Na internetu se šíří poplašné zprávy o novele silničního zákona, který právě prochází Poslaneckou sněmovnou. Některé zdroje tvrdí, že na přejezdech pro cyklisty by měli lidé na kolech mít přednost (podobně jako dnes chodci). Co skutečně obsahuje takzvaný „malý cyklistický balíček“ a co by jeho přijetí znamenalo v každodenním životě, si můžete přečíst v dnešním článku.
No konečně, používat některé rádoby cyklostezky souběžné ze silnicí bylo jen k vzteku. Člověk mohl jet do práce pěkně z dlouhého kopečka v obci, kde není problém udržet 50km/hod a zákon ho donutil jet po cyklostezce/chodníku plného lidí. Na dvou kilometrech 14 značek konec cyklostezky kvůli křížení z boční ulicí, zámková dlažba která se rozjíždí, průměrná rychlost 6km/hod. Vedle silnice s krásným asfaltem a když sem po ní jednou jel, to bylo troubení a hrození, přitom jak sem psal výše, jel sem v pohodě maximální povolenou rychlostí v obci. Ale jelikož nerad porušuju i hloupá nařízení, raději sem toto místo objížděl jinou cestou a i při prodloužení trasy o 3 km, čas se mi o 10 minut zkrátil. Až začne platit tento balíček, můžou na mě tihle znalci zákona kteří znají jenom to co se jim hodí, troubit a hrozit jak chtějí. P.S. Nejsem prudič řidičů, jen pro některé řidiče je prudič každý kdo se vyskytuje na silnici a nejede autem.
Tak začněte tlačit na to aby tak blbá stezka byla zrušena. To je logický postup, ne vyrábět nějakou cochcárnu ať si každý jezdí kde ho napadne.
Už sem to tu kdysi psal, je to podvod, potřebovali udělat nové chodníky, tak je o metr rozšířili a EU to zaplatila. Že ty prachy jsou z EU je v pořádku, sypem tam dost, štve mě povinnost po takovém balastu jezdit na kole.
Cochcárna běžná všude, kde chápou, že mezi cestovní rychlostí a zdatností různých druhů cyklistů existují významné rozdíly. Například Německo, Francie...
?? To jako v Německu a Francii si můžeš volně vybrat jestli po stezce nebo silnici ?
Francouzi mají zvláštní značku pro "nepovinnou" stezku pro cyklisty (bílé kolo ve čtveraté modré ceduli). Němci zase chodník s povoleným vjezdem cyklistů, kde cyklista musí přizpůsobit jízdu chodcům, ale nemá povinnost ten chodník použít, protože se to nepovažuje za cyklostezku.
/edit/ Uznávám, že to v zásadě není to samé, protože to umožňuje až místní úprava. Potíž je, že u nás to nejde bez legálních pochybností vymyslet ani tou místní úpravou (dodatkovou tabulku "vjezd cyklistům povolen" na silnici vedle cyklostezky jsem u nás nikde nespatřil).
Nepovinna je peso/cyklo, ne? Cyklo je (byla) povinna.
Ano, podle mého cyklista musí použít stezku pro cyklisty. O stezce pro chodce a cyklisty se v daném paragrafu nic nehovoří. Již se to tu jednou obsáhle probíralo.
Probíralo. Bohužel opět platí, že převažující názor tohoto fóra nesdílejí ti, kteří pak vydávají konečná rozhodnutí.
Zatím mě za to nikdo nezastavil. Až to udělají, budu se bránit.
Znáš někoho, kdo by to dotáhl dále, než vyřešením na místě?
Nemyslel jsem postihy apod. Ale důsledek, který to má na výstavbu. Jde to až tak daleko, že v hlavách některých jedinců nejde souběžně postavit cyklostezku a cyklopruh, asi proto, že by pak cyklista musel použít obojí...
Vedle sebe cyklostezku a ze silnice loupnutý cyklopruh. A projede po tom pět kol za hodinu, co? Nechtěl byste ještě automaticky všude ještě lanovky pro unavené cyklisty?
Chtěl, třeba tohle na Letnou: http://www.trampe.no/english/
No, nevím, tohle by už byl hodně zúžený výklad pravidel a vůbec si nejsem jistý, že správný. Tady by asi fakt záleželo na výkladu místního úředníka a když řekne, že je povinné užití i kombinované stezky, tak myslím, že bude mít vždy pravdu.
To bohužel potvrzuji. Má.
Má, nebo se lidé smířili a ve sporu nepokračovali?
