Chtěl bych si koupit nové kolo a potřeboval bych poradit s výběrem. Jelikož si nechci koupit žádnou plečku, vážím 105kg a měřím 190cm. Většinou jezdím po silnici a do terénu jen vyjímečně na zpevněném povrchu.Jelikož jsem prošel několik obchodů a taky internetových diskusí, mám docela problém. Většina prodejců mi doporučuje kvalitně osazené horské kolo s ohledem na mou váhu. Nejčastější tip byl Mongoose TYAX SUPER nebo trek AUTHOR REFLEX tak teď nevím jestli kross nebo horal. Děkuji za radu.
Co třeba Azub Max, ten by unesl v pohodě i víc
Jasne ze se najdou i kvalitni crossove ramy pro tezke vahy :-) je treba si sice doplatit za kvalitu materialu ale pak stoji za to a pozitek z jizdy je dokonaly. Na horskem kole po silnicich by ses vylozene trapil a vypadal za blbce horska 26" kola a nizke tezke ramy jsou vylozene jednoucelova zalezitost! Jenom by ses nadrel horaka rozhodne nebrat!
Myslím, že tomu moc nerozumíš a soudíš jen podle toho, co vidíš. Ano, pro některé cyklisty se horák opravdu nehodí, zvlášť když na něm jedou se zasunutym sedlem v pantoflích jako k mamině na buchty. Jinak se ale posez na horákovi spíš blíží posezu na silničním kole - je to delší posez s výš posazeným sedlem. Když to někdo umí, je na něj hezkej pohled i na silnici. A na silničním kole se taky nadřeš - proto to přece děláš, ne.
Ale co, na silničce asi každej vypadá jako princ, kdežto na horákovi se to musí umět. :')))
Jezdíme v partě a máme různá kola. Nevšiml jsem si, že ti co mají horáka, by se na silnici trápili a vypadali jako blbci.
Jen musí o chlup víc šlapat než já na treku. A já jsem na tom o chlup hůř v terénu.
Hele, jestli kupuješ kola v Hyprmarketu, tak se nediv, že jsou težká. Zkus taky zajít do pořádného obchodu.
rozhodně doporučuji Cross. Pořídil jsem cross Maxbike a jsem s ním maximálně spokojen. Je to ideál na naše rozbité cesty a lehčí terén zvládne také bez problému. Jen je třeba dobře zvolit pneu.
Tebe si budu pamatovat.
Jezdíš na stejném kole jako já jsi zřejmě spojenej stejně jako já.
Víc spokojený být nemůžeš, protože víc už to nejde. :-))
Já doporučuju jedině toho horáka, při tvé váze a kvalitě našich okresek se ti to rozhodně vyplatí. A při použití lehkých plášťů pořádně nahuštěných se nijak nenadřeš a už vůbec nebudeš vypadat jako blbec - viz jeden podivný příspěvek nade mnou.
Podivny? Jasny ze ohlasu se na bikerskem foru nedockam ale ty jsi asi taky jeden z tech typku co si smidli na ceste se svym nalestenym horakem na prevodu 22z na prevodniku 38z na pastorku a delaji machry a vpodstate zavazi provozu to ti nepripada komicke? MTB jsou kola pro!jediny ucel! do terenu nejsou to nejake univerzaly nebo tak! Ja vim je to dneska desna moda ale ver mi ze fakt na te silnici jako blbec vypadas... to je asi jako ja gdybych sjizdel kopec pres sutraky na gakuskach.
ale obcasny prejezd po silnici, treba mezi dvema terenimi useky je na MTB povolen, nebo si mam dat vlajecku, aby ostatni "cyklisti" vedeli ze pred nimi jede utrapenej blbec, a ze je tam drasticky omezeny prostor ? ;)
ten trek (dnes cross nebo co ;) Ti bude stacit, podle toho co pises ze jezdis, jenom abys nemel problemy, kdyby ses pak chyt nejaky particky, nebo partnerky, ktera by te tlacila (nebo za kerou by ses honil) do terenu
Jasně, takže většina cyklistů (a to určitě sám uznáš když se podíváš okolo sebe kdo na čem jezdí) jsou vlastně blbci, kteří podlehli módě a pokud jedou jinudy než nějakým náročným terénem, tak se trápí a nemají tam vůbec co dělat. Tos jsi mě teda pobavil - já snad to kolo půjdu vrátit zpátky do krámu, abych nepřekážel vám těm správným cyklistům.
Přesně tak, většina lidí co jezdí na MTB vypadá na tom pokud jede po silnici úplně jako blbci, s vyjímkou lidí co maji kolo pouze jako prostředek na přesun od hospody k hodpodě. U nich to je fakt jedno. Naprostý souhlas s Michalem, MTB je kolo konstruované pro jízdu pouze do terénu a na silnici se s ním nadřeš jako blbec. Pokud jezdí někdo převážne po silnici a myslí to s cyklistikou trochu vážně, tak by si měl pořídit jedině kolo silniční. Opravdu spousta lidí podlehli této zoufalé módě MTB, i když stejně jezdí jen po silnici a vůbec nevědí, co činí...
Nojo, i všichni kurýři v Praze podlehli této zoufalé módě MTB a vypadajíce jako blbci vůbec nevědí, co činí. A to jsou profíci, taková hanba.. Škoda. Zkus jim vysvětlit, že MTB je kolo konstruované pro jízdu pouze do terénu a na silnici se s ním nadřou jako blbci. Aby tě ale neměli za blbce, víš. Nebo si pod silnicí představuješ cyklistickou dráhu? :')
Kurýři jsou sice profíci, ale bohužel ne v cyklistice. Uvědom si kudy ale oni jezdí: obrubníky, kanály, výkopy, dlažební kostky, potom taky potřebují rychle manévrovat mezi chodci a auty. To je přeci dost pořádný terén. Takže proto potřebují MTB a nemyslím si že zrovna u nich je to móda, ale nutnost. Bohužel spousta lidí dělá tu chybu, že ovlivněni touto módou, si koupí MTB a pak se dřou na silnici opravdu jako blbci. Nevím kolik si toho vůbec najezdil na silničce, ale takhle může reagovat jen člověk, který neví o co jde. Mrzí mě že jsem zase reagoval, protože na tomto bikerském fóru je to jako boj s větrnými mlýny.
Tak v čem jsou profíci, když ne v cyklistice? V běhu? No, prostě jezděj po pražskejch silnicích na tom nejvhodnějším kole, a nevypadaj jak blbci. Po silnici s těma nerovnostma, který by silničářovi asi dost pily krev. Nemusíš hned každýho označovat za blbce jen proto, že je jinej, než ty. To pak opravdu podporuje dojem, že silničáři jsou náfukove s voholenym vnějškem a vyblízanym vnitřkem.
A jestli se na silničce nenadřeš, tak se na ni vybodni. Takový ježdění je pak na nic, to přenech babkám k jízdám na nákup. :')
Pro mě za mě si jezdi klidně třeba na koloběžce. Chtěl jsem jen trošku probudit, představu k jakému účelu je jaké kolo. Jinak samozřejmě, že se na kole nadřu a proto to taky dělám, ale chci jezdit taky efektivně a užívat si krásný pocit po třeba 200km za den a ne se plácat nesmyslně na horáku po asfaltu. Jinak až budeš moct srovnávat z vlastní zkušenosti jaké kolo je k jakému účelu, tak to klidně hodnoť. Zatím prosím, nedělej závěry o něčem o čem moc nevíš.
To já ti věřim, že na silničce je to jinej pocit. Ale nemusí mít člověk hned všechno, a i jiný kola maj své půvaby. :')
Tvůj příspěvěk jasně říká, že jsi v obraze. Závidím Ti, že už to máš vyřešené.
