Dny se krátí a denního světla ubývá. Jaká světla používáte? Jsou lepší beterie nebo dynamo, diody či žárovka, ...? Jaké máte zkušenosti?
Mě úplně fascinovalo to dynamo v předním náboji, teď jsem to viděl u "elektrického jezdce" Radka v Jedovnicích a je to fakt něco (vhodné řekl bych pro krossová a městská kola).
Problém obyčejných dynam je ten, že světlo zhasíná, když cyklista zastaví. Typicky: odbočuji doleva, najedu k dělícímu pruhu a v protisměru jedou auta. Zastavím, čekám, současně s dynamem ale zhasnu, nejsem vidět.
To se mi podařilo vyřešit pomocí standlightu - doma vyrobený. 1F kondenzátor - zadní světlo mi svítí cca 2 minuty, přední tak 20s. Samozřejmě přední i zadní světla jsou z LED - opět vlastní výroba a napájím se dynamem v předním náboji (bohužel z finančních důvodů jen Shimano).
Světla s tím standlightem se prodávají i hotová.
Ale zajímalo by mě - jak dlouho už Ti to Shimano funguje? Já mám HB-NX32 a zdá se mi, že po 5 tis. km začínají být ložiska trochu hlučnější. Moc se mi nechce na tom dělat každého půl roku generální údržbu, ani nevím, kolik budou stát nové kónusy. Ale cena toho Schmidta se mi zdála fakt přemrštěná, vezmeme - li v úvahu, že má stejně nepatrný zákonem daný výkon. Ale pokud by vydržel na věky věků bez údržby, tak... no uvidím.
Shimano mám jen krátce, najel jsem na něm cca 700km, zatím funguje. Světla mám zapnutá stále, protože jsem se ze zátěžových charakteristik zjistil, že při odběru má o trochu menší odpor. Uvidím, co bude po více kilometrech.
Při odběru menší odpor, to snad ne? Jaký to máš typ? Já jsem žádné charakteristiky nehledal, ale vyzkoušel jsem si je osobně na dynamu speciálně upnutém ve svěráku a točil jsem s ním ručně. Odpor je naprázdno nejmenší a dál odpovídá odevzdanému výkonu. Jelikož se to chová jako zdroj proudu (nikoliv napětí), tak se dá najít hodnota zátěže, do které to dá největší výkon, a ten je přes 10W. Potom jde patřičně tíž točit, ale poškození nehrozí.
Pokud by alternátor kladl odpor i bez zátěže, pak by se musely tyto ztráty někde projevit jako teplo, což tedy u toho Shimana - všechna čest - ani náhodou (na rozdíl od klasických dynam).
Na přání sdělím další zkušenosti.
Jestli ty tam nemáš perpetum mobile :-))
Schmidt má údajně průmyslový ložiska a slyšel jsem, že stojí to co stojí právě proto, že vydrží věčně a bez údržby. Ale osobně jsem to nevyzkoušel.
no jo, jenže ten Radkův zázrak svítil i v klidovém stavu... ale to bude tím, že Radek nemá obyčejné dynamo - on má na kole vůbec všechno neobyčejné, včetně jehokoumácké hlavičky.... fakt bys to musel vidět, bylo to NĚCO
No ne, Dais, to bych nečekal, že zrovna tebe uvidím v diskuzi o světlech ;-) Doufám, že si už taky něco pořádného opatříš, není na tom nic špatného...
taky sama sebe překvapuju :o)))) jestli si jednou pořídím osvětlení, tak jedině takový, jaký máš ty ! zatím se spokojuju sblikačkou a po setmění nevyjíždím.... :o)
Taky se raději jezdím za světla, ale na kole se dopravuji do práce a nevím nevím jak by se šéf tvářil kdybych chodila až po rozednění :-D.
tak přesně proto já už nějakou dobu jezdím do práce autobusem. Slíbila jsem ale někomu, že si hrábnu do svědomí a osvětlím se, takže to taky budu muset nějak řešit, Ne sice tak elegantnějako Radek, ale dostatečně tak, aby mně bylo vidět a poldové neremcali :o)
Mně to dynamo tedy vůbec nefascinovalo, protože s tím dynamem musíš točit i když světlo nepotřebuješ. Jistě, má bez odběru menší odpor, ale stejně ho v tom náboji musíš vláčet s sebou prostě vždy. A je samozřejmě fakt, že světlo přestane svítit, když zastavíš. Musel bys tím dynamem dobíjet akumulátory. Já ale vláčím jen ty akumulátory, které si před akcí doma dobiju a pak si jimi napájím světla (přední i zadní), blikačky, sirénu, brzdová světla, vysílačku. Na dovolené dobíjím solárním panelem.
