Zdravím,prosím o radu ohledně zkrácení nového řětězu.Na kole sem míval původně přehazku s dlouhým raménkem (9speed),ale přešel jsem na střední (opět 9speed :)(-jestli je to blbost či nikoli bych tu nerad řešil) a teď uvažuju nad tím jestli je možné si jakkoli zkrátit onen řetěz dle potřeb.Pokud dám řetez na původní hodnoty kola,tak je logicky řetěz prověšený na nejmenší dva pastorky vzadu + nejmenší vpředu.Můžu celkovej počet článků ale krátit až o hodnotu únosnosti napnutí raménka přehazky (velké pastorky + velké převodníky) nebo v tom je ještě jinej háček? :)
A kdyby byl někdo tak hodnej,může mi napsat rozdíl mezi 8s a 9s řetězem?
Díky.
K určení správné délky řetězu existuje několik pravidel, ale ani jedno si přesně nevybavuju. Devítkovej řetěz je o pár desítek užší než osmičkovej, protože devítková i osmičková kazeta jsou stejně široký. Nasazujou se na stejnej ořech.
No aspoň půlka dotazů zodpovězená :) Děkuji moc.
Možná druhá půlka: http://www.bajk.cz/data/clanek.asp?id_clanek=29
A ta třetí je snad že se řetěz dá na největší pastorek i tác (ale už ne skrz přehazovačku !) a k výsledné délce se připočtou ještě dva články ;-)
Viz http://ambike.com/view.php?cisloclanku=2004111712
Jenomže zde se ti neprojeví délka ramínka.
To je také zcela správně. Délka řetězu není závislá na délce ramínka, ale pouze právě na největším pastorku a převodníku.
vím, že se tak určuje vhodná délka řetězu, ale stejně mi přijde divné, že se do toho délka ramínka nijak nepromítne
Dříve než budeš zkracovat řetěz ( o jeden dvoučlánek, zkus zašroubovat stavěcí šroub na měniči, měl by se řetěz natáhnout a mohlo by to být v pohodě.
Stavěcí šroub neslouží k natahování řetězu, ale k nastavení správné vzdálenosti horní kladky přehazky od pastorků.
To se nastaví na 5-6mm při převodu malá/malá (+ kontrola na ostatních převodech, jestli se to nedostane na nějakém převodu blíže, což se obvykle nestává).
Nepřímý vliv na napnutí řetězu to sice má, ale tím nastavením vzdálenosti horní kladky je to dané a žádné další napínání řetězu tím není možné.
Základem je, že když dáš velkou převodník a nejmenší pastorek, tak by mělo ramínko přehazky být kolmo k zemi.
Když dáš velká, velká, tak musí být řetěz dostatečně dlouhý, aby ti neutrhnul přehazku.
Když dáš malá, malá, tak musí být dostatečně krátký, aby ti řetěz nedrhnul o horní rolničku.
to teda nevím, kdo řadí "malý-malý" nebo "velký-velký". stejnej poměr dosáhneš bez problémů s křížením řetězu použitím středního talíře nebo jiným přehozením u dvojtalíře.se stanovením délky řetězu je to jinak jen u megarange- u normální přehazky je velký talíř +největší pastorek+ dva články v pohodě.
To, že se tak neřadí neznamená, že se to stát nemůže. U malej, malej je to v podstatě jedno, ale když se ti to stane u velkej, velkej, tak utrhneš přehazku. Potom mi bude k prdu, že jsem si to neskusil doma. Raději si to doma testnu, abych měl stoprocentní jistotu, že i v případě blbého zařazení o přehazku nepřijdu. A co teprve na fullu, kde se ti vzdálenost mění.
Jak už bylo uvedeno, tak omylem se to stát může vyjímečně komukoliv. A pak něco na velká/velká urveš.
Nemusí to být nutně přehazka, ta snese plné napnutí řetězu. Nejdřív to vezme řetěz. A při tom to může vzít i následně přehazku a i další věci (u fullu hrozí i poškození čepů a další při hodně silovém záběru).
