Takže už se nám zaplnila i dvojka a aby jsme mohli pokrařovat v diskuzích o stavbách našich lehokol máme tady trojku.
Jednička je zde:
http://www.nakole.cz/diskuse/10730-homebuilders...
dvojka tady :
http://www.nakole.cz/diskuse/12467-homebuilders...
Byl jsem zvědav, jestli to necháš dojít do 300, nebo né.:-))
Ve středu se u mě zastavil zájemce o lehokolo. Já sice žádné neprodávám, ale byl zvědavý a zvídavý. Prostě je mu 70, lehokolo odzkoušel v Brodě, ale cena je pro něho vysoká. Pokud máte někdo leháč na prodej, pošlete mi nějakou fotku a cenu na mail, já mu to pak přepošlu i s kontakty na Vás.
Tohle je na prodej.Teda jestli chce dlouhý.
Já myslel, že chce lehokolo a ne sedokolo.
Už jsem si toho všimnul Matěji několikrát, ale měl by ses chlapče mnohdy řídit starým, moudrým rčením "Mlčeti zlato" !!
Naživo se mi "mlčeti zlato" doopravdy nedaří. Co na srdci, to na jazyku. Ale na fóru by to fungovat mohlo, tam je dostatek času na rozmyšlení, než člověk zmáčkne tlačítko odeslat.
Tímto se omlouvám ze spamování fóra.
Určitě se to tu už probíralo. Jaké má tohle kolo výhody oproti jiným konstrukcím? Snadné dávání nohou na zem vidím i z obrázku :)
Hlavní a nepřekonatelnou výhodou je ta, že maximálně vyhovuje svému pánovi, či paní. Proto se taky pro takové kolo rozhodli.
Než, jste se ale rozhodli, tak jste museli mít nějaký důvod. Jaký?
najel jsme asi 300km na Azub Easy, tedy podobný typ kola a na žádném jiném kole se mi nejelo a nešlapalo líp a ve větší pohodě.
Vlastním jiné jako kompromis, protože na podobném kole bych do terénu jezdit nechtěl, ale na dojíždění do práce a dlouhý mít víc peněz, tak beru něco takovýho a nic jinýho.
není jiná rada, než vyzkoušej to a posoudíš rozdíl...
Zkusit něco jinýho.Proč je to kolo v USA tak oblíbený?
Konečně něco dlouhýho...
To musíme všichni jezdit svb?Mám doma tři kola a vždy se vracím na dlouhý.Vyhovuje mi.
Neříkám, že SWB je jediná správná cesta. Jen jsem se ptal, čím v jakých ohledech je tohle kolo lepší. Jezdí se na něm líp do kopce? Je na něm šlapání efektivnější? Je to pohodlnější?
Vlastnosti LWB jako takového chápu. Stabilní dlouhé kolo, které dobře drží směr a rychlost. Což já osobně považuju společně s délkou jako nevýhodu. Ale v čem je výhodné mít šlapák tak nízko nad zemí? Nehrozí, že člověk škrtne za jízdy patou o zem?
Tak konkrétně u tohoto kola je střed šlapáku 37cm nad zemí.Výš než Favorit nebo horák co jezdí žena.Pohodlnější pro mě určitě.Třeba pro tu stabilitu.A kopce jsou pro mě opravdu lehčí.Ale to je můj pocit.
Délka je někdy na obtíž,ale je to klidné kolo pro cestování.
Patou neškrtneš,nebo mě se to na normální cestě nepovedlo.Až pojedu do terénu tohle kolo si brát nebudu.
Patou jsem o zem ještě neškrtl a to občas zabrousím do terénu. Jak píše Jarda střed je dostatečně vysoko. Stalo se mi, že jsem brnknul o zajištění stojanu a ten pak brnkl o zem, ale stačí jen šikovně kopnout patou a vše je na svém místě.
LWB je pro mě pohodlnější, lépe se mi prokrvují nohy, což u SWB byl problém, když chci, tak jsem na něm rychlejší, je stabilnější, ještě mi na něm neustřelilo přední kolo, protože zadní je víc zatížené a určitě by se našly další přednosti.
subjektivně to pro mne bylo rychlejší jet na tom do práce než na mým kole. V tý době jsme měl roky Azub 4 a najeto na něm, co já vím, tak 20.000 km. Přesto mi přišlo, že na Aesy jsme tam byl rychleji a v kopcích jsem jel rychleji s menší námahou.
Ale nikdy jsem to neměřil a prostě to byl pocit.
Jinak pohdolnější bych řekl, že je to taky o dost víc
Proč je to kolo v USA tak oblíbený? Třeba proto, že prvním lehokolem které se tam sériově vyrábělo byl Easy Racer takže LWB bylo pro řadu lidí synonymem pro lehokolo a třeba také proto, že to může skoro každý skladovat v garáži. Ono to LWB může být na kochací jízdu parádní ale nevím jak bych ho nacpal do sklepa nebo do přívěsu za autobusem když bych ho bral na zájezd s cestovkou.
Taky myslím. V USA tomu zůstávají výhody, ale odpadají nevýhody spojené s velikostí. Krom toho Američani obecně mají radši níž položené šlapání. Stačí se podívat, čemu říkají sportovní posaz. Třeba v nedávném RAAM se blýskl RANS X-Stream, který je nejrychlejší model svojí značky, a ten má šlapání o 5" výš než sezení, čili nějakých 12cm. Oblíbený americký posaz s pedály 20cm pod sedačkou se na SWB kolech dělá opravdu obtížně.
V pondelok mi priide od tyll naohybana ruura ma kostru tesiim.
chystaam si tak patky a zistil som ze sakris zadna prehazka nema metricky zavit . Netusiite aky tam je?? A ci sa da bezne zohnat ta zavitnica na to?
je to metricky zavit s jemnym stupanim.
M10x1
zavitnik v pohode kupis, alebo ho maju v cykloservise. priemer predvrtanej diery pre M0x1 je 9mm , ne 8 ake pro standartne stupanie!
viz http://www.gewinde-normen.de/iso-feingewinde.html
kujeem cibi.
Taaak ze ludia uz je to tady prikladam 1 foto jednanie od firmi tyll super odporuucam aj inym hlavne sa da s nimi dohodnut na seckom vcetne dopravy.
tuto la surova hl. trubka ramu klonu barona.
Vypadá to pěkně čistě naohýbané. Solidní základ.
teraz uz len tu 20´´vidlu na kotuc zohnat a sedlo potom moozem iist na to. zatial si porobyym patky a osky skrz ram na kladky a sedlo aby sa dalo plynule potom makat.
Osobně preferuju následující metodu: sedlo, pedály a zadní kolo napřed, kladky potom. Protože když tam mám ty tři věci, můžu si natáhnout tahovou stranu řetězu a zjistit si mapřesno kam tak kladka patří. Člověk si přidělá práci, že pak musí něco z toho několikrát namonotovat a odmontovat, ale na druhou stranu se nemusí bát, že mu někde vznikne blbá kolize a bude rám drasticky předělávat.
to je jasne len si daam tie osky nasustruzit aby som mal secky komponenty az potom zacnem rezat vrtat zvarat
nemas skusenosti s tym polskym sedlom ci je to hodno objednaavky ??
http://translate.google.com/translate?hl=cs&...
nerad by som nieco prerabal mam rad plan a cistu robotu smrncnutu improvizaciou ale vysledok pevne duufam bude dobry. dufam ze slapaci stred cca 17-19 cm nad sedakom (podla vysunutia nebude problem (tak som to nameral z obrazka)
takto nejak by to malo byt asi len dumaam nad zadnou patkou mo sa mi nechce verit ze so 4mm plechu to bude v poho.
Měřil jsem tloušťku na ´horáku 7 mm a na favoritu 5,5 mm. Tož 6 mm je, asi, akorát.
to mas s hliniku abo z ocele??
To mě právě napadlo. 6mm bohatě stačí i u hliníku a 4mm ocele bych se určitě nebál. Takové tlusté jako 7mm bývají právě u hliníkových rámů. A na přední vidlici z ocele jsem viděl i něco, co mohlo mít tak 3mm, a drželo to.
taak dneskaj som zohnal kuusok 5mm plechu na patky maam siice nejaky plaanik na navarok prehadzovacky len tam oska kolesa po os prehadzovacky je 42 mm na mojej ziletke je ta vzdialenost 30 mm a cul babo rad.
kuknite obrazok co mysliim
Já aktuálně jezdím s patkou, kde je vzdálenost mezi osou přehazky a kola 28 mm a s Alivio (myslím, nějaký takový MTB shimano) přehazovačkou to řadí velmi pěkně.
Pokud tě to zajímá, tak na http://marble.matfyz.cz/lehokolo/vykresy/ jsem hodil výkres podle kterého byla dělaná patka a přibližný tvar kola. Pěkně vychází i doraz pro napínací šroub. (Ty desetinové úhly v kótování neřeš, to je nějaký relikt a nechce se mi to upravovat. Samozřejmě stupeň sem či tam nehraje roli. :-)
Parádní výkresy,ty to budeš dělat z nerezu?
Jestli to je na mě, tak to už je asi rok zrealizované. Jo, je to nerez. Pokud máš zájem, mohu hodit komplet výkresy někam na web tak jak jsou. Jinak se už dlouho snažím najít čas k nim sepsat nějaké komentáře a publikovat ve slušnější podobě. :-/
Díky,ale já spíš uvažuji o stavbě tříkolky.Jen mě zaujalo,že jsi stavěl z nerezu,není to zbytečně drahé?
No oproti obyčejné oceli má nerez jisté pevnostní výhody (CrMo jsem neuměl sehnat v potřebných velikostech dostatečně jednoduše na to, aby mi to za to stálo). Cena materiálu na rám je i v případě nerezu dost nízká na to, aby se ve výsledných nákladech naprosto ztratila (nerez materiál na rám přijde sám o sobě na nějakých 500 až 1000 Kč, což je v celkové ceně -- práce, komponenty, ... -- docela zanedbatelné)
Taak toto mi vyslo dufam ze by to mohlo fungovat este to musiim odniest nech mi tam spravia zavit na prehazku (+ prevrtaju prislusnu dieru). cele to maam z 5mm plechu co som nasiel v pivnici takze trieda ocele je neznaama. ale ked vezmem do úvahy ze na starom biku co jazdila babka tam to bolo z 3mm zeleze malo by to byt ok(dufam)
Ten topenář ale musel být hodně pod vlivem, když vám v koupelně provedl tohle :-)))
pod vplyvem mozno ale ten zmysl pro aerodynamyku mu neupres :-D
pre ARRI
prepac ale nejako mi zblbol net a zmizol mi kontakt na teba tak aj pre ostatnych
1m rury 50/1 stal 200kc
1 ohyb 30 kc
praca 240 kc ... nastavenie cnc a tie srandy v tom
+DPH
a to secko u firmy http://www.vyfuky-tyll.cz spravia ti seecko podla dohody presne ako chces
Používáš 1mm tlusté trubky a ohýbané? Hliník nebo ocel?
hups 1,5 mm hrubka steny vsetko
jo a vsecko je ocel
milujem svoju pivnicu a jej zaakutia dnes som objavyl maly poklad cca 3m rurky 15/1,5 cize matros na zadnu vidlu maame uz len predna vydla a hlavova trubka
Tak mě napadlo -- pokud bys chtěl nějaké nerezové trubky, zůstala nám doma (těsně za Prahou) hromádka z naší stavby lehokol. Kdyžtak mi napiš PM nebo na mail marble at matfyz.cz (čím dřív, tím líp :)). Případně www.inoxspol.cz jsou ochotní prodávat od 1 m a sklad mají u Brandýsa n. Labem. (Podle tyll předpokládám, že se vyskytuješ někde poblíž Prahy.)
nene slovensko doprava na dlhee lakte ale bol probeem s ochotou u ostatnych alebo nemaly priislušné trny na ohybanie. No a prplatky za trny som nechcel akceptovat pri 1 ks kola :-D by to bolo strasne drahee. Proste tyll bola najschodnejsia cesta pre mna aj napriek vzdialenosti. Dodavaju tovar na slovensko tak po ceste my to vyklopili na dohodnutom mieste.
ahojte, síce som ešte úplne nedokončil svoj prvý ležiak, ale už zároveň rozmýšľam nad niečím ďalším. Myslíte, že by mohlo reálne fungovať niečo s takouto "geometriou"? http://www.yankodesign.com/2010/05/19/80s...
podla mna hej nieco ako flevo tak ze to bude chcet veeela praxe z riadeniim. ale jazdit by to mohlo.
