Jaký je mezi nimi rozdíl ?
Na první pohled se liší jen zadní vidlicí a polohou tlumiče.
Nahore je takovy chlivek a vedle nej je tlacitko s napisem hledat. Do toho chlivku se napise "max ibex rozdil" a stiskne se to tlacitko. A prekvapive prvni odkaz je http://www.nakole.cz/diskuse/7889-mini-5-max-a...
To téma jsem četl. Ale konkrétní porovnání ibex a max tam nikde nevidím.
Ja jich v prvnim prispevku vidim sedm... Ale treba jsem blby nebo mam moc velkou fantazii, jdu radsi na vzduch...
Dobrá volba. Okysličí se ti mozek.
Evidentne v robustnosti uchyceni zadni vidle a v jeji tuhosti.
Mene je videt, ze je jinde osa otaceni riditek. IBEXova verze mi byla trosku prijemnejsi.
Drobnosti jako jiny uchyt sedla bych osobne zanedbal.
A když porovnáš jízdu po silnici a po kamenitý polní cestě. Liší se průchodnost těch dvou modelů, stabilita, pérování apod. ?
Jsem zvědavej, jestli ti na tuhle otázku bude někdo schopnej odpovědět, jestli to někdo zkoušel. Aby se to dalo porovnat musel bys mít na obou kolech stejné tlumiče se stejným SAGem.
Co vím, tak u levnější vidlice se na stejný SAG foukají větší tlaky nebo dávají tužší pružiny. Ale jak se to pozná na jízdě netuším.
Zkousel jsem nejdriv IBEX, nez jsem nakonec koupil HC. Nelisi se de facto nic. Jen je jina paka na tlumic zadni kyvky, takze na stejnou funkci musis mit jinak nastaveny tlumic. Na polnackach nepoznas nic. Tedy ja nepoznal. Ale muze to byt tim, ze IBEX byl uplne na zacatku meho leziciho obdobi a tehdy jsem nemel uplne srovnani. Jedine, co jsem citil jako zmenu, byla ta riditka.
Tolik k polnackam.
Silnice - tam bude rozdil jeste mensi.
Cim vic ale zatizis zadni kolo, tim vic se muze projevit rozdil zadni vidle. S HC jsem jeste nebyl natezko, s IBEXem jsem zase nejezdil v opravdu tezkem terenu. Tady bych to videl hlavne jako otazku vydrze materialu kluzneho loziska na IBEXu oproti lozisku na HC.
Tuhost vidlice bych nejspis uz ted porovnat v terenu dokazal, ale obavam se, ze mi nikdo IBEXe nepujci, abych provedl nejake narocnejsi testy... 8-)
Takze pro pohodlne jezdeni bez tezke bagaze po silnicich a polnackach bude rozdil hlavne v riditkach.
Zkusenosti s IBEXem:
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-07-10_UB-Azub/
HC (MAX): http://mur.rajce.idnes.cz/2010-06-09_Loudani/
http://mur.rajce.idnes.cz/2010-03-20_Bahnem_na...
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-12-19_Modranska...
Co si mám představit pod HC, nic takovýho nemají na webu.
Hardcore - O neco lepe osazena varianta MAXu do terenu.
http://www.azub.eu/CZ/hardcore/
Maji to koukam jen na EN verzi stranek.
Je to teda max s jinejma komponentama - přední vidle, brzdy, pneumatiky atd. ?
Změny v rámu, zadní vidlici a uchycení sedadla tam nejsou.
Všimol som si že na HCčku máš kotučové brzdy mechanické., Ale chcel som sa opýtať, je to veľký rozdiel medzi hydraulikou a mechanikou? (ide mi o kotúčove brzdy.)
Za mechaniky je potreba trosku vic tahat - prece jen lanko a navic u riditek s malym radiusem bowdenu nejaky odpor ma. Ale porad se to absolutne neda srovnat s "V". Ale je potreba koupit tokove, kde jde opravdu posouvat obe desticky nezavisle. Setkal jsem se s nejakou hruzou, kde se musel posunout trmen proti ramu!
Mam odzkousene jen AVID BB7 a mam je ted uz na druhem kole. Pry snad jeste BB5 jde jaks taks pouzit.
Kdyz obcas postelujes vnitrni desticku, pracuji skvele. Jezdim hlavne v terenu. Na ne moc zvlnenem terenu kolem Krivoklatu jsem desticky utavil, takze jsem dopredu musel dat vetsi kotouc.
Jednoznacna vyhoda mechanik - prohazuju cela kola a na kazdych mam trosicku jinak kotouce. Na BB7 jen nastavim desticky (5 minut na obe brzdy) a muzu vyrazit. Hydrauliky musim ladit posunem trmenu a to se vetsinou nepovede na prvni pokus.
