Horní úchyt tlumiče se pohybuje po kružnici se středem v připojení (zavěšení) vidlice k rámu. Takže tlumič by měl být (ideálně) na tečně této kružnice - případná odchylka by neměla být příliš velká (do 10°).
Téměř svislý tlumič patří k jinému typu vidlice.
Horní tahová linka řetězu ti vychází hodně nad osu uchycení zadní vidlice.Tedy pokud neuvažuješ o kladce.při záběru budeš stlačovat tlumič a bude se ti kolo "krásně " houpat.Nejvíc to poznáš až pojedeš do kopce -část šlapání převedeš v houpání.
Já bych řekl, že budeš potřebovat kladku do řetězu. Nejen kvůli houpání, ale aby ti řetěz neprocházel skrz sedačkou. Budí to dojem, že napřímo to nevyjde. Takže bych někde poblíž spodního konce tlumiče dal osu kladky tak velké, aby řetěz šel jen velmi těsně nad zadní vidlicí když je na nejmenším pastorku.
Tlumič se jeví být pod dost značným úhlem vůči tečně kružnice, po které chodí jeho vršek. Fungovat to nějak bude, ale na poměrně velkou výchylku vidlice připadne dost malé stlačení tlumiče, takže pokud nemáš nějakou supersilnou pružinu, pokusil bych se to změnit - uchytit spodek tlumiče víc dopředu/nahoru.
Docela mě překvapil ohýbaný jekl. Vždycky jsem považoval za mnohem jednodušší ho rozříznout pod úhlem a svařit, a bylo by to i pevnější než ty zborcené stěny. Přední kolo bude při brždění zkoušet hodně zalomit ten zadní ohyb, šlapání bude namáhat ten přední. Asi by to šlo udržet navařením výztuh z nějakého plocháče pod ten rám, dovnitř ohybu. Udělal bych to z jednoho kusu vždycky přes celý ohyb až po hlavovou trubku a asi dvojitě, pod každou svistlou stěnu jeklu dát jednu výztuhu.
Krom toho je předek rámu dost šíleně namáhaný stranově, víc než svisle. Hlavně když šlápneš na levý pedál, tak se delý čumák kola ohne doprava. Takže to chce i výztuhy po stranách. Měly by spojovat přední rovnou část rámu po stranách hlavové trubky až dozadu na zadní rovnou část rámu, někam před sedačku. Dalo by se naletovat nebo navařit třeba 1-1,5mm silné plechy na boční stěny toho jeklu v celé jejich výšce. Tím by se podstatně zvýšila síla stěn tam, kde je to potřeba.
Při větším vykývnutí zadní vidle může tlumič "přeskočit" - přiklonit se k rámu a v podstatě přestat fungovat
No ve smyslu stlačení zadního kola směrem k sedlu by se z tlumiče stal budič :-).
Z fotky mě to nepřipadlo, že by to mohlo dojít tak daleko, aby to přeskočilo. Ale těžko to hádat, není to tolik vidět.
Každopádně jak se to blíží tomu bodu maximálního stlačení, tak klesá poměr stlačení tlumiče ku stlačení vidlice, čili opak progresivního odpružení. Že by degresivní? Nevím, jak se to správně jmenuje, každopádně je to nežádoucí.
1) Tož uchycení tlumiče k rámu je moc blízko čepu(posuň víc pod sedačku.
2) ty trubičky na sedátko se ti ohnou jakmile na to sedneš(není tam žádná vzpěra do trojúhelníka nebo vyztužení alespoň do 1/3 nebo 1/2 délky opěrek sedátka.(Ohne se ti to v pákou v místě přivaření)
3) šlapací střed se ti ulomí (Je to moc tenký jekl a moc dlouhý+ příliš vysunutý a poohýbavý dopředu - řetěz by ti měl procházet co nejblíž místem kde se nachází uchycení šlapáku k trubce přední vidlice(budeš to muset vyztužit viz P38(http://www.lightningbikes.com/p38.htm) . 4) Bez kladky(možná i dvou kladek) se neobejdeš - pak by ti měl řetěz na zadní kolo procházet blízko osy čepu zadní kyvné vidlice.
