Ještě včera večer to vypadalo na velký dopravní kolaps pražské dopravy. Mnoho lidí proto nechalo auta doma a na pravidelnou cestu do práce vyrazilo na kole či pěšky. A výsledek? Praha se na jeden den proměnila v Kodaň, na hlavních cyklistických trasách bylo k vidění několikanásobně více cyklistů než obvykle.
Změnil bych titulek ?:)
Co takhle :
Cyklisté podrželi předevčím sami sebe ?
Praze jsme především ukázali, že SE nějaký ten DEN bez MHD obejdeme, což vlastně nevím jestli je až tak dobrý signál v dlouhodobém měřítku, vzhledem k tomu, že nevěřím, že městská cyklistika bude v Praze významně dýl než do švestek.
Pak se zase vrátíme k liduprázdným cyklostezkám... známe to nebo ne ?
Já vím je to takový aupesimismus...
Dnešní den byl, slovy klasika, splendydní cykloden, ale na druhou stranu si přiznejme, že jsme měli kliku.
Klika, že bylo dobré počasí, klika že stávka nebyla v době kdy je den kratší než noc.
Kliku, že to odobráři hrubě podcenili a bohužel věřím tomu, že příště zablokují i nejenom auta ale i klíčové cyklobody tedy např. vyšehradský tunel nebo nebo výjezdy z náplavek či zdymadlo na Rokytce.
Jinak jsem na několika dnešní diskusích vyjádřil umírněnou radost a nechal bych to pár dnů odležet, uvidíme co na to počítadla v příštích dnech :)
Snim ci bdim? Je to sen? Jine rano, jiny den, stejne misto ve stejny cas ted jsme, ale ...
... Rekni, kde ty cyjklisti jsou, co se s nima mohlo stat,
rekni, kde ty cyklisti jsou, kde mohou byt ...
kde by byli než v MHD ....
Tahle stávka byla totiž bohužel hlavně důkazem toho, že městský cyklistika sosá hlavně z lidí co normálně jezdí MHD.....
S tim presume MHD kolo az tak nesouhlasim a pevně věřím, že proběhne nějaké studie analyzující jak vlastně lidé jeli. Z čeho na co přesedlali atd.
Mě vysloveně štve, že to neproběhlo v rámci akce do práce na kole.... krásný vzorek a nic.
Skoro bych řekl, že by nám účastníkům ten mail poslat ještě mohli...... možná se ani nechce.
Jinak opravdu koho znám z lidí pravidelně jezdích do práce na kole tak jsou to v případě špatnýho počasí a v zimě typický zákazníci MHD...
Zrušit MHD, zakázat vjezd autům a za peníze na magistrály,spojky a tunely umožnit lidem a bezpečný zdravý pohyb
a poručíme větru dešti :)
Podívej se na Nizozemsko, tam se jezdí 12 měsíců v roce.Když město uklízí silnice pro auta,kolik by stálo uklízení cest pro cyklisty? A není špatné počasí, jen špatně oblečený cyklista
12 mesicu v roce. Kdyz byla u nas kalamita, omezili v Nizozemi rychlost na dalnicich na 50 kmh. Nikdo tam nezna zimni pneumatiky. Nohavica by se s Ladovskou zimou uchechtal - byly tam asi 3 cm snehu a prusvih jako brno. Byl jsem v te dobe vedle v Belgii a na kole nejel skoro nikdo! Alespon jsem nikoho nevidel, krom par nejodvaznejsich v centru (Kortrijk, Antverpy, Brusel) a ti se dali pocitat na prstech jedne ruky. Takze radsi pocitej 12 mesicu minus obdobi snehu.
http://www.nakole.cz/clanky/600-amsterodam...
Nesmíš všemu tak slepě věřit...
V tomhle případě bych věřila spíš Murphymu.
Dobra, tak osobni zkusenosti. Holandsko, jaro, dest a vichr jak z hor, vsude plno cyklistu. Zimu jsem tam nezazil. Finsko: zima, tma, snih, po chodnicich s takovym ledem, ze jsem se na to neodvazil ani vstoupit, se prohaneji cyklisti.
Finsko ma ale k Nizozemi podstatne dal, nez mnou zminovana Belgie.
NAvic - na hrebech v severskych zemich jezdi i auta, proc ne cyklisti? Ja jel taky na lehokole na takove klouzacce, ze kdyz jsem chtel vystoupit, proste jsem se rozplacl. Ty hreby vazne znacne pomuzou.
A krom toho - ve Finsku jsou na takove podminky o neco zvyklejsi. Jurimir tu onehda zminoval lehokolistu z Finska, ktery tady na srazu jezdil jen v trenkach, kdyz ostatni meli x vrstev...
Az bude i u nas bezne mit ohrebovane pneu a bude tu vice mene rovno (na vetsine fotek z Finskych mest a okoli je placka - viz treba i http://www.jankopka.cz/main/snow_bike_snow... tak pak muzeme srovnavat.