Taky jsem jednou koupil nejake levnejsi kotouce a ty se mi do starych hydraulik nevesly - musel bych odkapnout trosku kapaliny. Na mechanikach jsem nastavil desticky a jel.
Kdyz jsem namotal ostnaty drat u hranic do predniho kola a ten si s sebou vzal i hadicku, skoro jsem ji vytrhnul i kdyz jsem kolo vedl. Jet na nem, prisel jsem o predni brzdu. Ted s BB7 bych maximalne resil pretrzene lanko.
Takze na citlivost vedou hydrauliky. Opravitelnejsi i v polnich podminkach jsou mechaniky. Na hydry nesahnes, na mechanikach musis tu a tam doladit desticky, zvlast tu nepohyblivou - vnitrni.
Mám také BB7, a nic dolaďovat nemusím. Jenom je třeba, dle rady Mloka, mít označené hřídele, a dávat je vždy na značku stejně, pokud jsi měl kola sundána. Já je musím sundat pokaždé kvůli úschově kola, a tímto systémem nastavím destičky jenom jednou, potom pokaždé už jen zkontroluji mezery, které jsou stále správné.
Pisu o prohazovani nekolika sad kol!
A jestli nedoladujes, tak nebrzdis. Je potreba postupem casu dotahovat z obou stran a tim kompenzovat ubytek desticek. To je ekvivalent expanzky na hydraulikach.
Pri prohazovani kol proste ladit musim, nemam na obou sadach stejne vypodlozkovane kotouce.
Ale kdyz sundam kolo a pak ho davam zpet, nikdy problem nemam a hridele otacim libovolne. A to to tak provadim uz na 3. kole s kotoucovkami.
Tak ja mám v úmysle tiež prehadzovať kolesá. Resp. doma mám Kellys Mobster. A je mi zbytočné máť doma dva biky s rovnakým priemerom kolies. čiže plánujem si kúpiť /zaleží podľa cenovej ponuky/ Azub Mini s kotúčovými brzdami. Naučiť sa na ňom jazdiť, a potom to hodiť na väčšie kolesá. Je to dobrý nápad?
Rekl bych, ze vyberem typu lehokola si jiz vybiras velikost kol. Z Maxe urcite neudelas Mini jenom vymenou kol (26" -> 20") a opacne to podle me nepujde uz vubec, nevejde se do vidle.
Navic si nemyslim, ze by jezdeni na vetsich kolech bylo tezsi, spise kazdemu vyhovuje neco jineho (obe kola stejna nebo predni mensi). Mozna pro mensi postavy by 2 krat 26 bylo neprakticke pri nasedani, ale jinak to chce hlavne vyzkouset.
To s vidlicou som si potom všimol dodatočne, ale ide mi o to, že som relatívne nízky (164cm) čiže neviem či by som sa vedel na začiatok naučiť rovno na Maxe preto som myslel začínať s menšími kolesami. Resp. zobrať rámový set z maxu a dať tam menšie kolesá, tak by to pasovať malo.
Nejake obrazky Maxe s malymi koly jsem videl, ale nedokazu posoudit, jake to ma jizdni vlastnosti.
Uplne nejlepsi by bylo domluvit se s Azubem a prijet si do Uherskyho Brodu lehokola vyzkouset. Jsou maximalne ochotni, neni problem si lehokolo pujcit a treba pul dne jezdit po okoli. Vetsinou tam maji nekolik ruznych modelu, takze si muzes ujasnit nejen velikost kol, ale treba i spodni verzus horni riditka. Z vlastni zkusenosti doporucuju obetovat den a zajet primo k nim.
Tak prvé stretnutie mám u nich už za sebou.
( Odvtedy mi to v hlave vrtá každý deň... :-) ) Akurát vtedy bol k odskúšaniu Eco, a Eco Trike. Testoval som to relatívne krátko cca 15 minut. (kvôli spojom, z Humenného sa k nim nedá zabehnúť kedykoľvek ;-) ) Mali tam aj Max ale nastavený bol na inú postavu, nedotiahol by som na pedále, a trošku som mal obavy s nasadaním na neho.
