Nechala jsem se vylákat v létě na kola do Provence a protože moje prastaré kolo by se určitě rozsypalo, musím
si pořídit nové. A - vůbec tomu nerozumím. Oběhla jsem dohromady dva slušnější
obchody u nás v Liberci, trochu se v tom zorientovala, vyslechla rady odborníků.
Dozvěděla jsem se, že je výhodné si koupit zlevněný model z loňska, no, a výběr
není moc velký.
Tedy, co mám na výběr (ten je omezen velikostí kola a také tím, že
bych raději dámský rám, pak samozřejmě financemi, ráda bych se i s výbavou vešla do 15 000,-):
Felt QX 75 09
Felt QX 80 10
Author Corsa 10
Prodavač mi říkal, že mohu vzít kterékoli, že
jsou srovnatelná..
Máte někdo s těmito koly zkušenosti? A nebo alespoň značkami? Nerada bych vybrala špatně a také se mi nechce věřit jen prodavači v obchodě..
Budu vděčná za jakýkoli názor,
Kateřina
Tak já určitě nepatřím mezi chytřejší, ale myslím, že bys měla trochu upřesnit, jaké bude využití toho kola. "Na kola do Provence" znamená, že pojedeš s bagáží z Liberce do Francie, nebo že tam budete dělat jednodenní výlety nalehko? A jak dlouhé? A po dovolené míníš kolo využívat jak často? Kolik km plánuješ na něm ročně najet? Atd...
Osobně se mi líbí ten felt bez odpružené vidle, ale já totiž nevěřím (laciným) odpruženým vidlím, tak asi proto. S authorem v téhle cenové relaci mám jednu zkušenost a smíšené pocity z ní.
Ale obecně si myslím, že pokud chceš kolo na rekreační ježdění, většinou jednodenní výlety nalehko na zpevněném povrchu a roční nájezd třeba do 2000 km, tak poslouží kterékoli z nich. V tom případě vybírej podle vlastního pocitu a hlavně podle toho, jak ti sedne tvar rámu.
Aaa, myslela jsem, že odpružené vidlice mají všechny..No, po Provence to budou přejezdy bez bagáže, cca 60-70 km denně, dva týdny. A já to vidím tak na jednu, dvě takovéhle cesty za rok, jinak jednodenní výlety. Takže určitě lehčí cykloturistika.
Díky moc za názor,
K.
Pokud je to na silnice a sem tam lehčí terén, tak nekvalitní(základní modely) vidlice nahradí dobré gumy ( Big Apple) plus dobrá stavba případně gelové omotávky na řidítkách, tedy všecno věci, které jsou samy o sobě méně poruchové a větším přínosem pro pohodu.
Navíc se podle mě dámským rámem typu tebou uvedených kol ochuzuješ o možnost výběru.
Nejsem si jistý, ale podle mě dámské rámy = větší dřina, víc se v tom ztrácí energie kroucením a pružením než při klasické stavbě kola.
Podle mě je pro tebe spíš podstatnější aby kolo bylo lehké a hlavně sedlo bylo v dámské geometrii.... což je myslím u tebou uvedených jen ten author.
Rozhodně bych si nechal poradit ohledně cyklokalhot s vložkou a hlavně bych si až něco vybereš nechal nějaký čas na osezení zadku.
Není nic horšího než 2-3 den na 2 týdení akci zjistit, že mám zadek tak nějak k nepoužití....
No, proto ho chci koupit teď, abych se rozjezdila, nechci umírat pod žhavým jižním sluncem po dvaceti kilometrech.
Dámský rám - pro mne prostě pohodlnější - výběr je menší, to ano, ale má to vliv na i jízdu? Námahu? Vážně? Má s tím nějaká žena zkušenost?
Díík.
K.
ahoj nejsem žena ale kola mě baví. dámský rám má pouze význam, při nasedání a sesedání z kola. Co se týče authora, má lehký, dílensky dobře zpracované ale nadsazené ceny, ale na kvalitu se můžeš spolehnout. já 2600km za léto a naprostá pohoda. na 60 a více km určitě doporučuji crosse a trošku vyšší třídy aby ses nenadřela a zároveň to bylo comfortní v terénu..
