Ahoj,
přihodil jsem do bazaru - http://www.nakole.cz/bazar/ - Azub Max z roku 2006. Je k vyzkoušení v Brně.
OT: čo je E-Hub, resp. koľko to stojí? Nevie niekto? Nikde neviem vystopovať cenu tohto náboja.
http://lmgtfy.com/?q=E-hub+hub :)
Kdyz uz tady to tema je, ja teda o E-Hub slysim poprve a to co pisou v prvnim odkazu mi pripada az prilis skvele, nez by to byla pravda.
Nemate s tim nekdo praktickou zkusenost? Pokud by to opravdu usetrilo 7 az 10% energie, divil bych se, ze uz to neni na kazdem kole.
Navic pokud by v tom naboji byla jen obycejna pruzina, ktera by se pri slapani napinala, cekal bych spis, ze se v tom spousta energie ztrati...
Navíc stojí za to podívat se třeba na Rotor Cranks systém eliminace mrtvého bodu. Kliky to má spřažené přes pákový mechanismus tak, že když noha na konci záběru je v mrtvém bodě, tak noha před záběrem už mrtvým bodem projela. Klika se točí rychleji na straně, kde za ni taháš, než na straně, kde do ní tlačím. Čili velmi čistý mechanismus bez jakýchkoliv akumulátorů energie, který má na starosti jen zařídit teoreticky efektivnější synchronizaci nohou. Pokud má něco šanci dosáhnout vyššího výkonu eliminací mrtvého bodu, tak je to tohle.
Když si pak člověk vyhledá a přečte recenze a testy, dozví se, jak to vypadá v praxi. Nakolik si to pamatuju, tak výsledky vypadají následovně: Silový jezdec zvyklý na hodně čtveraté šlapání spíš malými kadencemi si po zvyknutí na tyhle kliky pomůže o několik procent. Švihový jezdec zvyklý na kruhové šlapání velkou kadencí si nepomůže, určitě ne dost na to, aby to ospravedlnilo hmotnost, složitost a cenu toho zařízení.
I proto jsem dost skeptický k tomu, co by mohla dokázat nějaká pružinka vložená mezi pohon od člověka a kolo. Navíc si docela dobře umím přestavit, že pokud je jejím cílem napružit se při plném záběru a pak tlačit kolo když jsou nohy v mrtvém bodě, tak by to stejně tak mohlo v mrtvém bodě brzdit nohy. To prý byl problém jakýchsi klik s pružinami mezi packou a převodníkem, které se kdysi prodávaly. Některým jezdcům se pak s tím jelo ještě hůř.
Takže jediné, co mě napadá, že by tam mohlo být k něčemu, je pružina, která pohltí část energie při záběru nohama, ale nemůže tlačit zpátky proti pastorkům a brzdit je, může svou energii vybít jen směrem na poháněné kolo. To by pak někomu, kdo do kopce jede relativně těžkým převodem s kolísavou rychlostí, mohlo opravdu pomoct tak jak píšou: rozložením výkonu v čase i skrz mrtvé body. Ale z hlavy mě nenapadá, jak by takové zařízení fungovalo. Ale i kdyby to tak fungovalo, tak to stále nemá podle mě šanci přinést těch 7-10% až na opravdové výjimky mezi jezdci a dost možná to někomu nepřidá nic, jako ty Rotory.
Já k tonu E-hubu nejsem tak skeptický. Věřím, že by to mohlo fungovat. Věřím, že to doopravdy pomáhá lépe překonávat mrtvý bod a taky mi přijde reálné, že to šetří kolena. Někdy bych ho chtěl vyzkoušet. Ale kde?
Jsou 2 věci, co se mi na tom nelíbí: cena a váha.
Jsou dvě možnosti: vyzkoušet, nebo najít komentář někoho, kdo to zkoušel. Ale hledat ten komentář na webu výrobce, kde mraky jezdců básní o tom, jak je to úžasné, je na nic. Snad jedině kdyby nějaké periodikum ten náboj testovalo. Rotory kdysi testoval i Bentrideronline, jejich článek mě přiměl hledat, jestli se shodují s jinými. Možná by se něco našlo i na E-Hub.
