Ahojky
Kdo nemate rad dlouhy text bez diakritiky, tak to radsi vubec nectete... ;)
Kdysi jsem se ptal, zda je lehokolo rychlejsi nez normalni kolo a o kolik. Odpoved samozrejme zalezi na spouste veci a obecne odpovedet nelze (tedy lze, ale urcite ne objektivne).
Ted jsem se snazil najit odpoved pro svuj konkretni pripad, kdy jsem porovnaval kolo Favorit s lehokolem Azub Ibex.
Jelikoz sebou dost casto (vetsinou) vozim GPS, vychazim z nasbiranych zaznamu. Na kole jezdim predevsim do prace, takze podkladu pro srovnani bylo za 3 roky docela dost.
Objektivnejsi by asi bylo kola pravidelne stridat, jenze to neslo. Lehokolo jsem poridil v rijnu 2009, po srazce s autem, kterou favorit neprezil.
Puvodne jsem chtel vyhodnotit a srovnat cas, jak dlouho mi trva cesta do prace. To vypadalo jako pomerne objektivni a relevantni kriterium, jenze se to zkomplikovalo tim, ze gps nejakou dobu trva nez chytne signal a hlavne jsem trasy, kterymi jezdim, docela casto stridal. I kdybych zaznamy nejak vyfiltroval, vysledky by mi jeste zkreslovaly ruzne zastavky (treba pichle kolo docela zdrzi).
Takze jsem vybral reprezentativni usek, kterym vede vetsina tras do prace a kde by melo byt minimum negativnich vlivu. Virtualni start byl na 49.9293N 16.2839E, virtualni cil na 49.9286N 16.3477N. Vzdalenost mezi body je asi 5.6 km, rozdil nadmorske vysky (podle google earth) okolo 90m, rozhodne to neni rovina.
Po prefiltrovani a odstraneni nekolika matoucich zaznamu jsem ziskal 300 zaznamu pro cestu do kopce a 360 s kopce dolu. Z casu jsem spocital prumernou rychlost a vznikly dva grafy (asi budou osklive, kdyz musi byt v jpg). V grafech je videt, ze jednotlive casy (respektive prumerne rychlosti) hodne kolisaji a rict, ktere kolo je rychlejsi.
Jelikoz bodu je v grafu ponekud hodne, zkusil jsem spocitat prumernou rychlost v merenem useku za kalendarni mesice. Vznikl tak prehlednejsi graf (modra smer nahoru, cervena s kopce dolu, zluta prumer za oba smery).
V grafu je videt vliv zimnich mesicu, ale to zda jezdil rychleji favorit v prvni pulce grafu nebo lehokolo od rijna 2009 mi prislo porad neprukazne.
Jelikoz ze vsech grafu jsem k jasnemu zaveru nedosel, zkusil jsem spocitat celkovou prumernou rychlost v merenem useku.
Smerem nahoru:
Favorit 18.8 km/h
Azub Ibex 17.4 km/h
Smerem dolu:
Favorit 30.7 km/h
Azub Ibex 32.1 km/h
Zaver je tedy naprosto prekvapivy! Favorit jezdil rychleji do kopce, Ibex jezdi rychleji s kopce. Tento zaver samozrejme plati pouze pro me, v merenem useku, zanedbava moznou zmenu kondice, stavu silnice, klimatu a spoustu dalsich veci...
Nevim, zda to nekomu k necemu bude, ale musel jsem se pochlubit, cim jsem zabil nedelni odpoledne. ;)
Chtěl jsem číst, ale bez diakritiky se takhle dlouhý text čte fakt blbě. Copak neumíš šáhnout na klapky s nabodeníčky?
Takže to opravdu nebudü číst.
Nechapu - co je na tom sloziteho? Kdyby to neslo, to by si anglicani a nemci vubec moc neprecetli... 8-)
ciste pro presnost podotykam, ze nemci diakritiku maj, ale jinak souhlasim, ze se to da bez problemu precist :)
nechápeš, protože ty osobně odmítáš psát česky. To, že tobě osobně to nevadí nebo to preferuješ, prostě neznamená, že všichni ostatní to mají stejně. Psali jsme si o tom mnohokrát, tak po sto prvý:-)
Je to nepříjemný a obtěžující, přestože to samozřejmě nakonec přečtu.
Závěr: krátký příspěvky přečtu.
Když je víc významů díky absenci diakritiky, tak už většinou kašlu na to, abych se ptal, jak to dotyčný vlastně myslel a ten příspěvek ignoruju.
Delší příspěvky ignoruju rovnou.
Prostě a jednoduše proč bych měl dělat něco, co mi není příjemný ve svým volným čase jen proto, že je někdo líný a sobecky předpokládá, že já to kvůli němu zkousnu a udělám???
Krom toho kurvení jazyka je mi prostě proti srsti z podstaty věci.
Male vysvetleni, jak jsem pochopil, tak Jrr je taky programator (nebo neco podobneho) a my proste mame naucene a natrenovane prsty, ze na horni rade jsou anglicke paznaky (@#$%...). A tak s diakritikou piseme o dost pomaleji, tak nas prosim tolerujte... ;) Diky
Promiň Kamile, ale mluv za sebe. Já jsem taky programátor a píšu zásadně jen na české klávesnici (QWERTY).
Onehdá jsem myslel, že vyletím z kůže, když mi jeden člověk, vrátil zdroják, že se mu ty háčkované komentáře nezobrazují dobře. Naprosto jsem to nepochopil, proč si v tom Emacsu neměl nastavené utf-ko jako defaultní kódování.
já jako programátor píšu dokonce na "správnější" české QWERTZ ;-)
a všechny ty paznaky jako \ nebo @ se daj přeci pohodlně psát pomocí právého ALTu a příslušné klávesy
jde jenom o zvyk ...
QWERTZ je IMHO zlo, které nám sem vnutili Rakušáci ještě za císaře pána. Myslel jsem si, že se pro češtinu víc hodí rozložení QWERTY, protože Y se píšešě častěji, než Z. Ale teď čtu na wikipedii, že je to přesně naopak.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Psac%C3%AD_stroj
no a hlavně QWERTZ najdeš nejčastějš u Běžných Frantů Uživatelů
takže než se přeučovat půlden u nich na jejich rozložení a pak zase půlden zpátky doma na to "programátorský", to jsem radši rezignoval a jedu pořád v QWERTZ s háčkama a čárkama ;-)
Ja nerikam, ze programatori musi psat bez diakritiky. Jen vysvetluju proc spousta programatoru pise bez diakritiky. A jasne, je to o zvyku, psat se da i na AZERTY klavesnici ;)
Na AZERTY se psat da, ale v mem podani to byl ustavicny backtracking. 8-( V Belgii jsem si toho uzil dost. Kadenci jsem mel tak 15 uspesnych uderu za minutu. M N , . ; " @ $ # to byl docela zazitek... 8-)
Já, v době kdy jsem se setkal s belgickou klávesnicí, docela znal ASCII tabulku nazpaměť. Takže jsem měl zamáčknutý Alt a vše psal na numerické klávesnici.
(Opravdový programátor může, ale nemusí znát jméno své ženy. Zná ovšem zpaměti celou kódovou tabulku ASCII či EBCDIC.)
Treba proto, ze mu nekdo dodava (nebo on dodava) zdrojaky v latin2...
A promin, diakritika ve zdrojacich mi proste prijde jako prasecina, obcas se s tim nektery prekladac nesrovna (naposledy gcc v arduinovem ide nestravilo nejake spanelske znaky, pritom autor tech zdrojaku pouziva stejne ide, jen nejspis na spanelskem operacnim systemu). O tom, ze by si ten zdrojak treba chtel precist ne-cech nemluve ;)
Asi, ale překvapilo mě, že si to zrovna on nemůže otevřít jako utf-8 soubor.
Tohle byl zrovna python, kterému je úplně jedno, co mu napíšeš do komentářů. U gccčka jsem taky nikdy s diakritikou v komentářích neměl problém. Ani ve stringových konstantách mu nevadí diakritika.
Ono je lepší psát komentáře v angličtině, ale když už člověk přistoupí na tu češtinu... Já mám prostě rád češtinu a ne cestinu.