Protože sám neuznávám takhle zúžený výklad, to bysme se dostávali do nesmyslů a absurdit, tak já bych do sporu nešel a určitou šanci bych měl to nějak okecat na místě. A pokud by byla pokuta do 200, tak bych se asi nijak nevzpouzel, protože jít do správního řízení a zaplatit dalších 1000 za řízení by se mi asi moc nechtělo, protože nadřízený orgán, v našem případě krajský úřad, potvrzuje původní rozhodnutí pokud není úplně mimo a kdybych chtěl žalobou napadnout rozhodnutí kraje tak bych ani nevěděl jak to zdůvodnit. Určitě bych nešel do sporu kde bych na 90 % nevěděl, že mám pravdu.
jinak já mám stále problém s:
§ 12
Jízda v jízdních pruzích
(2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič MOTOROVÉHO VOZIDLA užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; (...)
Čímž je řidič NEMOTOROVÉHO VOZIDLA-kola odbočující vlevo na vícepruhové komunikaci v nezáviděníhodné situaci.
Proč by měl být. Při odbočování nepoužívá jízdní pruh, ale odbočovací pruh ve kterém zmíněné neplatí.
A kde to je napsáno? Navíc problém je v tom, že často je výhodné se do odbočovacího pruhu řadit s velkým předstihem, když je ještě průběžný, v místech kde to je relativně bezpečné.
Další případ je pravý odbočovací+průběžný pruh. Pokud je odbočení silné je bezpečnější z pruhu včas vypadnout a jet čistě průběžným.
§ 17 odst. 1
Odbočovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro odbočování (vyřazování) vozidel z průběžného jízdního pruhu.
pokud není odbočovací pruh zřízen, řídí se
§ 21
odst. 3
Před odbočováním vlevo se musí zařadit co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu a šířku vozovky.
odst. 4
Řidič, který při odbočování opouští průběžný pruh, musí co nejdříve vjet na odbočovací pruh, je-li vyznačen.
Chápu výhodu se někdy zařadit dříve, jelikož to je bezpečnější, ale to je na individuálním posouzení. Zákon nelze psát na konkrétní křižovatky, ale obecně. V případě problémů je na řidiči, aby oprávněnost a větší bezpečnost toho manévru obhájil.
Tomu druhému odstavci moc nerozumím. Když odbočuji doprava, využijí průběžný pruh a odbočím vpravo, nebo přejedu do odbočovacího.
a když se z průběžného stane průběžný a odbočovací, jsi v pytli.
http://kacerovak.sweb.cz/info/rok07_soubory/1...
Nevím kdo je v pytli, ale ty si zbytečně komplikuješ život, jedeš tam kam potřebuješ a podle toho se chováš, stejně jako řidič auta, nechápu co ti je na odbočování a jízdě přímo a jízdě v pruzích nejasného.
Neříkám že to je nejasné. Tvrdím, že zákon existuje bezpečnější možnost jak projet křižovatku, ale zákon ji nepřipouští.
Nevím co tím myslíš a co může být bezpečnějšího než jízda křižovatkou vyznačeným jízdním pruhem, jedině snad podjezd, ale to je něco jiného.
Já to vidím také tak. Jezdím jako autem. Najedu si do odbočovacího (v levo) a odbočím. Když neni tak ukážu rukou a najedu do prostřed. Do prava jedu normálně nikam nepřejíždím jedu prostě při okraji...
Jezdím/e tak všude po světě...
Proč bych měl být v pytli?
Ten původní paragraf který se ti nezdá řeší jízdu v jízdním pruhu.
Před křižovatkou jsou průběžné, nebo odbočovací pruhy, kterých se ten paragraf netýká, tudíž nevzniká ani problém.
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=50...
tak mi prosím prozraď zda je druhý pruh zleva (při pohledu ze směru jízdy druhý pruh zprava) průběžný nebo odbočovací a zda má nebo nemá cyklista povinnost ho použít.
Když jím jedeš rovně tak ho použiješ, nemáš jinou možnost, když odbočuješ vpravo použíješ ten pravý odbočovací.
A právě o to mi jde. Jet o pruh vedle je mnohem bezpečnější. Ale to podle zákona nesmím. A pokud člověk o půl kilometru dál hodlá obdočit do Rumunské, tak je v tomto místě úplně nejlepší jet u levého obrubníku.
