Ahoj, po pár letech se chci vrátit ke kolům a naprosto nemám představu, co koupit. Chtěl bych krosové kolo, vážím 107 kg, výška 190cm, limit v ceně je pro mne včetně příslušenství + - okolo 15.000. Sázka na jistotu je dle mého výbava v řadě Deore ale to je spíše reklama než nutnost. Ke kolu budu připojovat hrazdu pro připojení dětského kola. Ročně předpokládám, že najedu pár set km v terénu asfalt/polní cesta.
Předem dík za podnětné rady. Jarda
Krosové kolo je především na pevné cesty, především asfalt, zcela vyjimečně a krátkodobě na pevné šotoliny, určitě ne pro terén a už vůbec ne s přívěsem. Takže zvaž co chceš jezdit.
Souhlas s Lelkem. Na tuhle váhu mtb (menší kola, tím kratší vidlice apod., větší průřez trubek, to vše zajišťuje vyšší tuhost kompletu). V dané cenové kategorii bych se vzdal kotoučovek. Na pohodovou turistiku v zásadě stačí Acera. Cokoliv víc je pěkné a komfortní, ale není nezbytně nutné.
Koupil bych cenově přijatelné kolo (za 10-12 tis. je dnes na turistiku a lehké sportování slušný výběr), ihned střelil přes Aukro vidli (za tyhle prachy tam nic extra nebude) a koupil nějakou festovnější, dobré zkušenosti jsou s Epiconem či Raidonem. Zmíněné modely mají výhodu, že jsou to vidlice, kde pružení zajišťuje vzduch. Takže nebudeš mít problém se sháněním vhodných pružin na svou hmotnost.
Konkrétní model ti neporadím, musíš si vyzkoušet, na čem se ti dobře sedí a šlape. Pár modelů pro inspiraci:
http://www.kola-online.cz/Horske-kolo-Superior...
http://www.kola-online.cz/Horske-kolo-Apache...
http://www.kola-online.cz/Horske-kolo-Superior...
A jak se dodává každý rok na konci zimy - koukej po výprodejích loňských modelů. Za stejný peníze nakupuješ kola o třídu lepší.
O možnosti jít do MTB a rovnou dát lepší (rozumněj slabší) pláště jsem už uvažoval. Dříve jsem měl silničky a trochu se bojím, abych se na MTB neušlapal. Mám v úmyslu občas jezdit tak okolo 40-60 km/den.
Když se chceš víc pohybovat po mizerných a nezpevněných cestách, tak bys měl volit spíš MTB s pláštěm v normální šíři kolem 2" a určitě se neušlapeš, a kdybys měl pocit, že točíš moc nohama, tak dáš o dva těžší :-)
Jak už jsem psal budu primárně jezdit po ciklo chodníčcích a nezpevněných (nikoli rozbahněných :-) pevných cestách. Určitě nebudu nikde dělat slalom mezi smrčky:-) Pokud se místní kolegium shodne, že má "lehkost" není nic pro kros.kolo budu do horáka muset hold jít ať chci nebo ne. Zkrátka jsem srdcem silničkář ale souhlasím, že pro můj stávající úmysl je silnička nesmysl. Z navržených kol se mi líbí to spodní sice nejdražší ale pod limitem a zdá se, že má i lehčí rám. Zkuste mi prosím poradit pár dalších kousků ať je z čeho vybírat. Dík
Mám trekové i MTB kolo a obě rád používám podle toho jakými cetami i necestami chci jet, ale trekové (krosové) kolo je na větší ježdění fakt jen na dobře zpevněnou cestu.
Ronda ti na tvoji výšku a váhu navrhuje 29 kolo, a když se nechceš proplétat mezi stromky, tak já bych o takovém vážně uvažoval.
Na treky jsme si s bráchou dali MTB převody. Napřed jsme taky váhali, ale teď jsme jednoznačně spokojení, využíváme v podstatě všechny převody. Pokud nejseš mimořádnej bouchač, tak by ti 44/11 měl i z rozumného kopce stačit. A ty lehčí oceníš do kopců, zvlášť se štanglí. Je fakt, že MTB má menší kola, takže jsou převody ještě lehčí, ale co kouknout při tvé výšce po 29" ?
Nechápu, horáky se dělají do velikosti 22. Nebose pletu? viz
http://www.kola-online.cz/Horske-kolo-Superior...
29 jsem myslel jako průměr kol. Nějaký čas se už tenhle trend razí. A pro vyššího člověka na turistiku s mírně terénníma vložkama je to jako dělaný.