Na mě systém mluví anglicky, ale je mu jedno jaké mu cpu znaky, pokud mu je necpu do názvů proměnných.
Tady je translator, jestli to jinak nejde... :D
http://nlp.fi.muni.cz/cz_accent/index.php
Tohle už je přece jenom lepší :-)
Nuda je vražedná a někdy se vymýšlejí hrozné věci :-))
My jsme v neděli sedli na kolo a dali nějakých 135 km a asi 2350 výškových metrů a vůbec jsme se nenudili :-)
Oó, můj veliký zachránce! Takovouhle službu jsem hledal několik let!
Protože existují lidé, kteří pošlou bez diakritiky článek k vydání na webu, nebo příspěvek k vložení do redakčního obsahu, kde to samozřejmě musí být spisovnou češtinou a tedy s diakritikou. A nelze je přesvědčit, že to s těmi háčky a čárkami fakt potřebujeme.
Super!
Nevidim na tom absolutne nic prekvapiveho, naopak uplne normalni (hodne dukladne :o)) +- objektivni porovnani lehokola s klasikou pri solo jizde na asfaltu, nebo proste na zpevnenem povrchu (v terenu se to otoci uplne jinak a prumery budou taky naprosto jinde).
Lehokolo je obecne aerodynamictejsi, takze kde jinde se tahle vlatnost projevi nez pri jizde z kopce. Pri jizde do kopce tenhle odpor ztraci na vyznamu, naopak se pocita kazde usetrene kilo navic a snad i zpusob posezu a slapani na klasice dovoluje stoupat o neco rychleji.
Tezko posoudit z tech grafu bez jakychkoli popisku, ale opet obecne- i podstatne vyssi prumernou rychlosti z kopce ziskas vteriny, nepatrne vyssi rychlejsi do kopce ziskas minuty. Z tohoto duvodu by byl zajimavy i celkovy dosazeny prumer u obou kol.
Jinak dobra prace, asi malokdo toho najezdi tolik na obou typech kol soucasne aby mohl predvest tyhle zavery i z praxe.
Ten prekvapivy zaver mela byt ironie, zrejme to tedy chtelo zduraznit uvozovkama nebo tak neco. Proste jsem si jen potvrdil to, co o lehokole zaznelo mockrat.
Ok, popis grafu...
Osa X - datum jizdy, mesic/rok
Osa Y - prumerna rychlost v useku, km/h
Vsechny mereni do cervence 2009 jsou z favoritu.
Vsechny mereni od rijna 2009 jsou z Ibexu.
V prvnich dvou grafech jsou vyneseny vsechny jizdy (kazdy bod odpovida rychlosti v dany den), ve tretim je prumer za kalendarni mesice.
Jak je asi i patrne z rychlosti, prvni graf je dokopce, druhy s kopce, ve tretim jsou oba smery i spolecny prumer.
Jo prumer je zradna velicina, nejdriv jsem pocital prumer z prumernych rychlosti, to vypadalo pekne, ale byla to blbost, tak jsem to prepocital na spravne prumery, ty vychazi hure.
Obecne se tvrdi, ze na lehokolo si clovek musi nejakou dobu zvykat, z pocatku jezdi do kopce hodne pomalu a postupne se to zlepsuje. Tohle se u me nepotvrdilo, bud adaptace probehla hodne rychle nebo ma mensi vliv nez denni vykyvy dane smerem vetru.
Na lehu jezdím kopce stále pomaleji než na klasice. Je to dáno taky tím, že nejsem žádný výkonný cyklista ale to jsem nebyl ani na MTB. Pocítil jsem ale dost velké zlepšení při jízdě do kopce oproti začátkům, kdy jsem sotva vyjel i malý kopec. Teď na lehu vyjedu tak 90% toho co na klasice. Lysou natěžko ale zatím nedám.
Natěžko jsem ještě nejel, ale zatím jsem vyjel všechny kopce, co před tím na libertě. Po rovině a z kopce jsem výrazně rychlejší a v průměru, aj s loudáním do kopce, jsem rychlejší než manželka, a to su "sváteční" jezdec.
Tak do kopce musí být klasické turistické leho (tím myslím leha typu Ibex, jiné Azuby nebo něco podobného, tedy ne žádný superdrahý lehoučký speciál) vždy minimálně mírně pomalejší.
Pár kilogramů navíc se už projeví, to už není zanedbatelný rozdíl.
Při rozdílu typu 3kg mám už jednoznačně měřitelný rozdíl i na klasice (totožné kolo).
Při jízdě na těžko se ten rozdíl bude zmenšovat při o hodně větší hmotnosti celé soustavy.
A když už máš něco najeto, tak by mi zajímalo v čem je problém ta Lysá na těžko?
Nemáš dost lehký převod nebo už neudržíš balanc při dostatečně malé rychlosti potřebné k tomu abys to vyjel?
Lysá je sice dlouhý kopec a tím není až tak lehký, ale kromě prvního úseku od přehrady (který se jet nemusí a může se jet z jiné strany) tam není jediný prudký úsek, proto mi není jasné, co je tím limitním faktorem, že to nedáš.
No hlavní limitní faktor byl ten jezdec. Na klasice jsem Lysou natěžko vyjížděl normálně. Pomalu ale jistě. Na lehu jsem ji jel asi předloni a měl jsem najeto tak +- 1500 km na ležáku. Bylo to jako návrat osleplých Bulharů do vlasti. Chvíli jsem jel(balanc nebyl takový problém), ale po chvíli mě tak ztvrdly a bolely nohy, že jsem slezl a tlačil. Což bylo ještě namáhavější. Takže ve finále jsem to s četnými přestávkami nakonec vyjel v sedle. Takže vidím dva důvody - moje slabá fyzička a málo najeto na lehu. Přeci jen ty svaly nebyly ještě tak vytrénovány. Vloni jsem na Krétě přejížděl hory ze severu na jih a bylo to tak 30 km do docela výživných kopců. Vyjel jsem to bez větších problémů s bágly na lehu. Takže nic nového pod sluncem - čím je víc najeto, kopce se jedou lépe.
Letos se na Lysou zase chystám a to by v tom byl čert, abych to nedal!
Pěkné srovnání. Hlavně dát si tu práci vyzobat ten jeden úsek ze všech záznamů z gpsky, to mohla být slušná práce (i kdybys na to použil nějaký script, tak zase ho cíleně na to vytvořit).
Jen by mi zajímalo i to poslední výsledné číslo a to tedy srovnání celkových průměrů.
V třetím grafu sice ta informace skrytá je, ale těžko z toho grafu to číslo dostanu.
Můj tip (na základě těch čísel do kopce a z kopce) je 0,5km/h ve prospěch zábradlí :-)
Jinak tohle je velmi zajímavé srovnání, protože je to pro rozumné rychlosti a běžná kola pro turistiku.
Tím myslím, že třeba RAAM v týmech vyhrála lehokola, ale pro hobíka tohle srovnání příliš ovlivnili dva faktory:
- příliš velké rychlosti namakaných borců a tedy výrazně větší vliv aerodynamiky
- určitě to jeli na nějakých lehoučkých lowracerech (nevím už přesně na čem to jeli), ten Ibex mi přijde pro turistiku jako mnohem lepší srovnání (a k favorito je to adekvátní)
A teď mám nápad pro další test, který bude ještě lepší :-)
Musel bys ale mít zase i toho Favorita. Jak už si sám psal, tak pravidelně kola střídat, to by bylo jedno zlepšení.
A pak přidat tepák a ještě se snažit jezdit pořád stejnou intenzitu a tohle pak do vyhodnocení zahrnout.
Nebo ještě lépe pořídit rovnou Watmetr.
A k tomu celému ještě nafasovat na obě kolo totožné pláště.
Jinak ten test je super a v dostupných podmínkách opravdu hodně dobře a pečlivě provedeno.
Je za tim nejake programovani (mereni casu mezi zadanymi souradnicemi) i nejaka rucni prace, rovnani vysledku v tabulce, grafy a zkoumani podezrelych vysledku (cloveka po roce prekvapi zaznam z autobusu nebo navrat 4 km pro ztracenou rukavici...).