5 Celkový matroš mi přijde poddimenzovaný(evidentě pro přílišné zjednodušení konstrukce- všecko z jednoho kusu), při šlapání se to bude kroutit až se to jednoho dne ukroutí(Platí bod 3- vyztužit).
Skoro to samé jsem chtěl napsat i já.
Ten tlumič je nastaven hodně degresivně - čím větší bude propružení, tím lehčeji půjde do zdvihu. V určité míře se to používá k získání linearity pružení - tady je to ale už hodně a navíc to ovlivnění tahem řetězu... .
Asi bych radši začal znova :)
Na té třetí fotce není patrné, kde je hlavová trubka.
Je-li tam, kde ji vidím já (takovéto šedivé vpravo od černého stojanu), není nos se šlapacím středem nijak extra daleko.
Ale zase se bude šlapající noha potkávat s předním kolem.
Aha tak té hlavové trubky či jeklu sem si opravdu nevšimnul, zřejmě bude šlapat hnedka nad předním kolem. Možná to má právě tak naschvál, něco podobného jako jsou šlapátka uvnitř rámu na EasyRider tak blízko že šlapátkama nepůjde do kola, nebo dá vyšší přední vidlici. Mě by tam při šlapání zavazely V brzdy a blatník. Když to bude nakrátko a řádněprovařené + nějaký zpevnění a hlavní jekl je 35x35 nebo 40x40 tak by to fungovat nějak mohlo.
To sedive primo u stojanu vidim jako nejakou gumu nebo penu, ktera chrani ram pred celistmi stojanu.
To sedive o kus dal jako prirozenou barvu ramu - je tak zbarveny i bok jeklu pod sedlem.
Jsi lepší, uznávám ...
8-)))
Nejsem lepsi, jen mam lepsi predstavivost. 8-)))
Teda, bejt skromnej a přitom se vytahovat, no ...
Tady je novější foto Co Vy na to ted ???
Sice nejsem stavitel, ale vidim stale stejne 3 slabiny - spatna pozice tlumice, nepodeprena zada, prilis slaby material hlavni ramove trubky.
Sveho casu jsem podobny profil mel zaveseny mezi vetvemi a tu a tam se na to povesil. 1) to pruzilo a 2) se to postupne ohybalo, i kdyz jsem na to neskakal razy, ale pomalu se zavesoval. Ale treba mas neco bytelnejsiho...
moc kolmý řízení, žádnej závlek
Jeden, by řek, že sedíme vedle sebe a vopisujem!
než to dopíšu tak už je tam moje myšlenka Jak to děláš?
Tak se na to vykašli a doplň jen to, co honza nenapsal. :-))
Nebo piš rychleji.
Tak jsem čekal a protože Honza nic nenapsal,napíšu něco zas já,a snad budu první:
Albane ,jak ses pochlubil,máš doma jeden funkční exemplář tak stav podle něj.Úhel řízení,poloha šlapáku,řetězovou linku a ostatní ze současnýho exempláře snadno okopíruješ.
Já jsem nic z toho starého exepláře nekopčil .Tak snad to nějak pojede no uvidíme zatim Vám nechci říkat z čeho je ten ram a díly,ale jen co dostavím tak povím vše.Nějaké ty úhly jsem něřešil jak to vyšlo tak jsem svařil :-) Rajdy tam nebudou asi ty co jsou na fotce tak nevim.Jediné co mě sere je to že ten řetěz asi budu muset víst nějak na kladku,ale kudy a kam to netušim ale uvidíme no
Jak už bylo napsáno výše. Nemá to závlek - pokud uděláš sklon hlavové trubky( u lehokol to sice není pravidlem, ale většinou u kol bývá okolo 70°), aby jsi dosáhl závleku, budeš muset buď posunout hlavovou trubku blíže k sedadlu, nebo posunout střed a to buď nahoru, nebo dopředu. Mezi hlavovou trubku a rám bych navařil výztuhy z tenkého plechu. Pokud chceš zachovat tvar rámu, musíš použít vodící rolku na tahové straně řetězu, nebo zvednout sedadlo do takové výšky, aby jsi řetěz dostal pod sedadlo. Změnil bych sklon zadního tlumiče, měl by být tečně ke kružnici, jejímž středem je čep vidlice. K pevnosti rámu se nedá vyjádřit, chybí rozměry, ale rozhodně nejsou dobré ty deformace v ohybech. Tím jsi narušil pevnost rámu. Přikláním se k Jirkovi a navařil bych výztuhy.Opěradlo by chtělo vyřešit jinak, nebo použít pevnější materiál. ty trubičky nemohou dlouho vydržet rovné. Buď je vyměň za něco jiného, nebo tam přidej vzpěry.
