Minulý pátek jsem se díky bratrům Zemánkům poprvé svezl na ležácích AZUB. Taky u toho byla moje manželka, která se doma projevovala značně skepticky. Po svezení skepse zmizela. U mě se dostavila spokojenost až nadšení. V zásadě jsem rozhodnutý - ANO. V čem, ale nemám jistotu je volba varianty řízení. Nejdelší čas jsem strávil na kole s dolním řízením /variantu horní jsem hned na začátku vyloučil/ kapku mi tuhly ramena, určitý pocit strnulosti. V úplném závěru, před odjezdem domů, jsem ještě krátce projel variantu s horním řízením a zdálo se mi to pohodlnější. Tak jsem trošku nahlodaný. Vím, že většina diskutujících uznává spíš spodní, ale přesto se dovolím zeptat- CO VY NA TO? Má horní řízení nějaké výrazné zápory? Která varianta poskytuje aerodynamičtější posed? Dá se kolo s horním řízením tlačit za řidítka? Co rozjezd a jízda do kopce? ATD. Budu vděčný za jakýkoliv názor. Jsem naprostý novic, ale jednoznačně chycený do pohodlného křesílka. Děkuji.
Mám horní řízení, ale zatím jsem výrazný zápor nezaznamenal, snad jenom, že bezdrátový cyklopočítač je na řidítkách dále než 60 cm od vysílače a při slabších baterkách vynechával. To jsem vyřešil umístěním asi do poloviny svislé trubky řidítek.
Použitím opěrky hlavy strnulost krku a ramen zmizela. A teď výhody: na řidítkách mám navěšeno dost věcí - dvě zpětná zrcátka, houkačku, blikačky, mapník, rádio, suším na nich potítko. Předminulý pátek jsem na ně dokonce přikurtoval deštník a jel jsem déšť nedéšť.
Do kopce se dá kolo vést v pohodě jednou rukou. Když sebou třísknu o zem, tak se mi řidítka neohnou. Počkej si ale, co nato dolňáci.
No prosím tři minuty po sobě dva různé názory. Byl jsem zvědavý co napíšeš a na to pohodlnější přimontování spousty věcí jsem fakt zapomněl.
Já preferuju spodní řízení - nějak mi nesedí ta trubka mezi nahama :-)
Zdravím nově infikovaného. Tyhle otázky mě taky zajímaly, takže když jsem po likvidaci modelu 2002 o auto kupoval ojetou 4ku, která měla horní řízení, nechal jsem ho tam a dokoupil sadu spodního řízení. Najezdil jsem s horním asi 300km a pak jsem to nevydržel a vyměnil za spodní, takže většina mých zkušeností s horním vznikla v zimě a časně z jara.
Takové jakoby tuhnutí nebo strnulost jsem taky pozoroval, nijak zvlášť moc nepříjemné to nebylo, pořád lepší než ty strnulosti co produkoval kdysi můj vpřímený treking, nicméně mám rád dlouhé trasy (i nad 100km) takže tohle už by mi začlo malinko vadit. V zimě tak daleko nikdy nejedu, takže v praxi jsem vliv délky výletu moc neověřil.
Tlačit za řídítka to hlavně do prudkého kopce asi příliš nejde, protože jsou sklopná dopředu, takže hlavním tlačným bodem je stále vršek sedla. Nicméně s tím horním se to dá řídit kdyš se to vodí i bez ohýbání a naklánění dolů, což je malinko pohodlnější. Jako zápor spodního řízení nebo klad horního to pro mě je spabé, protože kopec který nevyjedu je takový, do kterého to ani tlačit nejde a musí se to vynést:-).
Rozjezd a jízda do kopce: Na rozjezd to nemá sebemenší vliv, možná se snadněji nasedá na kolo které stojí čumákem do kopce, protože si ho za řídítka snadněji přidržím. Při jízdě do prudkého kopce možná raději spodní, všiml jsem si, že se jich někdy držím a trošku za ně i tahám, zatímco s horními to tahání jednak nepománá při šlapání a jednak způsobuje klikatou jízdu.