K vyslednemu prumeru se lze dopocitat ruznymi zpusoby s odlisnymi vysledky (vzhledem k tomu ze nahoru a dolu nebyl stejny pocet zaznamu), ale tvuj vysledek bude spravny, tady prumer favoritu vyjde lepe. Jeste je mozne, ze by lehokolo celkove dopadlo lepe na rovinatem useku, ale pro to asi nenajdu dost dat.
Rozdil hmotnosti okolo 3 kg jsi trefil pomerne presne.
No favorit uz se do testu nezapoji, skoncil v kremikovem nebi, smejdi z pojistovny ho ohodnotili jen na 1500 Kc, prestoze jen zadni kolo stalo 2 tisice a bylo mesic stary...
Navic stejne plaste by nesly, na favoritu jsem mel 25-630, takze bys tezko hledal ekvivalent pro 26".
Watmetr by byl urcite zajimavy...
Nechci se nijak přít, jen by mě zajímalo, jak je možné při rozdílu dejme tomu 5km/h do kopce získat minuty a z kopce při minimálně stejném rozdílu tj 5km/h (ale bývá běžně větší) získat vteřiny ?? ;o))
Já myslím, že celkem dobře... do kopce se jede pomaleji - tedy se šlape déle... A rozdíl mezi rychlostmi např. 5 a 10 km/hod. je dvojnásobný.
Z kopce je člověk hned... a jestli ho sešupne pětačtyřicítkou nebo padesátkou, opravdu nehodí žádný závratný rozdíl.
Tj. teoretický pětikilometrový stoupák nahoru půl hodiny versus hodina, dolů 6 minut kontra 6 min.40s.
Ty Ifčo, nechceš jít za mě dělat zkoušku z matiky?!?
Tobě to neuvěřitelně pálí, zatímco já bych to nevymyslela ani do druhýho dne :o)))
No - živila jsem se tím naposledy před první mateřskou (dcera má třiadvacet), ale učila jsem tehdy dááááávno matematiku a fyziku na gymplu :-)
Tím pádem zkoušku dělat nechci - kdybych ji neudělala, měla bych z toho doživotní trauma. :-)
Jo, potvrzuji, Ifče to neuvěřitelně pálí. Vždycky, když jsme na cestě k Baltu kufrovali, bylo to v okamžiku, kdy jsme jeli bez ní. Její práce s mapou je skvostná.
Tohle nebyl dobrý nápad tady zmínit. Tím pádem snad ani nemůžu s nákoláky nikam vyrazit, jak tak furt předběžně "na někdy" plánuju...
Já si na své práci s mapou dost zakládala. Plus mám kamarádku, která je v tomto směru taky převlečenej chlap - když spolu někam jedeme, navigujeme se zcela bravurně. Do momentu, než jsme jednou vyvezly moje děti na výlet. Do termálek v Laa, kde jsme obě byly desetkrát a zabloudit se tam nedá. Nějak jsme se zakecaly a nevšimly si, že bude kdesi objížďka a když jsme na to přišly, už jsme ani jedna nedokázaly identifikovat, kde sakra vlastně jsme. Dcera nám nakonec zhnuseně vyrvala mapu z ruky, podívala se... a věděla. Běda, když od té doby doma zmíním, že umím číst v mapě - potomci se válí smíchy po zemi....
Protože fyzika základní školy :-)
Je to jednuché. Je to proto, že vše je vždy závislé od doby jízdy a ne od vzdálenosti.
Tedy abys získal stejně ve sjezdu jako co ztratíš ve výjezdu, tak bys musel jet dolu po stejnou dobu co nahoru.
Jenže to díky větší rychlosti nepojedeš, směrem dolu to je výrazně kratší doba a to je ten problém.
Konkrétně příklad pro názornější výklad:
10km úsek, pro pěkné počítání.
1. situace:
- směrem nahoru pojedu 10km/h
- směrem dolu 30km/h
- průměrná rychlost za celek 15km/h
Aby byla 20km/h, tak bys musel jet směrem z celých 30km, to ale půjde těžko, když jsi vyšlapal jen 10km :-)
2. situace:
- směrem nahoru pojedu 5km/h
- směrem dolu pojedu 35km/h
- průměrná rychlost za celek 8,75km/h
Tady vidíš, že když rozdíl změn rychlostí bude stejný, tak za výjezd ztratíš mnohem více a budeš mnohem pomalejší
3. situace s větším rozdílem směrem dolu (a ten zase o tolik větší být nemusí, protože odpor vzduchu neroste lineárně, ale kvadraticky s rychlostí)
- směrem nahoru pojedu 5km/h
- směřem dolu pojedu 45km/h (tedy rozdíl 3x větší než směrem nahoru)
- průměrná rychlost za celek 9km/h
I přesto, že dolu zrychlíš mnohem více, bude to stejně houby platné.
Vybral jsem tedy extrémní případ, tedy že nahoru jedeš poloviční rychlostí. To jen pro zvýraznění ukásky.
V praxi samozřejmě o tolik pomalejší nebudeš směrem nahoru.
Lehokolo není na rychlost, ale na POHODU :-)
Mě začíná pohoda až nad 30km/h, při menší ryhlosti jsem nervózní :-).
Ano, na lehu jezdím ještě pomaleji než na zábradlí, ale o to víc čumím kolem sebe.
Ty jezdíš na ležáku? A nebo je to obecné konstatování? Mám Tě spojeného se zábradlím.
Pohoda to je když to můžu z kopce smažit 50 až 60 a předjíždět všechny zábradlisty :)
Taky bych to už chtěl konečně jednou zažít až mě bude někdo takový předjíždět, pořád to jsou jen takové zkazky :-))
to se ti jen tak nepovede. Já neplánovaně potkal na kole jiný lehokolo tuším jen jednou za celou dobu, co ho mám.
Je jich tak málo, že je to prostě strašně málo pravděpodobný....
Já už vím jak na to, já jednou dorazím na sraz lehokolistů a tam doufám už snad někdo bude kdo mě předjede :-))
No je pravda, že když jedu s nějakým kamarádem na zábradlí, tak ho nepředjíždím z kopce. Ale to jen proto, že mu ujedu už jak to začne trošičku klesat.
Mě je celkem jedno kde a jak mě předjede, hlavně aby mě předjel, nebo alespoň jel proti. Já jen, že mě ještě nikdy žádný nepředjel :-)
Supr porovnání. Poprvé vidím daty podpořené, to, co jsem si už léta myslel, že bude právě takhle. Sám jsem vždycky tipoval takovýhle výsledek, nahoru o 1km/h pomaleji, dolů o dva rychleji.
Když uvážíme, že Ibex není zrovna závodní, tak to není špatný výsledek. A dá se pak trochu extrapolovat na jiné typy lehokol, když víme, jak se s favoritem porovná Ibex.
Směrem dolu jsem čekal mírně větší rozdíl průměrů než směrem nahoru.
Je ale fakt, že je to proti silničce a na biku/treku se slicky by se ten rozdíl směrem dolu určitě mírně zvětšil (ve prospěch Ibexu).
A jako jsem psal výše a sám taky uvádíš, tak nesrovnáváme s nějakým lowracerovým závoďákem. Což je tedy dobře, srovnání s běžným turistickým lehem je ideální.
Tady je právě otázka velikosti zkreslení výsledku testujícím jezdcem. Já jsem si všiml u sebe, že když nějaké kolo někde nejede z kopce tak, jak jsem zvyklý, tak šlapu víc. Naopak když to z kopce uspokojivě sviští samo, nikam se neženu. Tenhle mechanismus má přirozenou tendenci smazávat rozdíl mezi rychlým a pomalým kolem při jízdě z kopce. Je možné, že ho Jrr dokázal eliminovat, je možné, že ne zcela. Ukázal by to jedině ten wattmetr. Další otázka je, jestli je žádoucí to eliminovat, když se pokoušíme dát budoucím generacím referenci pro odhad toho, jak rychlejší nebo pomalejší budou po přesednutí na lehokolo.