Zkus se zamyslet, ve kterém kloubu by se ti měly ohýbat nohy při zatáčení a kolem jaké osy. Flevo má kloub zhruba v místě kyčlí/pasu, tam má tělo dost stupňů volnosti. Tohle mi připadá, že pokus o zatočení povede k vykloubení kotníku. Ale zas na druhou stranu některým vyhovuje třeba cruzbike-like zatáčení, o kterém bych já osobně prohlásil, že láme kolena. Takže je to dost subjektivní, ale zkus si před stavbou alespoň něco jako cruzbike (tedy zatáčející pedály a kloub zatáčení hodně daleko od kyčlí).
vlastne hej som myslel ze to zataca pri konci tej sedacky a tam su len riadidla ktore funguju pakovym prevodom. ale ak by to spravil tak ze to bude zatacat ako som povodne myslel fungovalo by to ako flevo ci nie??
Tak som sa nad tym trošku zamyslel, pohľadal na nete a našiel toto: http://www.hecklenker.de/html/kalle.html Čiže čudo, ktoré by malo s predným kolesom pevne spojené pedále a sedadlo a vzadu by boli "riaditka". Myslim, že ak by bolo ťažisko jemne pod osou otáčania tak by to nemuselo byť až tak nestabilné, či?
Ahoj, nevíte náhodou, jak by se dalo vyřešit takovéhle šlapání přez střed kola? jestli se dělá i převodovka na pevnou osu nebo jak to asi mají vyřešené
http://www.azub.cz/dvourychlostni-jednokolka...
http://www.azub.cz/ram-jednokolky-schlumpf-focus/
Dobrý den pánové,
před pár dny jsem viděl lehotříkolku a od té doby mi v hlavě lítají nákresy a plány... Trošku jsem pogooglil a našel tuto diskusi, kde jsem se utvrdil v tom, že blázen nejsem. Nebo jsme všichni? :))
Prošel jsem si ty spousty fotek tady a obdiv všem. Jen dva dotazy mi vrtají hlavou:
- jak se uchycují přední kola? Máte někdo detailní fotky?
- nebylo by možné přidělat sedačku na silentbloky? Přecijen, každé odpřužení se hodí. Ale netuším, jak by to mohlo proběhnout. :)))
Doufám, že budu moci dokumentovat svůj postup co nejdřív...
- na letmo uchycená přední kola existují speciální náboje, vyrábí je třeba sturmey-archer i s bubnovýma brzdama. Oska končí např. závitem, existují i verze s rychloupínákama.
- sedačka na silentbloky: pokud se to udělá tak, aby to neubíralo energii šlapání, tak by to mohlo jít. Ale obecně je lepší odpružit celý rám (tedy pružicí prvek dát spíš mezi kola a rám než mezi rám a sedačku), aby neodpružená část (tedy kola) byla co nejméně hmotná.
Nej jednoduší budou ty Sturmey Archer jak píše PavelŠ a máš to i s bezúdržbovýma brzdama. Ale kdyby jsi chtěl kotoučovky, myslím že by se daly použít mtb náboje pro duté osy 15 nebo 20mm. O silent blocích jsem uvažoval ale pak sem je zavrhl. Jezdím na své tříkolce kolem 50 km/hod a do zatáček by mohl být problém se stabilitou. Stačí když pruží balonové kola, ocelový rám a vyplétaná sedačka. http://jurastrike.rajce.idnes.cz/Nova_slozka/
Ah, díky moc za info. Nenapadlo mě to hledat pod tímhle označením. Nicméně... Tohle je spíš do budoucna, aspoň první bych zkusil lowcost. Přecijen, ať to vyzkouším. Ale dobrý vědět, kam se to bude ubírat. Ty bubny jsou ale moc pěkný... Mimochodem jak to máte, přední na jednu brzdovou páčku, zadní na druhou? (Jak je ostatně zvykem.) Kotouče nepreferuji.
Nějaké „dospělé“ odpružení by se mi líbilo, ale našel jsem jen tlumiče na fully za 6+k. A to néé. :)))
Jezdí někdo Schwalbe Big Apple? Má to patrnou výhodu, nebo jsou to jen reklamní kecy?
A už se ptát nebudu, ozvu se snad s nějakým postupem. :)) Máte to všichni moc pěkný. :) Díky!
Tříkolky s dvěma koly vepředu se obvykle dělají, že máš na každé ruce jedno přední kolo, zadní nebrzděné. Ona ta zadní brzda není potřeba.
Tlumiče se dají sehnat i mnohem levnejší, třeba i za tisícovku.
Dobré pružení při malých tlacích je jedno z mála plus Big Applu, ale za to veliké.
Schwalbe Big Apple - Hoj, predevcirem jsem si po nekolika rokach prebirani v repe objednal cili kupil lehac, bo zabradlo me prestava bavit... na kterym ma byt "velke jabko", ale dojde mi pry do tri tydnu, tak ten zminovany velky "appel" hned vyzkusam a podam jasnu zpravu. Sak uz mam nakupene septonexy, masti na odreniny, obinadla a face a naplasti a obvazy... O "Big jabku" sem uz slysel dost ale nikdy sem na tym nejel, ovsem prijde jak sem pisal tak poreferuju, zduř.
U konfigurace pulec, tedy dvě kola ve předu, jedno v zadu, jak píše snilard, stačí brzděná přední kola a to nezávisle. Pomáháš si brzděním vnitřní brzdou při průjezdu zatáček. Zadní brzda se používá jen jako doplňková, parkovací, protože při bloknutí zadního kola můžeš jít lehce na boudu. Dvou palcové jabka mám a mám je nafouknuté na nejnižší možný tlak. U tříkolky je lepší rozložení hmotnosti a i při jízdě na těžko(tříkolka, brašny, jezdec cca 150kg)žádný problém. Necvaknul sem a žádný jiný defekt už skoro 13kkm na stejných pláštích. A co se pružení týče, opravdu to funguje znamenitě, žehlí to hrubý asfalt a odpor je kupodivu minimální.
" při bloknutí zadního kola můžeš jít lehce na boudu"
Proc? Ja bych cekal, ze zablokovane zadni kolo povleces za sebou jako na vsem ostatnim (ale na trikolce mam najeto asi 5 minut, tak se ptam, zrejme neco nevidim)
Je to tak, jednou na Spezi jsem se převrátil na hlavu s KMX tříkolkou právě kvůli bloknutí zadního kola. Jel jsem poměrně mírnou zatáčku, žádnou stranovou sílu ani nevnímal, ale jakmile se to vzadu kouslo, bleskurychle se to smykem otočilo bokem ke směru jízdy, v ten moment se zadní a vnější přední chytly a už jsem letěl. Prudký přetáčivý smyk je jeden z mála způsobů jak spadnout z tadpole tříkolky. Viděl jsem i velomobil převrácený podobně, smykem v zatáčce.
S použitím zadní brzdy se dají dělat blbiny, smyky naschvál a podobně, když se to člověk naučí. Proto ji třeba KMX mají. Ale jako brzda je to na nic. I když to kousneš v přímé linii, zpomaluje to jen velmi zvolna. A pokud za ni panicky zatáhneš v nějaké krizové situaci, pravděpodobně havaruješ, buď nedobržděním, nebo převrácením.
O tom minimálním odporu by se dalo polemizovat. Už když se člověk koukne na stránky Schwalbe, tak zjistí, že jabka mají jen základní směs, zatímco takové Marathon Racery mají směs na rychlost.
To jistě dalo, ale z těch balonových plášťů je jabko jasná jednička, aspoň pro mě. Které rychlé 20" pláště se dělají od 2" výše?
Neznám žádné.
2" a rychlé silniční pláště se principiálně trochu vylučuje. Chceš-li rychlé pláště musí mít dobrou směs a taky trochu aerodynamiky, což už 2" nesplňují. Navíc od takových plášťů obvykle požaduješ aby nevážili tunu, což jabka váží.
Takže kdo chce pružit pojede pomaleji, kdo chce jezdit rychle musí vydržet otřesy, je to jako vždy o kompromisu. Já sem jednoznačně pro pohodlí, na rychlost mám motor. :-)
na rychlost mám motor. :-)...............
Juras, Ty mas motor??? - Nezlob se, jsem tady chvili i kdyz stranky procitam uz dlouho ale neda mi jinak nez reagovat - ja mam treba motor na vysokym cypedu a banda si ze me dela p...u, ze pry se mi nechce slapat atd, ale ja na neho nedam dopustit, - proste si normalne slapu ale pred kopcem.....
http://jurastrike.rajce.idnes.cz/Nova_slozka/
tlumič (sice původně na minibike) http://kxdmoto.cz/minicross-c7/tlumic-pruzinovy...
nebo z ciziny http://www.dealextreme.com/p/bicycle-spring...
Ahoj stavitelé. Z jak tenké hliníkové trubky, myslíte, že by se dal udělat silniční leháč?
Přesněji: kolo by mělo vypadat podobně jako Bacchetta Corsa nebo jako Eco s narovnaným předkem, prostě dlouhá rovná trubka a na ní zadní stavba. Mám nějakých 60 kilo + nějaká bagáž, takže by nosnost 80 až 90 kilo měla bohatě stačit. Eco je vyrobeno z trubky o průměru 60 mm, stěně asi 2,5 mm, tím si nejsem jistej. Toho vnějšího průměru bych se držel, ale stěna by podle mě mohla být tenčí.
Taky mě napadlo, jestli se nedá vzít tlustá trubka a v méně exponovaných úsecích ztenčit ať už zvenku nebo zevnitř.
U tohohle typu odlehčení záleží i na tom, kolik tuhosti jsi ochotný obětovat. Protože čím lehčí to uděláš, tím víc gumové to bude a když to začne být cítit i v pedálech je to protivné.
Azub myslím spolehlivě unese 120kg jezdce, takže při použití stejého materiálu bys asi mohl ztenčit stěnu trubky celkem hodně a pořád by tě to uneslo. Pokud tam fakt je 2,5mm, asi by se šlo odvážit na 1,5mm. Je otázka, nakolik to stojí za to. Azub trubka váží myslím asi 1,05kg na metr délky nebo tak. Ten rám bude mít tak metr dvacet. I kdybys to oholil celkem odvážně, tak ušetříš na rámu tak 300g, za cenu nějakých rizik (nevíš jak to snese velkou díru v silnici ve velké rychlosti až to bude pár tisíc km staré a podobně). Pokud hodláš stavět lehké kolo, tak lehký rám je fajn, ale podle mě se nemusí hnát do extrému. Když použiješ 60x2mm a pak si dáš záležet na ostatních částech, mohlo by to dát lehké, ale spolehlivé kolo.