K svícení mám 2 světla, jeden halogen a když potřebuju šetřit proudem, tak používám tříledkové světlo (domácí výroby).
Podle zkušeností jiných jedině diody a baterie. Dobrých světel je šlakovitě málo, avšak jsou.
a jak takové dobré světlo poznám?
Rozhodující je, jestli potřebuješ vidět, nebo ti stačí, aby tě viděli. Pro první případ myslím nic stopro není, aspoň pro rychlosti nad 10 km/h po polňačkách. Pro druhý případ blikačky Cateye, Smart s vysoce svítivejma diodama. Ale teď vidím, že kecám jako poslanec.
cateye blikacky, abych byl viden, snazim se byt do tmy na ceste co znam, nejlepe kde nejsou auta a nejlepe ani moc cyklistu, neb ti, jako obecna populace, jsou ze 3/4 dementi, tudiz svetla nemaj a nejsou videt. minulej tyden sem se kvuli jednomu takovymu troubovi lehce odrel
Chci-li být viděna, nemám problém. Chci-li vidět, je to průšvich, v podstatě jsem nenašla světlo, které by mi v dostatečné intenzitě a na dostatečnou vzdálenost osvětlovalo cesty. V létě to nevadí, teď aby se člověk raději vracel za světla, jinak jde o čenich. Mám svítilnu na baterky Cateye a za moc nestojí. Existuje něco výrazně lepšího?
Dostatečně silné světlo, abych viděl, existuje, např. www.solarc.net. Bohužel nemám dostatečně silný finanční příjem. Zbývá leda domácí výroba s 20W halogenovou žárovkou.
Ale jiste, existuje spousta opravdu silnych svetel, ale jejich cena zacina na nekolika tisicich a konci na nechutnych cifrach (napr. Lupine Edison 10 za 25 000,-). Staci se podivat na zahranicni weby, u nas se bohuzel tato svetla skoro nevyskytuji:-(
Jinak svitim Luxeon 3W (4xAA aku) + Cateye 2,4W halogen.
Díky, ale to mě snad vyjde levněji, když budu do tmy doma. 25.000,-Kč jsem nedala ani za kolo s další výbavou. Měj se !!
Mám přední svítilnu Sigma Halogen na 5 nabíjecích baterek Ni-Mh, má to v sobě i nabíjecí modul, takže dojedu s kolem k zásuvce, zapojím konektor, nabiju a pak cca 2h svítím, fakt super, a vidět je skvěle ! Nevýhoda je vyšší hmotnost - toť má zkušenost.
Mam uz takmer rok vysokosvietivu diodu Luxoen 1W na baterky a som uplne spokojny. je to home made, ale funguje dobre. Niekde tu na inej diskusii uz bolo zverejnene zapojenie tej diody.
Mohl bys mi prosím dát nějaký odkaz, nemůžu to zapojení najít.
vzadu - home made blikající červená LED LUXEON 350mA
vpředu - home made svítíci bílá LED LUXEON 350mA
http://www.specnaz.cz/index.php?id_sekce=1000...
http://www.belza.cz/ledlight/bike.htm (s C555)
Napájení tři tužkové nabíjecí baterie v každém světle. Kam se hrabe obyčejná blikačka nebo světlo. Auta v noci objíždějí obrovským obloukem. Dokonce i v záplavě světel lamp většího města je blikání nepřehlédnutelné.
Tuhle otázku už taky začínám řešit. O Luxeonech se tu už někde psalo a většinou v dobrém, tj. při jízdě za tmy je vidět. Většinou však šlo o světla domácí výroby. Neví někdo, kde by se dal koupit hotový kousek a jen ho namontovat? A taky podle čeho vybírat? Věci kolem elektriky jdou totiž kolem mě.
Z tech co by se u nas daly sehnat: Cateye HL-EL500 / 510, Cateye Double Shot, Cateye Triple Shot, Lupine Wilma...
Pocitej s nekolika tisici korun.
stručně:...homemade... aku 6V7Ah + žárovky 2,4W a 7W + reflexní nálepky
obsáhleji: http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=54
Luxeony se probírají tady:
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=251
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=1213
sériově 2x Luxeon na 6V Pb aku
Nemáte někdo zkušenost s čelovkou od Flajzara osazenou SUPER LED 1W? SUPER LED by měl být (cituji Jirku) "Luxeon od jiného výrobce..." Domnívám se, že by jí šlo užít i ke svícení na kole.