Hele, nejseš ty autorskej dealer ? Každou chvíli tady čtu tvůj chvalozpěv na tenhle skvost. Tys v tom vlastně měl jasno už po sto kilákách. Já bych teda nedělal nějaký závěry ani po těch srandovních 2600 km, snad jen bych mohl říct, že se zatím nic nevysypalo... :-)
ne nejsem autorskej dealer :) mám 5 letý servis zdarma a po těch 2600km jsem téměř nic nemusel seřizovat, měnit destičky, centrovat výplet. maximálně jsem hustil pneu a měnil řetěz po natažení abych nemusel měnit později pastorek a kazetu..
Ono, ale taky hodně záleží na tom, kde a jak jezdíš, pro někoho to může už být na generálku a pro někoho jen lehce zajeté.
A jak třeba měnění desek souvisí se značkou kola? Hned si odpovím, naprosto nijak.
To je dané pouze tím, co je tam konkrétně za desky (naprosto nezávisle na značce kola) a hlavně na to co kdo jak jezdí.
To že si po 2600km nemusel měnit desky znamená jediné, téměř nebrzdíš (tedy ježdění mimo pořádné sjezdy).
Když pojedeš do hor (myslím teď jen u nás, žádné extrémy typu alpy) a tam se budou jezdit trošku pořádnější terény a kopce, tak není problém jakékoliv desky zničit i za sucha do 1000-1500km.
O extrémních podmínkách třeba na závodech ani nemluvě, tam není problém zničit nové desky během jednoho závodu.
A pokud se jezdí takový pro kolo nenáročným způsobem (desky to jasně ukazují), tak je to snad naprostá samozřejmost, že vše zatím drží.
Třeba centrování. Třeba Cmaxi ST jsem nemusel centrovat po 10tis. km ani na fulla ani jednou, kde s tím slušně prasím v terénu (pouze lehké dotažení výpletu na začátku, což je nutné u každého a rozcentrovaný nebyl vůbec, jen jsem během 2 minut dotáhnul o 1/4 otáčky celý výplet a změřil tensiometrem, že je to ok).
A mně třeba vydrží řetěz kolem 3,5tis. km (včasná výměna, kazeta mi dá klidně 20tis. km) a to i na fullech.
Ale ani tohle naprosto nic neřiká o kolech, co jezdím, ale především na stylu šlapání, váze jezdce, výkonnosti, podmínkách ve kterých se jezdí, atd.
Zajímavé je přijít s výsledky třeba po 20tis. km a to nejlépe když to kolo dostává aspoň trošku záhul (terén, apod.).
Na silničkách taky všechno vydrží hrozně dlouho, když to nedostává záhul v terénu.
Třeba starší Cmaxi, tak na BF psal jejich majitel, že na nich má 45tis. km a pořád drží a za tu dobu jen pákrát měnil ložiska. A je to přitom jezdec, který dává kolům slušný záhul, žádný pohodový rekreační jezdec vyhybající se terénu. Tohle jsou zajímavé údaje o tom, co něco vydrží.
nepotřebuju huntovat kolo :) mám cross takže to snad vypovídá o účelu a povaze jízdy. :) nejčastěji kolem 100km a více za léto a dost 30-50 km a je to :) dálková cyklistika to je cross víš ? takže zbytečně ses rozohnil a vůbec to nebylo k mému případu :)
"párkrát kolem 100km za léto a nějaké 30-50 km a je to :) dálková cyklistika to je cross víš ?"
Ovečko, perlíš, fakt :-)))
Tož v těch parametrech "párkrát kolem 100km za léto a nějaké 30-50 km" se s Ovečkou celkem shodnu, ale nenapadlo by mě to nazývat "dálkovou cyklistikou" :))
Tomu říkám "rekreační špacíry", na který mi Author Vista (třídově srovnatelná s Corsou) už vydržela 6000 bez údržby (jednou výměna řetězu a jednou výměna brzdových špalíčků). Na těch vyjížďkovejch 30km je 400m výškových minimum, zpravidla o dost víc, ale je fakt, že velký krpály tlačim. Často brodim vodu (nad střed), ale víceméně jezdim po slušnejch cestách. Zdá se, že už to budu muset trochu víc oprášit, střed už je v záběru slyšet tož nevím, kdy se vysype. Zatim jen vyměnim sjetej zadní plášť, dám nový brzdový špalíčky, pouvažuju o řeťězu (jestli už nebude moc vytahanej a zuby odrbaný, což já nepoznám, to bych pak nechala dosloužit jako celek, žádný potíže mi to v současném stavu nezpůsobuje).
