Následující článek není
určen osobám pravomocně odsouzeným do vězení, kterým bychom chtěli radit, jak
si ulehčit výkon trestu. Text je určen milovníkům jízdních kol a měl by jim
pomoci při správném posedu na jejich milovaném stroji, protože od správného
posedu se odvíjí nejen pohodlí, ale i výkon.
Zvlášť u ženské populace pozoruji často nesmyslně velké rámy, nejčastěji se jedná o trekingová kola, ale i horská s otřesně dlouhými představci. Taky jezdí děvčátka těžké převody, jako kdyby jejich kola neměla přehazovačku. Oblíbená je i vysoká pozice sedla. Při dojíždění pár kilometrů do práce se to asi dá vydržet. Chyba už asi nastává přímo v obchodě, kdy se neřeší pohodlí cyklisty, ale barva kola.
Pokud ženská nemá o správném posezu žádné ponětí, tak ji prostě ani omylem nepřemluvíš, že pro ni není to červený kolo, co se jí tak líbí, vhodný, ale že si musí koupit to modro-bílý :o)))
Poradit si nechá jen ta, co o správném posezu a o poměru výška - velikost rámu něco ví. A která ví, co od toho kola chce.
Občas také žasnu, na čem jsou některé dívky a ženy schopny jezdit - jejich budoucí problémy s páteří jim rozhodně nezávidím.
...no a pak jsou i takové ženské, které si poradit nechají a do roka a do dne zvládají nejenom to mraveniště, ale i červenou (hřebenovku v Beskydech) ;-)
Zvlášt u zámožné mužské populace pozoruji např. jev:...
na svém luxusním Lexusu dorazí se dvěma koly na střešním nosiči Thule - evidentně koupenými někde cestou?:-) - perfketně nablýskané a v cenové relaci kolem 60 000, Kč ,-/kus. Zastaví na hodně frekventovaném parkoviští, vystoupí v extra nóbl cyklistickém oblečku a sundají drahé oře ze střechy. Nasadí značkový blembák a luxusní multifunkční dvojité brýle a rukavice. Rozhlédnou se, zda-li na ně patřičně fšici čumí, nasednou a rozjedou se. A právě v tento moment příchází to nejkurioznější... Nenamazaný řetěz začne odporně chrastit a po snaze přeřadit začíná přeskakovat. Kolo se začíná vzpínat a řehtat a chystá se majitele shodit. Pán začíná ukrutně nerudně nadávat jako dlaždič na to, jaký že to krám mu to za ty strašný prachy prodali.;-)A v tuto chvíli bublina splaskne, sesedá se s kol dolů a nyní přichází na řadu šroubovák za 15 Kč ,- dobře pobaveného přihlížejícího ochotného cyklisty sedícího v blízkého předzahrádce u jednoho oroseného na obyčejném kole Author, který to vše poladí a srovná. Kola se upokojí, jejich majitelé také. Spokojeně poklábosí u jednoho oroseného - dělník se šroubovákem a majitel drahého vozu i kol. S podáním ruky se loučí a pár spokojené odjíždí.;-)
Taky mám rád takové ty rádo by cyklisty v nejlepším cyklistickém oblečení na hodně drahém kole, kteří si ale neumí ani zalepit píchnuté kolo. Nebo se mi líbí, když nějaký takový namachrovaný cyklista jede na svém drahém kole, přijde kopec a on sotva jede nebo dokonce kolo tlačí, protože nemá žádnou fyzičku a předjede ho někdo ve starém tričku na starém skřípajícím kole.
Jinak ten správný posed na kole je nejlepší prodiskutovat s prodejcem, kolo před koupí vyzkoušet, projet se na ním před prodejnou a říct svoje dojmy, ještě před prodejem si tak můžete nechat vyměnit sedlo nebo představec, zkrátka dobrý prodejce kolo rád přizpůsobí svému novému majiteli.