Já jezdil na silničce, na stará kolena jsem přešel na treka (na silničku už nebyla síla) a pak jsem si koupil i horala.
Jistě uznáš, že je hloupost horala nosit do terenu na zádech, že na něm do toho terenu pojedu i po silnici.
Jistě uznáš, že když mám jen jedno kolo, tak na něm budu jezdit všude. Nebudu si říkat: "Kluci, já s váma dneska po silnici nemůžu, já mám horské kolo a nechci vypadat jak blbec."
Když tak jezdím po vlastech Českých a koukám na čem lidi jezdí, myslím, že už ta moda horských kol pominula, a že každý přemýšlí jestli treka nebo horala. Tahle diskuze je toho důkazem. Tak proč ta silná odsuzující slova?
Naštěstí to mám už opravdu vyřešené. Dříve jsem jezdil závodně silnici, pak také ovlivněn módou přešel k MTB. Myslel jsem že budu jezdit někde v klidu v terénu a jaká to bude pohoda. Jenže stejně většina cesty byla nakonec po silnici, protože souvislý terén na delší trasu je málokde a navíc pomalá jízda v terénu mě ani neuspokovala. Takže jsem jezdil přesně tak jako většina lidí na horáku po asfaltu a ono to vůbec nejelo. Pak jsem si koupil opět koupil silničku a musím říct, že si to fakt užívám. Na silnici, i na nějaké horší (jak někdo psal že se nedá se silničkou jezdit), to odsejpá jako blázen a průměry přes 30km/h nejsou vůbec problém a za den 200km taky. Nikoho neodsuzuji, ale chtěl jsem jen rozmělnit tu hloupou představu, že kolo znamená pouze horák nebo trek co si většina jako stádo myslí. Přitom ani jeden typ kola není vůbec žádný universál, jak tu už taky někdo psal, ale každé kolo má úplně jiné využití. Pokud někoho cyklistika baví, chce se jí věnovat a nemůže si dovolit více kol, bude si muset uvědomit, kde bude nejčastěji jezdit a podle toho zvolit vhodný typ kola.Pokud jezdí převážně v terénu tak MTB, pokud jako turista po cyklostezkách tak trek nebo kross a pokud nejvíc po silnici, tak určitě silničku. A že na silničce se jezdí jen po asfaltu, je úplně vyváženo daleko lepším požitkem z jízdy. A že bys měl snad horala na silnici přenášet nebo vůbec nevyjet to by mě snad ani nenapadlo. Jinak jsem rád, že jsi to pochopil a že někdo nad tím přemýšlí. A myslím že i ty už to máš vyřešené.
Ono jde asi o to, co znamená slovo univerzální. Já si pod tím představuju, že projedu terénem, cyklostezkou i po asfaltu a to splňuje jenom MTB. Samozřejmě se na asfaltu nadřu víc než na silničce nebo krosu, ale zase můžu jet do terénu, kde už těžko můžeš jet i na krosu. Rozhodoval jsem se mezi MTB a krosem, protože jsem na tom asi jako Richie - jezdím dost po silnici, cyklostezkách, do terénu semtam a rozhodl jsem se pro MTB, právě kvůli tomu, že jedu občas i do terénu. Na silnici si jako pako nepřipadám, jak už tu někdo zmínil, můj pocit z jízdy se neodráží podle počtu ujetých km a rychlostního průměru. Možná (spíš pravděpodobně) bych byl na trasách jaké jezdím rychlejší na krosu, ale o to mi nejde. Mám na MTB lepší pocit z jízdy. Vím, že když si naplánuju nějakou trasu, tak bych neměl být omezen tím, že tam se svým kolem nemůžu. A na závěr - respektuju každého cyklistu a je mi přitom jedno na jakém kole jezdí. Nechápu hádky mezi silničářema a bajkerama. Jedněm vyhovuje něco a druhým něco jiného, ale pořád je to kolo.
Potlesk!!!
Z jakého důvodu máš lepší pocit na MTB?Máš vůbec s čím srovnávat? Dle tvého příspěvku asi ne. A co je univerzální? Kdybys jezdil trochu víc, tak bys zjistil, že univerzální kolo neexistuje. Jak už tady někdo taky psal, to bys mohl klidně jezdit i dráhu na celopéru. Taky by to podle tebe šlo, ne? A nejsou to jen nějaké hádky silničáři x bajkeři, ale jen rada někomu kdo potřebuje vyřešit co a jak. Ty to ale zřejmě se svým zarytým bajkerským pohledem nikdy nepochopíš.
Člověče, četl jsi vůbec, co Luboshak napsal?
Srovnávat mám s čím, než jsem koupil MTB, něco jsem najel na krosu, neboj :-)
Lepší pocit z toho, že nemusím v terénu jezdit tak opatrně jako na krosu + pro mě lepší posez (někomu zase vyhovuje třeba jiný). Jinak nejsem zarytý bajker, o čemž asi svědčí to, že jsem se před koupí rozhodoval. Kdybych byl zarytý, tak bych o tom asi nepřemýšlel. Rady chápu, hádky ne.
Je to jasný. Jezdi si po silnici na bajku a měj z toho krásný pocit. Když ti to stačí přeji ti to. Možná bys mohl na něm zkusit i tu dráhu, třeba bys z toho měl taky dobrý pocit. A jestli jsem četl tvůj příspěvek, tak teda pozorně. Prostě pro tebe je MTB univerzál na všechno, takže k tomu není už vážně co dodat. A reakce na takové názory je jen ztráta času.
Začínáš mě přesvědčovat, možná si koupím místo MTB silničku. Naplánuju si nějaký výlet, na silnici mi to bude pěkně odsejpat a když narazím na polní cestu nebo les, tak to holt těch pár kiláků ponesu na zádech.
Pár citátů z tvých příspěvků:
... ztráta času..., ...není co dodat..., ... ty to nikdy nepochopíš..., ...když ti to stačí..., většina jako stádo..., ...nedělej závěry o něčem o čem moc nevíš...
Zjevně jsi zkušeným a výkonným cyklistou. Co takhle trochu tréninku v komunikaci s bližním, chytráku?
Přidávám se k tomu potlesku, naprosto výstižně napsané, není k tomu co dodat!!!
Jestli ti dobře rozumím, tak ty chceš spíš treka.. V tom případě bys s horákem asi spokojenej nebyl, to je zas jiný ježdění. Mě se ten argument s hmotností moc nezdá, 105 kg neni žádnej extrém, treky se přece nevyráběj jen pro houžvičky. Dát tam širší pláště kvůli pohodlí a vyřešit problém s vidlicí, aby tvou hmotnost zvládla. Ale to by u horáka bylo podobný. Taky záleží na tom, jestli jsi teď na nějaký kolo zvyklej.
S těma prodavačema teda nevim. Zkus to s nima podrobně probrat i v jinym krámě. Nerad bych jim křivdil, ale oni teď jistě potřebujou prodat to, co maj na krámě. A objednávat krosový kolo v největší velikosti a riskovat, že jim potom zbyde se jim možná nechce. Kdyžtak napiš, co od kola očekáváš, kolik toho plánuješ najezdit, zda seš založením spíš zaťatý sportovec nebo zda se potřebuješ "jen" pravidelně provětrat,, a tak. :')
Souhlasim, 105 kg neni moc. Já vážim skorem 120 a nemám s krosem nejmenší problém (jezdim na Meridě Crossway Spešl Edišn V).
Jedině dráty v zadním kole praskaly. Teď mám nerezový je to v pohodě.
