ahoj, potřeboval bych poradit. Hledám svižné xc kolo do terénu, jezdím lehký a střední terén. Hodně jezdím i po silnici a tak sem vybral Giant Anthem X4 2011. Moc se mi líbí ten systém maestro,jen jde o to jestli opravdu funguje, ale podle některých recenzí asi ano. Ale proč se ptám, jde mi o to osazení + tlumič. myslíte že to kolo bude potřebovat hodně úprav? Četl jsem hodně nespokojených majitelů brzd Shimano 445 tlumiče float R apod. A právě ten tlumič by mě zajímal. Hodně lidí píše že je vyměnili za RP2/RP23, je ten fox R opravdu tak špatný,zabije to chod zadní stavby když má jen ProPedal/Lock ? přijde mi smutné že nemá celoodpružené kolo tu základní funkci OPEN, už ten samotný systém Maestro prý nehoupe tak nevím proč je tam ten lock a chybí open. Myslíte že by byli v obchodě tak ochotní a vyměnili mi ten tlumič za jiný za nějaký příplatek (neznám přesné rozdíly cen) ? Nekamenujte mě za dotaz, nikde jsem toto nenašel. Ještě bych rád dodal že na Giant mam slevu,tak bych vybral něco od nich. Děkuji moc za odpovědi
Myslím, že v tom máš trochu zmatek. V rychlosti jsem kouknul do katalogu, je tam tlumič fox float R = nafoukáš ho podle své potřeby a nastavíš odskok (= R). Nemá to přitvrzení (ProPedal = P) ani zámek (lockaut = L). Funkce OPEN = naplno otevřený tam je určitě.
Určitě to není špatný tlumič, naopak vynikající! Holt nemá ty nastavovátka a možnosti, jako RP2, RP23 nebo třeba float RPL, ale to bych jako závadu neviděl.
ale prd... Float R ma propedal permanetne zaplej...
Nerozumím. Mám za to, že to, co tlumič dokáže (jeho možnosti) je charakterizováno jeho písmenným označením. Takže např. fox float RPL umožňuje - kromě vlastního pružení nafoukáním - nastavi R = odskok, P = ProPedal = částečné utlumení a L = lockaut.
V případě, že máš pravdu Ty a Jarda, tak v tom mám pro změnu zmatek já a ptám se: proč to soudruzi od foxu takhle blbě značej? :-)
:-)
Já osobně si myslím, že to "P" tam je jen v případě, že ProPedal je alespoň vypnutelný, v tom lepším případě i nastavitelný.
U toho Float R ale něco jako ten PP pořád je, jen je to už nějak natvrdo nastaveno od výrobce a nedá se s tím uživatelsky nic dělat...
Oni to ale divně neznačejí. Ty písmenka označují, co lze uživatelem externě ovládat. Ne to co tlumič obsahuje.
Díky Jardovi u Mlokovi za snahu mi to vysvětlit, ale pořád jsem z toho jelen. Na mým foxovi mám m. j. označení P - když to nastavím do týhle polohy, tak mám přitvrzený pružení. Když to dám zpátky do polohy open, tak to pruží naplno. Takže to tím externě ovládám - s tím souhlasím.
Jestliže by na tom foxu v dotazu byl permanentně nastavený propedal = přitvrzení, tak mi to připadá naprosto uhozený.
Ber to třeba tak, že některé levné vidlice sice mají olejové tlumení, ale to už taky nejde nijak dodatečně nastavit. Výrobce to prostě udělal podle svého, s heslem "tohle musí vyhovovat všem", a předpokládá, že to bude dobře. Pokud to někomu nevyhovuje, tak si buď musí koupit lepší vidlici, kde to nastavovat jde, nebo to dát někomu kdo to umí dodatečně poštelovat, většinou ale se ztrátou záruky...
Už se tady nedávno řešil i nějaký tlumič na lehokolo (Snilard ?), tam taky padla zmínka o nějakém ?RockShoxu? a ten taky má už napevno nastaveno něco, co by Fox nazval právě ProPedalem...
manzelka ma Giant Cypher s timhle tlumicem a funguje vcelku v pohode (sam mam Trance X s RP23, coz je stejnej ram). Pokud bude vadit nastaveni propedalu, tak myslim ze napr v bikelive by ho dokazali upravit.
vymena tlumice za jiny by ale mohl byt problem. Pokud si pamatuju, tak Giant (aspon pro model Trance X) pouziva nestandardni rozmer tlumice...