Byl jsem preventivně změřit naše půjčovnové Eco. Ta trubka je dlouhá jen metr. Myslel jsem, že je delší.
Zvážil jsem se s ním na naší super nepřesné domácí váze a ukázala mi, že to Eco má 17 kilo. Je tam dost věcí navíc — blatníky, zvonek, stojan, drát kryjící přehazku, jednostranné spd pedály, opěrka hlavy. Možná je ta váha 14,6 kila reálná, ale stejně se mi to nezdá. Co jsem tak počítal, myslím, že by se z toho kola dalo stáhnout cca 2 kila. Víc by šlo, ale musel by se použít karbon, kde to jde.
BTW. Netušíš, co byla zač ta vidlice na City Raceru na Spezi?
třeba ti ta informace k něčemu bude a nebudeš muset stavět...
Láďa svůj klon Bacchety prodává...
http://www.lehokolo.com/view.php?cisloclanku...
To není špatná myšlenka. Ale obávám se, že jsem na to kolo moc mrňavej.
to nevím, já ho viděl jen na srazu a už je to nějakej pátek, každopádně to není špatná cena a kvalita bude taky dobrá, Láďu znám, takže vím, že by nekecal...
Každopádně ho můžeš bez problémů vyzkoušet, je z Prahy...
Je to fakt jen pro vysoké lidi, i mě se z toho špatně sesedá pokud nezastavím na rovné silnici.
Komukoliv, kdo by to koupil, bych pak doporučil, aby vyztužil zadní vzpěru sedla stranově. Je tam ta věc z Azubu Eco a je to v podstatě čtyřúhelník s klouby v rozích. Jinak je to co si pamatuju parádní kolo.
Já to kolo viděl nedávno na Spezi, Láďu taky znám. O kvalitě nepochybuju. Láďa píše, že je pro dlouhé lidi. A jestli je i pro Jirku nepohodlně vysoké, tak to pro mě bude naprosto neprůchozí.
Ludia mam bezpecnostny problem idem zbuchat zadnu vydlu z 15x1,5 materialu geometria barona.
Ide o konštrukčnu ocel asi 10 335 bude to v poho alebo mam zhanat nieco ine??
Pocitově bych řekl, že když to bude dobře pospojované a bude to ze čtyř trubek jako to má Baron, tak to bude v pohodě držet. Ale nejsu strojař, je to jen odhad.
asi zbehnem do zeleza a kupim 20 na tie horne ohybane kusy podla nexisu by tam mal byt posun cca 2mm tak potom by to mohla byt polovica je tam predsa len priecne zatazenie 0,5kN = 50 kg sice len na pake 10cm, ta 15 sa mi zohla na 50cm ramene a 25 kg zatazi cca. tak ta 20 to musii udrzat aj keby co.
ALE NAZORY ESTE PRIIMAM
Mám stejné kolo,měřím 1,65m a nedám na ně dopustit
V tom případě, ale musíš mít sedačku úplně vzpřímenou. To já nerad.
No on zapomněl zmínit, že na zem prakticky nedosáhne. Zastavování a rozjezdy má vždycky takové artistické. A jednou jsem ho viděl jít k zemi když cesta byla trochu zešikma a špičkou nohy ji nenahmatal.
Jednou jsem viděl Evinu rozjíždět se na něčem, z čeho nedosáhla vůbec. Rozběhla se obkročmo nad rámem nohama po zemi, vyskočila na sedlo a musela honem začít šlapat než kolo ztratí rychlost. Do té doby jsem nevěřil, že by šlo jet na lehokole, ze kterého nedosáhu, ale někteří to dokážou. Takže i Pedro dokáže jezdit na tom klonu Bacchetty, když trošku dosáhne, ale je to trochu divoké. Jezdit po městě bych si na jeho místě netroufnul.
Lehnout si někde pod auto na křižovatce, jen proto že nedám nohu na zem fakt neplánuju.
Rozjezd běhmo bych chtěl vidět a někdy zkusit. Jen nevím, jestli mi ne to někdo půjčí kolo.
Pro tu srandu... Ale musi to nekdo filmovat! 8-)
všechno už tu bylo...
http://www.youtube.com/watch?v=35F8SE1tZ3M
cca 3:36
Problém by mohlo být trošku spodní řízení, nejsem s ním úplně zručný. Tak mě napadá, že tvoje kolo by se dalo rozjet z míst, kdybych se něčeho chytil a dal nohy na pedály.
No, to dalo. Casto to tak taky delam. Popravde - na pohodlne jezdeni a hlavne sesedani a nasedani jsou ty dve sestadvacitky moc i na mne. Na obratne mestske jezdeni bych si taky vybral 20 26.
Na pohodlné ježdění po městě je asi nejlepší tříkolka. Na začátku jízdy nacvaknu SPDéčka a sundavám je až na konci jízdy.
Ale ani na Azubích 20/20 není šlapák moc vysoko. Eco má střed o cca 10 cm výš, než spodek sedačky. Jirka někde psal, že pro šlapání je ideální tak 20 cm. Ale to vlastně s nastupováním nemá nic společného.
20-20 a 20-20-20 mi prijdou nevhodne kvuli rozhledu. 26 pod zadkem vleze mi prijde jen tak tak.
Do provozu mi je jedno, jak vysoko musim zvednout nohu, i jak hluboko ji spoustet ze slapaku. Dulezita mi prijde stabilita, kdyz uz jednou dam nohu na zem. Na MAXovi se vetsinou opiram jen spickou, nebo se musim nadzvednout.
Oceláče jsou s konfigurací 20/26 mnohem nižší než Eco s 20/20. Ono záleží, jak se to udělá.
Na ten došlap na zem spolupracují dvě věci: výška spodku sedačky nad zemí a úhel sedačky. Čím vzpřímeněji sedíš, tím výš můžeš sedět a dosáhneš dobře na zem. To bohužel dostává došlap na zem a aerodynamiku do přímého konfliktu, u vysokých kol máš jedno nebo druhé. Jediná metoda jak mít jistotu v rozjezdech i rychlost je relativně nízké sezení, které je ještě dost vysoko na rozhled přes čumáky a zadky aut.
Výška pedálů nad zemí hraje taky určitou roli, protože ovlivňuje dobu potřebnou pro nohu aby se dostala z pedálu na zem nebo obráceně. Takže u nižších kol nemusí člověk nohama mávat jak kankánová tanečnice aby se rozjel a zastavil a přesto může mít pedály solidně výš než spodek sedačky, takže se do nich jde opřít aniž by se vyjíždělo zádama po sedle nahoru.
Eco je na ježdění po městě svou konfigurací poměrně přátelské. Je malé a obratné, posaz je takový jistý a slušně vysoký, takže máš rozhled, přitom na zem se dosáhne velmi dobře i při maximálním zaklonění sedla. V rozletu mu brání jen aerodynamika a druhou "vadou" je tvrdost té hliníkové troubele v kombinaci s menšími koly - cvaknou ti zuby i při přejetí tři dny mrtvé žížaly. I tak kdybych si měl z nabídky Azubu vybrat, čím budu jezdit po městě do práce, asi bych vzal Eco.
S tím maximálním sklonem bych si dovolil nesouhlasit. Pokud sklopím sedačku, co to jde, výrazně mi to zhorší sundavání nohou. Abych v téhle poloze dal nohy na zem musím odlepit záda od sedačky, jinak mě nepustí kyčle.
Párkrát jsem to zkoušel. Při velkém položení to má lepší aerodynamiku, ale bolí z toho hrozně rychle za krkem. Otázka je jestli by si na takové držení hlavy člověk po nějaké době nezvykl a krk by bolet přestal.
Mně tuhle bolest v krku vyřešila hlavová opěrka.
Tu jsem zkoušel. Když jsem ji narval co nejvíc k sedačce, tak jsem stejně musel zaklonit hlavu, abych se o ni opřel.
Nedaří se mi šlapat úplně do kruhu, takže trochu jezdím po sedačce, což ve spojení s opěrkou způsobuje nedobrovolné kývání hlavy v rytmu šlapání. Což je dost na houby a je pro mne pohodlnější držet hlavu mimo opěrku.
Ta sklopená poloha má i jiné nevýhody, hrozně se mi v té poloze potí krk. A spojení pásku od helmy, vousů a potu je mi dost nepříjemné na kůži.
Mírné vzpřímení sedačky řeší bolest krčních svalů úplně a problém s pocením částečně zlepšuje.
Ja uz uvazoval o operce. Nechat ji tak, aby za normalni jizdy neskrtala o hlavu a prilbu a jen pri delsich neterennich sjezdech a nenarocnych rovinkach byla v dosahu lehce zaklonene hlavy.
Přesně takhle jsem to taky zkoušel. Výsledné zjištění je, že pro neodpruženém Ecu neexistují dostatečně hladké rovinky natož sjezdu na kterých by mi opěrka necukala s hlavou. A taky jsem zjistil, že i kdyby ona silnice byla dostatečně hladká, moje touha šlapat je moc velká.
Ludia aky mate nazor na brzdu ZOOM IOX nikde nemozem najst recenzie sa mi naskytla moznost ju kupit za rozumnu cenu tak by som chcel vedet ci ano abo ee. Pojde na klon barona dopredu....
Pardoon brzda TEKRO IOX
Myslíš-li tuto:
http://www.google.cz/search?q=tektro%20iox&...
Ano ano presne tuto
Mám doma Tektro HO, pravděpodobně starší verze téhož. Je to děs, shledal jsem ji víceméně nepoužitelnou. Každý slušný V-brake brzdí víc, ale nemusí se seřizovat hodinu. Takže jediný potenciální benefit je, že nezahřívá ráfek, ale kotouč. Jenže je fakt slabá.
Možná to od té doby vylepšili a tahle IO je silnější. Ale HO nestála za nic.
Tak nic pockam kupim asi avid BB5 dufam ze bude stacit 7 je uz dost draha vzhladom ze davam dokupi celi bike
rozdíl je 230,- a rozdíl v účinnosti je hodně znát - takže radši bb7 . http://www.kupkolo.cz/produkty/Komponenty...
BB 5 jsou dobré,mám je asi na 3 kole, ale na plánované nové kolo mám doma AVID Elixír 3, hydraulika, tak jsem zvědavý jak budou fungovat.
Zkoušel jsem obojí a připadá mi, že rozdíl mezi BB5 a BB7 je jen v nastavitelnosti - BB7 nainstaluješ nebo seřídíš za třetinovou dobu oproti BB5 a velmi snadno poladíš i škrtání kotouče když si to časem třeba trochu sedne. S BB5 se musí trpělivě zkoušet a zkoušet než to člověk trefí.
Ale brzdná síla mi připadla v podstatě stejná u obou typů a daleko víc závislá na jiných věcech (délky a typ lanek a bowdenů třeba).
"v nastavitelnosti": třeba když prohazuješ kola s různými plášti ...
ono naj by bolo keby sa dali pouzit cestne celuste a mam po probleme len netusiim co by to spravilo na tej prednej vidlici ci by vobec dosiahla na rafik.Lebo ako mi to tu opisujete ze kazde 3 jazdy stelovat brzdy je tiez riadny opruz. Ja chcem na tom jazdit a ne to furt stelovat. vecok sa dopredu bojiim co by to spravilo z retazovou linkou
ece 1 zasadnaa vec kedze nemam kupeny zadny naboj otazka znie aka roztec je na 9 kolo a vidla sa centruje na stred alebo je vyosena aby viackolecko trcalo??? Blba otazka ale radsej sa spytam nez to zvarit naprd a poto sa ondiet s flexou a nervami.
