Podle toho, jake mas brzdy, aby tam sly mechanicky strcit... :) Promin, ale na takhle formulovanou otazku se asi neda odpovedet jinak... Nejspis budou ruzne druhy vhodne pro ruzne jezdeni (downhill a tak), pro bezneho jezdce je to nejspis putna. Ja osobne si nekomplikoval zivot a koupil od vyrobce brzd desticky pro ten dany druh brzd a bylo vyreseno.
Co třeba ještě rozlišení na organiky a sintry ? ;-)
Profesor orfanik a sintrové to jest národ né ?
Karbonizujte koksohydráty!
Termujte nukleáry! Akcelerujte moderát Ohřejte mi párek
http://www.youtube.com/watch?v=NMUqzqaa3C4 :-D :-D
Ahoj :-), Ty tam máš myslím avidy, že jo, jaké byly z prvovýroby nevím, ale když uvážím, co jezdíš, tak bych volil sintrované (metalické).
Sintrovane obsahuji metalicke castecky, vydrzi delsi dobu ale brzdi hur. Osobne ocekavam u brzd hlavne funkci, nic jineho nez organiky bych si na kolo nedal. A uvezt druhy par desticek u vercajku navic je par gramu zateze navic.
Kdyz uz tu tohle tema je - jak dlouho vam vydrzi desticky ? My mame doma 2 kola. Ja mam nalitano cca 2200 (XT) a moje draha pres 3tis (Oro K18) Tuhle me napadlo, ze se podivam jak jsou sjete a pripada mi, ze vubec nebrzdime....
Je mi jasny, ze tu desticku neohobluju az na ten podklad - ale kolik mam cekat ze tam zbyde? Mame ma kazde strane jeste poradny kus tak 3mm. Je to normalni ? Pritom mi pripada, ze brzdim jako blazen. Spalky jsem mel na stejne km tak troje...
3mm tam většinou nejsou ani když jsou nové :-)
Bývá kolem 2,5-3mm. A nejpozději musíš měnit těsně před tím než to vezme rozpěrnou pružinku. To je kolem 0,6mm. Doporučená hodnota bývá dříve kolem 1mm.
A záleží co a jak se jezdí. Na celopevňáku dávám na jedny desky i třeba 5-7tis. km. Na fullu na ty stejné jednou i třeba jen 800km v horách (a to byly sintrované docela držáky desky).
A zrovna originál desky u ORO vydrží hodně málo. Tam dost lidí nedá ani těch 1500km i bez nějakých náročných sjezdů v horách.
Přesně : 800 km je norma, pak už to vždycky rychle kontrolovat nebo před další větší akcí preventivně vyměnit.
Ještě jedna past - když destičky kontroluji jen pohledem bez vyndání a nejsou úplně dobře seštelované tak se snadno stane, že se to jeví jako, že tam je ještě hodně materiálu a ono je to přitom třeba sjeté na straně, která není vidět.
No tak jsou jako nove :o). Ona samozrejme jezdi mnohem opatrnejc, takze bych pocital, ze ji vydrzi mnohem dele nez me. Ale i tak me to preklvapilo co to vydrzi.
No ze bych jezdil zrovna nekde v himalajich :o) to ne, ale ze bych setril brzdy - to tedy taky ne... no uvidim kolik na tom najedu, schvalne dam vedet.
Kolik km vydrzi jde rict tezko, zalezi na druhu a lokalite jezdeni, vaze jezdce a jeho stylu, na podminkach za jakych se jezdi. Ja jsem mel desky pryc treba po jedinem blativem dlouhem maratonu, stejne tak mi nekdy vydrzely i nekolik tkm.
Mne se jinak desky asi nikdy nesjely uplne rovnomerne, takze je pro me signalem ze se na nejakem miste brzdna vrstva sjizdi pod 1mm.