Trubka na přesmyk má možná správný sklon, pokud bys nepoužil vodící rolku, pokud s rolkou počítáš, budeš muset i patřičně upravit sklon trubky.
Já teda taky nejsem stavitel:-) ale myslím, že by ses před dalšíma úpravama (nebo možná spíš další stavbou) měl zamyslet nad několika základníma věcma:
1) kudy půjde řetěz a jak ho udělat pokud možno s co nejmenším počtem kladek a s co nejmenšími zalomeními. Takhle jak to máš musí být minimálně dvě (jedna kvůli zadnímu odpružení a druhá kvůli úhlu přesmykačové trubky)
2) jestli se na to kolo vůbec vejdeš (takhle mám dojem, že patama budeš škrtat do předního kola a kolenama do řídítek -- ale fotka může hodně klamat, řídítka se dají vyměnit a na škrtání patama se dá zvyknout, dochází k němu jen v ostrých zatáčkách)
3) geometrie řízení je velmi důležitá věc (tedy ten úhel vidlice a z něj plynoucí závlek - tady opravdu záleží na centimetrech - tak jak to máš to velmi pravděpodobně bude dost neřiditelné). Stejně tak geometrie dalších pohyblivých částí - tedy v tomto případě hlavně zadní odpružení, poloha čepu a poloha tlumiče vzhledem k čepu. Závlek samozřejmě můžeš ovlivnit nejen úhlem ale i tvarem vidlice.
4) kde se dají očekávat jaké síly a jakým směrem - na to už chce mít buď nějaké základní strojařské znalosti, zkušenosti se stavbou (leho)kol nebo alespoň "technický odhad". Pevnosti materiálu nerozumím, ale třeba ty dvě tyčky (patrně) na sedačku nevěřím, že by mohly (zatížené tímto způsobem) vydržet.
Podle mých zkušeností by se navíc některé díly měly dimenzovat nejen na zatížení při jízdě, ale třeba počítat i s tím, že ti kolo občas spadne nebo ty z něj spadneš a opřeš se o něco nějak jinak - na toto občas zapomínají i profesionální výrobci
5) no a potom vymyslet, jak toto všechno skloubit dohromady:-)
Obdivuju každého, kdo se do toho pustí, já jsem se k něčemu dokopat zatím nedokázal. Rozřezat, vychytat pár much, znovu svařit jinak a můžeš mít celkem funkční kolo:-)
A kdyz nespadnes sam, tak si te z davu stovky kol vybere srnka a napali ti to rovnou do boku ;)
Seš hol přitažlivej, když si vybrala zrovna tebe :)
Jurimir, by urcite nesouhlasil, ale kdyz uz ji to ke me tak pritahovalo, tak alespon mohla zustat na veceri ;)
tos u sebe neměl nůž?Ona přišla a dala se ti všanc. Žes jí nevyužil je tvoje blbost ne? Bůh ti nabídne jídlo až pod nos a ty nepřijmeš...
Nebo tě mám já, vegetarián, učit jak rychle a s co nejmenší bolestí zabít? :-D
No můžu, umím to, nebyl jsme vždycky vegoš.
Tak až s epříště potkáme...
Akorát vyber někoho jako cvičnej materiál :-D
Tož vizuální rada, zřejmě dotyčný neumí číst a neumí si přeložit co je to závlek, co je to sklon, úhly seká jen tak jak to prostě vyjde ... takhle se nikdy kolo nestaví :) Ale je to aspoň prdel že? Kdo si hraje nezlobí.
Zelené jsou výstuhy- čili buď tam navaříš kousek jeklu, nebo dvě trubičky(průměr 15-18mm,dovnitř trubiček natluč dřevěný kolík(vrtačkou tam nacpeš třeba lískovou větvičku, pak zakrátíš na potřebnou délku a úhel a přiložíš přivaříš).
