Zklamání i nadšení v jednom…
Jelikož s přáteli pořádám MTB závody a občas vyrazíme na spíše divočejší stezky, byl jsem postaven před záludnou otázku. Investovat do vhodného biku, nebo dále trápit svého crosse. Samozřejmě, že při plánování těch kouzelných tras se vydáváme do terénu. Několikrát trasu samotnou projedeme, než dostane tu správnou podobu. Já se ovšem stále trápil v závěsu za kluky na svém Axisu. Sami si jistě dovedete představit, jak se asi jezdí na spíše silničně laděném kole po lesích, přes kořeny a kamení. Tak že jsem se tedy rozhodl rozšířit svůj vozový park i o typicky terénní stroj. Po dlouhém pátrání jsem se zakoukal do Cool tool mastera z dílny Kellysu. Velice líbivý design a ostré barvy a zkrátka šik. Ovšem cena mi u modelu 2011 se spíše nižší třídou osazení nějak neladila a smlouvat na nějakou lepší?... No, na to zas nechtěl nikdo ani malinko slyšet. Svým způsobem správné, ale mimo mé očekávání. :( A tak mne bloumání po obchodech zavedlo k Meridě Matts TFS XC 800-D 2010. Několik rad ulovených na internetu a i nějaké mé osobní zkušenosti mne ujistili, že Merida v této třídě patří mezi ta lepší kola. Ještě jsem začal laborovat s cenou. No víte, jak to je, když se na internetu jedni předhání před druhými. Ovšem tu vánoční dobu, kdy se daly tyto kola pořídit za opravdu akční kačku jsem dík nehodě projel. V nejbližším krámu, kde by byla za příjemných cca 23… by snad "udělali" ještě "lákavou" slevu a tak bych za něco málo přes 21... s ní mohl šťastně vyrazit domů. Jenže víte, jak to chodí. V dnešní době je člověk spokojen s nabídkou, až když zjistí, že to prostě už jinak nejde. Nakonec jsem našel ještě poslední kousek za 18 vč. poštovného, kterým prostě nešlo odolat. Ještě jsem si mohl přidat dobře vybavenou sadu cyklonářadí.
No, zkrátka, kolo dorazilo a já se hned vydal na seznamovací jízdu a ladění detailů. Nutno říci, že měřím 180 cm a dle doporučení různých tabulek bych měl koukat po rámu velikosti 20“. Samo, že jsem „dal“ na doporučení tabulek a pořídil si tedy tu 18“. :) Po drobných úpravách, jako je posunutí sedačky na maximum dozadu, vytažením sedlovky 4 cm nad povolenou hranici a povolením tuhosti nášlapů jsem vyrazil zdolávat první kilometry. Nadšení z té pohody se ale promísilo s jistým zklamáním. Jízdním vlastnostem se nedá nic vytknout. Skvělá akcelerace, výborné ovládání tuhý rám, jedinečné brzdy a vzduchové vidlice. Ovšem řazení je na můj vkus poněkud nedotažené. Ač řada SLX rapidfire patří k těm lepším, jeho kombinace s pákami Shimano M575 není prostě šťastná. Přední páčka řazení je dost krátká, aby dopřála pohodlné řazení při techničtější jízdě. Ani tak efektně vyhlížející remonte lockout není příliš vhodně umístitelný. Je třeba se i po posunutí páčky co nejblíž ke gripu stejně poněkud víc natáhnout pro její stisknutí. Tak že ani nevím, je-li to nějaká výhoda.
Nevím, co bych řekl těm, kteří po něm také koukají. Já z něj mám prostě smíšený pocit.
Já mám tohle kolo, ale na rozdíl od Tebe mi stačil nižší model, postavený na deorku. Chtěl jsem kolo do zimních sr.ček, do sněhové břečky a solí, na dojíždění do práce. Jediné mé vstupní požadavky byly devítková kazeta + hydraulické brzdy, vše ostatní (např. vidlice - nějaká "merida" udělaná sentůrem, v teple ok, v mrazu velmi rychle ztuhne) mi bylo jedno. Zatím na něm mám cca 4 tisíce km a splnilo to všechno, co jsem od toho očekával. Takže já s ním jsem spokojený.