No to je zajimavy. Ja jsem nekde asi lehce ohnul predni kotouc, takze v urcitem bode chyta za jednu desticku. Hral jsem si s tim dost dlouho, nez jsem nasel polohu, kdy si necinkne vubec ale pri blbe serizene brzde cinka a asi musi jednu desku brat vic nez druhou. Zkousel jsem to nejak rovnat ale marne. Neni to moc znat ale je to protivny.
Co s tim delate ? Kaslete na to ?
Ja uz po letech ani zadnou polohu kde by to neskrtalo nemam. Ale jenom neznatelne skrta, necinka, takze to neresim vubec.
Kazdopadne ve trmenech brzd jsou protibezne pistky a funguji tak velkou pritlacnou silou, ze i kdyby byly desky od kotouce nestejnomerne vzdaleny teoreticky treba o 1 mm, kotouc v klidu prihnou a v zaberu se opotrebuji stejne.
Když ohnu kotouč, tak ho srovnám. Vozím The One, které mají extra malou mezeru mezi deskami a kotoučem, takže více ohnutý kotouč jezdit ani nejde.
Na dalších kolech tu máme doma Elixiry, které také zrovna velkou mezeru nemají (ale pořád větší než The One).
A rovnám speciálním rovnákem na kotouč. Jde to i bez něj, s ním to jde ale o hodně lépe.
http://www.parktool.com/product/rotor-truing...
EHM. Tak mi nejak neni jasny jak s timhle srovnas treba 5-milimetrovou odchylku... me se ten kotouc vzpiral jako blazen, snazil jsem se ho valcovat na zemi, ale ani jsem s nim nehnul.
To opres To nejak o neco zapres a tocis kolem ?
Jde to zcela snadno. A naopak na zemi to nepůjde vůbec.
Kotouč se rovná normálně nasazený, nic nesundaváš. Pokud byl ohnutý více, tak je po srovnání akorát dobré povolit a znovu utáhnout šrouby, aby zmizelo pnutí.
Kotouč je pružný, takže při rovnání musíš ohýbat hodně (tedy přetahuješ o hodně na druhou stranu než je ohnutý). Když rovnáš častěji, tak už získáš grif o kolik je třeba ohnout na druhou stranu, aby se to tím skutečně ohnulo a nevrátil se do původní polohy.
Na zemi nemůžeš ohýbat na druhou stranu, takže to vůbec nepůjde.
A samozřejmě je to jen nástroj na páčení, žádné točení kolem při ohýbání.
Když je ohnutý jen decentně, tak to jde srovnat klidně i jen rukou. Tím rovnákem to jde ale mnohem lépe a hlavně máš mnohem více pod kontrolou jestli ohýbáš jen v menším rozsahu (myslím z obvodu) nebo větším.
A 5mm odchylku? Ta by byla opravdu brutální, když mezera mezi deskami a kotoučem je u brzd s menší mezerou klidně jen 0,5mm.
Z toho jsem opravdu jelen. Rval jsem to na kole co to slo ale proste jsem to nemohl preprat. Rukou ani nahodou. Hlavne jsem mel strach abych to neohnul jeste nekde jinde a nemel z toho osmu, ale stejne se to nehlo ani o pid.
5mm je blbost,uznavam, nemam odhad v tech xt je znatelne vetsi mezera nez u K18 ale 5mm to neni. Presto pohledem je ohyb kotouce skutecne pri protoceni kola znatelne videt, dokonce v krajni poloze sestelovani brzdy se pri pomalem volnobeznem otaceni kola sam zastavi.
Ale at jsem to rval jak jsem to rval nic.
A nemuze se to krivit tim ze jsou ruzne utazene ty srouby co kotouc drzi ?
No zkusim tu rovnacku nekde sehnat. - Ceka me asi tedy mravenci prace pocitam. kousek po kousku to zkouset, nez se trefim do spravne mezery. Jak casto to rovnas.
..
mozna je lepsi mit uzsi mezeru mezi deskami - lepe je znat kazde vychyleni.