Okousek aerodynamičtější jsou horní řídítka. Při vyšších rychlostech (odhaduju tak nad 50km/h) je malinko poznat když mám paže podél těla na obou stranách a jsem vlastně širší. Při jízdě po rovině se to samozřejmě z principu projevuje taky, ale není to tak poznat. Začátečník, který není sžitý se svým kolem, to možná pod 30km/h ani nerozezná. Já už poznám i že v zadním kole není 100psi ale 80 i bez měření, jen tím, že jedu někde kde jezdím často tak to cítím, takže ten aerodynamický rozdíl možná přeceňuju.
Napadá mě jeden výrazný zápor horního řízení a to je pasivní bezpečnost. Ti co mě neustále prohlašují za sebevraha protože už jsem měl dvě nehody se teď asi ušklíbají, ale já se cítím líp když ležím shora na kole, a při pádu nepotkám žádnou jeho část, než když jsem obkročmo omotaný kolem toho kola.
Menší nevýhoda je v tom, že za spodní řízení se to kolo dobře nosí (přímo za rukojeti, pokud není na nosiči víc jak příruční zavazadlo, je to celkem vyvážené a dá se s tím takhle celkem pohodlně po schodech). S horním se to musí brát nějak za rám, za celou dobu jsem se nenaučil nějaký grif co by mě uspokojil, zůstalo to nepohodlné a nemotormé.
Celkově se mi horní řízení líbilo při jízdě po Brně, kde se občas hodí být ještě užší než horské kolo a kde se hodně manévruje. Zkušenější jezdec umí totiž v malé rychlosti využít i plný rejd toho spodního řízení a s hormí se velice rychle naučí otočit se v ještě menším prostoru. Ale i to spodní řízení mám na doraz tak strašně málokdy (a vždy vědomě a úmyslně), že to nepředstavuje ani ve městě nějaký handicap. Další výhoda co do obratnosti se projevila u nás doma, protože z dvoukřídlých dveří bytu se jednoduše otevírá jen jedno a je tam 58cm. Spodní řídítka mají cca 63cm, takže to jde jak ježek do klece - všechno správně natočit a nasměrovat a obrnit se velkou trpělivostí:-). Pokud máš doma dnes měžné alespoň osmdesátky dveře, tohle tě netrápí.
A konečně pokud chceš provést důkladnější srovnávací test, kup spodní řízení a já ti půjčím ta horní řídítka co mi tu leží. Přemontování brzd a řazení je sice otrava, ale pokud hodláš zkusit nějakou takovou kilometráž jako já než to budeš dávat zpět, není to tak hrozné.
Když ty Jirko všechno vyšlapeš, a v Bílých Karpatech jsi jezdil stále na špici. Proto jsi nemohl vidět, jak "elegantně", na konci pelotonu, strkám kolo za řidítka i proti tomu hnusnýmu větru.
A co takhle vyzkoušet to s obojím řízením najednou? Nemusel by předělávat brzdy a řazení.
Už mě to napadlo, ale musím si vybrat, kam to dám, a z toho druhýho tam přehmatávat.
Ještě mě napadlo, že když se jede přes příčné prahy nebo retardéry, tak se za spodní řídítka podržím v sedle a rychlostní limit neexistuje. Na tom stejném prahu me to s horním řízením vyhazovalo ze sedla a muselo se kvůli tomu brzdit.
Volila bych zlatou střední cestu !
jo tak ta zlata stredni cesta taky existuje
tu sem pouzil ja na preglejce a ocelaci :-)
n.
Myslíš ten obrovský "volant"?. To je asi nejpohodlnější horní řízení co jsem kdy zkusil. Bohužel taky nejohyzdnější co jsem kdy viděl:-).
ok beru ze pokud by to nebylo z prekopanych nastavcu, ale z ohle trubky tak je to hezci, ale pochybuju ze to je sirsi nez spodni rizeni..
ale zas na druhou stranu kdyz mi na to spadne kolo tak se mi protoci prave ta objimka nastavcu a nic se neohne...
a pohodlny to je to si pis, akorat ze to nejde na vsechny kola a jezdce....
n.
O to provedení nejde, mě to připadlo škaredý i u Speedmachine, Zoxů a jiných co to mají. A třeba Speedmachine je jinak celkem pěkný kolo, ale ta verze s tímhle řízením je prostě škaredá.
