Zaujal mne stránka kde je možné se domluvit na společné jízdě vlakem a tak ušetřit. A neni to april.
http://www.jizda.eu/index.php
Tak ti nevím - já mám In-kartu a přijde mi to jednodušší...
Máš pravdu In-karta je taky dobrá. Tohle se mi zdá, že je jen reklamní akce jak lidi nalákat na skupinovou slevu. Ta už ale funguje dlouho, čím větší skupina, tím levněji jedete.... prostě žádná věda pro medvěda.
No, představa, že jdu na vakzal a tam hledám skupinu se kterou se chci zlevnit a pak se musím s ní držet pospolu i ve vlaku (kvůli průvodčímu a společné jízdence), to se přiznám, to si radši připlatím :o)))
Mě je to také cizí, ale už jsem to zažil v Sasku. Tam se dokonce kvůli "zabránění stopování" musela začít skupinová jízdenka podepisovat.
Pokud myslíte skupinové Länder-tickety, tak tam podpis nezavedli kvůli spolujízdám, ale kvůli tomu, že to jsou síťové jednodenní jízdenky a pokud někdo jel dostatečně brzo, tak je v cílové stanici zkoušel střelit okolním lidem za zlevněnou cenu.
Jenže těžko vám bude průvodčí dokazovat, že ten podškrab na lístku není váš :) Nikdy jsem se nesetkal s německým průvodčím, který by v takovém případě kontroloval moji totožnost.
BTW nevíte někdo, zdali existuje i německá varianta spolujezdeckého webu? Protože jednoduché místní jízdné je v Rajchu dost drahé a se skupinovým Ländertiketem můžete hóóódně ušetřit.
Už jsem našel: http://www.ticket-mitfahrer.de
Tak to my s Burískem a dvěma cizími cyklisty jsme udělali slevovou skupinu úplně neplánovaně. Jeli jsme z Plzně do Petrohradu (okr. Louny). S námi do vlaku nastoupili další dva cyklisti, kteří chtěli jet ještě o dvě stanice dál. Protože jsme nastupovali jen na zastávce, kupovali jsme jízdenky ve vlaku. A šikovný pan průvodčí nás ukecal na výrazně levnější společnou jízdenku a oni dva cyklisté tudíž vystupovali nakonec z vlaku s námi. A ještě jim zbylo na pivo.
8-)))
Škoda, že to nepřišlo dříve. To bych to možná občas využil (na delší trasy). Ale teď ČD nabízí dost zajímavých slev. Takže teď je lepší koupit něco se slevou, než se někde přes net dohadovat, pak se přizpůsobovat a pak možná odjet (když se najdete).
Podobný systém existoval kdysi kolem roku 2001, ale nebyl moc známý, takže na něj přispívalo hrozně málo lidí a nějak to vyhnilo. Tak doufám, že tenhle web bude mít větší štěstí.
Na druhou stranu, máte pravdu, že zejména pro kartáře je skupinová sleva dost nezajímavá, protože In-sporotikety nabízí srovnatelnou cenu jako hromadka a na některých relacích (Praha-Brno) jsou dokonce levnější. Nekartářům ho ale určitě doporučím.
No jo. Ale proč si nekartář nekoupí kartu? Protože jezdí strašně málo. A pokud jezdí strašně málo, tak ještě nebude při těch pár cestách v roce se někde otravovat na netu se sháněním lidí. Ten kdo chce, má kartu (a dle toho, co vidím ve vlaku jí má spousta lidí). Ten kdo chce, koupí si sporotiket dopředu a má vystaráno.
Ja ted jezdim dost malo. Tak se mi karta nevyplati. Na kratke vzdalenosti to neresim ale na delsi cesty by mi to prave bodlo. Nedavno jsem se tak spojil s klukama v Dvore kralove do Liberce. Nahodou jsem je predtim zaslechl v buse, ze jedou taky do Liberce. Velmi prijemna hodina a pul a ve trech uz je to vyraunejsi sleva nez In - karta s 25% slevou.
Tady máš odkaz, je to lepší než oficiální ceník, ve kterém se blbě hledá.
http://babitron.ic.cz/sporotiket.html
Tak tohle se mi taky párkrát stalo. Někoho někde potkáš (na kole, v horách) a najednou zjistíš, že máš společnou cestu. Ale že bych cíleně lezl někam na web a organizoval skupinové cestování na určitý den nebo dokonce hodinu....to mě nebere.
Karta se ti vyplatí docela fofrem. Taky jsem si myslel, že se mi nevyplatí. Pak jsem jel 3x na jih ke známým a když jsem to počítal, měl bych to už zpátky. Jinak někdo tu navrhoval kilometrovou banku. Ta je pro tebe jak dělaná....
Jenže platnost kilometrické banky je jen půl roku. Takže musíš těch 2000 km to té doby projezdit.
Zrovna teď jsem koukal, že tam někdo hledá na pevný datum a pevný čas spolucestujícího z Jindřichova Hradce do Poděbrad.
No klasická jízdenka je za 266Kč
Sleva pro dva je za 400Kč, takže 200Kč pro jednoho
Sleva pro tři je za 533Kč, takže 177Kč pro jednoho
Sporotiket J.H-Praha-Poděbrady vyjde na 175Kč. A můžeš si jet jak chceš (nejsi vázaný na určitý spoj) a nemusíš nikoho hledat. Všechny ceny jsou bez In karty.
Možná namítneš, že kdyby chtěl někdo jet na poslední chvíli, tak už sporotiket nebude tak zajímavý. Nechal jsem spočítat cenu na zítřek a je to 220Kč. Takže jen o pár korun dražší než sleva množstevní (jeden párek v rohlíku).
Dřív ty ceny byly jiné. Dnes jsou slevy zajímací a proto mi přijde, že ten projekt přišel dost pozdě. Nebo ten první nebyl moc propagován. Dost škoda....
Pokud jezdíš častěji a dál, je dobré koupit kilometrickou banku. 2000 km kilometrů za 2000 kč. Ale nejmenší odpisová vzdálenost je 100 km.
Mám auto na plyn a asi bych musel sedět na uhlí, abych jel s dráhama levnějc :-))
Ale to bys na tom uhlí nesměl sedět třeba v Horním Jiřetíně :-))
No já nevím. Moje roční náklady na dopravu jsou cca 8 - 10 tisíc s nulovou počáteční investicí. To tys dal za auto na plyn asi víc a roční náklady jsou asi taky vyšší.
Co máš určitě lepší, to je mobilita a možná i pohodlí, ale levněji určitě nejzdíš.
To jezdíš dost levně :-D Já si to počítal a Pod 11 tisíc se nedostanu ani náhodou :-D A to jezdím prakticky vedle do "vsi" a počítal jsem jen 10 měsíců a studentské ceny :-(
Já moc nejezdím. A většinu to objedu na kole, či s jízdenkou za 8, 15, 32 Kč (jednosměrná), přičemž mi to náhodou vychází tak, že čím vyšší cena, tím méně do toho místa jezdím.
Tak to potom jo, tady v našem okolí se musí jezdit. Taky to kolo musím asi víc rozjíždět :-D
No právě. Jenže tohle si většina lidí neumí spočítat. Pokud ronda jezdí pod 4 Kč/km (včetně amortizace auta, povinného ručení a dalších poplatků, opotřební apod.) dost bych se divil. Neříkám, že se auto nemůže finačně vyplatit, ale málokdo to propočítá správně.
Ale přeci nebudeme celej život jen počítat fufníky. Jsou místa, kam člověk vlakem a MHD jede několik hodin. Autem je tam o hodně dřív. On i ten čas se dost počítá. Raději budu o dvě hodiny déle na kole v přírodě než v nacpaném vlaku.
Mimochodem. Teď řeším dopravu na jednu farmu kousek za Prahou. Dostat se tam busem vlakem je docela záhul. Je to kousek za Prahou a cesta by trvala přes dvě hodiny. Autem je to cca půl hodinky...
Nebo jezdím kombinací bud/vlak ke známým na jih Čech. Trvá mi to cca 4,5 hodiny a ještě pak šlapu nahoru na statek 2km pěšky. Autem jsem tam za necelé 2 hodinky.
Samozřejmě. Mám dlouhatánský seznam věcí, které nemohu kvůli tomu, že nejezdím autem.
Ale byla to reakce na Rondovo počítání fufníků.
A já mám dva dlouhatááánský seznamy. Jeden pro auto, jeden pro vlak:-))) Vlakem jezdím rád, ale někdy mě to štvě...jede, nejede, nedojede, nevede tam:-)))
Počítám, počítám - a správně :-) Věř, nevěř, ale i po započítání všech výměn gum, olejů, dílů a estékáček, včetně spotřebování auta až do úplného zmaru mi vychází nějakých 2,32 Kč na kilometr. Mám totiž postaršího Fazola a u něj je sice vyšší spotřeba, ale nízké další náklady.
No a nejezdím jenom s noťasem do práce, často převážím víc věcí. Nedovedu si například převezení čtrnáctidenního nákupu mámě, nebo dnešních 80 kg betónku :-)
Dalším aspektem je úspora a optimalizace času, jak už o tom píše jinde Michal. Prostě občas, za mimořádně ideálních okolností bude (i cenově) výhodnější vlak, ale v celku vede auto. nemluvě už o přepravě nákladu nebo cestě více lidí...
Něco jiného jsou kilometrové náklady u funglového auta, kde po shodných 4 - 6 letech klesá hodnota auta na půlku až třetinu ceny a pobavil mě nedávno v telce jeden maník, který měl nějaké problémy se servisem a jen tak mimochodem tam z něho vypadlo, že to auto kupoval nové před šesti lety za téměř milion a má najeto necelých třicet tisíc. :-)
Tak to bych chtěl ten výpočet vidět. Nevím, co je Fazol, ale píšeš vyšší spotřeba, tak vezměme 7l a máme přes 2 Kč/km jenom na spotřebě. Povinné ručení, amortizace, díly atd. za 0,20-0,30 Kč/km mi připadá nereálné.
Počítá dobře a výpočet není tak složitý, je to Favorit a spotřebu má do 9 l LPG, takže jen v palivu vychází provoz asi na 1,40 Kč na 1 km, zbytek jsou další náklady, jak píše.
Jen pro zajímavost jsem to teď přepočítal u sebe, vzal jsem pořizovací cenu auta, montáž LPG, nové pneu, oleje, pojištění a další předpokládané výdaje včetně ceny paliva za 6 let a při nájezdu 90.000 km mi vyšla cena max. 3,20 Kč na 1 km pro přepravu jedné osoby a téměř libovolného nákladu, další lidi se mnou už jezdí jen zdarma, nejvýš za nanuka :-)
OK, nějak jsem přehlídl, že jde o LPG. Nicméně je taky třeba si uvědomit, že jde o auto za hranicí životnosti, s nulovou bezpečností a jistými provozními omezeními (nutnost hledat LPG pumpy, problémy v podzemních garážích apod.) za 3,20 Kč/km.
Vlakem tě delší cesta (počítám 130km) vychází na 1,30 Kč/km, za dvojici 1,95 Kč/km, trojici 2,60 Kč/km a ve čtyřech pojedete za tvoji cenu 3,25 Kč/km. V pěti bys teprve ušetřil, za cenu mizerného pohodlí a omezení zavazadel.