Jelikož jsem nechal svoje staré kolo asi pět zahálet, no a letos jsem začal trošku jezdit(1000km) a můj starý Olpram se mnou přestává kamárádit tak chci nové kolo. převážně budu jezdit silnici a cyklostezky - terén minimálně. Nechci trhat rekordy ale zase abych se nenadřel na silnici.
Mě to připadá na toho treka/krose. On snese i mírnější a klidnější jízdu, má k tomu uzpůsoben i vzpřímenější posez. Ale ne že by to bylo nějaký vyloženě odpočinkový kolo, dá se na něm ujet 500km za 24 hodin. Nebo 5000km za měsíc. Podle mého názoru, který jistě není obecně sdílen, si horálka (a patrně i silničku) pořídí člověk, kterej už se trochu nadřít chce. To není chyba kola, ono je na to právě stavěný. :')
Jako jeden z těch týpků co si to občas šmidlí na cestě se svim naleštěnym horákem na převodu 22z na převodníku 38z na pastorku a dělám machry a v podstatě zavázim provozu a k tomu vypadám jako komickej blbec, tak já, podle toho co píšeš, bych ti asi taky doporučil nějakýho dobrýho crosse.
...víš Michale, ono z lesa do lesa, z města do lesa a podobně, to někdy jinak než po silnici prostě nejde. A jestli někomu připadám jako blbec?..teď věř ty mě, že je mi to úplně u pr...asklý duše.
Když von je Michal silničář, podle jinejch příspěvků. To by byla krásná hádka. Jenže se to netýká krose. Škoda. Ten by to vod nás chudák schytal (silničku ještě nemám). :')
Dekuju ze jste mi to tak krasne vysvetlili pani bikeri taky jsme nic jineho necekal ja jenom chtel pomoct pri vyberu Richieovi a pripojil jsem svuj vlastni nazor to jsem ale nemel delat protoze se asi chcete kvuji rozdilnemu nazoru hadat to mi pripada ubohe. Tema blbcema jsem ozancil ty co jezdi prevazne silnici na horacich tak si to srovnejte i taci jsou a tem se smeju podle toho jak tuhle skupinu hajite vam to pripada asi normal to abych zacal jezdit na draze na celoperu. Nic o prejezdech jsem nezminoval. A o krasojizde taky ne. BTW: MTB jezdim taky ale vazne ne po silnici... Joe jdi se pohadat se svoji starou :-) ok?
Tak sem tě špatně pochopil nóóó, že na silnici sem jako blbec. Tak se hned nenaštvávej. Ty, ty, ...žiletkáři jeden :-)))
S ženskejma to neni vono,, ty neuměj brát kraviny vážně. Ty tam opravdu pleteš dvě věci dohromady. S tou radou celkem souhlasím, ale názor na horálky, co jak blbci zavazej (silničářum?) na silnici, by si pro svou závažnost zasloužil zvláštní vstup.
Navíc jsi zamlčel, že v duchu srovnáváš horálka se silničkou. A kros je opravdu něco jinýho, není to něco mezi.
Takže: ačkoliv jsem horlivý příznivce horských kol, podle toho co o sobě píšeš, si myslím, že trek bude pro tebe ideál. Je to pohodlné kolo, sportovat se s ním dá, trochu terénu zvládne a na silnici je doma. Dobře si zvol pneumatiky, jak tady zaznělo, možná pro tebe budou dobré nějaké širší, s jemným vzorkem, huštěné spíš víc a nebude problém.
Ale já se přeci nechci hádat. Já akorát nemám rád takové to ty patříš sem, ty tam, a ten co jezdí na něčem jinym tak je stejně nějakej divnej žejo.
No abys to neměl jednoduchý, tak si taky přisadím.
Kup si kolo podle toho, kde budeš víc jezdit. Jestli v terenu nebo na silnici. A jestli jsi "silniční závodník", tak silničku.
Říká se, že kola jsou stavěná na 90 Kg živé váhy. Je to možné, ale určitě uvezou daleko víc. Těch tvých 105 kg není až zas tak moc. Kvůli nim bych volil tvrdší odpruženou vidlici.
Spíš by ses měl zajímat o velikost kostry, tak aby odpovídala Tvé postavě.
Na konci této stránky najdeš odkaz: Jak vybírat nové kolo. Přečti si ho, je to dobře napsané.
Rád bych upozornil, že cyklokrosaři jezdí závody v terénu na galuskáčích.
Někde jsem četl definici cyklokrosu: "Běhání na louce za panelákama s kolem na zádech".
To mi přijde výstižný...
A galusky jsou na nošení skutečně nejlehčí. :-))
Myslím, že teď jste vystihli ten nejpodstatnější rozdíl: Při cyklokrosu se silnička skutečně nosí, zatímco při XC závodech se horák tlačí. A tomuto hlavnímu rozdílu je pak přizpůsobena geometrie, řidítka a ostatní vybavení bicyklů. Při obou těchto odlišných technikách ovšem závodníci běží. Jinou větví se pak ubírají kola typu kros/trek. Ta jsou sice také určena k tlačení, ale neběží se při tom, nýbrž jde volnou chůzí. Proto ta řidítka umístěná výš a blíž vzpřímenému chodci. Také je geometrie spíše rekreačního kola typu kros/trek přizpůsobena jízdě v běžném výtahu.
Ano, v případě nouze se pak na všech typech kol dá i kousek popojet. Ale zpravidla to není pěkný pohled, zjevně při tom trpí kolo i cyklista.
:-)
Bravo!!!! :-))))) Zasmál jsem se nahlas a navíc v tom mám konečně jasno!!! Díky, Joe!!!
100% souhlasím. Kdo chce na kole skutečně jezdit, pořídí si nějaké takovéhle:
http://www.lehociped.cz/assets/images/lehociped...
;-)
A proč jezdit, pořád? Taková klidná procházka, při které navíc můžeš jako oporu použít vhodné kolo. Co chceš víc? Pravda, i lohokolo má své výhody. Můžeš ho opřít o strom a klidně si v něm zdřímnout. To teda fakt s jinejma kolama nejde, to musím uznat. To už stojí za to, to jinak neobratné leho do nějakého lesa dotlačit. :')
Kdybys kóknul na ten odkaz, zjistíš, že to ani o strom opírat nemusíš:-)
Já to celou dobu tušil a teď se to konečně profláklo.
Lehokolo je na spaní a ne na ježdění!!!
Já to tušil!!!
Samozřejmě chce pár lidí jezdit i v terénu, potom by možná radši sáhli po tomto:
http://www.crank-it.com/
Teda,je to síla.Ale jako technická lahůdka:mňam,mňam.
Má to rajčáky jak sovětskej tank.
Trošku široký do lesa... Ale jako zajímavost dobrý!
Vy jste to teda rozjeli, pánové...
Richie.cz: Tvou váhu (kromě výše doporučených kol) BEZ PROBLÉMU uvezou i Author Airline + Synergy + i ty trochu pod Airlinem. Za to ručím svou hlavou. Teď před pár týdny jsem byl svědkem, co všechno zvládne airline (pořádně kamenité cesty, brody).