Dále převod velká/velká není vůbec tak moc velké zlo, jak se obecně nesprávně traduje. Větší křížení řetězu sice mírně vadí, ale není to nic hrozného.
Zato se při použití stejného převodového poměru a více zubů na pastorku a převodníku méně opotřobovává a to samé zuby.
Tedy třeba 44/32 převod je šetrnější než převod 32/23.
Stejně nejvíce ale udělají podmínky v jakých je řetěz ježděný, váha jezdce a jeho výkonnost.
Takže bych se výdrží dle použitých převodů a křížení vůbec nezabýval.
Převod malá/malá je zcela nesmyslný, tam souhlas. Tam nejen že se to hodně kříží, ale ještě je to nejhorším varianta, tedy převod s nejméně použitými zuby.
A jinak to není nikdy. Jediné správné pravidlo je dle velká/velká + 2články (případně kdo ví co a proč dělá tak bez těch dvou článků). Výrobci řetězů to mají v návodech také jasně.
Je to tak. Střed je de facto jednoramenná páka. Při stejné síle na pedál působí zuby na řetěz menší silou u většího převodníku.
Krom toho se na větším převodníku zátěž rozloží na více zubů, resp. na stejné dráze jízdy provede každý zub převodníku méně pracovních cyklů.
Španěl rulezz! ;-)
To první pravidlo v mnoha případech vůbec neplatí a vůbec bych se jím neřídil.
Nejdůležitější a v podstatě jediné pravidlo je to druhé. To se musí zajistit vždy.
To třetí už záleží na použitém ramínku a platit nemusí.
Já jsem tohle řešil poměrně nedávno. Když mě přišlo leho, kde je řetěz opravdu dlouhý. Hlavně mě šlo o to, že leho by dovolilo kvůli vedení řetězu řadit i zrůdnosti 3/1...Přečetl jsem toho hodně, ale všude psali totéž. Možností je více, ale každá vždy vyvolala menší flamewar. Takže jsem to nakonec udělal podle knížky asi 20 let staré, přeložené z AJ.
A už to tady taky bylo- velký tác, malý pastorek- kladky nad sebou kolmo k zemi.
A nemám problém, že by to bylo volný, případně někde dřelo. Navíc to ani moc nenamáhá pružinu, protože 1/1 je ještě dost místa.
Nějak nevím, čemu by na lehu mělo vadit zrůdné řazení, jak píšeš. Ať zařadíš cokoli, délka řetězu je dostatečná, aby nedocházelo k jeho křížení, které je na klasice.
Ano to je pravda. Proto jsem psal, že to kolo dovolí. Ale i přesto to spodní pevné vedení řetězu dá sakra znát, že se to i na té délce kříží. Ono to vydává -aspoň pro mě- pazvuk, který nechci poslouchat.
A všichni víme, co udělá na klasice převod 3/1- velký tác, malý pastorek. I proto jsem zavrh více dole zmińovaný návod "od výrobců" řetězů.
jen tak naokraj, vše podstatný k tvýmu dotaz tu bylo řečený.
Až budeš nejtovačkou roznejtovávat ten řetěz, tak bacha ať dto nepřeženeš a nevytáhneš ten dřík uplně, měl by ti na jedné straně řetězu zůstat. Když se ti to povede vyndat uplně, tak to jde zpátka pěkně zkurveně. Ne že by to nešlo, už s emi to párkrát povedlo, ale sem u toho tedy dost sprostej.
Jo a když to zanejtováváš zpátky a nejde to v podstatě docela lehce, tak to máš pravděpodobně trošičku křivě a ne uplně ve středu a když zarveš, tak se ohne ten dřík v nejtovačce a ne že zalezze ten dřík řetězu :-(
Jde to tedy nějak narovnat ve svěráku a dodělat, ale nejtovačka je pak spíš na vyhození. Já už mám postupně třetí.