Já sem pro spodní řízení už pro to pohodlí...Ale přidám obrovskou výhodu která tu byla zmíněna jen nepatrně.Za spodní řízení se to kolo opravdu lépe nosí, a co víc... Naučil jsem se když vyjíždím obrubník, si kolo za jízdy přizvednou pod zadkem, udělám pár rychlých kroků a rovnou zase hupsnu na kolo (vypadá to jako když si posranej člověk táhne pod zadkem záchod) nemusím slejzat z kola a neztratím čas a plynulost...
Mám spodní, všeobecně známé výhody tu nebudu rozmazávat, jen podotknu, že i přes všechny nevýhody bych za horní neměnil. Tak tedy nevýhody dolních řidítek:
1. Řidítka jsou široká, těžko se kličkuje mezi auty, stromy v lese, patníky atd.
2. Řidítka jsou nízko, což se pozná při průjezdu vysokou trávou, kopřivami atd.
3. Řidítka mají omezený rejd. Mám to daný na poslední dírku, ale i tak se kolo otočí nanejvýš o 45°. Při normální jízdě se to samozřejmě nepozná, ale kdo je zvyklý otáčet se na stojacím kole na místě (třeba na úzkém chodníku) jako já, tak mu bude řízení připadat neohrabané (ale lepší, než auto).
4. Řidítka jsou velmi zranitelná. Je to jediná součást kola (s vyjímkou 1x ohnuté a zpět bez problémů narovnané trubky na přesmykač), kterou se mi podařilo při pádu opakovaně zničit. Originální řidítka a hlavové složení Azub nejsou z příliš pevného materiálu (asi kvůli hmotnosti). Na druhé straně brzdové a přehazovací páky to vždy vydržely bez ztráty funkce.
5. Nepřímé řízení je mechanicky složitější, než přímé, tedy je zde více příležitostí k nějaké závadě. Může se zlomit táhlo, rozpadnout kloub, zlomit takovýten plech s dírkama atd.
Přes všechny popsané nevýhody preferuji dolní řízení.
Taky mám spodní a za horní bych taky neměnil. Já jako jedinou nevýhodu vnímám, že si nemůžu před sebe dát "mapník". Jenže s horním řízením jsem se také párkrát svezl a i když to bylo vždy jen na pár hodin, tak ho nechci prostě proto, že je mnohem méně nepohodlné. Řeknu takhle: Sedni si v obýváku do svýho oblíbenýho křesla, dej si něco pod nohy a uveleb se. Pokud dáš ruce před sebe do výšky asi to moc pohodlný nebude, co? Jo dá se tak jet a dá se to vydržet, ale proboha proč?!? Zato když se opravdu uvelebíš a spustíš ruce podél těla, tak na mým kole přesně v těhle místech nahmatáš řidítka. A to pohodlí prostě za nic nevyměním. Kvůli tomu to lehokolo mám. V klídku, v pohodě a absolutním pohodlí se přesouvám poměrně velkou rychlostí z místa na místo. Horní řízení považuju za krok k nepohodlí tedy za krok zpět ke "klasickému", ale proti gustu žádný dišputát Honzo.
Někteří by tu mohli ještě zmínit výhodu horního řízení v tom, že není vidět pivní mozol, kdo má nějaký. To náš případ není.
Horní řízení bych možná používal kdybych měl jedno kolo navíc jako městský dojížďák do školy a podobně. Právě kvůli obratnosti, vodění kola atd. Ale asi by mi zase vadil nepříjemný pocit z trubky mezi nohama. Dokud můžu mít jen jedno kolo, a nestrojový park o deseti kusech z nichž bych si vždycky před jízdou vybral jeden, tak jednoznačně spodní řízení. Mapník mi taky chybí, ale když jsem jel s druhými brašnami pod sedlem, vytahoval a schovával jsem mapu za jízdy do jedné té postranní kapsy a šlo to v pohodě.
