Jsem 30letý kluk mající svou rodinu. Bydlel jsem celých 26 let ve velkoměstě - v Plzni. Jsem vášnivý cyklista, i když ne zase takový, který by si v uvozovkách zabalil kolo do batohu a vyrazil někam vlakem. Zkrátka spíše takový ten běžný kolař, který vyrazí při hezkém počasí někam na výlet okolo…
no jo jenže co až to tam za dvacet let budeš mít projetý na všechny strany křížem krážem? ;-)
To je například můj příklad, jezdím stejné trasy už třicet let a neomrzely. Asi to bude tím, že na kole mě nejvíc baví samotný fakt, že šlapu. A je mi celkem jedno kam pojedu :o) Taková autistická úchylka, nutkavé repetitivní pohyby.
Tak to by Ti stacil i vetsi dvorek...
Nebo tohle http://www.stream.cz/video/525847-srazka...
Jsem zatím ve stádiu, kdy neomrzely, ale je to možná daný tím, že se stále zlepšuju.... ve smyslu sem mě to v roce 2004 trvalo 30 minut teď to dávám za 20.... až to pojedu 35 tak možná pocítím nutkání jezdit jinudy :D
Navíc se to "okolí" tak nějak rozšířilo.
Pamatuju, že když jsem poprvé dojel do Poděbrad a domů ( cca 100-105 podle trasy) tak jsme to bral jako výpad do neznáma. Dneska se v Poděbradech při návratu domů cítím tak jako na zápraží a v Sadské jako na prahu :D
Já to mám daný tím, že jsem ke stáru za všechny ty český prdele vděčný. Mám za sebou období, kdy jsem se každoročně s kolem pomálu, ale čím dál tím víc loučil, bylo to celkem drsný, protože kolo považuju za osudové setkání, no a teď to vypadá, že se to nějakým zázrakem zvrtlo k lepšímu a že asi budu jezdit dál. Každopádně od určitý doby jsem každý jaro rád, že ty prdele zase vidím, že jsem tam znovu dojel vlastními silami, že pořád ještě skáču přes kaluže, na každým bezejmenným kopečku se dmu pýchou, že jsem ho zase dokázal svižně vyjet. Prostě mě tohle obyčejný ježdění natolik uspokojuje, že Alpy a podobné lokality nechám na indy, aby mě to bavilo i v tom příštím životě :o)
Nevím, kde jsi bydlel v Plzni. Já bydlím na Košutce hned u lesa.
A naopak si tuhle kombinaci hrozně pochvaluju. Tím myslím kombinaci, že bydlím ve městě se vším co nabízí a současně to mám 100m do lesa.
Nějak nechápu ten rozdíl bydlet někde na vesnici a na kraji Plzně. V obou případech šup a jsem v terénu.
Jezdím každý rok na větší počet bikových akcí, takže mám srovnání v podstatě s celou ČR (minimálně v těch mírně vyšší horách jsem byl ve všech minimálně na 2x 14 dní a v některých vícekrát, třeba i 10x a více; tím myslím Krušné, Jizerky, Krkonoše, Orlické, Beskydy, Jeseníky, Šumavu, Český les a pak i hodně dalších míst nižších typu Kokořínsko, Křivoklátsko, atd.).
A i při tomto srovnání pořád nechápu, kde je problém s tou Plzní.
Maximálně město lehce omezuje v tom, že směrem na opačnou stranu Plzně než bydlím (tedy nejhorší je výjezd směrem ze Slovan, to je nejdál) trošku omezuje v dojezdové vzdálenosti a zrovna na tuhle stranu je Radyně (na tu není žádný problém dojet, ale nedá se už v týdnu, když je daný den málo časo a jen třeba 1,5-2 hodiny na vyjížďku). To je asi jediná drobná nevýhoda Košutky.
Plzeň ale není nijak extra velká, není to Praha, takže dojet se dá i na tu nejvzdálenější stranu zcela bez problém.
Na tu jezdím o něco méně často a jen když se jede na delší trasu, aby to mělo cenu, ale jezdím tam taky.
A na ty strany o něco bližší (tím myslím přes Bory, Bílou horu a přes Doubravku), tak tam jezdím pořád, stejně jako přímý výjezd s Košutky.
Je pravda, že směřovat výlety mezi Bolevecké rybníky, tak to by mi přišlo tedy hodně ujeté :-)
Tam je to při pěkném počasí jak na Václaváku.
Samozřejmě, že tam jezdím a ne tak málo, ale to je jen malý nutný spojovací úsek (třeba 4,5km na Bílou horu a případně pak ještě kousek na Doubravku) a během pár minut jsem z těch míst pryč.
Vždyť je to tady v Plzni i s výjezdem jinudy než nejkratším z místa bydliště všechno tak blízko.