Zdravim Richie,
jezdis-li po silnici, kup si urcite cross. Vim o cem mluvim, 15 let jsem jezdil na horaci - bylo to super, hlavne v terenu, ale posledni dobou jezdim spis po silnici (do prace a taky s ditetem na sedacce - to do terenu neni). Pred tremi tydny jsem si koupil novou Meridu crossway 8800SX, ujel jsem jen 180 km (sklatila mne jakasi zasrana viroza), ale i tak musim rict, ze je super - to kolo. Nejdriv jsem se citil na krosaci trochu nesvuj, protoze jsem sedel najednou vys a vic vzprimene (narozdil od horaka, kde je sportovnejsi posed - to je jedine, co mi chybi), ale rychle jsem si zvykl, dokonce si myslim, ze na delsi trate to bude pohodlnejsi (zatim nevyzkouseno). Navic na crossu jedu pri stejne namaze mnohem rychleji. Dale jsem na horaci nemel odpruzeni a na crossu ho mam (po chvilce ladeni, si ted uzivam cesty s rozbitym asfaltem a kamenite pesinky, jako nikdy predtim).
Pro nektere, kteri mne kdysi zrazovali od vidle Suntour NRX 7500 LO: zatim si nemuzu stezovat, zda se mi na crossove kolo dobra, jestli vydrzi stejna kvalita i dal budu nadmiru spokojen.
Co se tyka tve vahy (pro hnidopichy hmotnosti) - Merida dela ramy na MTB i cross se stejnou max zatezi - to je 120kg. Osobne si myslim, ze vydrzi i vic, ramy od Meridy jsou super.
Jeste jedna vec, pokud si koupis horaka a pojedes s kamosema po ceste, kteri maji cross, budou ti porad ujizdet. Me se to stavalo casto, z kopce a po rovnine, at jsem se snazil sebevic. Bud jsem je dojel v kopci nebo v terenu, nebo na mne museli pockat (zpomalit).
On ten Azub Max (a jemu podobná kola) je na silnici rychlejší než silnička a v terénu rychlejší než horák a pohodlnější než cross úplně všude, nevím, o čem se tu ještě bavíte;-)
Můžeš ki poslat fotku nebo odkaz, kde tohle zázračné kolo uvidím? :-)))
http://www.azub.cz/cz/azub-max.html
Vole, vždyť to jsou lehocypedy. Na tym muže jezdit jenom cyp.
Dostal jsi mě. Lehocypedy neznam.
Píše se to lehociped (podle vzoru velociped), jinak taky lehokolo, recumbent atd.
Jedno takový kolo vlastním a vlastnosti, který popisuju, rozhodně nepřeháním. Vtip je právě v té ležaté konstrukci. Na celoodpružené verzi "do terénu jen vyjímečně na zpevněném povrchu", jak se ptá tazatel, rozhodně není problém (já jezdím bez problémů úplně off road i s baťohama).
No zarazily mě ty vlastnosti, proto jsem byl malinko jedovatý, když jsem chtěl tu fotku nebo odkaz.
A sem tam nějakou hrubku mi musíš odpustit, na gymplu jsem měl trojku z češtiny. Nemůžu znát všechno.:-)) (stydim se).
Ja vazim metrak a jezdim na treku , touring bike na MTB na tezko , kvalitni trek vas bez problemu uveze i v lehcim terenu , navstivte poradnou prodejnu a kupte si tam poradny kolo a investujte do double wall rims (rafky) jakko jsou , Mavik , Bontrager , Alex - Ace 18 , 19 , .... Bondrager richie atd ..... Ram na treka je pro tezsi vahy nejlepsi z Rainold steel tubing , je lehci nez hlinikova slitina . V CZ se prodavaji Jamis Bicycles z USA , ty maji ram z rainold steel tubing a double wall rims , Podivejte se na Jamis Aurora a Jamis Coda , tyto kola vas uvezou bez problemu i se brasnama na nosici . Tady stoji neco min nez tisic dolaru ale u vas by meli byt levnejsi .
Ja vazim metrak a jezdim na treku , touring bike na MTB na tezko , kvalitni trek vas bez problemu uveze i v lehcim terenu , navstivte poradnou prodejnu a kupte si tam poradny kolo a investujte do double wall rims (rafky) jakko jsou , Mavik , Bontrager , Alex - Ace 18 , 19 , .... Bondrager richie atd ..... Ram na treka je pro tezsi vahy nejlepsi z Rainold steel tubing , je lehci nez hlinikova slitina . V CZ se prodavaji Jamis Bicycles z USA , ty maji ram z rainold steel tubing a double wall rims , Podivejte se na Jamis Aurora a Jamis Coda , tyto kola vas uvezou bez problemu i se brasnama na nosici . Tady stoji neco min nez tisic dolaru ale u vas by meli byt levnejsi .
Jeste jednou , jsem si zajel pred chvili do foodstoor , byl tam tezka vaha tak 120 + na treku , Raleigh 500 C , mel 700 C rafky 700x 32 plaste , Continental , jsem si to kolo prohlizel a spocital draty , vepredu 42 a vzadu taky , nevim jaky znacky byli rafky ale vypadalo to ze byli double wall z tandemu a hubs taky , uz jste nad tim ze by jste mohl met kola z tandemu na vasem bicycle premyslel ......Kazdy lepsi bicykle shop vam je namontuje na vaseho treka ....PS na zadnim rafku bylo k precteni uni a g tak se domnivam ze ty rafky klidne mohli byt z lepsiho Univega coz je v Nemecku pobocka firmy Raleigh , vyrabi kvalitni kola , zkuste se na jedno kolo z Univega podivat , tady v CDN a USA se Univega neprodava i kdyz by se me jedna Univega jako commuter do prace libila . Ja do prace jezdim na Trek 500 X a ten je vyrobeny taky v Nemecku .
letos jsem řešil stejný problém koupil cross Sprinter s vidlici suntour nrx 7500 lo .Z kopce se musí opatrněji ale s Lysé se to dalo sjet pomalu ale jinak jsem moc spokojen.Kolega jezdi na Maxbiku a to jsme staré pasty a taky si nestežuje.Někdy v krámech jsou moc "velcí profíci "Kopce jsou pořád stejné jen pivo víc chutná.
Tak jsem hledal a rozhoduji se s ohledem na cenu mezi:
Apache Matto
Author Reflex SX
Merida crosswey 8700
Rock Machine Crossride 400
Máte někdo zkušenosti? Díky.
Ahoj, pred mesicem jsem resil podobny problem. Vybiral jsem i ze stejnych znacek, ale tridu vys. Nakonec jsem zvolil Meridu Crossway 8800SX. Tuhle znacku mi radila vetsina lidi, o kterych si myslim, ze o tom neco vedi. I na tomhle foru mi doporucily Meridu. Zatim jsem plne spokojen.
Ale bylo by vhodne obejit obchody a na ta kola si sednout, aspon zkusit posed. Geometrie ramu je fakt dulezita.
Bohužel zkušenosti s žádným z crossů nemám. Ale neodpustím si jako vždycky v tomhle dilematu navrhnout: a co 29" bajk? Posed jako na horáku, tedy sportovnější, prostupnost terénem skvélá, rychlost na silnici mnohem lepší než na klasickym 26" horáku. Měl jsem několik horáků a letos jsem pořídil Superior XC 839d. Měřím 192 cm a vážím tak 102 kg. Taky jsem malinko koketoval s možností přejít na krose (už to nikam tolik necpu a jezdím taky s dětským přívěsem a prvňákem na kole), ale blbě se mi na tom sedí a mám intenzivní pocit, že na krosu se dá jet jen pomalu a v pohodě. Určitě vy, kteří máte na krosu odježděho hodně, dlouho a daleko, mi to budete vyvracet, ale můj pocit z krosu byl přesně takový. 29" horák splňuje perfektně moje požadavky na kolo "pro všechny situace". Myslím, že moje kolo by dneska při slevách mohlo stát asi tak kolem 15.000,--. Doporučuju tuhle variantu s tím nejčistším svědomím.
to je zas nápor " čecháčství" ,kdo delá neco jinak než já,je ten " špatný"
na MTB že vypadá člověk jedoucí po silnicí jako blbec ? :o) A neni nemá cenu k tomu nic dodávat.
jezdil jsem od 10 - 25 let silničí special kolo,potom MTB,posléze jsem skusil Kros a letos jsem se znovu vrátil k MTB.
jezdím často i po silnici ,ale preferuji jízdu v terénu.na treku jsem se už i na trochu horší polní cestě necítil bezpečně . Horské kolo zvládne všechny terény a že bych byl na silnici nejak pomalejší ?Nijak jsem to nepostřehl.
