silnicích první třídy. (Bylo to pozdě večer a auta skoro žádná.) No nic, to jen k ilustraci znalosti zákonů policií.
Promiň, ale buď si děláš srandu, nebo provokuješ, nebo jsi přestal užívat vlastní rozum a předvádíš tady dogmatika s klapkama na očích co odmítá vše co není přesně stanovené a polopaticky vysvětlené v zákoně, jestli to tak je tak musíš mít hodně těžký život.
Jestli nejsi schopný poznat označený pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty, tak ti to těžko takhle vysvětlím, to si budeš muset někomu říct, aby ti ukázal jak vypadají.
Z Prahy ti vede silnice do Brna i do Plzně a ty chceš jet do Plně, tak kterou asi tak pojedeš ? :-) Podobné to je i se stezkou pro cyklisty, zákon a vyhláška přikazuje cyklistům užít v daném směru takto označeného pruhu nebo stezky, samozřejmě pokud vede kam cyklista chce jet. Stezky pro cyklisty nejsou specielně označené kam vedou a není to ani potřeba, protože vždy jde o souběžnou komunikaci se silnicí po které by cyklista neměl jet, ve chvíli kdy se odklání někam jinam, tak to už to nebude stezka pro cyklisty a pokud ano, tak bude muset být řádně označena směrovými tabulemi.
Ne, myslím to vcelku vážně, nechci provokovat, akorát to asi neumím popsat. Já proti chápání zákona ve smyslu chovat se k sobě slušně a přemýšlet nic nemám, ale štve mě, že jistí příslušníci zůstanou na úrovni těch písmenek a musím se s nimi hádat, i když jde o naprosto nesmyslnou situaci.
1) cyklopruh/cyklostezka dle zákona, tam je to většinou v pohodě, speciálně u cyklopruhu, ale i tady se najdou vyjímky. Např. v Praze pod vyšehradem se objeví cyklopruh, který ale znenadání najede na chodník s obrubníkem (v tu chvíli se nedá bezpečně sjet na silnici) a následně zatáčí (myslím že dokonce přes přechod) někam úplně dopryč. Žádné upozornění na směr tam není. Pokud to tam neznám, skončím u zastavování a najíždění zpátky na silnici defacto z chodníku. To rozhodně ani plynulosti ani bezpečnosti nepřidá. Samostatná cyklostezka dlouhá pár desítek metrů. ale vedoucí po levé straně silnice rozhodně není v ČR výjimkou. Podle litery zákona mám kvůli tomu dvakrát křížit silnici, i když to je mnohem nebezpečnější, než těch sto metrů prostě pokračovat rovně.
2) Značka smíšené stezky cyklo-pěšo, dokonce i bez dělícího pruhu. Ta podle vyhlášky znamená, že máš použít takto označenou stezku (i když v zákoně jsou vyjmenovány jen cyklopruhy a cyklostezky, taky pěkný bordel). Kdy pro mě taková značka platí formálně? Když je na "chodníku" vedle silnice? Není výjimkou, že s obrubníkem a bez nájezdu ... Když je na nějaké cestičce vedoucí vpravo od silnice kamsi pryč? Kam taková stezka vede není naprosto šance zjistit, naprosto klasicky najednou skončí a zůstaneš kdesi uprostřed parku nebo sídliště (mimochodem, co se týká rozlišení, co je a co není chodník -- co třeba spousta parků?). Případně se změní v terén pro horská kola a ne člověka, co chce dojet do práce.
A vzhledem k podobným zkušenostem fakt nemám náladu zkoušet kdejakou pěšinku s modrou značkou, když jedu v místech, kde to neznám a potřebuju se ten den dostat ještě nějakých sto kilometrů daleko. Jenže protože jsou v zákoně takovéhle podivné formulace, tak potkávám orgány nebo řidiče, kteří si myslí, že na silnici nemám co dělat a z té pozice mi jízdu znepříjemňují. Naštěstí to v ČR není moc časté, ale stejně mě to štve a proto mám sklony do těhle ustanovení rejt, případně si alespoň najít nejjednodušší cestu, jak se podobných otrapů zbavit nejlépe dostatečně rozmyšleným odkazem na výklad zákona bez sáhodlouhé diskuze o smyslu bezpečnosti a plynulosti provozu.
S tímhle můžu jenom souhlasit. Kolo mám hlavně jako dopravní prostředek a když se někam potřebuju rychle dostat a jedu tam poprvé, cyklostezky mě znervózňují. Když už vidím nějakou vést souběžně se silnicí, tak na ni teda najedu, ale většinou až na nějakém dalším nájezdu, když do té doby nedá pokoj a nezmizí. Cyklostezky na levé straně silnice prostě ignoruju. Ze zákona bych měl zřejmě použít každou, co uvidím, bez ohledu na to, kam jedu, prostě se po ní projet tam a zpátky. Je to sice pěkné, že stát pro nás něco za ty naše prachy dělá, ale pro ten pocit mi stačí, že zadarmo používám silnice (proto, jak to štve majitele aut, co za to ještě platí).
