Je tady první jarní den, a s ním, doufejme, postupné zlepšování počasí, takže bude přibývát začátečníků, kteří se odhodlají k prvním vyjížďkám na kole.
Chtěl bych jim předat pár zkušenosti, zaplacených dokonce zraněními.
Pomíjím základní známé záležitosti: přilba, reflexní vesta, povinné vybavení, technický stav kola, atd.
Doporučuji jezdit v rukavicích, a také použít chrániče na kolena a lokty (třebas přehrnuté staré tlustší podkolenky).
1.Nasedej na kolo a sesedej z něj jen v zastaveném stavu – žádný rozjezd po odrazu obkročením, nebo dojezd s odkročením před zastavením. Hrozí náraz nohy o blatník, nosič, zavazadlo …, a pád.
2. Jezdi takovou rychlostí, abys dokázal zastavit dřív, než kam dohlédneš. Vlastně na poloviční vzdálenost, pokud by proti Tobě jel cyklista, který se něčím takovým nezatěžuje.
3.Před každou nepřehlednou zatáčkou (rohem) předpokládej, že se tam batolí dítě, nebo že odtamtud vystřelí šílený cyklista. V zatáčce měj vždy vnitřní pedál nahoře.
4.Měj neustálý přehled o povrchu cesty před sebou – výmoly, kameny, louže, sklo…
5.Na cyklostezkách lemovaných trávníkem dej pozor na okraj – může tam být zarostlý obrubník. Při najetí na něj následuje pád. Musíš-li vybočit mimo, raději okraj přeskoč.
6.Pozor na ploché, vlhké kameny a kořeny (zvláště přikryté listím). Neuvěřitelně kluzké – smyk. O ledu a blátě ani nemluvě.
7.Tlustší vrstva jemného štěrku, nebo písku, i při jízdě rovně, s tebou notně zamává. V zatáčce na takovém povrchu nelze vůbec brzdit!
8.Při jízdě dolů, na prudším svahu, téměř nelze po zastavení sestoupit z kola. Záď je vysoko pro odkročení (zvláště s nosičem), a horní rámová trubka může poranit rozkrok - velmi obtížné sesedání. Potřebuješ- li nicméně sesednout, po zastavení poklop kolo na došlápnou stranu, a tak došlápni na zem. Přitom pevně drž přední brzdu. Při jízdě ze schodů (když už jsi se k ní odhodlal) nezastavuj, ale dojeď až za ně. Před dojezdem se zakloň, abys nepřepadl přes řidítka.
9.Na svažité, úzké stezce uvolni místo jedoucímu shora.
10.Potřebuješ-li sesednout při jízdě na svahu po vrstevnicí, musíš sesednout na stranu přivrácenou ke svahu, byť by to nebyla Tvoje navyklá strana. Jinak se propadneš, a kolo na Tebe.
11.Při velké rychlostí neškrtni tělem ani o nevinně vypadající větve, nebo keře – hrozí poranění.
12.Narazíš-li nenadále na hrozné výmoly, které Tě „rozhodí”, snaž se za každou cenu držet rovnováhu, brzdit, a „neházet kotvu” jako na lyžích, ledaže bys měl nevyhnutelně narazit na pevnou překážku.
13.Pozor na nesvítící cyklisty ve tmě – jedno z největších nebezpečí!
14.Dej dostatečně včas znát své přibližování zezadu chodcům, jezdcům na onlinech, pomalejším cyklistům, atd.: zvoněním, cvakáním brzdových pák, smykem zadního kola, nebo jinak.
15.Blížíš-li se ke psu, zvyš pozornost. Pokud při agresi nelze ujet, sestup, zaštiť se kolem, nedívej se přímo na něj, neukazuj zuby, natoč se bokem, mluv na něj klidným hlubokým hlasem, a snaž se pomalu přesunout tak, abys měl krytá záda (stromem, plotem, zdí …), jde-li to.
16.Před vjezdem na veřejnou komunikaci musíš znát významy dopravního značení a pravidla silničního provozu (křižovatky, kruhové objezdy, jízda v pruzích …).
17.Před křižovatkou vždy prostuduj dopravní značky. Musíš stoprocentně vědět, kdo má přednost. Pokud si nejsi jist, opusť vozovku, ve městě jdi na přechod pro chodce. Stejně tak učiň, pokud je provoz na Tebe moc hustý, kvůli zamezení případnému střetu s vozidly. Na své právo přednosti příliš nespoléhej (viz bod 25).