Jestli chceš jezdit jen po silnici kup si silniční kolo,jestli chceš jet sem tam do terénu kup MTB.. :o)
jesli chceš vyjet 2,5 Km za město dát si tam pivo a diskutovat o tom jak kdo vypadá na jakém kole divně nebo jako blbec kup si kross :o)
Tak ty jsi teda "profik" tolik let praxe a nevis o kolech jak se zda nic asi nejsi moc technicky typ ze? Tva veta: "Horské kolo zvládne všechny terény a že bych byl na silnici nejak pomalejší? Nijak jsem to nepostřehl." a ty zajmave ozubene kolecka co je jich tam moc ti asi nic nerikaji ze? Rychlost tady ani srovnavat nelze natos stirat rozdily neni to technicky mozne abys na MTB sade vyslapl takovou rychlost jako na silnicce. :-) BTW: Nikdo nerika ze kdyz delas neco jinak si spatny ale zapoj mozek a uvedom si k cemu jake kolo slouzi JEHO UCEL ty profesionale. MTB NENI UNIVERZAL je to jednoucelova zalezitost stejne jako silnicka je jednoucelova. zalezitost tady fakt sedi to prirovnani zminovane vyse: "Jedu drahu na celopetu noa? to taky zvladne kazdy teren ne? a ze jsem pomalejsi toho jsem si ani nevsiml. :-) to ti pripada normalni? Proste jako blbec. Chapu ty prejezdy z terenu do terenu pres asfalt ale jak to nekdo jezdi porad tak jeblbce co se nadre a nic ztoho vpodsate stoji na miste. Kompromis a univerzal je opravdu ten cross a neni to jen priblizovadlo do hospody!
Možná Jarysek myslel porovnání rychlosti na MTB vzhledem ke krosu.
Jak můžeš tvrdit, že MTB není univerzální kolo. Já se ti to pokusím blbovzdorně vysvětlit:
1/Silnička jak správně uvádíš je naprosto jednoúčelová záležitost - hladký asfalt, nic víc.
2/Trekové kolo je hybrid mezi silničkou a MTB, ale při kvalitě našich okresek si s ním moc pohodlně nezajezdíš a do náročnějšího terénu s ním nemůžeš už vůbec, proto se o univerzálnosti nedá hovořit.
3/Takže jen MTB je naprosto univerzální kolo,protože projede naprosto všude!!!, počínaje rakouskými cyklostezkami s bezvadným asfaltem a konče nejnáročnějším terénem
Pokud jsi to ani teď nepochopil, tak bych si musel myslet, že má pravdu ten příspěvek někde pode mnou, který tě označuje dost nevybíravými slovy.
Nemůžu si pomoct a musím se ozvat. Reflex určitě za styl svého příspěvku zaslouží vypeskovat, ale Ty to stavíš prostě jen proti němu. UNIVERZÁLNÍ KOLO NEEXISTUJE. Vždycky jde jen o to, kterému kompromisu dám přednost. A když už teda polemizujeme - trek jako hybrid mezi silničkou a horákem? To jako podle plášťů, nebo váhy? Tak to možná jo.
Ale trvám na tom, že klást při výběru typu kola jako první otázku: "A kudy jezdíš?" a výhradně podle odpovědi (slinice, zpevněná cesta, lehčí terén, těžší terén) je prostě chyba. Odpovím-li: "Výhradně silnice", asi si nepořídím horáka, ale ještě pořád mám vedle silničky na výběr krose (či treka) a dokonce i horáka podle toho JAK chci jezdit (sportovně vs. pohodově, naloženej vs. s tatrankou v kapse ...). Odpovím-li, že pouze těžší terén, tak jen tady je jednoznačná odpověď. To ale pořád nedělá z horáka univerzální kolo.
Ta moje reakce byla skutečně zaměřená na "reflexe" - trochu mě nadzvedl. Asi záleží, co si každý představuje pod slovem univerzální. Skvěle to tu dnes napsal "Luboshak" a ode mě i od tebe sklidil potlesk, doporučuju všem k přečtení!!!
Jinak souhlas, že skoro důležitější při výběru kola je JAK budeš jezdit než KDE!
Podle tvé logiky je ideálním autem Jeep Willys, anžto projede všude.
Přiznejme si, že plno lidí si koupilo horská kola protože to je in a že na nich stejně jezdí jenom po asfaltu. Přiznejme si, že horská kola mají větší jízdní odpory. Jsem to ochotem kdykoliv demonstrovat na mém prastarém Favoritovi na Rubenách 622-32.
Zkrátka, horské kolo je konstruováno pro jízdu v terénu a pokud do terénu nejezdím, není důvod si horské kolo pořizovat, protože jiné typy kol jsou pro jízdu mimo terén lepší.
Merida Cross Special Edition,ale možná i další Meridy,ty jsem nestudoval,mají tak silný rám,že absolutně vydrží to ,co horák a přitom mají výhodu na silnici
kdyz jsem jezdil na horaci, tak jsem zasadne sjizdel z chodniku v plne rychlosti - teda spise seskakoval. Muzu si to dovolit i crosswayem? Zatim jsem to radsi nezkousel (pekne pomalu a opatrne).
Mám Authora Reflexe, teď ho nebudu chválit spíš napíšu co s ním nemůžu. Vážím 93 kg + cca 20 kg na nosiči. S tímto nemůžu na pískový cesty v Českém Ráji nebo někde pod Bezdězem. Vzhledem k úzkým plášťům se bořím. Na takový povrch je to kolo dost vysoký. Taky mi skřípe spojení řiditka + vidle. Na asfaltu ujedu horákovi, do kopce mně dožene. Na tvrdý povrch je to dobrý kolo, jen ten spoj řiditek a vidle. Celkem jsem s ním spokojenej ale kdybych se dnes rozhodoval tak bych spíš koukal po tom horákovi. Jsou místa kam se s trekem nedostaneš a s horákem ano.
K tomu by stacilo mozna jen vycistit a lehce namazat predstavec ve spoji s hlavovou trubkou a budes mit zase "nove" kolo.
Pokud si jseš jistý, že budeš jezdit převážně na silnici a občas jen po nějaké nezáludné lesní cestě, bude pro Tebe asi vhodnější cross. Už jen kvůli "pohodlnějšímu" (pro mě už ne) posedu.
Je ale možný, že časem se Ti terén víc zalíbí a krosové kolo Ti už nebude stačit. Tak to bylo u mě. Teď mám horáka, cross a na příští rok plánuju koupi silničky, pro deštivé dny a brzkou odpolední tmu.
Na crossovi už jezdím jen po městě. Na silnici hned od začátku (takže ne díky tréninku) jsem jezdila rychleji na MTB i na pláštích drapácích a to jen díky posedu. Babkovštější posed na crossovi mě zpomaloval, pláště nepláště. Co se týče i lehkýho terénu, měla jsem pocit, že mně croos plně vyhovuje, jen do té doby, než jsem si sedla na MTB.
Takže beru horáka jako plně univerzální kolo, vhodné do všech terénů. I když se samozřejmě na silnici nemůže srovnávat se žiletkou. Na druhou stranu, silnice u nás jsou často spíš na fulla.
