Děkuji za reakce k dotazu "horem,dole". To je bezva, když člověk narazí na podobně chycené fandy. Já už se na ležáčku už prostě vidím a doufám, že dožiju jara/končí mi stavební spoření- finanční injekce/. Napadá mně - jakej převod jede takovej typickej lehocipedista? Jasně podle terénu, větru atd. Ale přece jenom by mě to zajímalo z pohledu výběru zadní kazety. Já třeba na MTB /zatím, přátelé/ jezdím po rovině nejčastěji kombinaci 44-15. Těžší převod řadím spíš z mírného kopečka nebo s podporou větru. Největší pastorek mám 25 zubů/ používám silniční osmikolo/. Tak by mě zajímalo, co na ležáčka - stačila by kazeta 11-28 nebo nasadit nějakej vyprošťovák s 32 zuby? Dopředu bych to viděl na klasickej MTB trojpřevodník 44-34-22. A propos - jakou máte zkušenost s trojrychlostním nábojem SRAM/SACHS/? Má to nějaký plusy, kromě toho, že se dá řadit na místě? Opět děkuji, praktický zkušenosti totiž mají opravdu cenu zlata a ušetří člověku různá překvápka, neřkuli zklamání, když je nucen třeba tlačit stroj do kopečka, kde dřív vyjížděl v sedle.
Na Azubu je standard 26-38-48 vpředu a 11-32 vzadu. Obecně je na lehokole obvyklé (a zároveň zdravější) jezdit spíš lehčí převod vyšší frekvencí. Pokud šlapeš silou, můžeš (nemusíš, jen vzniká riziko) si poškodit kolena a podobně, pokud se potká víc špatných nastavení současně (poloha nohy na pedálu, vzdálenost od sedla atd.). Vyšší frekvence to riziko eliminují. Převody Azubu mi připadají dobré. Dávají velký rozsah rychlostí, 26-32 stačí i na dost prudké kopce, 48-11 řadím až od 45km/h. Při jízdě cestovní rychlostí používám třetí převodník a pastorek 4,5,6, podle únavy a vzdálenosti a tak. Na 36km/h po rovině na šestikilometrové trase do školy řadím nejčastěji 48/15 nebo 48/18.
Horské převodníky dopředu jdou, ale počítej s tím, že ty menší dva moc nevyužiješ. Jak se jednou naučíš na tom jezdit, a soudě podle entusiasmu se naučíš rychle a dobře, budeš jezdit rychleji než si teď myslíš a na šlapání z kopce ti budou chybět převody. Pokud tě ovšem styl jízdy kdy se šlape i z kopce (protože život začíná v 60km/h, že:-)) neláká, a hledáš lehokolo pro velmi pohodlné ježdění pomalu a seš si tím jistej, mohly by ti sedět i ty 44-34-22. V tom případě nebudeš vzadu potřebovat těch 32 a kazeta 11-28 umožní jemnější odstupňování.
jaké převody?? Hlavně co největší rozsah, těžké i lehké, obojí využiješ. Mám Azub "standard" (jak píše Jirka) a využil bych těžší i lehčí převody.