Ale oni to možná i umí - nebo to jako kluci určitě uměli a určitě si to pamatují. Ale prostě to dělat nebudou, protože na to maj / jsou přeci lidi.;-)
Do kopce občas často tlačím i já, ty ne?;-) Ale jednou jsem si natáhl nohu a tlačil a předjela mě babka s košíkem plným bylin na řídítkách na své vrzající ukrajině a povídá: " Není ti chlapče něco?Nemůžu ti nějak pomoc? " No, měl jsem chut´ jí říct, že by mě mohla třeba odtáhnout...;-) ale nakonec jsem to spolkl a řekl: "Ale, paní, leda by mě nějaká ta vaše bylinka vyléčila, co máte v tom košíku! " A ona na to: "To je lupení pro králíky, to by ti asi nechutnalo!";-)))
Tak to potom jo, přeci někdo nebude opravovat kolo, když má na to lidi:-)
Jinak kolo do kopce nikdy netlačím, jenom když mám nějakou poruchu nebo moje krosové kolo neprojede nějaký hodně rozbahněný úsek a nejde to vyjet. To bych si ani pak moc nezajezdil, protože bydlím na úpatí Drahanské vrchoviny, takže jezdím pořád do kopců a už to mám v nohách.
Je mi teprve 23 let, tak musím přeci vyjet každý kopec a zdraví mi zatím slouží (ťuk, ťuk na dřevo), až budu starý, tak taky budu možná nějaké kopce vodit, protože mi bude ubývat síly.
Jinak dobrý příběh!
asi nejezdíš do těch správných kopců :-)
Každý kopec jde (po použitelném povrchu) vyjet. A který nejde vyjet bez zastavení, k němu je potřeba se znovu a znovu vracet... :-))
Co je to použitelný povrch?
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-05-23_ECO-Arri/...
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-05-23_ECO-Arri/...
Spíš bych se bavil o nepoužitelným - když šutry a kořeny fungují jako zakládací klíny, když štěrk nebo písek se boří, když bláto prokluzuje... Prostě pokud kolo může jet a plynule zabírá, tak je povrch použitelný. No a asfalt a podobné povrchy jsou použitelné téměř vždycky. :-)
Něco takovéto? http://hekynen.rajce.idnes.cz/20090713_MTB...
Tak zrovna tohle se mi nelíbí. Pokud dobře vidím, tak je tam jen potok a žádná stezka. Nemyslím si, že by cyklisté měli jezdit lesem a loukami kde je napadne. Vím že to není masová záležitost. Zatím! Ale viz článek o Valašsku na kolech - s průvodcem se dostanete na místa, kam by jste se nikdy nedostali. A to je právě ta hrůza. Já osobně jezdím taky po lese, ale pouze tam, kde je alespoň nějaká cestička nebo pěšina. Prostě se mi kolo ve volné přírodě mimo stezky nelíbí stejně jako krosky, čtyřkolky a ofroudy. I když nadělá mnohem méně škody.
Já z toho taky nebyl 2 x nadšen. Ale podle mapy tam cesta byla. A byla. A pak náhle nebyla (ač v mapě byla)... Přece se nebudeme vracet... :-)
Ale jo, já to chápu. Taky takhle někdy na vandru zabloudím. Jen se bojím toho, že za chvíli se po lesích budou prohánět hordy adrenalinových cyklistů a dělat z něj oraniště a Václavák. Vždyť se podívej co dělají lyžaři v horách. Ty šílené sjezdy ze skal. A ještě je to sportovní disciplína. Děkuji, nechci!
Neviděl bych to tak černě. Hned v sousedství našeho města je docela pěkný les, v něm je několik luxusních dálnic, některé snad i někdo pravidelně zametá, na nich se projíždí davy lidí na echhtovních horákách a plnokrevných teréňákách, ale stačí zahnout trochu bokem na jen mírně hrbolatou cestu, kde je pár kamínků a občas nějaká malá kaluž a už tamn jezdíš téměř sám a když zajedeš hlouběji (stačí 10 km), tak už by se tam ledaskdo bál, jediné koho tam potkáš, tak budou daňci, občas divočáci a jen zcela vyjimečně někoho na kole, a to pořád píšu o udržovaných lesních cestách kudy projedou i auta a když se pustíš na náročnější pěšiny, tak si buď jistý, že za celý den nepotkáš nikoho.