Já strkám mapu mezi sedlo a drátěnku. Jde to, ale není to nic skvělýho. Musím jí pak při dívání držet a nemám jí stále v zorném poli pro rychlé nakouknutí. Ale to opravdu při jízdě vnímám jako jedinou nevýhodu. I když taky tam vlastně nemůžu mít ten držáček na Korneto jako pan Richard :o))
Jsem asi jeden z mála, který preferuje horní řízení. Na Maxu jsem začínal se spodním, ale po několika pádech, kdy při posledním jsem ohnul jak řidítka, tak tyčku řízení i spodní díl s dírkami (kolo nešlo ani vést po silnici) jsem přešel na horní řízení a jsem spokojen. Žádnou strnulost nepociťuji, jde o to se pohodlně rozvalit v sedačce stejně jako dolňáci a ruce volně položit na řidítka. Další výhody jsou ještě v lepším umístění (a možnosti ovládání) cyklocomputeru a dále vidím na řazení co mám vzadu za převod (na to jsem byl zvyklý z klasiky). Pokud se týče řazení myslím si, že pro horní řízení je lepší otočné (mám Sram X7) s ukazatelem (jde libovolně natočit). Při pohodové jízdě ještě položím ruce co nejblíž k představci, palce na brzdové páky, opřu hlavu a.....
A ještě jedna výhoda: jdou použít brašny banány, které mají lepší těžiště (pro tyto jsem ještě trochu zkrátil a upravil nosič Azub.
To je zajímavé, taky jsem hledal rukama pohodlnější pozici a taky to bylo blíž ke středu dlaněma a prstama přes řadící/brzdové páky.
Na Azub 4 jsem přehodil přes rám pod sedlem dvojbrašnu pro nižší těřiště nákladu a jenom malinko to omezilo rejd spodních řídítek, nic co bych za normální jízdy pocítil.
Ano, i já občas opřu ruce dlaněmi o řidítka a prsty dám volně přes brzdové páky. Vhledem k mé postavě jsem ale dal širší řidítka (65cm)
Já vidím na ukazatel řazení i na spodních (teda jen na zadní, přední jsem ulomil, ten je ale zbytečný, ten řetěz mám před očima)
mame doma lehokolo vlastni vyroby s hornima riditkama a jako hlavni nevyhodu bych uvedl, ze pres trubku riditek neni dobre videt na cestu. Riditka jsou totiz presne ve vysce, kudy koukam do predu pri pomale jizde ve slozitejsim terenu -- lesni ci rozbite cesty. Ma bezne silnici je to OK.
Já tam mám na Azubu Maxovi šlapátka:-)
Nazdar lehocipedisti. Já jezdím už druhý rok s horním řízením a zatím o spodním nepřemýšlím. Jako jasnou výhodu horního řízení vidím v lepší manévrovatelnosti, dále možnosti upevnění počítadla a asi nejdůležitější je pro mě zrcátko. tubky mezi nohama se nebojím, protože je sklopná a navíc při čelním nárazu je jezdec zapřený o šlapátka. Jasnou nevýhodou je však horší přehled terénu těsně před kolem, ale časem je to jen otázka předvídavosti. Přiznávám však, že jezdím jen po silnicích - s Bacchettou. Se spodním řízením jsem ujel jen pár set kilometrů na Street Machine a přišlo mi nepohodlné, nestabilní, ale je to možná i celkovou konstrukcí kola.
Street Machine - myslíš tu od HP Velotechnik? Právě včera mi přišli prospekty z Německa a myslel jsem si, že je to naprosto špicovej stroj. Zvláště se mi líbilo, jak je řešený spodní řízení, kdy není použito táhla. No a ty teď napíšeš, že to stojí za... Od Bacchety máš jaký typ? Někdo je dováží do ČR nebo se jedná o dovoz individuální? Děkuji za info.
Streetmachine jsem vyzkoušel a neohromila mě. Geometrie podvozku je možná ještě o chlup lepší než u Azubu 4, ale to přímé řízení ja tokové divné, nevím jak to popsat, ale není to tak příjemné do ruky jako to Azubovo. Asi do dělá kormidelní efekt, že to kolo neřídíš, ale kormidluješ.
Streetmachine není dobrý příklad, za její jediné mínus bych považoval právě to provedení řízení. Jinak je skvělá, ale to mínus je fakt velké.