Ty rotory jsou dle mého názoru taky celkem k ničemu, indivudálně, spíš vzácně, možná někomu netypickému, prospět můžou, ale v průměru ne, protože u klasiky je při přirozeném způsobu šlapání (šlapání, ne točení) mrtvý bod využíván k pohonu minimálně, ale velmi důležitý je z toho důvodu, že se v této poloze (a časové pauze), přenáší nezanedbatelná část váhy těla na druhou nohu a díky tomu je o to intenzivněji využíván zbytek dráhy pedálu. Když použiješ Rotor, dostane se noha dřív do polohy, ve které má větší sílu, noha jo, ale - nestihneš na ni efektivně přenést váhu těla.
Při nepřirozeném způsobu (točení), je naopak mrtvý bod využíván k celkem efektivnímu pohonu (točení = vyšší horizontální složka síly, než u šlapání), jezdec váhu těla nepřenáší, horní polovinou těla nekýve a tak se snaží se rovnoměrně využít co největší část kruhového pohybu, jezdci s tímto stylem šlapání navíc tvrdí, že mrtvý bod vůbec nepociťují. Když použiješ Rotor, jezdec opět vůbec nestihne horní úvrať využít, protože ji vůbec nemá k dispozici.
Pokud se použije tenhle systém, tak se vlastně mrtvý bod (h.úvrať)neeliminuje, ale je úplně odstraněn, přičemž hluché místo zůstává, protože je vázané na jezdce a ne na techniku(kolo).
Pro přirozené šlapání je podle mě ideální klasika a když už, tak by ten systém možná měl fungovat spíš opačně, čili pedál směřující vzhůru by se spožďoval, aby měl jezdec dostatek času přenést váhu těla na druhou nohu a už od horní úvratě mohl na pedál působit velkou silou.
Zajímavý pohled. Vyvinula to nějaká univerzita, ale to není záruka toho, že to není od základu mimo tak jak píšeš.
Ten systém jde instalovat do rámu pootočený libovolným směrem, aspoň myslím, takže by to asi šlo otestovat, nasazené prakticky obráceně, se zpomalením vzadu. Ale nevím, jestli to někdo někdy zkoušel.
v odkazu na cyklodiskuzi byly fotky strojů, na kterých překonávali cyklisté horskou časovku při letošním Giru, řada používala převodníky Rotor nebo i jiné "šišoidy" bez označení výrobce, takže i profík s vynikající technikou rád sáhne při extrémním výkonu po něčem, co mu usnadní život
jejich moda zacala (dobre dorazila do Ceskoslovenska) okolo 1985-6, byli samo-domo :-)
a vetsinou jsem je videl na turistickych kolech.
Dalsi vlna se objevila uz v obchodech s ovalnymi prevodniky Shimano Biopace snad okolo 1992(?)
Vydrzela tak rok, dva dele se udrzely u triatlonistu, "profici" tvrdili ze to rozhazuje kulate slapani a tak legenda "zasla na ubyte"
Takze tipuji ze dalsi reklamni vlna -byt tentokrat pod znackou Rotor- zrejme do dvou let zmizi....
Co ted muj lezak lezi v Azubu, sedlam celopevnak Olpran Colorado z roku 1991 s Biopace. Puvodne to melo osazeni Exage 400. Docela mi to vyhovuje.
Prvni dalsi poradnou elipsu jsem videl az na Dusanove trikolce na srazu v Nivnici. A ze si ji vyrobil pekne splacnutou. Nejspis vi, proc to dela.
Naopak, žádná reklamní vlna Rotoru se nekonala a čím dál víc profíků jzdí kliky Rotor. On byl s Biopace problém v tom, že měli ten ovál špatně otočený a na mrtvý bod to nefungovalo až tak přesně. Rotor ovál je pootočený jinak a najednou se to mezi profíkama velice rychle rozšiřuje, takže to asi funguje dobře.
Díval jsem se na jejich web, ale to fungování sem nepochopil, pořád vidím dvoj- trojtalíř s klikou.
V produktech "road" najdeš celý sortiment. Rotor dělá i samostatné klasické kliky. Podíváš-li se na ty speciální označené "Rotor", pak u nich najdeš i krátké video, které vysvětluje funkci eliminace mrtvého úhlu.Na tyto kliky se používájí běžné kulaté převodníky.
Podľa mňa, (teda ak si to predstavim) tak pružina generuje v kolese "polotočku". Čiže ak by som nasadol na bike, stlačil zadnú brzdu a zabral, tak teoreticky by sa mali pedále trošku pohnúť., To by bolo vlastne to napnutie pružiny. Takže ten náboj pracuje trošku s oneskorením aby na mrtvy bod mal energiu. To je moja úvaha. Čo vy nato?