18.Blížíš-li se ke křižovatce, dej dostatečně včas znát svůj případný úmysl odbočit. Přeřaď včas na lehký převod před přibrzděním (zastavením), kvůli následnému rychlému rozjezdu. Jinak se může stát, že křižovatku nestačíš včas opustit. Uvolni v předstihu nohu z pedálu, kvůli případnému zastavení. Jde-li o křižovatku s pruhy pro více směrů, musiš se včas zařadit. Pokud jsi se spletl, nemůžeš dodatečně přejíždět plnou čáru - riskoval bys, že na Tebe najede auto zezadu, a taky pokutu za přestupek. Pokračuj přikázaným směrem, a problém řeš až za křižovatkou (npř. převedením kola po přechodu).
19.Zastaví-li auto přijíždějící z jiného směru před křižovatkou, nemusí nutně dávat přednost Tobě, ale jinému autu, kterého sis nevšiml, a to Tě může srazit!
20.Při jízdě po kraji vozovky udržuj rozumný odstup od obrubníku, abys o něj neškrtl pedálem – následuje pád. Při nájezdu na vyšší podélný skok úrovní povrchu taktéž hrozí pád. Také pozor při přejezdu podélných spár na panelovém povrchu – rozdíl pár cm výšky nemusí být patrný, a přitom ho přední kolo nepřekoná! Vyhni se zrádným kanálovým mřížím.
21.Přejezd přes obrubník – pouze kolmo, jinak sesmeknutí a pád. Pedály musí být vodorovně, jinak hrozí škrtnutí o něj a pád.
22.Objeví-li se před Tebou, při větší rychlosti, díra, příčná rýha, nebo práh, kterým se nestihneš vyhnout, stoupni si do pedálů a překonej je skokem.
23.Blížíš-li se k parkujícímu autu, zachovej od něj odstup, mohou se náhle otevřít dveře, nebo auto náhle vyjede do vozovky.
24.Jsi-li vystaven situaci, kdy se bezohledný řidič chystá předjet (nebo míjet) na Tvé úrovní jiné auto (autobus, kamión!), i při nedostatečné šířce vozovky, snaž se zastavit mimo vozovku (sjeď do příkopu). Pořiď si zpětné zrcátko.
25.Mnohdy je cyklista pod rozlišovací schopnosti řidiče auta, takže jím není zaregistrován v silničním provozu. Řidičovy stereotypní reakce jsou nastaveny hlavně vůči jiným autům. Počítej tudíž s tím, že o Tobě neví, a například Tě předjede, aby Ti vzápětí zkřížil cestu svým odbočením doprava, nebo Ti vjede do cesty z vedlejší silnice. Pokud si Tě všimne, může považovat cyklisty na komunikaci za něco nepatřičného, např. jako chodce mimo přechod.
26.Největší nebezpečí, že Tě řidič přehlédne, je za šera: musíš blikat vpředu i vzadu.
27.Je-li možno, použij méně frekventované silničky, i za cenu zajížďky.
28.Požitek z plné rychlosti si dopřej jen na dlouhém, přehledném úseku, s dobrým povrchem, bez živáčka na dohled, ne však na lesní cestě (nečekané přesuny zvěře). Předtím nutně vyzkoušej brzdy! Měj na paměti, že prudké zmáčknutí přední brzdy, bez předchozího přesunu těžiště níže a dozadu (sedem za sedlo), může způsobit pád přes řidítka.
29.Po opravě píchnutého kola na cestě nezapomeň zprovoznit brzdu, pokud není disková! Překvapení, že to v kritickém okamžiku nefunguje, je tak velké, že nemusíš stihnout zabrzdit druhou brzdou.
30.Chceš-li jezdit v terénu za tmy, musíš mít výkonné světlo, nejlépe doplněné čelním reflektorem – zvláště nezbytným pro jízdu lesními stezkami.
31.Byť jenom pro rekreační jízdy, si pořiď aspoň klipsny. V kritických situacích ( např. při nečekaném vjetí na hrboly), i při neutažených klipsnách, Ti nesklouzne noha z pedálu, a nemusí následovat pád. V klipsnách můžeš jezdit i v turistických botách, jinak jsou lepší nášlapy.