Mě teda nedělá problém jezdit po městě na kole, ale jet úplně vlevo nebo i jen 3. pruhem by mě teda nenapadlo a považoval bych to za hodně velký hazard, tam by tě žádný motorista nepředpokládal. Půl km je hodně a máš dost času se v klidu a "bezpečně" zařadit do odbočovacího před další křižovatkou. Mě se to zdá normální a jasné provedení, jsou místa, která jsou mnohem komplikovanější.
úplně vlevo Tě sice motorista nepředpokládá, zato Tě velmi dobře vidí, protože jedeš "na jeho straně auta" a taky může mnohem lépe odhadnout boční odstup při předjíždění.
Zařazení se do do odbočovacího pruhu v tomto případě znamená přejet ve stoupání s upaženou levicí přes 4 pruhy v místech kde limit 50km/h je považován spíše za orientační a auta se rozřazují do průběžných a odbočovacích pruhů. Tento manévr považuji za rozhodně větší hazard než jet podél levého obrubníku.
Neznám to, nemůžu posoudit, samozřejmě bych volil způsob, který je pro mě nejbezpečnější, co nejméně bych se motal jiným do cesty a zárověň bych udělal nejméně přestupků. Některé křižovatky prostě nejsou na průjezd cyklistů nejideálněji nalajnované, takže prostě bezpečný a ukecatelný kompromis.
Že to považuješ za velkej hazard je úplně vedlejší, ze zákona máš právo ten pruh využít.
Jednak cyklista nesmí k jízdě používat druhý a další jízdní pruh a to ani v obci, ze zákona smí jet jen tím pravým resp. při pravém oíkraji vozovky a navíc já taky používám rozum a ten mi jasně říká, že v levém pruhu cyklista nemá co dělat takře tě motorista v levém pruhu oprávněně nepředpokládá a v levém se jezdí nejrychleji a já se mám příliš rád a vůbec nemám chuť ležet v sádře a s někým se pak dohadovat jestli jsem tam jet mohl nebo ne.
To máš sice zčásti pravdu, ale zrovna tohle místo v Praze je debilní. Auta tam už jezdí dost vysokou rychlostí a jinak než nacpáním se do levého pruhu se k odbočení doleva, do Rumunské, nedostaneš. Ani tam poblíž není žádný přechod pro chodce... Taky co by tam asi tak dělal, na tříproudé silnici...
On je někdy docela problém se tam napasovat i s autem :-) Přijedeš zespoda od Karláku Ječnou ulicí, a pokud se po odbočení doprava včas nedostaneš alespoň do prostředního pruhu Sokolské, tak čím později to budeš chtít udělat, tím rychleji kolem Tebe budou projíždět ostatní auta.
Vím, že jsou některé křižovatky problematické, takže - viz co jsem psal už o dvě patra výš v 16.40
Nejlepší by bylo na magistrálu cyklistům vjezd úplně zakázat, a bylo by hned po několika problémech :-)
Pokud je pro cyklisty nějaká klidnější a bezpečnější varianta, tak určitě, ale zase aby z toho neměl půldenní výlet :-)
Ono by asi nebylo od věci třeba trochu zredukovat šířky jízdních pruhů a vytvořit jeden vyhrazený pro cyklisty, pokud by to bylo jen trochu možné.
Zrovna v tom místě jsou ty pruhy už teď dost úzké.
Nevím jak moc jsou úzké, ale když by se rychlost snížila na 40, tak by třeba šly ještě zúžit aby vznikl cyklopruh, je ale otázka kolik cyklistů by tudy jezdilo, protože pro pět denně by to byl nesmysl.
Vazne by mne zajimalo, proc nam porad nekdo chce snizovat rychlosti, brat parkovaci mista, zuzovat pruhy a jeste tvrdi, ze to je pro nase dobro. Kdyz se ale nekde takhle ubere autum misto, nevyroste tam strom, ale novy kus betonu. Napriklad u hotelu Union misto nekolika parkovacich mist udelali podzemni tridene kontejnery. Jedine, co tam meli udelat, jsou podzemni garaze. Takze o par parkovacich mist mene, o nekolik m^2 vice na chodniku, kde stejne skoro nikdo nechodi, cyklisti nic, priroda nic, ...
Žádné plošné řešení, jen místní na nejkratší možnou vzdálenost a jen pokud to bude potřeba a účelné jak pro auta, tak i pro dostatečný počet cyklistů, jinak samozřejmě ne.
300 denně po Nuselském mostě. Vzhledem k charakteru komunikace bych ale uvítal spíš snížení počtu pruhů o jeden a řešení oddělené fyzickými zábranami. To je ale pak už na povídání o tom, jak by měla vypadat humanizovaná magistrála...