Čili na peníze oproti vlaku neušetříš. Většinou ušetříš dost času a máš možnost vzít zavadla atd., což nepopírám, ale rondův příspěvek byl o tom, co je levnější.
Km vlakem mne stojí pod lehce 1 Kč (s kartou IN25).
Břeclav - Havířov - Břeclav (2 x 201 km) mne včetně převozu kola stojí vlakem 2 x 190 + případně 2 x 60 (kolo celodenní úschova), tj. 500,- (bez kola 380,-). Jen benzín mne vyjde na cca 1500,-. Časově to vyjde skoro stejně (teda pokud nejedu s kolem, to nemůžu do IC/EC).
No a za ušetřené peníze se dá pořídit něco příjemného. Třeba Subaru :-DD
Ale tím vlakem to přece tím spíš vyjde levněji, ovšem za cenu omezení zavazadel, ne? To, co jsem schopná unést v ruce a jet s tím vlakem - to se skoro do každého auta vejde i při obsazení pěti lidmi se stejnými zavazadly.
Záleží na okolnostech, ale spousta lidí jezdí s batohy (studenti z kolejí, trampové, horolezci, atd.) a když si v extrémním případě představím pět lidí se 60-70l batohy v krátkém Favoritu, s částí kufru zabranou plynovou lahví, tak to už je snad pohodlnější stát celou cestu v uličce vlaku (jako že nepamatuju, kdy se mi to stalo naposledy).
Než mně někdo chytne za slovo, tak na druhou stranu uznávám, že na převoz 50kg cementu z Příbrami do Sedlčan nebude vlak to pravé. Ale řeč byla o ekonomicke vlak vs. auto.
Jasně. Jen na tu ekonomiku má dost velký vliv, jestli to auto teda fakt nepotřebuju a s vlakem vystačím nebo jestli je kvůli častějším převozům padesáti kilo cementu stejně držet musím. Protože pokud už je stejně mám a pořizovací cenu jsem tak jako tak musela zaplatit, tak potom u jednotlivé jízdy poměr cen vychází výrazně jinak.
Teda já víceméně přesedlala z auta na vlak pro účely dojíždění do práce na začátku roku a i když to auto tak jako tak pořád mám, rozdíl nákladů ve prospěch vlaku je obrovský. Takže s tím celkovým ekonomickým závěrem souhlasím, ovšem s přihlédnutím k některým "ale". :-)
Dovolil bych si jednu malou poznámku.
******** CARSHARING ************
Tys to videl na vlastni oci fungovat nekde v Cechach?
Ale jo, funguje to. Stačí zadat do vyhledávače "půjčovna aut". Jak je to cenově výhodné, uváží každý sám.
Jasně, to se musí každému vyplatit, vezmu si taxik abych si dojel do Prahy nebo Brna vypůjčit auto abych s ním ujel 100 km a pak ho zase pojedu vrátit.
Nemusíš jezdit do Brna. V Praze začínat pomalu taky fungovat carsharing, zatím s jedním autem ve Strašnicích a druhým v Dejvicích. Cena 5 Kč/km včetně paliva. Ale zatím je to ve stadiu experimentu, uvidíme, jestli se podaří přeměnit to v životaschopnou věc jako v Brně.
Jinak na západ od nás je carsharing hodně běžná záležitost, provozovaná soukromými firmami i třeba Deutsche Bahn. I když poněkud dražší než v Brně, pořád je to funkční model, jenom ne pro každého.
U nás je jedním z mnoha problémů právě i to, že si lidi nedokážou spočítat náklady na provoz auta, proto jsem tady s tou debatou začal.
Jo - a kdyz se Ti po zaruce poroucha naftove cerpadlo nebo turbo? 8-)
Což o to, to se dá rozpočítat a všichni nepochybně rádi přispějí svými pár tisíci na auto, se kterým za celý rok najeli pár set kilometrů.
Ale co když se v servise vyjádří, že přesně takhle to turbo odejde, když se nenechává zchladnout. Nebo když se ukáže, že s tím někdo vymetl všechny díry v kraji a přední náprava je na generálku.
Zase se všichni solidárně složí?
Když ne do Brna tak do Prahy, ono to vyjde podobně. Provoz auta si umí spočítat každý, ono to není tak složitý. Tohle je použitelné jen pro někoho kdo auto potřebuje jen vyjimečně párkrát do roka a to ještě musí bydlet někde poblíž půjčovny. Cena 5 kč na km včetně paliva je nesmyslně nízká, to by musel někdo dotovat. Na hranici únosnosti by mohlo být asi těch 5 Kč na km, ale bez paliva.
Není nesmyslně nízká, je nejnižší možná bez zisku. V Brně to po osmi letech dotáhli na 8 sdílených aut a funguje to bez dotací. V Praze se nepodařilo rozjet stejný model (kolektivní vlastnictví, kdy majitelem je o.s.), takže si půjčujeme soukromá auta, včetně mojí Felicie.
Cenu nikdo nedotuje, je spočítaná podle reálných nákladů včetně náhradních dílů za několik let i s amortizací. Auto bych měl stejně, kvůli pár cestám do míst, kam se jinak nedostanu, vyjímečném převážení nákladu a asi i z pohodlnosti. Jenže při najetých 4-5 tisících ročně mi vychází kilometrová cena tak vysoká, že i kdybych to půjčoval bez započtení amortizace, vyplatí se mi to uř tím jen rozpočtením fixních nákladů.
A uživatel (třeba rodina co jeden párkrát do roka za prarodiči na Moravu, jinak auto nepotřebuje) má k dispozici auto bez starostí za rozumnou cenu.
Neříkám, že nejsou nevýhody, je jich docela dost, ale finance to opravdu nejsou.
A kdo a z čeho platí opravy, údržbu a nové díly? Kdo se stará o technický stav a opravy a to dělá zdarma, kdo kupuje nové a auto, když se staré vyřazuje a za co se koupí, kde se ty peníze berou. Prostě 5 Kč včetně paliva je nesmysl.
Chci se ještě zeptat, jak to vlastně s tím carsharingem funguje.
Patrně tam bude nějaký vstupní nebo registrační poplatek, asi? Na jakou dobu? Je poplatek na osobu, řidiče, rodinu? Na jak dlouho si mohu pak auto půjčit, můžu ho mít třeba 14 dní na dovolené?
Zrovna zítra nás jede 5 v jednom aute do Harrachova. Kdybychom jeli řekněme carsharingem opravdu zaplatíme jen těch 5Kč/km a můžeme si nechat auto na 2,5 dne?
Na dálném východě tato možnost přinejmenším existuje, jak funguje nevím.
http://www.autonapul.org/
Jo, to provozujeme v rámci rodiny od doby, kdy jsem přesedlala na ten vlak. V širším měřítku si to neumím představit. Protože jaksi, když to auto nemám v okamžiku, kdy je potřebuju, na dosah, ztrácí prakticky všechny výhody.
Kdyz clovek auto nema, tak ho vetsinou nepotrebuje. Potrebu si clovek vymysli az s vlastnictvim auta. Auto je sice prijemny pomocnik, ale rozhodne to neni nutnost tak moc, jak jeho majitele tvrdi :-)
Jiste, jen je to zatracene omezujici pri volbe konicku, mista nakupu, casovani setkani s prateli a podobne.
To patri do te prijemne lec nikoli nutne stranky veci. Casto s detmi nekam jezdim s kolama nebo lyzema, obcas jedu nekam s kajakem a nemit auto, tak to sama nezvladnu a budu vic casu travit doma. Ale na traveni casu doma neni obecne nic spatneho.
Dá se to napsat i naopak. Auto je tak samozřejmá a dostupná věc, že jej může mít prakticky každý. Způsob jak vyjít bez auta si člověk vymyslí až s absencí auta.
Samozřjemě že to není nutnost, ale je to velmi užitečný pomocník;-)
Okamžik kdy budu potřebovat auto jsem schopen predikovat v řádu dní až týdnů (výjimečně měsíců). Opravdu se mi nestává, že bych ráno vstal a řekl si "Co kdybych si zajel pro dva pytle cementu?".
Ja si primarne poridila auto kvuli detem, abych je nemusela nutit chodit 2 km pesky k doktorovi, kdyz se jim stane neco akutniho. Sice se to nestava casto, ale je to nepredikovatelna udalost. Jinak i do porodnice me prekecavali, ze pro me neposlou sanitku, at me nekdo doveze.
V Praze asi jo. U nás na venkově to až tak nefunguje. Teda pytle cementu si člověk většinou plánuje i tady, cestu k doktorovi či k babičce, která s něčím naráz potřebuje pomoct, už míň.
Ne, že by to bez vlastního auta zařídit nešlo, všechno jde, když se chce - ale určitě ne carsharingem.
Záleží na lokalitě, ale věřím že se dá dohodnout se sousedem (např.).
Však jo, jasně že člověk vždycky řešení najde, když musí. Jako dítě jsem bydlela na samotě, auto jsme pěkných pár let neměli a v zimě mě do školky tahala mamka závějema na zádech.
Ale člověk už dost zvažuje, jestli chce takhle být pořád na někoho odkázaný atd...
To, že jsi schopen si to předem naplánovat neznamená, že jsou schopni i ostatní.
Nemusim vozit cement. Stačí abych se jeden den rozhodl, že druhý den jedu na hory. Takových situací je mnoho.
Tak ráno vstanu, hodím boty do tašky, lyže na rameno a podle toho jestli chci Krkonoše, Jizerky, Krušky nebo Monínec pojedu na Čerňák, Nádrhol nebo Hl.n.. Na Šumavu jezdí přímé busy tuším z Roztyl, ale je to daleko.
Blbě se jezdí jen do NMN, ale tam to je blbý i autem.
Jezdím tak na hory vcelku pravidelně.
Já zase jezdím tak, že ráno vezmu auto, naložim věci, vyzvednu kamarády, cestou dáme v klidu někde snídani a nejsme vázáni na žádný pevný čas a je to pohodlnější.
O Alpách nemluvím vůbec, tam je auto nutnost.
S kamarády se sejdu na nádraží a na nasnídáme se cestou.
Ono počasí pro motoristy funguje jinak? Když nevyrazíš brzo ráno jezdíš celou dobu ve sračkách a večer je tma.
Jestli chceš lyžovat, časem vázaný jsi.
Nevím jak Tobě, ale mě se opravdu nestává, že bych ráno vstal a řekl si “co kdybych si dneska zajel do Alp?“.
Že se něco nestává tobě neznamená, že se to nestává jiným...
rozeberme si to
7:00 budíček, balení věcí
7:30 odjezd
7:30-8:30 nabírání přátel
8:30-9:00 snídaně
9:00-14:00 cesta do Alp
14:00-14:30 oběd
14:30-15:00 převlékání, zakoupení permic
15:00-16:00 lyžování
16:00-16:30 převlékání
16:30-19:30 cesta
19:30-20:00 večeře
20:00-22:00 zbytek cesty
22:00-23:00 rozvážení přátel
23:00 příjezd domů
Shrňme si to:
12h v autě, 1h lyžování v Alpách
Tohle má být dobrý argument pro vlastnění auta?
Hele, kdyz jsme byli ve Straznem, jeli jsme autem. Sam jsi rikal, ze do Alp na skialpy autem. Jak casto jsi na hory treba za posledni rok jel autem a jak casto vlakem nebo busem? Odhadem. A kolik km v souctu to tak bylo pro auto a pro vlak?
