Nazdar. Po technické stránce jsem s kolem začátečník, ale rozhodl jsem se že se naučím všechny věci co se týče běžných věcí ohledně údržby. Tak se tedy vyskytl hned první problém.
Na kolo byla dána ještě v sevisu nová kazeta a řetěz (Shimano) a po 1100km se začalo stávat, že řětěz když byl přehozený na nejmenší kolečko semtam střelil při větším záběru, což dřív nedělal. Tak jsem se rozhodl vyměnit řetěz, protože podle měrky byl už skoro třeba vyměnit, i když nějakou tu stovku by asi ještě vydržel. Nasadil jsem teda nový řetěz, ale ted dělá problém opět nejmenší pastorek vzadu, když mám na něj přehozeno tak řetěz střelí při každém šlápnutí a jízda není vůbec možná, pouze když moc nezabírám tak se chová správně. Všechny ostatní pastorky jsou v pořádku, není s nimi žádný problém když jě na ně přehozeno, ani při velkém záběru. Řetěz je naprosto vpořádku, jak rozměry tak délka a opotřebení, je nový.
Myslím že by mohl být problém v tom že je ten jeden pastorek už příliš ojetý, jenže se mi nezdá že by nevydržel pouhých 1100km a ostatní pastorky byly naprosto v pořádku. Taky na pohled se nezdá být nijak příliš opotřebený, v porovnání s ostatními.
Může být problém v něčem jiném, např. v seřízení přehazovačky nebo kladek? Nebo stane se časem že si řetěz po pár desítkách km "sedne"?
Díky za radu, v tomhle jsem holt začátečník...
Napadají mě tři možnosti:
1) Opravdu je ten nejmenší pastorek ojetý
2) Řetěz jde špatnou linkou, takže řetěz nadskakuje na zubech většího kolečka (např. křivě nasazené kolo v rámu)
3) Máš šptaně seřízený spodní doraz přehazovačky, takže i když páčka polohuje správně na nejmenší kolečko, přehazovačka samotná zůstane o něco blíž k vyššímu převodu, než by měla, a řetěz o něj občas zavadí. Zkusil bych o něco povolit ten dorazový šroubek.
Čtvrtá možnost je trochu exotická, ale už jsem ji taky viděl: leze ti do řetězu konec jiného šroubku, například uchycení nosiče :-)
Pokud vyjdu z předpokladu, že mu měnili kazetu a řetěz, pak asi neseřizovali spodní doraz, protože by mu řetěz blbě seděl i na ostatních pastorcích. Řetězová linka bude asi taky stejná, takže mi vychází ten sjetej pastorek, zvlášť když, jak píše, to rve většinou přes něj. Protože je vyměnitelnej, zkusil bych ho koupit a vyměnit.
No, já nejsem žádnej dborník, ale podle mé zkušenosti spodní doraz ovlivní pouze spodní pastorek, ostatní ne. Ostatní by ovlivnila špatně seřízená délka lanka.
Ale jinak souhlasím, že nejpravděpodobnější bude sjetej psatorek - ten nejmenší prostě málo vydrží, to je jasné.
No, zkusil jsem si nejdřív trošku pohrát s nastavením toho dorazu. Zkusil jsem to projet jen kousek - 20km, a bylo to výrazně lepší. Už to nestřílelo na kařdé šlápnutí i když jsem normálně zabíral, ale jen občasně to sem tam trošku cuklo. Když jsem někde zkusil zabrat víc, tak už se tozačalo kousat trošku víc, ale i tak mírné zlepšení. Ovšem pořád to není ono, můžu to ještě zkusit doladit, ale to už moc nepůjde protože pak už mi tam začíná víc rachotit řetěz, někde pak už dobře nesedí. Taky nevím jak se to bude chovat v horším terénu, ted jsem to projel jen po silnici.
V případě, že by teda bylo třeba vyměnit ten malý pastorek, jde vyměnit samostatně jen ten jeden nejmenší? A je potřeba nějakého speciálního nářadí pokud nechci sundávat celou kazetu, ale pouze ten jeden pastorek?
Taky bych se přikláněl k ojetému kolečku. Přece jen je na něm méně zubů a většinou se rve silou. Pokud jsi začátečník, doporučuju po jeho výměně víc řadit a nejmenší kolečko (nebo i dvě) šetřit, nejezdit je např. s malým tácem - stejný převodový poměr bude i s velkou pilou vpředu a některým s prostředních koleček.
Na to jsem se chtěl zeptat - co to jezdíš za převod ? Buďto jseš tak příšerně silnej, že furt valíš tuhle brutalitu, nebo ten malej pastorek jezdíš do kříže s prostředním a občas malým vepředu. Pak by to křížení, případně krapet pokřivená patka nebo přehazka k tomu mohla přispívat.
Střílí to stejně když máš řetěz vepředu na velkým i prostředním ? Nebo je v tom nějaký rozdíl ?
edit - asi jsem to zrovna ideálně nezařadil, ale kolega Aranyafea určitě bude vědět :-)
No já nejezdím nejvíc na tomto převodu. Tři nejmenší pastorky, tedy tři nejtěžší převody vzadu používám tak asi stejně v kombinaci vepředu s prostředním a velkým. Pak taky samozřejmě využívám všechny ostatní převody, i malý vepředu, ale o něco méně často protože jezdím převážně na asfaltu a spíše po rovině nebo mírné kopce. Občas udělám tu hloupost, že moc křížím, tedy že v zadu mám na nejmenším osmém, a vepředu na středním.
no já nejsem žádný technický cyklolumen ale tohle je klasická křížící prasárna.