Třeba když jedu přes Doubravku, tedy nejdříve Bílá hora kolem rybníků a pak dále téměř mimo asfalt třeba na Rokycany (pod Chlumem polňačka přes Újezd do Červeného hrádku a další polňačka do Kyšic a kolem Ejpovické přehrady a pak po zelené značce do Rokycan.
A až do Rokycan je to jen 22km. Takže žádné extra vdálenosti i když to je výjezd přes jinou stranu Plzně než bydlím.
Naopak bych řekl, že kolem Plzně je v terénu poježdění hodně dobré a to jak kopcovitější strany (včetně ve velmi rozumné dojezdové vzdálenosti i mírně vyšší kopců typu Brno se 700m), tak jedna rovinatější strana (směrem z Bor).
A mít od Plzně projeté všechno křížem krážem, to už musí být opravdu hodně najeto. Já to tu mám projeté slušně za těch 25 let, co na kole jezdím, ale ani tak zdaleka nemůžu tvrdit, že úplně všechno a pořád sem tam objevím něco zajímavého.
A to jsem ještě nezmínil kolik je tu pěkných cest (a to jak i slušných terénů, tak pěkných lesních neteréních cest) přímo u nosu.
Krkavec, Chlum, atd.
Takže je i kam dobře vyrazit, i když je čas jen na chvilku, třeba i jen na hodinku.
ono já bydlel taky ve "městě" v Uherském Brodě a oproti Plzni atd je to "maloměsto"..ale i tak ho chápu.. Bydlel jsem totiž ve středu panelového sídliště a když jsem chtěl jít-jet ven do přírody apod, tak jsem musel vzít kolo, které jsem musel mít ve sklepě na patře-a i to jsem se bál, aby ho někdo nečajzl, svézt ho výtahem z 5 patra dole-mezitím spousta potkaných sousedů, kteří pokaždé na mě čuměli jak puci a navíc ještě škodolibě, že tím ničím výtah (ten kdo už někdy vezl kolo klasickým výtahem panelového domu ze 70let jistě zná)jak to kolo tam vozím-ale nic jiného nezbývalo, neboť kočárkárna dole už neexistovala a navíc tam bych si v životě kolo ani nedal. No a pak když člověk přežije tenhle manévr s kolem, tak musím jet nějaký kilák abych se vůbec dostal z města a až teprv si užíval jízdy na kole. Taky jsem se zhruba ve 30 odstěhoval z města do menší vesničky a jsem zcela spokojen a šťasten!! Kolo mám v domku v garáži, stačí jen nasednout a jet-žádný výtah, žádných 30 rodin v jednom domě:o)) prostě balzám na moji duši.. A když potřebuju jet jednou za týden na nákup, těch 10km autem oželím velmi rád:o)
To už začínáš přidávat i rozdíl v bydlení panelák x barák. Tady má každé svoje výhody a nevýhody a tady naprosto chápu, že někomu barák mimo město sedne více.
Co se týká jen kola, tak to mám přímo v bytě, kde máme komoru, kam se mi v klidu vejde 5 kol a ještě všechny další krámy na kolo. Komora je hned za vchodovými dveřmi, takže není problém tam hodit i zablácené kolo aniž bych zaprasil celý byt.
Výtahem jezdit musím taky, to mi ale nikdy nevadilo (a máme starý klasický nejmenší výtah, takže kolo na výšku a vejde se tak tak; až se bude dělat nový, tak už je dohodnuto, že bude o pár centimetrů zvětšen, tak to bude už jen lepší) a nikdo se na mě divně nedívá. Průšvih by byl pouze v případě, že by se do výtahu kolo nevešlo.
Start i přes výtah klidně může zabrat méně časo než jít do garáže (žádné odemykání a zamykání dalších dveří).
V Plzni, aby to měl nějak výrazně daleko z města, tak by musel bydlet jedině někde v centru.
A dle toho, že píše výlety k rybníkům, tak bude bydlet někde poblíž co já.
Já jak jsem psal, tak to mám do lesa 100m, takže to může být blíže i než na malé vesnici. Polohu bytu v Plzni jsem si cíleně vybral právě pro perfektní dostupnost se dostat rychle mimo město. A přitom do centra to mám jen 15-20minut tramvají.
Z jeho popisu mi ale přijde, že se snad ani jinam než k rybníkům (což je projetí tak 5km) ani jet nedá.
A to já mu trošku rozumím, ze svého pohledu. Co znám Plzeň víceméně z průjezdu, tak mi připadá, že má docela pestré blízké okolí.
Já ale bydlel v HK, kde široko daleko okolo je placka a v podstatě jen jedinej les. Na tři strany se od města dalo vyjet jen do polí a něco zajímavějšího začínalo tak po deseti kilákách. Ten jedinej směr je zase přesycenej lidma (kolaři, bruslaři) a vyjíždět furt jedním směrem je vopruz... Prostě půlka vyjížďky plácání po městě a polema po rovině.
