Předpokládám, že když připojím natvrdo 6V dynamo (alternátor :-)) přes gretzův můstek na 2x nimh v sérii tak by se maximálního nabíjecího proudu mělo dosáhnouit při nižších rychlostech. A vzhledem k tomu, že je proud omezený konstrukcí zařízení, tak při vyšších rychlostech nevyužiju jeho celkový výkon. Poškodit by se zřejmě nic nemělo, ale raději se ptám než to provedu.
Díky.
Je to přesně tak, jak říkáš. Bude to zároveň i míň brzdit při vyšší rychlosti. Zároveň je to ale škoda potenciální výkon nevyužít, já bych zapojil ještě něco do série, aby to třeba při nabíjení ještě svítilo.
A nebude těm baterkám vadit, že se mají nabít na cca 3V a ty do nich pouštíš 6V?
Viz úvodní text a starší diskuse, ale tak ještě vysvětlím. Proud dynama je omezený vnitřní konstrukcí a normou daný - 500 mA. Štítkový údaj 6V 3W neznamená neznamená nic, jenom to, že to bude dobře fungovat s touhle žárovkou. Stejné dynamo mi dává 14,4V 7,2W, když nabíjím gelový Pb akumulátor. Ten ale potřebuje omezit i napětí, což nejde bez řídicí elektroniky.
Do baterek nepouštíme napětí, ale proud. Ten bude maximálně 500 mA a budou se spokojeně nabíjet.
Čím přesně je ten proud omezený? Tam je nějaký regulátor proudu?
Netuším, neznám tyhle alternátory, tak se ptám.
Žil jsem v domění, že indukované napětí závisí na rychlosti otáčení a proud (a tím i síla, kterou je třeba alternátor otáčet) na napětí a odporu toho, co je tam připojené. A vzhledem k vnitřnímu odporu akumulátorů (malý...) by ten nabíjecí proud mohl být značný. Nicméně kvalitní akumulátory dnes snesou velký proud, takže by šlo je nabíjet pěkně rychle.
Anebo zapojit čtyři za sebe. Jmenovité napětí nabitého akumulátoru je někde kolem 1,270V, to by bylo o kus lepší;-)
Nabíjecí proud značný? Kéž by. Dá to bohužel jenom půl ampéru, a to i do zkratu. Funguje to jako regulátor proudu samo o sobě. Vyšší výkon získám jedině tak, že ho nechám pracovat do zátěže s vyšším (!) odporem. Doporučuju vyhledat si význam pojmů zdroj konstantního proudu / zdroj konstantního napětí. Většinou se setkáváme jenom s tím druhým, máme to i doma v zásuvce.
Nebo je dobré pohrát si - vzít staré dynamo na plášť a motorek, zapojit a sledovat, co to dělá. Tyhle dynama (alternátory) se chovaly stejně, jenom mají vyšší frekvenci a ztráty (nejenom třením o plášť, ale i v plechu uvnitř - hřejou se).
"Proud alternátoru je omezen reaktancí vinutí statoru a nemůže překročit jisté hodnoty. Reaktance XG = 2π (pn/60)L statorového vinutí, tj. odpor pro průchod střídavého proudu se mění lineárně s otáčkami a tak samočinně, bez jakéhokoliv regulačního zásahu, s rostoucími otáčkami roste nejen indukované vnitřní napětí, ale i vnitřní impedance (zdánlivý odpor) alternátoru."
http://fei1.vsb.cz/kat430/data/ae/Dynamo%20a... - ještě že máme ten google;-)
Fakt že jo. Ta rostoucí vnitřní impedance je na kole pěkně protivná. Co se pamatuju, tak od jisté rychlosti to s plášťovým alternátorem nejede a nejede a nejede, a už vím proč:-(
No já osobně mám dynamo od Shimana (6V/3W), mám je přes můstek napojené přímo na gelový akumulátor 6V/12Ah, jezdím s tím už cca 2 roky a vše v pohodě. Je opravdu nutná ta elektronika u těch to olověných akumulátorů? Co vím, tak jsou značně odolně. Ale nejsem žádný odborník.