300 už je asi dost na vytváření nějakého kompromisního účelného řešení, ale to je úkol pro řadu pokud možno nezaujatých a soudných odborníků.
Jojo, v zásadě záleží na tom, kolik se tam nechá průjezd. Když se rozhodne, že 50 000, tak tam najednou bude místa habaděj na cokoliv nás napadne (zelený pás, 2x parkování, cyklopruhy, buspruh - ne teda na všechno dohromady, ale na mnoho z toho ano). Když se rozhodne, že 100 000 je na věčné časy OK, bude dlouhodobě nejschůdnější zprůjezdnit pro cyklisty souběžné ulice a tuto definitivně kanalizovat.
Nikoli, jenom vzhledem k poměru aut a cyklistů je na takto exponovaném místě vcelku zbytečné něčím tak marginálním jako nemotorová vozidla zabírat prostor mnohem lépe využitelným motorovými vozidly.
Pro VikrotA:
Nikoli, jenom vzhledem k poměru chodcu a aut je na takto exponovaném místě (vnitrni Praha) vcelku zbytečné něčím tak marginálním jako auta zabirat prostor mnohem lépe využitelný chodci.
Takze zavreme vnitrni Prahu pro auta? ;)
Ano, typicky kolem magistrály jsou chodníky přeplněné chodci kteří se kolem sebe těžko protáhnou. :-/ Jestli jste si nevšiml tak tam není odkud a kam jít takže tam nikdo nechodí.
Asi by se vůbec našlo málo míst kde pěšímu provozu chodník nestačí zatímco na silnici jsou volné pruhy.
Na "cyklostezkových" chodnících Nuselského mostu pokaždé někoho potkám, ve všední den předjíždím vždycky nějakých pět lidí. Takže lidi tam chodí, jen jsou asi při pohledu z auta pod rozlišovací schopností motoristů.
A že tam v oblasti jisté chodníky vedou odnikud nikam? S tím bezpochyby nemá současný dopravní režim ulic Sokolské a Legerovy vůbec nic společného, že.
Kdyby se tam zakázal vjezd autům, tak by to řešilo ještě více problémů.
A to je nápad, a mohlo by se z ní udělat jedno pěkný parkoviště, které by nám svět záviděl.
Však to tam každý den zkouší a docela to i funguje ! :-)
Jenomže to pořád není ono, furt tam popojíždí a pořád hledaj lepší místo k zaparkování
To asi ano, ale v našich podmínkách podporu odpovědných získá spíše ten zákaz vjezdu cyklistům, buď realista :-) Už jenom proto, že by to bylo pro jejich dobro, totiž bezpečnost, na tu dnes všichni hodně slyší :-) Pro tu se mohou všichni přetrhnout, ale nesmí se tím moc omezovat ostatní... O tu se musí postarat především sami cyklisté, samozřejmě pod pohrůžkou příslušných zákonů a z nich plynoucích pokut při jejich nedodržení... Tím myslím ty neustále opakované nápady ohledně povinné přilby a další pitominy.
Asi bych tam při nebezpečně hustým provozu řešil odbočení doleva malým odbočením doprava a přejetím napřímo. A nebo nějakou obdobnou variantou.
To mi snad přijde bezpečnější už to klikatění se mezi pruhy :-)
Zkoušel jsi někdy napřímo překonat tři pruhy silnice, po které neustále jezdí auta až 60km rychlostí ?
Ne, když mají chodci na IPP tři vteřiny zelenou, tak tam auta tři vteřiny nejezdí ;-)))
Tohle místo jezdím z Ječné tak, že projedu rovně do Lublaňské a do Rumunské se řadím na křížení s ní. Sice je tam dlažba, ale zato klid.
Už jsem na to taky přišel :-)
Viz
http://www.nakole.cz/diskuse/12585-maji-se...
Z Jecne odbocuji dva pruhy na ctyrproudou magistralu. Pokud se pamatuji, mel by se ridic zaradit z leveho do leve pulky, z praveho do prave. V techto mistech je to i namalovano na zemi. Takze neni problem se zaradit do leveho odbocovaciho a pri odboceni rovnou zamirit do toho uplne nejlevejsiho. Tedy v aute.
Jestli se na kole necitis dobre v levem odbocovacim, muzes pouzit prechod, ktery je hned vedle.