Výztuha hlavního rámu pod zadkem - z pásoviny 30x3mm(20x5mm- 25x3)), jako distanční podložky mezi pásovinou a rámem můžeš použít dřevené hranolky nebo hranolky z jeklů.
Červeně jsou zvýrazněny chyby v návrhu, modrá je řetězová linka+ potřebná kladka(pokud nezměníš výšku sedátka nebo trochu nezměníš geometrii celého rámu).
Bledě modře je naznačena správnější poloha tlumiče. Stačí takhle nebo to chceš vysvětlit lopatou po hlavě(více polopatisticky)?
Když už to tu píšeš tak polopatě, nedá mi to. Význam úhlu hlavové trubky celkem chápu. Ale k čemu je dobrý závlek?
Celá pointa toho úhlu hlavové trubky je dostat závlek. Kolo bez pozitivního závleku se ti bude řídit extra blbě, s negativním závlekem bude dokonce řiditelnost klesat s rostoucí rychlostí. Závlek je vůbec nejdůležitější číslo na celé geometrii.
Tak to bych si dovolil nesouhlasit. Úhel hlavové trubky dost ovlivňuje nájezd na překážku, obzvlášť u odpružené vidlice. Když budeš mít vidli víc položenou, tak bude svírat síla působící na vidli při překonávání překážky menší úhel s nohami vidle. Tudíž se vidlice bude míň páčit.
Jasně, má to vliv i na další věci. Ale když uděláš blbě závlek, tak ti ty další věci budou celkem ukradené, protože budeš mít s řízením tolik práce, že o chlup lepší nebo horší nájezd vidle na překážku nebudeš řešit.
Pokud máš volitelných víc parametrů, třeba vyložení vidlice (víc různých vidlic), tak se pak vybírá z kombinací vyložení/úhel/závlek tu, která dá ke vhodnému závleku i vhodný úhel. Pokud ale máš nějakou jednu vidli, nebo chceš použít odpruženou, a ty se moc neliší, nezbývá ti, než navrhnout úhel hlavy podle závleku.
Jak velkej by teda měl být závlek? Wheel flop ti způsobí velký závlek nebo to se závlekem nesouvisí a způsobuje to malý úhel hlavového složení?
Na většině kol najdeš něco kolem 50mm. Pokud máš hodně malé přední kolo, třeba 16", bývá to méně. Pokud chceš živější kolo, bývá to méně, pokud chceš víc stability, bývá to víc. U MTB mívají DH kola větší závlek než XC, například. Na lehokolo s 26" předním kolem bych se nebál dát trošku víc, třeba na highracer, od kterého chcu hodně stabilní chování (stavím ho na vytrvalostní závody), a má 28" kola, jsem udělal tuším asi 60mm. Ještě to není pojízdné, takže se teprv uvidí. Břněnský B2B tandem je na 20" kolech a má vpředu závlek snad dokonce 70mm, protože má spíš nízké těžiště a z principu věci obtížné řízení, tak jsme chtěli hyperstabilní geometrii. Povedlo se, řídí se krásně.
Celkově to je dost závislé na zkušenostech.
Wheelflop s tím souvisí, protože je to nazvájem provázané. Pokud máš vidlici, jejíž nohy jsou hodně prohnuté dopředu, budeš ji muset hodně zaklonit, abys měl žádaný závlek. Díky tomu pak bude výrazně větší část kola před/nad osou hlavy a tím pádem bude mít snahu padat do zatáčky vlastní vahou. Moment síly, kterým to řídítka stáčí, je konstantní bez ohledu na rychlost. Naproti tomu moment síly, který vznikne v důsledku závleku, je úměrný rychlosti. Takže když se podíváš na něco s extrémním wheelflopem, typycky hodně protaženou chopper motorku, tak si jde všimnout, že v malé rychlosti je špatně řiditelná. Jakmile natočíš řídítka trochu, mají snahu natočit se mnohem víc, čili je to nestabilní. S rostoucí rychlostí to rostoucí efekt závleku vyrovnává až to přemůže a při cestovní rychlosti je to normálně řiditelné.
