Abych nekecal, že jsem nikdy vlakem nejel, tak jel, ale už to bude víc jak deset let, takže ani nevím jak dnešní vlaky vypadají. To pro úvod, abych předešel různým dohadům a vysvětlil offtopikovým vtipálkům o co se jedná :-)
Potřebuju převýzt lehokola dvě, s dvouma osobama včetně mě. Vyhledal jsem si v jízdních řádech různý spoje a u nich byly různý značky. Kolo, kolo v kroužku, někde jen zavazadla atd. Dávat kolo do zavazadlovýho vagonu se mi nechce, aby ho nějakej chytrák nepoškodil, protože co jsem si přečetl na diskuzích mi stačilo. Takže bych ho měl rád u sebe ve vagonu pod kontrolou.
Je pravda že do každýho vlaku, kterej má v jř označení kola, se bez problému dá naložit 2x leháč a sedět přímo u kola, nebo tak abych na něj pořád viděl ?
Díky.
to je strašně různý. Záleží na typu vlaku....
V každým je to trošku jinak.
Když je tam symbol kola máš je nějakým způsobem u sebe.
Když je to úschova během přepravy, tak je máš ve vagoně vedle a nevidíš na ně a nejsi s nima. Já tohle tedy osobně preferuju než abych se s tím kolem sral a překážel ve vlaku i když se to smí, když tam ten symbol kola je.
Zatím nejlepší zkušenost mám s vlaky Regionova. Nízkopodlažní, jen musíš vyhnat důchodce, kteří strašně rádi sadají na těch sklopnejch sedačkách, a když bude vlak prázdnej, tak se mlžeš vsadit, že tyhle sedačky budou plný. No a pak už je to jen o domluvě s ostatními cyklisty, maminky s kočárky, atd... Např. trať HK- Ostroměř (Jičín), nebo Pardubice - chrudim (ten býva dost narvaný o víkendu) V motorákách (HK-Liberec) Bývají u záchodů vždy dva háky na zdi, to taky celekm jde, ale nejlepší je asi úschova během přepravy, mají ted docela často v tom pošťáku háky na kola
Jestli budes prepravovat bez dohledu a nebudou haky, docela slusne pomuze, kdyz na kole jsou plne brasny. Sice se to hur dava nahoru a musis ukecat obsluhu, ze brasny nejdou sundat, ale pak se kolo pekne opira a dalsi o nej taky. 8-)
DAlsi dobra vec je kus kartonu namotany kolem nohou vidle, zvlaste kolem kluzaku, tedy alespon jestli mas nejakou drazsi.
A urcite si vezmi klubko gumicuku, uz se mi stalo, ze jsme kola vypinali jak stary "A" stan do prostredka vagono, protoze meli na zemi kole dokola strasne teske a dlouhe bedny cca 50 cm vysoke. Snad dopravovali pusky, nebo co. 8-) Taky se mi v tu chvili vyplatilo mit par kousku provazku - prevazal jsem brzdove paky, aby kolo nepopojizdelo.
A pak je druha moznost - uvedom si, ze to je jen kolo, dopravni prostredek a ne Picassuv obraz... 8-D
A záleží na lidech, jako vždy. Jel jsem z Hořovic do HK, v tom plžeňským rychlíku perfektní průvodčí, na kole mi nechal brašny, pomohl mi ho naložit, pohoda. A z prahy do HK nerudnej kreten s červeným nosem, ani nehnul prstem, dalo práci ho ukecat, abych mohl nechat brašny na kole (pošťák byl prázdný), a pak mi za ně chtěl účtovat další peníze, za úschovu zavazadel behěm přepravy. nakonec jsem je z toho kola sundal.
Jo, to pomáhá nejlíp, uvědomit si, že je to dopravní prostředek :-) Pak už tě nenapadne jet vlakem.
V tomhle případě je to ať chcem nebo ne sportovní náčiní, které je nutné tahat s sebou.
Když jsem se jednou rozhodl jet s kolem vlakem, vzal jsem takové, kterého si považuju jako stále ještě použitelný kus šrotu. Pak taky jednou do busu s cyklopřívěsem, to samé.