Pokud si člověk nehraje na fajnšmekra, kterej musí mít něco extra, myslím, že je to kolo na tenhle typ špacírů celkem odolný a použitelný.
Řetěz mi vydrží cca 500 km (rekord je tuším 120 km); poslední kazeta vydržela 3300 km, prostřední a malý převodník (oba šly naráz) 8700 km. Ložiska (kliky a kola) vydrží tak jednu sezonu (někdy méně; stačí dva tři závody v bahně a je po nich jak po žabě). Desky neřeším, prostě čistý spotřebák (někdy vydrží 100 km, někdy dokonce i 600 km :-)) Když je bahno, tak není problém, abych si v pátek odvezl "nové" a v pondělí, po víkendu v sedle, jdou do koše...
Když dámský rám, tak třeba něco takovéhoto:
http://www.jizdni-kola.eu/pells-crono-elite-lady
Není to sice úplně klasicky dámský rám, ale horní trubka je dost nízko, takže nasedat se bude dobře. Výbava je taky slušná, jenom ta vidlice. Ale v téhle cenové relaci se asi moc vymyslet nedá.
Jinak proti těm Feltům a Authoru je to komponentově asi o dvě řady výš a vidlice taky o něco lepčí.
Jo, vypadá pěkně, jen prý vyrábí velikost 18´, mě všude doporučovali 19´nebo 49, je to obdobné? Asi sotvy, že?
To se nedá takhle jednoznačné říct.
Každé kolo má jinou geometrii, rozhoduje hlavně délka rámu. Např. Corsa v 19" je o 7 mm kratší než Elite Lady v 18". (578/585mm). Výška se dá upravit vysunutím sedlovky, s délkou je to horší, tam pomůže jen změna délky představce.
Pokud nemáš přes 180 cm, tak to bude velikostně v pohodě.
No, snad mi poradí prodavač? Jsem z toho trochu jelen, díky.
V reálu vyzkoušej pár kol a zjisti jaké konkrétní velikostně sedí.
U toho, co sedne zjisti délku horní rámové trubky a pak následně bez problémů můžeš objednat i s internetu bez vyzkoušení, pouze si pohlídáš aby byla ta horní rámová trubka +- stejně dlouhá (řeknemě rozdíl maximálně 1cm, to se poladí představcem).
SRNA!!!
8-)))
V tomhle případě snad laň :-)
Přesně tak. Jednak se liší délka rámu u stejných velikostí různých modelů a výrobců.
A druhak záleží na všech proporcích každého jedince.
A konkrétní případ. Mám 182cm a dva bajky mám s horní rámovkou 585mm a to ještě jen s 9cm představcem.
U crossu lze navíc měnit délka představce v trošku větším rozpětí. Nevadí ani mírně delší představec jako na biku (kde je do pořádného terénu potřeba kratší kvůli ovladatelnosti).
Chodím tam nerad, ale výběr ve značce je slušnej. Ty slevy jsou ovšem groteskní! Je to nad Globusem, směrem k letišti. http://www.cykloworld.eu/cz/obchod/kategorie...
Díky, byla jsem tam, taky nepříjemnej pocit, ale hlavně mi nebyli myslím schopni nabídnout nic v mé velikosti.
Mrknu na to ještě.
Tak objeď město, kšeftů je tady nejmíň 15. Brzák v Sázavský? (Ještědská, mezi Viaduktem a Krkonošskou).
Tomu se prý mám vyhnout, že je to starej podvodník.
Lidi toho taky dost nakecaj. Nebylo by lepší ty kšefty přece jen procourat? Ale dělej jak myslíš. Jestli chceš seznam, můžu ho dát dohromady a během dne poslat.
To bych byla fakt vděčná, byla jsem ještě u Urbance, Závora myslím trekový kola nemá.