32.Trasu vol - s přihlédnutím k délce, převýšení, obtížností terénu, počasí a časovým dispozicím – s ohledem na své reálné možnosti (kondici). Vyčerpaný cyklista má ochablou pozornost, zpomalené reakce, a špatnou pohybovou koordinaci. Je zralý pro malér. Zásadní vliv na výkon má odpovídající velikost rámu, správně nastavené sedlo a řidítka, frekvence a „kruhovost“ šlapání, pitný režim, doplňování kalorií, odpovídající oděv a obuv, a přestávky na odpočinek.
Přeji hodně příjemných jízd bez zranění. Prosím o další postřehy.
Zdravi henry
Kdo brzdí, nevyhrává.
Není důležité vyhrát, ale nasrat toho, kdo vás porazil.
Lepší mrtvej než druhej.
Kdo nepadá, jezdí pod svoje možnosti.
Kdo chvíli čůrá, už čůrá opodál.
Mozek, nepřítel bajkerův.
Brzda, nepřítel rychlosti.
Reba pyčooooo!!!
Kdo nepadá, ten se nezlepšuje.
Na brzdy sahá jenom zbabělec.
Lepší mrtvý frajer než živý sráč.
Kdo dřív umře, je dýl mrtvej.
Lepší první v pekle nežli druhej v nebi.
Brzdí se až před domem!
Když do pekla, tak na pořádném stroji!!!
Kdo maže, ten jede. A kdo sype, ten jede ještě víc.
Lepší bahno v uších než hovno na plášti.
Kolik máš kol, tolikrát si bikerem.
Nové kolo dobře jede.
Jaký pán, takový bike.
Biker nepadá daleko od kola.
Komu není shůry dáno, gramařinou nezrychlí.
Není všechno karbon, co se tříští.
Co tě nezabije, to tě posílí.
Není důležitý výkon, ale jak u toho vypadáš!
Bahno do 3 cm hřeje a pak odpadává...
Co nejde silou, jde ještě větší silou.
Když už nemůžeš, můžeš ještě třikrát!
Co nevyjedu , musím vyskákat.
Neexistuje kopec, co se nedá vytlačit.
Lepší hnusnej den na kole, než dobrej den v práci...
Co nevyjedeš, vytlačíš; co nevytlačíš, to vyneseš.
I pád na hubu je pohybem vpřed!
Dobrá rada nad zlato!
Po tom cos tady napsal už střízlivej na kolo nevlezu!
Ale když se zkombinujou oba seznamy a vzájemně se vyruší protiklady, tak by to snad mohlo jít :-)
Je to dobrý manuál pro začátečníky. Počítám že ten, co už něco najezdil, má tyhle vědomosti, mnohdy z osobní zkušenosti, v malíku. Podle mě to má jen jednu chybu. Jako začínající cyklista si tyhle rady asi nebudu pamatovat a stejně nějakou kravinu udělám. Takže to stejně skončí u osobní zkušenosti. Jo a nedovedu si představit, jak takový začátečník přeskočí na kole nějakou díru či překážku. I kdyby se mu to povedlo, pravděpodobně se vyseká při dopadu za ní.
Délka úvodního příspěvku mne přinutila nejprve přečíst reakce a myslím, že mi to stačí :o)))
Jen mi ještě řekněte (ať to nemusím číst) - má mě to odradit od jízdy na kole nebo je to jen takové bu, bu, bu?!?
Kdo?!? Co?!?
Já tomu už zase nerozumím....
Hele, jak se dělá plačící smajlík?!?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Emotikon
Jezděte opatrně, radši vůbec ne. A před každou jízdou nezapomeňte posoudit její nutnost, krvežízniví vrazi za volanty číhají.
Proti řidičům aut nejsem vůbec zaujatý. Naopak, sleduji, že jsou čím dál víc ohleduplnější. Někdy mě až překvapí svou galantností, kdy musím přistoupit na jejich, mnou neočekávanou, nabídku předností. Během odpolední vyjížďky po silnici mě z mnoha desítek aut "osolí" jen někdy jeden až tři řidiči rychlou jízdou těsně kolem mne, během míjení protijedoucích vozů. Vždy se je snažím zdržovat co nejméně, mnohdy i uhnu na sám okraj krajnice a zastavím. A ve městě, nebo na kruhových přejezdech si dokáži zjednat respekt způsobem, jak tu naznačil Vratislav. Takže žádný problém s auty, jen upozornění pro začátečníky, pro které jediný nezodpovědný řidič může přivodit neštěstí.
