Zevrubná zpráva o jedné příhodě s cyklistickým obsahem, rozborem a závěrečným poučením
V úterý 22.2. v podvečer mě porazilo auto (jel jsem po hlavní na kole a z boku do mě narazilo auto, vyjíždějící z brány podniku), naštěstí jelo velice pomalu, ale zcela mě přehlédlo. Skončil jsem na zemi se…
Předně jsem rád, že nehoda dopadla bez vážného zranění.
Ale nějak nechápu to s tou policií. Dáma ti způsobila škodu a byla zjevně ochotné se nějak vyrovnat (takhle jsem to pochopil). Udělala chybu, ale neujela, snažila se pomoci atd. Proč do toho tahat policii?
Proč jste se prostě nedohodli na tom, že ty si své klíční kosti vážíš na XYtisíc a hotovo. Ona by to zaplatila nebo předala své pojišťovně a nic by se neřešilo.
Obávám se, že takhle z toho má pachuť i ona. Děla něco navíc, aby pomohla a doplatila na to.
Dopadlo to přesně dle očekávání. Prostě že to ona POPŘE. Dáma tvrdí, že jí pod auto vletěl od sám. Či-li na to "ona by to zaplatila" bych vůbec nesázel. Chápu, že sejmutý člověk je v šoku, chce být co nejdříve doma, v klidu a teple. Na druhé straně - být řidič já, tak trvám na příjezdu policie a vyšetření zraněného v nemocnici. Protože se může stát i opačný případ - zraněný si nějaká ta zraněná "přidá", škodu navýší atp. Bohužel, v dnešní době prostě musí i slušný člověk počítat, že ten druhý může být, a dost často i je, hajzl. :-/
Neřekl bych že udělala něco navíc. Zachovala se jako každý normální slušný člověk. Možná že i z obavy, aby tu polici nezavolal - to ale nemůžeme vědět. To že potom lhala a snažila se z toho vykroutit je druhá věc. To je svinstvo. Jenže to už by se asi bez pokuty a možná bodů neobešlo. Já osobně nevím jak bych jí v šoku a bolesti říkal - dejte mi 2 litry a já nezavolám policajty. Na druhé straně, co se vlastně vyřešilo tím, že zavolal policajty druhý den? Potrestali ji? Bude mu platit léčení ze svého?
Taky nechci dělat někomu zbytečné problémy, ale beru si z toho poučení: když mě někdo srazí a já to přežiju, budu chtít aby policajti přijeli.
Ahoj
No pravni teorie je jasna - pri nehode byl zranen clovek, takze se policie volat musi.
V praxi je to samozrejme slozitejsi. Me od podobne chyby mozna uchranilo, ze pri srazce (podobny scenar) byla okolo spousta svedku, takze policii a sanitku zavolal nejaky svedek (nevolal jsem ja ani ridicka, ktera mi nedala prednost). Me si odvezla sanitka, hned jak mi policie dala dychnout, pak uz vysetrovali beze me.
Nasledna administrativa sice sebrala nejaky cas, ale s policii zadny problem nebyl (ja mel otres mozku a nepamatoval si ani jak auto vypadalo), vse dopadlo dobre, z povinneho ruceni mi zaplatili bolestne a nahradu mzdy po dobu neschopenky. S ridickou jsem se domluvil na podminenem zastaveni stihani, byla to holka s cerstvym ridicakem a nepral jsem ji nic zleho. Jakou pokutu dostala nevim, ale nedavno ji skoncila rocni zkusebni doba, po kterou nesmela nic provest.
Na jednu stranu je urcite lakave vyresit vec na miste, ale pribehu, kdy si to druha strana nasledne rozmyslela, jsem slysel uz pomerne dost (minimalne sepsat nejaky papir). Navic pokud se clovek pri nehode zrani, tak casto nedokaze objektivne zhodnotit, jak vazna situace je, natoz jaka skoda mu vznikla.
Takze pokud nejde o naprostou banalitu a clovek ma ciste svedomi, tak policii urcite zavolat.