Já tam hlavně na kole nepojedu nikdy, ani do levého a ani do pravého pruhu ;-) Nemám jediný důvod se v těchto místech producírovat zrovna na kole.
Ale dobře, na zemi to možná namalované je (teď z hlavy nevím, autem nejezdím a na té křižovatce jsem také nebyl už docela dlouho), možná že tam je i značka zobrazující situaci. Potom ale opět vypluje na povrch ten problém, kdy by cyklista měl správně jet při pravém okraji vozovky ;-) A mám takové tušení, že i proto vlastně vzniklo tohle vlákno.
Když teď koukám na mapu, tak by snad bylo lepší projet tu křižovatku rovně směrem tram zastávka I.P.Pavlova a před ní (nahoru se stejně rozumně nedá, maximálně po tram tělese, kde je ale zákaz vjezdu, ale pak bys vjel do té hromady čekajících lidí na zastávce...) se dát doprava do Lublaňské, která pak cyklistu rovně navede na křižovatku s tou Rumunskou.
V tomhle pripade bych prepruhoval asi nekde na urovni hasicu. Auta v mem smeru mne v tu chvili uz predjedou (pripadne kvuli tomu trosku zvolnim) a ty, co prijedou z Anglicke jeste nedohoni.
Mimochodem, proc po magistrale? Nenasla by se nejaka vhodnejsi, bezpecnejsi a mene smrduta varianta? Ja se v techto mistech pohybuji jen na kolobezce (chodnik) nebo autem a na kole bych se tam moc nehnal...
Ten daný pruh je průběhový i odbočovací a pokud jedu rovně tak ho použiji.
Jestli tobě přijde použít pruh vedlejší, ať vpravo, nebo vlevo od tohoto, jako bezpečnější, tak mě nikoli.
Jinak k diskusi co se rozvinula.
Tento případ je na případnou místní úpravu, nikoli na změnu obecného zákona. Nechci se setkávat se situací, kdy se například cyklista rozhodne jet v levém pruhu, protože za kilometr, nebo dva odbočuje. Například zde směrem do centra. http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=50... Budu jenom rád, pokud zde nebude cyklistům dovoleno jet levým pruhem, protože chtějí.
Omlouvám se, správný odkaz zde http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=k&ll...
Nejsem si jist, zda by místní úprava byla dostatečná. Nicméně stále si stojím za tím, že současná úprava jízdy v pruzích je pro cyklisty dost nepřehledná a nejednoznačná. Určitě je na místě vyjasnění a upřesnění speciálních situací.
Současná úprava, nejenom tohoto zákona, je v mnoha bodech nepřehledná a nejednoznačná. Stojí za tím hlavně neustálé doplňování dalších a dalších paragrafů na situace, které by se daly řešit již stávajícími paragrafy.
Ideální by byla nějaká autorita, která by rychle uměla provést jasný a závazný výklad různých sporných situací.
Místní úprava by mohla zrušit pruh a cyklopruh udělat u levého i pravého chodníku.
To si představ, že zhruba před sto lety nebyly jednotné předpisy a jednotlivé oblasti měly svoje nařízení. A například pražský Jízdní řád kromě některých obecných zásad jmenovitě řešil konkrétní průjezdy městem s vyjmenováním ulic na trase s upozorněním na křižovatky, byly tam například definované trasy pro příjezdy k jednotlivým divadlům atd atd atd... Takhle polopaticky to učit dneska, tak z autoškoly člověk vyleze až před důchodem :-)
S tím můžeme i souhlasit (my tady). Ale nesouhlasí s tím policajti, co se vyjadřují ke stanovení místních úprav. Výsledek pak může vypadat třeba takto: http://www.prahounakole.cz/wp-content/pnk... .
A tam je jaký problém? Z fotky žádný nevidím a řešení vypadá logické.
Co je na tom logického? Že v úseku 100 metrů před křižovatkou nemůže být cyklista jedoucí rovně chráněn cyklopruhem? (pravda, v téhle situaci to tolik nevadí, protože je to tam široké a nedá se přes toho cyklistu odbočit vpravo).
Co řekneš na tohle: http://www.prahounakole.cz/wp-content/pnk...
A zejména na tohle (míněn ten ukončený cyklopruh 200 metrů před křižovatkou kvůli řazení, ono to není moc vidět):
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=50...
Ty cyklopruhy jsou ukončeny vždy v momentě, kdy začíná odbočovací pruh.
