Dobrý den,
rád bych vybral nějaké elektrokolo, na netu jsem našel buď toto http://ekolo.cz/-d130 a nebo http://www.citybikes.cz/eshop/e-motion... jen u toho edisona se mi moc nelíbí ta bubnová brzda zadní! mám sní špatné zkušenosti nebrzdí a hrozně moc píská!
už jsme jedno elektrokolo měli zrovn když to v čr začínalo ale to by asi nějaký šmejd težká baterie teď už žádná výdž ani výkon :(
nerad bych zase koupil něco takového
tak prosím o rady jaké stím máte zkušenosti.
Děkuji
mě se líbí /poměr vzhled,udávaný dojezd, cena/ kolo Guewer Cross, ale za a/ nejel jsem na něm, b/ viděl jsem na něm někoho jet, c/ Ty sis aktuálně do srovnání skládačku a elektrokolo s dámským rámem, tak nevím, abych nebyl za vola :-)
Teda, dvě odlišnější elektrokola sis nemohl pro porovnání vybrat... ;-)
Předchůdce toho Edisona jsem vloni týden intenzivně testoval a předchůdce toho Aggose (v zásadě Silver-go) máme doma. Obojí to má gelovky, tj. váha přijatelná, Edison je samozřejmě městské kolo, takže bude o pět kilo těžší než ta skládačka (píšou 25).
Bubnová brzda u Edisona mi naopak velmi vyhovovala, brzdila dobře. Dílensky mi přijde lepší Edison, je to úžasně robustní kolo, na kterém se během toho zimního testování vůbec nic nehlo (na rozdíl od jiných tehdy zkoušených kousků, které se pode mnou v zásadě rozpadaly).
Výkon je v obou případech omezený na 250W a víc se "nesmí" - odpich tak závisí především na váze jezdce. Edison má tři režimy, na ten "sportovní" se to slušně hýbalo i pode mnou.
To e-kolo je zase prostě jednoduché: zapnout, vypnout, žádné režimy, ale zase má grip, což se někdy hodí.
Suma sumárum, obojí je dobře použitelné, takže vážně záleží na tom, jak to kolo chceš používat.
Jestli oceníš skládání, tak Aggos (přenosnost spíš ne, je to tak na to zlomit to kolo ve vlaku, aby tam člověk neplatil, rozhodně se to nedá moc dobře nosit na víc než na pár metrů).
Ale jestli máš dojem, že skládačku nevyužiješ, tak bych se přimlouval za Edisona.
Jinak existují i levnější možnosti, samotné e-kolo nabízí CityLinera ( http://ekolo.cz/cityliner-easy-d95 )za stejnou cenu jako tu skládačku. S ním dlouhodobější zkušenost nemám.
Guewer pak který dováží skoro totéž co ekolo (je to ze stejné fabriky v Číně) a prodává to poněkud levněji. Nejsem odborník na komponenty, takže nevím, jaké jsou tam přesně rozdíly. Baterky ale by měly být taky gelové...
Zkrátka a dobře: Rozveď, kde, jak často, na jaké vzdálenosti a s kým by to kolo mělo jezdit - pak se dá možná poradit trochu víc.
Dobrý den,
děkuji za vaše odpovědi, to kole je určené pro babičku;)
ona už jedno měla ale je hrozné teď už skoro nejede :(
A ráda by si koupila nové!
Ještě jsem se chtěl zeptat na ten náhon na edisonu je ve předním kole? jsou tam nějaké výhody a nevýhody?
Při běžné jízdě není rozdíl. Údajně to má zajímavý efekt ve sněhu (nezkoušel jsem, jen zaslechl): vytáhne to člověka i do zatáčky, vlastně je to v kombinaci se šlapáním pohon všech kol.
Ten efekt předního náhonu na sněhu a ledu mohu potvrdit. Poznat jde ale spíš na mém motokole (fotky jsou tady v bazaru).
Elektrokolo jsem skládal minulý týden (montáž elektrosady na dámský treking) - tam při legálních 250W a mých (také legálních :) 93kg člověk moc nepozná.
Je ale pravda, že až po opření se nohou o zem jsem zjistil, jak je silnice namrzlá.
