Dobrý den, pokud třeba firma Schwalbe vyrábí plášť Big Apple v rozměru 28x2,35 (60-622) a prezentuje jej jako pasivní odpružení, tedy ideální třeba pro kola s přední pevnou vidlicí, je otázkou je-li vůbec na trhu kolo, do jehož rámu se plášť těchto parametrů vejde. ( nemám na mysli MTB 29 ). Pokud o takovém kole víte dejte prosím vědět. Děkuji Milan
2,35 je docela normální MTB plášť a drobný odpružení může zvládat na běžný devětadvacítce vzadu. Nehledal bych záhady :-)
Dík za odpověď, nehledám záhady v odpružení jen ve velikosti. 2,35 je normální u MTB, ale nejedná se mi o 26x2,35, ale 28x2,35 a jak jsem psal o MTB 29 také nejde. Spíš fitness, city nebo cross kolo - tedy 28.
Nenech se zmást "rozměrem" 28 nebo 29. pro oba platí 60-622 (viz katalog)
http://www.schwalbe.cz/katalog/schwalbe-2011/
z hlavy nevím ale jsem si skoro jistej, že jsem to viděl v nějakém testu cykloturistiky u městskýho kola osedlaného panem Štěpánkem loni nebo předloni...
Možná specialized ?
Schválně jsem trochu pátral (opravdu jen malinko), ale to, co znám, a co se tomu blíží v městském stylu (Superior Flight City a Citybikes Traffic) má ty Apply 26".
Díky za snahu, ano máte pravdu ještě přidám kola Cannondale Bad Boy a Focus Planet, ale vše je o 26 palcích. Třeba Focus Planet má verzi kol 26 i 28, 26 verze je balónová, ale u 28 palců cuknou šířkou na 40-622. Je to náhoda nebo jim tam ta 28x2,35 nevleze do rámu ?
Popravdě se mi tím nechtělo listovat a tak dík za informaci.
Jinak já je mám na svém superioru team :D ovšem to 29ka.... a můžu říci, že vzadu se mě bahno tak nějak samo čistí :D, mezera je tam při nahuštění natvrdo tak 1 cm ...
Nechápu proč to "nemám na mysli MTB 29", když přesně pro takové kolo jsou ty pláště určené.
Právě jsem dostavěl 29tkového celopevňáka (Scale 29 elite + OnOne carbonová pevná vidlice) a 2,35tky by se tam v pohodě vešly. Já tam tedy mám nahozené jen 50mm Supreme.
Na jiné kolo než 29tkový bike je to stejně zcela nesmysl. Totiž i kdyby se náhodou na nějaký cross ty pláště vešly, tak ty pláště jsou nejen extra široké, ale také extra vysoké.
A cross je konstruován na pláště o hodně nižší, takže výsledkem bude naprosto nechutně vysoko položený střed.
Na tom mojem celopevňáku by to bylo se středem ok. Tam je zase případně opačný problém, nelze tam použít příliš úzké pláště, protože by šel střed nechutně nízko.
Takový limit bych viděl 40mm pláště, už i s nimi to s tou pevnou vidlicí vychází se středem hodně nízko.
Já užší pláště nechtěl a cíleně jsem to tak stavěl na pláště 50mm+.
Big Apply ve 28x2.35 jsou ale už stejně nechutně těžké.
Toho vyššího sttředu bych se zas tak nebál. O 2cm širší gumy se víc zmáčknou vahou jezdce, takže střed je tak o 1cm výš.
Podobnou změnu zažiješ tím, že dáš jinou vidli. Když dáš 170mm kliky místo 175, nebo třeba zkusíš dát sedlo dopředu a tím nahoru (posouváš prakticky kolmo k sedlovce), nebo postavenější představec, taky zvedneš těžiště řádově o cenťák.
Celopevňák cross a pořádný gumy mi přijdou jako smysluplná kombinace na městskou dlažbu.
Všechny ty příklady změny těžiště nejsou ale srovnatelné. Tam to děláš z nějakého důvodu (vyhovující posed, správné nastavení sedla, vhozdná délka klik k délce nohou atd.) a nic jiného nezbývá.
V případě těch plášťů je jiná lepší varianta, kde ten střed bude tam kde je to ideální.
Dávat o moc jinou vidlici než je vhodné na daný rám je také stejně špatné a nemá tam co dělat.