A zapření do pedálů nepomůže když jde o takový náraz, který by hrozil úrazem o tu trubku. Mám to vyzkoušený, a prostě z toho sedadla vyletíš dopředu. Brždění se nohama udrží sebevětší, slabé nárazy možná, ale větší náraz je bez šance. Je to jako chtít skočit ze stolu na podlahu a nepokrčit nohy při dopadu.
No já jsem na streetmachine nejel a le na svém prvním lehokole jsem měl to řízení udělané stejně a bylo to v pohodě. Na novém kole mám řízení přez táhla - podle mě je to o zvyku.
Ty táhla mají nevýhodu - a to že třeba u azubu bych měl strach že mi praskne ten kloub - už to tady někdo psal že se mu to stalo (na svojem kole mám velké kovové klouby ) ....
Je to tak, použití táhla vytváří na kole jeden kritický systém, jehož selhání si nemůžeš dovolit. Nicméně i ten plastový kloub musíš napřed nějak poškodit, aby selhal. Mě to nevydrřelo jedinkrát, a to byl střet s Avií, kdy vytržení táhla z kloubu nějak nepředstavovalo hlavní problém:-).
S přímým řízením si myslím hodně záleží na vzdálenosti řídítek od hlavového složení směrem dozadu. To tvoje kolo byla konverze bikrosu a sedělo se dost blízko předního kola (celé to mělo malý rozvor), zatímco Streetmachine je velice podobná Azubu 4ce, takže aby to přémé řízení bylo možné, je tam dlouný představec (nebo spíš zástavec?:-)) a řídítka jsou ohlá směrem dozadu. I tak má jezdec ruce dost vpředu a ve výsledku vlastně při zatáčení doprava přitahuju pravou rukojeť přímo k sobě a ve velkým rejdu musí levou pustit. Možná mám krátký ruce, ale prostě mě ten pocit z řízení u toho stroje nějak neoslnil. Což vzhledem k jeho renomé a ceně mě dost překvapilo.
Výhodou řízení Streetmachine je ten spodní nosič zavazadel, pod sedadlem, kde má 4ka řídítka.
nojo, jenže jeden karambol to třeba vydrží, neviditelně se to nalomí a praskne to až někdy časem samo kdy to nečekáš. Jinak ale taky nevidím na nepřímém řízení nic děsivého. Má to 100% aut a jezdí si v pohodě. Přímá řidítka se taky můžou povolit.
To je fakt, zažil jsem na treku, že mě naloženej spadnul na zem, řídítka jsem narovnal, což šlo ztuha, ale pak to najednou na nějaké polňačce ve vyjeté koleji nechtělo poslouchat. Vlastně ta samá situace jako s neviditelně nalomeným táhlem.
Ahoj, vážně uvažuju o zakoupení staršího Maxe se spodním řízením. Problém mám v tom, že jsem na leháči ještě pořádně nejel a mám obavy že to spodní řízení bude pro zelenáče náročnější na "zvládnutí". Je možné aby "leho-zelenáč" zvládnul kolo se spodním řízením bez rizika likvidace sebe nebo "nového" miláčka" ? Díky
Já to zvládnul a spousta dalších taky. Když svoje kolo se spodním řízením někomu půjčuju (dost často) tak to 90% lidí zvládne téměř okamžitě a jede. S horním řízením je možná začátek snažší, ale co se mě osobně týče, tak je to méně pohodlné a problém s tím nebyl.
Chvíli ti bude připadat, že okamžitě spadneš. To tě po pár metrech přejde a pojedeš. Po cca 300 kilometrech budeš mít pocit, že to máš naprosto v pohodě v ruce. Po 3000 km ten pocit bude asi o 400% lepší a nebude ti vadit ani terén, ani pomalá jízda, ani obrubník, ani úzká cestička, ani pomalá jízda.
