Zdravím všechny v diskusi. Možná bude můj dotaz naivní. Potřebuju poradit jak často a čím mazat kolo(vidlici, řetěz+pastorky, kliky, ... ). Naposled jsem seděl na kole před cca 15 lety. Teď mě děti "donutily" pořídit si také kolo (mám crosové SUPERIOR 610 RX) a jezdit s nimi. Obešel jsem u nás ve Zlíně pár obchodů a všude mi radili jiný přípravek, jiný postup. Vím, že na to má každý svůj názor a odzkoušený recept. Ale třeba je nějaký univerzální návod.
A za další, co doporučujete na jednodenní výlety s sebou vozit (mám na mysli nářadí, náhr. díly, výživu, ... ). Všem dík předem za rady.
Ahoj. Po 15 letech na kole, to si užiješ, ale je to jen dobře.
Mazání a moje zkušenosti. Nevím jak jsi na tom co se týče vlastního servisu kola. Ti, kteří si servis provádějí sami, většinou rozeberou celé kolo, vyčistí prostředky určené pro tento úkon a promažou, popř. vymění komponentu (každá komponenta kola má svou životnost v km, ale vše záleží jak na kole člověk jezdí).
Nejdůležitější je zaměřit se na pravidelné čištění a mazání řetězu. Pokud ho nebudeš pravidelně ošetřovat enormně klesne jeho životnost a životnost pastorků a převodníků.
Mazání řetězu : pokud nemáš pračku na řetězy a nechce se ti čistit články kartáčkem na zuby (osobně dělám jednou ročně - nýtovačkou rozeberu řetěz, pokud už není vytahaný, a naložím ho do petrolejové lázně), myslím, že postačí vlhká harda. Důkladně projet celou délku řetězu a tak setřít prach. Já používám jako mazadla teflonové nebo silikonové oleje ve spreji od Motipu, nevýhodou je, že taková to ochrana vydrží cca 40 km. Na trhu existuje mnoho speciálních přípravků určených do sucha, do vlhka a bahna na zimu a pod. Myslím si, že na tvoje ježdění ti bude pravidelná příprava a mazání řetězu, teflonovým olejem, dostatečná.
Výhodou teflonových olejů je že nešpiní, voní :)) a napomáhají vytěsňovat vodu. Takže po každém sprchování mého jednostopého oře, stříknu olej do té dutiny, tam a tam, kolem středu klik, čepy přesmykače, přehazovačky, hlavové složení, bovdeny+lanka a důkladně otřu suchým hadříkem aby se nenachytával prach.Takle můžeš ošetřovat i rám kola.
Co sebou na kolo? Dnešní kola v podstatě rozebereš jedním nebo dvěma imbusy (nadsázka). Takže sadu imbusů č. 2,4,5,6,7, klíč č.15 (já vozím i další čísla klíčů, už několikrát se mi stalo, že někdo na starším kole potřeboval servisní pomoc). Sadu fleků s lepidlem, náhradní duši, 4 ks montážních pák z tvrzeného plastu, náhradní 2 m brzdové lanko. Nezapomeň na lékárničku - víc se můžeš dozvědět na fóru.
Doufám, že jsem se moc nevykecával a, že moje zkušenost ti pomůže.
pereš řetěz 1x ročně? promin mi dotaz ale nedá mi to: kolik najedeš ročně? já řetěz občas utřu suchym hadrem, po mytí kola ho vytřu do sucha taky suchym hadrem a mažu obdobně jako ty silikonovym olejem(silkal). řetěz vydrží cca 2000km což je tak 1a1/2 měsíce a sbohem. pravda používam levnější řetězy...
1x za rok úplně rozeberu kolo, vždy když začne pro mě sezóna. tedy teplota vzduchu nad 13 stupňů. Ty jsi zřejmě, jiná kilometrová kategorie. jestliže měníš kařdý 1a1/2 měsíce řetěz.
Za rok najezdím v průměru do 2000km, není to moc, a to se musí zadařit:)), ale z toho 60% po turistických stezkách. Silnici uplně ignoruju, strmé kopce nahoru a dolů, nezpevněný povrch. V takovém terénu moc nedáváš řetězu na frak. Malé převody a šlapeš jako pěšky.
Díky za rady. Dříve jsem si taky rozdělával kolo "do mrtě", ale teď ho asi budu dávat jedenkrát ročně do servisu a zaměřím se jen na průběžnou údržbu dle Tvých rad. Ještě dotaz ohledně pračky žetězu - má to smysl při výše popisované údržbě a každoročním odborném servisu? Já jsem si řetěz také sundával a prával v trichloru.
Ohledně výbavy taky s Tebou souhlasím, jen tu lékárničku jsem nebral nějak v potaz, ale při dnešním provozu bude asi dobrá.
Ještě jednou dík.
Co se týče pračky, já ji osobně taky nepoužívám. Je dost drahá a kartáčky mají krátkou životnost. Podívej, někdy se ti řetěz podaří fakt slušně zanežádit a vhlká hadra vždycky nepomůže, hlavně mezi čepy řetězu. V té chvíli ti pračka usnadní práci a čas.
Já to nějak zásadně neřeším, prostě si důladně pohraju na kole s řetězem. Hlavně pravidelně. Suchý řetěz je peklo.
Slepil jsem si pračku z pětky plexiskla a místo kartáčků bezchybně sloužej kladky ze starejch přehazovaček. V principu funguje stejně jako pračky prodávaný, řetěz se ale čistí broděním v petroleji, ve finále v benzínu. Půjčuju ji lidem z práce a už 3 roky bez problémů.
Asi jsem barbar,ale zjistil jsem,že mi řetěz vydrží stejně ať ho peru nebo neperu.Teď už ho normálně propláchnu pod tlakem wapkou /ani nesundavám/ a po uschnutí normálně mažu olejem.