Podotýkám, že můj cross i MTB jsou ze srovnatelný cenový relace.
Spousta krosových kol je hezká, působí už sportovněji a jak tu už někteří říkali, většinu běžných lidí (rozuměj těch, co neberou kolo jako sport nebo možnost krásně se projet dál než za město) by plně uspokojil. Nesouhlasím ale s tím, že kvůli větší rychlosti na silnici a univerzálnosti. Spíš právě kvůli posedu.
Tak, tak. I mě už kros přestal pomalu stačit. Ale kdybych si hned pořídil horálka, možná by mě to odrovnalo. Nebo bych na něm jezdil úplně blbě. Předem jsem nemohl vědět, jak se to vyvine. Ale horálka mám krátce, tak to nemůžu přesně srovnat, protože kros už je vymydlenej na zimu s stojí v trenažéru. Na jaře mu asi dám řidítka zas vejš a bude na dědkovský vejlety. A na horálkovi se klidně nadřu, on si o to říká. Flákání mi nechce dovolit. :')
Ať žije Katka!!! To je totiž hřebíček trefenej přímo na hlavičku. Je to o posedu, jak už jsem v různých tématech víckrát psal. "Pohodlnější" posed na krosu skutečně působí dojmem, že se na něm nedá jet moc rychle a já jsem přesvědčen, že skutečně nedá. Pokud vletím do hrbolatějšího terénu, tak jen horák mi dá šanci projet ho dravě a rychleji.
Problém je vždycky, když se shání něco universálního. Když jedu delší dobu po silnici pomalu, projižďkovým tempem, zatoužím na chvíli po "krosovém posedu". Jakmile za to chci vzít, potřebuju sportovní posed. A protože chci jezdit po silnici i cestou necestou, volím bajka. Silnička mi umožní svištět krajinou a napolykat spoustu kilometrů, ale jen po silnici a to ještě poměrně kvalitní. Navíc ujetá vzdálenost pro mě není určující pro můj požitek z jízdy na kole. Má-li pak horák vzhledem k převodům a velikosti kol rychlostní deficit, moje 29" kola mi umožňují ho zredukovat na minimum. Objeví-li se tady ještě Richie.cz, kterému tohle téma vlastně svým způsobem patří, budu upřímně rád, pokud možnost 29" bajka zváží (viz můj příspěvek výše).
A když už jsem se tak rozkecal, tak si ještě neodpustím komentář k některým příspěvkům. Tenhle diskusní server je jedním z nejsolidnějších a nejslušnějích živých internetových fór, které jsem kdy potkal, a tak bych chtěl ty, kterých se to týká poprosit: "Jděte s vaším machrováním, striktníma odsudkama, "blbcema" a "zapojováním mozků" do ... třeba na Novinky.cz!"
Díky za slušně napsaný příspěvěk bez označování co je striktně nej.
Absolutní souhlas s katkou!!Taky jsem nějaký čas jezdil na krossu.Po první sezoně šel z domu,měl jsem z toho stejný pocit,je to jenom kompromis mezi trekem a MTB,do kopce moc vysoko těžižtě,při sjezdu v terenu v porovnání s MTB podstatně horší ovladatelnost přešel jsem na MTB,rád se s nim občas na asfaltu nadřu,proto na tom kole vlastně jezdím!!Silnice je zase trochu o jiném ježdění,tam je to víc o kilometrech,ale díky povrchu našich silnic trochu omezení v rozletu.
A co touring bike , Cannondale , Trek , Fuji atd ..., touring bike musi uvezt vahu a taky ji uveze , jenze nepocitejte s tim ze bude ovladatelny jako Trek nebo MTB , to kvuli geometrii ramu , riditka se nechaji vymenit a shifters a brzdovy paky taky , dokonce vam za to lepsi bike shop nebude pocitat extra . Touring bike je mezi kolama neco jako pick up (((na kteryho nalozite vahu bez toho aby se pod vami kroutil))) mezi autama co se tyka ovladatelnosti ......
to vůbec není o soudění nekoho,jen jsem si dělal srandu z lidí typu reflexe ktreý se chová jako malé hloupé ješitné dítě.
Napsat svůj názor na intrenetovou diskuzi o to tu jde a že se najdou i lidé co mají potřebu urážet a povyšovat sebe ? Asi nejaká mezera v jejich sebevědomí.Ale to sem nepatří.
S tímvýběrem kola je to vážně problém v tom že žádné kolo není uneverzální.Pro mě bylo řešení že jsem si půjčil nejdřív treka a potom horské na každám si najel nejakých 300 testovacích km a potom jsem se rozhodl.
ježíš i tady jsou už zakomlexovaní č§ráci co nekoho hodnotí podle toho na jakém jezdí kole :o) jako michal
to je asi nejaký zakořenený rasista ,neko delá neco jinka než ty,tak je blbec?
další hovado " reflex" nejsi ten kretén co tu jedou psal že neodpoví na pozdrav ciklisotovi bez helmy? bylo by ti to podobné.
ke každému typu kola se najde pro a pro proti každého zřejmě poteší neco jiného.trek nebo kros je snaha o univerzální kolo tek je zřejmě pro bežné výletyx nejvhodnější ale je jasné že rychlosti "silničky" ani náhodou nedosáhne a už i na trochu rozbyté cestě také není pohodlné jako horské
trek kros není univerzal,musíš se sním vhýbyt všem nerovstem nemůžeš si seskočit z chodníku na silnici ve vetší rychlosti jako na mtb,proste s ním musíš jezdit opatrněji,zas na silnici je o něco rychlejší
Nevím ,chodníky skáču i se silničkou ,pokud nemáš na nosiči "stěhovák" je to spíš technika ale k jestli není potom lepší mít další ráfky se slikama a podle potřeby měnit?
Hovadina, se silničkou (s pologaluskama) jezdím i ze schodů a seskočit z obrubníku není problém ani v šedesátce. Jezdím s tím i po štěrkových cestách, tam už je ale potřeba dávat bacha a hlavně mít správně nahuštěno.
Jo to máš pravdu, seskok s dobrýma ráfkama není problém, ale výskok na obrubník. To je pecka.
Když máš utažené klipsny nebo nášlapy, dá se i na silničce vyskočit na obrubník v libovolně vysoké rychlosti. Je to jednodušší než na MTB, jelikož většina silničních kol je lehčí než horských, navíc kolo je tvrdší a nepruží tolik, je možno se odrazit do větší výšky.
Jestli jezdíš převážně po silnici, potom je myslím vhodnější trek. Jenže... na treku jsem seděl párkrát a posed mi připadal takový "strejcovský", hrozně vzpřímený a to mne osobně vadilo.
Na horském kole je lepší posez ale zase má velké jízdní odpory, leda že by sis tam dal užší pneumatiky 26x1,5, které jsou myslím na silnici tak akorát.
Za ideální považuju něco jako silničku, na kolech 622-32, s blatníky a nosičem, v podstatě takový modernizovaný Favorit (čest jeho památce!). To u nás bohužel neexistuje, i když v zahraničí se to vyrábí.
VR.. to je pravda,idelaní kolo je vlastně dost individualní záležitost.
Přestavba FAVORITA bylo moje první slušné kolo.
Každý si od kola představuje něco jiného.Pro mě je to relaxace ,radost že se dostanu do přírody a nemusím sedat do auta.
No já si myslím, že posez je závislý na velikosti kostry. Vzpřímený posez můžeš snížit nastavením výšky představce.