U vidlice je ta změna ale ještě menší. 2cm zdvihu vidlice neudělá ani celý jeden centimetr změny výšky středu (jednak sag rozdíl zmenší a pak je střed blíže k zadní ose otáčení než v polovině od předního kola).
A u crossů už ten střed i pro pláště, které se často dávají, tedy tak 35mm nebývá zrovna nejníže.
A i po započtení zmáčknutí gum si myslím, že to bude výrazně více než 2cm rozdíl.
Objemnější gumy se foukají maximálně na stejný procentuální průhyb (a nebo na menší).
Pláště mívají podobnou výšku jako šířku, tak pro zjednodušení vezmu totožnou.
A doporučený tlak pro už dost komfortní jízdu je na 15% zmáčknutí pneu.
Pro 35mm pneu tedy bude výška 30mm. Pro 60mm pneu bude 51mm. A jsme na 2cm rozdílu. To je už na výšce středu velký rozdíl.
A zvlášť pokud ten celopevňák je stavěný převážně na asfalt (což tak bývá často), tak je možné střed dát opravdu hodně nízko, klidně skoro jako u silničky (nepatrně výše být musí kvůli tomu většímu stlačení pneu, oproti silničce už bude větší rozdíl stlačení).
Celopevňák a pořádný gumy jsou určitě jedna ze zajímavých kombinací. Já bych na to rozhodně bral 29tku bikový rám.
Ono stejně do 99% crossových rámů tak široké pláště nepůjdou.
I ten Wakan, který pobere na cross hodně široké pláště, tak 2,35tky nepobere.
A schválně jsem srovnal první cross, co mi přišel pod ruku. A to Author Airline. A mám na 29tkovém celopevňáku střed níže o 3,5cm.
Teď beru hodnotu BB, tedy výšku středu oproti spojnici os nábojů.
Na asfalt si myslím, že mám střed teď optimálně vysoko a to s 50mm Supreme. Na tom Authoru Airline (kdyby se tam ty pláště vešly, což se nevejdou) by tedy střed byl o cca 4cm výše s těmi 2,35 plášti. A to je už totálně debilní.
Střed ve výšce 65 cm nebo 67 cm, není to už jedno? Mě to jako takový rozdíl nepřijde :-)))))
Každý centimetry na výšce těžiště je znát na ovladatelnosti kola. A to teď nemyslím terén (tam je to znát ještě více), ale třeba i zatáčky na asfaltu, ostřejší brždění, zvedání předního kola (zažil jsem už několik i asfaltových výjezdů, kde kolo s horší geometrií mělo problém se zvedáním předního kola; potřeba třeba se posunout na sedle kvůli tomu o kousek dopředu přijde na takovém kole ve výjezdu poměrně brzo a pak se jede ten výjezd mnohem hůře).
A pak to také zlepšuje aerodynamiku. To sice pro turistu nemusí být až tak stěžejní, ale podstatné na tom je, že ji to zlepšuje zdarma. Tím myslím, že to není na úkor třeba pohodlí (jako u chrtího posedu nebo úzkých plášťů).
Pokud někdo jezdí sjezdy krokem (tedy zatáčky pomalinku), je mu jedno, že kolo je nestabilní koza, prudké výjezdy nejezdí a průměry jsou mu zcela ukradené (i když by mohl být při stejném pohodlí a vydané energii rychlejší a tedy dojet třeba dál), tak pak je ta výška středu opravdu jedno.
Kolik mas na te 29 BB drop? Nebo to je tech 35 mm?
Ja mam 55 mm.
Vychází mi něco přes 70mm (přesně se to blbě měří) s tou pevnou OnOne vidlicí.
V originále ten rám má pro 100mm odpruženou 60mm. Odpružená 100mm 29tková má cca 505mm, ta pevná má 470mm.
35mm kratší vidlice udělá cca 1,5cm dolu na středu.
Jen na asflat by se v extrému dalo jít ještě o chlup níže. Silničky mívají kolem 65-72mm BB drop a přitom výrazně nižší pláště.
Na silničce je to ale už extra nízko při těch 70mm+ a je pak třeba už dávat pozor i na šlapání v zatáčkách při náklonu. Mně to přesně vychází tak, že tohle nemusím už řešit (takový náklon, co to akorát umožní, tak se šlapáním už opravdu nedávám).
Do terénu je to tedy už na hraně a skoro moc nízko. Tentokrát ale terény na celopevňáku moc neplánuju (na to mám dva fully) a kdyby náhodou trošku ano, tak bych dal stejně ještě výrazně objemnější pláště.