Proč bys byl barbar? Znám lidi, co novej řetěz namažou grafitovou vazelínou a odjezděj s ním celou jeho životnost. Pak ho vyhoděj i s kazetou. Nic proti tomu, každej máme svoje.
Kupodivu s kazetou nemívám problémy,asi dobře řadím :-))
For Palec , Na ram a i na rafky je nejlepsi kvalitni vosk na auta s teflonem , nedrzi se na bicykle voda , jen ho na rafku nenatri na brzdny plochy . Vydrzi prez rok a prach i dalsi necistoty jako suchy blato utres bez zbytecnych skrabancu mekkym hadrem , nejlepsi bavlnenym .
Díky za radu. Dobrý postřech.
Postřeh se píše s h, né s ch. Tímto se omlouvám českému jazyku a těm, kterých se to dotklo.
Nikoho se to nedotklo, tady se obdobné jevy objevují poměrně často, nikdy nevíš, zda nejde o překlepy, kterých máme všichni plno. A jestli ti jde o češtinu, doporučuji si přečíst závěr diskuze "Stojánek na Meridu". Čau.
Projdi si rubriku "Nevím si rady" - má hodně stránek - a doviš se toho dost, aby ti to pomohlo. Pak zredukuj dotaz na to, co ses nedozvěděl. Ahoj.
Fajn. projdu si to postupně. Na začátek mě odradilo těch moc stránek, a tak jsem to jen projel na přeskáčku.
Jinak jsem si všiml, že Tvé příspěvky se tu objevují dost často, takže očekávám Tvé rady i v budoucnu, protože coby cyklistický znovuzačátečník mně budou zapotřebí. Ahoj
Já nejsem ten správný biker, který by ti mohl poradit - kolo dávám jen do servisu, neumím si na něm udělat nic, ani tomu nerozumím, nenajezdím ročně tisíce kilometrů, nemám super výbavu, do kopců jezdím jako šnek a tvrdím, že kolo se dá elegantně i tlačit. Ale mám ráda legraci, jezdím s chutí a pro potěšení, nikdy jsem nezávodila a závodit nebudu, takže ode mne můžeš očekávat jen to, co se od mých shora popsaných "cykloaktivit" může odvíjet. Jinak nic. Jestli chceš poradit, jak vyprat tričko, můžu přispět!
Každá rada dobrá!
Ale špalky v brzdách umíš nastavit, aby nepískaly!
Servisu a Tobě zdar!
Dobra rada nad zlato , Nejlevnejsi a asi nejlepsi reseni je , vycistit a pak promazat , synteticka vazelina dela divy a netahne vlhkost a taky nevyschne (nezapomenout na gumovy prachovky ! ) , na udrzbu retezu , kupte si hustejsi synteticky olej , litr vam vydrzi roky , tak W 20 na 50 , hodi se i na brzdy , bowdeny atd ...a nekape z retezu a nezmrzne ani v mrazu , malicka olejnicka neni draha a uveze se . I mala plastova flasticka staci , pamatujte si ze synteticky olej nezere gumu . Samozrejme nezapominejte retez cas od casu aspon jednou za rok vyprat a pak namazat , existuje pripravek na cisteni a mazani retezu bez toho ho sundavat z bicycle a koupite ho v lepsi cykloprodejne . Do destivyho pocasi kazdopadne doporucuju neco z obsahem teflonu a existuji mazaci oleje na retezy s s obsahem vosku ktery zabranuje korozi . Nahradni dily , fleky lepidlo nebo dusi , tools na sundani plaste , maly multi tools , centrovaci klic , na delsi streky vozim par rezervnich dratu i s niplem , kus vazaciho dratu , kvalitni izolacku , klic na sundani kazety , nekdy taky rezervni plast , s tou vyzivou vam neporadim , kazdy ma svuj vlastni recept a jiny metabolismus ......
Lidi,zmiňujete tady nářadí na sundání pláště.Není to zbytečný?Já tedy kdysi na starym favoritovi taky mont-páky používal,ale to se,myslím,dělali i trochu jiné pláště.Dnešní pláště se snadno sundají
holou rukou.
Ale k mazání kolem středu klik-asi se zeptam blbe-nerozpustí mi olej po naneseni do středů(používám WD-40)vazelínu v ložiskách?
Obávám se, že k zředění vazelíny ve středovém složení dojde.
Já mám středové složení se samomaznými zapoudřenými ložisky, takže střed nemažu, jenom vytěsňuju vodu z oblasti kde dosedá klika na ostku středu (jen pro jistotu).
Ty pláště. Osobně jsem se setkal s plášti na MTB, které se dali sundat z ráfku rukou. A na druhou stranu, teď používám pláště od Maxxisu a kdybych nevozil náhradní mont páku za mont páku, tak bych řval jak tur. Nevím proč, ale mají to dost na těsno. Vždycky když sundavám plášť zlomím jednu mont páku.
WD-40 jsem měl kdysi moc rád, ale jsou moc drazí.
Kazdy olej redi vazelinu , ale proc lit olej na lozisko ktery je ve vazeline a je mu dobre . Nektery plaste drataky se bez naradi sundat z rafku nedaji , a kolik ze vazi a zaberou mista mini montpaky z plastiku ? Jinak WD40 neni olej na loziska ale je dobrej na rezaty srouby , pracuje jako penetrating oil a ja ho krome do bovdenu na kole nikde nepouzivam . Jedna dalsi rada , Kofola a Coca Cola odrezuji , tak ze rezaty sroubky atd kdyz nic jineho neni po ruce prez noc do techto napoju ktery americanum rujnuji zaludky .......