S asfaltem musím nesouhlasit !!! Někdy v zimě jsem jel po asfaltce kolem rozvodněné řeky Bíliny a když jsem viděl, že před mostem kouká z dopravní značky jen to kulaté, tak jsem také vyměkl, vzal kolo na rameno a raději ten úsek přešel po mostě se železničníéí tratí ;-D ...
A povrchem byl v tu chvíli asfalt, nebo voda ? :-P
Mimochodem, při povodni v r. 1997 se kolega v práci tak tak nesrazil na kanoi s policajtským autem. On jel "po jezeře" a oni tam, kde bývala silnice I. třídy. Nedali mu přednost zprava :-))
V Evropě je větší množství asfaltů nebo tvrdých povrchů blízkých asfaltu, které tu nevyjede z nás téměř nikdo.
http://www.youtube.com/watch?v=-TKm-T_ne_k&...
http://www.youtube.com/watch?v=ulJsjynZEZc
Kdo vyjede tuhle betonku zvanou Via Scanuppia kousek od Trenta s max. stoupáním 45% bez zastavení až nahoru je bez diskuzí cyklobůh! Cca 1300m na necelých 7 km včetně odpočinkového 8% úseku uprostřed. Nejstrmější úsek třeba lámat na kašpárka ze sedla
Vyjet to jde, sem tam to nějaký nabušenec dá. Tak teď se ukažte všichni co tvrdíte, že se na dobrém povrchu netlačí... :-)
Jezdím 6 let s gpskou, takže mám velmi dobrou představu, co dám a nedám na lehkém tvrdém povrchu a tohle bych nedal ani omylem.
Na trošku těžším povrchu (tvrdý podklad, sem tam šutr, technicky nic náročného, jen se musí sem tam lehce zrychlit, nejde to celé krokem) jsem nedal ani jedno z těžších stoupání v ČR a to
Beskydy, červená značka Bílý Kříž->Bumbálka, úsek z Konečné.
Je to téměř celý 1km souvislého 20% stoupání s tím lehce těžším povrchem.
jj, stoupání na Konečnou je fajne ;-). Za sucha by se to ale dalo. Už jsem to zkoušel tuším 4 x, bohužel ale nikdy za sucha... Souvislých 20% to rozhodně není; prvotní úsek má jen 10%, pak se to zvedne na 20% a následně ztopoří na 30%. A pak následují šutry a kořeny... A dál to za mokra prostě nejde, klouže to...
Tak jsem se byl podívat přesně do traclogu.
Tady je souvislejší delší úsek
http://data.mlok.net/gps/beskydy/konecna.jpg
a ten má tedy o 1% méně a to průměrných 19%. A ten sklon se tam až tak nemění. 30% jsem tam celých nenašel nikde, na hodně krátkém úseku jsem našel maximum 28% (ale opravdu jen pár metrů, takže to moc ten průměr narušovat nebude).
Do kilometru už to doplňuje ten mírnější začátek a konec, ten jsem ani nebra v potaz. Jen jsem myslel, že to bylo více než těch 550m té výživné pasáže.
Jel jsem to dvakrát, jednou tam málem chcípnul a podruhé se ani nesnažil (šetřil jsem síly a díky tomu vyjel úplně všechno ostatní až ta poslední kopec s hodně šutry před Bumbálkou, ten nedal nikdo).
A tenhle jeden z Konečné kamarád vyjel celý v kuse (největší nabušenec v partě a dal to jen jednou, po druhé se necítil 100% ok a už to taky nedal).
Kdo chce zkoumat, tak v tom adresáři je i tracklog s názvem Bumbálka
http://data.mlok.net/gps/beskydy/
A tady ještě jednou, kde je to vidět více jako celek a je tam označený mírně jiný úsek
http://data.mlok.net/gps/beskydy/Beskydy...
