Zdravím. Včera jsem si nasazoval bezdrátový snímač k tachometru a abych ho dobře dotáhl a usadil, tak jsem sundal přední kolo. Dal jsem pozor, abych při sundaní například nezavadil o brzdu apod a vrátil tak kolo zpátky přesně. Bohužel mi kolo teď o jednu destičku drhne. Existuje možnost brzdy nějak seštelovat. A ještě jeden dotaz. Přední brzda zabírá skoro hned u té zadní člověk musí brzdu domáčknout skoro až na doraz, aby začala pořádně zabírat. Děkuji za rady
Pokud to nedrhne moc, nevšímej se toho. Samo se to při jízdě (a následném brzdění)nastaví.
Zadní brzdu máš nejspíš zavzdušněnou :-)
Kolo mám cca. tři neděle a ujel jsem s tím něco kolem 650 km a ta zadní blbla od začátku :-( Takže šupky dupky do servisu :-(
kukyn to říká dobře
Mě na tom zaráží několik věcí
Nutnost sundavat kolo kvůli senzoru, nejednoduší je kolo prostě otočit na řidítka :)případně ho mít při tom zabržděný.
Pak, že jdeš do servisu až teď, zatím všechna kola co jsem měl byla " zastavte se cca po 150 km trošku to seřídíme až si to sedne ?
Tak k tomu prvnímu. Jelikož ten bezdrátový senzor je uchycen k vidlici na těch zdrhovacích páskách, tak jsem tu hlavici pásky chtěl mít schovaný a taky dobře utažený, tak jsem si ho jí nastavil a pak kombinačkama pořádně dotáhl. To pochopitelně jde lépe při sundaném kole, než přes výplet. A za druhé na dotažení zatím nebyl čas. :-) ale všechno jsem si dotáhl. PS: přední kolo je už v pořádku, chyba byla při zpětném nandavání, protože jsem měl kolo opřené o zeď a tak si tam nedosedlo dobře. Teď jsem kolo sundal. hodil kolama nahoru a pořádně nasadil. Přesně to tam padlo. Takže za zmatky se omlouvám, ale byla to moje chyba :-)
:)
Kolo by se nemělo nandávat kolama nahoru :D
No mě to starý kofři učili právě v normální poloze, nasadit a dotlačit za sedlo nebo řidítka ze zhora, jinak prý nemáš zaručený docvaknutí do vidle...
Je to lepší, protože snadněji můžeš více zatlačit, aby si kolo správně sedlo.
Trochu jde zatlačit i u kola otočeného vzhůru nohama, takže se to většinou taky povede.
Jsem ale také pro dotahování v poloze, v které se jezdí a s větším zatlačením přes řídítka, sedlo.
Co vím, tak při nandavání kolama vzhůru může dojít k zavzdušnění brzd.
Něco podobného jsem si myslel, že se může stát, ale zase na druhou stranu jsem tu četl v jedné diskuzi o transportu kol a tam bylo řečeno, že dneska jsou ty systémy brzd tak dobře uzavřený, že toto nehrozí. Tak já už nevím. Jsem co se hydraulických brzd týče začátečník.
Co se týče hydraulických brzd jsem teoretik.
Podle mne nejde tak úplně o utěsnění systému, jak spíš o vzduch, který může být v expanzní nádobce.
Tak to je pravda, to mě ani trochu nenapadlo. Na druhou stranu, když jedu za přítelkyní, tak ta bydlí v paneláku v osmičce a tak kolo hodím na zadní a jedu výtahem. Sice vím, že k poloze koly nahoru chybí 90° Ale i tohle by mohlo vadit a ta zadní brzda zabírá až úplně dole od samého začátku. No každopádně si najdu nějaký dobrý servis taky u nás v Budějcích, protože se mi nechce jezdit s kolem na garančku přes 80 km
Když už je v systému vzduch a dostane se následně i z expanzky někam dále, tak právě pro zadní brzdu je poloha stojícího kola na zadním nejlepší k tomu, aby se dostla zase zpět do expanzky.
V každém případě vzduch tam nemá vůbec co dělat.
Tohle píše Shimano:
• Dbejte, aby se do brzdového systému nedostala voda, či vzduchové bubliny, které by
mohly způsobit vznik plynových kapes. Zvláštní pozornost věnujte demontování víčka
nádržky.
• Při otočení bicyklu koly vzhůru, nebo položení na bok mohou do brzdového systému
proniknout vzduchové bubliny, které jsou uvnitř nádržky po demontáži víčka, nebo se
při dlouhodobém používání nahromadí v různých částech brzdového systému. Brzdový
systém M575 není uzpůsoben pro otočení bicyklu koly vzhůru. Pokud dojde k otočení
bicyklu koly vzhůru, nebo položení na stranu, mohou bubliny z nádržky putovat
směrem ke třmenům. Pokud je bicykl poté používán, hrozí zde nebezpečí
nedostatečné funkce brzd s rizikem vážné nehody.
Pokud došlo k otočení bicyklu koly vzhůru, nebo položení na stranu, vždy se před další
jízdou několikerým stiskem brzdových pák přesvědčte, že brzdy fungují normálně.
Pokud je brzda špatně seřízená, tak se samo nic nenastaví ani následným bržděním. Ta destička (tedy potažmo pístek) co je příliž blízko kotouče se samovolně dál od kotouče nedostane.
A jak si sám trochu seřídím zadní brzdu Shimano ze serie M575? Trochu mi jedna destička štrejchá, ale ještě tak 15 km zpět to nedělala. Pak jsem jel v bouřce a začalo to drhnout. Žádná rána do kola, brzdy, či dokonce kotouče.
Povolíš třmen, posuneš, utáhneš. Základ je buď seřizovat na zatíženém kole (na to jsou třeba dva), protože po nasednutí se hlavně kroucením rámu pohne kotouč vůči deskám.
Nebo mít vyzkoušeno o kolik křivě je třeba seřídit na nezatíženém kole.
Více se to projevuje na zadní brzdě. Tam pak u brzd s menší mezerou mezi kotoučem a deskami, typicky Formula, tak se vzadu seřizuje zcela k vnější desce (až klidně tak, že to při tlačení vyloženě škrtá).
U přední brzdy to bývá méně výrazné, záleží na konkrétní vidlici a pak jestli je nebo není pevná osa. Když už se to pohne, tak naopak, tedy seřizuje se blíže k vnitřní desce na nezatíženém kole.
Dále je základem rovný kotouč. Skřivit kotouč to je hned, může to lehce udělat i jen při extrémnějším brždění, když se hodně zahřeje.
Dále se může časem stát, že se začnou hůře vracet pístky třeba kvůli tomu, že se tam dostane bordel. Pak je třeba je nejprve rozhýbat než se brzda začne seřizovat.
Se špatně chodídím pístkem to seřídit dobře nejde.
Toto je asi způsobeno tím, že osa je v některých místech "omačkaná", takže když se dá do vidlice v jiné poloze, než v jaké se štelovala brzda, tak je kolo trošku jinak vychýlené a kotouč dře. Zkus přední kolo nasadit (neutahovat rychloupínák), celé kolo postavit na zem a rukou (klíčem) pootáčet osou, až je kotouč mezi destičkami v příslušné poloze - při pootáčení osou je vidět, jak se kotouč mezi destičkami vychyluje vlevo-vpravo. Pak utáhnout rychloupínák. Totéž platí i pro V-brzdy.