Jasne, nehadam se, je to proste o zvyku. Dulezite je, ze zvyknout se da fakt na ledacos (a ohrebovane pneu na kolech jsem tam nevidel, asi to jeste nebyla ta spravna finska zima).
Jsi si jisty? Ono to na nich moc poznat neni, zvlast kdyz nejsou prilis ciste.
http://schwalbe.com/gbl/en/produkte/specials...
http://schwalbe.com/gbl/en/produkte/specials...
A Kendy vypadaji jeste nenapadneji...
Ja taky ne, ale Honza Kopka povidal, jak se necitil dobre na zledovatele dalnici ve 100 kmh, ale kdyz jeli vsichni ostatni stejne... Az po zevrubnejsi prohlidce nejakeho auta na benzince zjistil, ze podminky nejsou az tak rovne. 8-)
Jasně. Ve Finsku to jde, v Holandsku to jde, v Bolzanu to jde. Jen my jsme takoví chudáčci, že prostě u nás, máme tak špatné podmínky, že to fakt nedáváme.
Mě by fakt zajímalo to Bolzano v číslech, nebo to Finsko, kolik procent lidí tam jezdí na kolech po městě.
Jaký je tam poměr zimní a letní městské cyklistiky .....
Máš nějaký zdroj?
Navíc mám dojem, že počasně s Prahou srovnatelná města jako Vídeň, Linz nebo Salzburg mají stále jasný úbytek zimních cyklistů oproti letním :)
Našel jsem si nějaký statistiky k tomu Finsku:
Průměrná finská cesta na kole je 3km s tím že 74 procent použití kola je kratší než 3km ?:)
A zajímavé je především městou Oulu, nazývané též hlavní cykloměsto Finska :
Podle článku který jsem našel je v Oulu realizováno 20 procent cest pěšky, 22 na kole, 53 procent auty a zbytek MHD ...
22 procent obyvatel nejezdí na kole nikdy
19 procent se sveze méně než 1x týdně a v zimě ještě méně
14 procent obyvatel jezdí na kole jen v létě a nikdy v zimě
12 procent jezdí několikrát týdně v létě a méně než jednou týdně v zimě
27 procent lidí několikrát týdně v zimě i v létě
Jaké jsou důvody úspěchu Oulu v cyklistice ?
Plochá krajina, kompaktní město, nedostatek MHD, dobrá péče o cyklostezky v zimě a hrdost na reputaci zimních cyklistů :)
http://shoploppen.dk/Velo-city_presentations...
Potvrzuju Luďka. Žil jsme v Holandsku 10 měsíců (září - červen). Vliv počasí na počet cyklistů jsem nezaznamenal, jezdilo se na sněhu i v dešti (a to prší obden či častěji zhruba od října do března nebo dubna).
Ale ono to vcelku jde když se jede po rovině. Jenže šlapat kopec od Vltavy nahoru v něčem protidešťovém, nepříliš větrajícím, to není lákavá představa.
v Praze to prostě nejde. Jsme zkrátka světový unikát.
Ono to jde. Velice dobře. Jediné, co třeba mne vadí je, že i když jsem po Praze začal jezdit, tak lidé jako jsi ty stejně na nás prskáte a plivete, protože nejsme ti ortodoxní. Nejezdíme na cyklojízdy, nešpuntujeme, nenadáváme na motoristy.... Kolikrát jsi mě nazval hospodským povalečem? Kolikrát jsi my vyčetl, že o tom všem vím prd... Lidé jako ty mě pak otráví a nějak nemám chuť vás svou účastí v ulicích Prahy podporovat.
Ono ani v tom Holandsku není každý v pláštěnce nebo goretexu. Člověk holt počká někde v podjezdu než se přežene to nejhorší nebo musí počítat, že promokne, ale na to jsou oni zvyklí mnohem víc než mi. Já jsem takhle po šíleném slejváku přišel o mobil v kapse džín, ale to by se mi doma během 10 minut pěšky od metra k baráku stalo taky.
No mobil a doklady na kole i v kapse mám po podobné zkušenosti před lety vždy v nepromokavé peněžence :D
S tím čekáním lze souhlasit, párkrát jsem takhle seděl v čekárně, ovšem když má člověk před sebou 20 km a měl by čekat až se přežene to nejhorší :D
Aktualizace: Tak mi mobil včera zmoknul, cca 12 hod. po té, co jsem to tu napsal. V batohu, když jsem pěšky chytil ten největší slejvák.
Závěr č. 1: Jsem nepoučitelný.
Závěr č. 2: Nejen, že to v Praze nejde na
kole, ale ani pěšky. Musíme všichni do aut, jinak nás to počasí jednou zničí.
Tak ja stejne vozim tricko na prevleceni, takze bud to na sobe mam propoceny nebo zmokly :-) Protivodni bundu si beru jen, kdyz hrozi zima.