Dva roky bydlím na vesnici a fakt pohoda, kvanta kombinací kam a kudy jet a to hned tak neomrzí.
Co jsi teď napsal, tomu zcela rozumím. To bych nazval ale spíše pro kolo nevhodnou oblastí.
Takových oblastí v ČR znám taky hodně (stejně jako plno skvělých oblastí) a přitom to může být na vesnici.
I jsem byl právě na pár akcích, kde jsem bydleli v úplné pr...i a z dané oblasti jsem byl hodně zklamaný.
Tedy řekl bych, že to až tak nesouvisí s město x vesnice.
U HK to neznám moc dobře, jen trošku. A jen trošku to tam znám právě proto, že mi ta oblast přijde na kolo hodně špatná a nikdy bych tam proto na nějakou větší akci na kole nejel.
Jeho moc nechápu právě proto, že hodnotím ježdění na Plzeňsku v rámci ČR jako opravdu hodně dobré.
I třeba když chci pořádnější terén a nechci jet daleko, tak můžu na Krkavec, tedy kopec přímo za barákem. A můžu ujet třeba jen 7km celý okruh a budu v tom mít i parádní sjezd i výjezd (tedy 3-4km na kopec a jinou podobně dlouhou cestou zase dolu a možností různých cest asi 20 a z toho několik i technicky docela zajímavých, případně jsou tam v jednom místě i přímo skočky na blbnutí).
Ani bych nechtěl bydlet v horách, kde jsou některé pro mě opravdu zajímavé technické terény na úrovni, co už okolo Plzně jsou jen minimálně.
Jenže na druhou stranu ze začátku sezóny by to v horách bylo peklo, první volnější kilometry bez extrémnějších převýšení se tam volí obtížně (je to samozřejmě jak kde, na některých místech i v horách se nějaká ta méně kopcovitá trasa taky najde).
Tam vyrazím každý rok velmi rád, ale až ve chvíli, kdy mám už najetý nějaký ten tisíc (nebo lépe více tisíc) kilometrů.
Na začátku vyjížďky je to tady na Plzeňsku v hezký den také přesycené lidmi, ale strašně rychle lidi se vzdáleností mizí (zřejmě jsou líní).
A tím strašně rychle myslím v některém směru třeba jen 1km (a nebo když se vybere opravdu vhodná cesta, tak po 200m jsem na cestě, kde nebude ani noha) a nikde ani noha, což je z pohledu celé vyjížďky naprosto zanedbatelné.
A pokud je ještě trošku zima, tak nikde ani noha.
A běžně na 80% trasy nepotkám téměř nikoho i když je opravdu hezky.
A moc dobře znám situaci některých z Prahy, tam to při méně vhodném místě mívají i třeba 20km než z ní vyjedou.
A i když jsou na kraji, tak už je Praha tak velká, že je to limituje opravdu jen na ten jeden směr (přejet na kole Prahu na druhý konec a po vyjížďce zase zpět už se fakt nedá).
Takže i když některé směry od Prahy jsou na bikování taky super (třeba směr Karlštejnsko, Křivoklátsko), tak tady by mi to limitování tím jediným směrem už vadilo.
Tohle ale právě v Plzni není a zvlášť když na dost směrů jsou velmi dobré průjezdy.
I na ten nejhorší směr z mojeho pohledu (tedy na nejvzdálenšjí stranu) se dá zvolit slušný průjezd:
Kolem rybníků na Bílou Horu, zadem na Doubravku, pak k Lopatárně, tam se sjede na úzkou cestičku k řece (a tuhle cestičku jezdím rád i když je to pořád uvnitř Plzně), podél řeky až na střelnici a od střelnice spojovačka mimo silnici do Koterova, atd.
Jen už je to o něco delší.
A když se to pak navíc prodlouží ještě o vlak jedním směrem, tak najednou plno opravdu parádních tras typu:
- Žihle->Plzeň přes Dědka a pak kolem Střely
- Mariánky->Plzeň podél Kosího potoka
- Špičák->Plzeň celé po červené (nebo další jiné varianty)
- Plzeň->Beroun (opět několik variant, třeba přes Radeč a pak přes Točník a Děd)
No u nás je to taková pěkná hranice placky a kopců-
Na jedné straně polabí, pojizeří - rovina.
Na druhé straně Jurimírův kraj, pěkně kopcovatý Ondřejov, posázaví a povltaví.....
Takže si člověk může nakombinovat ledacos.
Typická je třeba "Pečecká stovka" kdy se přes start v rovinině promete kopců až až
http://skcpecky.wz.cz/photo/p100profil.jpg