Například :
http://www.kupkolo.cz/produkty/Cela-kola_21...
Nebo něco podobného
http://www.mojekolo.cz/9198-pells-razzer-29
29" je super, ale i ty nejlevnější jsou zatím hrubě přes stanovený cenový strop:-(
Jsou dražší, ale při jeho rozměrech a požadavcích bych si ty tři tisíce připlatil, to zase není tak moc za pocit sedět na kole, které bude vyhovovat.
17,5 není zas až o tolik (a na netu najdeš i o tisíc míň). A jak jsem tak koukal, ta výbava není až tak špatná. Vidle sice tuším není vzduchová, ale u kola víceméně na silnici a jen mírný terén stačí určitě. Sice jsem tady vždycky hlásal, že tzv. MTB na silnici nepatří :-) , ale zrovna v tomhle případě mi ta 29 připadá jako parádní kompromis.
To je pravda. Hned bych z toho udělal celopevňák, a ještě bych na tom vydělal:-D
Ten Superior odpovídá mým představám zatím nejlépe. Cenu jste tedy využili bezezbytku:-) Zkusím se podívat, jestli ho někde seženu levněji. K tomu bazarovému kousku: cena je dobrá ale trochu se bojím kombinace velkých kol, mojí váhy a kotoučových brzd.
Taky bych volil pro jeho váhu a výšku 29tku bike. Na tom si může pak vozit pláště jakékoliv a přizpůsobit to tomu, co bude aktuálně jezdit.
Jen trošku problém s tou cenou, 29tky jsou bohužel pořád o něco dražší. A ten Sup v odkazu za ty prachy celkem jde, ale hned narazí na problém s vidlicí a příliš měkkou pružinou na jeho váhu.
Bude to víceméně používat jako treka a tam se snesou vidlice v podstatě jakýkoliv. Tam jse jen o to, aby na vejmolu nešla rána přímo do ruky. Ne jako ve složitém terénu, kdy se kolo chová úplně jinak.
Kdyby to bylo opačně (příliš tvrdá pružina), tak to vadit mimo pořádný terén nebude a tam bych souhlasil.
Ale příliš měkká pružina a to o hodně, tak to vadit bude a klidně i dost. Mám těžšího kamaráda (ještě tedy o pár kilo více než zakladatel vlákna), který navíc ještě neumí moc dobře kruhově šlapat.
A měl kross s pružinovou vidlicí s příliš měkkou pružinou. Bylo to pro něj peklo. Nejenom, že na větší díře na silnici dokázal každou chvíli poslat vidlici na doraz (a to tak, že doraz už i slušně cítil), ale hlavně, co ta vidlice dělala při silovějším šlapání nebo dokonce při šlapání ze sedla, to jsem ještě u nikoho neviděl (taky nikdo jiný v mojem okolí nevozí pružinovku s o hodně měkčí pružinou než potřebuje).
Dokázal při šlapání rozhoupat vidlici v podstatě v celém zdvihu.
Dlouho to nevydržel a vyměnil za nějakou levnou vzduchovku a byl klid. Pružina jakou by potřeboval pro tu původní vidlici se sehnat nedala.
A lock tohle až tak neřeší. U těžších jezdců dostává zamečná vidlice děsný záhul a pokud zamykají vidlici hodně i mimo pěkný asfalt, tak to dlouho nějaké těsnění nebo něco jiného nevydrží.
A ještě jsem zapomněl na sag. Ten měl kolem 50% zdvihu (možná i lehce přes) a slušně mu to narušovalo i geometrii kola.
Ten snad už ani nesměl ze sedla :-))
Njn, opravdu vyšší váha dělá na běžném kole slušnou paseku. Je ale pravda, že váží v téměř 2x tolik co já (já mám teď 70kg).
Taky vidlice nebyl jediný problém. Ze začátku neustále prorážel i přesto, že pláště foukal na jejich povolené maximum. Pomohla až výměna plášťů, když použil objemnější a odolnější Marathony Supreme (taky pomohlo, že mají povolené na svojí šířku docela vysoké tlaky).
Naopak mi překvapilo, že nemá žádné větší problémy s koly a rozcentrováváním nebo praskáním drátů.
To je fakt, mám na treku nějakou elastomerku podivných vlastností a pro naše "silnice" bohatě stačí. Ale je fakt, že je spíš míň citlivá. Takže bych to opravil tak, že kolegovi by na jeho použití stačila (díky finančnímu limitu) obyčejnější, méně citlivá vidlice, než se používají do terénu.