Hekynen: "musím vyrazit v 6, abych něco stihl" narušuje argument "můžu jet kdy chci". Není to sice kvůli jízdnímu řádu, ale to je jedno. Auto Ti prostě tuto volbu neumožňuje.
Murphy: já nerozporuji, že jezdit do Alp jinak než autem je blbost. Tvrdím, že je blbost vlastnit auto abych se mohl večer rozhodnout, že si druhý den udělám výlet do Alp.
Tak za a) píšu vyrazit v 7 a za bé "Auto Ti prostě tuto volbu neumožňuje." Jakou volbu mi auto neumožňuje?!? Vyrazit v sedm a být tam v devět? Abych tam byl vlakem v devět, tak bych musel vyrazit ve 04:59 a cesta mi bude trvat 2 x déle... Ano, to mi auto opravdu neumožňuje, to máš pravdu... :-DD
Jj, každý podle svého gusta. Zkus promyslet, jestli vás to s kámošema autem nevyjde levněji. Jinak, auto jezdí i ve sračkách, ale ty jsou jen párkrát za zimu, většinou je dálnice max. mokrá. A auto jezdí dokonce i po tmě. Pro řidiče je určitě příjemnější sednout si např. do busu a nic neřešit. Jenže pak musíš přestupovat, táhnout se od metra s výbavou atd. A když je to ještě navíc dražší...
Mě se taky nestává, že bych ráno vstal a řekl si, že jedu do Alp. Mnohem lepší je mrknout se už ve středu nebo ve čtvrtek na aktuální podmínky a když se sejde hromada prašanu s hezkým počasím, vyráží se v pátek odpoledne nebo v noci. Když je čas a prachy samozřejmě.
Stav silnice a schopnost auta jezdit v noci má nějaký vliv na to, že po poledni je sníh rozměklý a rozoraný a za tmy se nedá na lyžích moc jezdit?
Když se rozhodnu ve středu (ve čvrtek), že chci jet v pátek na hory, nechápu v čem vidíš problém. Ve čvrtek večer si zajedu pro carsharové auto a normálně vyrazím...
Pochopil jsem, že mluvíš o sračkách na silnici.
Na sjezdovkách mi žádné sněhové podnínky příliš nevadí. Asi jen led. Když je to měkký, dělají se boule, dá se víc blbnout a je to fyzicky náročnější. Vyžehlených sjezdovek, který jsou tvrdý a perfektně upravný celý den jsem si užil dost a už mě tohle lyžování moc nebaví. S běžkama jsem začal až loni na jaře, takže s nimi nemám moc zkušeností.
Hory nejsou jediná akce, kdy to auto potřebuju, to jsem uvedl jako jeden z příkladů. Když tedy auto stejně člověk má, nebude si ho přece půjčovat. Navíc já osobně stejně využívám firemní i pro osobní účely, takže jsem to spíš myslel na někoho, kdo to má podobně jako já. A že těch lidí je dost.
Tulenich pasu u nas az tolik nejspis neni. Pro vetsinu populace jsou bezky a sjezdovky. Ja na vas - srstnate skluznice - vzdycky zapomenu. 8-)
Pro mne sjezdovky znamenaji Alpy, bezky CZ. Do Alp s bezkami pouze kdyz u nas jeste neni snih, nebo jako doplnkovy sport ke sjezdovkam. Na takove to nocni sklouznuti s celovkou na okruhu.
To Hrabosh: U nás v posledních letech jenom do Krkonoš na skialpy, ale tam je to spíš o chození na čerstvém vzduchu a tréninku než o nějakých super akcích. Na sjezdovky pouze když už mám velkej absťák a jsou dobrý podmínky. A s běžkama jsem začal minulý rok, ale chytlo mě to, takže letos plánuju vyrážet častěji. Pokud to klapne jako minulou sezonu, kdy jsem byl na horách každý víkend od konce listopadu do poloviny dubna, tak budu rád.
Taky tak jezdím. A právě proto uvažuji o autě.
V neděli jsem se vracel ze Šumavy. Batoh na zádech, na vlak nástup chvilku po čtvrté, příjezd domu 20minut před pulnocí (4 přestupy). Mít auto, nemusím se tahat s batohem a klidně si užiji nějakou tu hodinu navíc v horách, protože vím, že to mám domu 3hodiny.
Taky se mi stalo, že jsem v Jizerkách na běžkách nestíhal a ujel mi poslední bus domu. Takže předraženej taxík do Liberce a tam vlakem s několika přestupy, protože bus už byl dávno plnej. Cesta, která mě autem trvá hodinu mě trvala skoro pět.
A těch příkladů, by mohlo být mnohem více...
Ale já tě chápu. Měl bych se omezovat a nesmrdět. A jsem prase líné, protože se vozím do hor autem, abych tam pak mohl trávit volné chvíle a navíc tam tím autem smrdět. A nebo nejlépe nikam nejezdit...:-))
cit:
Taky se mi stalo, že jsem v Jizerkách na běžkách nestíhal a ujel mi poslední bus domu. Takže předraženej taxík do Liberce a tam vlakem s několika přestupy, protože bus už byl dávno plnej. Cesta, která mě autem trvá hodinu mě trvala skoro pět.
Taky se mi to stalo. Obešel jsem parkoviště v Bedřichově, otevřel hubu a asi druhé auto mě vzalo do Prahy. Holt líná huba, holé neštěstí.
A ze Šumavy se jezdí busem. Vlaky jsou naprd (vyjma Železné rudy).
Prostě když je někdo lama a neumí využívat veřejnou dopravu (a mozek), tak si holt musí koupit auto.
Aha...patřičně jsi mi to vysvětlil:-)))
Z Jizerek, kde jsem byl s rodinou budu obcházet parkoviště a hledat odvoz. To může studentík, jako jsi ty:-)))
Vlakem jsem z Rudy jel. Divný. A busama prostě nejezdím. Narvané busy, které většinou stále nemají hajzly prostě nejezdím
Ale líbí se mí, jak nepolevuješ. Vnucuješ nám svůj styl života, ale nějak nepobíráš, že každý žije trošku jinak a né každý si může dovolit to, co studentík...
Teda. Nechápu tvé myšlenkové pochody. Člověk od mala jezdí veřejnou dopravou, nikdy jsem nevlastnil auto a tak asi znám nevýhody, které mne už štvou. Nepřistupuji na tvůj styl života a cestování, nesouhlasí s tebou, něco mi na veřejné dopravě vadí a hle....hned jsem nemyslící lama, který nepoužívá mozek:-))) Sakra, chlape. Má cenu s tebou diskutovat, když nejsi schopen pochopit, že né jen ta tvá pravda je jedina??? Ty to asi v životě nemáš snadné, viď:-)))
za prvé: nejsem studentík.
za druhé: z Jizerek jsem jel s přítelkyní
za třetí: k kdybychom spolu měli nějaké děti, tak bychom si je rozebrali do dvou aut.
za čvrté: zařízení odvozu zabralo asi 2 minuty (tj. rychlejší než hledání čísla a volání taxíku) a navíc bez čekání. Argument, že na to není čas mi hlava moc nebere.
Prostě je potřeba používat kouli na hlavě.
Eeee? Čas? Kde tam něco píšu o času? Nás bylo trošku víc. A v osm večer tam fakt skoro nikdo nebyl. S čelovkou moc lidu na běžkách nejezdí. Ale i tak. Seženu odvoz do Prahy, Liberce? A co potom? Jak dál?:-))) O situaci víš prd, ale jsi chytrej jak delfín...
A co ta Šumava, to jsi nějak nedovysvětlil. Ať jezdím, jak jezdím, vždy mi to vlakem trvá neskutečně dlouho...
Jde ti o jedno. Vždy mít pravdu... Jen čekám, kdy začnu být blbečkem. To je docela u tebe populární tak nazývat lidi, kteří ti na vše nekývnou:-))) Ale je s tebou sranda...
Takže z Bedřichova jsi se dostal jen díky tomu, že máme vybudovanou a v zimě udržovanou hustou silniční infrastrukturu placenou převážně z daní automobilistů, že je dostatek řidičů ochotných vzít cizího člověka, a že tito jezdí do hor zbytečně velkým železným krámem. Je snadné být v kapitalismu komunistou, je snadné využívat výhod automobilů a současně proti nim bojovat. Dnes se tomu říká double-think.
Doufám, že jsi mu cestou do Prahy udělal přednášku o škodlivosti automobilismu, především karcinomech u školky, vysvětlil mu, že jen blbej lufťák jezdí do hor autem, a pochlubil se, že se podílíš na pravidelných blokádách pražské dopravy.
Nechce se mi věřit, že takový slovutný aktivista jen tiše seděl v sedačce a spokojeně využíval výhod a přínosů automobilové dopravy, zejména ceny, rychlosti, bezpečnosti, flexibility.
Tomu říkám správná demagogie. Silniční infrastruktura je placená z daní všech, nejen motoristů. Je snadné poukazovat na výhody auta a dostatek řidičů, když je celá společnost nastavená na maximalizaci automobilismu. Dojde-li ke snížení výhodnosti dopravy autem (např. započtením externalit do ceny), lze očekávat posílení jiných forem dopravy, např. začne do Bedřichova jezdit víc autobusů.
Kdo ještě platí spotřební daň z pohonných hmot, DPH z této spotřební daně (!), silniční daň, asi tak sto různých úředních poplatků, dálniční známky...? (Samotnou DPH neuvádím, i když výnos DPH z paliv, práce, dílů a samotných automobilů je významný, beru jej jako kompenzaci negativních externalit automobilů.)
Jejich výběr překračuje investice do silniční infrastruktury každý rok.
Naopak, dotace veřejné dopravy (tedy zejména peníze těch, kteří tuto dopravu neužívají) dnes většinou překračují 50% (na každou korunu, kterou utratíš za jízdenku ode mne dostaneš více než korunu dotaci).
Systém je tedy nastaven na umělé zvýhodňování veřejné dopravy a dojení lidí, co jezdí autem.
Hrabosh tady nedávno posílal podrobný výpočet pro Prahu, který jasně ukázal, jak jsou motoristé dotováni. Pokud máš podobně podrobný výpočet pro celostátní situaci, rád si ho prohlídnu, jinak to beru tak, že je to tvůj subjektivní názor a já mám odlišný.
http://www.nakole.cz/diskuse/13363-ctvrtecni... a navazující příspěvky.
celá ta diskuse je vcelku výživná ;)
Kdyby Ti lidé do Bedřichova nejeli auty, tak by odtamtud pravděpodobně jel přímý bus do Prahy ještě v 8 večer a nemusel bych v půl páté chytat poslední bus do Liberce.
I kdyby tam nikdo nejel autem, tak bych ušel 2km do Rudolfova, nebo sjel dolů k elektrárně a odtamtud odjel do Liberce (tuším že to je MHD bus 18 a 20).
Fascinuje mě Tvé přesvědčení, že z Bedřichova je možné v pět odpoledne odjet do Prahy JEN autem a že bez auta to není možné a že kdyby nebyla auta, tak by žádná alternativa nevznikla a neexistovala.
Nevím jak v tomto případě, ale párkrát jsem se bavil s lidma které jsem stopnul o škodlivosti automobilismu ve městech. A dokonce jsme si i rozuměli ("já autem po Praze nejezdím, tam to je o infarkt, my jezdíme jen na chatu" je poměrně typické vyjádření).