A tak najdou se ve světě extrémy, bohužel jsem ještě na normální silničce nepotkal. Ale je to dobrá inspirace :-)
Jak se vlastně ta % počítají ? Už mockrát jsem se setkal s výhružnou značkou (12, 18, ale i 24 %), ale ve skutečnosti jsem tam na Sigmě ROX nenaměřil ani zdaleka tolik. Obvykle tak do polovičky. Takže i když na tom videu zvlášť jeden úsek vypadá víc než výživně, zbytek mi připadá sice krutě až neskutečně, ale 45% ?
Chtěl bych to vidět (a nejen vidět) na vlastní oči. :-)
Pokud naměříš do polovičky, tak to je hodně divné. Nemšá přepnuto na měření ve stupních? To by pak odpovídalo, v těch je to zhruba polovina (není to přesně; 45° je 100%; u malých úhlů to zhruba sedí na tu polovinu).
% jsou poměr výškového rozdílu a vodorovné vzdálenosti.
45% to v nejprudších pasážích opravdu má. Já to ještě nejel, ale už jsem se bavil s lidmi co to jeli. Ona to není žádná sranda nejen fyzicky, ale je to už takový sklon, že je to velmi obtížně i technicky i přes tvrdý povrch.
Osobně jsem jel v Chorvatsku cca 200-300m dlouhý úsek lehce přes 30%. A jel jsem to na biku s 22/34 převodem a bylo to na hraně (tedy už jsem měl dost problém to dát, o moc více bych nedal určitě). A bylo to první moje stoupání po asfaltu, kde jsem musel už řešit i techniku, to se mi nikdy jinde na asfaltu ještě nestalo.
A z BF už to třeba jeden nadřenec (velké marathony v ČR jezdí vždy v první padesátce, ale taky občas i do desítky) v kuse celé nedal.
To jen pro představu, že když už to někdo dá v kuse celé, tak je opravdu cyklobůh (vyjet to lze, už se pár našlo).
V ČR nevím o žádném asfaltu se kterým bych na biku měl s vyjetím problém.
Je pár výjezdů, kde i s lehkým převodem biku si člověk mákne, ale k nevyjetí to je pořád proklatě daleko.
Z těch náročnějších výjezdů po asfaltu mi jako první napadá Tanvaldský Špičák v Jizerkách. Pořád tam je ale pouze 20% v asi 150m a předtím a po tom kolem 16% (to už v delším úseku).
Abych to upřesnil - otázka"jak se to počítá" jsem myslel víc na ty, kteří značky umísťují. ROxka mi měří jen v procentech a vcelku věrohodně. Spíš jen potkávám značky s dost nadsazenými údaji, kde není ani náznak takového sklonu, ani v minimálním úseku. Naposled 18% z Unčína do Ubušína. Ve skutečnosti plynulých 12% bez zlomů a zatáček.
A takových případů jsem potkal mraky.
Ale abych to vrátil na začátek - netvrdil jsem, že všechno jde vyjet naráz. Psal jsem, že co nejde vyjet bez "focení", to je hodno dalších a dalších opakovaných výjezdů. Jednou by se to povést mohlo... :-)
Tak cedule je maximální sklon. Jak určují ale co je maximální sklon netuším. Bude záležet na jak moc krátkém úseku to určují.
Je mi jasný, že když v 5% kopci bude ostrý zlom, nebo zatáčka ve které bude i malý kousek 12%, tak tam prostě 12% značka patří. Ale jak už jsem psal, potkávám hodně kopců s naprosto nesmyslným označením, kde avizované stoupání není ani v minimálním úseku. A mnohdy se to ani zdaleka neblíží. Až zase takový kopeček potkám, poreferuju...
Jestli ta Sigma Rox měří jen dle barometrického výškoměru, tak ty maxima to moc dobře měřit nebude.
Vozím už několik let současně Polar (také vše včetně max. sklonu měří jen dle barometrického výškoměru) a gpsku. A z Polaru lezou pro max sklon často velké nesmysly. Celkové nastoupané metry bývají v celku ok.