Ano např. letošní model Author Mission za 19.990 Kč a já sehnal v roce 2010 model 2009 za 13.990 Kč a provedení změn v modelech je minimalistické skoro žádné.. jen barva se mění pravidelně.. a s výbavou jsem se dostal do dvacky..
Ahoj Jardo, před časem jsem taky přecházel ze silničky na crosse. Já to tenkrát vyřešil nákupem lehce ojetého Amuleta - viz obr. Dodnes ho mám a nikdy jsem nelitoval. Jen jsem ho po dvou letech dopolnil o odpruženou vidlici, nic zázračného, je to nějaké RSTčko, které na šotoliny a naše železniční přejezdy bohatě stačí. Používám ho v terénech, které i Ty hodláš preferovat.
Koukni na tenhle bazarovej kousek
http://www.nakole.cz/bazar/446-trekingove-kolo...
možná by to bylo pro Tvoje potřeby vyhovující.
Nechci ti kazil kšeft, ale asi bys měl s cenou trošku níž.
http://www.bikestyle.cz/p3242-author-mission...
Cena hezká ale toto je kros kolo. To už mě viz výše rozmluvili.
Ale co říkáte na tyto kola. Cena je dobrá.
http://www.bikestyle.cz/p2949-gt-2011-karakoram...
http://www.bikestyle.cz/p2006-author-10...
http://www.bikestyle.cz/p1996-author-10-dexter...
Cena možná dobrá, ale všechny tři kola jen v malých velikostech. Osazení docela slabé a vidlice dost mizerné. Váha hodně vysoká.
Možná bych malinko přitlačil a koupil tohle:
http://www.velosport.cz/cs/eshop/jizdni-kola...
Jo, je to cross, ale do tohodle rámu sa vejdou i široké 2" pláště, tak že je to skoro 29" bajk - má jen malinko jinou geometrii. Kvalitní osazení, vzduchová vidlice (nafoukáš si tlak podle svojí váhy) a velikost je XL,
takže by mohla vyhovovat.
Nebo nižší model Wakita, rám totožný, horší vidlice - pružinová, a při tvé váze a kotoučovkách asi brzo bude mít vakl.
http://kupsikola.cz/apache-2009/crossove-kolo...
Asi nebude moc rozumné brát to nejlevnější co na trhu je, výbava nic moc.
:-) nic mi nekazíš, neb nic neprodávám :-)
Ale jak koukám tak už si Jarda nechal vymluvit svůj původní záměr a jde do horáka. Asi mu cross po zkušební jízdě na asfaltu a zpevněné polňačce nesedl. V porovnání s horákem je to fakt "úplně jinej level" :-)
Ahoj, předem všem děkuji za lavinu rad.
Ani tak jsem nebyl přesvědčen jako mi bylo vysvětleno následující:
1) kros kolo není na mou váhu vůbec dobré. I když toto http://www.velosport.cz/cs/eshop/jizdni-kola... by se mi líbilo.
2) mou váhu by řešilo MTB, akorát se bojím, že při plánovaném nájezdu 40-60 km/den po silnici případně polní cestě s dětským kolem na hrazdě za sebou se zbytečně uhamtám.
3) obě nevýhody řeší MTB s 29" koly viz výše uvedené kolo za cca 17.500 což je sice přes můj limit ale raději přitlačit než být naštvaný pokaždé když se svezu na kole.
Pokud se v některém bodě pletu tak mne prosím opravte.
Zase tolik bych se crossu nebál (kvůli váze). Jak píšu výše ohledně těch problémů s příliš měkkou pružinou, tak ten kamarád váží ještě znatlně více než ty a jezdí crosse a taky to pod ním nějak to kolo přežívá.
A zrovna ten Wakan v odkazu má k 29tce biku velmi blízko. Wakan je už taková z poloviny 29tka bike. Vejdou se do něj širší pláště než do většiny crossů.
Zrovna Wakana bych klidně koupil.
Teď jsem seděl hodinu na netu a našel jsem toho 29" Superiora z původních 17.500 dokonce za 16.215 což je hodně dobrá cena viz http://www.kola-jakr.cz/detail/superior-829d...
Už jsi měl možnost vyzkoušet oba typy kol v praxi? Pokud ne tak to udělej. Co ti sedne to si pořiď.