Pre predstavu ako sa na tom jazdí mi to ale stačilo. Dojem to zanechalo výborný, niektoré moje predsudky boli vyvrátené, a celkovo od vtedy už odkladám nejaké tie eurá bokom. Vnútorne som rozhodnutý pre Maxa so spodným riadením., výbava Deore, kotúčové brzdy... už len naceniť :-D Len fakt netuším či dotiahnem z neho na zem. Ide mi o to, aby napr. na križovatke to so mnou neľahlo na bok a aby som sa s tým samostatne mohol pohnúť. Preto uvažujem nad rozdielnou veľkosťou kolies (hoci na začiatku).
pokud jsi 164 cm, tak bych si na tvém místě pořízení Maxe spíš rozmyslel a bral bych spíš Mini. Pokud ho teda nechceš vyloženě na ježdění po silnicích po rovině. Nebo si alespoň pořádně vyzkoušej, jestli na něj v pohodě nasedneš a rozjedeš se i do hodně prudkých kopců.
Tento názor bych podpořil. Jezdím Maxe na 26" kolech, ale jsem vysoký 191cm. Kdybych měl o 27 cm méně rozhodně bych šel do mini nebo okrajově snad do Maxe na 24" kolech. Když jsem byl u Azubu testovat svoje kolo a diskutoval o tom co si koupit, tak mi pan Galla (má na leháčích různých koncepcí odjeto hodně kilometrů) říkal, že on si nyní postavil mini a domnívá se že je pro něho nejlepší koncepce (měří okolo 180cm). Na moji připomínku, že mini má malá kola a jak se bude chovat na rozbité cestě odpověděl, že v pohodě, že na rozbitých cestách to má vyzkoušené (jel s ním Himaláje).
Doporučuji však zkusit Azub 5. Také jsem měl možnost pětku otestovat a nastupuje se na to lépe než na Maxe (člověku menšího vzrůstu určitě). Pokud budeš jezdit město tak se na tom i lépe rozjíždí. Ten Max má nohy hodně vysoko. Mně Max docela vyhovuje, protože cesty okolo mého bydliště jsou samá záplata a po městě nejezdím, každé sesednutí si ale dvakrát rozmyslím (přehodit nohu přes šlapky je Gymnastický výkon). Maxe jsem chtěl pro to, že může mít položenější sedačku než Azub 5, ale nyní jezdím stejně s hodně postavenou (s položené mě bolí za krkem) a říkám si jestli jsem neměl vzít pětku. Také se mi Max líbil vizuálně (což ale není to hlavní po čem by se člověk měl poohlížet). Na připomínku jak se chová Azub 5 na rozbité cestě jsem dostal odpověď, že Marja Kazin jela na Azub 5 z Číny do Slovinska? a také si moc asfaltu neužila. Azub 5 mají také vedené jako kolo pro expedice.
Vím že rozhodnout se je obtížné a tak přeji šťastnou ruku při výběru modelu.
ještě doplním: (nemám teda zkušenosti přímo s 5 a mini, mám maxe2004, ale odhaduju) řekl bych, že max je ideální kolo na takové cestování, kde není potřeba slézat z kola - relativně dobrá aerodynamika právě mj. kvůli těm vysokým nohám a položené sedačce, jízda na větších kolech je taky asi pohodlnější. Takže na dlouhé trasy po rozbitých silnicích až polňačkách (na pěkné silnice by se našly jistě i rychlejší stroje, než klasické odpružené azuby). Kde je potřeba často slézat (třeba občas vyjít do schodů, přelézt spadlý strom přes cestu atd.) bude lepší nižší kolo.
Na Maxe na 26" jsi moc nízký. Na Maxovi 24" bys jezdit mohl, ale s omezením. Mám 170 cm a zkoušel jsem oboje. Z 26" dosáhnu na zem jen když si sednu na okraj sedačky. Z 24" dosáhnu na zem jen pokud mám sedačku hodně, hodně nasedato. Mám rád sedačku víc položenou, takže ani 24" pro mě není. Znám ale slečnu, co jezdí na Maxu 24" a má cca 165 cm.
Dávat do rámu Miniho větší kola je dost šílený nápad, dost bys tomu kolu rozhodil geometrii.
... a to mi tie rámy (mini / 5 / max ) pripadali identické. Až dnes som si všimol že mini ma na zadnej vidlici "prepážku" ... Ale myslím, že 5ka bude pre mňa najbest voľba. U mini sa obávam, aby sa moje nohy nezmenili na "vysokootačkovy motor" :-D a u maxu sa bojím aby som nepadal do stran. Zase u 5ky ak sa mi bude zdať že predok je príliš nízko, tak to koleso a vidlicu si budem môcť prehodiť aj sám.
Ve vysokootáčkový motor se nezměníš, jsou tam větší převodníky vepředu. Úměrně větší malému kolu.
Předek příliš nízko na co? Jako že bys s ním ryl v zemi? Ty chceš vyměňovat na pětce vidli za 26"? Tak to přeju příjemnou zábavu. :-))) IMHO ti to musí nechutně rozhodit geometrii. Co jsem tak pochopil, tak bys tím měl vyrobit celkem slušný wheel flop.