Raději bych sáhnul po RP2/RP23. Rkový ale také není ještě tak hrozný.
Sice má nevypnutelnou platformu (propedal), ale je to složitější.
U všech Fox tlumičů záleží na interním nastavení komprese (označováno compression tune, u tlumičů s Boost valve je to velocity tune + ještě tlak Boost valve, tedy tam je to ještě složitější).
Interní nastavení komprese pak ovlivňuje všechny stavy tlumiče, tedy u RP2/23 i polohu open (vypnutý propedal).
Čím vyšší interní nastavení komprese, tím více to omezuje tlumič (horší citlivost).
Rková verze pak mívá poměrně nízkou hodnotu interního nastavení, takže i když tam nevypinatelný propedal je, tak neomezuje nijak moc.
Třeba RP2/23 s compression tune na max, tak se může při vypnutém propedalu chovat stejně jako Rková verze.
Interní nastavení komprese dále ovlivní i propedal.
A když bude třeba RP23 s compression tune min (lze nastavit i méně než min, i když to už není standardní nastavení), tak bude supercitlivý a výrazně lepší než Rková verze.
Ale zase naopak při přepnutí na propedal bude omezovat jen velmi málo.
A pokud někdo chce mít propedal víc omezující, třeba až docela blízký locku, tak musí sáhnout po compression tune max a zase zratí citlivost i při vypnutém propedalu.
Interní nastavení komprese pak lze nechat upravit (třeba v Bikelevi a stojí to cca 1000Kč).
Na Anthema bych volil RP2/23 s compresion tune min nebo střed (případně u Boost valve s velocity tune low nebo medium).
A platforma (propedal) není jen o omezování tlumiče, aby zadní stavba nehoupala.
Ale také o snížení sagu.
Třeba při compression tune min, tak je propedal použitelný velmi dobře i v terénu. Jen velmi lehce omezí zadní stavbu (což je dobře, protože i při výjezdu je třeba aby fungovala) a současně výrazně sníží sag.
Snížení sagu se hodí, protože to kompenzuje zhoršení geometrie změnou zatížení předního a zadního kola (ve výjezdu se více zatíží zadní a odlehčí přední a tím naroste sag na tlumiči a klesene na vidlici a to samozřejmě není žádoucí).
Teda, Mloku, když si čtu Tvý vysvětlování chování vidlic a tlumičů, a je jedno jestli tady nebo třeba na bajkfóru, tak si - ve shodě s klasiky - říkám: zlatý prciny! :-)
(což nemyslím jako urážku, ale jistý obdiv Tvým teoretickým znalostem)
http://www.author.cz/kola/2011/a-ray-1-0-4/
A v praxi je to přitom ještě zapeklitější :-)
Tam totiž vozím upravený tlumič v TF tuned, který mám naladěný přesně dle svojich požadavků a ještě se od těch sériových liší (komplet tlumící část je přepracovaná vlastním řešením TF tuned).
A všechno co jsem o těch tlumičích psal, tak jsem v praxi jezdil Většinu dlouhodobě.
Třeba Fox tlumičů jsem jezdil v praxi už dlouhodobě 7 kousků a to některé přenastavované na jiná interní nastavení a některé následně upravované v TF tuned.
Takže mně se to snadno píše, když vím, co se přesně jak chová. Při čtení bez vyzkoušení to už tak jasné být vždy nemusí.
Rozumím tomu,... Jedna věc, já fulla nikdy neměl, chci si udělat radost, a tak bych tam chtěl nějakej všestranější tlumič. Tím nezavrhuji float R, ale přeci jen když tam máš tu ,,páčku,, tak je to mnohem přizpůsobivější kolo, nemam v plánu totiž pak delší dobu něco upgradovat nebo tak, nechci udělat chybu, rozumim tomu hovno ale ten RP2 neni o moc dražší a je flexibilnější... takhle to aspon vidim