Rád bych se podělil o zkušenost se zajímavým historickým řešením měnitelných převodů, které mě nedávno zaujalo natolik, že jsem ho instaloval na staršího favorita. Toto je výňatek z článku na adrese http://matej.boha.cz/ , kde naleznete podrobnější technické detaily a fotodokumentaci ze stavby.
Z…
Mám někde ve sklepě nábu, která má závit na pastorek z obou stran. Pod dlouhý kopec dojel cyklista na jeden "rychlý" převod, tam musel zastavit a otočil kolo. Na druhé straně byl pastorek výrazně větší a umožnil mu stoupání vyjet. Toto řešení je zřejmě pozdější a mnohem lepší, protože nevyžaduje zastavení, ale počet převodů zůstává tejný. Oceňuji Tvůj "génius improvizace" při použití levé misky jako prodlužujícího členu. Pro nedostatek času to dělat nebudu, řestože by mně lákalo, zkusit to na trojkolce, ale kolena by si asi příliš stěžovala na nedostatek lehkých převodů - prostě dva je málo :-).
S tím géniem improvizace to nemusí být až tak horké - po chvilce hledání se to dá najít na netu i s fotkama a podrobným popisem (anglicky).
A s tím přehazováním kola "za jízdy" - to by měnil i řetěz? Nebude to třeba spíš nába z doby nedávno minulé, kdy se používaly unašeče brzdových kotoučů našroubované na nábě?
S dvěma pastorkama se skutečně jezdilo, a to dokonce i Tour de France. Až jednou to Tullia Campagnola přestalo bavit;-)
http://www.muzeumjizdnichkol.cz/historie...
Ten nápad se středovou miskou není z mé hlavy, vygoogloval jsem to. Anglicky psaných stránek o Retro-Directu je několik, a tenhle fígl je všeobecně používaný.
Asi bych měl text přeformulovat, aby to nepůsobilo, jako že se chlubím cizím peřím;-)
Ad nába s pastorkem na každé straně: Ano, používali to i závodníci, stačí jeden řetěz a patky s posuvem. Retro-Direct by pro závodníky znamenal větší hmotnost a větší jízdní odpor, řekl bych, proto se uplatnilo na závodech primitivnější řešení. Retro-Direct je vynález z konce 19.století, pokud vím.