Jak tě tak čtu, myslím si, že pro tebe bude nejlepší se do Azubu doopravdy vypravit a domluvit se s nimi, abys vyzkoušel ta správná kola.
Max a Ibex se trosku snizi, pokud se pouzije pevna predni vidlice misto odpruzene. Dokonce mam pocit, ze v nejakym dokumentu primo Azub doporucuje pro tyhle kola pro mensi postavu jedine s pevnou vidli.
Jenze zalezi, kde chce jezdit. Ja koupil Ibex s pevnou predni vidli, prislo mi to rozumnejsi a jezdim stejne vetsinou po asfaltu... no a uz mi na jare v prednim kole prasknul prvni drat. :(
Kazdopadne bych doporucoval dukladne vyzkouset, vybrat si spravny model a bezduvodne nezasahovat do geometrie. Clovek, ktery nakonec prodaval Maxe, protoze byl na nej moc velky, uz se tu pred lety v diskusi objevil.
Pravda, na pevnou vidlici jsem zapomněl. S pevnou vidlí jsem seděl jen na Ecu. Pokud k pevné vidli člověk nemá nějaký důvod, tak si myslím, že vzít základní odpruženou je univerzálnější volba i na asfalt.
Na té nutnosti vyzkoušet to se shodneme. To aby člověk dosáhl bezpečně na zem mi přijde jako klíčová vlastnost.
myslím, že lehokolo s jedním kolem odpruženým a druhým napevno je nesmysl. A čím větší zdvih toho odpruženého (nebo obecně: čím větší rozdíl zdvihů), tím větší nesmysl. Nebo-li: Pokud pevný předek, tak pevný i zadek.
Nesmysl? Proč nesmysl? Když jezdíš jen po silnici, tak ti pevná vidle nevadí. Nerovnosti ti maximálně shodí nohy, tak si pořídíš SPDčka nebo klipsny. Ale záda ti jedou v pohodlí, nedostáváš do nich rány od silnice. Není náhodou pohodí to, proč si lehokola kupujeme?
No, ono to tak docela nefunguje. Hlavně ne na Azubech, kde sedíš skoro nad předním kolem. Pokud projedeš třeba nějaký výtluk, tak přední kolo pošle do sedačky náraz v podstatě rovnoběžný s páteří, zadní pak o chviličku později něco mezi cca 45 a 90° od směru páteře podle konfigurace. Takže když odpružíš jedno a druhé necháš pevně, máš polovinu pohodlí, ale tu druhou ne. A leckomu vadí víc právě ty rázy od předního kola než od zadního.
ano, přesně tak. Není to tak, že jedno odpružené kolo => pohodlí. Ale naopak je to tak, že jedno neodpružené kolo => nepohodlí. A to prakticky stejné, jako u celkově neodpruženého kola, které je pak výhodnější - lehčí, menší odpory, větší tuhost atd.
Hmm, na tom asi něco bude. Přiznávám, že jsem to nikdy nezkoušel, že to byla spíš teoretická úvaha. Budu to muset někdy vyzkoušet, až bude příležitost. Teď to nepůjde, ale brzy bych tu příležitost měl mít.
O těch úhlech by se dalo polemizovat, ale to dost závisí na nastavení sedačky.
To by mě zajímalo, co by vyšlo lépe, jestli odpružit jen přední, nebo odpružené jen zadní.
řekl bych, že půjde i dost o to, kam máš posunutý těžiště. tedy alespoň u mě. Mám ho vlastně co nejvíc dozadu, kvůli sjezdům a na předním kole mě to na asfaltu a běžných nerovnostech nevadilo, že tam mám vidli o zdvihi tří centimetrů a v terénu jsme dostal pokaždé ránu zespodu. Do zad by mě to s tímhle posezem bylo neuvěřitelně nepříjemné. Tady to šlo a sralo mě jen, že mě to limituje v tom, co můžu sjet a co ne....
Nesouhlasim. Na zacatku jsem mel tyden pujceneho Maxe, ktery mel zadni tlumic nastaveny nejak, ze prakticky nepruzil, zrejme pruzina pro nekoho vyrazne tezsiho. Tam jsem kazdou diru a nerovnost projetou zadnim kolem citil velmi neprijemne, zada bolela a pokud to slo, tak jsem se preventivne predklanel.
Na Ibexu s pevnou predni vidlici sice nerovnosti projete prednim kolem citim vyrazne vic nez to, co prejede zadni, ale za zasadni problem to nepovazuju (aspon ne na silnici, byt v mizernem stavu).