Tohle myslím, že vůbec nic neřeší. Třeba jak dané kolo pojede, to nejvíce ovlivní pláště a pokud nebude mít zcela srovnatelné, tak může získat akorát hodně zkreslující dojem.
Jak mu bude sedět dále hrozně moc ovlivní geometrie a ta je daná konkrétním modelem, nikoliv typem kola. Takže pokud zkusí jen jedno a jedno, tak opět může získat hodně zkreslující dojmy. Něco jiného by bylo, kdyby zkusil od každého typu třeba 3-4 kola s různou geometrií a všechna projel aspoň pár desítek kilometrů (projetím pár set metrů se nepozná nic).
Krátkým zkoušením má šanci něco poznat jen někdo s hodně zkušenostmi, kdo už dlouhodobě jezdil větší množství rozdílných kol.
Já myslím, že nepleteš, na silnici by ti krosové kolo bohatě stačilo, ale ne mimo silnice. A pak tu je ještě něco, až vjedeš mimo silnice na pěkné lesní cesty, tak se ti to určitě zalíbí natolik, že se rád a častěji projedeš i horšími cestami a pak budeš rád za kolo s dobrou průchodností, tak jsem alespoň dopladl nejen já :-)
Tak jsem se dneska projel na 29 Superior a jsem z něj nadšen. Velikost kola je perfektní, jízda super. Jen byl trochu cítit odpor gum ale to se dá pořešit správným nafouknutím pro silnici a odfouknutím na polní cestě. Jen je problém ho sehnat. Je to loňský model a už není skladem.
Jj, projel jsem ho před rokem, a vůbec se mi nechtělo to vracet ;-)
Zatím ho nekupuju, bylo by mi blbý odřít si úplně nový kolo dětskou sedačkou. Ale hned jak trpaslíci budou jezdit sami, odměním se nějakou pěknou 29"...
Author Mission 2009 od loňského března najeto 2500km a naprostá spokojenost. hydraulické kot. brzdy jsou síla a vůbec počtem rychlostí 27 a lehkostí kola... perfektním dezénem pneu jak do terénu tak na silnici.. V případě zájmu mohu dát podrobnější reference. Jsem na tom jako ty. po letech jsem si koupil kolo snů :)
Co říká ta vidlice na Tvou váhu?
Přec jen metrák skopovýho;-)))
2500km a pohoda. pruží krásně. nebrzdím jen předníma.
No, 28,6mm nohy na Tvojí váhu, to je docela hazard ;-)
60mm nohy Jardo a co máš s tím zkušenost? :)
No ne, jen jsem tím myslel průměr vnitřních nohou té vidlice ;-) Ona je na Tvojí váhu už docela na hraně, ta vidlice asi bude hodně trpět, a obzvlášť ještě v kombinaci s těmi hydrami... Ale ono kvalitních krosových je všeobecně docela málo, a asi bude dost velký problém sehnat něco silnějšího, pokud vůbec něco takového existuje...
vidlici vyměním až bude moc trpět :) stejně to mám v plánu za air vogue.. Ale jak říkám, je potřeba brzdit rovnoměrně aby se veškerá váha nepřenášela na vidlici a nezatěžovali se pneu při brždění..
A je to ještě o pohodové jízdě ? ;-) To by mne teda nebavilo někde v terénu ještě navíc řešit a přemýšlet jak moc se mi zatěžuje vidlice či něco jiného... Buď mám takové vybavení, které to musí zvládnout a nebude mne nic z toho rozptylovat, nebo do takového terénu nejezdím ;-)
Jediná věc, na kterou si, občas když si vzpomenu :-))), dávám pozor, jsou jen hydraulické brzdy abych je přílišným brzděním při nějakém hodně dlouhém sjezdu neuvařil ;-)
já sjezdy nejezdím takže to tolik neřeším, ale tak i s autem je to podobné.. taky někdo dokáže týrat spojku a pak se diví.. a to si to teda užívá když mu rachotí :D dálkové trasy polní a lesní cesty ..
Taky dlouhé sjezdy terénem cíleně nevyhledávám. Ale ono to není jen o terénu, i výlet po silnici se může pěkně houpat nahoru dolů. Třeba takový sešup ze Zvičiny, který jsme před pár lety na srazu s Nákoláky absolvovali, byl docela výživný ;-) Tam se brzdit, skoro neustále, prostě muselo...