Každopádně se mi čám dál víc líbí ten celkový výsledek. Na dotazy jak rychle to jezdí už léta odpovídám, že Azuby jsou hrozně pomalé, asi jako klasické silniční kolo :-).
Na druhou stranu jsem si overil, ze za par dni na lehaci (alespon 50 km denne s bagazi, nebo od 70 do 80 v terenu) natrenuju nesrovnatelne vic, nez na klasice. A kdyz pak nahodou sednu na zabradli, leti se mnou jako splasene...
Tak tohle moc nechápu, proč bys měl. Pro trénink vůbec neplatí, že čím více musíš máknout, že tím více potrénuješ, většinou je to spíše naopak a je nedostatek kilometrů v základní vytrvalosti.
A to aspoň u mě není o typu kola, ale o tom, jak se hlídám nebo ne.
To co popisuješ spíše ukazuje, že díky menší zátěži ti přijde, že to pak letí.
Nic to ale neříká o tom, jak dobře potrénuješ.
OK, mozna tak. Ale kdyz jsem kdysi zkousel leho s bagazi (jeste pujcene) a kamarad jel na zabradli, dost jsem ho zdrzoval. Na klasice jsme jezdivali cca stejne. Ale kdyz jsem pak na jeden den sedl taky na klasicke MTB, neuveritelne jsem mu ujizdel. Nekolikrat jsem si to overil i ted v zime podle prumernych rychlosti na snehulakovi.
Nejspíš teď jezdíš výrazně více -> lepší výkonnost.
O neco ano, ale od rijnoveho lehosrazu jsem na tom nelezel, takze prvni vetsi jizda byla az nekdy v druhe pulce ledna. A i tak jsem celkem svihal. Nekdy kolem gymplu a par let po jsem najezdil skoro k 10.000 kocne (odhad, comp jsem mel jen na silnicce) a loni pouhych 2.500.
Vcera jsem se neuvazene pridal k Teepexove B-F vyjizdce a dnes skoro nemuzu chodit, jak mne boli leva ceska. Takze o moc dal se uz s vykonem stejne dostat nemuzu. 8-(
Takhle jsem se vloni na jaře na pár týdnů vrátil k Favoritovi, když jsem měl lehokolo rozebrané a byl jsem šokovaný, jak to ďábelsky zrychluje po šlápnutí do pedálů. Přestože jsem půl roku jezdil jenom na lehokole, tak jsem po návratu na Favorita neztratil nic ze své rychlosti. Do kopce to jelo jak blázen a motor táhnul vodspoda. To druhé jsem napravil montáží SPD na lehokolo, klipsny jsou na lehokole na rozdíl od klasiky celkem k ničemu.
Jsou v okolí krátké kopečky, které jsem čistě z hecu jezdil na Favoritovi na velký převodník. Teď jsem to, co jsem jezdil na převod 48/24 vyjel s lehokolem na 38/21 zhruba stejně rychle. (na lehokole mám vzadu 28'' kolo, je to překopaný Favorit)
No vida!
Uplne jsem zapomnel zminit, ze na favoritu jsem mel klipsny, zatimco na lehokole zatim SPD nemam. To by pak mohlo vysledek lehokola trosku vylepsit vzhledem k tomu, ze kdysi u favoritu mi klipsny prumer citelne zlepsily.
Jinak kdyz misto lehokola vezmu treba na cestu do mesta srotokolo (koupeno v kovosrotu, prevody podobne favoritu), tak jsem zpozoroval, ze uz vubec neradim, nechavam tam nejlehci prevod, leda s kopce preradim na druhy, max treti nejlehci. Docela zmena na to, ze jsem driv pouzival hlavne tezke prevody... :)
Wow, no tak to je důležitá informace. Já bez SPD skorem nedokážu na lehokole jet, když jsem si jednou zvykl. Naučil jsem se jezdit na lehké převody a šlapat hodně do kulata, takže i když jedu zlehka a netahám za pedály k sobě, pořád ty zámky hodně protahují činnou část otáčky, hlavně skrz vzdálený mrtvý bod, kde noha táhne pedál vlastní vahou s v podstatě vypnutými svaly, zatímco bez spdček musí v téhle fázi svaly držet nohu na pedálu.
Chce to chvíli si zvykat, ale pokud se rozhodneš přejít na spd, tak ti lehokolo celkem citelně zrychlí.
Přesně, nebude ztrácet energii držením nohou na pedálech a ještě si pomůže taháním, odhaduju to na minimálně 10% výkonu navrch.
No, spd zatím ve výhledu utrácení nemám, ale podle výsledku této cykloturistické sezóny to přehodnotím. Pokud je to odhadem 10%, tak to už stojí za úvahu.
10 % neni to hlavni - dulezite je, ze Ti nepadaji nohy z pedalu ani pri vetsim drncnuti (necekany kanal) A mas cele kolo lepe pod kontrolou.
Taky to tak vidím, no a ten lépe využitý výkon také potěší
To "opadávání" je taky argument, mě to dělá i při řazení přehazkou. Proto jsem zařadil nejdřív řazení v náboji, aj pro zjednodušení rozjíždění při náhlém zastavení.
Takto mám volbu náboj kontra spd... Stačí, že si kvůli bagáži budu měnit výplet a ráfek na zadním kole za odolnější :-) Lidi, to je furt peněz, aby to jezdilo ke vší spokojenosti :-D
Lepší než to prochlatat, no ni ?? A pak, co by jsi s těma prachama dělal? Ještě se pak děti porvou o dědictví...
Už sem přemýšlel i variantě, že až to všechno upgrejdnu, tak povezu rám do azubu výměnou za Mini :-D Ale to by mě tam asi nesežrali :-)
Prostě, co by člověk neudělal kvůli tomu větru, slunci a dešti ve vlasech...
Přesně tak. Jestli s SPDčkama jezdím rychleji nevím, zatím jsem to neměřil. Ale přejíždění překážek je jednoznačně lepší. Mám na obvyklé trase jeden obrubník, který jsem bez SPD vždycky zkoušel a nikdy nedal, protože mi to shodilo nohy. S SPDčkama ho dám v pohodě. Stačí zpomalit, přehodit na lehčí převod a prostě ho vydrncnout.
Jak vysoký obrubník?
Nikdy jsem ho neměřil, odhadem tak 7 cm, směr nahoru :)
Mě se daří asi 12cm, ale poprvé jsem sesedl ze sícu... Nyní už se zapřu ve šlapátkách :-)
Já mám s tou pevnou vidlí trochu strach, abych neprorazil duši, nezlomil ráfek nebo nezničil hlavové složení. Ale možná to je víc.
Každopádně ty SPDčka v tomhle hodně pomáhaj i když je mám povolené, co to jde.
Zpočátku jsem měl na lehokole klipsny, sice se za ně dalo tahat (i na lehokole jsem dokázal tahem přervat ten řemínek) ale při snaze šlapat do kulata jsem měl tendenci ve vzdálenějším mrtvém bodu vytrhávat nohu z klipsny. A když jsem ve sjezdu při rychlosti přes 50km/h trefil díru a obě nohy mi vypadly z klipsen tak jsem usoudil, že to chce SPD. Skok mezi klipsnami a SPD byl zhruba stejný jako mezi pedály bez klipsen a klipsnami.
Snažil jsem se jezdit na lehokole na lehčí převody ale ukázalo se, že jsem se ocital příliš často už za svým optimem v příliš vysokých otáčkách, hrozně jsem s tím cukal a trubka na tahové straně řetězu poskakovala nahoru a dolů. Teď jezdím těžší převody a díky SPD dokážu zapojit víc svalů a šlapat mnohem plynuleji, takže ty těžké převody krásně utáhnu. Pořád ještě ale jezdím větší otáčky než jsem jezdil na Favoritovi.
Tak to ja uz se pred nejakou dobou rozhodl na SPD prejit, jenze jsem zjistil, ze zadne SPD sandaly, ktere by jako sandaly vypadaly (jako ma Jurimir) rozumne nesezenu, tak vyckavam, jestli vyrobci/distributori dostanou rozum... :)
S vypadavanim nohou jsem mel problem ze zacatku, parkrat to bylo i docela o usta, ale uz rok bez problemu, ony si pedaly vymackali v botech dulky. Samozrejme je otazka, kolik energie me zbytecne stoji udrzovani nohou na pedalech.