Čím dál víc mě štvou cyklisti dělající ostudu na silnici tím, že potmě nesvítí (když už jsme u té výbavy), jezdí na červenou a podobně. Kvůli takovým, co se neumějí na silnici chovat, se musejí dělat nesmyslné cyklostezky.
Konflikt se strážníky jsem měl zatím jednou - v zimě, když jsem kvůli sněhu přejel po části chodníku určené pro chodce. Údajně jsem tam měl slézt. Když jsem si díky tomuto tématu teď znovu přečetl zákon, tak už vím, že jsem si mohl dovolovat ještě víc. Pruh vyznačený pro chodce může cyklista užít mimo jiné při objíždění. Není specifikované čeho, ale sníh je překážka a ta se obvykle překonává tímhle způsobem.
No nic, klídek, další téma ke skrytí.
Jenže jakmile pojedu po cyklostezce, které je někde ukončená, tak není nikde v zákonu stanoveno, že nesmím pokračovat v jízdě. Nic mi nenařizuje abych sesedl z kola a jestli se nemýlím, tak prvně tam byla silnice a pak až přechod pro chodce, tudíž jak jsem již psal výše, se nacházím na silnici v místě kde je současně přechod pro chodce, přes který podle zákona můžu přejet, jelikož jízda na kole přes silnici není zakázána.
To je zas jednou hezký (a spolehlivý) flame :-))
A jak to začalo? Jrr si musel rýpnout do dobrých rad co napsala Lentilka.
No tohle jsem ale fakt necekal, jediny prispevek a takova mela... :)
Kazdopadne ja budu dal pri prejizdeni prechodu verit, ze vjizdim z mista leziciho mimo silnici na pozemni komunikaci a vzapeti zase silnici opoustim.
Tak se hlavne kvuli mne nepoperte, nerad bych byl pricinou rozvratu tohoto fora nebo dokonce celeho sveta.
JJ, pěkný flame a jak pěkně k věci (povinná výbava kola). A jak to začalo? Viktor nedokázal nereagovat...
Omyl, Jrr zareagoval jako první a začal tvrdit, že po přechodech se jezdí.
Sakra, kdo teda do tý bábovičky plácnul první ? :-))
"Pokud je cesta označena jako "Stezka pro chodce a cyklisty", musíme na chodce dávat pozor a nijak je neohrožovat. Pokud je stezka rozdělena na pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, musíme využít ten pro cyklisty a do pruhu pro chodce můžeme vjet pouze při objíždění, předjíždění, otáčení atd. Zase platí, že v žádném případě nesmíme chodce ohrozit. Pruh pro cyklisty mohou využít sportovci na kolečkových bruslích, či lyžích, ale i pro ně platí dodržování pravidel silničního provozu."
Zde bych viděl rozpor. Bruslař je podle zákona chodec. Bruslař má zákonem povoleno, že může užít jízdní pruh pro cyklisty, nebo stezku pro cyklisty. Na stezce pro chodce a cyklisty s odděleným provozem je chodcem a musí tedy užít části určené pro chodce.
Trošku si ta pravidla protiřečí:
Děti do 10 let mohou na silnici, místní komunikaci a veřejně přistupnou účelovou komunikaci jen na kole pouze pod dozorem osoby starší 15 let. Toto neplatí pro jízdu po chodníku, v obytné a pěší zóně nebo po cyklistické stezce. = Tedy dle tohoto je jízda po chodníku možná... - přinejmenším pro děti do 10-ti let. Dále pak ale:
Cyklista nesmí jet přes přechodu pro chodce, kolo musí vést. Stejně tak po chodníku. = Tedy cyklista nesmí jet po chodníku...
Dále jsem objevil zajímavý výraz:
Při jízdě je cyklista povinnen mít nohy na šlapátkách....šlapátka..to jsem ještě neslyšel...šlapky, pedály ale šlapátka??? Tak to opravdu stojí v zákoně...šlapátka??? Pokud ano, je vidět, že zákonodárci na kolech nejezdí, když neví ani, jak se řekne pedál...;-()
V technických požadavcích na výbavu kola se opravdu píše o "šlapátkách (pedálech)"...
Abych pravdu řekl, tak mně teď spíš v příslušných zákonech nejde vůbec najít to o té povinnosti mít nohy na pedálech :-)
A taky by mne zajímalo proč se na kole nesmí za jízdy kouřit ;-)
Protože při přejezdu nerovnosti (obrubníku, díry) by hrozilo ukousnutí:-)))
:-)
Maximálně tak vypadnutí z huby :-) A následné podpálení lesa :-)))
Nevím jestli jsi někdy zkoušel kouřit, ale až mezi zuby cigaretu opravdu nestrkám ;-) Mám ji tak nějak stisknutou pouze mezi rty...