CYKLO BRADSKÝ, RED EIGHT - oba na 5. května, BC SPORT (spojka mezi Širokou a Pražskou nad zrušeným KH Sportem), WIDE BIKE (Orlí), KERDA, DECATHLON, SPORTISIMO, CYKLO WORLD, INTERSPORT a HERVIS (Nisa centrum a Globus), BRZÁK, CYKLO BRONEC (Proseč nad Nisou), na Dr. M. Horákové - prodejna i bazar, NYČ SPORT, FAVORIT, SPORT 2000 (bejvalej Drbohlav na Hodkovický před Minkovickým kruháčem). Pak ještě jeden kšeft mezi Březovkou a Horními kasárnami, ale zapomněl jsem název. Je jich dost? Asi nejsou všechny. Adresy dohledej.
Tak ještě jednou. Něco jsem oběhla, v pár obchodech skutečně cross - trek nevedou. Vzdala jsem se dámského rámu, ale výběr se nijak moc nezvětšil. Někde mi doporučili tohle,
http://www.cykloworld.eu/cz/obchod/detail/pells...
pak mi u Urbance na M. Horákový doporučovali Wheeler 46, jetý, ale prý málo, za 9.500,-, jelo se na tom pěkně, teď jsem ale koukala, že je to snad z r 2007, to už je asi vše zastaralé? Není to velký risk, koupit jeté kolo, i když dávají rok záruku?
No a to je v podstatě vše, snad jedině ještě Apache, ale to jsem zkoušela jen nějaký z nízké řady,odvázaná jsem z něj nebyla, ostatní by museli objednat.
A pak ještě jeden Pells u Bradskýho.
http://www.bradsky.cz/pells-crono-elite-2010...
Jelen jsem z toho ještě být nepřestala.
Nedělal bych z toho velké drama, na takovéhle pohodové letní popojíždění po dobrých cestách a po rovinách ti bude v pohodě stačit třeba dva roky staré trekové kolo, na kterém se ti dobře pojede. Třeba ta vybraná kola Felt jsou docela dobrá.
Pevná + objemnější pláště jsou určitě rozumné řešení, ale právě to těch vybraných crossů objemné pláště nenacpe.
A sedlo v dámské geometrie, to tak být třeba nemusí. Souhlasím, že je důležité, aby sedlo opravdu sedlo a pořádně vyzkoušet předem a případně vzít jiné.
V mojem okolí vozí ženy jak pánská sedla (a to včetně úzkých lehoučkých chrtích sedel jako SLR), tak dámská. Každopádně je to vždy individuální a je třeba vyzkoušet.
A ještě doplním, že pokud sedlo sedí opravdu perfektně, tak osezení není potřeba téměř žádné. Málokomu se ale povede najít to opravdu ideální sedlo pro jeho zadek.
Nedat na módu a IN vzhled uzoučkého rádobyzávodního sedla, nebo naopak nespoléhat na nějaké gelové naducance - sedlo se vybírá podle šířky sedacích kostí v přibližném předklonění na kole. Kosti musí být opřené o sedlo, ne sklouzávat stranou, nebo být úplně mimo. Potom je to spíš mučidlo, než sedlo. Orientačně se to dá změřit i na normální židli s vícevrstvým kartonem pod zadkem (ďolíčky v papundeklu)
To je jasné, že je třeba dle šířky sedacích kostí. To měření mi ale mimo Spešl sedla přijde dost k ničemu. Dle měření mám mít u Spešlu 143mm sedlo, ovšem u Fiziku jezdím 130mm sedlo a perfektně mi sedí a sedím správně na sedacích kostech.
Pointa je v tom, že stejná šířka u různých sedel je velmi zavádějící. Některá sedla mají max šířku v jiné části (předo-zadně) a pak se chovají jako výrazně širší/užší.
Takže jediná znakča, kde mi jejich tabulka sedí dle měření je Spešl.
Nejlepší je sedla přímo zkoušet na kole a přitom si ověřit kam přesně při daném posedu vychází sedací kosti.
Tím jsem chtěl hlavně říct, že pokud se změřím, tak stejně dle toho čísla správnou šířku sedla u dost značek vybrat nedokážu.