Myslím si, že ten kdo to takto navrhuje a schvaluje předpokládá, že v případě nepřerušení cyklopruhu by řidiči aut čekali cyklistu jedoucího v cyklopruhu (když tam už je) a nepředpokládali ho při přejíždění silnice do pruhu odbočovacího. V monentu, kdy cyklopruh přeruší, tak si asi myslí, že řidiči budou cyklistu předpokládat všude.
Je to nesmysl, ale napadá mně to jako vysvětlení.
Ať na to koukám jak chci, tak situace na předchozí fotce je v naprostém pořádku, pro cyklisty bezpečná a logická, pruh pro cyklisty prochází křižovatkou a cyklista může bezproblémově odbočit vlevo. Opravdu nevím co se ti na tom nelíbí.
Na první fotce vidím jediný vážnější problém a to masivní betonový ostrůvek za přechodem, který brání včasnému a bezpečnému naletí vlevo pro odbočení, jinak cyklopruh také prochází křižovatkou, opět nevidím problém.
Na druhé fotce to může být problematické řešení a může to způsobovat problém, tam asi měl pokračovat cyklopruh, byť třeba užší, ale měl. Ukončili ho asi aby mohli vytvořit odbočovací pruh a nemuseli snižovat rychlost pro zúžení pruhů. Zřejmě kompromis.
Pozor, na té první fotce cyklopruh neprochází křižovatkou, ale před křižovatkou končí. Ty piktogramy neznamenají cyklopruh, ale pouze upozornění, že se v místě můžou vyskytovat cyklisti v počtu větším, než malém.
Jo to vidím a vidím, že tam je vyznačený pruh pro auta a vedle průběžně vede dostatečně široký pruh pro cyklisty, na který přes křižovatku navazuje a pokračuje stejně široký pruh s piktogramy a upozorněním na cyklisty. Pořád je to přímo luxusní řešení a značení proti běžným křižovatkám, kde není ani náznak po nějakém pruhu a značení.
Mě se to líbí a byl bych s tím nadmíru spokojený, kdyby to tak bylo všude.
Uf, nějak mi to nevzalo příspěvek - myslel jsem to tak, jak píše pro_pa.
Cyklopruh, narozdíl od piktokoridoru, nesmí řidič podélně pojíždět, nabízí tedy cyklistům větší ochranu.
To Rohanské nábřeží je pak lahůdka sama o sobě, protože fakt není normální ukončit cyklopruh 200 metrů před křižovatkou, zrovna v místech, kde se ta auta štosujou. To je tak "user friendly", že ani já tamtudy nejezdím rád. A přitom za to může jeden úředník, který má prostě výklad zákona takový, jaký má a nic s ním nehne. Abych to upřesnil, tak se tam používají dvě výmluvy:
1. Cyklopruh by musel mít vlastní signalizaci (to ale není tak hrozné a dá se to ochcat třeba ukončením cyklopruhu 10-20 metrů před křižovatkou a dotažením piktokoridorem).
2. Z cyklopruhu se nesmí odbočit a proto musí skončit se začítkem "řaďáků". To už se tu probíralo výše.
jinak pro pro_pa, jednoznačné výklady, atd. Ano, bylo by to vhodné. Jenže třeba situace v takovýchhle řízeních je taková, že i když třeba ten konkrétní odbor nebo policajt nebo kdo nemá právo veta, v praxi se nepostaví nic, k čemu by nedali všichni souhlasné stanovisko. To proto, že kdyby se tam náhodou něco stalo (třeba tady že by auto sejmulo cyklistu, co by se z cyklopruhu řadil doleva), mohl by někdo vytáhnout tenhle nesouhlas a tvrdit, že místní úprava není v souladu se zákonem, a pak se vozit po tom, kdo vydal na dopravním odboru stanovení i přesto, že s navrženou podobou místní úpravy nesouhlasila a upozorňovala na to, že není (podle jejich názoru) podle zákona.
Jak je to nyní je špatně. Jestliže by někde došlo ke sporu ve výkladu pravidla, viz například, jestli se smí z cyklopruhu odbočit, nebo jestli je povinné využít i stezku pro chodce a cyklisty, tak by nastoupila tento autorita, posoudila, vydala závazný výklad a potom by bylo jasné, že pokud nějaký ouředník z horní dolní bude chtít odůvodnit rozhodnutí, tak prostě nebude moci, jelikož výklad zákona bude daný.
Zároveň bych vyčíslil náklady na vydání rozhodnutí, které bych zúčtoval zákonodárcům a strhnul jim z výplaty za zprzněný zákon, který potřebuje zvláštní výklad, jelikož jeho výklad je nejasný, nebo mnohoznačný.