V tom případě bych se soustředil na figuru. Jestli babička menší postavy, tak by u toho Edisona (a možná i u jiných městských rámů) mohl být problém s velikostí, to kolo je hodně velké, postavy pod 170 cm mohou mít porblém. Naopak skládačka (aspoň ta naše) už je na mých 180 cm malá (krátká sedlová trubka).
Ještě jsem zapomněl: Zatímco ta městská kola jsou "tanky", tj. projedou ledacos a mají výtečnou stabilitu, skvělou setrvačnost, atd., což může být prospěšné ne vždy pozornému jezdci, při ukazování v provozu apod. Ta elektrická skládačka je méně ovladatelná. Bylo to jediné kolo, které mě bylo schopné snad úmyslně vyhodit ze sedla ;-) (stačilo na okamžik pustit řidítka a člověk letěl).
Ale, jak poznamenává Hrabosh, ještě předtím by možná stálo za to pořešit údržbu toho starého (zkusit udělat generálku, vyměnit baterku...) Já vím, když člověk ztratí k tomu kolu důvěru, tak už se do toho dál investovat nechce. Ale třeba se dá pak aspoň jako pojízdné někomu prodat.
tak kolo je tak před rokem po generálce bylo v servise tam kde se koupilo byla mu vyměněna baterie ale teď to neujede ani 1km a už to vůbec netáhne! :(
To je na reklamaci té vyměněné baterie.
Baterka je spotřebák a jako taková mívá v ntb nebo v UPS záruku 3-6 měsíců. Není to u kol podobně?
Tak to nevím, nejsem expert na baterky :-)
Ale stává se, že baterie během pár měsíců odejde a je to výrobní vada...
U těch olověnek, co jsou na levných elektrokolech to nemusí být nijak zvlášť velký problém, ale nová gelovka je řádově za 5-9 tisíc, což je čtvrtina až třetina ceny kola, s tím by se jako se spotřebním materiálním zacházet nemělo.
http://ekolo.cz/baterie2
Poslední odstavec. Tak to prostě asi je...
Když si představím nejhorší možné podmínky, po ránu pod nulou, sednu na to, a jedu hodinu naplno (250 nebo né úplně legálních 500W, řádově odběr 10A), tak to může být plněný svěcenou vodou, a vydrží to tři takové cesty do práce:-(
jsme rozhodnuti kouoit nové kolo ale nevím jen jaké ;)
Nemůžu sloužit. Mě zatím žádné elektrokolo nepřesvědčilo, že by mi mohlo být užitečné. Někomu možná užitečné je, u nás v rodině pro něj prostě nemáme využití.
Zajímá mě to pouze jako hračka, z hlediska technologie. Tak tu s dovolením využíváme Tvého tématu a tlacháme o baterkách;-)
Vráťa jich má několik vyzkoušených, Murphy nějaké kompletoval a testoval pro přítulkyni, ti Ti poradí...
Hm, tak to jo.
Na druhou stranu, přesně na tohle používání (vybití proudem 5-10A, bez ohledu na venkovní teplotu) jsou snad ty baterie konstruované, ne? ;-)
Mráz (a tím spíše zatěžování velkým proudem v mrazu) vadí přinejmenším:
- NiCd (ty se myslím v ekolech nepoužívají)
- NiMH (asi se používají, výborný poměr ceny a kapacity, lze nabíjet velkým proudem=rychle, ale trpí samovybíjením a mrazem opravdu hodně; jinak dobré pro každodenní použití a zatížení i velkým proudem)
- všemu na přincipu kyseliny sírové (což je škoda, jinak mají samé výhody).
Údajně neškodí Li-On. Ale osobně tomu moc nevěřím, mobil i foťák na tyto baterky mi v mrazu vydrží zlomek toho, co v létě.
S jinými technologiemi (Li-Pol, LiFePO4) nemám zkušenost. Já jsem konzervativní, preferuju vyzkoušení, a nerad jsem za testera nových, nevyzkoušených a předražených technologií:-P
Jinak si nedělám iluze. Spíš bych řek, že baterie jsou konstruovány na minimální výrobní náklady, a jejich vlastnosti je nutno marketingově vykomunikovat tak, aby se uživateli nabídla nějaká výhoda, proč by si to měl koupit.