Neni pochyb, ze obe odpruzena kola by byla pohodlnejsi, me k pevne predni vidli motivovalo mit nohy nize, spolehlivost (zadni tlumic uz jsem reklamoval), ztraty energie pri slapani, trochu hmotnost a cena.
Presne pro tohle pouziti bych bral co nejlevnejsi vidli, kvuli udrzbe radsi s pruzinou ale hlavne s nastavitelnym odskokem. Predpokladam, ze Milan Slanec by dokazal sehnat nejakou, na ktere by sel vyrazne snizit zdvih - mozna az na silnicni 3 az 5 cm. A odskok pak poradne dotahnout do pomala.
Skoro vsechny rozdily mas v prvnim odkazu.
V tom odkazu se pise, ze predstavec spodnich riditek, ktery se pri padu muze otocit je jen u drazsich modelu, ale riditka na mem Ibexu koupenem 2009 tuhle fukci umi taky. Predpokladam, ze uz je to standardni funkce.
U Ibexu, kdyz si vybiras barvu, tak je to jenom barva hlavni ramove trubky, vsechno ostatni (posuvna trubka s pedaly, predni vidlice, zadni vidlice, riditka a nosic) je cerne. U Maxe byla pokud vim ve zvolene barve i zadni vidlice.
Nastavovani sedla u Maxe je plynulejsi a ma trochu vetsi rozsah. Obcas mam u Ibexe pocit, ze optimalni nastaveni by bylo zrovna mezi dvema dirama.
Je mi sympaticke, ze Ibex nepotrebuje kladku na retez, i kdyz vsichni tvrdi, ze kladka nicemu nevadi...
Ja jsem mel rozhodovani jednoduche, rozdil ceny byl prilis velky.
Takže ibex je levnější varianta maxe. Pak je to jasný. Hned mi bylo divný proč má ibex rovnou zadní vidlici, když to je "zastaralá technologie".
A jaký jsou vůbec aktuelní ceny maxe a ibexe ?
Napiš si tam sám:
[email protected]
Pošlou ti kompletní ceník
Teda fakt koukám. Ceny azubu jsou jen na vyžádání :--)
Na EN strankach ceny jsou http://www.azub.eu/download/novinky/AZUB... . Ale durazne doporucuji si napsat i o ceskou verzi, paklize uvazujes o nejakem nakupu. 8-)
Kupovat nechci, jen mě zajímalo jak se zlevnily ty normální modely osekáním a ošizením na těch pár místech.
Mam pocit, ze rozdil byval kolem 8 tisic. Mozna se pletu, ale asi ne o moc...
Ve stávajícím ceníku Azubu je Max a Ibex ve společné části, ale rozdíl v "základní" verzi Alivio je těch 8000 a drží se mezi 7 a 8000 až do výbyvy Rohloff
Co se týče verze HC, tak ta je mimo ceník a nejspíše to bude vyloženě individuální záležitost podle toho, co si člověk řekne...
Ceník mám od 12/2010, kdy jsem si objednal Ibex
Nechci opakovat co už někdo napsal, tak přidám málo.
Historie je zhruba taková, že po výrobě modelu Azub 4 a Max s CrMo rovnými vidlicemi v roce 2004 se Azub posunul od roku 2005 k prostorovým zadním vidlicím, které dostali nový Azub 5 a nová generace Maxu, později nově vzniklé Mini. Hodně lidí si ale stýskalo po levnější a jednodušší staré vidli, hodně lidí tvrdilo, že Azub 4 byl až na malou tuhost zadní vidle nejlepší Azub. Azub slyšel a přišel s novou řadou, od existujících Mini, 5 a Maxe vyrobil odpovídající konfigurace v jednodušší verzi.
Co se týká toho, co koupit, tak jízdní vlastnosti jsou extrémně podobné. Rozdíl je hlavně v odolnosti při velkých zátěžích. Čím víc vážíš, čím víc nákladu chceš vozit a čím horším terénem jezdit, tím spíš sáhni po dražší verzi. Krom vidle bude mít myslím i odolnější třeba hlavové složení. Pokud se chystáš jen na asfalt, klidně vem Ibex ať vážíš kolik chceš. Pokud hodláš téměř výhradně řádit v terénu a soustavně zkoušet co ty i kolo dokážete, tak vem radši Max i když vážíš málo. A samozřejmě všechny odstíny šedé mezi tím.
Max a Ibex se taky liší přepákováním zadní kyvky. Už se to tu jednou řešilo, ale nemůžu to najít. Proto se ptám:
Na který z Azubáckých rámů je lepší použít progresivnější tlumič a na který naopak tlumič s lineárnějším průběhem?