To jenom tak na okraj, kdyby trpělivost, stejně jako mě nebyla, tvou silnou stránkou ;-)
Jo dík.Jasně,ale snad mě to nepotká.Vzal sem sram PC971,takže to lupnu k sobě rychlospojkou,co k tomu dodávaj.Při dalším zkracování vyzkouším velká-velká nanečisto a pak to teprv roznýtuju a spojím.
Nebo si kup dalsi spojku.
http://www.kupkolo.cz/produkty/Retezy_40/9_217...
Nebo za par supu 5 nytu i se zavadecem. Tim se elegantne vyhnes problemum se cpanim nytu zpet.
http://www.kupkolo.cz/produkty/Retezy_40/9_217...
Od toho je k řetězu přiložený nýtovací článek. Tedy naopak vytlačit zcela a pak použít dodaný nýtovací článek.
Zpětné nýtovaní normálního článku výrobci vyloženě nedoporučují. Ono se to většinou sice povede, ale zvlášť pokud v tom není moc zběhlí, tak to není vhodné.
A případně se dají nýtovací články dokoupit samostatně.
Nebo použít rychlospojku.
když to dělám doma a v klidu, tak je to ještě v pohodě.
Jinak já mám na kole 2,5 řetezu a zatím to snejtování bylo vždycky v pohodě a drželo.
Sere mě to, když to dělám někde venku, když přervu v nějakým výjezdu řetěz.
A nemáš šajn, jestli ho přerveš v novém místě, nebo v tom Tebou nýtovaném?
nýtky byly vždycky v pořádku. Ten boční plíšek se roztrhl. Vždycky v nějakém výjezdu. Zabral jsem... a rup.
Na lehu, když chceš, dáš krátkodobě mnohem větší sílu než na klasice. No a od tý doby ty levnější řetězy od shimana nekupuju :-)
Jinak když zanejtuješ, tak nepoznáš, kde to bylo nejtovaný. Vypadá a drží to uplně stejně.
Je pravda, že na lehu to vyjde blbě díky tomu, že to není na celé řetězy. S každým řetězem sice dostaneš zaváděcí nýtek, ale u toho půl řetězu už ten jeden nýtek bude chybět.
A poslední dobou je velké štěstí natrefit i u řetězů v krabičce, aby tam byly zaváděcí nýtky dva (dříve to bývalo docela časté).
Uz jsem sem na nejake solo nytky daval odkaz, ale osobne mi prijde chytrejsi spojka. I kdyz posledne jsem se nadrel s rozpojovanim. 8-)
Já třeba zásadně nýtuju. Spojky až tak rád nemám. Pákrárát jsem třeba rozpojenou spojku za jízdy už zažil a jednou to bylo tak rychlé ve sjezdu, že jsme pak docela dlouho nemohli najít ani ten řetěz :-)
Rychlospojky ale vozím sebou pro případ problému, přeci jen nevozím na vyjížďky pořádnou dílenskou nýtovačku, takže je pak spokjka pohodlnější.
Na svojem řetězu jsem ji ale nemusel použít ještě nikdy, na vyjížďce jsem zatím řešil jen cizí řetězy, svůj jsem ještě nikdy nepřerval.
Solo nýtky jsem kupoval, ale stojí šílené prachy. Tuším kolem 120 Kč za 5 kusů u Shimana.
Tak raději to vezmu od začátku.