Snadné řešení, obrat z kola co nevyhovuje a osadit novým, lepším, vyhovujícím a samozřejmě i dražším.
Naprosto vyhovující bude asi jen to, které si sestavíš sám z toho co si vybereš, teda alespoň budeš tvrdit, že je vyhovující, když už jsi do něj tolik investoval :-)
Ještě funguje jeden postup, prostě jezdit a zvyknout si. Na novém kole to může být prostě nezvyk, a ten se dá snadno překonat přivyknutím. Možná prostě trváš na tom cos měl na předchozím kole. Dát novýmu šanci. (?)
Smíšený pocit jenom kvůli páčkám, na které nejsi ještě zvyklý ? Tak je zkus na řídítkách vzájemně prohodit s brzdovými. Ty jdou v pohodě ovládat pouze jedním prstem, takže stačí když na ně dosáhneš alespoň ukazováčkem, opravdu není nutné to mačkat všemi dostupnými prsty.
Když to ale nepomůže, tak asi budeš muset koupit jiné, jiné řešení neznám :-)
Co se to lockoutu týče, tak tohle by mne netankovalo vůbec... Kolikrát za jízdu je nutné na něj šahat ??? Na svém kole ho mám taky, ale ovládání mám přímo na vidlici, takže žádný "remote". Když už si na něj vůbec někdy vzpomenu, tak se k tomu předkloním a je vyřešeno :-) Zamykám málokdy, no...
Myslím ale, že kolo jako takové a jízdu na něm dělají úplně jiné věci než taková prkotina jako jsou páčky, na všechno se dá zvyknout ;-)
Moc to nechápu.
Posunout sedlo zcela dozadu je úplný nesmysl. Sedlo se nastavuje správně vůči pedálům pro vhodné šlapání a nelze předozadním posunem řešit nevhodnou velikost rámu. Tedy tímto to zcela zabiješ.
A pokud s rozumným představcem (ne příliš dlouhým) a správnou předozadní pozicí sedla je to krátké o hodně, tak musí rám prostě pryč, to se nedá nic dělat, když se blbě koupí.
Jezdit se sedlovkou vytaženou přes maximum to už je vyloženě hazardování se zdravím.
Okamžitě koupit delší sedlovku.
A pak nechápu, jak se tohle může stát při výběru kola. Na výšku je to přeci předem jasné dle délky nohou a je to jednoduché si spočítat, jakou minimální velikosti rámu můžu pořídit a s jak dlouhou sedlovkou to vyjde (a jestli je to ještě rozumné). Tedy i bez vyzkoušení je to zcela jasné.
Na délku je to už horší, ale i tady se dá vždy vyjít ze současného kola a porovnat s délkou vybraného.
Tabulky jsou o ničem, každý má jiné proporce.
A ty páčky, to mi přijde, že je to akorát blbě nastavené. I když ne vždy to jde nastavit ideálně. Hodně tu pomůže společná objímka pro brzdy a řazení (ta ale jde povětšinou jen pro Sram, s Shimanem je to horší).
A pokud nevyhovuje řazení, tak není nic snažšího než ho vyměnit.
To dálkové ovládání vidlice už vůbec nechápu. Buď jedu v terénu a tam vidlici nezamykám. Nebo jedu mimo terén a tam není problém ovládání ani na korunce, natož s remote lockoutem.
Navíc dobře nastavenou páčku remote lockoutu jsem vždy dosáhnul aniž bych pohnul rukou (teď už na žádném kole nemám remote lockout, mimo závody mi to přijde stejně zbytečné). A to mám krátké prsty.
Opět mi to přijde, že to máš blbě nastavené.
Remote lockout jsem měl vždy mezi gripem a společnou objímkou brzdy a řazení, tedy nejblíže ke gripu ze všech objímek. Pak na něj těžko lze nedosáhnout.