Pánové! Dohadujete se zde zcela zbytečně. :-)))Vyzkoušel jsem horní řízení na Azub Cé a musím-li ještě vzít v potaz řidítka horní nacpaná v rozkroku u AZUB 4/5/Max, což mi na Azub Cé rozhodně nehrozilo(dlouhý přestavec silně ve předu), není z hlediska pohodlnosti co řešit. Riziko impotence po nárazu do trubky v případě pádu nemohu pánům rozhodně doporučit:-)))Rok jezdím spodní řízení na AZUB 4 a chystá se Hardcore - jak jinak že - než...... rovněž se spodním řízením. :-) S kolem se spodním řízením jsem se i svalil a firma AZUB toto již ošetřila otočným představcem, takže po pádu se spodní řídítka neohnou nýbrž se protočí v představci. Narovnáte do vodorovné polohy a jedete dál. Jelikož jsem si na spodní řízení ještě před pádem prozřetelně namontoval chrániče rukou ze 4-kolky, tak to při pádu neodnesly ani klouby rukou, ani páčky, ani loket, nýbrž tento chránič. Funguje to skvěle. Jedinou nevýhodu spodního řízení vidím v jeho šíři, kdy před cpaním kola např.do vlaku musíte otočit řídítka vertikálně právě v představci, abyste tam kolo dostali dveřmi, což se mi u AZUB Cé s horním řízením rozhodně nestává. To pohodlí spodního řízení je ale k nezaplacení!!!Horní řízení jsem jezdil dva roky na Azub Cé, kde máte ruce ještě dále od těla než na AZUB 4/5/Max s horním řízením a ruce mít neustále před sebou ve výši ramen a nacpané na těle u AZUB 4/5/Max mi přijde velmi, velmi nepohodln!!! Ruce Vás po delší jízdě bolí a odkrvují se. Rozhodně bych zde nehovořil o nějakém pohodlí.Co se týče omezeného rejdu předního kola u spodního řízení, tak pokud nezahýbáte až "za roh", tak to v životě nepocítíte!:-( Naopak, pokud překročíte i u horního řizení jistý rejd předního kola, hrozí vám střet vaší paty s předním kolem. Po dvou letech horního a roce spodního řízení moje resumé: Rozhodně spodní!!!
----------------------
Pro začátečníka bych ale volil raději horní řízení, pokud by se se spodním řízením cítil nějak nejistě. Po roce- po dvou letech - po zvládnutí techniky lehojízdy- bych to jako Jirka nechal u AZUBu prostě přehodit na spodní, pokud bych o něšj ještě stál - cena setu spodního řizení není totiž nijak závratná. I když je možné, že se najdou i tací začátečníci, kteří to zvládnou se spodním hned na poprvé!:-)
Dveře od bytu mám o 8cm užší než spodní řídítka Azubu, ale nic v představci otáčet nemusím. Dá se zatočit na plný rejd a naklonit kolo na stejnou stranu pneumatikami až k okraji dveří a projde. Když to děláš každý den, za chvíli to jde bleskově ani nevíš jak.
CLWB kola typu Azub Cé mají nesporně výhodu v tom, že řídítka jsou celkem z cesty daleko od člověka. Na druhou stranu aby mohla být tak dlouhá, musí být celkem pevná. Krátký odklápěcí tiller na Azubech 4/5 v případě nehody uhne daleko víc a daleko snadněji. Takže se kterými řídítky se zraníš víc asi bude dost záležet na způsobu pádu. Pokud si pamatuju dobře, tak o při věch těch pádech na sněhu a ledu s horním řízením 4ky jsem se o řídítka praštil jen jednou a to do kolene. Vysokorychlostní náraz do překážky (něco jako když jsem zrušil tu azub dvojku) je jiné kafe, ale tam vyletíš ze sedla tak daleko a tak rychle, že si nejsem jistý, jestli by to Céčko bylo vůbec lepší. Podle mě to bude jedno.
Jirko, je jasné, že ty se do dveří dostaneš. I já mohu otočit ve dveřích prostě předním kolem a kolo poponést. Ale já mám na rukojetích chrániče rukou, které šířku řízení zvětšují i o nějakých 30 cm, takže při nakládádní do vlaku je lepší to natočit v tom představci, protože kolo zvedáš nad sebe a jen otočené řízení si pak dělá co chce a v nejméně vhodnou chvíli se ti otočí jak chce ono. Takhle natočené to prostě lépe drží při nakládání. Navíc s tím potřebuji kolikrát projet či popojdet ii ve vlaku a současně zabírat v tom vlaku co nejméně místa.