Jediné správné pravidlo je použití délky řetězu dle velká/velká (a toto pravidlo také mají všichni výrobci v návodu k řetězu):
Tzn. dáš řetěz přes velkou pilu a největší pastorek (bez provléknutí přehazovačkou). A teď máš dvě možnosti:
- dle všech návodů výrobců máš přidat 2 články navíc, to je třeba k tomu, aby to dobře fungovalo na převodu velká/velká a při použití ramínka s dostatečným rozsahem pro použité převody je to tak nejlepší; u fullů je pak přidat ještě další články dle protažení řetězu při pružení (obvykle to vyjde na další 2 články navíc)
- druhá metoda je ty dva články navíc nepřidat; takhle dosáhneš nejkratšího možného řetězu, který při přehození na velká/velká nic nezničí
Použití kratšího řetězu je zcela nevhodné i pro zkušené jezdce, kteří nepoužívají vůbec převod velká/velká. Omylem se to vyjímečně stát může a při kratším řetězu se pak něco urve a může toho být více (řetěz i přehazovačka, u fullu může dojít i k poškození dalšímu).
Zkušené jezdce z toho pohedlu, že ví co řadí a proč. Ne proto, že neřadí velká/velká. Velká/velká v podstatě ničemu nevadí a větší křížení řetězu vadí méně než kompenzuje výhoda použití větších pastorků (což výrazně šetří opotřebení jak řetězu, tak pastorků a převodníků).
Osobně velká/velká nejezdím z jiných důvodů, je to hlučnější a pak není rezerva pro rychlé nečekané přehození na lehčí převod (na převodníkách to není tak rychlé).
A teď k ramínku, které nestačí rozsahem pro použité převody, tedy k tvojemu konkrétnímu případu a střednímu ramínku.
Záleží co k tomu přesně vozíš za převody a jak to přesně vyjde dle konkrétní délky zadní stavby (jak to při zkrácení řetězu vyjde zrovna akorát k sudému počtu článků, tím myslím vyjde např. 0,5 článku navíc oproti nejkratšímu možnému řetězu nebo třeba 1,5 článku).
Pro 22/32/44 + 11/32 kazetu při použití toho druhého pravidla (nejkratší možný řetěz bez dobré funkce převodu velká/velká) to někdy vyjde na celý rozsah a jdou i nejmenší pastorky na malou placku. Někdy ne.
Pro 11/34 to už nevyjde téměř nikdy.
Na malou placku se středním ramínkem tedy přijde o cca 0-4 převody, jak kdy.
Ramínko je tam prověšené.
Kdo pořizuje střední ramínko, tak s tím musí počítat a vědět že na tyhle převody jezdit nebude. Aspoň nehrozí žádná destrukce při přehození na takový převod s prověšeným ramínkem.
Tedy rozhodně nekrátit až do zmizení prověšení raménka, pokud by to mělo porušit pravidlo pro velká/velká.
Jinak já vozím už roky střední ramínko i s 11/34 kazetou. A nikdy mi to nevychází na celý rozsah. Většinou mi nevyjdou dva nebo tři nejmenší pastorky na nejmenší placku, což mi netrápí. Nejmenší placku jezdím jen do prostředního pastorku.
A taky záleží co je to konkrétně za přehazku. Střední ramínka různých přehazek jsou různě dlouhá. Třeba 9tkový Sram střední ramínko je 75mm. Shimano DynaSys Shadow je při středním ramínko asi o skoro 1cm delší.
On 22 tác je dost rasovina na řetěz, a používám ho jen když neutáhnu středníplacka/největšípastorek.
Tahat 22x11 nebo 22x13 je největší dosažitelné namáhání řetězu. Jestli má smysl něčemu se při řazení vyhýbat, tak právě těmto převodům.
Takže průvěs řetězu na těchto převodech je opravdu to nejmenší…
Mě učili, v začátcích mé cyklistiky, určovat délku řetězu velká/velké s provlečenou přehazkou a řetez měl procházet kolečky přehazky téměř bez zvlnění. Je pravda, že se jednalo o silničku, nadruhou stranu toto pravidlo používám dodnes a stále to funguje (nevím jak na horáku, ten jsem nikdy nejezdil, ale trojplacku používám taky) .
To je teď taková móda. Všechno se bude zkracovat a konec tomu není.
Zkracování je móda, jo? Mě furt chodí do mailu nějaké nabídky na prodloužení:-)))