Při tak malým dobíjecím proudu a tak velký kapacitě se nic nemůže stát. Přebytky nabíjení se vytopí :-)
No, pokud se jedná o gelové Pb akumulátory, tak tam bych byl opatrný - je pravda, že se přebytky vytopí, ale v praxi to vypadá následovně:
- při přebíjení se elektrolyt (vodou ředěná H2SO4) začne tzv. vařit - probíhá chemická reakce při níž se uvolňuje vodík - totéž může probíhat i např. v olověných aku. v autě, ale tam není problém čas od času dolít destilovanou vodu, takže kapacita neklesá vlivem úbytku elektrolytu.
V bezúdržbových gelových aku., kde je kyselina vázaná na křemičitý písek (gel) dochází ke stejnému procesu, bohužel vodík uniká přes pojistný ventil a vzhledem k tomu, že aku. je uzavřený, elektrolyt není možno nijak doplnit tzn. kapacita aku. zbytečně klesá vlivem ztráty elektrolytu. Proto jsou také gelové bezúdržbové aku. daleko citlivější na přebíjení.
My jezdíme hodně po lese a nemálo úseků se musí tlačit, i po silnici :-). Potřebuju nabíjet hlavně při malých rychlostech protože to je většina jízdní doby. A nějaký skopec, který trvá maximálně dvě minuty nemá smysl započítávat. Tam se to nevytrhne.
No já zrovna nedávno přemýšlel jak napojit na dynamo mobil aby se nabíjel. Když vyjedu na týden tak mne baterka tak dlouho nevydrží. Nemáte na toto někdo tip?
Já to řeším tak, že ten mobil zapínám jen občas. To tě, ale asi moc nepotěší :-)
Dřív když jsem ještě chtěl mermomocí gpsko s oziexplorerem, tak jsem měl v plánu koupit, nevím jak se to přesně jmenuje, ale je to krabička, v ní je 4x nimh akumulátor, ne lion, a pomocí měniče to vydávalo nastavený napětí. Na to jsem chtěl připojit pdáčko nebo mobil a jednorázově nabít. Pak jsem ale objevil, že pdáčko se dá napojit na externí baterie, myslím že to bylo 5v, nebo tak nějak, což bylo ideální řešení. No a nakonec jsem se vykašlal na pdáčko, dokonce jsem si ani nekoupil tachometr a používám jen vojenský mapy a blikačky spolu s baterkou na noční jízdy a svícení kolem stanu. Všechno na nimhy, protože při dobíjení z dynama nemusíš hlídat defakto nic. Přebití nehrozí a podpětí je taky nezničí.
http://www.azub.cz/system-s-baterii-pro...
Já to vyráběl ale tohle bude lepší a jednodušší a hlavně lehčí....
Pak nemá cenu řešit nějaký bastly. V případě, že to má vyhovující akumulátor (kapacitně).
A taky aby to nenabíjelo až od určité rychlosti. To je pak použitelné jen na silnici.
2x NiMH ti to bude nabíjet už při rychlosti chůze. Čtyři taky, ale když se pojede, bude to lepší, ideálně aspoň 15 km/h.
Já nabíjím 12V aku, to už je horší. Díky zdvojovači to ale maká dobře už od 7 km/h, při dvacítce se zdvojovač sám odpojí, protože to už jde stejně dobře bez něj. Při vyšší rychlosti je to už lepší jenom přímo, nejlepší je 30 km/h. Dál už jenom rostou ztráty a výkon se nijak drasticky nezvedne. Když napětí aku dosáhne 14,4 V, odpojuje se celé dynamo. Jenom na chviku, dokud napětí neklesne. Spolehlivost 100%.
Dynamo je na 20" kole, určené je pro 26-28". Doporučuju jenom opravdovým elektro-maniakům.