S dovolenim odpovim na otazku ve Tve posledni vete. Reknu Ti to naprosto presne: "hodne"!
Ale ja jezdim jen po silnici, ne jako ty.... ;)
stejně je to obrovský rozdíl v komfortu, rychlosti, dojezdu a způsobu šlapání.
Je to druhá nejlepší věc, jakou jsme v souvislosti s kolem udělal a pořídil. První je lehiokolo místo klasiky a Rohloff místo přehazovačky je až třetí...
No ten obrovsky rozdil by chtelo kvantifikovat. Zaznelo tu 10%, coz neni az tolik.
No pokud spd jednou poridim, treba vam za par let ukazu grafy srovnavajici rychlost Ibexu bez a s SPD.... :)
Klicove bude najit spd sandaly, ktere se mi budou libit a pujdou jeste vyzkouset a koupit... ;)
http://www.cyklo-obleceni.cz/Sandaly-SS502...
Jo, o tech vim a z momentalne dostupnych budou asi nejlepsi, ale uz na prvni pohled je to o necem jinem nez http://www.kola-visek.cz/sortiment/big/imglx.jpg
ale u těch exustar, co ti dal odkaz AV by sedal ten předek odříznout a vypadaly by už normálnějc...
no to sou mi nápady (-:
do toho teda nejdu!
Měkouši...
Tak já to mám přesně naopak.
Kolo, které jede, tak tam si ještě pořádně přišlápnu a pak to letí.
Tedy třeba na silničce chytit spodní úchop a máknout.
Na biku s narovnanějším posedem to už nikde tak dobře z mírného kopce na asfaltu nepojede, takže to mi odradí do toho dupat, že to stejně nemá cenu a tedy jedu si pak pohodičku.
Takže tohle je také hodně individuální.
Taky proto občas mívám výrazně větší rozdíly mezi na asfaltu rychle a pomalu jedoucím kolem než udělají ty dvě kola.
A je to dané tím, že na tom rychlejším kole jezdím výrazně větší intenzitu.
Taky proto jsem vždy měl mnohem větší problém jezdit na asfaltu základní vytrvalost na silničce než biku.
Tady je to ale jednodušší v tom, že v mojem případě to rychlejší kolo bylo všude, tedy jak ve výjezdu, tak ve sjezdu (silnička je rychlejší všude oproti biku).
Tedy není tam ta kombinace, že každé je rychlejší jinde.
U zábradlí je to dané ještě jiným faktorem. A to tím, že silnička x biku se rozdíl v tom jak to jede zvětšuje s rychlostí.
Tím myslím to, že třeba na biku pojedu po rovině základní vytrvalost 24km/h (ty čísla teď plácám, nemusí přesně sedět). Na silničce třeba 26km/h.
Když na obou stejně přišlápnu, tak na biku zrychlím třeba jen na 26km/h, na silničce ale zrychlím třeba i na 30km/h+.
Na rovině a z kopce za to může horší aerodinamika, do kopce je to podné zase díky vyšší váze biku.
Tohle je asi jeden z důvodů proč na rychlejší silničce rád i více máknu. Má to větší efekt než u biku.
Na lehu bych u sebe měl tendenci tedy spíše máknout ve sjezdech a ještě zvětší ten rozdíl. A ve výjezdech zase spíše na silničce a opět zvětšit rozdíl.
Ten watmetr by na tohle byl nejelpší, ale stačil by i tepák. To by nebylo tak přesné, ale nějaké větší snažení na jednom z typu kol by to odhalilo taky.
Jak jsem to popisoval já, to platí když jezdím do práce. Čili furt ta samá trasa a navyklé tempo.
Jak nad tím tak přemýšlím, tak mám dojem že když jedu jen tak pro radost z jízdy, za žádným konkrétním cílem, tak taky na rychlém kole přidám, jak píšeš.
Tak ja se vubec nepokousel nic eliminovat, proste jsem na kole jezdil do prace. Nekdy jsem spechal vic, nekdy min (podle toho, kdy jsem vstal), cest kdy bych jel na hranici svych moznosti bylo minimum. To o kolik muzu jeste zrychlit poznam vetsinou v okamziku, kdy se objevi na obzoru cyklista, ktery by me chtel predjet (platilo i na favoritu)...
Jen tak pro zajimavost, proc jsou podle tebe Azuby "hrozne" pomale?
Jde jen o relativne vysokou hmotnost nebo jeste neco podle tebe delaji spatne? ;)
Nebo myslis v porovnani s kapotovanymi vehikly?
Azub je orientovaný na turistiku a pohodlí, rychlost je jen vedlejší efekt toho, že je to lehokolo.
Logickým důsledkem pořadí priorit pak je, že se sedí vysoko nad zemí (rozhled, řiditelnost), poměrně vzpřímeně (snažší pro začátečníky, opět rozhled a řiditelnost), pedály jsou vzhledem k sedlu jak nejníž konstrukce dovoluje (opět vynikající pro začátečníky a snadné ovládání), kolo je odpružené, většinou celoodpružené (pohodlí) a je pořádně robustní (nosnost bagáže a standardní rám i pro nadstandardně velké lidi). I v porovnání s jinými turistickými lehokoly začíná být Azub světově známý tím, že můžeš standardní katalogové kolo vzít na dlouhou expedici s velkou bagáží, není potřeba ho nijak upravovat.
Tohle všechno jsou pak za jízdy šílené žrouty energie, hlavně při svižnější každodenní jízdě do práce po asfaltu nalehko. Aerodynamický odpor je přirozeně menší než má klasické kolo, ale snad největší z lehokol. Sebelépe naladěné odpružení přece jen žere trochu energie. Sebelepší zadní stavba se přece jen drobně kroutí pod tahem řetězu. A ta robustnost něco váží. Když to sečteš tak zjistíš, že když budeš chtít lehokolo na rychlé jízdy do práce po asfaltu, čili relativně robustní, ale nemusí být tak moc, neodpružené, relativně aerodynamické, takový lehokolový ekvivalent favoritu, tak si doma ze čtveratého jeklu zbastlíš variaci na ninkův Oceláč. Při obutí Azubu na stejné gumy pak ten Oceláč jede asi 3-4km/h vyššími průměry na stejný výkon, ne-li víc. Cestovní rychlost po rovině může být i o 8km/h vyšší. Při stejném výkonu co na Apusu s letními gumami dá 28km/h jede můj Oceláč mk2 hravě 36km/h. A to je podomácku vyrobené, středně vysoké lehokolo. Mnoho jiných typů (vyšlechtěné highracery typu Bacchetta, všechny lowracery) bude ještě o kus rychlejší. Takže ve spektru lehokol je Azub na tom pomalém konci. V tom, co má umět, nemá konkurenci, ale rychlost na asfaltu to není.
(P.S. Loni v létě mi jeden začátečník ujel z kopce na mém Apusu a já mu na Oceláči vůbec nestačil, protože na té kamenité polňačce už jsem měl problém se na tom udržet. Tady bude Azub patřit mezi rychlá lehokola.)
Tak ja nikdy jine lehokolo nez Azub nevidel, natoz abych se na nem svezl, ale rychlosti, ktere pises jsou hodne zajimave. Bohuzel kazdy neni tak sikovny, aby si kolo postavil, v CR seriozne vyrabi lehokola asi jen Azub a o zahranicnich vyrobcich jsem ani neuvazoval, i tak jsem do Ibexu investoval vic nez jsem puvodne planoval... :)
Jinak k tomu pohodli, trochu paradox je, ze pro me lehokolo pohodlnejsi neni. Proste moje zada na to sedlo prilis nepasujou, pravdepodobne bych potreboval delsi sedlo, jenze Azub vetsi nez XL stale nema. Pry mozna jednou kdyby delali novou formu, ale vsem ostatnim 3 velikosti stacili, takze mam zrejme smulu.
Trochu smutne, ze pro klasicke kolo jsou tisice ruznych tvaru sedel, ale u lehokola, kde ma byt prioritou pohodli staci tri formy na celou populaci.