26 a) Místo předního světla se smí použít blikačka pouze na souvisle a dostatečně osvětlené vozovce.
30 a) Čelovka oslňuje ostatní řidiče. Proto je její použití projevem bezohlednosti, a krom toho je zakázaná.
30 b) Přední světlo má svítit maximálně 20m dopředu. Jinak oslňuje. Pro ty, komu nestačí ohleduplnost je tu opět zákonná úprava.
33) Chceš-li na silnici, nechlastej.
34) Na chodníku nemáš co dělat.
35) V protisměru nemáš co dělat.
36) Jezdí se při pravém okraji vozovky.
37) Cyklista na přechodu pro chodce nemá přednost.
38) Pokud podél silnice vede cyklostezka, musíš ji použít.
K tomu prednimu svetlu, tech 20m neni max dosvit, ale max stred kuzele. To muze byt dost rozdil... Ale podle popisu ten puvodni bod mi to vyznelo, jako ze mluvi o terenu....
To je pravda. V terénu lze vlastně jezdit s libovolným světlem. Při vjezdu na silnici jej stačí zhasnout a rozsvítit světlo vyhovující vyhlášce.
Ne, neni to pravda. Svitit celovkou ti nikdo nezakazuje (pokud s ni neoslnujes), akorat jaksi potrebujes jeste predni svetlo pripevnene na kole.
Vyhlaska predepisuje, co na kole byt musi, ale na rozdil od aut jsem nikde nenasel zminku, ze bys nesmel mit na kole (natoz na sobe) svetla navic.
To je dobrý. Podle Tebe tedy můžu mít v ruce něco takového:
http://www.kronium.cz/hid-svitilny...
a svítit do očí protijedoucím vozidlům? To asi ne, že.
Skutečnost je taková, že i čelovka je přední světlo a tudíž musí být upevněna na kole tak, aby samovolně ani neúmyslným zásahem jezdce nemohla svítit dál než těch 20m.
Jak uz zaznelo nize, nemuzes, protoze by ti to znesnadnovalo rizeni a ohrozovalo ostatni ucastniky provozu. To bezna celovka nedela.
Mimochodem, svitit do oci protijedoucim vozidlum, je moc hezky obrat. ;)
Je potreba rozlisovat skutecnost a rozumne chovani od pravni teorie. Pokud tvrdis, ze celovka je zakazana, tak to zkus podlozit konkretnim paragrafem. Podle me celovka treba vubec neni prednim svetlem.
V zakone 361/2000 par 58 je napsano, ze cyklista je povinen za snizene viditelnosti mit rozsvicen svetlomet.... a tady jeste neni nic o umisteni. Z toho rozhodne nevyplyva, ze bys nesmel mit svetlo rozsviceno, v dobe kdy snizena viditelnost neni, ani ze bys toho nesmel mit rozsviceno vic nez jedno svetlo.
Ve vyhlasce 341, pril 13, v ost 2 mas formulaci "Jizdni kola pro jizdu za snizene viditelnosti musi byt vybavena...", tudis vsechno (napriklad 20m) se tyka vybavy kola nikoliv ridice. Za vybavu kola by tezko slo povazovat neco, co se jen vyskytuje v jeho blizkosti. Na celovku se muzeme divat treba jako na naklad... ;)
Modry majacek by neprosel, protoze zvlastni vystrazny svetlo a zvuky se nesmi pouzivat ani napodobovat v provozu na pozemni komunikaci, tudis umisteni zrejme nehraje roli.
Přední světlo se tedy podle mne pozná podle toho, že to svítí a že to svítí dopředu. Ať je to čelovka, mnou odkazovaná baterka nebo normální světlo na kolo.
Přesně jak píšeš, přednostní je rozumné chování. Možná by se ti podařilo nějakou právnickou argumentací dosáhnout rozhodnutí, že čelovka není přední světlo ve smyslu vyhlášky 341 nebo kolik.
Ale je bezohledné ji vozit na kole, protože pokud má jen trochu použitelný výkon, tak nekontrolovaně oslňuje.