Nemyslim, ze by se to nejak lisilo - pouze tlakem/silou pruziny. Ani na jednom ramu neni zadny slozity parallelogram (http://www.google.cz/imgres?imgurl=http:/... http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www2... http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www... ale tlumic tecne ke kruznici opsane stredu kyvu. Jedina moznost male zmeny je v nastaveni sklonu tlumice na levnejsich variantach ramu, ale to neni imho tolik, aby se to projevilo na vyberu tlumice.
Z toho co jsi napsal mi vychází, že tlumič s progresivním průběhem nebude na škodu.
Kazdy vzduch je progresivni sam o sobe. Pruzinu bych bral jen kvuli bezudrzbovosti - takove houpadlo na nenarocnou turistiku natezko. Ta pruzinova vidle, kterou mam docasne jako nahradni, to je tedy otres - nejsem schopen dolatit odskok, skace jako koza a vykopava mi nohy dost nahoru.
Mám na Maxovi tlumič olej-vzduch a složitější tužší zadní kyvnou vidlici - tlumič je téměř horizontálně. Je to hnus. Kope to jak prokoplý. I když jsem to foukal a seřizoval jakkoli, bral jsem to jen kvůli možnosti nastavit tlak vůči hnmotnosti nákladu na nosiči. Už bych to nechtěl.
Na Azub 4 mám obyčejný olej-pružinu. Tlumič je zde vertikálně (podobně jako na Ibexu či Apusu). Tlumí to nádherně a i přes mnohem menší tuhost obyčejné vlečené zadní kyvné vidle za tím tahám i vozík se dvěma dětmi při větším podhodlí. Na kole se cítím mnohem pohodlněji - i jízda je měkčí. Ovšem mám tam jen obyčejnou odpruženou přední vidli s pružinou, která je dost tvrdá a ty rázy od přední vidle tu fakt jsou. Souhlas s Jirkou.
Na Maxovi mám přední vidli olej-pružina tu lacinou od Suntouru (XCR) a ta kopíruje terén jak přišitá a pohodlíčko od ní při přejezdu nerovností nesrovnatelné. Na Azuby bych doporučil vpředu kvalitní vidli olej-vzduch nebo olej-pružina a vzadu tlumič olej-pružina.
Pruzina vzadu je hlavne na MAXech blbost. Musela by tam byt hoooodne slaboucka pruzina. Treba z nejakeho detskeho celoTesca. Nebo to bude strasne tuhe a povoli to az po velke rane. Proc?
Teziste je celkove vic vepredu, nez u klasiky.
MAX i IBEX maji totozne ulozeni tlumice - tecne ke kruznici, ale ruzne dlouha ramena paky. Takze pro MAX je treba slabsi tlumic, nez na IBEX.
O kolik je posunute teziste? Na klasice i na MAXovi jsem mel stejnou vidli a pri stejnem SAGu jsem musel foukat na klasice 100 PSI, na MAXovi 140 PSI.
Jak na tlak tlumice? Opet je treba se ridit SAGem, ne doporucenim vyrobce. Muj Manitou ma rozsah tlaku od 70 do 300 PSI, na moji vahu je pri neprepakovanem pruzeni (MAX) doporuceno 130 PSI. Ja foukam 75 PSI a na doraz nechodim. Mozna bych mohl jeste ubrat.
A kopani do zad? To je zalezitost odskoku. Nejlepe se naladi opakovanym sjizdenim z obrubniku. Zacne se na nulovem tlumeni a prituhuje. Kdyz po sjezdu kolo houpne jen jednou, je to OK.
Takze kdyz Te kope, mas dost pravdepodobne prehusteno a hlavne nenaladeny odskok.
Uvědomuješ si, že ses tu právě uvedl jako přední český odborník na naladění pružení lehokola? Lidi jako já tě teď s tím budou chodit otravovat :-).
Ale klidne, privez to sem, naladim Ti to na miru. 8-)
Martisi - muj telefon vidis v mem profilu, ozvi se a naladime to na dalku.
NO, máš to asi hodně propracované - to naladění. Já jsem postupoval přesně podle návodu k tlumiči - mám Manitou Radium RL. Ovšem o SAGu tam není ani zmínka. Je tam jen zmínka o tabulkách průvěsu tlumiče v mm. Vše regulovat podle aktuální váhy jezdce. Dokonce tam není ani zmínka o nějakých tlacích v tlumiči. Osobně mi přijde ten návod dost stručný až bych řekl k ničemu. To je samé Varování!!!, Varování!!!,Varování!!!! ale o možnostech různého nastavení Tvým způsobem vyloženo nic skoro vůbec nic....:-((( Až to budu letos projíždět, tak určitě zavolám...;-)Zatím lepím po zimě dohromady lehký upgrade Azub 4 a závěs za leho pro tažnou dvojtyč pro děti. Takže o zábavu zatím postaráno...;-)
zmínka o tabulkách průvěsu tlumiče v mm
to bude ten SAG. Po nasednuti by mel byt tlumic i vidle zanoren cca do 20 %.