Zatím jediné, co se dá dělat, je mít takovéhle výklady vyhotovené soukromě. V té státní správě to sice nepomůže, v soukromé sféře to pomoct může.
Ale to je fakt už jako v USA, tahle karikatura na to sedí - místo dítěte si za sebe do vozíku zapřáhnout právníka... :-/
http://gwadzilla.blogspot.com/2009/03/andy...
Vratislav zřejmě naráží na fakt, že je cyklopruh přerušen po dobu, kdy je na silnici navíc odbočovací pruh. Jako kdybych nemohl z cyklopruhu při odbočení vyjet. Stejnou úpravu nalezneš všude, kdy je cyklopruh každou chvíli přerušován.
Souhlasím s tím, že poplašné zprávy v médiích ničemu nepomohou. Osobně nemám nic proti přednosti cyklistů na přejezdech, ani proti žlutým výstražným světlům pro řidiče. Jsem přesvědčena, že drtivá většina řidičů nechce nijak cyklisty ohrožovat. Trochu mi v tom ale vadí nevyváženost na straně cyklistů. Když se podívám hned na úvodní fotografii k tomuto článku. Dvě cyklistky těsně před přechodem v družném rozhovoru s jednou nohou na pedálu. Přijíždějící řidič neví, kdy se jedna z cyklistek rozhodne hovor náhle ukončit a použít přejezdu. Také se může stát, že se vedle nich ze strany objeví další cyklista, řidič neví, zda se hodlá zapojit také do rozhovoru, nebo chce hned použít přejezdu. Také by takového dalšího jezdce nemusel, kvůli stojícím cyklistkám vidět. Umím si podobné situace představit třeba na cyklostezce někde v okolí školy ve chvíli, kdy končí vyučování. Takže by se mi to opatření líbilo, kdyby bylo hned v další věte doplněno nečím, jako: cyklista nesmí blokovat dopravu na přejezdu pro kola ani těsně před takovým přejezdem.
Také mám trochu problém s ustanovením o povinnosti použít cyklostezku, ale sám rozhodnout, kdy ji použít nemusím. Rychle a sportovně jedoucí cyklista sám subjektivně vyhodnotí, že ho ostatní omezují a může použít silnici. Ale samozřejmě nemusí a může jet rychle a sportovně dál a svojí jízdou omezovat nebo obrožovat pomalu jedoucí cyklisty. Patří takové nařízení, které nelze nijak vymáhat do zákona? Nebylo by skoro lepší hned zrušit povinnost použít cyklostezku pro všechny?
ale vždyť novela "žvanění u přejezdu" zrovna zakazuje:
§ 27 odst. 1 písm. c): Řidič nesmí zastavit a stát na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a ve vzdálenosti kratší než 5 m před nimi.
Před nim, ale ne vedle něho. -)
Tohle je totální ptákovina. Pokud už je zřízena stezka pro cyklisty měla by zůstat "natvrdo" povinnost cyklistů používat ji. K čemu by jinak byla - a hlavně, silnice je v takovém případě navržena na provoz bez cyklistů.
Ani nemluvě o tak šíleném nápadu jako je přednost cyklistů na přejezdech. To by bylo mrtvejch.
Až budou cyklostezky navrhovány na konstrukční rychlost 50km/h (zejména šířkové poměry, ale také poloměry zatáček), můžeme se o tom bavit. Je to rozumná hranice s ohledem na to, že se po takové cyklostezce může pohybovat grupetto. Já když jedu sám a spěchám na městském kole, jedu po rovině kolem 38km/h.
Můžeš prosím uvést alespoň jednu silnici, která byla navrhována se souběžnou cyklostezkou (aby při jejím návrhu mohla tato skutečnost být zohledněna a byla vyprojektovaná pro provoz bez cyklistů)?
V Hradci Králové podél 2. městského okruhu, všude tam jsou také zákazy vjezdu cyklistů na silnici a taky nikoho ani nenapadne tam jet na kole, všichni jedou po stezce.
To je stejný nesmysl, jako požadovat, aby všechny silnice byly navrhovány na konstrukční rychlost 200km/h. Když jedu sám a spěchám autem, taky jedu po rovině kolem 170km/h. Prostě v realitě to nejde.