No právě. Dlouhodobě 15 km/h je problém. Jezdíme většinou pomaleji. Kolo je těžký a všude jsou samý kopce.
Co se změní, bude-li zapletené dynamo určené pro 16 - 20" ve 20-ti" ráfku?
20 kový je dělaný na kolo 16-20. Takže na 16ce bude mít větší elektrickej výkon při nižších rychlostech než na 20ce. Protože se při stejný rychlosti 16 kový kolo rychleji točí.
My máme 26kový na 20kovým kole a je to trošku znatelný, ale nic zásadního.
Vypadá to šikovně, ale ta cena je docela vysoká. Dynamo stojí pár korun, proto jsem hledal nějakej způsob jak to udělat z něj :-)
mě tedy "dynamo" stálo pár tisíc, ale budiž...
Můžeš pak udělat můstek ze schotek a abys tam měl něco, co ti pokreje, když pojedeš pomaleji a nenabíjel bys, tak nějakou baterii. Já v tom bazmeku mám malou olověnou. Tuším 1,5 Ah.
Stačí to. 4 tužkový to za den celkem spolehlivě dobije.
Tohle má ale výstup na USB, je vidět jak moc je nabito a přepínač mezi tím, jestli to dobíjíš nebo vybíjíš. To olovo zvládne obojí naráz, což je výhoda. Nevýhoda je větší váha a to, že to musíš bastlit...
Rozhodni se sám, co je pro tebe lepší...
Dynamo za několik tisíc? Já když ho někde vidím tak stojí kolem stovky :-)
Asi myslíš to co se tře o gumu. Děsnej odpor během jízdy, hukot a topení pánubohu do voken. Místní znalci se baví o dynamu v náboji kola, který má zanedbatelnej odpor a je nehlučný. Obyčejný se pořídit od 800,-
Tak to je pro mne nová informaci, o dynamu v náboji jsem po pravdě ještě neslyšel :). Dík za inspiraci.
Nic jinýho se nonstop používat nedá. A i to nejlevnější nábojový bude lepší jak super ráfkový.
jak píše Zdenada-Max
nenapadlo mě plášťový dynamo. Lépe s emi jelo když jsme za sebou táhl vozík než s tímhle dynamem. Ale možná je to jen pocit. SON v náboji necítím a nejsem schopnej poznat jeho odpor a rozdíl při jízdě...
Já teda osobně preferuju shimano, kvůli ceně :-) Ani podle grafů to není tak zlý jako dřív. Za +- 10 procent rozdílu výkonu a odporu nemá cenu platit o 3,5 tisíce víc. Hlavně když ty dynama potřebuješ hned 2x a k tomu dva alfine8. :-(
když já shimanu nevěřím...
Azub má něco ve slevě...
http://www.azub.cz/dynamo-v-naboji/
Najel jsem na starým shimanu, koupeným asi za 1500,- před deseti lety kolem desetitisíc km po smíšenejch cestách a v pohodě. A hodně km i s nákladem, a vydrželo. Ale není na kotoučový brzdy. Nový už jsou.
Mě teda shimano nevadí, nejsem šílenej abych si kupoval dynamo za 5 a převodovku za 25 tisíc, když mi shimano za 8 a půl udělá stejnou službu.
Mě osobně to stačí, ale kdybych byl ochotnej investovat do dvou kol 150 tisíc tak bych si klidně koupil i ty němce, ale já teda takový sumy ochotnej investovat nejsem. Jo takhle kdyby byla zaručená záruka na 70.000 km a 15 let tak by to byla jiná :-)
Prej ta akce neplatí, už sem se ptal. Maj chybu na webu.
No pokud me pamet neklame, tak Rohloff ma zaruku na sto tisic... ;)
No když sem se na něj před pěti lety ptal, tak mi nikdo záruku na 15 let dát nechtěl.