Samozřejmě ale ty značky mohou být také dost mimo.
Nevíte někdo náhodou, kolik % je to na horu Říp?
Dnes jsem tam byl poprvé v životě, mám na silničce nejlehčí převod 30/30, ale už dlouho nepamatuju, že bych na něm musel jet dokonce vestoje (aby se to nezvedalo na zadní).
Bohužel jsem jel jen k té první vyhlídce, protože jsem tam byl poprvé v životě a kdybych věděl, že je kopec tak krátký, tak to zkusím až nahoru, ale raději jsem šetřil síly ještě na cestu domů (celkem 152 km a trochu foukalo) :-( ...
Tak jestli jsi to vzdal u první vyhlídky, tak si ten kopec můžeš klidně odškrtnout, protože už jsiměl to nejhorší za sebou :o)))
Dojel jsem právě k té první vyhlídce, co je na té první fotce, kde tuším i zároveň končila betonová cesta (bylo na ní vidět, jak tam i auta pěkně "gumovala") a funěl jak lokomotiva ;-)
Sice můj převod 30/30 asi pro někoho působí na silničce "směšně", ale neumím si představit, že bych to jel na normální silniční převody, když to navíc (asi) opravdu ani tak nešlo jinak, než vestoje.
Pak už opravdu takové kopce nebyly (a proti Milešovce, anebo Bořeni hlavně až nahoru krásná cesta...), tak to zamrzelo, že jsem to nezkusil až nahoru (síly jsem ještě nějaké měl), ale přecejen jsem nevěděl, jak je to ještě nahoru daleko a pak ještě domů nějakých 75 km a nevěděl jsem, jestli také nebude foukat, tak jsem raději od vyhlídky zbytek nahoru tlačil :-( ...
Škoda, že ani nebylo moc vidět do dálky (viz. další fotka) a ještě že je i dnes podobný opar a ještě navíc větší vedro, protože to by mne asi trefilo, kdyby bylo jasno ;-)
Jj, tam se to láme.
A stejně jsi dobrej, já jsem schopná ten krpál ztěží vytlačit, natož vyjet :o)))
Copak to, nohy kupodivu moc nebolely ani na konci výletu, jak jsem se obával (jel jsem raději "pohodově" a ještě si s sebou pro jistotu vzal alespoň banán, i když výlety do 130-ti km jezdím jen s vodou), ale posledních asi 50 km už jsem vůbec nevěděl, jak mám sedět ;-D ...
Takže mne teď v souvislosti s tím "dobrým sezením" tak napadlo - mne většinou začíná "nedobře sedět" (už to opravdu hodně bolí) tak někdy kolem těch 80-ti km jízdy.
Je to "v normálu", nebo máte někdo lepší sedačky a bolí vás to až (o hodně) později, anebo dokonce vůbec?
Pokud sedlo opravdu sedne, tak není problém ani třeba 8h čistého času jízdy.
Na silničce na 80km, tak to bych už dávno hledal lepší sedlo. To je proklatě brzo.
Akorát najít to ideální sedlo vůbec není jednoduché.
Tak to jsi mne moc nepotěšil - spíš jsem vžycky myslel, že je to normální, ale co bych chtěl, když je to originál sedlo, se kterým jsem v roce 2007 kolo koupil, když mi nabourali Favorita.
Přesto je zatím nejpohodlnější z těch, co jsem měl na Favoritu z roku 58 (ještě po tátovi).
Původní kožené už bylo hodně rozbité, pak jsem zkoušel ještě 2, přičemž gelové bylo kupodivu horší, než to tvrdé.
(gelové tlačilo uprostřed a se žlábkem zase po stranách, tak to asi chce kompromis, anebo jiný rozměr)
Tohle je také kožené, tak do 60-ti km o něm skoro nevím, ale pak to postupně začne.
Mno ale zatím jsem bohužel pořád ještě bez práce, tak bude holt muset pozadí ještě nějakou dobu trpět ;-( ...