O double-think se nejedná. Všimnul sis, že bych tu někdy tvrdil že je apriori špatné jezdit na hory autem? Slučuješ totiž dvě věci- automobilismus v intravilánu (ve městech)- to je to proti čemu se poměrně jasně vymezuji. Pak tu je použití aut ve volné krajině, kde nejsem zdaleka tak nesmiřitelný. Že tvrdím že k cestování na hory není potřeba vlastnit auto neznamená že tvrdím že se na hory autem jezdit nemá. Je to povedená manipulace. Musím Ti pogratuovat, povedla se Ti.
Já pražskou dopravu neblokuji. Já jsem její součástí.
Já bych lufťáka co musí do hor autem možná i politovala, jenže když např. vidím jak na vrchol Pusteven přihasí rodinka autem a začne vykládat svá naleštěná kola a přitom mají parkpoviště o 100 m níže, tož si říkám kam až je ta lidská pohodlnost schopna zajít.
Takové já taky lituji. Ale naštěstí nejsem ten typ člověka, který by se odvezl až na vrchol:-))) Kvuli tomu do hor nejezdím. Bagančata a hurá. Ještě teď mě bolí nohy po tom víkendu:-)))
Mne prijde, ze pro carsharing mohou existovat 2 duvody:
1) ekonomicky
2) ekologicky
Pokud nemas ani jeden, budes vlastnit sve auto a nemusis se v nicem omezovat. Pokud to delas z prvniho duvodu, nuti Te k lepsimu planovani pouziti auta vnejsi duvody a muzes tato omezeni tedy brat jako nutne zlo. Pokud to delas z druheho duvodu, volis si sva omezeni sam dobrovolne a tedy dobrovolne se obcas budes prizpusobovat a budes se snazit vyhybat impulsivnimu planovani na posledni chvili.
Znam lidi, co z ekologickych duvodu napriklad radeji necestuji nikam daleko, obzvlaste ne letadlem...
Naprosto přesné.
Jinak tak další důvod může být pohodlnost. Loni jsem auto nepoužil asi 3 měsíce v kuse, ale stejně jsem ho musel přeparkovat při úklidu ulice, jet na technickou, zaplatit povinné ručení a při první potřebě ho použít jsem zjistil, že se vybila baterka (byla už stará), tak jsem ji musel jet koupit. Docela otrava.
Oproti tomu při carsharingu musím plánovat trochu dopředu, což v porovnání s popsanou anabází není tak hrozné.
Jinak takhle debata o carsharingu je pro spoustu (nejen zdějších) diskutujících typická. Na jednu stranu námitky, jak to nemůže fungovat a co když tohle nebo támhleto, na druhou stranu ignorování faktu, že Autonapůl funguje úspěšně už 8 let. Možná díky specifickým okolnostem, možná jen v omezeném okruhu lidí, ale funguje.
Carsharing je doplňkový způsob dopravy zejména pro městského člověka, který auto potřebuje vyjímečně a jako takový není vhodný pro převážení venkovských dětí v závějích sněhu, jako pracovní nástroj pro řemeslníka nebo obchodního cestujícího a milion dalších použití. Ale tvrdit, že principiálně nemůže fungovat je hodně omezené.
Ja si nemyslim, ze principialne nemuze fungovat, jen je to proste slozite z toho duvodu, protoze bych do toho sla pouze s lidmi, kterym plne duveruju, a to neni tak jednoduche sehnat. Kdyz jsem si koupila auto, pujcila jsem ho kamaradovi, nez jsem si dodelala ridicak, a pak se ukazalo, ze na tom byl financne tak spatne, ze mi i nabourani pri couvani zatajil a svadel to na to, ze do parkujiciho auta narazil vuz technickych sluzeb. Opravu jsem si musela platit sama, protoze na hadani seo penezich moc nejsem.
Po takovychto zkusenostech si clovek dobre rozmysli, s kym si bude pujcovat ci spoluvlastnit drahe veci.
No my doma v podstatě takový nevýdělečný catsharing provozujeme. Coby 4 řidiči sdílíme jedno auto.
V dobách, kdy děti neměly řidičáky, tak jsme pro ně fungovali taky jako taxík, čili auto s řidičem. Zároveň to fungovalo jako rodinné auto.
Dnes sice máme řidičáky všichni, ale nároky na pučení auta se tím taky podstatně zvedly, takže kdyby neměl manžel ještě k dispozici pracovní auto, asi bychom museli pořídit další.
Takže to, co tu psala Lucie, že když auto/řidičák nemám, tak ho nepotřebuju, vlastně vidím přímo v rodině.
Váš výrok o tom, že carsharing funguje, je poněkud přehnaný. Zdá se, že podobné fungující spolky lze snadno sečíst na prstech jedné ruky a jejich další trvání je krajně nejisté, závisí na nadšení několika jedinců.
Tuhle prý běhala po jižní Moravě puma. Ale asi nebudeme tvrdit, že v ČR žijí pumy, že.
Nechci to moc tady roztahovat, ale myslíš, že všude a vždy když potřebuješ tak jede vlak? A k vlaku (třeba ze sousedního městečka) a od vlaku (do sousední vesnice nebo přes celé město) chodíš pěšky nebo se taky svezeš ? Ono nejde počítat jen cenu jízdného vlaku. Do auta se celkem pohodlně narovná pět lidí i s báglama na týden a když bude potřeba odvézt i kola, tak v pohodě připřáhnu vozejk.
Ale nechme toho, auto i vlak mají svá pro a proti a nejde to srovnávat.
No jo, ale pro mě je klíčová doprava do práce (25 km) a postrk do podhůří a hor s kolama. To je taky většinou do sta kilometrů. Takže těch 130 km jako příklad pro rentabilitu je pro mě jaksi mimo.
A o té hranici životnosti bychom se takhle na dálku taky mohli bavit :-) V práci máme auta s třetinovým věkem, který jsou už kolikrát proti tomu mýmu doslova posmrti. A nulová bezpečnost ? Jasně že nejsem obloženej ééérbegy, ale pár let zpátky to byl všeobecný standart a před třiceti lety bezpečnostní bomba. Samozřejmě se s tím nebudu cpát na dé jedničku, používám to úměrně technickým možnostem. A pro moje potřeby bohatě vyhovuje.
Když už se tady srovnává vlak s autem a tak, uvedu to zde jen pro zajímavost - už jsem tu kdysi uváděl informaci, že energie jednoho barelu ropy = 25 000hod lidské práce. Zrovna včera jsem se k tomu údaji vrátil, vzal kalkulačku a vypočítal zhruba tohle:
(kdybych tam měl nějakou blbosť, tak mě opravte, počítání mě neba, každopádně jsem dělal co bylo v mých silách :o)
1barel = 153litrů ropy
153litrů ropy = 25 000 hod lidské práce
Z jednoho barelu ropy lze vyrobit zhruba 73 litrů automobilového benzínu.
Je to všechno jen orientační, takže budu vycházet z toho, že 1 litr benzínu má stejnou energetickou hodnotu, jako 1 litr ropy.
25.000 hod. lidské práce vydělím 153 litry ropy, vyjde mi energetická hodnota jednoho litru benzínu, přepočítaná na hodinu lidské práce.
1litr benzínu = 163 hod. lidské práce
1 hodina lidské práce = 100Kč
1 litr benzínu = 33Kč
Ať počítám jak počítám, pořád mi vychází, že 1litr benzínu by měl stát slovy asi tak šestnáct tisíc tři sta korun :-§
No, chybí mi, kde se bere ta vstupní informace, se kterou dále už zacházíš jako s faktem. Co to znamená, že "energie jednoho barelu ropy = 25OOO hod. lidské práce"?
Pak je teprve zajímavé kontrolovat ty další výpočty, ze kterých ti nakonec vyšlo, že tedy využití ropného pohonu je nejúspornější variantou, protože např. využití lidské práce k témuž účelu (bylo-li by možné) je cca pětsetkrát nákladnější...
Už jsou to cca dva roky co šel na ČT2 dokument o ropě, název si bohužel nepamatuju, a tenhle údaj tam zmínili. Tenkrát jsem jakožto těžký sklerotik hned šel a napsal si to, takže tomu údaji dodnes docela věřím. Co to přesně znamená nevím, ale nejspíš měli na mysli práci fyzickou.
No, právě... takže z toho tím výpočtem vychází, že ropa je daleko nejefektivnějším zdrojem energie, ne?
Mně z toho spíš vychází, že cena ropy je nesprávně stanovena - bez ohledu k dalším generacím(bezohledně).
No a jak nesprávně je teprve stanovena cena počítače! V přepočtu na ty stovky lidí, jejichž práce by padla na to, aby vše spočítali ručně.
Hledání adekvátní náhrady za (opravdu potřebné) počítače nám v budoucnu nehrozí, alespoň já o tom nic nevím.
Nicméně dosud nebyla řeč o hledání jakýchkoli náhrad - ale o výpočtu ceny přes postup "kolik by to stálo, kdyby to dělali lidi ručně".
Nicméně nic by nám nemuselo bránit zamyslet se nad těmito údaji v širších souvislostech. Přece netvrdím, že mám patent na rozum, že ta čísla jsou přesná, že vím, jak to všechno dopadne, nebo že bych si přál, aby to dopadlo blbě, autem jezdím taky a rád, prostě mě ten naprosto šílený nepoměr zaujal. I kdyby to někdo přepočítal a vyšla mu jen poloviční cena, tj. osm tisíc za litr, pořád je to podle mého názoru alarmující údaj, řekl bych že hlavně ekonomy by z toho měla bolet hlava.
No, já si hlavně myslím, že mezi těmito údaji žádná souvislost není. Ani užší ani širší.
Prostě tvrzení, že z litru benzinu dokážeme vyrazit tolik energie, že převedeno na ruční práci by to vyšlo na 16 tis. je argumentem PRO maximální využití benzínu. Ne naopak. (Stejně jako u těch počítačů.)
Zatímco údaje, kolik tak asi činí zásoby ropy a na jak dlouho při současné spotřebě vydrží, jsou naopak argumenty pro šetření.
Tyto dvě věci spolu nemají nic společného. Ropa nám nevydrží déle, když ji budeme využívat méně efektivně, abychom z ní vyrazili méně "přepočtené lidské práce". Naopak.
Ale samozřejmě nic proti snahám hledat nějaký ten kompromis s cílem toho, čemu se říká "trvalá udržitelnost".
Ten údaj není argumentem pro maximální využití benzínu.
Je argumentem pro maximálně EFEKTIVNÍ využití benzínu.
V této souvislosti si stačí spočítat, na kolik nás ve skutečnosti vyjde například dovolená, nebo "levná" rajčata přivezená kamionem ze Španělska.
Nikoli. Tady je opačná souvislost. Právě efektivita využití nám pak vyhodí tu tvoji cifru. Čím efektivnější využití, tím vyšší částka za litr pak vyjde.
Nepočítáš "nač nás ve skutečnosti vyjde", ale "nač by nás vyšlo, kdybychom použili méně efektivní zdroje".
Ropa zdražuje, protože ji využíváme efektivněji? Nebo se efektivita zvyšuje následkem rostoucího nedostatku zdrojů a zdražování ropy?
Toť otázka, na kterou lze nalézt odpověď v historii.
myslím, že do jisté míry je zdražování ropy podmíněno i tím, že není důvod ji prodávat lacino, když se dá prodat draze a to bez ohledu na její zásobu.