O tom co je už bezohledné a co by se tudíž nemělo provozovat by se dalo docela dlouho diskutovat...
A také o příčinách a důsledcích. Myslím, že je jen velmi málo lidí, kteří na kole potřebují svítit ve dne ;) V Praze vozím VELMI výkonné světlo (ačkoliv by mi teoreticky mohla postačovat blikačka). Mimo město ho nepoužívám.
Jistě, MUSÍŠ mít jedno přední světlo podle vyhlášky. Není ZAKÁZÁNO mít další přední světlo ;)
Takze kdyz vyjdu z domu a udelam huiiii-huiii, riskuji perzekuci za napodobovani sanitky? 8-)
Netusim, zda existuje predpis nebo metodika, kde by resili napodobovani znameni vozidla s pravem prednostni jizdy... pokud by nestacil zdravy rozum, asi by rozhodl soud. :)
Perzekuci riskujes po cely zivot. I kdybys dodrzel vsechny existujici predpisy (ani precist je za zivot nestihnes), stejne muzes narazit na nekoho s jinym nazorem, ktery bude mit prostredky k jeho prosazeni...
jedna věc je zákonná úprava druhou věcí jsou rady "jak přežít".
koukal jsem do vyhlášky a dočetl se:
2. Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:
a) světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,
Kde je ovšem uvedený zákaz používání přídavných světel jsem nenašel.
HID světlo v ruce samozřejmě mít nesmíš, § 58 Ti to zakazuje.
Probíraná vyhláška má jen 44 paragrafů…
Který §58 máš na mysli?
Pravdepodobne zakon 361/2000, druhy paragraf z kapitoly Jizda na jizdnim kole.
těsně vedle. Paragraf jsem uváděl (58), jedná se o bod 4.
Asi jsem pomalejší, co přesně z toho bodu 4 ruční baterka nesplňuje?
A kdybych si ji přilepil izolepou na předloktí nebo na brašnu nebo třeba na helmu, a tvrdil, že je to náklad, bylo by vše v nejlepším pořádku?
Asi ne, že. Asi stejně jako s tou čelovkou.
Nějak si nedokážu představit, že bys DRŽEL V RUCE 2,5kg svítilnu a současně by se nejednalo o předmět "který by znesnadňoval řízení jízdního kola".
Také by se dalo diskutovat o tom zda řízení jednou rukou je nebo není "jízda bez držení se řidítek"
Akorát že dneska je platný spíše 465/2006 ;-)
Číslo 361/2000 žije;-) Viz např. zde:
http://portal.gov.cz/wps/WPS_PA_2001/jsp...
Pořád je to zákon č. č. 361/2000 Sb. o silničním provozu, který je platný a účinný ve znění všech změn a doplnění. Pod č. 465/2006 Sb. vydal 11.10.2006 předseda vlády úplné znění zákona č. 361/2000 Sb., který v sobě zahrnuje veškeré změny a doplnění k 11.10.2006. Po tom to datu došlo k řadě dalších změn a doplnění a proto již zákon pod. č. 465/2006 již není platný ve znění, ve kterém byl vydaný.
Já jsem se jednou potkal s nějakým postarším pánem s historickým bicyklem, měl u zadního kola takového špačka, kvůli nasedání. Říkal, že existuje nějaká soutěž v eleganci nasedání. Jestli si to dobře pamatuji, spočívá to v tom, že si dám jednu nohu na špačka, odrazím se a elegantně nastoupím.
Samozřejmě, elengantní styl "holubička". Už jen vzácně je tenhle styl vidět v běžném provozu.
Já ho předvádím při zastavování, ale jen když je hojný publikum.
Já jen občas hlavně při, ale musí být splněná základní podmínka, široko daleko nikdo nesmý být :-)
Tak pro úplné začátečníky je to snad užitečné, ale pro většinu lidí kteří jezdí častěji to je - aspoň doufám - samozřejmost. Možná až příliš ukecané. Například pravidla pro pohyb po silnici bych shrnul do věty "Chovej se tak, jako by po tobě všichni šli".
Mám jeden skromný dotaz: Proč to není mezi články? :o))
Omlouvám se, pokud jsem porušil nějaká pravidla. Sám jsem si myslel, že by toto téma mělo být uvedeno jako článek, v záhlaví webu jsem však pod lištou "Článek" našel jen odkazy na články již existující. Takže jsem to v obavě z prodlení (dal jsem tomu konečnou podobu právě prvního jarního dne), umístil jako nové téma. Zřejmě příspěvek typu "Článek" má jiný režim nakládání. Pokud to lze napravit, nebráním se tomu. A děkuji za prostor, za to, že můžeme spolu diskutovat.