Aááá, tak to bude má prostá neznalost odborné terminologie ohledně tlumičů. Prostě průvěs = SAG.;-) Ovšem, nepoužívá-li tento výraz ani výrobce v návodu k tlumiči, kde by to měl člověk pochytit, že?;-) Ten průvěs jsem nastavoval přesně podle návodu a nesedí mi to stále. Pohodlí se nedá srovnat s tí průžinovým. Neříkej mi, že nemá vliv, zda-li je tlumič uložen vertikálně či horizontálně??? Přeci vertiálně ně něj sedá celá váha svisle rovnou zatímco horizontálně...???:-()
Podle mého chabého rozumu - když si sedneš na vetikální tlumič, zajede pružina jakoby přímo pod tvou váhou. Když je tam horizontální, tak zajede přes páku zadní vidlice. Nemyslím si že rozdíl bude veliký, ale možná se mýlím.
Způsob přepákování má obrovský vliv na chování zadní stavby.
U lehokol se požívají většinou jen přímé jednoduché přepákování, takže tam tolik rozdílů nebude.
U zábradlí jsou ve způsobu přepákování obrovské rozdíly, které udělají zcela odlišné chování různých staveb.
Nějak přepákované je to vždy, i na lehu bez složitějšího přepákování a svisle uloženého tlumiče.
Stačí třeba pohnout o kousek jedním čepem, jinak vše zachovat a chování stavby se může velmi změnit.
Jeste pro pripomenuti, co ze to to prepakovani vlastne je. Zde http://www.nakole.cz/diskuse/12981-rozdil-mezi... jsem uvadel nekolik prikladu prepakovani. To, co je na MAXovi a IBEXovi, to je to nejjednodussi, co muze byt a je totozne (s vyjimkou onoho nize zminovaneho posunu tlumice na IBEXu). Rozdil v delce paky pouze znamena rozdil v tvrdosti pruziny pripadne v tlaku vzduchu.
Tak on musí být tlumič vhodný průběhem k průběhu zadní stavby.
Přijde mi, že na lehokola se tady s tím nikdo moc nepáře a prostě tam prdne tlumič, co mu přijde pod ruku.
Nevhodnou kombinací stavba x tlumič je možno funkci hodně zazdít.
A pružinový tlumič je pak mírně citlivější, takže výhodu v tomhle má.
A zejména u staveb s nízkým přepákovacím poměrem se to projeví více.
U pružinového tlumiče je zase třeba mít opravdu správně vybranou pružinu (dané jak typem zadním stavby, tak hmotností jezdce, tak rozložením váhy na přední a zadní kolo).
Uz jsem to tu nekde rozepisoval.
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#Tlumic.JPG
Takze - co je co? To prostredni je MAX. A pritom je to stejne, tedy alespon z hlediska pomeru sil potrebnych na stlaceni tlumice, jako varianta prvni i posledni. Takze cim se od MAXe (2) lisi IBEX? Ibex je (3), jen s trosku delsi pakou. Takze kdyz se na IBEX da tlumic nafouknutejsi nez MAXovy v pomeru vzdalenosti osy kola od osy otaceni zadni kyvky, vyjde to stejne.
V cem se lisi (z hlediska tlumice, ne co se tyce tuhosti zadni stavby)?
1) vyse zminenym pomerem sil,
2) v tom, jak moc se spini blatem a tece na ne voda,
3) IBEX umoznuje nekolik malinko jinych pozic tlumice - jeho posunuti z tecny kruznice. Tim se pak samozrejme vlastnosti trosku zmeni. Jak moc jsem nemel prilezitost testovat. Uz ani Jurimir mi ted nechce pujcit kolo na pokusy. 8-(
Jestli je ve všech případech tlumič +- v tečně, tak to bude přesně jak píšeš a rozdíly jen o ten poměr délek ramen, což dožene tlak.
A přepákovací poměr bude po celém zdvihu téměř konstatní, takže téměř lineární stavba.
To musí snést i trošku progresivnější tlumič a naopak lineární pružinový nebude ideální.
U zábradlí se i u nepřepákovaných jednočepů používají velmi rozdílné úhly (oproti té tečně), takže i u stejných jednoduchých systémů se průběhy mohou poměrně lišit.