Já jsem tam teda nikdy nebyl, ale teď na to koukám do mapy a on to je slušný zvedák. Z vesnice z 280 jdeš na 460 m a to vlastní stoupání je z 320 m nějakých 390 m vzdálenostních na vyhlídku, která je na 400 m a mě to vychází 20 % stoupání, a na vrchol to je ještě 60 výškových na asi 390 m vzdálenostních, takže až nahoru ještě slušná zabíračka.
Celé stoupání: 790 m, 138 m up, 17,4 %
Na vyhlídku: 320 m, 69 up, 21,5 %
Posledních 100 m před vyhlídkou, 29,9 m up, 29,9 %
160 m za vyhlídkou odpočinkových 16 m up, 10 %
následně 150 m, 35 m up, 23,3 %
konec 160 m, 18 m up, 11,25 %
Použitelný povrch je všechno kromě hodně kamenité cesty s volnými kameny, blátivá cesta rozježděná od traktora nebo rozdupaná od koně a potom taky namrzlá cesta, jinak se dá snad všechnno vyšlapat. To asi ronda myslel.
Tento se nezdá, ale je to peklo. Podklad je kamenitá šotolina. Problém je v tom, že před tím se jede cca 15 km do kopce a pak zde již není mnoho sil.
Je to trasa vedoucí z Kaprunu přes Maiskogel na Langwied 1.976 mnm. Dojede se k prvnímu přestupu když se jede lanovkou na Kitzsteinhorn. Jezdí se zde známý uphill závod - Bike Infection . http://www.youtube.com/watch?v=5TRmx9WjWgc
A jezdíte také na kole, nebo jen vymýšlíte zábavné příspěvky??? Kopců s přijatelným povrchem, co nevyjede skoro nikdo znám několik :-)
Šup sem s nima, rádi zkusíme co se nedá vyjet :-)
1. co je luxusního na Lexusu?
2. kolo po 60 tis nemá cenu kupovat
3. šaty dělaj člověka
4. nosiče Thule jsou nejbezpečnější
5. pořádná přilba zachrání život
Když vyjíždě socky ze škodovky na autorech tak je to hroznej pohled.
Měl bych dotaz. Na kole se mne sedí dobře, sedlo mám dostatečně vysoko, nesedím na zadku ale na hrázi, řidítka mám taky řekl bych celkem dobře umístěná, ale bolí mne z kola záda. Kde může být problém? Může to být tím že nejsem úplně vytrénovanej? Nebo je to posedem?
Špatným druhem kola?
Skoro vždycky tohle u mě dělal moc "dlouhý" posez. Zkusil bych posouvat sedlo co nejdál dopředu, zkracovat nebo zvedat představec (je-li stavitelný). Bolesti zad jsou svině, ale někdy jim stačí s něčím pohnout o 1 cm a zmizí.
Ovšem pokud tě bolí záda spíše nahoře (krční/hrudní páteř), sázel bych na malou výšku řídítek nebo příliš těžkou helmu. Řídítka zvednout (vytáhnout, zvednutější představec, vyměnit za vlaštovky apod.), helmu zahodit a koupit lehčí. :-)
„Změřte rozdíl mezi horní plochou sedla a nejvyšším místem řídítek. Tento údaj by měl být v rozmezí:
• 0 až 2 cm pro výšku postavy pod 163 cm
• 3 až 6 cm pro 163 až 173 cm
• 4 až 8 cm pro 173 až 183 cm
• 6 až 10 cm pro výšku postav nad 183 cm.“
A ten rozdíl je do mínusu či do plusu?;-) To je docela dost podstatné...