Velmi dobré, byť poněkud odstrašující :-)
K některým zásadám bych měl drobné výhrady z pohledu jízdy v provozu (klispny mohou být ve městě při častém stání spíš nevýhoda, vhodný okamžik pro řazení do levého pruhu před křižovatkou může být někdy až v místě, kde je plná čára, protože jinak by člověk jel příliš dlouho v levém pruhu).
Možná bych k tomu dodal následující:
39. Na ulici ve městě nejezdi těsně při kraji, kde hrozí čurbes, střepy, kanály a otevírající se dveře - současně získáš možnost udělat si větší boční odstup, když by Tě předjížděli moc těsně.
40. Jeď tak, aby tě v provozu bylo vidět a chovej se tak, aby ostatní dokázali odhadnout, co v nejbližší chvíli uděláš. Čím víc Tě řidiči budou chápat, tím spíš Tě budou respektovat
41. V situaci, kdy řidiči nemají jinou možnost než Tě předjíždět příliš těsně, se buďto stáhni co nejvíc ke kraji a modli se, nebo zaber pruh, (jeď tak daleko od kraje, aby řidiči při předjíždění museli do sousedního pruhu) - získáš tím bezpečnější odstup při předjíždění. To ovšem nelze realizovat tam, kde auta jedou výrazně rychleji než Ty, nebo kde jsou velmi široké jízdní pruhy - tam je bezpečnější jet opatrněji u kraje.
42. Malé kruhové objezdy se jezdí nejbezpečněji středem pruhu - zamezí se tím "zavření" autem, které Tě předjede a vzápětí odbočí vpravo.
43: Přední blikačka je v městském provozu důležitější než zadní (kterou do jisté míry většinou sekunduje odrazka).
44: V městském provozu v noci a za nepříznivých světelných podmínek (déšť, sněžení) je vesta důležitější než přilba.
45: Reflexní páska na nohavici ještě nikoho nezabila.
Ono se řekne reflexní pásky ale teď řeším kam si je dát na lehokole, aby mne bylo vidět taky zezadu. Sice mám vzadu blikačku a na rámu nalepené nějaké reflexní samolepky ale pořád mi to připadá málo.
Pro inspiraci - reflexky 3M (s sestiuhelnikovym vzorem): vepredu bila na presmykacove trubce, cervena na zadnim blatniku a nosici, bile prouzky na brasne, trubicky ve vypletu, zepredu bile a vzadu cervene na spodnim rizeni. K tomu par kusu oranzove na bocich ramu. ta je z nejakeho truckshopu, 3M v oranzove nebyla. No a jeste jsem zbytky oranzove omotal tycku praporku, ale ten spis nevozim nez vozim...
Ja u lehokola lepil bilou zepredu na osu klik (nejvetsi dostupna plocha), kousek nalepky je i na trubce s presmykacem a pak tam mam jeste bile odrazko. Kazdopadne zepredu spoleham hlavne na svetlo.
Male kousky zlute (fluorescentni a retroreflexni zluta, podle me lepsi nez predepsana autozlut) mam na klikach a po obvodu krytu prevodniku. Dobre misto jsou pedaly, kde klasicky umistena odrazka neplni funkci, ale nalepky na pedalu (z opacne strany nez se slape) by v noci meli upoutat pozornost protijedoucich aut.
Vsechny nalepky jsem se snazil dat tak, abych na ne primo nevidel, aby pri pouziti celovky neoslnovaly. Sice ji uz vozim jen jako zalozni svetlo, ale kdysi byla nejakou dobu primarnim.
Vzadu mam krome velkeho cerveneho odrazka nalepky na konci blatniku, v hornich rozich sedadla a na trubce spodniho rizeni (hned vedle gumovych rukojeti). Mam polepene relativne male plochy, nechtel jsem z toho zase delat cirkus.
Z boku mam jen prouzky na konci vidlice, plaste maji reflexni prouzek, ale pres spinu to uz moc videt neni. Jezdim hlavne mimo mesto, takze viditelnost z boku nepovazuju za prilis zasadni, hrozbu cekam hlavne od predjizdejicich aut.