Lehokola ani Azub kvuli tomu zatracovat nebudu, ale je to skoda, myslim ze se spravnym sedlem by jizda mohla byt prijemnejsim. Takhle pohodli radsi nesrovanavam, z favoritu me casto bolely zapesti, tady me tlaci sedlo do ramen.
Jestli tě sedlo tlačí do ramen, tak ho máš spíš moc dlouhý, než naopak.
Viděl bych to stejně jako HonzaK, určitě máš sedačku velkou, než že by byla malá. Normálně by ti až k ramenům neměla sahat. Horní hrana sedačky by podle mě, měla končit na rozhraní krku a zad.
Tak horni hranu sedacky mam cca v miste limce u bundy. Pokud hlavu dostatecne zaklonim, tak me laminat reze do krku.
Pokud by pro me bylo XL velke, tak nevim, pro koho by bylo urcene, vyrazne vyssi lidi bezne nepotkavam.
Je samozrejme pravda, ze delka zad nemusi byt vzdy umerna vysce postavy a ja navic nemam zada uplne rovna (lehka skolioza, ale to napsali v detsvi kde komu...).
To není možný... Kolik měříš? Já mám dost přes 190 (přesně nevím) a pohodlí na Azubu Mini je nepopsatelný.
Asi 195 cm, podle Azub katalogu 2009 je XL pro velikost >188, takze by bylo pomerne zvlastni, kdyby mi sedlo bylo nakonec velke...
Navic na zacatku jsem mel pujceny MAX s L-kovym sedlem a to bylo vyrazne horsi.
Spis bych veril tomu, ze ventisit podlozka muze sedlo jeste o kousek zmensit, protoze se nezmackne jako ta zakladni.
V tom pripade zkus normalni bulpren a mozna budes spokojeny, ja si taky koupil ventisit, ale lezi mi na skrini...
No tuhle variantu uz taky zvazuju, nestalo by to zase tolik, spis by asi byla prace s odlepenim ventisitu.
Jenze ja bych se ventisitu vzdaval docela nerad... poceni zad me na zacatku na pujcenem Maxu stvalo, s ventisitem je to lepsi.
Ale je fakt, ze bych tak aspon z casti ziskal odpoved, zda by vetsi sedlo mohlo neco resit.
Ja ho mel prilepeny necim jako oboustrankou, sundat ho nedalo vubec zadnou praci.
Kdyz uz jsme u toho, co te vedlo k prechodu od ventisitu na azubacky molitan?
Kupoval jsem taky s motivaci, ze lip vetra (hodne se potim) ale jednak jsem po nem ukrutne klouzal (to asi vadilo vic) a zadruhe to nebylo pohodlne (narozdil od std bulprenu), protoze se tolik nevytvaruje podle tela.
Hmmm, napsal jsem dotaz Azubum a zkusím to. Přecijen měkká podložka by spíš mohla vyrovnat nějaký rozdil mezi tvarem sedla a zad, zatímco ventisit sedlo poměrně striktně kopíruje a je přes něj cítit i okraj případné doplňkové podložky.
Uvažoval jsem i o vyzkoušení Ventisitu comfort, který by měl být tlustčí a měkkčí než standard, který prodavá Azub, ale Azub o něm neví.
Pokud by to pomohlo, řešil bych pak dilema, zda mi víc vadí spocená záda nebo aktuální stav. Bohužel sedlo na míru pro lehokolo mi asi nikdo nevyrobí nebo bych se nedoplatil....
Leda jako se delaji sedadla do formule - jezdec si sedne do takove kase v pytli a az to ztuhne, tak ma sedlo presne na miru... ;)
Ale nesmí se moc vrtět, protože potom kloktá.
zkus si sedačku na vhodných místech něčím vycpat, třeba karimatkou, aby se změnil její tvar
Jo, to jsem samozrejme davno udelal, trochu se to zlepsilo, ale optimalni to porad neni. Naopak vetsina pokusu o podlozeni situaci spis zhorsila.
Je mozne, ze kdybych sedlo vypodlozil spravne, tak bych problem mohl uplne odstranit, jenom se mi jeste nepovedlo najit ta spravna mista a spravnou tloustku. Ono se to taky spatne zkousi, kdyz se to neprojevi hned, ale az po ujeti 5 az 10 km....
Všechny ty rozdíly jsou očekávané a věřím, že takové budou.
Jenže pak přijde kopec a je to stejně jedno :-)
Samozřejmě i v kopci trošku rozdíl bude, něco za nižší váhu. Za odpružení to při slušném šlapání a výhodě lehokola, že řetěz může být ideálně veden co se týká vlivu šlapání na pohupování (nejsou tam konstručkní omezení jako u zábradlí), tak tohle nebude brát energie téměř žádnou.
Pro srovnání. Na klasice jsem na o 3kg těžším 140mm fullu ve výjezdech po rychlém povrchu (asfalt, pěkná cesta, tedy tam, kde odpružením nic nezískám) jen o 10% pomalejší než na celopevňáku, kde mám navíc mírně rychlejší pláště (jen mírně, protože Supreme na celopevňáku vozím s dušemi, kdežto na fullu RaR bez duší a i když foukám na asfalt ty Supreme o hodně více, tak chybějící duše ten rozdíl významně zmenší).
Na lehu tipuju, že rozdíl bude v kopcích výrazně menší.
Jak už si uvedl, tak ale na rovině a z kopce budou rozdíly zase výrazně větší díky většímu rozdílu v aerodynamice.
Pokud se ale nejezdí téměř rovinaté trasy, tak stejně průměr dělají kopce.
Odpružení je na Azubech dobré, z hlediska toho žraní enenergie, ale pořád tam drobná ztráta je, i když ne velká. Je to ale jeden z menších faktorů.
Oceláč Mk2 po tom, co jsem ho trochu vytunil, váží jen 16kg včetně prázdné brašny. Apus má na stejných gumách pohotovostní hmotnost 20kg. Když k tomu přičtu víc výkonově orientovanou polohu jezdce, tak rozdíl při stoupání do kopce je fakt drastický. Dneska jsem to na Olomoucké zkusil: úsilí co z Apusu dostalo 18km/h tak na Oceláči vyprodukovalo 24km/h. Asi 5% stoupání. Nemyslím si, že by kopec ten rozdíl smazal.
Nejvyšší průměr co jsem kdy měl při jízdě přes Vysočinu jsem měl na lowraceru. Bylo to tím, že byl jednak relativně lehký. Velký příspěvěk ale dělala aerodynamika. Z kopce jede šedesát a přitom prakticky odpočíváš. Pod kopcem jen minimálně ztratíš na rychlosti a dobře půlku protějšího kopce ještě čerpáš z akumulované energie. Takže i když pak třeba druhou půlku kopce jedeš pomaleji než bys ji jel na lehké silničce, průměr může pořád být vyšší i v relativně dost zvlněné krajině. Hodně záleží na konkrétní trase a jak moc to jezdec umí, ale rozhodně to není tak, že lehokola jsou rychlá jen v rovinách.
Tak netušil jsem, že Apus má celých 20kg. To už je fakt hodně. Já čekal tak 17kg.
4kg už je hodně, to je v kopcích už znatelný rozdíl (už tak od 2kg jsou rozdíly znatelně poznat).
Nikdy jsem nebyl žádný extrémní gramař, takové extrémní váhy by mi ale už fakt vadily.
Teď jsem dostavěl nedávno 29tkového celopevňáka a má 10,5kg. Pro gramaře by bylo neštěstí, že není aspoň pod 10kg. Tenhle rozdíl 0,5-0,7kg mi opravdu netrápí.
10kg navíc, to už je ale masakr :-)
Jak jsem ale už psal mezitím níže, tak v tomhle případě už musíš počítat i s aerodynamikou i v tom výjezdu.
Ta ztráta z odpružení. Na zábradlí jsem si dělal testy na rovině na pevném povrchu (tedy spíše sleduju dlouhodobě dle rychlost x tep jeden úsek u baráku, který jezdím velmi často jak na fullu, tak celopevňáku).