Dále:
„Pokud budete sedět příliš vzpřímeně, nadměrně zatěžujete páteř při přejezdech terénních nerovností. Příliš natažená (předkloněná) pozice pak omezuje dýchání a přetěžuje některé svalové partie.“
Můj ortoped i já z osobních praktických zkušeností a zdravotních následků máme zcela opačný názor:
Nikoli sedět vzpřímeně ale sedět PŘÍLIŠ PŘEDKOLONĚN je rasovina na bederní a krční páteř. Hlavu musíte mít při jízdě trvale násilně zakloněnou, aby jste viděli. Rovněž trvalé silné předklonění je pro bederní páteř nepřirozené a proto způsobuje obzvláště při svalové zátěži bolestivé stavy i různé ústřely. V dloudobém horizontu pak trvalé následky. Navíc se vám opotřebovává zápěstí, kdy ležíte s vyvrácenými zápěstími na řídítkách. Ale to tam bylo zmíněno správně.
Ta doporučená čísla tedy nevím nevím...
Sedlo mám skoro na úrovni řídítek, a přitom měřím něco kolem 182-184cm. Přesto se mi na kole sedí dobře ;-)
Ono asi taky hodně záleží na délce nohou, podle toho se pak odvíjí právě délka sedlové trubky. Včetně toho, že různí výrobci mají různé geometrie kol... Takže se to takto nedá moc zevšeobecnit.
Ta doporučená čísla jsou dost mimo. Sem tam někomu to tak vyjde, ale pro většinu rozhodně ne.
Měřím podobně (asi 182-3cm) a vozím řídítka 1-3cm výše než sedlo (jak které kolo) a přitom nemám posed ještě nijak extra narovnaný, mám prostě jen hodně krátké ruce + průměrně dlouhé nohy.
V mojem okolí až na jednu vyjímku nevozí řídítka pro vyšší postavy (180cm+) nikdo tak nízko. Nejčastěji zhruba řídítka ve výšce sedla (někdo těsně pod, někdo těsně nad).
Jeden kamarád zase vozí extrémně níže řídítka a to cca o více než 20cm níže než sedlo. Přesto nemá vůbec nijak moc chrtí posed, jen je vyšší + má ruce jako opice.
A jak píšeš, záleží na délce nohou. K tomu dále třeba hrozně moc záleží na poměru délky stehení a lýtkové části nohy, na délce rukou, trupu, atd.
To ale zdaleka není vše. Kromě proporcí hrozně moc udělá i ohebnost, jak moc se kdo při jízdě hrbí, atd.
A nakonec preference posedu jestli někdo chce spíše chrtí nebo turistický.
S tou šířkou řídítek u sjezdových kol, tam to také moc nesedí.
Nevím co je myšleno šířkou řídítek u běžných MTB kol, jestli rovná 58cm nebo vlajdy 62-68cm nebo jiná šířka?
Na DH se v tuhle chvíli už hodně vozí i neskutečné šířky typu 80cm
http://www.pinkbike.com/news/Kore-Flat-Bars...
"Obecně se šířka řídítek odvíjí od šířky ramen, oba rozměry by měly být totožné."
Tohle je už úplná kravina. Tohle trošku platí pro silničky, ale ani tam to není dogma.
U biků to neplatí vůbec. Kdyby se tím někdo s úzkými ramení řídíl a uříznul třeba OS řídítka na 40cm, tak nemá naprosto šanci, tak nejen že to bude naprosto špatně ovladatelný bike, ale hlavně se mu na řídítka ani nevejde co je třeba (to už tam nemusí při OS řídítkách dát ani celé gripy, o řazení a brzdách ani nemluvě).
U biků se vozí širší řídítka než ramena a docela často opravu o hodně. Klidně i řídítka o 20-30cm širší než ramena. Osobně vozím třeba o 20cm širší řídítka než ramena a to mám je 62cm vlajdy.
S tím sklonem představce je to také hodně divné doporučení. Tam je základem zvolit správný rám (tedy např. zvolit rám s delší hlavou, pokud potřebuju řídítka výše), případně nechat podložky pod představcem. Dohánět to 50st. představcem je nutné pouze tehdy, když něco při výběru kola hodně zvorám. Se sklonem 50st. nelze postavit rozumně se chovající kolo, protože pak nebude téměř žádná váha na předním kole. I když někdo chce supernarovnaný posed, tak je třeba dostat pak řídítka aspoň mírně více dopředu a to s 50st. představcem nejde.