Kazdy osvetleni je dobry , hlavne ze jsme videt . Pouzivam Cat Eye , vsechno mam na AA bateries a pouzivam recharchable , na kolo , do SLR kamery , do radia , good recharchable bateries is way to go a na cestovani mam i malej charger na 4 AA . Se vejde do kapsy . Jinak non rechargeble baterie size AA koupitre i v Pakistanu .
Myslíte, ze nejlepsi volba pro cloveka, ktery se tomu nerozumi a neumi si daco sestrojit a je odkazany na komercny trh je v nasich podminkach CATEYE CAT TL-LD1000 nejlepsi volba co sa tyka vykony a velkosti svetla?Budu jezdit vyhradne ve tme a po cestach proto potrebuju skutecne SILNE a VELKE zadni svetlo,DEKUJI!
http://www.author.cz/cs/bike-prislusenstvi...
Zacházel bych opatrně s počtem led diod. Oni ti rádi prodají něco s deseti ledkama jako že to bude svítit třikrát tolik co světlo se třema ledkama, ale bohužel to tak není. Jestliže u obou světel je udávaná výdrž 100 hodin blikání a 50 hodin svícení, a baterky jsou pořád ty samé, tak to logicky nemůže svítit víc.
Něco jiného by mohla být tahle CAT TL-LD1000, která není na mikrotužky (AAA) ale na tužky (AA). Pokud to svítí s tužkama stejně dlouho jako jiné s mikrotužkama, asi to svítí víc. Určitě ne pětkrát víc i když je to pětkrát dražší, ale dvakrát až třikrát asi ano. Pokud chceš výkonou blikačku a nic nevyrábět, tohle je asi ta pravá, pokud ten litr za ni dáš.
Alebo se mam spis orientovat na halogenove svetla zadni?A komercne vyrabeny jake co by prekonali uvadzany CAT TL-LD1000 vykonom a velkostou,DEKUJI!
Me zaujalo toto
http://www.progresscycle.cz/firma.asp?ID=320... XC6
...
pak jsem uvidel cenu a preslo to. Prej je to pak lepsi nez auto. Dal bych se bal AKU. Mel jsme predni na AKU a jak jsem pak chvilkama nejezdil, tak baterka KO. Takze praktikuju obyc baterky.
...
Jinak vozim vpredu obyc blikacku a oak sebou i svetlo. To je ted krabicich kam se nedostanu, tak vozim celovku. Pokud jedu abych byl videt, zda se mne blikacka lepsi nez svetlo.
Jinak pro nejvetsi setrilky, koupil jsem v Tescu neco hodne povl maleho za 60CZK a funcki to plni. Ma to ale divne tuzkovky (kratsi), ale je to zase mrnave aneprekazi.
Vzadu poradna cervena bikacka SMART. Zadny ty placaty co mzouraj.
Nechápu co máš proti akumulátorům. Nejsou blbuvzdorné a nabíječka musí být trochu inteligentní, ale pokud nejsi milionář, tak buď jezdíš s aku, nebo skoro nikdy nesvítíš (takže jezdíš jen za sluníčka). Akumulátory mají narozdíl od suchých článků určité samovybíjení, nemůžeš čekat, že je nabiješ a za měsíc budou ještě pořád plné, bude v nich tak půlka toho cos do nich nabil. Pokud nemáš světlo s elektronikou která by tomu zabránila a vybíjíš je hluboko, úplně do mrtě, tak jim zkrátíš podstatně životnost. Já používám Sanyo 2500mAh a určitou napěťovou depresí začly trpět po jednom roce. Přitom odhaduju, že jsem svítil tak cca 200 hodin, což by při suchých článcích znamenalo spotřebovat a vyhodit jich aspoň padesát sad, tedy celkem dvě stě. Nevím kolik stojí jeden, ale ten akupack mě vyšel na 450Kč, pochybuju že dvě stě alkalických tužek bude mít srovnatelnou cenu.
Takze pokud misto baterek pouzivas aku"baterky", nic proti. Me slo spise o vlastni aku systemy.
jj, mas pravdu. Ale ja pak jezdil asi 3mesice jen pres den. Takze jsem pak zapnul nabijecku, nabil a vydrz asi pul hod.
Beru jeste nabijeci clanky, bylo to na vlastni nesehnatelnej aku, takze z toho duvodu letelo cele svetlo.