Pokud jedeš vpředu prostřední a vzadu nejmenší tak se ani nemusíš ptát co jsi dělal špatně :D a čím jsi ten pastorek zkurvil :)
To křížení samo o sobě tomu v podstatě nevadí téměř vůbec. Problém je jinde, viz níže.
Ježdění až extrému typu velká placka/největší pastorek může životnosti všeho hodně pomoct (tedy ji prodloužit).
Až takového extrému nejsem zastáncem ale z jiných důvodů jako hlučnost převodu, nemožnost rychlého přehození na výrazně lehčí převod v terénu při nečekané situaci (hodit tam menší placku trvá dlouho oproti přehození vzadu i o více převodů).
S křížením jsou to pověry. Křížení řetězu v podstatě ničemu nevadí.
Mnohem více vadí časté ježdění nejmenších pastorků, ty nic nevydrží (kvůli tomu, že mají tak malý počet zubů, zejména 11tka).
A pak čím menší převodník, tím více se vše opotřebovává.
Tedy např. prostřední placka a nejmenší dva pastorky, to je to úplně nejhorší pro výdrže jak řetězu, tak kazety.
Místo prostřední placky a nejmenšího pastorku je třeba jet adekvátní převod na velké placce (což může být cca největší placka a třetí až čtvrtý nejmenší pastorek, bude se to lišit dle konkrétních převodů).
Když pojedeš místo střední placka a nejmenší pastorek velkou placku a ten 3-4 nejmenší pastorek (tedy stejný převodový poměr), tak se vše bude opotřebovát méně ze dvou důvodů:
- na řetěz bude působit díky použití většího převodníku menší síla
- jedeš převody s více zuby, tedy více vydrží převodník i pastorek
Úplně nejhorší je pak malá placka + malé pastorky. Tomu by se mělo vyhnout zcela.
A nejmenší pastorky + velká placka, pokud tohle používáš hodně, tak musíš buď jezdit strašně nízké kadence (což není dobře) nebo mít nestkučenou výkonnost.
Tedy křížit klidně ano, ale využít to tam, kde je to vhodné pro menší opotřebení řetězu, převodníků i kazety. Tedy zejména pro velkou placku a větší pastorky.
A tam kde to vhodné není se tomu vyhnout, tedy zcela se vynout malé placce a malým pastorkům a omezovat střední placku a nejmenší pastorky.
Nahoře mi šlo především o kombinaci lenoch vepředu/nejtěžší vzadu, protože pak je navíc ještě poskládaný napínák přehazky a může tam hrozit i nějaký podivný navedení řetězu, nebo i jeho prověšení.
No a aniž by mě přímo tohle cinklo, je tam navíc ten drsnej záběr na malý pastorek z téhle kombinace.
Právě mě udivilo, že ten nejmenší by měl být jediný opotřebovaný. Ten řadím minimálně i z kopce, natož abych ho výraznějc opotřebovával v běžném záběru - proto mě napadla ta kombinace malý/malý.
Taky nevím jak to dělá, že tolik jezdí nejmenší pastorek.
Já ho také nejezdím téměř vůbec. To už se musí povést nějaké pořádný sjezd a současně musím mít náladu si přišlápnout.
A zvlášť na 29tce, tam je to díky větším kolům ještě těžší převod. Tak i přesto, že to je celopevňák a jezdím s ním i asfalt, tak jsem ho za těch cca 1200km, co na tom kole mám zařadil jednou a to pouze na vyzkoušení, že to funguje :-)
Taky mi to vychází až někam na 55km/h+ ho řadit.
Jinak malý/malý, to je naprosto oddělávající převod (pro ty součástký). Na malý převodník působí na řetěz dvojnásobná síla než při zařazení velké placky (při stejné síle na pedálu), takže na malý převodník dokáže vyvinout slušně velkou sílu i méně výkonný jezdec.
A v kombinaci s tím malým množstvím zubů na tom nejmenším pastorku...
Mně tedy navíc ani převod malá/malá na kolech nefunguje (už prověšený řetěz). Na obou fullech mi to těsně nevyjde ani s dlouhým ramínkem přehazky (při kombinaci 44/32/22 + 11/34 kazetě), když nechám dostatečnou rezervu délky řetězu i na propružení na velká/velká (tedy když mám správnou délku řetězu).
Ne že by mi to trápilo, to ani trošku.
Nejmenší dva pastorky vždycky odchází nejdřív. Dají se vyměnit samostatně, ale nevyplatí se to, jsou samostatně dohromady dražší, než celá kazeta.
Já vždycky měním oboje naráz - řetěz i kazetu, protože když je špatné jedno, obvykle je špatné druhé (anebo to jedno to druhé obvykle zku*ví, i když to bylo ještě dobré).
Křížením trpí řetěz i kazeta, řetěz prostě taháš do strany (trpí články na jedné straně) a hlodá i o stěny zubů.