Rozteč se uvádí 135 mm, ale mám pocit, že některé náby mají ve skutečnosti malinko víc (ale nic, co by příliš vadilo). Více tu: http://sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Symetrie: myslím, že většina kol má zadní vidlici symetrickou. Ale ono na tom v principu houby záleží. Zadní kolo si můžeš výpletem posunout docela dost, takže na střed náby se určitě dostaneš, stejně tak jako kamkoliv jinam bys chtěl. A zadruhé si myslím, že mírná stranová odchylka kol stejně není prakticky znatelná.
Spíš si dej při umisťování patky pozor, aby ti na nejmenším kolečku nebral řetěz o rám, tam moc místa není.
Dělej to na rozteč 135mm a bude to pasovat. Můžeš to udělat symetrické, hodně kol to tak má. Osobně preferuju to trochu vysunout doprava. Dělám vnitřní stranu pravé patky 71mm od středové roviny kola a levou 64mm. Tím se malinko narovná výplet, nemá pravé dráty skoro svisle a levé šikmo. Když jsou patky symetrické, nesou dráty na pravé straně výpletu dvojnásobnou zátěž oproti levým drátům. Tím posunem náboje doprava se to malinko vyrovnává a u lehokola bude řetězová linka ještě pořád bez problémů, protože řetěz je tak dlouhý, že jeho vyosení bude pořád malé.
na BB7 není téměř potřeba sahat, jednou za pár set kilometrů, když máš pocit, že brzda zabírá pozdě, pootočíš dvěma nastavovacími kolečky a jedeš dál (operace na pár sekund). Po vyndání a nandání kola se občas netrefíš a brzda škrtá, ale opět nastavíš za pár sekund. Oproti ráfkovým brzdám naprostá pohoda. BB5 neznám, takže porovnávat nemohu.
Véček bych se zas tak moc nebál, dej ho za vidlici, tj. na opačnou stranu, než se dává na klasickém kole, a bowden ti půjde pryč od řetězu. Ozkoušeno, funguje. Ale já osobně bych už na přední kolo ráfkovou brzdu nedával. Naopak na zadním kole můžeš mít vcelku cokoliv.
Co by udělala čelisťovka na předním kole lowraceru ti můžu říct naprosto přesně, protože jsem takový lowracer kdysi vlastnil: jednoho dne budeš muset nouzově zastavit ze 45km/h bržděním jak nejvíc to jde a vybuchne ti u toho přední duše. Mě bouchla když jsem jel ještě asi 20km/h. Ustál jsem to, tentokrát, je to pěkně hnusný zážitek. Být to v zatáčce tak nemám šanci. Lowracery s ráfkovou brzdou vpředu se vyskytují, ale s jistou mírou bezpečnosti je lze použít jen při závodech na uzavřené trati. Běžný provoz je zkrátka trochu víc o hubu. Můžeš předvídat a jezdit opatrně jak chceš, ale jednou ti tam někdo skočí. Pak najedou potřetuješ mít kotoučovku.
Štelování každou chvíli se neboj, vydrží to několik set km určitě. Záleží, jakou máš psychyckou toleranci ke škrtavým zvukům, protože i když to škrtá slyšitelně, nedrhne to tolik, abys to roztočením kola ve vzduchu vůbec viděl. Já na svém lowraceru poprvé servisoval přední brzdu až po asi 1000km, zadní už je tam bez servisu 1300km.
no skrtave zvuky mi vadia som sa s tym kaslal na biku cely den aby mi neskrtali brzdy a prehadzovacky nastavil tak aby ani tie nevydavali zvuky co netreba rad pocujem zvuky co bzuci plast o asfalt teda su to jedine zvuky okrem volnobezky co moj bike vydava. Ked to takto nastaviim viem ze sa s tym min 1 sezonu nemusiim kaslat t.j. 4000-7500 km. a este ked pri takomto stave lahnem na buduuci lowracer huu. to bude pohodka :-D. ticho ja asfalt rychlost a vycistena hlava taka idilka inokedy nebude ...
Ale zas sa teda pohram s kotucovkou lepsie ako slusdefekt od brzdy. Len musiim vymyslet ten navarok na kotucovku sakris a bez kupenej kotucovky nevymysliim zhola nist.
Pokud chceš tichou brzdu, ale potřebuješ kvůli výkonu a teplu kotoučovku, tak to je dost blbá kombinace. Asi nezbyde než koupit tu BB7, protože na té se to ošetří rychle. Mě na lowraceru taky dělá škrtavé zvuky, ale nemůže za to. Přední náboj tam mám nějaký šmejdík a má malinko volné konusy, což na poloměru kotouče stačí na dostatečnou výchylku do boku pro škrtání v rytmu šlapání. S nábojem v pořádku by nebylo těžké ji seřídit k naprosté tichosti.
neviem ci dopredu alivio alebo dore ono odradza ma ten center lock na aliviu este som sa s niim nestretol. mate s tym skusenosti??
Tuším, že kotouče k BB7 používají 6 děr a ne center lock.
predava sa adapter na center lock len mi to pripada ako blby system
Jirko a teraz na teba pozeral som tu tvoju drevosedacku celkom sa mi to pozdaava ale v navode nemas aka hruba je taa preklicka . ja ju budem asi muset mat kuusok hrubsiu 96 kg neni sranda (tazko sa to aj z asfaltu zoskrabuje:-D) a maam 174cm co je urcite Mko netusiis o kolko je to treba zmensit ??
Tož přesný rozměr si nepamatuju, bohužel. Můžu zkusit změřit procentuální rozdíl mezi M a L sedlem co doma najdu, pro začátek by to snad stačilo.
Otec má na Bambusáku podobnou sedačku, akorát šprušle jsou z bambusu. Taky měl strach z odolnosti překližky, protože váží podobně. Slepili jsme tedy každé žebro epoxidem ze dvou vrstev třívrstvé 3mm bukové překližky. Vznikne něco jako 6mm šestivrstvá překližka. Z té to má udělané a drží to zdá se úplně v pohodě. Takže zkus buď sehnat nějakou tvrdou a kvalitní 6mm překližku, nebo kup dostatek 3mm a vyřež ty žebra 4 místo dvou a slep epoxidem po dvou k sobě. Pak ještě uvaž průměr a hustotu příčných šprušlí ve spodní části, hlavně když se člověk zvedne zády ze sedla a dává nohy na zem, tak je na koncích spodních šprušlí hodně váhy.
spodok som uvazoval spravit plny bud z tej preglejky v 2 vrstvach alebo z niecoho ineho a na sprusle pouzit sklolaminatovu ticku cca kazdu 2 az 3 su dost tazke ale zasa pevnost je o inom
jo a ten pomer dlzok by sa hodil teda rozdiel medzi M-L
aby bylo o čem psát, dal jsem všechna kola malá - 20 palců do velkých vidlic - jízdní vlastnosti dobré, pořád je to klidnější než A-mini (-:
Ty se musíš dooost nudit....čím brzdíš vzadu?
Sem si to myslel....a účinnost?
(zeptej se jerguše!!!-neviděls??)...děsná, ale přední to zastane (-:
Neviděl, jen slyšel (jel jsem před ním)...zlatý hydry, doufám.
Mám bubny na tříkolce(dvě brzděná kola ve předu) a pořád nevím o jaké účinnosti se bavíte. Když jdu trochu více na brzdy, jdou obě kola do smyku, to by přece šly i kdybych tam měl 200mm kotouče na hydrách ne?
trojkolka je trosicku iny priipad tam mas vahu rozlozenu na 2 kolesaa cize maly pritlak a preto ides do smyku. Ak by si bol na biku na 2 kolesaach tak by to bubnovku v poho pretaacalo s akustickym doprovodom nelybeeho znenii.
no myslím, že na zadní kolo krátkého lehokola na dvacítkách buben úplně v pohodě stačí.
zadna ano lebo na lehu je zataz na prednom kolese teda ta vacsia cast z nej t.j. vzadu neni ani taky priitlak ktory je potrebny aby sa brzdilo efektivne. V preklade kde je viac vahy tam treba lepsiu brzdu.Vdaka nizkemu tazisku na lehu je ho tazsie postavit na predne a ak sa to podary tak je mensia pravdepodobnost ze letiis dole hubou lebo si vo zvislej polohe= postavys sa na vlastne a uhnes lehu nech si letii. co som teda videl na videach azub Max to bol tusiim. ak postaviis na predne diamant (zabradlie) tak 80% z toho je drskopad.
Som si spomenul kamaratka mi vcera vravela.:
Chlapik isiel z ryb na favorite barany vytocene dohora dole kopcom a dole je krizovatka islo auto prudko zabrzdil udica mu preletela a chitila sa navijakom do predneho kolesa...SALTO MORTALE PRISTATIE NA USTACH
(predne 4 zuby vonku) a namieto toho aby nadaval ze nema zuby a tak...teraz ten nezabudnutelny komentaar : CHLAPI KUVA NA VECEU SU JISKY (Viedensky rezen) :-D
TOTO NAPIISE ZIVOT ....:_D
Vzdy lepsie mat odratu ruku a koleno na lehu nez zuby vonku na zabradlii :-D
TOTO BY SA DALO POUZIT AKO SLOGAN ALEBO ASPON 1 Z MNOHA DOVODOU PRECO JE LEPSIE LEHO
Bikery navala sa doma nieekomu v sufliiku AVID BB7??
To jsi dělal nebo to je original :? Každopádně to je i hezčí jak Azub mini.Jaké tam máš převody a nakolik tě to vyšlo ?
hlavně hromadu času, něco za svaření...prodám ti tenhle čerstvej rám s tím tlumičem a přední vidlí
mno a kolik za to chceš ?
když to zrekapituluju: rám a svářečský práce, šlapák se středem sunrace S20, tlumič obyč. od azubu, zadní a přední vidle a přední objímka na spodní řízení od azubu...a jsem na 3000,- bez mojí práce )-:
geometrie je okopírovaná z toho původního, jen z
jednoho kusu jeklu 40/40/1,5...jo a není tam vyfocená příprava na uchycení spodních řidítek (stačí jen dodělat řidítka podle vkusu)
...a přidám ZDARMA ((-: dělanou anatomickou sedačku http://pokryti.wz.cz/foto/129.jpg
a 9. a 10. listopadu ti to dovezu na Seč ##((-:
Co bude na Seči?
to je ta sedacka co tu je s toho PDF??
joo, jen už nevím, který z těch dvou )-:
a kurna oni su 2?? a dal by sa dat link na ne ?? jedine co viem ze jeden je Mko a druhy Lko ja mam Lko ale potrebujem Mko :-D marfiho zakon
muhaha co ta kladka nejaky detail abo nacrtok by sa nenasiel respektyve cena? :-D
začalo to kolečkem z inline a pak sem vzal jen ty ložiska, početl tady v diskuzi a nechal si vykroužit jiný ("o" kroužek 40/5) ...muhehe
kujeem hned to davam do autocadu
aby se ti líp šlapalo? ((-:
to ne ale aby sustruzniik nebrblal. toto budu bezva vratne kladky len co dam do tahovej na lowracera (klon barona) ci aj tam ide taka ista z gumickou??
Já osobně bych teda dával ložiska co nejvíc ven a mezi ně distančku, přijde mi to slušnější, než opřít dvě ložiska o sebe (ona jsou tahle kuličková ložiska dělaná víceméně jen na radiální namáhání, takže čím dál od sebe budou, tím líp).