Jsem teda šílenej:-)
Mám "dynamo" od SONu. Prostě proto, že je proslulý svojí kvalitou a na kole na kterým bylo Shimano jsem se projel a na to svý jsme ho díky tomu nechtěl ani náhodou. Ten odpor jsme dost cítil. Hlavně když bylo v odběru ale i naprázdno. Se SONem jsem dojel od nás k Jadranu a nazpátek a většinu času byl záběru a nijak mě to podle mě nezpomalovalo...
No a ROhloofa mám taky no. Ale o tom, že shimano začalo dělat 14ti rychlostní náboj se zárukou 100.000km tedy fakt nevím.
Já tedy mám ROhloffa po záruce, protože jsme se na jejich webu nepřihlásil a nedělám pravidelný výměny oleje ve značkovým servise atd. (snad stačí, když si to doma fotíš když to děláš sám, ale nevím)
Mě stačí to, že nevím o tom, že by to někdy někdo reklamoval, že by se s tím cokoli někomu stalo a nemám od nikoho jedinou negativní referenci. Na Shimano náboje mnoho. Kamarádi mě zrazovali.
Ale i tak by mě zajímala ta Shomaňácká 14ti stupňová převodovka. Čistě ze zájmu. Když jsme kupoval ROhloffa, tak měli akorát osmi, což je pro mě uplně na hovno.
Dej sem odkaz.
D9ky!
Já jsem nikde nepsal že dělá shimano 14 stupňovou převodovku s nějakou zárukou. Psal jsem akorát že za ty prachy rohlofa nebudu kupovat, protože je děsně drahej.
Porovnával jsem novýho nexuse dynamo se sonem a žádnej reálnej rozdíl jsem teda nepozoroval. Ale třeba jsem málo citlivej na výkon, nebo mám moc těžký kolo. Možná že v laboratorních podmínkách nějakej rozdíl bude, ale v reálu jsem ho nepociťoval. :-)
Jinak jezdím jen se zadním 8kolečkem aliviem bez předního přehazovcadla a bohatě mi to stačí.
K převodovce :
no asi nepsal, já tak pochopil tu větu, že ti shimano za 8 a půl udělá stejnou službu jako rohloff za 25 tisíc.
Jestlis jí tak nemyslel tak sorry, omlouvám se. Pak tý větě ale asi nerozumím vůbec...
Já nevím, co to bylo za dynamo od shimana, na kterým jsem jezdil. Bylo starší a odpor byl fakt znát dost. Je možný, že se zlepšili neříkám že ne. Já mám prostě díky svým bývalým zkušenostem a zkušenostem jiných k Shimanu jako takovému obecně nedůvěru a asi mám od nich na kole jen řetěz a příště už ho tam nedám, protože jsem jejich řetez přerval už třikrát :-( Mám prost ěpocit, že ty jejich v+ěcio vyjdou v důsledku velmi draho.
Víc mi vyhovuje cesta připlatit si hned a dostat něco, bez poruch s čím s enevztekám, že to nefunguje vůbec nebo špatně než něco levnějšího teď, do čehož cpu neusálůe peníze a nakonec to vyjde stejně draho, jen to není stejnou dobu bez poruch a s naprostým spolehnutím. Ale nevnucuju nikomu tu cestu. Určitě ne!
Mě prostě na SONu a ROhloffu maximálně vyhovuje to, že se o ně naprosto a vůbec nestarám a furt to funguje a fungovat bude další desítky tisíc kilometrů....
Mluví ze mě závist :-)
Ale vážně. Já měl vždycky všechno na kole alivio, nikdy lepší sadu, ale nikdy jsem nešetřil na vybavení jako je stan, spacák, vaření a oblečení. Raději jsem investoval do zdraví a pohodlný existence na výletech než super techniky na kole. Ale podotýkám že jezdím fakt pomalu a do kopce klidně tlačím.
