Tak jsem po 30 letech jezdeni a opravovani zjistil ze neumim ani nazout plast. A to v sirokem okoli platim za dobreho servismana...Chtel jsem na svoji novou silnicku vratit po prevazeni plast a pri montazi jsem procvakl plastovou montpakou dusi. Tak jsem si zanadaval a zalepil, ji. Za 5 minut znova a pak jeste jednou. Musel jsem toho nechat abych neprohodil kolo oknem. Pouzil jsem vsechny finty co znam, ale neuspel jsem. Mate nekdo podobnou zkusenost? Dnes vecer v tom minim pokracovat. Jde o to kriticke misto, poslednich 10 centimetru plaste, kde vzdy tu dusi procvaknu.
Gratuluju k nové silničce :o) přijde mi, že na mý nový silničce jsou ty pláště taky o dost těsnější, než bývaly zamlada. Nasadil jsem duši zhruba do pláště, jehož polovina už byla nasazená na ráfku, a trochu ji nafoukl, aby dostala kulatý tvar. Potom jsem ji tam co nejlépe usadil a zároveň počal nasazovat druhou stranu pláště. Teprve až ke konci, když přifouknutá duše krapet překážela, trochu jsem ji vypustil a natlačil tam těch zbylých 10cm pláště. Šlo mi to bez montpáček, sice blbě, ale jo. Ta duše se ti nesmí dostat mezi patku pláště a ráfek, jinak je plášť moc těsný, při posledních 10cm plášť kolem dokola několikrát prohmátnout, aby si sedl až do vnitřku ráfku, víc mě nenapadá, mělo by to jít. Ale spíš mám obavy, že po 30 letech ses ode mne nic nového nedozvěděl a že platí to, co napsal Joe :o)
Nepoužívej montpáky...na nandání nejsou v drtivé většině vůbec potřeba.
U MTB bych tohle tvrzeni pochopil, ale u silnicek existuji takove kombinace rafku a plastu ze je montaz i s montpakami dost narocna, bez nich naprosto vyloucena. O vzacnost jde podle mych zkusenosti spis kdyz jde plast nasadit bez montpak.
Tak u silnicky to muze byt nekdy pekna drina to je fakt. Treba nasadit Rubina Pro na AC420 je docela makacka (snesou tlak az 150psi) ale dal jsem to bez mont_pak ;-) Nicmene uznavam ze to nemusi jit vzdy....
Ono ani u biku třeba UST pláště na UST ráfek rukou téměř nikdy nenahodíš (druhou patku) a i s montpákou je třeba si vyhrát velmi pečlivě s usazením patky do středového žlábku (což není taková sranda, protože UST patky jsou o dost širší obě už se dobře do středového žlábku nevejdou; což je ale cílem, zase díky tomu se dotýkají a usnadní to nafoukání, protože vzduch nemá moc kudy utíkat).
Nikdy jsem neměl s nasazením čehokoliv problém, ani u silniček.
Až pak loni když jsem chvíli jezdil na silničce bezdušáky. Ty silniční Fusion 3 mají speciální konstrukci patky (jinou než bikové bezdušáky), aby to udrželo vysoké tlaky.
A nahodit ty Fusion 3 na FuRa1, to byl opravdu porod a poprvé jsem zlomil hned 3 plastové montpáky.
Obecně na silničce to rukou nejde téměř nikdy, ale s nikdy jsem s montpákou problém neměl u dušových plášťů (a jezdil jsem lecos a na různých ráfkách).
A pokud se při tom zničí duše, tak to je rukama. I když je to u silničky snažší tu duši při nahazování pláště zničit.
Dnes ráno jsem přišel do garáže pro tříkolku, a co se nestalo---prázdné levé zadní kolo. 04.30.ráno deset minut max. a hotovo (spotil jsem se pěkně), ale používám ji ke své práci, tak mně nic jinýho nezbylo. Ale v dešti a blátě, to je potom radost.
A proč cpeš na kolo takový divný bezdušovky a raději nezkušíš Tufo?
Co se týká biku, tak tam je to jednoduchý:
Tam to nezkusím proto, že je to celkově pro hobíka úplně na h...o:
- neexistují žádná pořádná odolnější kola (nic ve stylu Mavic SX)
- když už něco z té naprosto tragické nabídky pořídíš, tak na to dáš pouze galusku, tedy naprosto neuniverzální řešení
- tragický výběr plášťů za opravdu nehorázné ceny (na fulla bych si z nabídky navybral nic)
- složitější montáž s lepením
- vyšší váha nebo nižší odolnost; když použiju pouze TLR plášť bez duší, tak to bude lehčí; když použiju UST plášť, tak to bude váhově podobné, ale výrazně odolnější
Taky je to vidět na praxi. Tufo galusky vozí trošku více pouze závodníci na XC, které je fasují včetně kol a na rychlé tratě tam XC závody nějaké použitelné jsou.
Z hobíků to nevozí nikdo, oproti tomu bezdušové řešení (jak na UST pláštích, tak na TLR, tak i normálních dušových) vozí mraky lidí.
A co se týká silničky, tak tam je to pro galusky už lepší, tam je důvod hlavně ta neuniverzálnost.
Na FuRa1 2 Way Fit můžeš dát jak UST pláště, tak normální s duší.