Postavil jsem si treka MaxBike, velikost kostry 22" a sedí se mi na něm pohodlněji než na horalovi Duma velikost kostry 20". Měřím 177 cm. A to mi tu všichni tvrdí, že 22" je pro mě veliká.
Ty odpory na horalovi nejsou až tak veliké, i když jsou znatelné. Ono i na treku změna dezenu pneumatik je poznat.
Já bych se skutečně řídil jen tím, jestli se bude jezdit víc v terenu nebo na silnici. A jak se v tom terenu bude jezdit. Jestli razantně nebo pomaleji.
Zatím jsem na svém treku sjel stejný teren jako kologevé na horalovi, ale jeli jsme pomaleji. Přeci jenom už máme někaký ten křížek na zádech a divočiny už pro nás nejsou. A mokré kameny na teku jsou velice nebezpečné.
Udělal jsem v létě zajímavou zkušenost s odporem pneumatik. Jezdíval jsem silničním Favoritu, teď jezdím na MT. O prázdninách jsem jel na mopedu, rozbil se mi motor. Cesta domů byl naštěstí z velmi mírného kopce. Na MT i na silničním Favoritu bych si musel trochu šlápnout, čekal jsem tedy nepříjemné šlapání. Moped ale i s masivními pneumatikami jel bez šlapání.
Asi je moped težší a gravitační síla překonala i odpor pneumatik.
Jinak si to neumím vysvětlit.
Manželka je o pár kilo lehčí a přesto mi z kopce ujížděla (když jsme měli stejnou rychlost na kopci a nešlapali). Po namontování stejných pneumatik, jsem jí ujížděl já.
Pak jsem jí namontoval střed Deore, já měl Aceru, a opět mi začala ujíždět.
Ono asi záleží i na drobnosti.
Ony ale širší pneumatiky mají při stejném tlaku menší valivý odpor než tenčí...
silniční galuskáče se hustí na velmi vysoký tlak (až 4x víc než třeba osobní auta), čímž se odpor zmenší. Výhoda užších a menších kol je naopak v odporu vzduchu, ten se ale více projeví až při vyšších rychlostech.
Mezi 90 az 140 PSI , zalezi jaka galuska , ja silnice jezdil dost dlouho ......
no, vždyť to řikám.
Možná proto, že když je galuska podhuštěná, tak se víc deformuje, kdežto širší gumu na tlak galusky nenapumpuješ, takže je srovnání jen v jednom směru.
Budu tvrdit, že když obě napumpuješ na provozní tlak galusky, bude mít galuska menší odpor, už kvůli menší styčné ploše se silnicí. Doufám, žes to měřil na asfaltu, ne v terenu.
On ten vzpřímený posez je hodně individuální. Na mém Favoritu se svezlo pár lidí a skoro všichni nadávali, že ho mám "z kopce".
Co chcete? Přece je pravda, že když jede někdo na MTB po silnici tak VYPADÁ JAKO BLBEC.
Takové chování je bikera nedůstojné a jeho základním úkolem je snažit se silnici opustit. A při výběru kola nemá cenu dělat kompromisy. Buď tak nebo tak, ne něco mezi. Ideální kolo pro více použití neexistuje, to platí i o komponentech.
JAKO BLBEC v první řadě vypadá každej "pravověrnej" a hned v závěsu každej, kdo soudí o lidech, jak blbě vypadaj podle něčeho tak veledůležitýho jako třeba na jakym kole po čem jedou.
Jak to? Já si si taky připadám jako blbec, když jedu na MTB po silnici.Základní zásada: NEJEZDI TUDY KUDY JEZDÍ AUTOBUS. (Nebo by mohl jezdit, dodatek.) Znám extremisty, kteří zvažovali, že budou po asfaltu MTB nosit, aby byla motivace. A kromě toho to není veledůležitý, ale je to sranda.
Veldůležitý to samozřejmě není, to je snad jasný. Proto si taky myslím, že těch "blbců" už bylo dost. Sranda? ... Srandu mám moc rád, ale vždycky vodsaď posaď. Určitě smutný by ale bylo, kdyby z mnoha tady uvedených důvodů (a mnoha dobrých!) Richie usoudil, že nejlepší pro jeho pojetí jízdy na kole je horák, ale koupil si krose, aby na silnici nevypadal jako blbec.
No, já asi budu vypadat jako blbec na každym kole, co se už dá dělat. A navíc nemam ani voholený nohy ani pinďoura, tak stejně na silničku nesmim, to bych vypadal jako blbec tuplovanej. Ale zajímal by mě názor odborníků na blbce, zda vypadám jako blbec i v případě, že mě nikdo nevidí. Nebo mě případně vidí jen zas blbec, kterej ale tím pádem nevidí, že jsem blbec. Další otázka je, jak to funguje, když je kolo upnutý do trenažéru. Jaký kolo zvolit, aby člověk nevypadal jako blbec. Poraďte, odborníci, zoufale tápu!
.. voholenýho že ho nemam, aby nedošlo k mýlce. :')
Sakra, to je mi líto, že ses doplnil. K mýlce došlo samozřejmě hned a už jsem si chystal nějakou pěknou kondolenci.
Jinak co se týče toho trenažéru: mně to přijde tak trochu jako v té anekdotě jak anglický lord při ranní procházce po parku chvilku pozoruje mladíka dělajícího kliky, pak se osmělí, poklepe mu na rámeno hůlkou a praví: "Nechci se vnucovat, mladý muži, ale nemohu se zbavit dojmu, že ta dáma již odešla!"
Když si blbec usmyslí že jseš blbec, tak blbec jseš, ať jseš, kde jseš.
Právěže existuje, a jsou to kola, která jsou právě určena pro více použití. Např. závodní silniční kola jsou určena pouze pro závodění a jsou konstruována tak, aby vyhověla pravidlům závodů, nikoliv tak, aby jezdila nejrychleji. Kdo na nich jezdí jen tak (tedy mimo závody s omezujícími pravidly), vypadá jako blbec.
Kdo jezdí po rozbitých cestách turisticky na MTB taky vypadá jako blbec.
Pro turistiku existuje spousta pro turistiku konstruovaných kol - tedy po silnici jezdí rychleji než závodní silničky, přitom snesou rychlou jízdu po rozbitých cestách (asi jako na celoodpruženém MTB) a s trochou omezení se na nich dá jezdit i úplně off-road. Jedním z nich je i kolo, o němž jsem psal někde výše. Bohužel v drtivé většině cykloobchodů u nás se prodávají pouze kola sportovní a závodní, koupit si např. praktické kolo do města nebo kolo pro turistiku je pro někoho, kdo nechce moc shánět, prakticky nemožné.
Omlouvám se, že tohle téma, tuhle "černou ovci" nakole.cz, vytahuju na světlo boží, ale mám 3 důvody:
1. jako téma mě z principu zajímá,
2. poslední slovo by neměl mít McTorpedo. Né že bych proti němu něco měl, ale tkhle to vypadá, že ležák je natolik nejlepší samohyb, že si proti tomu nikdo nedovolí říct ani slabičku (a tady je to cros vs. bike),
3. Stý příspěvek, no uznáte sami, tosi přece nemůžu nechat vyfouknout. Třeba mi Airline taky poblahopřeje :-)
P.S. Nikomu už nenadávejte, už je to dávno.