MAX (HC): http://www.azub.cz/galerie/max_1288991697.jpg
IBEX: http://www.azub.eu/galerie/max_1268728582.jpg
Na ramu IBEXu jsou videt kolem tlumice dalsi uchyty na horni konec tlumice. Ale kdyz zustane tovarni nastaveni "na stred", je to opet tecne.
A bude to tečna i když dáš pevnou vidlici ?? ;o))
Zcela jiste. Pozice tlumice vuci ose otaceni zadni stavby je stale stejna. Jestli jsi tedy nepsal o moznosti zpevnit zadni stavbu. 8-)
Ano tečna zůstane stejná, ale protože změníš závlek, musíš změnit pozici tlumiče (od toho tam ty očka jsou) a kde máš tečnu ?? ;o)))
Takze vlastne snizis zadni stavbu, je to tak?
Ale klidne muzes pouzit stejna ocka, ale jen zvetsit SAG nebo vymenit tlumic za kratsi.
Mas nejake prakticke zkusenosti s tim, jak se zmeni charakteristika pruzeni zadni stavby po zmene uchyceni tlumice?
Bude to jak napsal Murphy.
Stejně ale návodem k tlumiči se moc řídit nedá. Sag je daný přepákováním rámů a tím, jak to chtěl konstruktér rámu.
Na různých rámech se i s totožným tlumičem mohou jezdit naprosto odlišné sagy.
Nejčastěji se sag používá kolem 20-25%, ale jsou rámy konstruované třeba jen na 10% sagu (a s 20-25% by takový rám byl zcela nepoužitelný) nebo naopak u kol více směřujících ke sjezdu se používají sagy zase velké typu 30-35%.
A zapomnel jsem dodat, ze totez plati o vidli. Pro nenarocnou jizdu po asfaltu nebo polnackach povazuju za skoro dulezitejsi funkci tlumeni, nez pruzeni. Nejak se to vzdycky zasune, ale zvlast pro nezSPDeckove lehokolisty je dulezite, aby vidle nevystrelila nohy vzhuru.
A kdyz se nad tim zamyslim, tak totez pro zadek - aby to nekopalo. Takze vidle a tlumice bez moznosti regulace odskoku nebrat.
Hodnota SAGu by se mela pohybovat mezi 15 a 25 % vpredu i vzadu. Kdo naladi od oka 20 %, pravdepodobne neudela zadnou velkou chybu.
Pokud to nekoho opravdu zajima, obecne o bajkovem pruzeni a tlumeni si muze nastudovat informace zde: http://www.tuning-test.cz a vice mene vsechna lehospecifika jsem zminil v tomto a predchozim prispevku.
Ono bude záležet co od toho kola chceš. Odpružení cos popsal z toho dělá takový cadilac. Sice se to za každým hrbolem houpe ještě pět minut, ale je to opravdu hodně pohodlné. Někdo jako Murphy zas rád obětuje trochu pohodlí tomu, aby to mělo jízdní vlastnosti potřebné pro rychlou jízdu terénem. Takže ten zas bude potřebovat jiné tlumení.
Nemůže být tvůj problém se vzduchovým tlumičem totéž, co tu popisoval Radek, myslím o vlákno vedle? Nakonec se ukázalo, že je to nějaký samozamykací typ, který se po chvilce nečinnosti rozhodne tě neobtěžovat tím, že by tlumil.
Murphy to tu už popsal vše správně. Jen něco doplním k tomu tlumení u tlumiče.
Pokud to kope, tak je problém pouze v expanzní části tlumení tlumiče.
A rozhodně to nemůže být tím, že je pružící část vzduchová.
A problémy mohou být v podstatě jen dva:
1) Je použit úplně špatný tlumič, který nemá funční tlumení a nemá ani nastavení odskoku. To je pak zcela zabité a nic s tím neuděláš (tedy až na výměnu tlumiče).
2) I když je použit tlumič s funčním tlumením a nastavením odskoku, tak ještě ne vždy je vyhráno. Nastavení odskoku má určitý omezný rozsah a v některých případech nestačí. A právě zvlášť pro zde popisované přepákování a zatížení zadního kola u maxe to stačit nemusí.
Třeba u FOx tlumičů je to pak ještě dané interním nastavením tlumiče. To určuje ten rozsah pro externí nastavení jezdcem.
Označují to rebound tune a může být ve třech různých úrovních. Pokud tedy nestačí rozsah externího nastavení, tak je třeba sáhnout do interního, což je ale už složitější zásah a něco stojí (např. v Bikelive to bude kolem 1000Kč).