Na tahové straně mám dobrou zkušenost s použitím ozubeného kolečka, ale to už jsem ti někde dřív psal. U téhle verze s gumičkou bych se bál, že řetěz bude drhnout o bočnici kladky, protože o-kroužek ho neudrží vycentrovaný.
Co se týká výkresu: třeba tu (http://www.skf.com/skf/productcatalogue... ) máš kompletní rozměry běžného ložiska z kolečkových bruslí (608-z), takže se jich stačí držet a zbytek si můžeš vymyslet jak chceš. :)
předpokládal sem, že se po přeřazení posune po hřídeli...
Aha, to mě nenapadlo. Pak už chápu, proč máš ty ložiska uložené tak, jak jsou. Docela by mě zajímalo jestli to bude v praxi fungovat.
Jako u azubi kladky, ne?
to akoze azub ma tie kladky na dlhsej hriadeli a posuvajuu sa podla potreby?? sa mi z fotiek nezdalo...
Akorát pro kladku s velkým úhlem řetězu (lowracer) musí udržet samotná osa docela velkou sílu (minimálně vůči Azubu). Pevná kladka je přitažená napevno k rámu a osa je namáhaná výrazně méně (radši to nebudu rozvádět po technické stránce dneska už :), ale snad s tím budete souhlasit). Takže na posuvnou kladku by to chtělo výrazně silnější osu, si myslím. A otázkou je, nakolik bude kladka ochotná klouzat přes tření o osu (sice se při řazení nezabírá, ale nevím, jestli to stačí ...)
Jaa ti neviem ale ked je tam posun cca 30 mm a pevna kladka je od ramu cca 10mm je tam narast momentu o 200% a s toho my vypliiva ze treba fakt bud hrubsiu abo kvalitnejsiu osku len neviem ci v spojmate v nasom mestecku sakris dysponuju srobamy ktore su namahane na ohyb a nie len na smyk (stryh). asy tu taznu osku dam na stred 8-9 kolecka a mohlo by to fachcit ci?
Já mám na lowraceru kladku pevně. Ladil jsem to specificky pro K24, ale i jinde využívám hlavně menší pastorky kazety. Takže jsem si postavil kolo na svislo, aby bylo vidět spodek, posvítil si na to laserovou vodováhou čáru od prostředního převodníku na šestku pastorek (nejčastější K24 převod) a pod ložiska kladky dal na šroub tvořící osu tolik podložek, aby byl řetěz podle té laserové čáry rovně. Tím pádem má řetězová linka nejmenší odpor na nejpoužívanějším převodu. Při řazení nejlehčího pastorku musí jít trochu šejdrem, ale je to neškodné. Vzdálenost od kladky k pastorkům je hodně velká, takže úhel vychýlení toho řetězu je malý. Na lowracer mi přijde pevná kladka jako nejrozumnější řešení.
Na Azubech s kladkou na čepu odpružené zadní vidle je vzdálenost od kladky ke kazetě hodně malá, takže kladka posunující se podle zařazeného převodu přijde vhod. Zároveň na ní řetěz zahýbá o malý úhel, takže není tolik namáhaná. I tak tam ale myslím mají snad dokonce 12mm osu.
asi by nebyl problém uchytit osičku oboustranně - měl jsem v záloze to jako variantu (-:
da sa aj to ...
dištančka sa da kupit?? alebo treba tiez sustruzit h?
Jak se to vezme, 608 ložisko ti stačí kousek trubky 10x2, kterou na metry koupíš. No a pak ji musíš zkrátit na správnou délku a zajistit, aby řezy byly pokud možno kolmé na osu. Pokud máš po ruce soustruh nebo frézu, je to jednodušší, pokud ne, stačí pilník a adekvátně víc trpělivosti. :)
Teda, když o tom přemýšlím, asi půjdou koupit třeba distančky, co se používají v inline bruslích, pokud bys navrhl šířku kladky podle nich.
nema to lozisko osku 8mm?? to by potom musela ist oska 6 mm ked 10x2 a lozisko lieta či?
Copak? Zkrátily se ti nohy?
to ne, ale potřeboval sem ty velký kola osvobodit do novýho rámu a na něčem přece musím jezdit!!!
A novej rám prodáš....
no, to to nějak schumelilo a zapletlo (-:
pokračuju u azubu...
Zbabělče,Nezuby jsi zavrhnul ?
jde se mnou z kopce, co? nejdřív nepřímý řízení a teď jo(A)ZUB )-:
To už ti došla inspirace a nápady,nebo že by lenost?
ale neboj, vstanou nový bojovníci!
měj se tam na druhý straně pěkně, a občas si na nás vzpomeň :-)
Člověk mu předá know-how a takhle ho promrhá...
Podlehl jsem touze zalehnout, a začal vymýšlet jak nejlépe si vyrobit lehokolo. V dílně nemám svářečku, ohýbačku a vlastně nemám ani tu dílnu. Řekl jsem si, že bych mohl zvolit nějaký alternativní způsob výroby. http://carbonbent.bravehost.com/woodwork.html zaujal mě tenhle karbonovo překližkovej výtvor, vypustil jsem karbon a rozhodl jsem se nechat si vypálit z březové překližky tl.9mm jednotlivé díly, pomocí epoxy je slepil k sobě, ohoblovat, zaoblit hrany, obrousit, vyvrtat otvory pro hlavu, střed, zadní osu, ty následně vlepit spolu s ložisky pro zadní stavbu, nalakovat, přišroubovat patky.
Zadní stavbu jsem se rozhodl udělat "odpruženou" aby rám byl složitelný(cca stylem skladaček brompton), místo tlumiče použiju silenblok. Abych se skládáním neměl problém, rozhodl jsem se pro náhon na přední kolo, přes kladku ( http://www.zabi.cz/kladka-plastova-profilovana... ).
Nastavení délky šlapání budu řešit více otvory v sedačce pro uchycení na rám(sedačka bude žebřík, na který tu má Jirka na stránkách návod) .
Rozvor je 1200mm, výška sedačky nad zemí bude cca 550-600mm nad zemí, šlapák je cca 100mm nad sedačkou, úhel hlavy 69°(dvě přední kola jsou na obrázcích jen pro výběr velikosti offsetu), velikost kol 26".
Leho bude primárně určené na silnici.
Rám rak jak je na obrázcích má skoro 3kg, ještě jej odlehčím, až nějak nasimuluji jeho zatížení.
Jelikož je to mé první lehokolo, které je kreslené tak nějak od oka, chtěl bych ho podrobit kritice, abych se vyhnul co nejvíce probádávání slepích uliček, tento úkol rád přenechám Cimrmanovi.
Zajímavý nápad, jen o co chceš opřít sedačku ?
pro sedačku je už jeden otvor v modelu, zadní část budou držet vzpěry, které budou na osa zadní stavby(a rovnou mi vymezí prostor mezi zadní stavbou a přední částí rámu, sedačku bych do modelu nahodil už dříve, ale bohužel stále nemám vymyšlený profil, proto jí doplním do modelu až později.
Zajímavý nápad. Jen by bylo škoda dělat všechny žebra stejné (vnitřní by mohly být víc odlehčené). A použít třeba jako předposlední vrstvu zkraje takkovéto žebro vyrobené třeba z duralu, tak by vznikl hodně pevný a lehký sendvič.
A samozřejmě doplnit opěr pro sedačku a pro pružinu zadní stavby.
Dural by zkazil dřevěný vzhled, použít rozdílné žebra by bylo jistě pro odlehčení vhodné, ale nešli by pořádně vybrousit otvory mezi žebry. Pokud bych nesehnal vypálení laserem za vhodnou cenu, tak budu řezat přímočarkou, pak bych musel mít několik šablon.
ahoj,
strucny komentar :
1- vzor ma plne bocnice, takze vytvari uzavreny profil.
Doporucuji totez - bude to lehci a tuzsi.
2-nevim nakolik je preklizka nachylna k "unave"
-mozna by bylo vhodno doplnit do epoxidu (lepidla) i vrstvu skla. Ti kteri vic hovi laminovani Ti reknou zda neni blbost pouzit trebas toto:
http://www.levnestavebniny.cz/skelna-paska-.2977/
3- mozna by se slo inspirovat preklizkou s penovym jadrem - viz Evina
http://www.blids.nl/gallery/Plywood-Recumbent...
4- jinak se mi to libi, jen cistit bych to nechtel :-)
Myslím že to bude tuhé až až, bez plné bočnice to bude vypadat odlehčeněji(plus tam bude ta radost z čištění všech otvorů), vzor nemá příhrady v otvorech, má o dost tenčí stěny, ale k tomu má i ten karbon, tak doufám že pevnost/tuhost nebude takový problém. Ale vytvořím si i verzy s plnou bočnicí bez příhrad a proženu to simulací, abych zjistil která varianta bude pevnější. Jedinej problém je nastavení materialu pro simulaci, jelikož pořádné údaje o pevnosti překližky nemůžu moc najit, a když najdu, mám problém s nastavením rozdílných pevností podel vláken a kolmo na vlákna.
Přidávat sklo asi nebude potřeba, o lepení překližky člověk nejvíce vyčte na webech o výrobě lodí, a co jsem tak procházel, moc sklo nepoužívají, drží jim to(nehledě na to, že překližkovej nábytek je taky jen lepená překližka bez skla a to je například křeslo poang z ikei namáhané docela dost)
Lehokoly z letecké překližky s pěnovým jádrem z blids.nl jsem se inspiroval, jen se mi hrozně nelíbí ta mohutnost rámu, při zachování stejných proporcí mého rámu, by tento styl výroby asi moc použít nešel.
S čištěním nebude problém, je to na silnici, bude se to tedy zasírat o poznání méně než v terénu. A jelikož jezdím RaceBike Dragster, tak jsem si už na rám typu "univerzální chytač bordelu" celkem zvykl.
ad 1 -
radost z cisteni ;-) by nemusela prevysit radost z hmotnostni uspory :-)), domnivam se ze stena cca 5mm by stacila mimo mist vetknuti (napr hlavove, vidlice...) bohate.
Je otazkou jak silne dyhy jsou poouzity pro vyrobu preklizky. (aby se nerozpadal vypalek)
Tato stena nahrava konstrukci penoveho jadra zavreneho do preklizkove skrine. (ale pozor- hrany a jejich zaobleni)...
udaje o pevnostech preklizky jsem kdysi davno skenoval a posilal Jirkovi odsud z diskuse, bylo to hodne spatne citelne, mozna to prepsal ???
1b- mohutnost ramu kol o106... ano je zbytecna
byt je dana napojenim na "zadni vidlici"
2-to sklo je bohuzel otazka na nekoho kdo tomu rozumi, sam jsem laminoval max skodovku :-)
tak to máš s laminováním o 1 zkušenost víc než já, pro mě by to bylo poprvé.
Používám překližku 9mm, 7 vrstev, při nákupu musím vzít celou desku v ceně cca 400kč a více, takže uzavření profilu 5mm překližkou by bylo drahý. Když uzavřu profil posledním přířezem, tedy 9mm, tak při vyhození příhrad ušetřim cca 100g, a to jsem zadní stavbu neuzavíral. Večer bude více času, tak provedu i nějaký ten test pevnosti, at vím jestli si ubírám nebo přidávám na pevnosti.
Informace o pevnosti překližky se dají získat u výrobců, ale docela se liší, s problém je hlavně nastavení materialu v počítači, nemám premium verzy solidworksu a tak mi simulace nepočítá s rozdílnou pevností v X a Y
Tak jsi měl pravdu, při použití plných bočních přířezů a vnitřku bez příhrad je tohle řešení cca o 30% pevnější při stejné hmotnosti, při zatížení na ohyb do strany je pevnější více jak dvojnásobně.