Proste Aku se ti po dlouhem nepouzivani vetsinou znici (pokud se vybije).
Proto radsi uprednosnuji baterky. Neco jineho je fotak, kde ma aku lepsi vydrz a fotim dost casto na to, abych tomu predesel. A Dva aku vydrzi pres vikend neumerneho foceni.
Zda se,ze si celkem dobrej v tejto oblasti. Nemohl bys napisat jake svetla pouzivas ty?Ak komercne tak presne typy ak home made tak co to je zac :) A pod aku myslis co? Snad sa nemam bat toho,ze v zadu na bicykli mas specialnu brasnu na autobateriu :) Inak videl si uz niekedy takeho fanatika?Vzadu na nosici autobateria a svietil s 80W ziarokovou co ide do reflektora osobneho auta ako dialkove svetlo...
Nelíbila se mi většina komerčně vyráběných svítilen. Dopředu by ještě šlo sehnat něco, co svítí pořádně, ale za drahé peníze. Dozadu se neprodává nic takového výkonu, aby to bylo dobře vidět i ve dne. Takže jsem si vyrobil vlastní systém, kompletní popis je na http://hebike.borec.cz, používám akupack z pěti tužkových NiMH článků, váží asi 130g a má kapacitu 2500mAh. Moji vlastní blikačku vydrží pohánět cca 80 hodin (je fakt výkonná) a blikačku a 1W luxeon vpředu dohromady utáhne asi 6 hodin. Ale už pracuju na lepší verzi, 1W luxeon stačí tak do 35km/h maximálně takže na nový lowracer si chci dát silnější, a zároveň stavím ještě výkonnější blikačku. Až to bude, objeví se to na tom webu, ale ještě chvilku to potrvá. Celková cena součástek na to osvětlení plus nabíječku je do tisíce Kč. Světlo s 1W Luxeonem svítícím naplno stojí aspoň 1600Kč (jakási Hella, myslím), blikačku alespoň trochu srovnatelného výkonu nepořídíš podle mě pod pět set (znám jen jeden Cateye za litr) a budeš ji krmit alkalickejma baterkama, takže přece jen mám za méně peněz více muziky, ale nepočítám spoustu hodin vlastní práce.
Jinak na 80% pojedu v Ne se Zdendou. Tak pak konecne muzem dat rec nejakou normalnejsi formou nez pres IT.
Včera jsem jel po jediné brněnské stezce asi v deset večer. Osvětlení tam většinou není, tma jak v pytli. Potkal jsem jedenáct cyklistů, z toho čtyři měli nějaké světlo, a všechno to byly jakési bludičky, s jedinou výjimkou blikačky vpředu přepnuté na trvalý svit. Silniční zákon stranou, tohle je přece proti obyčejnému rozumu! Zbláznili jste se lidi?
Možná brečím na špatném hrobě, jsem si jistý, že Nakole.cz navštěvují pouze zodpovědní lidé kteří jezdí rozumně osvětlení.
Takže k tématu: Pokud se někdo nemůže rozhodnout, žím svítit, tak ať hlavně veme první co mu přijde podruku a vůbec něčím svítí!
Přede mnou běhá manželka s loučí a nemá to chybu :-))
A nepletes si strany a svitici louc za poradnej klacek :))
Nebuj, neplete se. Já ji nedávno potkal, ale nikdo za ní nejel; asi se zaběhla - to víš, ženská ...
Ale nezaběhla se. Jel jsem z Kladna do Varů a v Lubenci už nemohla, tak co s ní - vyměnil jsem jí za mladší a výkonnější.
Vozím petrolejku,nikam se nezabíhá,akorát občas potřebuje dolejt,tak když potřebuju taky dolejt, tak to vezmu z jedný vody načisto a pak svítíme oba.
Většinou potřebuji pouze "být viděn" (na silnici) a na to mi stačí nejlevnejší blikačka, ale občas se zapomenu i v terénu a tam už nastává problém... Zaujal mne SMART Biker Halogen (kombinace LED diody a mini halogenové žárovky). Má někdo zkušenost?
BBB NightBeam. Není s ním moc vidět, má těch 5 diod dost daleko do sebe, je to spíš na nouzový dojezd (po asfaltu) nebo dokonce dotlačení (v terénu).
Ale zase jsem dobře vidět (bliká/svítí i do strany), je to malé a lehké a na ty baterky to vydrží sakra dlouho blikat :o)
www.trsoft.info