Já u foťáku trvám na AA článcích a u nich na NiMH provedení, a kdybych měl tu možnost, tak bych to chtěl i do mobilu a ntb.
To by mě zajímalo: Když je to kolo garážované v teplé místnosti a pak jede na těch 10A, ta baterka se stejně nezahřívá dost na to, aby si držela kapacitu... Napadlo mě dát kolem té baterie nějaký svetr - myslíš, že by to pomohlo?
V takovém případě asi jo. Svetr nehřeje, je to jen izolace. Možná spíš nějakou neoprenovou šprcku. Prodyšný to nejt nemuší, a když to neprofoukne ledový vítr, bude to lepčí. Neprochladne to za 10 minut ale odhadem za 20.
V teple bych to sundal, a asi bych to nezkoušel zabalený nabíjet (ony výkonnější nabíječky NiMH článků nemají ty větráčky pro srandu).
Tak jsem prolistoval, co se nabízí... pro babičku asi něco s nízkým nástupem, a asi neocení technologické vychytávky a sportovní jízdu (teda pokud není jako moje máma, co se po šedesátce nějak rozjezdila;-)).
Mě zaujalo tohle:
http://ekolo.cz/cityliner-easy-d95
V podstatě normální kolo, akorát motůrek v zadním náboji. To bych si dokázal představit i pro sebe. Tak za padesát let;-)
No a pokud má problém s pohyblivostí nebo s ovládáním konvenčí přehazovačky, tak za rozumné prachy tohle:
http://ekolo.cz/liberty-d83
a co říkáte na toto http://www.juvacyklo.cz/hercules-idos-7.htm a porovnáním Edison ?
Který by byl lepší?
Nenapsali to nejpodstatnější - jaký je použit akumulátor a jaký je způsob ovládání (jestli má Pedalasistent - bez toho by se nová kola správně ani prodávat neměla)
Myslím tedy Elektrokola (u toho PAS)
:)
tak jestli jsem to dobře pochopil tak každé elektrokolo by mělo mít tyto režimy:
1.pedalasistent tzn.: že je pustěný motor a pomáhám ještě šplapat,
2.že to běží jen na motór bez šlapání
3.že to má vypnutý motor a jen šlapem
Pochopil jsem to dobře?
A jak je to z vyjetím kopce? dokáže to vytáhnout elektrokolo i bez pomoci šlapání?
Tak ten režim motor bez šlapání by se právě už používat neměl.
ale proč? šak to je dobré třeba pro starší lidi!
Je to vhodnější právě třeba pro starší lidi, kteří se nemusí nic učit ovládat. Prostě začneš šlapat, snímač na klikách to zjistí, motor běží, kolo jede. Můžeš třeba šlapat jen naprázdno - důležité je, že se kliky točí. Přestaneš šlapat - motor přestane pomáhat.
Jednoduché a funkčí.
Naopak, to je úplně nejdůležitější režim. Já bych teda jezdil zásadně jenom v tomto režimu.
A zkoušels někdy jezdit s tím PAS ?
Akorát v Brně na výstecu mívaj takovou tu testovací dráhu, tak jsem si tam jedno odpoledne půjčoval různá elektrokola. Proč?
Myslím, že tohle není vůbec špatný nápad. Jednak člověk nemusí nic řešit - prostě jede jako na normálním kole, navíc to podle mně i zvyšuje dojezd na nabití - když už musím točit klikama, tak i trochu zaberu (dám těžší převod) a motor má lehčí práci (menší odběr proudu).
No, se šlapáním to má jednak asi dvakrát větší dojezd, jednak je otrava ten grip pořád držet (aspoň na tom Baracku, co máme). Sám grip používám prakticky jenom na rychlé rozjezdy v provozu, kdy je potřeba, aby šlo z motoru hned maximum.
http://www.osel.cz/index.php?clanek=5648
Komerčně dostupná elektrická kola jsou drahá, nebo mají špatné parametry. Řešením je zhotovit si elektrické kolo svépomocí. O své zkušenosti se podělil pan Zdeněk Jindra
Kdyz nekomu nevadi vaha, postavi to cca za stejne penize, jen nemusi vyrabet a bastlit kazdy dil zvlast: http://www.noelbike.cz/e_pohony.html