Kdysi dávno mně srazil doprava odbočující vietnamec. Skřížil mi dráhu, myslím, že si mně vůbec nevšimnul. Ještě mně vlekl, řval jsem jak tur, nakonec zastavil až za křižovatkou. Vůbec nevím, za co jsem byl chycený, nebyl jsem schopný si to v tom šoku uvědomit. Když konečně zastavil, tak jsem furt hulákal. Nakonec jsem si zapamatoval značku, řekl mu, ať počká a šel zavolat poldy. Měl jsem akorát roztrženou větrovku, kolo bylo taky pojízdné /městská šunka/. Vůbec žádné zranění, ani škrábnutí. Děkuji Ti Pane Bože, i po těch letech. Přijeli poldi.Řekl jsem jim, že pokud se s chlápkem domluvím, tak bychom to mohli smáznout. Řekl jsem si tenkrát o 3 tisíce, vietnamec odjel a prachy obratem přivezl z blízké ubytovny. Poliši počkali, až dorazí a pak jsme se všichni rozloučili.
Takzvaný pravý hák mi řidiči udělali dosud dvakrát, jednou předjetí z kopce a dup na brzdy a odbočil doprava :) To sem naštestí dobrzdil že sem mu nevlítl do kufru. Druhá příhoda jedu si takhle po rovince 30-35tkou, šuplá zleva mě předjelo auto 40-45tkou, bez blinkru přišlápl na brzdu 8metrů přede mnou a než sem stačil vůbec na něco zareagovat tak jsem byl v urovni jejích zadních dveří a začalo přetlačování doprava. Ani nevím jakto že mě nesrazila, zařval jsem a než jsem se otřesený nějak vzpamatoval tak auto pryč, já živej ... asi si toho daný řidič/řidička snad ani nevšiml.
Hold cyklista je na silnici ten slabší a nese riziko i za ostatní co jim to v hlavě vyzkratuje nebo prostě spěchají až to není hezký.
Je to přesně o tom přísloví: "pozdě bycha honit".
On může být Mojmír rád, že nedopadl jako můj kamarád Jára. Téměř stejná situace až se divím jak podobného scénáře. Jen místo brány fabriky tu byl výjezd z lesa. To ostatní je stejné,... Tedy ještě tady seděl za volantem muž. Když se Járovi všechno na druhý den v hlavě sesumírovalo, tak narazil na to, že řidič, ač měl pro pozdější vyrovnání pochopení, si vzpomněl na svědka vedle sebe v nepříbuzenském vztahu. No a ona dáma dosvědčila, že stáli s autem ještě mimo vozovku, když Jára do nich vrazil, jelikož jel po její hraně za postraní čarou. Nejen, že náraz jeho kolo zcela zničil, ale nakonec musel uhradit ještě škodu na vozidle. Zpětně totiž nemohlo být zcela jasně prokázáno, že tomu tak nebylo. Jen při pohledu na onu silnici bylo podle mne jasné, že trhliny v krajnici byly pro jeho žiletky velice nebezpečné, ale to už bylo na úhlu pohledu vyšetřujících.
Ano, taky jsem zjistila, že proti pachateli přestupku nebo trestného činu není vstřícný přístup to nejlepší.
Ale - aby se z přestupku stal trestný čin, stačí být 7 dní na neschopence (a ne 17).
Za druhé, ikdyž jste na neschopence třeba 20 dní a je z toho trestný čin, k soudu se to stejně ještě nemusí dostat, jelikož se to posílá ještě na státní zastupitelství, které to teprve jako trestný čin doporučí nebo ne. Takže to, že jste na neschopence dlouho ještě neznamená, že pachatel půkde před soud, delší doba neschopnosti je jen jeden z důvodů k tomu, by bylo něco posouzeno jako trestný čin :-/
Docela mě překvapuje tak velká neznalost předpisů v dopravě a při dopravní nehodě. Zákon jasně říká povinnost oznámit když dojde ke zranění.
Opravím jednu chybu v textu, přestupkem je doipravní nehoda pokud dojde ke zranění a doba léčení zpravidla nepřesáhne 7 dnů, nad 7 dnů je to zpravidla již trestný čin ublížení na zdraví.
Nemá-li paní auto poškozený, tak má v autě jasného svědka pro své tvrzení a pokud se nenajde žádný ve tvůj prospěch (třeba onen vrátný), tak bude výslkedek vyšetřování dost nejasný a zřejmě budeš marodit na své vlastní náklady (včetně pracovní neschopnosti) a nikdo ti nic nedá.
Po sražení autem jsi skoro vždy v šoku, i když si to třeba neuvědomuješ.
V tomto stavu nejsi schopen fungovat a reagovat adekvátně. Vždy na něco zapomeneš. Třeba nemáš šanci odhadnout rozsah poškození kola.