Přesně tak, pže tu není konkurence. Svobodný obchod s ropou blokuje kartel OPEC, Rusko a Norsko. Něco by se s tím mělo dělat. Například udělat celosvětový kartel spotřebitelů ropy a začít vyjednávat rozumné podmínky dodávek;-)
No, právě. Já mám pocit, že dle historie jsme se najednou dostali někam jinam...
Bavíme se o tom, že "ropa zdražuje", tj. o ceně ropy?
Nebo o tom tvém hausnumeru, které ukazovalo, kolik by pro dodání stejného množství energie bylo potřeba lidské fyzické práce?
To jsou dvě zcela odlišné věci, které se neustále snažíš nějak smísit dohromady a cosi z nich vyvodit, ale podle mě úplně zcestně.
Nechápu, co je na tom zcestného. Vždyť čísla a souvislosti jsou jednoduché. Lidé zde budou ještě stovky, spíš tisíce let po naší smrti, takže čas nehraje roli. Základ problému tkví ve skutečnosti, že zdroje ropy jsou omezené a neobnovitelné. Tudíž by její cenu nemusel určovat trh, ale alespoň přibližný výpočet skutečné hodnoty. To se neděje, protože rozdíl mezi tržní hodnotou ropy a hodnotou lidské práce je naprosto nesmyslný. Samozřejmě, můžu se mýlit, ale zatím mi z toho neustále vyplývá, že žijeme na dluh a že současnou cenu ropy dotují příští generace. Zachránit je může jedině zázrak v podobě nějakého převratného vynálezu.
Vždyť s ropou je to stejné, jako s penězi. Peníze mají pro každého jinou hodnotu. Zdědím, nebo někde s trochou štěstí najdu dva milióny, a pokud nebudu mít představu o tom, jak těžké je tolik peněz vydělat, mají pro mne peníze mnohem menší hodnotu právě díky tomu, že jich mám hodně. Užiju si sladký život, všechno utratím. Ve srovnání se mnou budou mít moje děti nesrovnatelně těžší život, protože si na všechno budou muset vydělat samy. To samé se, podle mého názoru, děje s ropou.
Čísla a souvislosti jsou sice jednoduché - ale porovnávat pět dýní se třemi králíky moc nejde. I když to jsou taky úplně jednoduchá čísla.
Pořád nechápu, prosím o vysvětlení, vždyť já budu nakonec rád, pokud zjistím, že jsem vymyslel ptákovinu a že jsem opravdu porovnával neporovnatelné. Zatím si nemůžu pomoct, ale pokud za mě ropný produkt vykonává nějakou práci, například pohání automobil, který bych sám neutlačil ani kilometr, pak přece neporovnávám dýně s králíky, ale porovnávám svůj výkon s výkonem získaným z ropného produktu a to vše lze nějakým více či méně přesným způsobem přepočítat na peníze.
Jasněže lze. Ale otázka je, k čemu pak ten přepočet použiju. Můžu si přepočíst ten zmíněný počítač na otrockou lidskou práci a zjistit, že by měl stát půl milionu nebo kolik. Jen nevím, k jakému argumentu pak ten přepočet jako cílit?
Ale proč počítač, když se bavíme o ropě?
U počítače nehrozí, že o něj definitivně přijdeme, na opravdu nutné výpočty bude nějaký počítač a potřebná energie k dispozici vždy. Navíc takový počítač, když se dobře vyrobí, může mít velmi dlouhou životnost. Dá se rozebrat, recyklovat, vyrobit znovu. To se přece o ropě říci nedá.
Počítač bude v budoucnu nahrazen pravděpodobně, plácnu, tabletem či kvalitatívně jiným produktem. Domnívám se, že to nás čeká i při náhradě energie, jež nyní poskytuje ropa. Jestli bakterie, či něco jiného, je věštění budoucnosti se 100% zárukou.Tvá vize sice je zajímavá a argumentačně zvládnutá, ale nedal bych za ní ani zlámanou grešli. Spíš bych se držel základního tématu a to zda vlak je NYNÍ levnější, než jiná varianta dopravy.
@zazvur: Tak já budu mít samozřejmě velkou radost, pokud to bude tak, jak píšeš. Vývoj počítačů jde veleúspěšně dopředu, tam se dá ten pokrok celkem logicky očekávat a klidně bych na něj nějakou tu kačku vsadil. Ale alternativní zdroje energie se vyvíjet nedaří, přestože jejich potřeba je stále naléhavější.
Alternativní zdroje energie se vyvíjí. Jen vývoj brzdí dostatek ropy.
Alternativní zdroje energie dokáží být taky sakra levné...když by se to rozšířilo. Ale proč strkat prachy do něčeho, když za rohem teče ropa proudem?
Je to dost vidět na automobilkách. Ty s hybridníma nebo dokonce elektroautama vylézají pomalu. Proč? Protože ropa teče a není třeba spěchat. A tak si pečlivě pod pokličkou vyvíjí elektrovozítka a až ropa nepoteče, vylezou a bude se pokračovat s dokonalým elektromobilem. A ani si nevzpomeneme, že se někdy jezdilo na tak neekologickou a předraženou věc, jako je ropa....
Levné alternativní zdroje? No, když sežerou hodně na dotacích, tak dokážou někdy levně vypadat.
Elektromobily nepochybně fungovat můžou. Jediná chybička je, že fungujou draho. A lze pochybovat o tom, že by mohly být významně levnější - ceny akumulátorů nějak klesat nechtějí.
Proč by mělo být nyní elektroauto levné, když se jim daří vyrábět a prodávat tisíce aut na naftu a benzín. Proč strkat tolik peněz do vývoje, když to zatím funguje dobře?
Až budou alternativní zdroje tak rozšířené a dotované jako jiné (nyní běžné), stanou se běžně dostupné. Zatím je to jen dobrá lopata na prachy pro ty, co to mají jako bussines.
Je to jako s tím naším chirurgem, který defakto vymyslel fungující prostředek na léčbu rakoviny. Podvázat a basta. Jenže to je pro kopáče s lopatama na prachy strašně levné. Bylo by moc zdravých lidí a strašně málo kšeftu. Takže proč to propagovat (však ani nebyla chuť to nějak zkoumat), i když je to levnější a účinnější, když tu máme mnohem dražší léčby? Světu nejde o dobro lidu, ale o prachy.
Mám pocit, že maličko podléháte nějakým bludům. Elektromobily nejsou levné a těžko mohou být významně levnější. Ceny komodit jdou stále nahoru a rozvoj výroby elektromobilů by znamenal takový vzestup poptávky po některých surovinách, že bychom se asi divili, jak drahé mohou akumulátory být.
Akumulátor je jen jeden z problémů. Už se o tom pomaličku začíná psát a povídat - dobít auto není jako dobít mobila. Rozvody sítí a jejich kapacity, dobíječky, to není nic lacinýho. A mít v baráku odpovídajcí jistič přijde měsíčně na pěknej ranec. O cifře za samotnou elektřinu nemluvě...
Naši pra pra dědci měli s kde čím problémy (i to tahání ropy z hloubek museli vyřešit). Spousty neřešitelných překážek. A hle. Během pár let řešení našli. A během dalších pár let bylo po problému a to, co bylo problémové bylo zcela běžné.
Člověk vždy najde řešení. Je to jen otázka času....
Samozřejmě, šlo mi o reakci na bláhovou představu o tom, jak stačí vytáhnout tajné plány, co je Bilderberg nedovoluje zveřejnit a mohli bychom jezdit na superlevný proud získaný v noci z FVE našimi novými elektromobily pořízenými za hubičku.
Se držím názoru, že "Kdyby to bylo tak jednoduchý, tak už by to lidi dávno měli a používali."
Totéž si myslím o využití sluneční energie a energie z větru či vody. Ne, že by lidi o těchto zdrojích nevěděli, tam kde fouká, stavěj větřáky určitě aspoň tisíc let, kde je aspoň trocha vody se spádem, stavěli mlýny od vynálezu kola, kde svítí slunko, ohřívají vodu, staví skleníky... Akorát to zjevně zatím moc nejde ve velkým. A zatím si furt myslím, že je sporný, zda celková energie vynaložená na výrobu dnešních vrtulí a solárních panelů se dá těmito zpět získat a současně zda pak ještě něco zbyde na další použití k jinejm účelům. Počítat to přes nákupní ceny je možná ekonomicky správné, ale o celkové energetické bilanci nevypovídající.
Dnes prostě jedem na ropu a plyn a jediný, co jim je schopno aspoň trochu objemově konkurovat, je jádro. Otázkou je, zda by jádro bez ropy a plynu bylo vůbec realizovatelný. Ani o tom zcela přesvědčena nejsem, i když u něho cejtím dostatečnou sílu, aby samo sebe dokázalo reprodukovat a vyprodukovat navíc tolik, aby se to vyplatilo při minimální spotřebě štěpnýho materiálu, tj. zdroje někdy v budoucnu vyčerpatelného.
A úplně zcestné mi při úvahách o zdrojích energie připadaj přirovnání s dnes téměř nulovou spotřebou energie u počítačů, bo v těch odjakživa nic jinýho jak nehmotný "jedničky a nuly" nikdy nebyly a nebudou, takže s tím ani nezatopíš, natož aby se tím dalo přepravit z bodu A do bodu B.
Ale ne, ta porovnávání vůbec neměla co dělat se spotřebou počítačů.
Spíš jsem upozorňovala na chybu v úvahách.
Tj. že přemýšlet pod úhlem, že když něco dokáže nahradit práci hodně lidí, tak bychom to měli používat co nejmíň, popř. by to mělo mít tu cenu práce těch nahrazených lidí, je blbost. Viz ty počítače. Které právě měly demonstrovat to, že množství nahrazené práce nemá vůbec nic společného s tím, jestli to je nebo není vyčerpatelný a nahraditelný zdroj atd...
Ale to je asi fuk...
Tož o tom se moc handrkovat nehodlám, po těch účtárnách lítám od dob děrnejch štítků, a když vezmu počty účetních (a daších pomocnejch úředníků), k tomu přidám čas a prácu programátorů, analytiků (a různejch dalších konzultantů, projektových managorů...), k tomu připočítám prácu všech těch, co někde na lodích vyráběj součástky do těch compů, dalších, co to skládaj, dealerů, obchodníků, opravářů a podobnýho šrotu, tak si myslim, že u Baťů to zvládlo spočítat míň lidí za kratší čas :))
Ale co, hlavně že se lidi maj čím zabavit a maj co jíst, dyť je to putna co dělaj ;)
@Ifča: Potom lze za blbost označit v podstatě jakýkoli přepočet, pokud mi vyjde výsledek, který staví na hlavu moje dosavadní zvyklosti a vzorce uvažování.
Ve svých úvahách vycházíš z tržní ceny ropy. Tržní cena je produkt lidských zvyklostí a vzorců uvažování, nebo-li produkt subjektivního lidského uvažování.
Já vycházím z jednoduchého výpočtu, který je odvozen z jasných fyzických zákonů.
Můžeš zpochybnit závěry, které dělám z výsledku výpočtu.
Ale jak chceš zpochybnit moje tvrzení, že ropa je silně podhodnocená, to vážně nechápu. To bys musela zpochybnit vstupní data, metodiku výpočtu, nebo nabídnout podobně hodnotný zdroj energie.