A rozdíl tam mám v podstatě neměřitelný. Tedy výkyvy rychlostí kvůli rozdílu aktuálího stavu organismu jsou větší než rozdíly v rychlostech těch kol.
A to je 140mm zdvihu zábradlí i když stavba, co jde velmi dobře za pedálem.
Odpružení na lehu na tom nebude hůře.
Jinak tam máte asi dobré kopce, já tu na Plzeňsku i když zrovna jedu asfalt, tak jezdím dost kopcovité trasy (mám rád kopce a i na asfaltových trasách mívám kolem 1,3-1,5% za celou trasu; kdybych chtěl, tak cíleně bych tu mohl jezdit kopců o něco méně) a většinou žádné větší rozjetí na protější kopce není možné kvůli zatáčkám.
A když ty zatáčky vadí (vadí jen pro to udržení rychlosti do protikopce, jinak samozřejmě nevadí) už pro o něco menší rychlosti sjezdu pro zábradlí, tak leho by brzdily v tomhle ještě více.
A taky tam ty kopce budou kratší, když píšeš o druhé půlce kopce. Když už mi tady kousek vyveze do protisvahu, tak je to většinou tak 1-3% kopce (samozřejmě ne vždy, i tady to může být někde o hodně více).
On ne každý Apus má 20kg. Mám nosič, nábojové dynamo, blatníky, napevno namontovaná světla a všechny komponenty jsem vybíral hlavně pro odolnost, čili relativně těžké. Některé Apusy jsou třeba o dvě kila lehčí. Což vzhledem k těm tvým celopevňákům je furt dost, ale na odpružené lehokolo je to v pohodě.
No ja u toho Ibexu jsem taky temer na 20 kg, ten favorit mel tusim okolo 17 kg. V obou pripadech poradne blatniky, nosic, svetla, pumpicka, flaska s pitim a brasnicka s naradim.
Pri ceste do prace, coz je drtiva vetsina dat, jeste na nosici batuzek s vecma na prevleceni, dokladama a podobne, cca 2 kg.
V nekolika pripadech jsem mel z prace pujceny vyvijeny automat (tak 5kg), ale ty 4 cesty nejsou statisticky vyznamne... :)
Hardcore v pohotovostnim stavu (blatnicek, nosic, svetlo, drzak na tacho a na lahev bez brasny a naradi) je nekde mezi 20 a 21 kg. Ale to jsem tam mel ty strasne duse se tmelem. 8-( Vazil jsem to pred Loudanim. Po tomhle zjisteni jsem prestal prilis pocitat, kolik jake bagaze povezu. 8-)
Výjimečně taky vezmu Azub do práce, když jedu na jiné pracoviště, kde je garáž. Co jsem loni jezdil celkově leho vs. klasiku asi 1:1, tak už mám konečně na obou stejný průměr, co se týká cesty do práce. Jenom mi pořád připadá, že na lehu se víc nadřu. Je fakt, že je těžší, trubky drhnou, dynamo je na menším kole a mám tam ještě "zimní" lepivé Rubeny. Nicméně je pozitivní, že čím víc bolí nohy jeden den na lehu, o to lehčeji se jede další dny - na klasice.
To jo, co se "týká cesty do práce", což je, de facto, rovina. Objektivně ovšem musíš přiznat, že do skutečného kopce je leho oproti klasice pomalé, velmi pomalé./ Pro osvěžení paměti připomenu třeba Tebou dosažené časy při výjezdu na Praděd./ Kopce se prostě nedají okecat a leho zde prohrává na celé čáře. To tvrdím jako majitel x kol a Azuba 5.
Rozdíl v rychlosti do kopce odpovídá jenom rozdílu v hmotnosti, nic víc. Na Praděd jsem s tím jel pokud vím zatím jednou a čas jsem neměřil, jenom vím, že bylo moc hnusně a bylo to jako jet s trekem na těžko. Když jsem si z hecu jednou půjčil silničku, tak to vypadalo jinak, ale leháč versus trek - žádný rozdíl.
Azuby Apus a 5 nepatří k nejlepším šplhounům. Záleží jak máš nastavené sedlo, ale obecně je na nich spíš otevřený úhel mezi zády a nohama, který snižuje pravděpodobnost bolení zadku, ale o chlup taky efektivitu šlapání. Na Apusu se mi do kopce moc nedaří krom váhy z části i kvůli tomuhle.
Jinak souhlasím s Radkem, že objektivně vzato jde jen o rozdíl v hmotnosti. Subjektivně se k tomu přičte schopnost/neschopnost jezdce efektivně šlapat na lehokole do kopce, a to dělá hlavní část toho rozdílu oproti klasice, pokud nějaký je.
Loni na jaře jsem zkoušel jet kopec na trase do práce na vzpřímené skládačce. Je o pět kilo lehčí než Oceláč a pod kopec jsem se dovezl busem. Přesto jsem tam horko těžko jel 15km/h a byl z toho vyřízený, zatímco na Oceláči to jezdím 15km/h když se flákám, 22 když zaberu (nebo když za mnou jede někdo na klasice :-) ). Takže přesně opačný výsledek než většina lidí uvádí při srovnání jízdy do kopce na klasice a vleže. Asi to bude souviset s tím, že za posledních 7 let jsem najel skoro 40000km vleže a možná 100 na vzpřímených kolech. Proto tvrdím, že pokud to na lehokole někomu do kopců nejde, není to zdaleka tolik tím lehokolem jako jím samotným.
Jednak už máš adaptované svaly čistě na leho po těch letech, takže výkon na zábradlí jde do háje a lehu ho máš perfektní.
Už bych ale začal uvažovat i další faktor. Jezdíš opravdu rychle, takže pokud není kopec extra prudký, tak i ve výjezdu začíná být při tvojich rychlostech znát aerodynamika.
Takže tímto trošku (ještě není znát v těchto rychlostech tolik, ale už je, kolem 20km/h už se s ní musí začít počítat) můžeš na lehu získat.
Jinak asi ani na výkonnostní úrovni s použitím lehoučkých speciálů a s jezdci perfektně adaptovanými na leho na tom nejsou lehokola nikdy lépe.
Jak je vidět dle RAAM, tak leho tým se v kopcích držel velmi dobře, nenabíral tam žádnou znatelnou ztrátu a ve sjezdech a rovinách získali dost, takže s přehledem celkově vyhráli.
Tím chci jen ukázat, že i při velkých rychlostech (kdy je i ve výjezdu znát trochu aerodynamika) leho ve výjezdech není lepší, ani když je to lehoučký speciál.
Na zábradlí se mi v kopcích hrozně líbí jedna věc a to možnost střídat jízdu v sedle a ze sedla, tedy mít možnost zatěžovat nohy dvěma trošku odlišnými způsoby.
Na fullu je tohle jediná věc, která mi tam docela chybí (na fullech jezdím ze sedla hodně málo, protože to tam při větším zdvihu je hodně neefektivní).
Jinak ale souhlas, že pokud někdo je v kopcích na lehu o hodně pomalejší, tak to není samotným kolem, ale tím, že jezdec se nedokázal zcela adaptovat.
Podle mě by ztráta ve výjezdu na lehu u takového 75kg jezdce s cca 5kg navíc (oproti zábradlí) neměla být větší než 10%.
Tak nějak bych to viděl. Když máš dobře adaptované jezdce a trošku závodní lehokola (poslední RAAM jeli na LWB Rans Xstream, ne zrovna závodní konfirgurace podle evropských měřítek), tak lepší aerodynamika v kopcích kompenzuje vyšší hmotnost, ale výrazně lepší výsledek čekat nejde. Někde lepší, někde horší, podle terénu. Třeba sjezdy se serpentinami neumožní lehokolu naplno využít aerodynamickou výhodu, zatímco ve sjezdech bez prudkých toček si klasika ani neškrtne. Ve výjezdech pak hmotnost bude hlavní faktor pokud to nejsou mírná táhlá stoupání. RAAM obsahuje od všeho trochu a výsledek v kopcích je šul nul, nastejno.