Hele, nechci se hádat, ale Zvičina není žádný kopec, má jen pár metrů na dýlku i vejšku. Jel jsem ji už mockrát a fakt i u nás je kdekterý kopec výživnější. A jestli jsi na Zvičině měl problém s brzdama...to by bylo na pováženou, jestli je nevyměnit za nějaké funkční :-)
Problém s brzdama jsem neměl, a to jsem v té době měl ještě mechanické kotouče ;-) Ono to ale je přeci jenom táhlé a semtam zatáčka. Pokud vím, tak někteří jedinci měli dole na tachometru i 75km/h, např. nepřihlášenej, který mne na jednom místě hezky předjel... Mně se to ustálilo pouze na 68km/h :-)
Nejezdíš sjezdy? A kde tedy jezdíš, to jezdíš jen čistou rovinu?
Na tu větší rychlost stačí jezdit po asfaltu (tam naopak větší rychlost je hned) a po asfaltu tu občas jezdí asi téměř každý nezávisle na tom, co preferuje za styl ježdění.
Navíc ani není třeba ten sjezd a velká rychlost, už mi několikrát ve městě zachránilo opravdu ostré brždění před nehodou. Třeba když mi někdo nečekaně nedal přednost (situace jedu v koloně po hlavní cca 5m za autem, celá kolona jede po hlavní a najednou z vedlejší mezi to auto jedoucí přede mnou a mě vjede auto, kdybych nebyl ve střehu a okamžitě nešel na krev na brzdy a nestál na pár metrech, tak bych ho vzal napřímo).
Abys nemusel nikdy ostře brzdit, tak to bys musel jezdit buď jen na uzavřenou dráhu nebo trvale jezdit krokem (tak do 10km/h).
Se spojkou je to něco naprosto jiného. Tam prostě dotyčný řadí blbě. U brzd na kole bych to srovnal k tomu, že neumí brzdit a letí kvůli tomu třeba přes řídítka nebo zbytečně smykuje zadním kolem (což brzdnou dráhu akorát prodlouží).
To se dobře praktikuje v krizových situacích...
Taky se to jistě dobře praktikuje z velkých rychlostí, to bude pak zajímavě dlouhá brzdá dráha brzdit třeba z 80km/h+ (ono může stačit i třeba jen ze 60-70km/h)...
http://www.eod.cz/cyklo/vidlice-na-kolo...
i tyto vzduchové vidlice mají stejný vnitřní průměr nohou :)
Většina krosových vidlic je taky pro těžší váhové kategorie s prominutím úplně k h...u.
Je potřeba sáhnout po bikové 29tkové vidlici (Reba 29, Tora 29, RST M 29 AIR).
Z krosových vidlic má aspon 30mm nohy třeba NRX RLD.
a mám od 103 do 109kg a výška taky 190 :) velikost kola jsem zvolil správně 22
Ony ty váhy a míry při výběru kola nejsou jediným měřítkem. Sám mám skoro dva metry, vážím metrák a vidím ten rozdíl oproti těm, kteří sice kolem sta kil mají také, ale mají místo pasu pneumatiku a pozadí jako kůň sv. Václava. Ti určitě budou volit vzpříměnější posez a rozdílný druh kola. Já dlouhá léta jezdil silničku, poslední tři roky, kdy jsem se rozhodl nechrtit, jsem berany vyměnil za cross řidítka, vidlice nadále pevná a nemám žádné problémy, ale ty jsem neměl ani předtím.
Pomooooooooooooooooooooc,
ten vybraný Superior už není v prodeji. Budu muset vybrat něco jiného, cenově srovnatelného okolo 15-18 tis.
Co říkáte na toto kolečko?
http://eshop.kola-radotin.cz/horske-kolo-gary...
Pokud nedoporučujete, zkuste mi nějaké 29"kolo doporučit.
to je on. můj Author Mission 2009 -nejvyšší spokojenost
Pomooooooooooooooooooooc,
ten vybraný Superior už není v prodeji. Budu muset vybrat něco jiného, cenově srovnatelného okolo 15-18 tis.
Co říkáte na toto kolečko?
http://eshop.kola-radotin.cz/horske-kolo-gary...
Pokud nedoporučujete, zkuste mi nějaké 29"kolo doporučit.
opravuji adresu http://eshop.kola-radotin.cz/horske-kolo-gary...
Jestli si zvládneš kolo postavit sám, tak na BF v bazaru se prodává rám Superior 21,5".
http://www.bike-forum.cz/ajax/getBazaarImages...
Odkaz na bazar:
http://www.bike-forum.cz/bazar.html
Inzerát ze 7.2.