Kdydby jenom z tržní ceny ropy, ale taky z nějaké stovky káčé na hodinu, což teda ti thajčani zžejmě nemaj. Ti programátoři sice zpravidla víc (jak kde, v Indii třeba nevím...), ale to je na druhou stranu třeba kompenzováno tím, že jich tolik není a srovná se tím částečně úbytek účetních. Nicméně fšichni kolem té stovky a nad de facto rejžujou z těch pod stovku... Ale tohle se všeobecně ví a někteří dokonce nějak věci rozlišujou, podle toho kdo a za jakých podmínek je vyráběl. Tak daleko teda já nejdu, ale aspoň si to uvědomuju a pokud možno držím hubu, když na tyhle věci přijde řeč.
Ještě jsem zapomněl dodat, že to výsledné číslo mne vlastně přivedlo ke stejnému závěru - jestliže se nám nepodaří najít za ropu adekvátní náhradu, budou naši potomci mnoho životně důležitých činností dělat s mnohonásobně vyššími náklady a budou hořce plakat nad každým litříkem, který jsme my projezdili jen pro zábavu.
Tak tohodle bych se fakt nebála.
Po mně ať přijde potopa.
Jen aby nepřišla na Tebe.
No po mně ta potopa přijde samozřejmě taky, když většina lidí zastává názor "tak tohodle bych se fakt nebála".
Nebo co jsi tím myslel, když jsi psal "jen aby nepřišla na tebe"? Myslel jsi vůbec, když jsi to psal?
Prosím tě, stále ještě platí "nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko" , je fakt že ty už je máš dávno na kotníkách.
Když si tak sečtšlý, mohl bys vědět, že již dávno neplatí, že dochází zdroje ropy to za 1. a za 2. dnes už dokáží vyrábět i ropu umělou, nehledě na to, že se zdokonalením tzv superkapacitátorů té ropy bude potřeba čím dál míň. Tak si ty kalhoty zase v klidu natáhni, jen si nezapomeň utřít zadek. ;o))
Taková agresivita a hned v prvním příspěvku, to mi přijde vážně hloupý :-(
Ale umělá ropa mě velmi zaujala - z jakých zdrojů bude vyráběna?
Jaká agresivita ?? Co tady předvádíš ty (nemyslím jen toto téma) je agresivita nejvyššího řádu a koukám, že páníček si vede statistiky, to už tady myslím bylo.
Bakterie pane kolego.
A kde bakterie seženou dostatek energie aby mohly produkovat ropu?
Tuším odpověď, takže předesílám, že ropa je hodně koncentrovaná energie, takže i když bych předpokládal "velmi vysokou účinnost výrobního procesu", tak množství vstupní energie by nepostačovala k pokrytí současných energetických požadavků.
http://aktualne.centrum.cz/veda/clanek.phtml?id...
Nedáváš pozor. Řeknu to tvé matce na třídní schůzce!
Nó, ale stejně. Argumentovat něčím, co zatím zdaleka nefunguje, zatímco světové hospodářství se už pomalu hroutí.. :o)
Nez se zhrouti, pritlaci se penize na vyvoj a neco se najde. Moc bych se nebal.
Jakože se sejde prezident USA s prezidentem EU a společně schválí memorandum o změně zákona o zachování energie?
Ne, ze blizici se katastrofu vycuchaji i velke firmy (viz odkazovane rasy) a nasmeruji veskery vyvoj potrebnym smerem...
Nepochopil. Výroba energie z obnovitelných zdrojů (řasy) má velmi dobře definovaný strop přes který se nedostaneš i kdyby ses rozkrájel ty i velké firmy s veškerým vývojem.
Bohužel se teď pohybujeme nad ním.
Ano, takze budou rasy se stropem a pak jeste nekolik dalsich veci se stropem a v konecnem souctu dosahneme podobneho stavu, jako s ropou. A kdyz ne, vylepsi se ucinnost motoru. Ja bych se nebal...
http://www.nakole.cz/diskuse/12886-vlakem... ?
Polopaticky: máš zdroj energie (taková ta žlutá koule na obzoru), která má nějaký příkon.
Nikdy, ničím a nijak (technologie, řasy atp.) z tohoto zdroje nevymámíš více energie než kolik je jeho příkon.
Polopaticky: Predpokladam, ze nespotrebovavame veskery prikon slunce. Predpokladam dale, ze nespotrebovavame ani veskerou energii skrytou v rope. A predpokladam, ze existuji mraky dalsich castecne treba jeste neobjevenych nebo nevyuzitych zdroju energie, ktere pri vhodnem zporacovani dokazou dat tolik energie, jako dava dnes ropa.
Vsimni si, ze jsem ani v predchozich prispevcich nesrovnaval Slunce s ropou.
Jedine, co by Te k predchozimu prispevku opravnovalo by byla znalost presnych cisel 1) kolik lidstvo rocne vytahne z ropy 2) kolik by se dalo vytahnout ze Slunce a zaroven kdyby 2) bylo mensi nez 1). Je tomu tak?
Závidím Ti tvůj technooptimismus.
Nespotřebováváme veškerý příkon slunce, ale když například spotřebujeme všechno teplo, které ohřívá moře, tak se změní tok mořských proudů a ... budeme u nás moci lyžovat od října do května.
Mraky dalších zdrojů energie fakt neexistují. Tedy alespoň co se konvenční fyziky týče. Spalovat není co. Respektive to co bys chtěl spalovat získalo svoji energii ze slunečního záření, vlastně to vytvořilo takovou energetickou konzervu ze sluníčka. Proto uvažuji jen o energii ze Slunce- málokterý zdroj energie má jiný původ.
Navíc spalováním "něčeho jiného" problém nevyřešíš, ale jen odsuneš o pár let/desetiletí/století. S narůstajícím počtem obyvatel musíš řešit kde budou brát energii (a že by to fakt chtělo vymyslet nějaký udržitelný způsob její výroby). Nemírná konzumace zdrojů (za což třeba považuji přepravu 80kg živé váhy v 2000kg přepravní schránce) mi připomíná Řecko- žijeme na dluh a nestaráme se o to co s ním udělají další generace.
Osobne bych spaloval jadro. A behem toho bych se naucil, jak vyuzit dosavadni odpad a ten spaloval potom. Odsunuti o par set let znamena jen to, ze i v budoucnosti to nejak vyresi a odsunou o par set let. A treba pak budeme tezit na jinych planetach a posilat sem lanovkou. BTW, jak ze musi byt tluste to lano z mesice na zem, aby se nepretrhlo vlastni vahou? 8-)
Účinnost spalovacího motoru nelze zvyšovat donekonečna.
Ale když uděláš hybridní auto, a naložíš ho dvěma metráky baterií, dosáhneš na 100km kombinovanou spotřebu 1,2l benzínu. Pravda, ještě musíš použít metodiku EU :-/
http://www.autoforum.cz/zajimavosti/vtip-dne...
Ale prd, až začne ropa skutečně docházet, začne stoupat její cena (menší nabídka, vyšší náklady na získání z technologicky náročnějších nalezišť), a lidstvo si přirozeně najde jiný zdroj energie.
Třeba větrníky a fotovoltaiku:-)))
Ropa už skutečně dochází a její cena stoupá. Výpočet pouze naznačuje netušené možnosti růstu cen :o)
Ale jdi ty.
Pokud by ropa skutečně docházela, tak si můžeš být jist, že ropní magnáti by ji měnili za zlato.
K tomuhle tvrzení bych si od tebe rád přečetl podrobnější výklad.
Doporučuji libovolnou učebnici mikroekonomie.
Opravdu je tak těžké to zde vysvětlit? Určitě nejsem sám, kdo by chtěl být v klidu stejně jako ty a Radka a koho by uklidnilo vaše jasné odůvodnění tvrzení, že "ropa nedochází, protože ropní magnáti ji nemění za zlato".
Mimochodem - jak může(te) vědět, že nic takového nedělají, to nechápu. Co já vím, tak ropní magnáti již delší dobu staví zbrusu nové, luxusní město někde u móře a taky na móři, aby měli z čeho žít, až jim ropa vyschne. Nebo se pletu?
http://www.nakole.cz/diskuse/12886-vlakem...
Sorry, podrobněji to fakt neumím.
Ti ropní magnáti jsou fakt hloupí. Vždyť přece přijde globální - tamto - změna klimaktu je teď správně?, moře stoupna, a budou mít město pod vodou.
Ale, prosím Tě, nestraš. Nikdo doposud objektivně nedokázal odhadnout, na jak dlouho vystačí zásoby ropy. Žádná petrochemická společnost se nepouští z ekonomických důvodů do odhalování zdrojů z dlouhodobého hlediska. Průzkumy se dělají pro nejbližší roky těžby. Dle teoretiků se u vyčerpatelnosti tohoto zdroje může jednat o asi 200 let (kdo před dvěma sty lety využíval vůbec ropu?). To je tak dlouhý cyklus, že si myslím, že je větší možnost, že nám dříve příroda tak nafackuje, že starosti o ropu budou sekundární.
A k té ceně - ropa je z dlouhodobého (a opakuji z dlouhodobého) hlediska jednou z nejstabilnějších komodit. Co nejvíce ovlivňuje celkový vývoj v oblasti petrochemie není nějaký nedostatek ropy, ale ekonomické a politické vlivy.
A i kdybych připustil, že někdy daleko v budoucnosti ropa dojde, neztrácím víru v tvůrčí uvažování člověka a využití jeho potenciálu. Jsem toho názoru, že pro člověka byl kdysi velmi důležitý pazourek, nevím však o případech, že by si hlídal pro budoucnost nějaké kameny nebo skály. Ono stačí si po těch dvostoletých cyklech historie dosadit vše převratné, co bylo na svou dobu považováno za unikátní a převratné (z dnešního hlediska nic). Proč by to tak nemělo být i v budoucnosti?
Nedávno jsem četl, že světové zásoby ropy mohou dojít už za 20 let. V 80. letech jsme se v nějaké prvouce učili, že autem nesmíme jezdit zbytečně, protože ropa by mohla dojít už za 20 let. A jako raritu jsem viděl v novinách z počátku 60. let, že světové zásoby ropy se tenčí, a možná už jí zbývá jen na 20 let.
Z toho lze jednoduchou extrapolací odvodit, že v každém okamžiku máme zásoby ropy minimálně na příštích 20 let:-)))
Správně.
Pouze odporné nadnárodní petrochemické společnosti se naivně domnívají, že ropy jsou nějaké větší zásoby, poněvadž při svém strategickém plánování nějak s panickými předpověďmi nepočítají. Že já blbec jsem se s nimi zapletl a nepřečetl si některý názor zde.
Otázka tak trochu mimo téma. Ještě mi taky dělá starosti tohle - jak ona se ta ropa čerpá, to je obrovský objem té ropy, tam někde pod povrchem musí přece zůstat prázdné místo po té vytěžené ropě, nevíte, jestli nebudou nějaké sesuvy či propady povrchu zemského, nebo zemětřesení? Co se s tím prázdným prostorem stane? :o)
Tak v tomto ohledu bych zustala dost klidná. I když to není s tou ropu tak jednoduché, tak bych si na tvém místě vzala třeba houbu a zjistila, co se stane s mokrou houbou, když uschne. Nebo bych si vzala nejaku učebnici ze střední školy :-))
Kdyby jenom to, ale onehdá jsem četla, že kdosi zpochybnil, že je ropa fosilní zdroj (tj. obdobného původu jako uhlí). Prej se nachází i v místech, kde nikdy žádnej prales nebyl... Podle té teorie je jí "plná zemegula" a současná naleziště jsou jen místa, kde to sahá nejblíž k povrchu. Kdoví, jak to s ňou vlastně je.