Většina vagonu Č.D. zastydla na úrovní 70. let. Moderní soupravy Regionova jezdí jen na nejlukrativnějších úsecích. Běžné lokálky zůstaly tak, jak je pamatují všici ze školních let. Max. potáhli sedačky semišem, ale jinak zůstává pouze prostor pro kočárky za jednou z plošin. Kolo zvedáš do vagonu hodně vysoko po uzonkých schůdcích uzonkými dveřmi. Pokud je tam postavíš u těch sklopných sedadel, tak jen na úhlopříčku. V tom případě se připrav na to, že budeš celou cestu obsluhovat výdejní automat na jízdenky - tedy budeš dělat štiplístka a každého budeš muset upozorňovat, aby se nezmazal od řetězu. Mnohým pasažerům se tohle samozřejmě nelíbí, a tak nebudeš ušetřen velmi nepříjemných řečí a pohledů. Kola není kde uchytit ani gumicukem, takže si je budeš muset celou cestu držet, aby se nesvalila. Na sklopnou sedačku si může sednout pak max. jeden z těch dvou, protože další nejdou sklopit - jsou tam kola.... a hlavně jsem zapomněl - toto místo se nedá předem rezervovat - tedy pokud bude nějaká mamka rychlejší nebo budeš mít další kolegy cyklisty, kteří pojedou z předchozí stanice, jseš nahranej. Pokud máš spodní řízení, počítej s tím, že abys to protlačil do takového vagonu, budeš je muset otočit( pokud ti to jde) či demontovat. Vagony (tedy nemotorové součásti soupravy), kde jsou symboly kola a kde je nákladovvý prostor pro kola vytvořen, jezdí na úrovni starých lokálek jen na vybraných spojích v sezoně. Pokud bys ho chtěl připojit extra, musíš o to žádat u příšlušného přednosty stanice, odkud je vlak vypravován a tam to musí projít jakousi radou - tedy žádat musíš tuším asi 14 dni dopředu a musiš ho komplet naplnit či zaplatit. Pro dva ho nepřipojí - to vím - ptal jsem se. Takže suma sumarum, auto nebo cyklobus je rozumější volbou na delší trasu vždy nežli vlak. ČD jsou zkostnatělou institucí, at´ si zde na serveru zde piší cokoli. Moje praktické zkušenosti jsou jen ty nejděsivější.;-((((
Co jsem vyzkousel:
1/ CityElephant - je lepsi to nechat na prvni/posledni plosine, dve kola se vejdou
2/ rychlik (nakladni vagon): bez problemu, prigumicukovano k mrizi na okne
3/ Pendolino - dost opich (alespon v jednom), v mistu pro kola se musi projit uzkou chodbickou s pravouhlou zatackou. Musi se nastojato a stejne se obouchaji vsechny rohy. Ve vlastnim prostoru jsou haky a drzak jako se dava na strechu auta. Kolo se musi povesit zadnim kolem nahoru (jinak se slapak nevleze pod strop, alespon u A5). Drzaky byly dva nebo tri, da se sedet pobliz (ale primy vyhled neni).
já teda jezdím vlakem s kolem minimálně a pouze delší úseky (takže téměř výhradně rychlíkama) - kratší jedu na kole;-P Nejpohodlnější je dát to do "úschovy během přepravy" - naložíš a jedeš, o nic se nestaráš. Jednou jsme takhle bez problémů vezli i b2b tandem (zabral celý vagón, ale jízdenku měl pro jedno kolo:-) ). Pokud je místo a ochotný průvodčí (vetšinou se lehokola bojí, takže jsou ochotní:-) ) tak je nejlepší kolo položit bokem na podlahu, když se někde opře, stejně většinou spadne. Ale je pravda, že jsem zatím naštěstí nenarazil na vagón plný nějaké cyklistické výpravy. Celkem dobrou zkušenost mám i s přepravou kol rychlíkem bez speciálních prostor pro kola (vezli jsme dvě kola), v Polsku jsme potřebovali projít s hodně naloženýma kolama uličkou přes tři vagóny na konec vlaku (jeli jsme asi 6 hodin, tak abysme nezavazeli uprostřed) a taky to (kupodivu) šlo. I u ČD se na koncích vlaku může takto kolo přepravovat. Nejlepší je asi se pokusit vybrat takový vlak, aby tam pokud možno moc cyklistů nejelo (takže radši třeba ne v víkendu...). Což asi vždycky nejde, že?.
Teda to sou děsy a hrůzy.
Dá se obecně prohlásit že do vlaku, kterej je v jř označenej znakem kola, dostanu bez problému dvě lehokola se spodním řízením aniž bych něco musel povolovat a šroubovat ?
S leháčem jsem zatím jel CityElefantem a rychlíky s úschovou během přepravy. Sám i ve velké skupině. Většinou to bylo úplně bez problému, největší problém se který jsem se setkal byla urvaná odrazku ve výpletu kola a trošku nepříjemný průvodčí.