Protože bys zřejmě musel řídit jednou rukou.;-)V té druhé máš totiž cigáro. Takže bys nemohl dostatečně držet řídítka.
Zákon říká, že se nesmí jezdit bez držení. O dostatečném držení nic neříká.
a rika zakon neco o drzeni se na riditkach, nebo se muzes drzet treba za sedlo ?
Cyklista nesmí jet bez držení rídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé
jízdní kolo, rucní vozík, psa nebo jiné zvíre a vozit predmety, které by znesnadnovaly rízení
jízdního kola nebo ohrožovaly jiné úcastníky provozu na pozemních komunikacích. Pri jízde musí
mít cyklista nohy na šlapadlech.
Diky.
Pockej na slapadlech ? spis na tech slapatkach, jak pisou vejs. Predstava ze mam na kazde noze jedno slapadlo (to co se s nim jezdi po prehrade :o)) je dost odstrasujici :o)))
Ano, na šlapadlech
No jo uz to ctu. Musim si tedy koupit 2 slapadla abych mohl jezdit na kole. No aspon budu mit obojzivelne kolo, nebudu muset objizdet vodni toky a rybniky, proste jenom hodim kolo na slapadla a jedu dal.
No nevím, cigáro umím držet i tak, že ruku s ním mohu normálně mít na řídítkách tak jako kdybych to cigáro neměl.
A jak pak by se teda ukazovala změna směru jízdy ? ;-) To jseš povinen se jednou rukou pustit řídítek a ukázat...
A umíš ho držet i tak, že ho máš v ruce a přitom ho pokuřuješ? Pokud ne, tak leda s hadicí jako vodní dýmku, ne?;-)))) A změna směru jizdy , že musíš pustit řídítka, to je jako při řazení v autě. Tam taky bys měl držet volant oběma rukama, ale při řazení se prostě toto dodržet nedá, tak se to toleruje. To je totíž počin nezbytný k řízení vozidla. Podobně jako na kole musíš prostě pustit řídítka, abys mohl ukázat a odbočit. Je to prostě úkon nezbytný pro řízení, což cígo rozhodně není...;-)
Tak ať si policajti třeba myslí, že každou chvíli ukazuju změnu směru jízdy :-)
Asi takhle, mně to přijde opravdu jako buzerace. Ten kdo na kole pořádně neumí nebo se toho bojí, tak se nebude řídítek pouštět pokud možno vůbec. Já si ale připadám jako celkem zkušený, takže mi (bezpečné) ovládání kola jednou rukou problémy nedělá. To klidně ukazuju odbočování a současně při tom zatáčím a ještě zvládnu brzdit přední brzdou... Ale to tady asi umíme všichni, předpokládám...
OT:
To jsme kdysi se Zakarrem potkali jiného střelce... V jedné ruce, a u ucha, mobil, v druhé zmrzlinu v kornoutu :-) Vesele si to valil po silnici. Docela by mne zajímalo co by se asi tak dělo, kdyby najednou musel řešit nějakou krizovou situaci :-)))
Jen mě štve, že každýb zákon tvoří hlupáci co dostali tu mmožnost a mají moc, ale kolo viděli na fotce. Např. povinná výbava jako je odrazka ve výpletu, na co, když mám reflexní pásky na plášti. To mi jeden taky chytrej polda tvrdil, že to neexistuje, že jsem si to namaloval sám. Dobrý, ne?
Chtělo by to nejprve si vyhlášku 341/2002 MD přečíst a pak teprve nadávat.
(Příl.13; Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky)
1. Jízdní kola musí být vybavena
...
h) na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto
odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
- - -
Mám obavu, že to označení "hlupák" by mělo mířit úplně jinam :-/
Potkala jsem v patek v Praze mestaky na kole a jelikoz jsem mela drzou naladu, pokecala jsem s nima o kole a pri reci je upozornila, ze jejich kola nesplnuji povinnou vybavu. Tvrdili mi, ze bocni odrazky ve vypletu (ktere nemeli) nejsou povinne. Meli na kolech pouze nalepeny reflexni ctverecek vepredu a reflexni ctverecek vzadu.
Tak muze byt potesitelne, ze mestaci za povinnou vybavu prudit nebudou :-)
Měli pravdu. Zatímco velikost odrazky je přesně určena, pro alternativní řešení nejsou vyžadovány žádné minimální rozměry.
Ano, nase zakony nejsou perfektni a v nekterych pripadech jsou tam solidni hlouposti. Ovsem jeste smutnejsi je, ze o jejich obsahu vypravi predevsim ti, kteri je vubec necetli.
Jízdní kola musí být vybavena:
h) na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.