Ale až jednou zbohatnu a nebudu se muset omezovat, tak si natuty koupím sona i rohlofa :-)
oblečení moc neřeším. Na vandr jezdím ve víc jak deset starejch maskáčích (vcor 95) a jen bůh ví kolik let je kongu (vzor 63) :-)
S batohem to mám ale stejně. Mám blbpu páteř, takže jsme utrácel a kupoval tehdy nejdražšího Karrimora, ale mám ho roky a roky a funguje a nebolí mě záda a tisíckrát se vyplatil!
Co se toho vaření týče jakej máš ešus? Přemejšlím o něčem s nepřilnavým povrchem...
I když já na to založím asi novou diskusi...
ať ti to tady nezasíráme, tak odpově´d sem:
http://www.nakole.cz/diskuse/12991-vareni-esus...
No tak to já jezdím v moiře a pertexu. Jinak bych asi brzo umřel na podchlazení a revma.
V maskáčích pouze betonuju a dělám s motorovkou :-)
Mám Shimano DH-3N71, stálo nějak 2500Kč. Už má 50 tis. km, ale dvakrát jsem musel měnit kónusy, z toho jeden hned ze začátku, když se rozsypala kulička. Ještě mám dva náhradní. Sehnal jsem je ještě teď, jeden za 250 Kč. Už nejsem daleko od ceny SONu. Ještě dalších 50 tisíc by vydržet mohlo, ale asi tam přijde dřív motorek, jelikož to používám už jenom na cesty do práce. Na Azubu mám SON.
Ty 4x nimhy a měnič na XY voltů je levnější řešení než ten biocharger. A nabijí to i při pomalý jízdě. Další výhody to nemá. USB je určitě univerzálnější. Škoda jen, že tam nedávají alespoň 5Ah akumulátor.
No tady je ještě jedna alternativa podstatně levnější http://www.nokia.cz/produkty/prislusenstvi... - na internetu se dá sehnat od cca 600 Kč. Výstupní konektor je sice 2 mm Nokia, ale pro průměrně zdatného elektrotechnika nebude problém tam připájet cokoliv jiného. Podstatný je údaj o výstupním napětí - stabilizovaných 5V omezených na 0,5A - tzn. je to kompatibilní s dobíjením přes USB (pokud u většiny mobilů dojde k překročení mezního dobíjecího proudu a to i při zachování napětí 5V, je nabíjení odpojeno a může se objevit hláška o nekompatibilní nabíječce).
Jinak tohle řešení má výhodu i v tom, že je určené přímo pro připojení k dynamu, tzn. je tam ošetřeno i případné překročení napětí při rychlejší jízdě, ale i různé napěťové špičky (viditelné pouze na osciloskopu), které u některých dynam mohou dosahovat i několikanásobků jmenovitého napětí (sebevětší kondenzátor nebo i přímo akumulátor zapojený přímo na dynamo rozhodně nepomůže) - žárovka ve světle takovouto špičku sice vydrží, ale pro citlivou elektroniku to může být to poslední. Je fakt, že to je pouze nabíječka bez vlastního akumulátoru, ale většina zařízení, která připadají v úvahu pro dobíjení mají aku. vlastní, navíc narozdíl od nabíječky má každý aku. (zejména LiOn) omezenou životnost danou jednak počtem nabíjecích cyklů, ale zejména u LiOn i časem (po cca 4 letech od data výroby kapacita značně poklesne nezávisle na počtu nabíjecích cyklů).
Tak jsem narazil na tenhle článek
http://www.bikequarterly.com/VBQgenerator.pdf
a pěkně tady popisujou výkony a odpory jednotlivejch dynam
a dynamo za 1100,- má defakto stejnej odpor a výkon jako son, takže rozdíl bude jen v provedení, možná lepší odolnost proti vodě a lepší ložiska
Všimni si data testu. Většina výrobců už má od té doby nové modely udělané pro diodová světla. V testu používají žárovkové světlo...