Na obrázcích je testovací tělo s různými výplněmi, obě váží stejně, jedno je s příhradami, druhé je vykotlané.
jeste vylad tloustku steny...
(kvuli hmotnosti)
pro zajimavost - kolik ji mas ted?
zadní stavbu jsem nechal tak jak je(zatím), stěny zmenšil z 16mm na 12 (carbonbent má stěny 8mm, ale ma na nich karbon, zase ma tenčí bočnice).
Bez sedačky a vzpěr, v kompletu se zadní stavbou, hlavovkou, středem a patkami je váha rovných 2800g
no, mas 9mm preklizku, 7 vrstev-> 1.3 mm vrstva.
ta snese rez na 5-6 mm.
Myslim ze muzes jit na stenu 8mm, ve vice namahanych mistech 10-12.
(promnenliva sila steny)
vyfot simulaci zatizeni :-)
ještě jsem jí nedělal, stále jsem se nedostal k nastavení materialu, pro otestování dvou kostrukčních variant to bylo jedno, použil jsem ocel.
prubeh napeti je stejny u jakehokoli materialu.
(v ramci hookova zakona)
Tim ze je preklizka lepena z vrstev lze ji v (rozumne mire) povazovat za anizotropni- tj mozno ji nahradit vhodnym kovem s pevnosti v slabsim smeru preklizky (mozna nejaka med?)
tak jsem se poradne podival na meritka napeti v te tve simulaci... ne 30% ale 250% !!!
max napeti 160/400 MPa
Jak jsem psal, při zatížení na ohyb do strany, nejen směrem dolů je únosnost více jak dvojnásobná(případ na obrázcích), při zatížení jen svisle to dělalo 30%.
Jinak pořádná simulace bude až o vikendu, zatím mám na kompu jen omezenej simulační modul, který nezvládne více jak jedno tělo a celkově je velmi jednoduchý, musím si převest licenci od kolegy, který má plnou verzy. Pak se s tím ještě trochu naučit, a nějak rozumně vymyslet nastavení zatížení rámu na který jej budu simulovat.
Vypadá to krásně a moc rád bych to jednou viděl postavené.
Plné bočnice jsou na uvážení, ale podle mě by to šlo udělat i takhle příhradové. Sendvičová kola co stavěla Evina a spol mají rámy tak vysoké údajně proto, aby měla potřebnou nosnost, a někdo z nich to i nějak počítal. Mají ale poměrně výrazného hada (prohnutí rámu přes přední kolo pod sedačku a zas nahoru), což myslím klade na rám o chlup větší nároky. O kus rovnější highracer jako máš nakreslený by šel možná udělat tenší. Taky záleží kolik váží jezdec. Ty polystyrenové sendviče měly na sobě 2mm čtyřvrstvou leteckou překližku a její dvě boční strany nesou celé zatížení, polystyren jen brání zborcení ploché stěny. Ty budeš lepit násobně víc překližek na sebe, takže by tě to mělo unést s výrazně menší výškou rámu.
Zadní vidli odpruženou chceš dělat jen kvůli skládání rámu? Protože dřevěný rám jde navrhnout tak, že bude slušně pružit zadní konec sám od sebe, i když to bude z jednoho kusu. Navíc od předního kola schytáš mnohem horší nárazy než jaké to zadní odpružení vyhladí. Celé by se to hodně zjednodušilo a mohlo by vypadat líp, kdyby se vzadu překližky esíčkovitě rozcházely a tvořily zadní vidlici.
Přední kolo mi připadá příliš blízko rámu v místech, kde k němu má nejblíž. Přední vidlice bude mít nějak vysokou korunku a nad ní bude nějak vysoký spodní konec hlavového složení. Vždycky když kreslím návrh kola, tak si tohle napřed proměřím (vlastně přesnou vzdálenost osy předního kola od spodní hrany hlavové trubky v rámu) a kreslím podle toho. Nevím, jestli jsi to tak dělal, ale připadá mi to, že se tam na výšku vidle nevejde, nebo jen těsně. Brzda bude kotoučová? Pokud ne, tak zkombinovat přední V-brake a přední náhon není úplně sranda. Poslední potenciální riziko u předního kola je jeho vzdálenost od rámu za kolem, kde rám klesá pod sedačku. Při brždění vidlice někdy až překvapivě hodně zapruží dozadu a je dost nešťastné, když se pak přední plášť chce opřít o rám. Nechal bych si tam tak dva centimetry, taky kdyby tam člověk v budoucnu chtěl dát nějaký blatník.
Kdybych já měl slepit takový rám z příhrad vyřezaných z překližky, řezal bych to z překližky takhle: asi půlku žeber tak, aby vlákna dřeva v půlce nebo většině vrstev překližky byla podél horní a dolní strany, z toho zbyku pak polovinu ve směru jedněch příček a polovinu ve směru těch druhých. Pak bych to při lepení nějak prostřídal navzájem. Podle mě by to mělo maximalizovat pevnost. Pokud to celé slepíš epoxidem a natřeš zvenku epoxidem, nikdy se to nerozpadne a bude to mít i slušnou odolnost. Překližka nepodléhá únavě materiálu a epoxy taky vydrží věky.
Až budeš vymýšlet vzpěru pod vrch sedla, mysli na to, že je namáhaná stranově. V rytmu šlapání se opíráš střídavě o jedno a druhé rameno, takže i kdyby sedačka jako celek byla tuhá, bude to pekelně kroutit její spodní úchyt. Takže ta vzpěra by měla mít nějaké trojúhelníky nebo jinou příhradovinku aby vršek sedačky nechodil do stran. Na uvážení je naopak celou vzpěru třeba lehce prohnout jak luk tak, že vršek sedla bude slabě pružit nahoru/dolů - odtlumí to rázy od zadního kola.
Celkově se mi to velmi líbí a myslím, že by z toho mohlo být hodně pěkné kolo. Ať si klidně je nekonvenční, to nic neříká o tom, jak bude fungovat. Podle mě by mohlo fungovat dobře.
Váha jezdce je 75kg, takže nic hrozného, narozdíl od výšky přes dva metry.
Zadní stavba je odpružená jen kvuli skladnosti, proto tam není tlumič ale jen silenblok, mám renault clio(3dveře), a tam bych ram leha s vidlicí nenacpal, kdybych měl větší auto, tak to řešit nemusím, na oddělenou zadní stavbu se vykašlu a vyrobím pořádnej kostitřas.
Přední kola jdou dvě tam dvě, to přední počítá s offsetem(předkopnutím) vidlice 45mm, který je takový běžný u vidlic, to kolo které je blíže rámu je bez offsetu, takže teoreticky, pokud by se vidlice s ofsetem ohla o 45mm, tak stále má kolo dost prostoru. Vidlici musím proměřit a domodelovat si jí, bohužel se do cykla ke známému, kde mi jí klidně pujčí domů aniž bych si jí musel kupovat, dostanu až o vikendu, tak zatím jedu jen z teoretickych dat. Ještě přemýšlím jestli patky na vidlici převařovat, nebo jen vidlici rozstáhnout na rozteč zadního kola a dovařit držák na přehazku.
Brzdy budou kotoučová, mám doma nějaké přebytečné, a ušetřími práci hlavně s bržděním předního kola.
Ten způsob řezání jednotlivých přířezů je zajímavej, budu si muset udělat řezný plán ať vidím, jestli se vlezu na jednu desku, každopádně tam budu pak mít pěknej prořez a odpadovost.
Vzpěry sedla počítám že budou zavětrované, pro větší tuhost, večer to musím naházet do modelu, ať to je kompletnější. Bohužel nemůžu najít profil překližkového sedla,nemáte ho někdo v křivkách?
http://www.archive.org/download/RibSeat/Rib.PDF
Není to tam moc vidět, ale předpokládám, že u těch dvou variant předního kola máš i dvě varianty záklonu hlavové trubky tak, aby pro obojí předsazení vidle vyšel rozumný závlek. Protože ten je prakticky nejdůležitější číslo pro chování kola.
Jestli vidlici roztahovat záleží na typu, z čeho je a jak tvarovaná. U některých by to mohlo jít. Vždycky mě ale připadlo jako nejlepší řešení šmiknout nohy zešikma tak asi 45° a jako nové patky použít o 45°ohnutý plocháč. Délka navaření na trubku nohy se tím dost protáhne a nemá to až tak prudký ohyb, takže to vydrží. A můžeš si pak snadno z jakékoliv vidle udělat širší pro FWD.
Na ten prořez je to blbý, asi by se dalo obětovat na části žeber orientování vláken správně a získat tím efektivnější rozmístění na desce. Ale z jedné desky 125x250cm šlo udělat i všechny díly sendvičové dřevopolystyrenové tříkolky, takže hádám, že by se tam úzký dlouhý rám měl vejít i když má mnohem víc vrstev.
Sedlo v křivkách jsem ještě nikde neviděl, jen to pdf.
Jen subjektivní komentář k závleku ... Nepopírám, že je to důležitý parametr, ale připadá mi, že samotný úhel vidlice je důležitý skoro stejně. Velký úhel vidlice se projeví hlavně při pomalé jízdě snahou kola otočit přední kolo a náhle spadnout. Když jsem si hrál (na jednom konkrétním kole s docela velkým úhlem) s různými závleky, tak mi přišlo, že to na tohle chování nemá citelný vliv, aneb můj pocit je, že moc položená vidlice znamená blbou řiditelnost v malé rychlosti a závlekem se to nezachrání.
Na druhou stranu, svislá vidlice bude mít krk víc namáhaný od přejíždění hrbolů předním kolem (i když tohle by mohlo FWD trochu zlepšit).
Ono i teoreticky by to tak mělo být, protože ve statickém případě budou síly vychylující z rovnováhy záviset primárně na úhlu vidlice, ne na závleku. Nemám k tomu bohužel moc praktických zkušeností, které by snesly pořádnou extrapolaci, takže jen takovýhle všeobecný dojem. Třeba to někdo doplní. :)
Je to přesně tak. Závlek nemá jak fungovat v malé rychlosti, protože síla, která má díky závleku kolo držet rovně, je vlastně valivý odpor toho kola. Takže když nejedeš, závlek nefunguje.
Čím víc je vidle naležato, tím víc klesá rám k zemi při zatočení řídítek a tím větší silou to řídítka vychyluje jakmile nejsou perfektně rovně. A to se blbě odhaluje jen vedením kola za sedlo nebo máváním kolem v luftě. Hlavní zdroj nestability je váha jezdce. Efekt závleku to pak dokáže přemoct až při vyšší rychlosti.
Proč se hodně svislé vidle mají snahu rozkmitávat si nejsem tak docela jistý. Intuitivně bych řekl, že když je vidle hodně svislá, tak nepůsobí efekt poklesu těžiště při natočení řídítek. Závlek tím pádem má jakoby zbytečně moc síly, kterou chce kompenzovat výchylku řízení a není tam žádné tření, které by to to brzdilo při průchodu nulou. Takže to překmitne na opačnou stranu a opakuje se to. Takže je třeba trefit ten správný balanc mezi na rychlosti nezávislou destabilizací záklonem vidle a na rychlosti závislou stabilizací závlekem.