Přetažený šrouby jsou také špatné, to může o nějakou setinku už deformovat úchyt na náboji. A setinka u šroubů může být hned desetinkou na obvodu.
Menší mezera lepší není. U The One je to daň za tu jejich brzdnou sílu.
Při nasednutí na kolo se lehce někde něco zkroutí (nejspíš rám) a kotouč se vůči deskám pohne.
Při extra malé mezeře dochází až k extrému, že seřídíš na nezatíženém kole tak, že škrtá kotouč o vnější desku.
A po nasednutí se to dostane téměř k vnitřní desce.
Takže pak na nezatíženém kole si to trvale lehounce škrtá a třeba pak i škřípá při tlačení.
Pro rovnání kotouče s větší mezerou máš spoustu metod, jak ji zmenšit. Můžeš si při kontrole lehce přibrzdit, takže mezeru zmenšíš. A stejně je třeba vždy seřizovat vzadu blíže k vnější desce na nezatíženém kole (nebo seřizovat na střed na zatíženém), takže při kontrole rovnosti kotouče tam máš mezeru k té vnější desce minimální (nebo žádnou).
A četnost rovnání závisí od kola a také je o náhodě, jak se podaří kdy kotouč ohnout.
Na celopevňáku nerovnám téměř nikdy, tam kotouč běžně neohýbám. Na fullu jak se zadaří. Ono je to hned, když sem tam někam blbě vlítne nějaký klacek, kámen. Nebo sem tam zahodím v těžké technické pasáži při nouzovém vystoupení kolo a třeba spadne kotoučem na něco.
Snazim se vzdycky serizovat brzdy na zatizenem kole.
Krasne jsi mi vysvetlil, jak se ten kotouc da zdeformovat. Jsem si myslel, ze to musi byt nejaka vetsi rana, ale pravda je ze ty tlaky, nebo proste obecne veskere sily, ktere pusobi na stred, na desku atd musi byt obrovske.
The One ma velkou brzdnou silu diky tomu ze jsou desky tak blizko u sebe ?
The One patří k tomu nejlepšímu na trhu (ještě třeba Sainty) nejen kvůli té malé mezeře.
Ta malá mezera umožňuje jiný poměr velikosti pístku na páce a třmenu. Kdyby stejný poměr byl s větší mezerou, tak bude brzda mít hrozně dlouhý mrtvý chod páky.
Těch faktorů proč tak dobře brzdí tam je ale spousta (velikost pístků, desek, tuhost třmenu, páky, provedení, atd.).
Kdes tu šikovnou věcičku koupil?
Už ani nevim, mám ho dlouho. Bral jsem ho určitě z nějaké zahraniční shopu, protože tenkrát tam byl o dost levnější a hlavně u nás nedostupný.
Teď ho mají všude možně, např.
http://www.123kolo.cz/z1353-park-tool-dt-2...
Já myslím, že jsem za něj platil ze zahraničí ale pořád o dost méně, klidně i o 1/3. Fakt už ale netuším, už to nemám ani ve schovaných mailech, jak mám ten nástroj doma dlouho.
zalezi na prostredi v jakem jezdis, na vaze kterou brzdis a jak moc brzdis...
takhle dopadly zadni desky po cca 120km v totalnich sr***** (1.zavod), jezdene manzelkou
sam mam minimalne o 20kg vic a desky mi dokazou vydrzet i dost pres 2.000km
Hm tak to je maso. No pravda bahnem az tak casto nejezdim, brody nevyhledavam ale obcas projedu - ale aby to slo pres desky to se mi nestava.. Kamarad byl nekde kde bylo prisernyho pisku, foukal vitr a nadaval, ze mu choustali desky a vydrel do nich koleje.
