Zdravím všechny nakoláky!
Už mi dosluhuje staré MTB a tak nějak zjišťuji že jezdím hlavně po polňačkách, lesních cestách (sem tam přes kořen) a silničkách. Většinu roku jen tak nalehko, ale sem tam vyrazím na 3-4 dny natěžko. Mám 185cm/100kg a z posezu na MTB mně už občas tuhnou ramena a krk.
Takže jsem si řekl že moje další kolo nejpíš bude kross, který si s terénem ve kterém jezdím poradí a budu na něm přeci jen sedět jinak než na MTB a to by mohlo pomoci mým zádům. Narazil jsem na GT Transeo 1.0 Disc 2010 (které můžu mít za cenu kolem 15k) - http://www.gtbicycles.com/cze/bikes/archive...
Co si o tom myslíte? Zajímají mě věci hlavně z pohledu výbavy (brzdy - byly by to mé první kotouče, vidle) a výdrže pro zamýšlené použití. Budu rád i za jakékoliv komentáře k vašim zkušenostem s tímto kolem.
Díky moc!
Konkrétně tohle kolo neznám, ale takhle "na papíře" nevypadá špatně. Akorát si dobře okoukni možnost montáže nosičů a blatníků, abys pak neměl problém při natěžkyzmu.
Jo a nezapomeň na to, že crossový kola maji převodníky s těžšími převody + o facičku větší průměr kol. Jestli jezdíš hutnější kopečky a pokud nejsi nabušenej vrchař, domluv si rovnou s prodejcem výměnu převodníku za horskej. Líp využiješ celej rozsah.
Mám GT Transeo 2 a montáž nosiče je v pohodě. Jezdím i na těžko a problém žádný nebyl.Blatníky nevím zatím jsem je nedával. S těmi převody je to pravda, kopce mě v kombinaci s mou váhou dávají zabrat. Ale lepší se to s každým kilem dolů a každým vyjetým kopcem.
U těch převodů moc nechápu, jak to nenabušení turisté monou utáhnout.
Na 29tce s 2,0 Supreme (takže obvod blízký crossu, jen ještě o malinko větší) mám 22/32/44 + 11/34 a jsou ty převody těžké až až.
Takže souhlas, dal bych bikové převodníky.
Samotný typ kola nijak posez neřeší. Jak na biku, tak na crossu může být posez jak superchrtí, tak hodně narovnaný.
To je dané výběrem konkrétní geometrie a ne typem kola.
Pokud je problém v oblasti krku, tak je posez moc chrtí a i na stávajícím kole lze částečně pořešit. Především to chce výrazně výše řídítka (vyhodit všechny podložky, vlajdy s větším zdvihem, představec s větším úhlem, atd.), případně i lehce zkrátit posez (kratší představec).
Pokud občas do terénu zabrousíš, tak na tom crossu bude zcela nevyhovující vidlice, která zvlášť v kombinace s hydrami se bude kroutit jako had.
Pokud chceš jezdit i trošku do terénu a chceš větší kola, tak bych šel cestou 29tky s pořádnou vidlicí. Cross si z toho udělat můžeš vždy taky. I když zase bude problém s cenou.
Díky moc!
K 29" - ano, problémem by byla cena. Nejezdím zase tolik a tak často aby mi to za to stálo. Ale vypadají rozhodně zajímavě.
Na stávajícím kole moc posez nevylepším, a to je ten problém. Bude se to tady možná zdát divné, ale mám ještě klasické staré hlavové složení a vyšší představec se mi nepovedlo sehnat. Jinak to info o možnosti lepšího posezu na horáku je zajímavé - protože zatím všechny horáky na kterých jsem se svezl, měly hodně podobný posez tomu mému. Ještě se na to mrknu.
Takže u crosse kvůli jednodušším vidlím brát spíš kvalitní véčka než hydry? Chápu to dobře?
Na všech svojich posledních 26tkových bikách (tak 5 kol včetně současných dvou co jezdím) jsem měl spíše narovnanější posez. A to mám hodně krátké ruce, takže na to potřebuju řídítka výše než ostatní.
Mám je vždy tak o 2cm výše než sedlo.
Na staré hlavové je to horší, pořád ale zbývá vždy volba vlajdy s vyšším zdvihem.
A nemusí být vůbec moc široké, pokud sedí spíše užší řídítka, ani nemusí být drahé.
Např.
http://www.rockroad.cz/riditka-amoeba-borla-hb...
v tom odkazu kecají téměř ve všech parametrech. V reálu mají 210-230g dle kusu a zdvih jsou celé 4cm (tedy vyšší než udávají).
A jestli tam máš teď rovné, tak 4cm zdvednutí řídítek je proklatě velký rozdíl.
Na crossu není žádný obecný důvod aby byl posed narovnanější.
Za větší kola jdou řídítka mírně nahoru, i když někdy bývá i výše střed, což to srovná.
Jenže zase se používají vidlice s menším zdvihem, což to zase zpět srovná.
Maximálně některý cross má delší hlavovou trubku, což řídítka zase trošku zvedne.
Výše bývají řídítka akorát na 29tkách a může to být právě naopak problém pro malé postavy a malé rámy jak je dostat dost nízko.
Oproti crossu pořád ještě větší průměr kol a současně 100mm vidlice.
Tohle je jediný případ, kdy to pošle obecně řídítka znatelně výše.
Akorát crossy bývají poměrně často kratší. To je ale už čistě o výběru konkrétního rámu. U biků se najdou rámy od superdlouhých po superkrátké.
Hydry při ostřejším brždění působí obrovskou silou na vidlici v krutu. Dokáží slušně zahýbat i s mnohem tužší 32mm bikovou vidlicí.
A to není dobré při méně tuhých crossových vidlicích.
V-čka dají vidlici zabrat mnohem méně.