Pak se to ještě dá ladit podle osobních preferencí. Sám mám třeba rád kola, která nechtějí zatáčet v malých rychlostech a musí se jim trochu vzít za řídítka, ale kolem 30-40km/h sama trefují natočení řídítek pro daný náklon tak, že jsou v oblouku perfektně stabilní. Dlouho mi trvalo zjistit, že tohle je důvod, proč mi řízení Oceláče tak vyhovuje. V malých rychlostech se musí trochu aktivně řídit, ve vyšších jede sám. Naproti tomu Azuby jsou krásně stabilní a krotké v malých rychlostech, ale ve vyšších se musí malinko hlídat - díky velké výšce se nechce naklánět, ale řídítka jsou přitom ochotná zatáčet poměrně lehce.
Tohle jsou ale tak malé rozdíly, že nemá smysl se jimi zabývat pokud člověk neladí konkrétní rám na míru konkrétnímu člověku i za cenu opakované výroby nebo předělávek.
OK tak ja mam otazocku zavlek 27mm na LR bode ok alebo je to prílis maalo. Maam tam vydllu ktoraa maa naaklon cca 6cm co my doost berie zo zaavleku sklon hlavovej trubky maam 71st. Bude lepsie polozit tu vidlu na 70st. a zavlek by bol cca 37mm??
A vejde se ti případně pod rám kolo i kdybys dal vidlici s menším offsetem? Pokud ano, tak bych se tím teď netrápil a zkusil v praxi. Upravit nebo vyměnit vidlici je oproti zbytku stavby celkem triviální. A jezdit se dá nakonec překvapivě použitelně na kdečem. :)
Mimochodem, nevím jak to plánuješ svařovat a pasovat, ale jsi si jistý, že ti tam stupeň sem či tam někde neuteče při výrobě?
Robym klon barona aspon ciastocne by som chcel nafotiim a dam to sem moc toho neni ale je to len otazka penazii do jary to chcem ukoncit duufam. zatial maam material na zadnu vidlu prednu vidlu ramovu trubku a predny rafik :-D zdrzujuu ma zadne patky ale to som tu uz piisal.
a ano zmestii sa aj vidla z mensiim offsetom v poho medzi kolesom 406/19 je cca 102 mm teraz (myslene uz aj z plastom 30mm).tak ze uuplne v poho. medzi rafikom a ramom je teda 132mm.
Zadní patky na svůj první rám jsem vyráběl za pomoci hi-tech vybavení v podobě svěráku, ruční pilky na železo, stojanové vrtačky a několika pilníků. :) Práce na půl dne maximálně a v tuhle roční dobu se alespoň pěkně zahřeješ. :)
ja som ale jeden s tych tvorou chlapa obycajneho ktory nechaava zvycajne potit inych ale zasa som dalej zistil co chces poriadne odmakaj si saam tak ze to asi tak dopadne aneb nemozem zohnat nikoho kto by to vypalil alebo vyrezal na cnc :-(
ono ja si to leho robyym pre seba tak to chcem poriadne a neflaaknut to nech to trva aj dlhsie a radsej sa pouciim s chyybo co ste porobili ostatny a pouciim sa .
Na menší kola se používá menší závlek, většinou, takže u toho 20" bývá mylím tak 35 plus mínus docela velký autobus. Lowracer má navíc hodně váhy na předním kole, takže valivý odpor předního kola je větší a s ním i stabilizační efekt závleku. 27mm může tím pádem být klidně OK, chce to vyzkoušet. Hlavně jak píše Marble se může stát, že ti to o docela slušný kousek ujede při výrobě rámu. Pak třeba obuješ jinak silné gumy a zas je to o pár mm jinde. Asi bych mířil při plánování k těm 35mmm, ale vzhledem ke všem těm vlivům to může vyjít různě. Takže bych se na to vybodnul, střelil tam co ti vychází teď a pak to testnul. Víš, že ti to vychází spíš malinko krátké, takže při spasovávání rámu můžeš případné vůle a nepřesnosti jakoby lehce nutit určitým směrem. Tím pádem pokud bude odchylka od plánovaných 27mm, bude směrem nahoru. No a přinejhorším budeš dodatečně modifikovat vidlici, kdyby to nevyšlo nějak drasticky.
ok dik za radu
Hlavová trubka má stejný úhel 69°, vycházel jsem z běžně používaných úhlů na MTB, aby bylo kolo ve větších rychlostech stabilnější. Offset je asi právě zmiňovaný závlek(předsazení osy přdního kola před osou hlavové trubky, daný prohnutím vidlice).
Asi tedy nechám vidlici převařit, i když jsem se svařování chtěl co nejvíce vyhnout(nutnost přenechat tuto práci někomu jinému, a co si člověk neudělá sám, tomu nevěří).
Na obrazcich je vidět doplněné sedlo krapet jsem jej zvětšil(a ještě ho odlehčím, doufám že na svou postavu, vytisknu si jej, podlepím a zkusím přiložit.
Taky jsem nechal zobrazit geometrii, aby byli vidět všechny určující míry. Kóta 1035mm je délka mích nohou, tak snad mi končí na cca správním místě sedačky.
Zadní vzpěry vidlice jsou pod hrozným uhlem asi je budu muset přeřešit, i když ještě nevím jak, zavětrování je tam nahozené jen aby tam bylo, doladí se podle vzpěr. Jinak úhel sedla vůči zemi je cca 30°
Komplet na obrazku má nějakých 4400g, sedačka sama má 1050g, takže jí jistě ještě tak o 30-40% odlehčím
Vzpěry sedla budeš mít vysunovatelné ? Že by šel měnit úhel sedla...
Závlek je kombinace úhlu vidlice a předsazení -- je to vzdálenost mezi průsečíkem osy hlavové trubky se zemí a dotekem předního kola se zemí. Při jízdě ve větší rychlosti je to, jak píše Jirka, hlavní parametr určující stabilitu. Vycházet z klasického kola není úplně ideální (i když tím asi také nic extra nezkazíš). Jde o to, že do pohybové rovnice vstupují jak polohy těžiště, tak tenzory setrvačnosti jednotlivých částí kola. Dá se k tomu najít něco teorie, zkoušel jsem to jednou i počítat, ale moc dobře mi to nefungovalo, takže nejlépe praxe. Vzhledem k tomu, že u FWD je vidlice docela komplexní díl, bych ti doporučil si minimálně pohrát chvíli s kolem s obyčejnou vidlicí (bez pohonu) při jízdě z kopce a vyzkoušet různé offsety, co ti lépe sedne. (můžeš na patky připevnit kus plechu abys mohl offset jednoduše měnit, na pokusy je to pevné víc než dost) Až budeš mít názor, svař podle toho vidlici pro FWD. Sice to není stoprocentní, ale myslím, že lepší než nic a vcelku jednoduché, aby to za to stálo.
Z mých zkušeností a po inetu shrabaných mouder platí, že větší závlek = větší stabilita ve velké rychlosti; víc svislá vidlice = větší stabilita v malé rychlosti. Na mém prvním semi-low kole (o něco nižší, než tvůj návrh) mi částečně nedopatřením vyšla hodně položená vidlice (závlek asi 10 cm při předsazení zhruba 2,5 cm) -- řídítka se dala pustit zhruba od 30 km/h výš a v téhle rychlosti kolo relativně slušně drželo. V menší rychlosti už ne a kolem 10 km/h jsi by po puštění řídítek na zemi dřív, než ti došlo, co se děje.
Druhá verze má vidlici skoro svisle (byla plánovaná na závlek kolem 4cm, ale výroba opět mírně nevyšla, tentokrát na druhou stranu). Na kole jsem schopný prakticky stát na místě, pomalá jízda, otáčení se prudkou zatáčkou apod. naprosto v klidu, ale skoro při jakékoliv rychlosti se mají puštěná řídítka sklon rozkmitávat (ze začátku slabě, stačí je držet lehce jedním prstem, ale amplituda je rostoucí). S trochou tréningu umím jet bez prudkého šlapání bez držení v širokém rozsahu rychlostí, ale není to moc jisté. Zvýšení závleku snížením předsazení vidlice zhruba o 2 cm situaci moc nezlepšilo (ale ani nezhoršilo řiditelnost v malé rychlosti). Na druhou stranu, mám tam spodní řízení a trochu podezírám nějaké vůle a/nebo nesymetrie v něm ...
Aha, tak jsem zas o něco chytřejší. Aktuálně mám při ofsetu vidlice 45mm závlek 76mm.
Pokud se nechceš drbat s postupným testováním spousty verzí přední vidle, tak to sraž na cca 50mm závlek. Ten je takový docela obvyklý pro 26" kolo a bude to jezdit docela slušně. Asi by to šlo dosáhnout jen narovnáním úhlu hlavy, ale možná budeš mít s ofsetm 45mm problém vymyslet, kudy natáhnout řetěz k pastorkům. Pokud půjde za nohou vidle (což je lepší, šlapání méně šahá do řízení), bude chtít drhnout o nohu vidle na nejmenších pastorcích. Takže možná nejlepší by byla kombinace o něco narovnat hlavu a o něco snížit ofset.
Uvidím přesně podle konkrétní vidlice kterou použiju, pak to stahnu na těch 50, ale předpokldam že offset nakonec bude o něco menší(budu hledat co nejrovnější vidlici, právě kvuli řetězu, aby nedřel o nohu), o vikendu snad už budu v tomto mít jasno
Jo, ještě detail, pokud to budeš víc analyzovat, je to 20" přední kolo, takže první verze byla skutečně hodně položená. Můžeš kouknout tu: http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~marble... , rozhodně nedoporučuji napodobovat, i když jezdit se na něm dalo. :) Druhou verzi takhle pěkně vyfocenou nemám.
myslíš tuhle verzi?
Ne, to je Šárky kolo, ale ze stejné edice. (mmch, fotka z boku je na http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~marble... ). Tam byla vidlice víc svisle, ale přesné jízdní vlastnosti si nepamatuji, neb jsem na něm moc nejezdil. Jediné, co vím je, že jsme jej pak na pokusy vybavili horním řízením (především kvůli minimalizování vlivu nepřesností a vůlí v nepřímém řízení) a zkoumali nejrůznější offsety vidlice. Závěr byl takový, že subjektivně příjemnější mi bylo s větším předsazením (tedy menším závlekem), než je na tomhle obrázku. Myslím, že i závlek kolem 2 cm vypadal docela příjemně. Ale bylo to testováno jen na krátkém úseku a spíš při pomalejší jízdě a manévrování, než při sjezdech, tudíž brát s rezervou.
To kmitání je spíše záležitost dynamické nestability než závleku. Když kolo zvedneš do vzduchu a otočíš o 90° na bok, nemělo by přední kolo s řidítky padat na stranu ale držet +- v neutrálu. Nebo jinak - kolo by se mělo dát vést za vršek sedačky bez držení řidítek.
Já mám vidlici možná až moc položenou, pod cca 12km/h je to už dost vratké, při rychlé jízdě to ale drží pěkně. Řidítka se rozkmitávají od cca 25km/h ale celá řidítka jsou na představci vysunutá hodně dopředu.
Tlačit se dá vcelku dobře. Rozhodně nepadá na stranu, spíš je řízení trochu tuhé a neochotně se zatáčí (což může být ten problém). K vyzkoušení horního řízení místo spodního nepřímého jsem se zatím nedostal (vzhledem k tomu, že by to bylo jen pro zajímavost, tak nějak nebyla dostatečná motivace).
Rozhodně bych se po zkušenostech bál spíš víc položené vidlice, než svislé, ta stabilita v malých rychlostech je mně osobně hodně příjemná (město, motání se po cyklostezkách, horší cesta, kde může podklouznout kolo atd ..).