Po precteni toho vseho nezbyva snad jedina moznost jak na kole vubec jezdit muzu.
Kdyz si rozbiju hubu (a preziju to) tak vim jak priste ne, zatim vychazim z tohoto elementarniho pravidla a +- to vychazi, i v jinych oblastech :o)
bod 15)pisatel nebo opisovatel zásad asi nezažil na vlastní kůži - kotník. Soustředit se na psa sice můžeš, ale nestačíš vůbec nic, kousne tě do kotníku, něž se stačíš vyháknout z nášlapů. Mám zkušenost z posledního srazu v Českém lese.
Opisovatel zásad - tos mi polichotila:-) .
Kdepak, všechno zažité na vlastní kůži, s následnými rekonvalescemi až jeden a půl roku. Původně jsem si to před pár lety sepisoval pro sebe, abych příště neopakoval stejnou chybu. Jak se maléry hromadily, tak jsem to postupně doplňoval. Totiž jsem znovu začínal na kole po pauze pár desítek let, když mi byl tehdy ukraden krásný favorit F12. Teď jsem si řekl, že tyto mé zkušenosti by mohly ušetřit aspoň bolest někomu začínajícímu na kole, tak jsem to doplnil o pár praktických věcí, a dal to sem na web.
S těmi psy jsi se ale strefila! Zatím se mi povedlo všem ujet, takže rady jsem porůznu opsal :-) .
"...S těmi psy jsi se ale strefila! Zatím se mi povedlo všem ujet, ..."
Tzn. ze te zadny doposud nechtel kousnout. Oni lidi casto prehaneji, jak vidi psa uz je to hned straslivy krvelacny pitbul a touzi je zmasakrovat hned co je uvidi. Ver mi ze i malemu psu na kole neujedes, pokud to bude myslet vazne.
Ještě bych do toho i nějak vměstnal i další poučku - pokud míjíš rodiče s opodál pobíhajícím, nebo i pouze jdoucím malým dítětem, tak zásadně neprojížděj prostorem mezi nimi, ale objeď je všechny co největším obloukem ;-) Nebo v těchto místech jeď co nejpomaleji abys mohl kdykoli okamžitě zastavit. Dítě si při tvém průjezdu skoro vždy vzpomene co nejkratší cestou přiběhnout zpět k mamině/taťkovi a je zaděláno na problém...
No, já si tedy dlouho nebyl jist, jestli to celé není nějaká cimrmanovština. Chrániče ze starých podkolenek, když jedeš ze schodů, nezastavuj atp. - to mě teda fakt položilo a upřímně jsem se zasmál.
Ale vážně - všechno to platí, o tom žádná. Jen myslím, že zkušený to ví a na začátečníka je toho moc. Poučení, které se nevejde do deseti stručných bodů, je na nic, jak věděl už starej Mojžíš... ;-)
S tou stručností máš jistě pravdu. Ale dnes, oproti biblickým dobám, si to může zájemce vytisknout na domácí tiskárně, nebo stáhnout do paměti a využit copy-centra, případně opsat ručně. Já sám si to občas - během těch asi tří let, co byl výčet rizik naplněn - pročítám a fixuji.
Mínil jsem to jako příruční návod ke studiu.
Některé rady jsou ok, dle některých bych musel chodit v terénu ve sjezdech pěšky vedle kola, protože bez porušení více bodů by tam nešlo jet vůbec. A přitom tedy běžně nepadám. Měl jsem jeden ošklivý pád před 5 lety (moje chyba + navíc blbá shoda okolností). Od té doby pouze pár pádů v téměř nulové rychlosti (tzn. do 10km/h) na ledu/sněhu/bahnu nebo v technickém výjezdu (spíš obtížnější vystoupení z kola než pád).
8) To sesedání znamená jediné. Kolo zcela nevhodné pro jízdu v terénu s příliš vysoko položenou horní rámovou trubkou. Pokud může horní rámová trubka poranit rozkrok, tak je to kolo špatné úplně (koupená nesmyslně vysoká koza) pro daného jezdce.
Při sesedání v prudkém výjezdu nebo sjezdu s obtížnějším terénem bych tedy kolo nikam moc nenaklápěl (tím akorát často zvětšíš rozdíl výšek místa kde je kolo a kam došlápneš), to zavání opravdu ošklivou držkou.