Na Spezi jsem zkoušel roztáčet SONa a nějaké Shimano dynamo a rozdíl tam tedy byl. Hlavně v chodu bez zátěže.
jen jestli nedali k porovnání novýho sona a starýho shimana, chytráci to tak často dělají, aby tě přesvědčili
já to zkoušel dřív a nepoznal jsem nic, tak si říkám, že když udělal son novej model, tak shimano ho udělá taky a naopak, je to prostě konkurenční boj
a co sem četl na zahraničních diskuzích tak lidi tam taky rozdíly mezi sonem a shimanem nějak nepozorovali
navíc budu jezdit permanentně s nabíjením baterií, takže odpor na prázdno mě ani nezajímá
velkej rozdíl byl u prehistorickýho shimana a tehdejšího sonu, to jo, ale ta doba už je dávno pryč
no tak si kup Shimano...
Já si koupil SON...
nepotřebuju přesvědčit o tom, abych si koupit shimano nebo sona
píšu jen to co jsem zjistil a třeba to někomu pomůže při rozhodování
Blbě jsem umístil přízpěvek. Tak ho přesouvám.
Nevíte někdo, existuje-li porovnání SONu a Shimana novějšího data? To původní, kdy SON byl nejlepší, už nemusí být relevantní.
Dík, p.
Někde na emerickým webu jsem četl, že nový shimano, co na naše peníze stojí cca 40 procent sonu, má defakto stejnej odpor a výkon jako son. Jednotlivá procenta už nehrajou roli.
A ohledně zapouzdřenejch ložisek se tam taky docela dohadovali, co je lepší. Klasickej věneček se dá vyčistit, namazat, dotáhnout a kvalitní má ještě menší odpor než kuličky v kleci.
Na cestování je asi lepší věnečkovej, protože se dá vobčas zkontrolovat, namazat a vyčistit.
nojo ale jakej typ shimana to je? Dělá jich několik.
http://www.elecpod.com/powersupply/2010...
Nevím, ze kdy to je:
http://www.youtube.com/watch?v=umzMNcL6ozY
to je jedno z nejlevnějších dynam od shimana, je srovnaný v tom grafu se sonem
ale to video vůbec neodpovídá grafu, tak nevím, nevím :-)))
http://www.bikequarterly.com/VBQgenerator.pdf
K tomu věnečku, na schimanu 21(alternátor), po 10tis.km se oloupalo pár kuliček, a na kónusech byl pitting jako pra... .Asi mu neseděly rychlosti 60-70kmh(z kopce) a různé panelové cesty. Na SON jsou průmyslová ložiska. Až budou kónusy broušené včetně čel a závitů pro přesné dosednutí, tak můžou konkurovat v životnosti průmyslovým ložiskám. Je ale pravda, že pokud se kolo nehoní tak je to po seřízení téměř nesmrtelné.
jestli někdo sháníte levně dynamo, tak tady mají hodně dobrou akci.
Normálně stojí kolem 1.300,-
http://www.cykloglobal.cz/cykloglobal/eshop/19...
ale má to prý jen 32 děr
Jenže to nebude echt japonský šimáno, to bude nějaká čínská kopie;-)
Já vím, už to není vtipný:o)
Mohly by už konečně ty čínský mrchy "okopčit" SONa. To oni né a né a né, Ku.wy!
8-)
Kolege tam volal a prej to je z přebytu výroby. Takže Japonský :-)
podle čeho usuzuješ, že to má jenom 32 děr ?
v popisu je 36
ale co by mi to udělalo při použití na 20" kole ?
budu mít rychlejš větší výkon ?
a nebo bude hrozit že při "normální" rychlosti se to upeče ?
Viz výše, kolege tam volal, protože ho chtěl taky.
Na 20 kový v pohodě, bude ti při pomalejší rychlosti dávat stejnej výkon což je plus. Ale při rychleších jízdách trošku větší odpor.
A neupečeš ho, já měl podobný taky na 20-ce.
Když dáš zvyšovač napětí na 12 voltů tak to je optimální řešení.