U lehokol je největší wheelflop typycky na dlouhých kolech, LWB a CLWB. Některá pak trpí trošku chopperovitým řízením. Vyvážit to jde v návrhu kola tak, že řídátka, která typicky visí za/pod osou hlavy, se udělají správně umístěná (a těžká) a tím se vyváží to převrácené kyvadlo předního kola vyčuhujícího před/nad osu hlavy. Nemůžu vidět do hlavy příslušným americkým designérům, ale hádal bych, že když vidíš na jejich LWB řídítka podobná protaženým BMX řídítkům, hned od představce jde dvojitá trubka, takové U, tak to právě pomáhá s tím wheelflopem.
Takže pokud máš možnost navrhnout si i rám i vidlic, můžeš si volně vybrat závlek, flop i úhel hlavy. Pokud máš ale danou vidlic, musíš si vybrat dvě z těch věcí a s tou třetí se smířit.
Znamená to, že wheel flop budu mít, když bude větší část hmoty kola před osou hlavy?
Takže když budu mít kolo upnuté přesně na ose hlavy, tak nedostanu wheel flop při libovolném úhlu? To mi nějak nedává smysl, to jsem asi špatně pochopil.
Ale je to přesně tak. Pokud těžiště hmoty, která rotuje kolem osy hlavy je v té ose, tak máš naprosto nulový flop ať to nakloníš jak chceš. Mimo jiné to znamená, že kolo nepůjde vodit rukou za sedlo bez držení řídítek, protože když ho nakloníš, nezatočí. Určitá míra flopu je zdravá, jen ho nesmí být moc.
Třeba Optima Baron má jen velmi malý flop a tiller řídítka natažená dozadu ho vyvažovala tak, že tam skoro není. Zdá se, že tomu lowracer typu to sedí dobře, protože navzdory velmi nízkému těžišti je to dobře řiditelné i v malé rychlosti. Velký flop je typycky na LWB kolech, která zároveň mají i dost velké těžiště a dlouhatánský rozvor, takže ta snaha předního kola padnout do zatáčky při malé rychlosti tam tak moc nevadí.
tak to asi udělali soudruzi v Japonsku někde chybu když mi na terení motorku nedali položenou vidli jak u harleje,co?
neměl bych to reklamovat?
Já nemyslel 45°. Motorka je trochu něco jiného, než leho. Na které dáš vidli počítanou na zátěž z klasického kola a pak ji zatížíš o polovinu větší váhou.
na lehu je přední vidlice při jízdě zatížená míň než na klasice.Zkoušel jsem rozložení podložením osobní váhou pod přední a zadní kolo a já ležel na kole.
To dost záleží na kole. Já měl na mysli SWB, přesněji Azub Hard Core. Tam máš na předním kole rozhodně větší váhu, než na klasice s pevnou zadní stavbou.
Já to zkoušel na 2x 26 celopéro,dovoli bych si ho v mlze na 50 m přirovnat ke stejnýmu tpu jako Azub Hard Core
Koukam, ze snilard se trosku ohani mymi zkusenostmi s nicenim vidlice. 8-)
Hardcore MA 100% vetsi zatez na vidli, nez klasika. Uz jsem to tu parkrat psal - dve stejne vidle, dva stejne SAGy na nich. Na HT Kellys 100 PSI, na AZUB HC 140 PSI. Takze staticky je to 5:7 v neprospech lehokola.
No a k tomu si pripocti, ze na klasice nedokazes celou svoji hmotnost poslat naplno do vidle. Ruce tak proste nepropnes.
Na lehu to udelas velmi snadno. Predstavuj si:
- jedu z kopce pres koreny a kameny - takovy singlik
- brzdim jen predni - zadni kolo je 50 % casu ve vzduchu, nebo se skoro nulovym pritlakem
- obcas na te "jednokolce" skocim nejaky schod.