Ta možnost střídat svalové skupiny je snad nejcitelnější rozdíl. Marně zkouším zjistit, jak moc je vlastně důležitý. Když jsou v televizi horské etapy nějakého silničního závodu, prakticky s výjimkou pokusů někomu prchnnout jedou furt všici v sedle. Prý je to efektivnější. Méně extrémně trénovaným lidem pomáhá jízda ve stoje mnohem víc. To pak dělá trochu těžkosti když chce člověk odhadnout jak moc tomu lehokolu tahle možnost chybí. Bude to děsně subjektivní a bude to záležet na tom, jestli chceme srovnávat maximální možné výkony nebo nějaké jakoby "průměrné" lidi.
Ono je pak nutné to posuzovat z pohledu výkonnějších jezdců, kde je mnohem větší vliv aerodynamiky a pak zase z pohledu výrazně pomalejších turistů, kde se při malých průměrech začíná aerodynamika zkoro ztrácet (samozřejmě trošku nadsazené, aby nebyla znát vůbec, tak pomalu nidke nejezdí).
Důležitost střídání svalových skupin nebude mít podle mě žádný významný vliv na celkový výkon opravdu hodně dobře trénovaného jezdce.
Na těch závodech profíků je to individuální. Někdo z profi vrchařů nejezdí ze sedla skoro vůbec, někdo opravdu hodně.
Ze sedla se ale jezdí u nich ve větším až prudší výjezdy. Ty mírnější letí totiž hrozně rychle (nechápu, když ty mírné pasáže se jedou třeba 25-30km/h). Pak nějaké větší chození ze sedla není možné.
Při jízdě ze sedla jdeš tepem mírně nahoru. Kdo není zvyklý, tak vyletí tepově hodně. Kdo je, tak jen o trošku, bývá to tak o 5 tepů (u těch, co umí efektivně jezdit ze sedla). Je to tím, že zapojuješ navíc i další svaly, které pro šlapání nejsou nutné. Proto je ta efektivita mírně menší.
Ale zase to kompenzuje zapojení těch jiných svalů a šetření těch původních.
Obrovskou výhodu vidím možnost té změny ale právě u hobíka, který nemá supervýkonnost.
Pomůže to na delší vyjížďce rozložit zátěž na více svalů. Kdo má natrénováno víc, tak i bez rozložení té zátěže nemá problém, proto tohle pro něj není tak podstatné.
A pak v situacích, kdy někdy dochází síly. Tam ta možnost změny pomůže hodně.
A samozřejmě na klasice je to potřeba pro udržení tempa při kraťoučcích houpáčcích, kde se nechá pořád stejný převod a zabere se ze sedla. Na lehu zabereš více když je třeba i bez toho díky zapření o sedačku.
Já tu možnost změny mám ale hlavně rád pocitově. Tedy nejedu pořád monotóně stejně. Chybí mi to i na fullu i přesto, že tam tu monotónost rozbíjí terén. Taky na fullu mi to chybí pouze v hodně dlouhých terénech po pěkném povrchu (tedy hlavně v horách, kdy někdy zařazuju cíleně takový výjezd, aby byl lehčí a šetřilo to síly na náročný technický sjezd).
Ta absence stoupnutí do pedálů je hlavně cítit když na lehokolo přesedáš, než toho najedeš hodně. Možná i lidi, co pravidelně střídají, to pociťují silně. Mě to postupem času přestalo vadit, krátký sprint se snadno obslouží kombinací zapření do sedla a tahu za řídítka (mají-li vhodný tvar) a je mi to přirozené. Ale pamatuju si, že zezačátku mi to chybělo.
Na zábradlí sem šel ze sedla jenom kvůli tomu, že mě po 100km a více šíleně bolela prdel. :-)
Tak jsou tací, co nejezdí na zábradlí vůbec ze sedla, znám i další.
Když už se jezdí na zábradlí, tak mi to ale přijde jako velká chyba tohle nevyužívat.
Možná je to jeden s indikátorů, jestli je pro dotyčného vhodné přejít na leho :-)
Ta adaptace nechce moc. Škoda, že mě nikdo nezahlídnul loni při výjezdu na Javorinu, jenom ten borec na MTB, co jel kousek za mnou (a třeba mě dohnat nechtěl :-)) Nebo noční výjezd na Lysou, tam taky ne, bo byla tma a světlama jsem schválně neprovokoval. To jsem na tom jezdil teprve rok.
Co tu všichni lehokolisti píšou, tak z toho vidím, že adaptace je velmi idnividuální záležitost.
Někdo to zvládne rychle a perfektně, někdo v extrému nemá 100% adaptaci v podstatě nikdy.
A to srovnání s někým jiným. To je stejně především o fyzičce. Rozptyl výkonností různých lidí je mnohem větší než rozdíl leho x zábradlí.
Vzhledem k tomu, že jsem si trojkolku pořídil pro pohodlí, rozdíly v rychlosti, oproti za paravánem zaparkované "žiletce," nepitvám. To ale neznamená, že mě nefascinují rychlosti, které je možné dosáhnout na kapotovaných lehokolových speciálech. Jejich využití je pro denní praxi nulové, ale zajet v hodinovce přes devadesát kilometrů a maximálku 132Km/h jen silou svalů, paráda.
Nemá to sice s rychlostí moc společného - i když svým způsobem ano.
Dodneška jsem si myslel, že z ležáku se nedá přeletět po hlavě dopředu. Něco jako když jdete na klasice přes řidítka. Jde to! Dnes ráno, při cestě do práce jsem to dokázal. Na cyklostezce, po rovince, při docela svižné jízdě, jsem díky moc tuhému řízení(psal jsem o tom nedávno), moc cuknul řidítky, nevím proč, asi jsem najel na nějaký šutr a než jsem se vzpamatoval, už jsem sjel z asfaltu do takové kypré zeminy(zaplaťpánbů), přeletěl dopředu a doslova ryl držkou v zemi. Samozřejmě že při tom vychýlení jsem začal okamžitě podvědomě brzdit, ale díky té svižné jízdě jsem stejně skončil v roští. Otřel jsem si hubu, vylpivl hlínu a zjistil, že já i kolo jsme v pořádku. Jediné co se stalo, bylo to že jsem v letu asi nohou urval tacháč z držáku. Nevíte jestli se dá sehnat samostatně ten držák s kontakty a kabeláží? Mám Cateye Mity 8.
Takž pády na lehu se pro mě dostaly do další dimenze.
To je síla. Chápu to tak, žes potopil přední kolo dolů a zarazil na fleku, takže tělo ti to katapultovalo rychleji než nohy a letěls tím pádem hlavou napřed? Máš spodní řízení?
Letěl jsem po hlavě dopředu a tváří jsem líznul matičku zemi. Taková hezká šipka. Rychlost byla něco mezi 25 a 30 km/h. Mám spodní řízení. Kdybych měl horní pravděpodobně mi už na sále na chíře přišívají koule zpátky na správné místo. Vidle i hlavové složení vypadají v pohodě.
Jo bylo to přesně jak píšeš. Ten asfalt je tak 15 cm nad zemí, takže jsem hezky skočil, kolo se zabořilo do měkké hlíny a já jsem ho elegantní šipkou opustil hlavou napřed. Dopadl jsem na břicho a ruce a levou tvář.
Já kdysi takhle vystoupil i z horního řízení, ale při menší rychlosti, něco pod 20km/h. Sjížděl jsem z hodně prudkého kopce na Azubu 4 a dole byla jáma plná listí. Kolo v ní zmizlo a já z toho vyběhl po nohách a zastavil až o deset metrů dál. Dodneška nevím, jak a kudy jsem prohodil ta řídítka. Dokonce ani žádné modřiny na stehnech nebo tak. Přední kolo se při tom stočilo do strany, což asi ve směru jízdy jakoby zůžilo řídítka a já je koleny nějak obskočil. Na mikrokoloběžce jsem to měl vyzkoušené, ale tam jsou užší.
Cistou sipku jsem dal jen jednou, jeden bentstop a mnohokrat tak napul, ze jsem dal klouzal po nohach nebo bezel... Ale ve velke rychlosti bych pri tak ostrem zaseknuti predniho cekal i poskozeni vidle nebo hlavoveho... Kolik jsi tak jel?
Píše že kolo je bez poškození až na ten tachák...asi kvalitní stavba :))