Nepříjemnýho průvodčího jsem taky potkal, ale nakonec jsem byl nepříjemnější než on, takže dal pokoj. Toho se nebojím. Spíš jsem myslel na to, abych se nedoplácal k vagonu a zjistil že i když je určenej pro přepravu kol, tak tam neprojdu kvůli řidítkům. Naštěstí budu potřebovat takovou přepravu jen vyjímečně.
mám azuba se spodním a nacpal jsme se do každýho typu vlaku, kterej je na kola. nejhorší je to do těch čerbvenejch s plošinkou, co jezděj ajko lokáky, ale ale taky to šlo.
Jinak když to má kola že bere, tak se tma dostaneš. Akorát, když je možnost si dát rezervaci, tak to udělej. těch 15 kč dneska za to stojí!
už jsme viděl nadávající a smutný cyklist yna peróně koukat na odjíždějící vlak, protože jim těch 15kč bylo moc a pak se nevešli, protože těch s rezervací bylo v tom jednom vlaku moc. Ale většinou jede na těhle tratích, kd ekola berou nejen ten jeden vlak, takže prost ějeli o hodinu později, ale vypadali tehdy, že se jim zhroutil celičkej svět :-)
Já mám SHOKa a nehcal jsem si udělat skládací spodní řízení (kvůli dveřím do sklepa) takže projdu všude.je to super věs. Nejširší na kole je sedačka, rtedy vlstně já :-)
Dělá se (na objednávku) celoodpružený SHOK? Pokud jo, za kolik peněz?
Tu máš fotky.
K tomu celopéru, to se musíš zeptat pana konstruktéra, jestli je to ochotný udělat. Pokud nenajdeš jeho stránky, tak mi napiš SZ, pošlu ti kontakt. Sice bycvh mu rád udělal reklamu, ale třeba by se to někomu nelíbilo.
Tak to je opravdu povedený nápad.;-) Já bych to ještě vylepšil o nějaký kloub nebo návarek trubky nehoře před tím rychloupínákem - tam to vysazené nasadit a zajistit zase objímkou s rychloupínákem..... anebo na tom kloubu - aby se to jen složilo směrem nahoru - zajistilo a je to.;-)
Tohle je hlavně jednoduchý, funkční a ne moc drahý. Pokud to umíš vymyslet a máš šikovného zámečníka, co zrovna nemá do čeho píchnout .... :-)
Ty řidítka chytám gumicukem k sedlu, zatím se mi nepodařilo vymyslet jednoduchou a elegantní objímku na púřichycení těch řidítek
Libí se mi ten nápad.
Já mám stejného Shoka, ale jedná z první věci, kterou jsem udělal to byla změna revoshiftu na řazení spojené s brzdovými páky. Přitom mám brzdové páky směrem nahoru. I jěště hodně věci bych změnil.
Jinak k tématu, lehokola jsem ještě do vlaku nenakládal, snad ale přijde ta chvíle. Pokud jde o klasické kolo tak nejraději dávám je do úschovny.
Musíš si najít čísla vlaků a pak se na www.zelpage.cz podívat, jestli k tomu nemají řazení. http://www.zelpage.cz/razeni/
No a pak teprve ti bude jasné, jak obtížné bude naložení kola do vlaku.
S lehokolem jsem cestoval vlakem několikrát a paradoxně nejlépe se s lehokolem cestuje po regionálních tratích, například z Mladé Boleslavi kamkoliv. V rychlících je to bída, buď musí jít kolo do služebního vozu nebo tu a tam jedou vagóny ve kterých se dá kolo nechat v nástupním prostoru ale nejsou tam háky takže kolo je opřené o dveře a člověk ho musí před každou zastávkou přehazovat na tu stranu, na kterou se nevystupuje (nehledě na to, že to jsou letité šroty)
Nejlepší jsou moderní nebo modernizované motoráky, respektive vagóny k nim - háky jsou buď v nástupním prostoru nebo u řídících vozů 954 mezi WC a stanovištěm strojvedoucího, tam to je naprostý luxus. Oproti tomu Regionova je paskvil, tak velký nástupní prostor ve kterém není možné opřít kolo aby nepřekáželo musel vymyslet génius. Na ty háky pod stropem se dá lehokolo pověsit jenom zadním kolem nahoru a na úkor sedaček. V motoráčcích řady 810 je to bída, lepší je když se jede s vlekem, to se dá kolo dát do toho většího nástupního prostoru a zamknout k tomu zábradlíčku, ne aby ho někdo neukradl ale aby při tom hopsandu nespadlo.
Tady se ví všechno, jenom doplním.
Včera, cestou z Příhraz, levá achilovka oznámila, že do Pardubic NE. Dokulhal jsem tedy do Turnova, vlak jel za 10 minut. Průvodčí se škubala, že to už zkoušeli a nejde to. Tak jsem ji to naučil.