A hlavně proč vlastně galusky i na silničce? Testy hovoří jasně. Valivý odpor galusek není nic moc, jsou na tom hůře než většina lepších plášťů i přes vysoký tlak, které umožňují.
Tady je třeba výtah z nedávného testu:
http://www.bike-forum.cz/forum/realne-testy...
Galusky i přes o 2 bavy vyšší tlak dopadly velmi bídně, valivý odpor horší.
A konkrétně Tufo naprostá tragédie, o polovinu vyšší valivý odpor než nejlepší dušové pláště s duší.
A ty Fusion 3 co jsem chvíli jezdil, tak mají valivý odpor (změřeno) na úrovni těch úplně nejlepších dušových plášťů s duší.
A pro stejné pláště existují měření pro galusku i dušový plášť.
Třeba z toho testu
Conti GP 4000 („Black Chili“) 38.4
tak tohle byla nejlepší galuska v testu. Z jiných měření je dostupný stejný plášť v dušové klasické verzi a je na tom opět o třídu lépe (u dušových patří také k tomu nejlepšímu na trhu, takže výsledky lepší než pro galuskovou verzi).
A pro bikové pláště už existuje konečně také měření i pro galusky. A galuska dopadla ještě o chlup hůře než totožný plášť použitý s duší. A stejný plášť bez duše bezkonkurenčně nejlepší.
Tady výsledky testu. Je tam mimo jiné i hezky vidět o kolik jsou lepší latexové duše (už se téměř přibližují bezdušovému řešení).
http://www.bike-forum.cz/forum/realne-testy...
Takže k čemu používat vůbec Tufo?
Chyba nemusí být v Tobě. Každý výrobek má nějaké tolerance a třeba ten ráfek je o fous větší. Kdysi jsem měl ráfky Bayer a ty byly právě tochu většího průměru a přezouvání šlo bez montpáček hodně "ztuha". Někdy se vyplatí (když nespěcháš) a nechat to na druhý den. Nevím, jak nasazuješ pláště, ale mně se osvědčilo, nechat si nakonec místo u ventilku. Duši si ventilkem "nadzvednu" a tím (alespoň tomu věřím) se možnost procvaknutí duše sníží.
já mám spíš opačný "problém", plášť sundám bez použití montpák celkem lehce- při nasazování si musím dát bacha a pláť vycentrovat. je to asi nějaká odchylka(ráfky remerx a plášť kenda) jen poslední dva pláště se takto chovají. v servisu mi měnil plášť a ledabyle nasadil a nafoukl kompresorem-rána a dušu v hajzlu. dal druhou a to samé- nasraný mi to vrátil, ať si nasadím sám,jiné pláště předtím to nedělaly a problém nebyl.....
Tak pokud jde o silniční dušové pláště, tak končit u ventilku je naprostá nutnost.
To děláš správně. A pokud to tak někdo nedělá, tak se nemůže divit, že mu to pak jde mnohem hůře.
Nejde ani tak o to cvaknutí duše (to je rukama). Ale o to, že když končíš u ventilku, tak získáš pár mm k dobru (jak může být všude po celém obvodu plášť ve středu ráfku, což když se nekončí u ventilku nemůže).
Pár rad z praxe.
Když sundáváš plášť, tak nejdřív třeba co nejvíc vyfouknout duši. Pak po celém obvodu tu stranu pláště, kterou chceš sundávat, natlačit doprostřed ráfku - do místa, kde je ráfek nejhlubší. Plášť začít sundávat od ventilku. Nasadit monterpáku, zabrat - když to nejde, tak s monterpákou v záběru znovu natlačit plášť po obvodu do středu ráfku. Pak monterpáku zaháknout za špici. Pak případně znovu natlačit plášť po obvodu do středu ráfku. Pak nasadit druhou monterpáku, zabrat a zaháknout za špici, první monterpáku vytáhnout, nasadit o kousek dál atd. atd. Někdy pomůže nasadit dvě monterpáky najednou, postupně zabírat a natlačovat okraj pláště po celém obvodu do středu ráfku.
Když se plášť nasazuje, tak většinou jde nasadit rukou. U tenkých silničních plášťů je ale někdy třeba použít monterpáky. Takže nejdřív nasadit jednu stranu pláště na ráfek. Pak do pláště vložit duši - nejdříve ventilek pak zbytek. Duši je dobré maličko nafouknout, ale opravdu jen maličko, aby nebyla úplně placatá, pak se trochu omezí možnost skřípnutí duše pod okraj pláště. Pak začít nasazovat druhou stranu pláště. Začíná se naproti ventilku. Při nasazování pozor na skřípnutí duše pod okraj pláště. Vše by mělo jít rukou. Pokud se z obou stran přiblížíte k ventilku a dál to už rukou nejde, tak je třeba natlačit celý obvod pláště, který už je v ráfku, co nejvíce do středu ráfku, kde je ráfek nejhlubší. Pak by měl jít plášť rukou zase kousek nasadit. Když už jsme u ventilku, tak je třeba ventilek zatlačit co nejvíce dovnitř ráfku, aby se neskřípla duše u ventilku pod okraj pláště. Pak by se ani neměla skřípnout pod monterpáku. Ono ale většinou jde plášť nasadit rukou, akorát je třeba stále kombinovat nasazování okraje pláště na ráfek a natlačování celého obvodu pláště, který je už nasazený, do středu ráfku.
Tož trénujte, ono to jde.