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Ropa
Vyber si!!!
8-)
Zajímavější je jiná úvaha:
Průměrná čistá mzda: 18.485kč/měs
roční fond pracovní doby: 2024h
průměrná čistá hodinová mzda: 109,60 Kč
průměrná cena benzínu: 31,60kč
průměrná doba potřebná na získání 1l benzínu: 17,3 minuty. (nebo také 3,47 l/hod)
Nyní si představme, že vzdálenost 100km ujedu průměrnou rychlostí 80km/h. Bude mi to trvat 1h 15min. K tomu přičtu dobu potřebnou na získání ropy- dejme tomu spotřeba lehce pod 7l/100km~2h
Celková doba potřebná k překonání 100km činí 3h 15min. Průměrná rychlost je závratných 30,8 km/h (a to jsem to auto měl půjčené zadarmo).
Není to exaktní výpočet, jen nasměrování kam by se myšlenky mohly také ubírat.
V ty praci stejne vetsinou musis byt, protoze Ti praci na castecny uvazek skoro nikde nedaji, takze mi prijde nesmyslne zapocitavat dobu stravenou vydelavanim penez na benzin do doby cestovani.
V posledních dnech se hodně opakuji. Tak tedy i nyní:
Není to exaktní výpočet, jen nasměrování kam by se myšlenky mohly také ubírat.
Ja se snazila naznacit, ze je zcestny cely smer.
Není.
1. fakt, že se špatně shání práce na částečný úvazek není axiomatický, třeba se to může změnit.
2. Umožňuje to kvantifikovat (ne)výhodnost automobilové dopravy.
Tento přístup k automobilům je vcelku typický. Myslím tím nezahrnování všech externalit. Vyberu si jen výhody a ty prezentuji jako výhody. Když pak někdo přijde a poukazuje na nevýhody, tak je odbyt s tím, že to se stejně musí zaplatit (amortizace), tak to nezapočítávám. V práci stejně musím být, tak to nezapočítávám. Ovzduší je stejně zasviněný, já to nezměním, tak to nezapočítávám atd.
Jinak auto samozrejme nema jen vyhody, ale pro lidi, co auto maji, ocividne ty vyhody prevazuji, proto ho maji. Nejde vsechno jen spocitat. Muzes pocitat objektivni nevyhodnost, ale ta je Ti k nicemu, kdyz se bavime o subjektivni vyhodnosti/nevyhodnosti pro konkretniho cloveka.
Chapu, ze Ti vadi nadmerne pouzivani auta z ekologickych duvodu a z duvodu zhorseni kvality zivota v Praze, ale to nejsou duvody, ktere by se vetsiny konkretnich ridicu tykaly osobne. A nemyslim, ze bys konkretniho motoristu presvedcil, aby pouzival auto mene, kdyz mu vysvetlis, ze je pro nej de fakto auto drazsi, nez si mysli.
"A nemyslim, ze bys konkretniho motoristu presvedcil, aby pouzival auto mene, kdyz mu vysvetlis, ze je pro nej de fakto auto drazsi, nez si mysli."
A to já si zase myslím, že možné je. První krok ke změně je vůbec uvědomit si, jaké jsou skutečné náklady. Spousta mladých lidí si pořídí levné bazarové auto nebo ho dostanou od příbuzných a pak teprve s překvapením zjistí, jak je provoz drahý. Kdyby ve všeobecném povědomí bylo, že náklady na jízdu nejsou 2 Kč/km, ale spíš 5-6 Kč/km, možná by někteří odložili pořízení auta až na dobu, kdy ho budou opravdu potřebovat. Ono totiž pak i jezdit taxíkem může být výhodnější. (Mimochodem, moje první auto stálo 8.000 Kč a rozpadlo se po tisíci km - celkové náklady kolem 12 Kč/km).
Všimni si, že celá debata začala rondovou hláškou "asi bych musel sedět na uhlí, abych jel s dráhama levnějc" a přitom jsme spočítali, že jezdí zhruba 2x dráž než vlakem. Kdyby řekl "vozím náklad a to vlakem nejde" nebo "v mé lokalitě není vhodné vlakové spojení", je to jiná debata. Ale prvotní úvaha spousty řidičů je počítat jen palivo.
Ano, důležité je, že to je subjektivní hodnocení.
Automobilky do lidí rvou "jak jsou auta ve všech podobách a situacích pozitivní a výhodná" a lidi se v tom vzájemně utvrzují a tak je používají ačkoliv pro to nemají racionální důvod.
Pokud se tato "automobilová aura" změní, lidi si přestanou nasazovat růžové brýle, nepochybně by se změnil i vztah lidí k automobilismu.
9 z 10 motoristů z velkého města Ti bude tvrdit, že auto jim dává svobodu pohybu. Vidím to každé ráno když je předjíždím. Nemůžou dopředu, dozadu do boku, nikam. Nemají kde zaparkovat. Stejně budou zuřivě obhajovat, že jim auto dává svobodu pohybu, že díky němu můžou kdykoliv a kamkoliv.
Docela dobrá úvaha.
Druhá věc je, že veřejnou dopravou je průměrná rychlost ještě mnohem menší (nebo cena přepravy vyšší, pokud čas považuješ za náklad). Že po odečtení dotací by byla veřejná doprava horší asi tak o řád.
Třetí věc je, že kolo je ne vždy a všude použitelné. Například si nedokážu představit vyjet na kole na lyže do Alp (myslím tím své lyže, né nějaké půjčovnové plaňky).
Takže nejlevnější (a tím i nejekologičtější, neb spotřebovává nejméně vzácných zdrojů vyjádřených právě cenou užití) vychází ... chvilka napětí ... OSOBNÍ AUTOMOBIL! Gratulujeme;-)
Mohu se zeptat jak jsi přišel k tomuto:
Druhá věc je, že veřejnou dopravou je průměrná rychlost ještě mnohem menší (nebo cena přepravy vyšší, pokud čas považuješ za náklad). Že po odečtení dotací by byla veřejná doprava horší asi tak o řád.
Pohledem z okna?
Odhadem. Ale schválně, dejme tomu, že potřebuji být v pondělí v 9:00 v Říčanech u Prahy (sídlo naší firmy). Bydlím v Brně, u zastávky Ečerova.
Autem běžně jezdím v 7:00. To jsou 2 hodiny mého času (300Kč) + 186km (1116Kč, počítám 6Kč/km u nového slušného auta). Celkem náklady na cestu ca 1400,-.
Veřejnou dopravou mi ukazují www.jizdnirady.cz, že musím vyrazit tramvají v 23:29. To máme 9,5 hodin (1425,-) + 374Kč, celkové náklady na cestu jsou 1800,- korun.
To v případě, že jedu sám. Skoro vždy jezdíme dva, někdy i více lidí. A počítám nové drahé auto zaměstnavatele, také bych mohl počítat plně odepsanou dieselovou felcku za 3Kč/km.
A to počítám své interní náklady. Také bych mohl počítat cenu, kterou fakturujeme zákazníkovi (1500-2000Kč/hod.).
Můj odhad byl tedy správný, a to i když veřejné dopravě fandím všude, kde mám možnost volby.
Dobrá manipulace.
Zatím jsem neslyšel o firmě ve které by byl problém "bydlím v Brně, vlak mi jede tak, že tu můžu být až v 9:15 (9:45), mohli bychom to posunout?".
Ale s tim autem ma prave firma tu moznost volby a svobodu rict, ze meating bude v 9:00. 8-)
Joe v tomto příspěvku (o jeden výše, to není zas tolik) http://www.nakole.cz/diskuse/12886-vlakem...
tvrdí, že automobil je OBECNĚ VŽDY levnější než veřejná doprava.
Mohl bys vědět, že pravdivost výše uvedeného tvrzení není dokázána nalezením jednoho konkrétního případu s vybranými okrajovými podmínkami, naopak je vyvrácena jediným konkrétním případem s vybranými okrajovými podmínkami.
Vyjádřil jsem se dost jasně?
V teto diskusi jsem cetl, ze Joe pise neco jineho. Konkretne na konci tohoto prispevku: http://www.nakole.cz/diskuse/12886-vlakem...
Vtip je v tom, že jsem auto a veřejnou dopravu porovnával už asi dvacetkrát, mj. i na tomto serveru.
Vždy jsem vybral nejbližší cestu, co mě čekala, bez jakéhokoliv výběru, a vždy to vyšlo stejně.
Takže generalizace, že auto je vždy výhodnější než veřejná doprava (i přes zdanění auta a dotace veřejné dopravy) je pro reálné využití korektní.
Ono k tomu sporu (zdánlivému, beru to jako akademickou debatu) o důvodech (ekologie, finance...) používání konkrétní formy dopravy chybí u Tvých oponentů jedna základní věc. Tou je možnost si vybrat svobodně, jak budu cestovat. Zda to bude kolo, auto, hromadná doprava (včetně letadla). Pro mě je velmi scestné již dopředu mi dávat limity, kterak se přepravovat.
Každý způsob mé dopravy má nějaké dopady na ostatní. Připadalo by mi tedy logické, kdyby svoboda mého rozhodnutí, jak budu cestovat, byla limitována mírou těchto dopadů.
Když půjdu pěšky, prakticky nikoho tím neomezím. Pokud ale použiju vozidlo, které bude hlučné a bude páchnout, moje možnost zvolit si svobodně způsob dopravy by měla být omezena právem druhých nebýt rušen hlukem a nemuset dýchat zkažený vzduch.
Takže nějaké limity musí mít člověk buď v sobě nebo by musel ty negativní dopady svého přepravování těm ostatním nějak kompenzovat.
Uvedl jsem "..již dopředu mi dávat limity..". T.zn. nejdříve mi určit, co mám použít a pak si zdůvodňovat? Ty mi například uvádíš "půjdu pěšky" a zdůvodňuješ to neomezováním druhých (a to je jen jeden z aspektů). Pokud se někdo tedy rozhodne cestovat letadlem, je to špatně, poněvadž lepší je to jít pěšky?
Psal jsem, že nejlepší by bylo, kdyby ty limity měl každý už předem v sobě. Pak by je nemusel dostávat zvenčí. Mít v sobě nějaké limity neznamená nutně vzdát se dopředu určitého druhu dopravy, ale pokaždé zvážit, jestli je cíl mé cesty a použitý dopravní prostředek v nějakém rozumném poměru s mírou omezení pro ostatní. Opak tohoto postupu bych považoval za sobectví.
Ale fuj, takové zpátečnické výmysly jako svoboda volby! My víme, co je dobré a správné, a kdo s námi nesouhlasí, dostane ropáka nebo aspoň zelenou perlu!
Svoboda zvolit si dopravní prostředek by byla absolutní, pokud by neznamenala omezení pro ostatní členy společnosti. Každé svobodné rozhodnutí musí být provázeno přiměřenou dávkou odpovědnosti za jeho dopady. Ta odpovědnost může pak mít dvojí podobu: a) dobrovolné sebeomezení, aby nevznikla újma pro ostatní, b) dostatečná kompenzace poškozeným za omezení, která tím svobodným rozhodnutím vzniknou.