Tady pomůže vhodné kolo a případně dát dolu sedlo (ve sjezdu).
10) Je to většinou sice lepší, ale často není problém ani na druhou stranu. A když řeším nějakou technicky problematickou situaci, tak si většinou vybírat moc nemůžu. Ale je dobře dávat pozor, letět z většího svahu je hodně nebezpečné.
12) To záleží na kole. Na fullu třeba platí zcela opačné pravidlo. Pokud se dostaneš do náročnější situace na hranici pádu, tak jdi za sedlo a hlavně pusť brzdy a doufej, že to kolo vyřeší. Brzda je v mnoha situacích největší nepřítel a velmi napomůže pádu.
21) Obrubník se dá skočit (jak nahoru, tak dolu) i téměř v rovnoběžném směru. Jen se to musí umět. Nemám s tím problém.
22) To je někdy dobré. Ale je třeba si dobře prohlédnout kam případně doskočíš, aby skok nezpůsobil rovnou pád místo vyřešení situace.
24) Na tohle pomáhá přesně opačný postup. Jezdit dále od kraje vozovky. Pak máš při krizovkou více místa k uhýbání a nemusí skákat do příkopu.
28) Vidíš a já si požitek jízdy z větší rychlosti užuji právě naopak v pořádném terénu. Stačí aby úsek byl přehledný.
A prudké zmáčknutí brzdy bez toho, aniž by se šlo za sedlo a následný pád je pouze v případě, že kolo má na to debilní geometrii nebo jezdec neumí brzdit.
29) Duše jsou přežitek, co je to defekt? :-)
31) Já bych dnes už napsal, buď nášlapy nebo zatím nic. Přechod na nášlapy po špatném návyku z klipsen je pak mnohem obtížnější. Noha nutně sklouznout nemusí ani bez klipsen. Jednak je to o jezdci a pak mohou pomoct třeba platformy (a pro rekreační netechnické ježdění třeba zvolit nějaké bez pořádných pinů, větší plocha pedálu je super i pro rekreační netechnické ježdění).
V provozu dodržuju dvě pravidla. Co je větší než já, na to si dej pozor a dej tomu případně přednost i když ho dle pravidel přednost v dané situaci mám já.
Buď ohleduplný k slabším účastníkům provozu (třeba chodcům).
31) prechod z klipsen na SPD mi nedelal vetsi problemy. A kdyz jsem nedavno mel moznost porovnat svoje stare horske s klipsnami a cca stejnou geometrii s platformami, opet bych dal prednost klipsnam. Jezdil jsem je tedy dost volne, ale malinko si pritahnout v krizi jeste slo.
Pisatel se pokouší obsáhnout velkou skupinu turistů.
Třeba klipsny + tenisky jsou do města, na nenáročné výlety i na expedice, kde se bude hodně chodit, dobrá a levná kombinace. Není tak složité naučit se z nich bezpečně vystupovat.
Ještě za Vratislava bych doplnil
46. Pravidla jsou od toho, aby se porušovala;-)
http://www.stream.cz/video/490367-hromadna...
Mno opravdu nic ve zlem, ale nejni to nahodou vytazek z toho manualu pro policajty, kde se pise "nestourejte do vosiho hnizda" atd. ??? :-D
Bezpecnost je ale samozrejme vazna vec a sam jsem se ted na novych skike "kochal rychlosti", tim se plne nesoustredil a na vymolu se (moje) teziste dostalo tak daleko za levou brusli, ze uz jsem jej nedokazal vratit a nez jsem se vzpamatoval, uz jsem se divil, jaky to mam na obou kolenou "pekny silnicni lisej".
Mno uz jsem nevydrzel cekat, az budou pristi den v Lidlu ty chranice, ale ted uz radeji jezdim jen s nimi a bylo to "poucne", i kdyz jsem zatim spadl jen jednou, ale asi ne naposled, protoze ta stabilita je precejen mnohem horsi, nez na kole ;-) ...
Nevím, jestli jsem to někde v tom věžáku nepřehlídnul, ale přidal bych (z bohatých šoférských zkušeností) ještě toto :
X) Když někomu uděláš na silnici nechtěně prasárnu a nechce se ti postiženému omlouvat, alespoň mu nenadávej.