Dnes poobede som sa dostal nahodou k preklicke a tak som si spravil rebra na sedacku problem je v tom ze je nevhodne smerovanie vlakien vo vonkajsich vrstvach ale zasa to kompenzuje to ze preklicka ma 12mm 2 vrstvy buk a 3 smrek a 2 vrstvy este niecoho ale podla rezu to nezstiim zajtra nejaky zbytok vykucham.
Aky mate nazor udrzii to?? alebo maam skuusit este pohladat 2 material. na vrch by som chcel dat prelicku 6mm je tam bukovy povrch a jadro smrek. treba to naparit alebo to pojde aj ze by sa to streklo rozprasovacom a potom teplovzdusnou pistolou tomu pomoct..
stačit by to mohlo, ja to dělal z 15mm voděodolné a bylo to pevný ažaž. Pro klid duše to můžeš třeba olaminovat. Překližka jde nouzově napařit ve "stanu" s igelitovejch pytlů a přidat vařič s vodou. Trvá to, ale jde to. Navíc ten kus nebude až tak obrovskej. Nebo s tím zajdi do sauny :-D
ta moja na 98% neni vodeodolna to spravím moreniim a nasledny lak to uzavrie duufam.Nebolo by 3 x vhodne aby zo sedacky pomaly odpadavali navlhnute vrstvy siice by to bolo dodatocne vylahcovanie ale mohlo by to viest az k vystuzeniu chtbtice kovoviimy castamy lehokola :-D
Sedačku mám z dřeva a překližky, žebra jsou z 10mm nábytkářské překližky a řekl bych, že je to pevné dost. Sedačka je ale chycená na dvou místech. S nějakou ochranou proti vlhkosti jsem se nezabýval, v dešti pokud možno nejezdím a po dvou letech provozu není zatím na překližce nějaké rozklížení vrstev znát.
a na hornu vrstvu, myslím sedaciu plochu si pouzil tiez preklicku?? A aky sposob ohybania si zvolil?? Para ,voda , alebo len hrubu silu??
před 4 rokama jsem sedák namočil ve vaně a zafixovaný nechal uschnout na žebrech...a usušený přilepil, v sedací části jsem to zdvojil - ale přišlo mi to těžký (stačila by třetina materiálu) http://mbp.rajce.idnes.cz/raam_2011/#IMG_0887.jpg
Na sedací vrstvu jsem nepoužil překližku ale příčné kulatinky průměr 12mm. K vidění tady: http://pokryti.wz.cz/foto/194.jpg
Sám jsem nějakou dobu jezdil na odpruženém Azubu se svou váhou 65kg na žebříkové sedačce udělané ze 6mm velmi levné překližky. Jako povrchovka tam byl nátěr laminovacím epoxidem. Drželo to bez problémů. Podle mě 12mm nemá nárok rupnout.
Tak jsem zase po pár dnech zasedl k počitači a posunul se kousek dál(minulí víkend bylo moc krásně na koukání do displaye).
Vyhodil jsem příhrady a uzavřel profil
Do zadní stavby ještě musím přidat příhradu, popř jí udělat plnou a o 1/3 tenčí(18mm místo 27), nevím.
Ztenčil jsem stěny(nebo spíše zvětšil drážky v trupu).
Zadní stavdu jsem udělal neodpruženou, ale rozmontovatelnou, odpadá starost s vlepováním ložisek do zadní stavby a silenbloky. Použil jsme 20x2 trubku, která bude vlepená do rámu a zadní stavby. Tou bude prostrčena osa z trubky 16x3 s M12 závitem na koncích, styl je stejný jak u sjezdových zadních kol s 150x12 zadní osou.
Domodeloval jsem kladky, kola, vidlici, přední kolo může zatáčet v rozmezí cca 35-40° stupňů bez kolize pláště a řetězu(jednostranně, teoreticky).
Hlavový úhel jsem upravil z 69°na 72°, závlek je 64mm, víc s ním už hejbat nebudu.
Poptal jsem překližku ve Finnforestu, na email ovšem nezareagovali, tak budu muset hledat jinde(nebo začít místo emailu používat telefon), kvuli jedné desce se asi nikdo nepřetrhne.
Kdyby jste někdo měli typ na dodavatele březové překližky (né kombinované), nejlépe ze zlínska, sem s ním.
V záloze mám http://www.jafholz.cz/ , jsou prý velice ochotní, a sklad mají ve vyškově, bohužel nemají mnou hledanou tloušťku.
Nevytvoří se v uchycení zadní stavby po nějaké době vakl? Nebylo by lepší dát tam šrouby čtyři do čtverce?
Dnes kedze je sviatok a volny cas tak som zbuchal dohromady sedacku aala JIRKA diki moc za napad. Len je s toho parkova lavicka nie rebrinak lebo som mal doma stare listy co boly na parketaach (dubove aby to vydrzalo :-D)8x30mm zrazil som na nich frezkou hrany cele to maa 1100g. este spoje zajtra spevním epoxidovym lepidlom namorím prelakujem a supnem sem foto. Jo a spajal som to zatial klincami 25x1,2mm stolarskymi teda bezhlavicky. Sedí sa na tom uzasne teda este som na ziadnom lehu nesedel ale je pohodlna podla mna a vetraa a vetrat bude aj v praxi.
Este raz DIKI JIRKO ZA NAPAD A PLANIK
tak si este dokreslujem slapacii stred podla mojho cestaku upravujem sklon trubky na prehazku a v tom ta zaroka nad hlavou ze cink. Ta predna vidla je siroka jak prase.Tak sa pytam to najednoduchsie riesenie je co nasirsi stred. Aaky najdlhsi stred je k dyspoziicii ,meni sa dlzka zapuzdreneho loziska alebo len osky na pravej strane???
Delší středovou osu můžeš namontovat, nejvíc se myslím běžně dělá 122mm. Pouzdro je vždy stejné, mění se jen délka osy, takže kterákoliv délka jde namontovat do kteréhokoliv rámu.
Pokud použiješ o kus delším než patří k daným klikám, abys dostal řetěz dál od rámu, tak ještě ověř, že ti pak přesmykač dosáhne kam potřebuješ. Nebo musíš přesmykačovou trubku dát excentricky trochu doprava.
Teď přemýšlím nad podobným problémem.
Takže to platí i pro stará kola? Když bych vzal střed ze skládačky (sobi 20) a chtěl do něj dát středové složení třeba od značky shimano tak tam půjde namontovat?
Tu skládačku konkrétně neznám, typů závitů je několik. Třeba sheldon (http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html) jich popisuje asi 7. (Jestli jdou sehnat je jiná otázka; třeba kinex.cz nabízí dva typy závitů).
Tady u nás se vyskytují snad jenom anglický závit (nejčastější) a obřas italský (je větší průměr misek). S jiným jsem se osobně nesetkal.
Jo, to je pravda, ale sobi se zdá být zhruba stejný ročník jako já :), takže jsem se neodvážil žádných definitivních tvrzení. Sheldon tam má i pěkný popis všech těch závitů, tak si to Ozzák snad zvládne přebrat.
Jasně..
takže je asi nejlepší když šlapací střed (momentálně oddělený od kola), vezmu s sebou do servisu a vyberu si tam přesně to co do toho zapadne...
Další otázka je pak ta jestli mi něco takového vůbec v servisu/prodejně dovolí :-) ale to už je věc jiná, každopádně díky za info.
Hele, tak mě napadlo -- pokud jen potřebuješ trubku, do které zašroubuješ střed, tak
1) v servisu, kde "staví" kola (dělají nějakou sofistikovanější práci s rámy) by ji mohli mít jako samostatný kus i se závity (těmi běžnými, současnými). V Brandýse mi ji prodali myslím za stovku.
2) dají se koupit/půjčit závitníky (kteréžto stejně nejsou na škodu na vyčištění a srovnání závitu po svařování)
Tady je pár obrázků jak to vypadá
http://sport.hyperinzerce.cz/historicka-kola...
určitě budeš znát ;-)
Kinex.cz na svém webshopu nabízí i délku 131. Nicméně pozor na to, že změna šířky klik mít citelné následky na ergonomii šlapání a namáhání kolen. (Myslím, že není nijak jednoznačné, jestli je lepší širší, užší atd., je to dost individuální. Jen prostě ten centimetr, dva může být někdy znatelný, a je dobré si na to vzpomenout, pokud by tě z ježdění pobolívala kolena. :)
Na přesmyk se dá použít užší trubka, na kterou nasuneš "podložku" na průměr úchytu přesmyku. Pokud uděláš díru v podložce excentrickou, můžeš pak ladit polohu přesmyku jak je libo.
Hmm probleem je v tom ked sa ti retaz snazi ist skrz vidlu.... mas pravdu je to citelnee :-D
Co sa tyce tych rozdielnych velkostii tak mi bolo prave v servise povedane ze je to koli tomu aby sa vystelovala poloha prevodniku na viackolecko pri 3 tacke miery stredne kolecko na stred viackolecka vzadu a analogicky 2tacka medzera medzi 1a2 na stred viackolecka. Predavam info ako som kupil tak ze komentare priimam kritiku smerujte na servismana :-D
Nevěřil bych tomu ale kdysi mne začaly pobolívat úpony kolem kolena poté, co jsem původní osu vyměnil za jinou, jenom o 4mm kratší.
ono podla mna upony musia boliet aj pri prechode zo zabradlia na leho ide len o zvik proste ina poloha na ktoru neni telo zvyknutee.
a ece jedna poznamka mam nohy X tak ze sirsi stred je pre mna ergonomicky :-D
Mozno mas nohy do O a potrebujes uzsii stred :-D
Šárku zase bolely kolena se širšími klikami a také to byla otázka maximálně 1 cm. Však říkám, že to jde těžko odhadnout předem, jen mi připadá, že udělat etrémně široké šlapání jako nutnou součást návrhu by se mohlo trochu vymstít. Ale třeba to bude naprosto v pohodě a nejlepší možnost. Já tohle kolo nestavím, jen tu tak plácám všemožné postřehy. :)
ono ppozri si optimu barona neni moznost sa vyhnut prednej vidle ak by som na tahovu stranu nedal 2 kladky co je blbost. oni maju v ponuke asimetrickuu vidlu. Alebo je moznost vyrobyt monoblade vidlu ale probleem je z naabojom, letmi naboj na kotucovku som bohuzial nevidel vobec teda ak mate pristup berem vsetky navrhy
někdo tu psal, že AZUB má náboj pro letmé uchycení i s možností kotoučovky ...
Co ví, tak to používají pouze na tříkolkách. Osa je cca 2 - 3 cm uchycená v kingpinu.
co to?? kingpin? a pre nas menej inteligentnych je to co??
http://lightningbikes.com/f40/index.html
Do teho by foukat nemuselo
8-)
pekny hadraplan fukat tam nefuka urcite ale kedze vedla mna sedii adolescentny 15 rocny bratranec dovoliim si tvrdit ze tento stroj by som nechcel lebo by som hned schytal nie priilis lichotivy komentaar na ulici :-D aneb co vam pripomiina prechod prednej kapotaaze na ten prsiplaast :-D
Je to na závody kvůli aerodynamice, do provozu ani náhodou.
Ok to mi bolo jasne s tou aerodynamikou len bratranec akurat bol v pracovni a pozeral mi na monitor a hned ako nabehol obrazok povedal citujem "ty vole to je ako k.... na koleckach" ospravedlnuje ho len to ze ma 15 rokou :-D
a ja sa ospravedlnujem ak niekoho pohorsilo to slovo na k
Takže trojka se nám zaplnila, pokračovat můžete ve čtyřce tady
http://www.nakole.cz/diskuse/13976-homebuilders...