V Cechach maji dospeli k desti nejaky negativni vztah nebo co, moje deti dest obvykle ignoruji a je jim uplne jedno, ze zmoknou.
Přesně, ale zas na druhou stranu ono (pro)moknout v březnu na teplotní hraně sněžení tak nějak ten negativismus utvrdí.
Podle mě je to celé o průměrné "promoklé štrece" tuhle jsem četl, že snad průměrný denní nájezd holanďana na kole je asi 7,5 km... z toho bych usuzoval, že mu hrozí maximálně 3 km jedním směrem :) to si dovedu představit, ale plácat se na kole mokrej v nějakých +3 až +6 stupních 20 km mě přijde nebezpečný ...
Je pravda, ze z duvodu delsich strek taky nejezdim na kole oblikana mestsky, ale ciste prakticky. Kdyz je zima, tak si to protivodni obleceni vezmu.
Obcas me docela stve, ze si musim vybrat mezi kolem a peknym oblecenim, takze si myslim, ze treba pro zensky to bude nezanedbatelny duvod, proc dat prednost jinemu zpusobu dopravy.
Souhlas, Lucierut.
Je rozdíl, zda ženská jede 3 km po rovince v sukýnce a podpadcích nebo 20km zvlněným terénem.
Jezdím do práce cca 12km. Šlo by to kratší cestou, ale pro mě je příjemnější jet v pohodě než ve stresu v provozu. Jezdím v cyklooblečení včetně vypolstrovaných kalhot. V pondělí si vždy vezu do práce nějakou nemačkavou slušnou sukni a k ní pak každý den "pracovní" halenku nebo lepší tričko na převlečení.
K tomu vozím v brašně nemačkavou zavinovací sukni, pro případy, že se cestou zastavuji třeba v obchodě.
Problém jsou pochůzky nebo pracovní schůzky během dne, kdy člověk musí taky trochu vypadat. Pak nezbyde než jet MHD nebo autem.
Přesně tak, jsem na tom podobně, do práce 16km, ale jízda mi z důvodů "vypadat" žensky vyjde maximálně jednou nebo dvakrát do týdne a když ráno prší, nevyjíždím a s nákupem se taky kolo moc sloučit nedá, nechce se mi tahat nákup v batohu na kopec, to si raději vychutnám odpoledne a cestu domů si prodloužím.
http://www.nakole.cz/clanky/632-berlin...
Jo, spousta privazanych zasnezenych kol byla v Belgii taky. Schvalne jsem cekal, kdy s nimi nekdo odjede. Videl jsem je hned na zacatku - v pondeli dva tydny pred Vanocemi. A kdyz jsem 22/12 odletal, byla tam porad. 8-)
Procentualne stejne mnozstvi cyklistu jezdi v zime u nas, jako v Berline. A zase - neni Berlin placatejsi? Tedy opet sjizdeni a vyjizdeni sklenenych kopcu bez hrebu?
Dokazu porovnat docela slusne - Hrebove pneu 2.1 se 4 radami hrebu proti pneu 4" specialne na snih. Ty druhe i pres obrovskou stycnou plochu stejne dokazou poradne klouzat. Treba ted jsem v Mnichove - skoro tu nejsou kopecky. V zime staci prilis nerezat zatacky.
No, vzhledem k tomu, že cyklostezka je jen "zájmová komunikace", tak se tam vrazí cedule "při sněhu a náledí se cesta neudržuje" a je vymalováno...
Pokud by se ale uklízelo a vezmu v úvahu, že jeden kilometry cyklostezky stojí skoro tolik co kilometr dálnice, pak se ti vyčůránkové srovnají i s cenama za úklid...
Takže úspora nulová.
Ja nevim, co tu vlastne resime? Od kvetna do zari se da jezdit tak, jako vcera ... a stejne se tak nejezdi.
včera nejezdila MHD
včera jezdila auta
přibylo však cyklistů
co je tedy příčinou, že nám přibylo cyklistů ?
nejezdící MHD
ergo kladívko co je tedy brzdou rozvoje cyklistiky ?
Funkční a dostupná MHD
:D
Spousta lidí taky nechala auta doma a raději vzali kolo.
to nepopírám
Ale argumentačně je to neprůstřelný protože auta včera jezdila
Podle mě klesla doprava auty na cca 50-60 procent stavu "normál".
MHD kleslo na pár procent stavu normál
Cyklistů 10x tolik takže je jasný že se čerpalo spíš z fondů klientů MHD
Byla to pohodicka, stesti ze vetsina cyklistu byla trochu lina, takze treba pres baranduv most se jezdilo jen po jedne strane ;-) Ale i masakr a primo mezi autama ...
Btw pls nefotit me na botkach, kdyz jdu do prace a spim u toho, pak to vypada jak to vypada ;))) Se mi rozlepili oci az kolem ctvrtyho kilometru ;-)