Někteří lidé dokonce konkrétně Azub považovali za snazší se spodním i pro začátečníka. Není tolik citlivé, na stejnou výchylku předního kola se musí mnohem víc pohnout rukama, tak asi proto. Každopádně třeba můj otec a myslím i PavelŠ tvrdí, že se spodním se jim začínalo lépe.
Odolnost spodního řízení při pádu už je na dost slušné úrovni, takové ty typicky začátečnické pády v nulové rychlosti to přežije bez úhony. Při pádech ve vyšších rychlostech se může povést ubrousit nějaký kus brzdových nebo řadicích páček, případně bowden, ale z hlediska počátečního učení není spodní řízení žádnou velkou nevýhodou.
spodni se jde naucit snadno, i ja to zvladl. Ted ale delam horni - sklopne. Kastrace tedy nehrozi. Co se tyce omezeneho rejdu tak to vadi pomerne dost, ne az tak pri jizde jako spis pri ostatni manipulaci . Sel bych do spodniho jen pokud bude mit ten protiohybaci predstavec, bez toho je to pri padu o riditka
podle mě jsou spodní lehčí, i dnes mám občas problém řídit kolo s horním. Ninkův lowracer mi dělal skoro stejné problémy jako Luďkovo flevo:-) I poprvé na Azubu před čtyřmi-pěti lety jsem zkoušel prvně spodní, bylo to bez problémů, potom horní a cítil jsem se s tím nejistě.
Jinak azubův naklápěcí představec můžu též jen doporučit, pár řidítek jsem předtím rozmlátil, od té doby co mám prototyp toho naklápěcího, žádný problém, řidítka se většinou při pádu naklopí dřív, než dopadnou na zem (instinktivně se řidítek silně držím rukou a snažím se to ještě vybrat). Dá se to utáhnout podle potřeby. Pokud bys koupil opravdu staršího maxe ještě s nenaklápěcími řidítky, neměl by být problém to případně vyměnit.
Začínal jsme na domadělu s horním řízením, ze začátku to byla hrůza, ale pak jsem si zvykl a maximálně mi to vyhovovalo.
První jízdy ma azubu 4 se spodním rízením mne nadchlo, pak jsem si porídil maxe s dolním řízením a byl jsem maximálně spokojen. Pozdeji sem zjistil, že při sjezdech pri brždění nejsem schopen udržet rovnováhu, jakmile jsem přitáhl brzdy, začal jsem se kácet. Předelal jsem maxe na horní řízení, jako řidítka jsem použil široké klasické vlaštovky,je to pohodlné, problém se stabilitou zmizel, kolo se dá tlačit. Takže já volím horní řízení.
Nevím jestli se sem jeste hodí moje poznámka k materiálu, než jsme si s maxem "vyjasnili" hranice, za které nemá cenu se pouštět, tak jsem se nekolikrát vytřel. Výsledek byl vzdy ohnutá řidítka, presklý predstavec, naposledy ohnuté horní řízení. Chápu že dural je lehčí než železo, má však nevýhodu v tom, že ohnutý díl se většinou nedá narovnat. Takže postupně s pády duralové díly měním za železné, které jsou více blbuvzdorné. Čest a sláva pro servisáka Karla
Řidítka se mi v představci protáčejí. Měl jsem nejdříve ten starší typ, který byl napevno a to bylo špatné. Pio výměně v pohodě. Přesto jsem se několikrát vysekal tak, že jsem i tak řidítka ohnul. přes varování jsem je vždycky normálně narovnal a jel dál. čtyři roky to bylo naprosto v pohodě. Postupně jsem si je naohýbal do netovární, mě však lépe vyhovující polohy a bylo to lepší než předtím :o)
Pro svoje homo-domo sem zvolil taky vrchní řízení.
dva tábory, plusy mínusy pro každé řešení, zkoušel jsem v Brodě spodní a vlastně ani o jiném neuvažoval, před odjezdem mě manželka "přinutila" vyzkoušet horní a po pár metrech bylo rozhodnuto, Azub 5 byl objednán s horním řízením, teď ho mám třetí rok a zatím jsem nenašel důvod, proč bych měl měnit za spodní. pocit z jízdy je ovšem nepřenosný a nesdělitelný