Fakt je, ze kdyz jsem mel to kolo nove, tak mi nekdo rikal abych si dal pozor abych ti desticky nespalil, ze to pak nebrzdi vubec. Takze jsem se skoro bal brzdit. Ale pri garancce jsem se na to zeptal v servisu a tam je to dost pobavilo, takze od te doby si s tim hlavu nelamu. Cize bych mohl asi 500 km kdy jsem nebrzdil odecit :o)
Tady hodně záleží jestli vozíš organické nebo sintrované.
Totálně upéct v horách organiky, zvlášť když je tam menší kotouč, není až tak moc problém.
I když většinou když jen začnou přestávat brzdit, tak se jim pořád vůbec nic nestane a jakmile vychladnout (po zastavení otázka pár sekund), tak zase vše zcela ok.
Už nějaký čas jezdím pouze sintry (se 180/160mm kotouči), ty jsem ještě nikdy ani neutavil.
Organiky mají lehce větší brzdnou sílu na první zabrždění (když jsou desky studené). Jakmile se sintry zahřejí (což je tak po prvních 5s brždění), tak už brzdí lépe než organiky a hlavně si ten brzdný výkon drží. Organiky začnou mnohem dříve vadnout.
Když se tu řeší kotoučovky, napadla mě jedna otázka.
Jaké jsou rozdíly mezi kotouči? Rozdíl mezi 6-ti dírami a central-lockem chápu. Spíš mě zajímá proč se dělají takové ty děrované kotouče ve tvaru pily a tak. Je to kvůli váze a kvůli chlazení? Mají horší brzdný účinek?
Jsou všechny kotouče kompatibilní se všemi brzdami?
Nejsem si jisty jestli ti odpovim spravne, ale podle me je to vsechno kvuli vaze - odlehceni toho kotouce. Vice der - lehci kotouc, ale asi i lepsi chlazeni. Zaroven ale urcite muze dochazet k vetsi sanci deformace toho kotouce. Mene materialu = vetsi sance na zkrouceni.
Kompatibilni by byt meli pokud dodrzis velikost kotouce.
Compatible to tedy neni. Koupil jsem nejake levne 6derove a do M48x Shiman je proste nenarvu. Jsou o trosku tlustsi.
Líbí se mi tenhle:
http://www.kupkolo.cz/produkty/Komponenty...
a nebo
http://www.kupkolo.cz/produkty/Komponenty...
Do jakých brzd bych to cpal si domysli sám.
Pro ostatní: BB 7
Tak do BB& das asi cokoliv. Desticky se daji nastavit podstatne vic, nez na hydrach (tim myslim i pri vypustenem oleji).
Jinak uz jsem se o kotouc 2x spalil, ale nastesti nemam zubaty, protoze uz bych mel par trhancu ruzne po tele, kdyz jsem kolo nakladal, nekudy vlacel a tak podobne. 8-)
Oboje je typický příklad kotoučů, které velmi často dělají problémy (vibrace, apod.). Záleží pak na všem možném, takže někomu fungují ok, někomu ne.
Doporučuju kotouče, které jsou kulaté nebo nemají od kulatých moc daleko.
A díry spíše menší a případně více.
Škoda, mě se zrovna tyhle zubaté moc líbí. Pořád si říkám, jestli nejsou kotoučovky zbytečná zátěž navíc. S tím děravým kotoučem by se jejich váha trošku snížila.
To bych ani neřekl, takhle to v praxi při konkrétní nabídce na trhu nefunguje.
Gramařské drahé kotouče většinou takové šílené tvary a díry nemají.
Hlavně ale pokud nechceš vozit rovnou třeba 200mm kotouče, tak u těch menších rozdíly ve váze zase tak moc velké vůbec nejsou.
200mm určitě ne. Naopak přemýšlím, jestli by dozadu nestačil 140 mm kotouč a nebo rovnou ráfková brzda.
Nejsem gramař, ale přijde mi zbytečné k už tak dost těžkému rámu přidávat další těžké věci, které budou možná zbytečné.
Kotoučové brzdy patří do uvažované skupiny potenciálně nepotřebných součástek.