Který z těchto typů odpovědnosti na sebe bere člověk projíždějící například pod okny něčího bytu? Cyklista se dobrovolně omezí a vzdá se výhod auta. A řidič auta? Naprosto svobodně se rozhodl způsobit někomu újmu (hluk, prašnost, jedovaté zplodiny), ale jak ji dotyčným kompenzuje?
Svoboda se dá vykládat různě. Můžu jí mít plná ústa a otloukat ji všem ostatním o hlavu: "Jsem svobodný, tedy můžu všechno a nemusím se ohlížet na dopady svých rozhodnutí". Anebo v sobě mám tolik pokory, že svou svobodu dobrovolně omezím tak, aby nebyly dotčeny jiné svobody druhých.
Tak to není. Cestuj jak chceš.
Nicméně Tvé právo volby by nemělo ovlivňovat moje práva- např. právo na zdravé životní prostředí (hluk, emise, "prostorové emise"- zabírání veřejného prostoru) nebo kvalitu života (riziko sražení automobilem).
Pokud toto moje (ústavní) právo bude zaručeno, jezdi si jak chceš.
Pokud mě Tvoje volba dopravního prostředku ovlivňuje (v Praze velmi výrazně), tak je přeci v pořádku říci za jakých okolností a jak moc můžeš má práva omezovat. Proč by měla být "svoboda volby dopravního prostředku" tím nejvyšším a nedotknutelným právem před kterým musí vše ostatní stranou?
To je hrozně individuální a na každé cestě jiné.
Když jedem ke tchánovi z Břeclavi do Hodonína:
30 km, čas 30-40 minut podle provozu. Náklady 5kč/km na auto, takže 150 kč.
Veřejná doprava: MHD asi 15 min, 10 min přestup na vlak, 14 min cesta vlakem a 5 min cesta z nádraží pěšky. Takže 44 minut. Cena za osobu 24 kč (3 pásmová jízdenka IDSJMK), takže ve dvou 48 kč, syn jede zdarma.
Takže na zpáteční cestě strávím zhruba o 10 až 15 minut víc, ale ušetřím 200 kč a někdy i nervi za volantem.
To v Brně nemáte taxi, že člověk bez auta musí jet na ranní vlak den předem?
Nojo, ale to bude ten samý výsledek, ne? Cesta vlakem se pak sakra prodraží.
Pokud bereme těch 110 Kč/hod., tak při ušetřené hodině už můžeš jet tak 3km taxíkem, a jsi na tom stejně.
Jinak ten příklad je postavený na hlavu, koukl jsem do Idosu a stačilo by mu jet z Ečerovy ve 3:59 a v Říčanech by měl hodinu rezervu.
Aha, sorry, opravdu když se kamsi odscrolluje, tak jsou tam další spojení. Nenapadlo mne, že jako první to nabízí nejméně vyhovující spojení:-(
DObrá tedy, 9:00 Říčany, 12:00 Praha, Vinohradská, dvouhodinové jednání, 15:00 Praha, Na Hroudě, hodina předání nějakých materiálů, pak večer do Říčan, přespání ve firemním bytě.
Další den 8:00 Plzeň, práce do 17:00, pak odjezd domů do Brna.
To je reálný rozpis pracujícího člověka. Kdo najde nejvhodnější spojení veřejnou dopravou?
Samozřejmě, že si dokážu představit stíhat to veřejnou dopravou, nebo i na kole. Jen by pak naše služby stály 2-3 násobně víc (čas ztracený na cestě, já ho ze své mzdy odmítám dotovat a zaměstnavatel ze svých příjmů rovněž).
Kdyby takto řešili svou přepravu všichni, tak by všechno stálo 2-3x víc. Ne nějakých papírků pofiderní hodnoty, ale 2-3x víc hodnot. Prostě na každý rohlík, botu nebo pumpičku bys musel pracovat 2-3x déle.
No a přesně v tom spočívá doublething využívání výhod současné úrovně dopravy a přitom trvalá snaha o omezení svobody volby v užití dopravního prostředku.
V debatě o carsharingu jsem napsal, že není vhodný pro obchodního cestujícího. To, co jsi popsal se mnohem víc blíží obchodnímu cestujícímu než běžnému dojíždění do práce. Je možné, že při takovém způsobu práce je auto výhodnější.
Taky je možné, že se na D1 vyseká kamion nebo cestu z Říčan na Vinohradskou prostojíš v zácpě, pak tam budeš dlouho hledat parkování nebo tak něco. V takhle našlapaném programu je dost pravděpodobné, že něco z toho nevyjde.
Jistě, kdybych bydlel v Praze pár kroků od metra, a pracoval pár kroků od metra, asi by veřejná doprava vyšla výhodněji ( pokud zanedbám riziko nákazy, riziko zmlácení revizorem a riziko zmlácení cikánem http://zpravy.idnes.cz/video-muz-okrikl... ).
Za těch několik let, co jezdím, jsem dojel pozdě kvůli dopravním komplikacím cca 2x, vždy max o desítky minut. Když jsem předtím cestoval veřejnou dopravou, nestihnutý přípoj a kvůli tomu mnohahodinová zpoždění byla pravidlem, jednou jsem nocoval v čekárně v Přerově a jednou dokonce kdesi na nádraží venku na lavičce.
Na Vinohradské samozřejmě zajedu do garáží, a u zákazníka si vyzvednu kupón na parkování zdarma.
Autem, i když se neplánovaně někde zdržím, zastavím na benzínce na kafe, a dojedu domů, nebo do nějakého známého a bezpečného hotelu.
A ty si myslíš, že v autě jsi v bezpečí? Jaká bláhovost.
http://zpravy.idnes.cz/aragorn-sekl-mecem...
V Přerově nemají hotely? Někde na nádraží na lavičce nefunguje mobil a nejezdí tam taxíky do hotelů? 8-O
Já zase mám pocit, že skoro každý kdo jede k nám to neodhadne a přijede pozdě, někdy i v řádu hodin. Prostě přejezd Lužických hor se nějak nedaří. (O desítky minut je i půldruhé hodiny :))
Jinak bych řekl, že s tou hromadnou dopravou je to stejné jako když tady někdo pořád vykládá, jak je ohrožován motoristy. My jezdíme vlaky a autobusy celá rodina pořád a nějakýc zaznamenáníhodných problémů moc nemáme. Tys je měl pořád, protože na veřejnou dopravu máš pifku. ;-)
Ani to není úplně přesné.
Na normální nedotovanou soukromou dopravu (například Student Agency, Tourbus, JHMD, blahé paměti Čebus a ČNE a mnohé další) si nemohu stěžovat. Už se těším, až vyzkouším RegioJet.
Problémy se špínou, věčným zpožděním, neochotným personálem pro nějž je zákazník otravný hmyz, jehož je třeba se zbavit, jsou v přímé úměře s podílem dotací na celkových tržbách provozovatele. ČD vedou, dopravní podniky Brna a Prahy jsou v těsném závěsu.
Hm. Víš co, to je asi problém u vás.
Když k nám do Rumburka přijede vlak, který tam čeká na další výkon, hned do něj naběhnou uklízečky, takže odjíždí čistý, uklizený, koše vysypané, na záchodě příjemná vůně, dostatek mýdla, ručníků, toaletního papíru.
Zpoždění větší než 10 minut moc neznám, negativních zkušenosti s průvodčími ČD moc nemám. Občas nějaký výpravčí neumí vydat ve vesnické pokladně nějakou složitější jízdenku, ale to není pracovník ČD :).
Nejhorší zkušenosti mám s bezdotací fungujícím autobusovým dopravcem QuickBus - stísněné prostory, porušování dopravních předpisů, problémy s uložením zavazadel. O nutnosti za batoh platit ani nemluvě.
1) taxi není auto?
2) kdo mi zaplatí taxík na nádraží?
ad 1) Je to auto, které funguje jako doplněk hromadné dopravy.
ad 2) Počítáme náklady na dopravu, ne kdo to platí. Stejně tak neřešíme, kdo platí to auto nebo kdo platí těch tvých 110 Kč/hod., které tvoří většinu tebou spočtených nákladů na použití vlaku.
Někdy počátkem devadesátých let jsem jezdila od Brna k Mostu a nejlíp mi vycházelo zalehnout v Brně před půlnocí do lůžkáče, ráno v sedm začít makat v Bílině a ve tři už jsem mohla jet zpátky busama, doma jsem byla kolem osmé (cca 2 hodiny do Prahy a 3 hodiny z Prahy). Cesta tam mě nestála prakticky žádnej čas, bo jsem ju prospala (doma bych spala též) a těch 5 hodin, co mi to trvalo zpátky busem, bylo výhodnější, jak kdybych ráno vyrazila autem tam a autem se vracela. Jedna cesta autem nám ise zastávkama na jídlo a kafe trvala skoro těch pět hodin, takže vyjet ráno kolem šesté, bylo by to až do půlnoci.
Taky jsem tenrát jezdívala Prahu několikrát týdně s Čebusama. Dělala jsem tam cca 6 hodin a i s cestama tam a zpátky jsem to stíhala v čase od 5 ráno (v Praze nástup v devět) do 18 do večera (odjezd z Prahy kolem půl čtvrté). Je teda fakt, že tenkrát byli čebusáci ochotní mě vysadit na vhodné křižovatce, abych si nemusela zajíždět.
I když se na to dívám s dnešním odstupem, muset ty štreky jezdit dnes, zas bych asi volila tu hromadnou dopravu, protože točit nějakejch 8 hodin volantem a pak ještě 6-8 hodin těžce intelektuálně makat mi připadá nereálné. Dobu cesty hromadnou beru jako odpočinek.
To víš, že máš pravdu, stejně jako Tvůj velký učitel k. Marx v prvním díle Kapitálu.
Vskutku originální a neotřelý argument
Ano, na vskuku originální teorii pracovní hodnoty, která už jednou zavedla lidstvo někam, nezbývá opáčiti nic jiného.
Ty toho Marxe moc žereš, přečti si občas i něco jiného. Já ho nikdy nečetl, díky čemuž nemám zbytečné předsudky.
Kdybych chtěl být jedovatý, tak bych poznamenal, že kromě zbytečných předsudků postrádáš i užitečné znalosti. Ale jelikož jedovatý dnes být nechci, tak to nepoznamenám;-)
Ale dyť jo, v mnoha oblastech lidského vědění(včetně Marxe) jsem negramot. Ale stejně bych od vidláckého numera přivítal logické argumenty místo mávání srpem a kladivem, vždyť je to tak laciné mě hned srovnávat s Marxem, nepřijde ti?
Jenže tobě když někdo dává logické argumenty, tak jim buď schálně odmítáš rozumět nebo jim fakt nerozumíš. To je pak těžké.
Napsal mi, že k. Marx je můj velký učitel. Od Marxe jsem nepřečetl ani řádku, tudíž mi toto tvrzení zcela oprávněně jako logický argument nepřijde. Pokud jsi měla na mysli jinou situaci, prosím o konkrétnější informace.
Těch situací je v tomto tématu víc než dost.
A Marxe by jsi si přečíst měl - pro rozšíření obzorů.
Napiš alespoň jednu konkrétní situaci z tohoto tématu, prosím i s vysvětlením které logické argumenty jsem konkrétně ignoroval. Některé věci nechápu, možná se ptám jako jouda na naprosto triviální věci, které ty máš v malíku, ale že bych ignoroval logické argumenty, toho si nejsem vědom.