- pozor na druhy bod - stale brzdim kotoucovkou - vidle se tedy jeste krouti vsemi smery.
snilard mluvi vazne o terenu - ne o polnackach.
tak takhle odděláš časem každou vidli a vůbec nezáleží na tom, pod jakym bude úhlem.
při sjezdech stylem jednokolka jsem už taky udělal na Brdech pár rozoraných brázd převodníkem,véčkovejma brzdama to buď brzdí málo nebo se to kousne :-)
hehe,, nejsem teda odborníkem na geometrii.. ale kolo je kulatý a najíždí na překážku vždycky stejně, ať vidlice vypadá jakkoliv, takže u "dokonale tuhé" vidlice je to pro přímou jízdu úplně jedno. U odpružených se zajíždějícími nohami to už úplně jedno být nemusí, ale troufám si tvrdit, že jeden stupeň úhlu na závleku poznáš, ale na změně chování pružení ani náhodou.
Možná to nepoznáš při jízdě na pružení, ale poznáš to na zničené/nezničené vidli.
myslíš? jeden stupeň? a podle tebe víc vydrží víc položená nebo víc postavená vidle?
řekl bych, že při vyšších rychlostech je odpružení vidlice namáháno téměř svisle, při nižších i trochu více předozadně, při brzdění jinak než při nebrzdění....na to všechno musí být vidlice aspoň trochu stavěná. Prostě kolo je pořád kulatý a vůči rámu se při pružení pohybuje v podstatě hlavně nahoru/dolů.
Víc vydrží položenější. Nemyslím 45°, ale třeba 66°. Představ si třeba nájezd na obrubník.
Viděls, co udělal Murphy se svojí vidlí?
no dobře.. tak u nájezdu na hodně vysokej obrubník trvanlivosti možná pomůže vidli položit. Polož si ale otázku, jak často najíždíš na 20 cm obrubník a jak často to naopak třeba hrneš padesátkou po štěrkové cestě, kdy se vidlice bude namáhat v podstatě jen ve svislém směru, zato hodně velkým množstvím poměrně prudkých nárazů - řekl bych že to druhé "použití" je daleko častější.
a ještě další věc: cílem přední odpružené vidlice není při nájezdu na překážku přední kolo _zastavit před_ překážkou, hlavní je přejet _přes_ překážku, takže odpružovat vodorovný pohyb mi připadá poněkud nefunkční. A opět říkám: kolo je kulaté, to jak snadno přejede překážku neurčuje to, jestli se může na velmi malý okamžik odpružit ve vodorovném směru (tedy na chvíli před překážkou zastavit), ale spíš to, kolik prostoru má ve svislém směru - tedy další argument pro svisle postavené odpružení (daný zdvih se použije v maximální míře ve směru, kde je nejvíce potřeba).
"Chopper" motorky s položenou dlouhou vidlicí a s předním kolem kdesi daleko v nedohlednu se nedělají kvůli lepší geometrii, naopak (geometrie je daleko horší). Cíl je primárně maximálně odlehčit přední kolo a přenést maximum váhy na hnané zadní kolo, což je důležité hlavně u dragsterů. Přední kolo navíc nenese tolik váhy => může se použít třeba obyčejné kolo z jízdního kola => další úspora (navíc rotační) váhy stroje => ještě lepší akcelerace. No a spousta lidí s takovýma motorkama sice závody dragsterů nejezdí, ale mají to, protože to "vypadá drsně":-) pro běžné ježdění to žádnou výhodu nemá.
Jinak položená vidle u hpw má samozřejmě velký význam tam, kde potřebuješ, aby přední kolo bylo hodně vpředu (typicky u lwb), ale zároveň chceš použít přímé řízení. Anebo u kol typu flevo, kde to ani jinak udělat nejde (ale to už je opravdu úplně jiná problematika).
http://www.recumbentblog.com/images/112006a1.jpg
http://www.recumbentblog.com/images/112006a2.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=UGo5eeb0OBIhttp:...
A tady http://www.youtube.com/watch?v=Sf0zOLOveYw je kolem [01:10] videt, jakou zatez muzes pustit do vidle.
Nerozumim tomu dostatecne, abych si to vypocital, ale vysledek byl zrejmy velmi. Trosku by se dle meho vidle polozit dala. Jen je otazka, kolik by nas to vyuzilo a pripadne jak urcite ten spravny uhel.
Uz jsem jel i useky, kde jsem pres 500 m jel vice mene pouze po prednim kole a skakal prirodni schudky dolu.
