Záleží na velikosti rámu a také na tom, zda nemáš nějaké omezení se zády.
Přibližně se určí správná velikost rámu předloktím - když dáš loketa ke špičce sedla, měl by si prsty dosáhnout na střed řidiítek.
Pokud je vzdálenost menší, pak by o to delší měl být představec.
Ostatní záleží na tvém posezu - zda chceš posez spíš vzpřímenější nebo ti nevadí se natáhnout.
To natažení bych osobně moc nedoporučovala nebo nepřehánět, protože to dost ničí záda.
Délka představce se vybírá hlavně podle toho, co se jezdí.
Čím více terénu a sjezdů, tím kratší představec.
Do sjezdů je kratší představec ve všem lepší.
Když není prioritou pouze sjezd, tak se to nesmí zase přehnat, protože pak na rovině a ve výjezdech s příliš krátkým představcem je příliš málo váhy na předním kole a to je pak špatné z více důvodů.
Delší než 100mm představec bych si dnes na kolo nedal pro žádné použití.
Kratší než nějakých 70-80mm už je vhodný pouze pro ty technické disciplíny, kde jde hlavně o ježdění směrem dolu.
29tkový bike pak díky o trošku většímu hlavovému úhlu snese mírně kratší představec než 26tkový.
A ideální je předem si říct jaký budu chtít vozit představec a k tomu vybrat správnou délku rámu, aby byl ok posez.
Já mám 130 a moc mi to vyhovuje, krásně klidný a stabilní, a do prudkýho kopce vezmu za rohy, nalehnu na řidítka a nezvedá se to.
Ve sjezdu je to samozřejmě o to horší, hlavně při intenzivním brzdění...
Z Kellyse (HT) jsem na snehulaka prendal riditka i 150 predstavcem. Kdo da vic? 8-)
Spolecne s velkou setrvacnosti tezkych pneu kolo nema prilis tendenci vybocit v pripade klouznuti a neumozni mi zbrkle skubani, ktere na naledi vede k rychlemu vystupovani.
Blbý je, jestli nemá tendenci k vybočení na konci rovinky…
Na to se pripravis. Nekdy si to muzes zkusit. Ale ne jako s Hrabosem! Zadne metrove zaveje! 8-)
Kdyz jsem to zkousel na hline, overil jsem si, ze se tyhle plaste chovaji krajne nestandardne - v pripade mirneho podhusteni maji tendenci padat do zatacky. Uz jsem videl nekde na mtbr.com i fotky takoveho "vracitka". Takova vec, ktera se pridela pod horni cast hlavoveho a na predstavec a rovna Ti to smer.
Vozím 90mm a na 29tce dokonce jen 75mm představec.
Ani jedno kolo se mi do výjezdu vůbec nezvedá.
Na fullech případně snížím vidlici a nějaké posouvání na sedle dopředu vůbec neznám, maximálně se trošku ohnu nad řídítka a většinou ani to nemusím (a bavím se o výjezdech 20%+).
Na 29tce to samé a bez snižování vidlice.
Tam kde většina lidí se musí posouvat na špičku sedla a pomalu leží na řídítkách, tam se já na sedle nehnu ani o milimetr a jen lehce se předkloním.
Dlouhý představec totiž do prudkých výjezdů neřeší vůbec nic.
Když o něco více skrčíš ruce, tak se dostaneš do stejné polohy s těžištěm i s krátkým představcem (srovnání pro stejně dlouhý rám, pokud je rám delší o co je kratší představec, tak těžiště pro výjezd je téměř stejné, tam ani tu ruce netřeba více krčit).
Na to, jak se chová kolo v prudkých výjezdech mají vliv úplně jiné parametry a v podstatě pouze dva. A to délka zadní stavby a výška středu. Tohle určí, kde máš sedlo oproti ose otáčení (zadní pro osu otáčení zvedání předního kola od země). A to je jediné rozhodující pro těžiště, zbytek už dořešíš tím jak se ohneš/neohneš na řídítka (a to můžeš ať máš představec jaký chceš), případně posuneš na sedle dopředu.
Oproti tomu ve sjezdech je takhle dlouhý představec s prominutím úplně na dvě věci. S tím se náročnější sjezdy vůbec jezdit nedají.
V technických pasážíš to samé (a nemusí být ani z kopce).
A co se týká stability kola, mám rád výrazně stabilnější kolo. Tohle ovšem řeší zase úplně jiné podstatné parametry jako hlavový úhel, rozvor.
Pokud je to třeba dohánět dlouhým představcem, tak je něco na geometrie kola hodně špatně.
Naštěstí dnes už takové šílené představce nikdo na kola nedává. Na střední velikosti rámů (M a L) už většina výrobců dává představce rozumné kolem 90-100mm.
Mládenec (spastik) se kterým občas jezdím jako doprovod, by pro "zimní" trojkolku do terénu potřeboval pro větší obratnost kratší představec- cca 90mm. Nemá moc prašulí, tak by ho rád vyměnil s někým, kdo chce naopak delší - 105mm. Průměr na řidítka oversize(31,7mm), sloupek vidle 1 1/8". Je to představec Bontrager, bílé barvy, asi 10stupňů nahoru.