Podľa tvojich údajov by som ti doporučil cross. Tvoja váha je v pohode. Hlavne si vyber vhodnú veľkosť kostry. Čo sa týka dilemy terén-silnice tak to môžeš upravovať výlet od výletu zmenou šírky pneu a výškovo nastaviteľným držiakom volantu. Ja jazdím 7 rokov cross - vačšinou viacdňovky po silnici ale občas aj terén. v ľahkom teréne je to pohoda ale zíde sa predné pruženie.
do ťažšieho terénu je to o hubu. Nedávno som vyskúšal jeden skvelý celoodpružený MTB a plánujem si niečo podobné kúpiť, ale skutočne len na príležitosti, keď budem jazdiť väčšinu času v teréne a vyslovene si užívať neopatrnú jazdu. ale na cross určite nezabudnem- na cykloturistiku na ťažko je to 1.
Můj názor je pro tebe MTB.
Příklad já vážím 50kg. A mám cross.
Můj přítel váží jednou tolik a má MTB a jezdíme skoro stejně rychle.
To, že na MTB se člověk na silnici víc nadře (obecně) je sice pravda, ale pokud má někdo 100kg. Tak má víc síly a nenadře se tak jako ten 50kg.
Takže z mého hlediska je ta jízda pro tebe na MTB něco jako pro mě na crossu.
A myslím si že MTB snese lépe větší zatížení. A nebude se opotřebovávat tak rychle jako cross v tvém případě.
Je to jen můj názor. To zhodnutí je na tobě.
Pozn. možná že i některé firmy dělají cross se silnějším rámem.
Pokiaľ aj niekto váži 2xviac, musí vždy tú svoju váhu aj odviesť.....žiadne také, že menej sa nadrie, lebo má viac kíl (prečo asi sú potom profesionálni cyklisti väčšinou chudší (okrem šprintérov)- teda nie chorobne chudí ;), ale určite nie s nadváhou).
Jo, jo, dovolím si rovněž slunečnici oponovat.
Váha je důležitá spíše pro konstrukci kola a vyštelování různých odpružení apod. a určitě i pro zvolení vhodného typu kola na daný typ člověka.
Ale rychlost a síla - ta je v nohách.
Jen se chci zeptat těch, co tu aktivně obhajují horské kolo, jestli by mi ho doporučili i na vícedenní cykloturistiku ?
Samozřejmě že jo! Co mám zkušenosti ze zájezdů na 3-4 dny s cestovkou (a je jedno kam), tak drtivá většina lidí má horské kolo. A mimochodem ne jaře se vrátili cestovatelé Lucka s Michalem, kteří na horských kolech objeli za tři roky celý svět - a to byla vícedenní turistika jak z praku.
Tak si tak čtu tuhle diskuzi a nedalo mi, abych se neozval. Především myslím, že názory Jenose a Michala jsou těch "silničářů", které když pozdravím při tom, když jedu na horáku nebo na starém Favoritu do práce, tak zásadně neodpoví (jestli tomu tak není, promiňte a opravte mě). A k tématu silnička - trek - horák.Nejsem žádný profesionál, je mi skoro 50 a najedu za rok mizerných 5 až 6 tisíc. Z toho 80% na silničce, před těžkým úrazem hlavy (na kole do práce ) taky 150 - 200 km průměrem 30, těď se s toho hrabu, takže kolem 100km a podstatně pomaleji. A to tehdy, jedu - li sám. Vytáhnu - li na kolo manželku, pak jedem oba na horáku a myslím, že je to k nezaplacení. Letos třeba 200 km na Šumavě, 250 kolem Orlíku, Adšpach, Český ráj - někdy týden, někdy 2-3 dny atd.,atd. A tyhle cesty si neumím na silničce představit, protože zajedu kamkoliv, trasu si můžu vybrat podle chuti a zájmu a ne podle kvality silnice. A šlo by to, podle toho, co potkávám za kola, i na dobrém treku. Zdravím všechny.
pokud minis jezdit hlavne silnici a obcas teren,doporucuju cross,nebo trek...to je v podstate to samy.mam crossa i mtb,ale vyuzivam z 90% cross.lehci teren v pohode zvladne a na silnici se s nim jede o dost lip.samozrejme je treba koupit kvalitu...pokud minis jezdit do nejakych 50-80 km..staci komponenty alivio...mam to dva roky a zatim zadny problem.samozrejme jsou i lepsi..ale to je uz o cene..otazka.kolik do kola minis vrazit.no a samozrejmost s tvoji vahou je solidni ram,ale vyber je dnes velky.doporucuju odpruzenou vidlici.ale myslim ze v solidni prodejne...znackove!..ti docela poradi.ja jezdim (ne kazdy den...cca 2krat tydne)podle nalady..50--150km a zatim jsem nemel s kolem problem zadny.mam ram sprinter-genesis,komponenty i razeni komplet alivio.vidlice rock-sox-gps.na kole mam najeto asi15000km.jsem s nim plne spokojen.vyber dobre a uzij si to
Resil jsem stejny problem. Koupil jsem horske kolo s ramem a vidlici, do kterych se vejdou v pohode i trekova kola. Takze mam dve sady kol a jsem spokojen. tim mam vlastne oboje a nasadim kola podle typu vyletu.Predpokladem jsou kotoucove brzdy.
Mnoho trekingů (nerozlišuji od crosse) trpí špatnou geometrií, do zatáček se jim nechce a mají tendenci přepadávat.
Pokud se jedná o dobrého trekinga (třeba od fy.TREK), jsou přibližně tyto rozdíly oproti mtb:
Treking je na silnici stabilnější, řízení nevyžaduje tolik pozornosti, dobře se jezdí bez držení (pokud si člověk chce protáhnout záda, pohodlně se napít, nebo se při sjezdu kochat krajinou).
Mtb je daleko ovladatelnější, jak v terénu, tak na silnici (opak předchozího...je to dáno geometrií a menším setrvačným momentem menších kol).
Větší kola trekingu jsou méně odolná, je třeba častěji centrovat.
Posaz je jiný, v přímém srovnání velmi výrazně. Řidítka jsou blíže k sedlu (a většinou výše položená). Poloha cyklisty je snad pohodlnější, ruce trpí méně, zadek více, nebolí tolik za krkem, pozice téměř neumožňuje bejčení, je třeba jezdit lehce švihem. Mtb posaz je sportovní, lepší pro posílení zad, záleží na osobním vkusu. Já jsem neměl příležitost jezdit na mtb dlouhodobě, ale je to asi hlavně věc zvyku.
Mtb je díky menším kolům citlivý na zvlněný asralt (napříč silnicí, na okreskách hojné). U trekingů se tento jev "házení" vyskytuje minimálně.
Lehkost jízdy na asfaltui a průjezdnost terénem je nejvíc záležitost pneumatik (šíře a vzorku). Na silnici je subjektivně o něco rychlejší treking, v terénu (i lehkém) má díky ovladatelnosti a možnosti zabrat jednoznačnou přednost mtb. Na druhou stranu s trekingem se dá projet skoro všude, dá to ale větší práci a je to pomalejší.
Obrubníky se dají vyjet i ve 20 Km/h, chce to jenom nadskočit i zadním kolem (pomáhám si lehkým přibržděním předního kola, do Prahy ideální, chce to ale natrénovat).
MŮJ ZÁVĚR: Horák je pro sportovní vyžití a drsnou jízdu obrubník, kanál, silnice, polní cesta, lesní cesta. Treking je vhodnější pro ty, pro které je přednější účel cesty nad sportovním zážitkem (pro kochající se cyklisty je to stroj nejideálnější).
Jezdím na treku 10 roků. Většinu sezony natěžko. Do určitýn míst si s trekem netroufnu (úzké pláště, vysoký posez). Trek je lehčí, svižnější ale také křehčí. Až dojde na lámáni chleba a budeme kupovat nový kola. Zcela uřčitě to bude něco bytelnějšího než je trek.
No budu se opakovat, doporučuju 29" bika. Téměř ideálně spojuje vlastnosti obou...