Když ale na fullu při ježdění náročnějších terénu zvládám měnit zdvih na Talasu na korunce, tak nemůže být žádný problém s remote lockoutem ani pokud je na řídítkách daný na blbém místě.
Koupil jsem kolo, ktere se vyrabi jako 20" a pak az 22". 22" uz by bylo moc vysoka, tak jsem vzal 20". Predem jsem pocital s prodlouzenim pomoci predstavce, casem jsem prikoupil suntourovou odpruzenou sedlovku, abych dostal trosku dozadu i sedlo. A to se jedna o snowbike, tedy nic extremne zatezovaneho.
Nechapu, jak muzes jezdit na ramu o tolik mensim. 18" jsem kupoval pritelkyni, ktera ma cca 170 cm. Kolik meris Ty?
Tak konkrétní velikost vůči výšce může být velmi různá dle konkrétních proporcí a dle konkrétní geometrie rámu.
Tedy jen údaj 180cm (píše kolik měří) + 18tka rám by nebyl nic divného. Ale sám popsal, jak extrémně mu je ten rám malý.
Já třeba mám dva fully v 18tce a měřím 182cm a ještě to vozím s 9cm představcem. A ještě navíc ty rámy jsou spíše kratší na danou velikost.
K tomu navíc řídítka se 4cm zdvihem a je mi to naprosto přesně ok.
Mám prostě extra krátké ruce.
A 29tku celopevňáka mám dokonce jen 17,5" velikost a ještě k tomu jen se 7,5cm představcem. Ta 29tka je ale hodně dlouhá, i přes ten kratší představec je to o necelý 1cm delší než ty fully. Sedlovka mi vychází na té 17,5" 400mm s velkou rezervou (ještě tak 3cm do povoleného maxima mám rezervu), s 350mm mi to o kousíček už nevyjde.
A pak tu je ten faktor různých délek rámů. Třeba Trek 8500 v 18,5" velikosti je delší než některé Cuby ve 20" velikosti.
To jsou ale fully. U HT snad je vyska celkem jasna a kdyz nesedi vzhledem k delce, mel by se clovek divat po jine znacce, ne koupit extremne mrnave kolo. Ale kdyz mu to nesedi ani na vysku, ani na delku a to jen kvuli par usetrenym tisicum...
Tak délku musí volit správnou, to je jasné a zvolil zřejmě úplně blbě.
A délka je základ.
Pak je dobré k ideální délce zvolit i co nejnižší rám tak, aby to vyšlo ještě s rozumnou délkou sedlovky (tzn. do 400mm). A tohle pravidlo platí jako pro fully, tak pro HT. Jen u HT pokud se nejezdí techničtější terény, tak se dá zkousnout mírně vyšší rám.
A to nejmenší je celopevňák, co jezdím. A předchozí celopevňák 26" jsem měl taky 18tku. Výškově je pro mě ideální 17,5-18". A na délku potřebuju 580-590mm + 90mm představec.
Ta 17,5ka má přes 600mm, je opravdu dlouhá (ono ve 29tce jsou vůbec rámy obecně delší).
Pro zajímavost, třeba některé modely Superiorů jsou extra dlouhé v malých velikostech. Tam bych na délku musel mít 16,5" :-)
On to se značkou ale měl v pohodě. Jemu je to zřejmě nízké i krátké, takže prostě jen měl vzít větší velikost.
I když s tím nízké a až tolik vysunutou sedlovku přes limit se mi to u něj moc nezdá.
To by totiž musel mít na svojí výžku opravdu superextrémně dlouhé nohy nebo vozit sedlo nesmyslně vysoko.
Děkuji za fundované názory. Máte tu i podnětné návrhy. Určitě je skvělý nápad je ta sedlovka. Jinak mi to kolo opravdu sedí. Vadí mi ty páčky. Zatím mám za sebou pouhých 100 Km a stále se s nimi peru. Musím nechat, že mají ty přehazovačky alespoň krátký krok. Líbí se mi ten návrh, že mám jezdit a prostě si na to zvyknu. Asi jó. Dík vám za to... :)