Takže musíš mít naučený jednoduchý postup co v takovou chvíli dělat.
V případě pádu se nejprve snažím odklidit sebe a pokud možno i kolo z cesty ostatních (aut, cyklistů etc.)
Pak následuje fáze "počítání kostí". Klidně si sednu nebo lehnu (tedy obvykle se ze země ani nezvedám)- pozor na prudké pohyby, zejména vstávání, může to vést k mdlobám. V průběhu počítání kostí přemýšlím co se asi stalo a jak můžu být zraněný. Také uvažuji o tom co mě bolí. Chvíli čekám než přijde šok. Obvykle přijde. Když máš pocit, že omdlíš, snaž se lehnout si na břicho, nejlépe do stabilizované polohy.
Když máš kosti spočítané, můžeš zvážit koho volat (kamarády/ zdravotníka) nebo zda bude stačit když se pomalu zvedneš a postupně to vydýcháš a budeš pokračovat po svých.
Konkrétně pro případ nehody na silnici je dobré mít zapamatovanou mantru "volat záchranku, volat policii". Obvykle nejsi schopen odhadnout vlastní situaci. Nech to na jiných, je to jejich práce. Ty si lehni a počkej.
A příběhy podobné tomu co popisuješ znám asi tři (od přímých poškozených).
No s tim odklizenim kola opatrne! Po nehode by se s vozidly nemelo pokud mozno hybat a kdyz odstranis svoje kolo, tak zkomplikujes vysetrovani.
V pripade meho incidentu mela policie vysetrovani docela narocne, protoze ja si srazku nepamatoval, ridicka auto uhnula ze silnice a moje kolo nekdo premistil na chodnik.
Idealni je urcite situaci vyfotit, pokud je cim, fotak v mobilu ma uz skoro kazdy (ja ne). I mizerna fotka muze mit nasledne obrovskou hodnotu!
Ono se to ale lehce radi, co vsechno by mel clovek udelat, praxe je jina. U me cela aktivita skoncila tim, ze jsem se nejak (to tusim mlhave) presunul ze silnice na chodnik, tam jsem si sednul a cekal co se bude dit.
Já naštěstí neměl nehodu na kole, ale když jsem jel v autě, tak v zatáčce mi očesalo levý bok protijedoucí auto, vyjel na mou půlku, už jsem neměl kam uhnout. Zastavili jsme každý na své straně, zavolal jsem policii. Než přijela, tak byl ten řidič jak beránek, uznal, že vjel na mou půlku. Když přijela policie a začala to šetřit, ptali se, kde došlo ke střetu a najednou ten řidič, že neví, že jsem jel já na jeho půlce a tak. Zachránily mě viditelné stopy na silnici, kde bylo vidět, že byl v polovině mé poloviny vozovky. Takže poučení, nikdy tomu druhému u nehody nevěřit, když mu to dojde, tak si začne vymýšlet a bránit se a pokud nejsou svědci, nebo jasné důkazy, tak je to trvzení proti tvrzení.
Je to smutný, ale jako poškozený se současnou morálkou viníků zbývá jedině volat policii, alespoň v případě, kdy jsi si jistý, že viník nedokáže zmanipulovat událost v Tvůj neprospěch. U nehod se zraněním naprosto nutné. Ideální je k tomu sehnat svědka, byť ne očitého, i kdyby měl jen svědčit, co viník po nehodě říkal a dělal. Mimochodem, pokud viník jednou unikne trestu, vytváří to v něm pocit nepostižitelnosti. Když naopak při první malé nehodě dostane pořádný flastr a poučení, spíše se zklidní. Takže i z hlediska celkové bezpečnosti na silnicích je lepší i sebemenší nehody nechat prohnat Policií. Zejména movité viníky časové zdržení potrestá natolik, že alespoň trochu zlepší svůj styl jízdy.
A hlavně - jakýkoliv slib, pak se vyrovnáme, je z 99% nesplněn.
Jak už tady někdo dříve poznamenal, ne jen viník nehody může být kripl. I postižený si později může vymyslet následky a zranění, skoro neslučitelná s životem. Takže volat policajty je v zájmu obou dvou stran.
To jo, ale pokud bereš pojem kripl jako diagnózu, tak ti si nic nevymýšlí, jsou to lidé, kteří toho nejsou schopni. Pokud to myslíš jako nadávku, tak je to urážka skutečných kriplů. Ale obecně vzato máš samozřejmě pravdu...