To první je lwb - je to položený hlavně proto, aby se to dalo řídit přímým řízením (si myslím) - na charakteristiku odpružení a životnost vidlice to bude mít podle mě záporný vliv.
a na tom videu od azubu kolem 1:10 je právě vidět, že i při takovémto skoku je pořád vidlice namáhána v podstatě téměř ve směru odpružení (nohy vidlice jsou téměř přesně kolmo k podkladu). Pokud by dopadl na šutry a ještě u toho brzdil, tak by životnosti vidlice možná pomohlo položení, ale myslím že za cenu zhoršení ovladatelnosti i v takovýchto extrémních situacích.
Myslim, ze u tech LWB to zivotnosti pomuze.
Snizeni ovladatelnosti bych u SWB predpokladal, ale nejaky rozumny kompromis by na kolo urcene do terenu celkem bodnul. Co muzu delat na lehu v terenu? Velke stoupaky to nebudou, takze zbyvaji rozbite cesty a jsezdy. V obou pripadech dostava vidle rany ze smeru vice lezateho. Hardcore je prece do terenu staveny. Myslim, ze by mu o par stupinku polozenejsi vidle slusela.
Musíš si vybrat, na co kolo chceš, vždycky to bude kompromis. Vem si dva příklady:
1. kolo jede po rovném povrchu a narazí na 10cm vysoký schod. Bod dotyku hrany toho schodu bude tedy na obvodu doho kola a 10cm nad zemí, takže úhel spojnice toho bodu se středem kola vůči zemi bude poměrně ostrý. Nechce se mi počítat, ale řekněme třeba těch 66°. Ideální sklon teleskopů vidlici vůči povrchu je tím pádem těch 66°.
2. Totéž kolo jede po rovném povrchu a narazí na schod vysoký jen 1cm. Bod dotyku hrany schodu a kola se posunul po jeho obvodu dolů jen 1cm nad zem, takže spojnice toho bodu se středem kola už má se zemí úhel třeba 85°. Takže ideální poloha vidle je tím pádem 85°.
Pokud teď vezmeš hodně napřímenou geometrii z případu 2 a budeš s ní jezdit na obrubníky, zničíš ji, jak píšeš, protože bude dostávat rázy šikmo ke sklonu teleskopů.
Pokud ale vezmeš skloněnou vidli z případu 1 a budeš s ní jezdit po české desetibarevné silnici, tak bude dostávat několik nárazů za sekundu opět šikmo ke směru těch teleskopů. Budou menší, ale bude jich hodně. A odpravíš ji.
Když se na to mrkneš takhle, tak ten obvyklý kompromis sedmdesát něco nevypadá tak špatně. Asi by dávalo smysl mít na Azubu HC něco spíš třeba k 72° a na spíš silničních lehokolech něco jako 76°, aby to v každém případě trochu zvýšilo pohodlí a životnost, ale zázraky bych od toho nečekal. Vždycky je to kompromis, takže ho můžeš posunout tím směrem, kde chceš mít kolo naladěné nejlépe (mizerný asfalt nebo terén), ale ať zvolíš cokoliv tak bude mít mnohem větší vliv váha jezdce a styl jízdy než konkrétní úhel vidle.
Obecně jsem ale příznivcem spíš položenějších vidlic u lehokol, většinou schytávají hrboly hůř než na klasikách, kde už jen pud sebezáchovy nedovoluje nechat si dát takovou pecku do ruk jako na lehokole do spodku sedačky. Pak to ale chce si víc vyhrát s rozložením hmotností co rotují kolem os primární a případně sekundární hlavy, aby se zas nepřehnal wheelflop.
Sice nejsem žádný odborník přes lehostavitelství, ale tady si s Tebou také dovolím nesouhlasit.
Úhel hlavové trubky a závlek kola mají jako hlavní úkol stabilizovat řízení v přímém směru.
V podstatě není až tak důležité, jestli je to leho, nebo klasika, nebo třeba motorka. Vždycky bude mít víc položená vidlice snahu jezdit rovně a bránit se zatáčení.
S tím namáháním při nájezdu na překážku je to sice teoreticky pravda, na druhou stranu ale svislé zatížení bude více namáhat právě položenější vidlici - a to působí za jízdy prakticky pořád.