Cykloaktivisté neustále požadují extra infrastrukturu pro kola, a dokazují jak je to bezpečné, výhodné a vůbec potřebné. Tak tam, kde to je, tak se buduje, jak to dovolí místní poměry. A je naprosto v pořádku, že je povinnost ji použít, protože jinak se účelu - oddělení provozu, zvýšení bezpečnosti a plynulosti - nedosáhne.
Máme velmi jiný názor na to, co je účelem budování cyklistické infrastruktury. Oddělení provozu není cíl, ale prostředek a to pouze ke zvýšení technické bezpečnosti, nikoliv k podpoře cyklistické dopravy jako takové, což považuji za primární důvod výstavby cyklistické infrastruktury. Kdyby se totiž stavěly cyklostezky jen pro zajištění bezpečnosti provozu, tak vím o řešení daleko účinnějším a lacinějším. Jmenuje se zákaz vjezdu cyklistům.
No tak nespěchejte. Nebo si snad myslíte že jako cyklista nemáte povinnost přizpůsobit rychlost ... atdatd?
Jenomže ta stezka musí být bezpečně průjezdná i při rychlosti 30 po delší úsek a ne aby byla každých 30 m přerušena nějakým hrbem, vjezdem na dvůr apod., jak se hodně hloupým zvykem stává čím dál častěji, takové stezky nesnáším a když to jen trochu jde, tak se jim vyhýbám, jedu jinudy nebo po silnici, stejně jako většina těch co chtějí v rozumné době někam dojet.
Přizpůsobit se ryclost dá a musí na normální cestě i necestě, ale vytváření umělých překážek a zpomalovadel cyklistům je úplná zvrhlost, přitom to jde snadno vyřešit hrbem a zvýšeným nájezdem pro auto.
Nezapomeň, že jízda na kole je sport a proto je co nejčastější výskyt překážek na cyklostezkách žádoucí, aby byl jezdec nucen podat co největší sportovní výkon.
Aha, tak tohle mě nenapadlo, tak to budu muset přestat úředníkům nadávat a budu muset asi poslat několik děkovných dopisů, jak se starají o zdraví a vysokou výkonnost cyklistů. Doufám, že si z našich řešení vezmou ve světě příklad.
Aha. Udělat hrb do cesty kolu je zvrhlost, udělat ho autu je dobrý nápad. Děkuji, Váš postoj to zajímavě upřesňuje.
Ovšem. Zatímco udělat hrb do cesty kolu projíždějícímu někudy rovně, je dobrý nápad, udělat hrb autu, které odbočuje na vedlejší komunikaci a tak musí stejně zpomalit a dát přednost procházejícím chodcům, je zvrhlost. Váš postoj to neupřesňuje, protože už je dávno znám.
No já bych se snažil o řešení kdy tam nebude mít hrb nikdo ale to je asi nežádoucí ;-)
Především technicky těžko proveditelné a určitě by to bylo finančně velmi nákladné.
Šmánkote nehroťte to tady zase. Napřed se domluvte na tom, o čem kdo píšete. Ze zkušenosti mám pocit, že odpůrci "hrbů" mají na mysli hrby a dolíky na stezkách například podél výjezdů z domů a zahrad a špatné nájezdy na vyvýšené cyklostezky.
Při samotném křížení běžné komunikace se stezkou jsem se snad nesetkal s žádnými hrby, tam se stezky dostávají na úroveň komunikace.
Jednou jsem potkal opravdový hrb, kdy auto doslova šplhalo na úroveň vyvýšené cyklostezky. To ale je na výjezdu z parkoviště nějakého obchoďáčku v Pardubicích. Tam to šoférům nemůže nijak vadit.
Kde jsou široké cyklostezky určené jen a jenom cyklistům, což u nás neexistuje, tak ano. Ale když někdo udělá z chodníku cyklostezku plnou chodců roztažených po celé šířce, tak promiň, to je hovadství prvního stupně a to tvoje natvrdo by sis velmi rychle rozmyslel. Většina obcí to takto udělala aby získaly dotace z EU a mediálně se zviditelnily. Bohužel cyklistů se nikdo neptal a že se po nich nedá jezdit je nepodstatné. U nás se cyklistika bere pořád jako rekreace a nebo sport, to že někdo dojíždí denně do práce 15km tam a 15km zpět a potřebuje jet rychle nikoho ani nenapadne. Většina řekne, jezdi autem.
No víte, od jisté doby se začaly stavět dálnice. Ale nikde v zákoně se neobjevilo, že když je někde dálnice MUSÍ jí řidič použít. Samozřejmě existuje nařízení, podle kterého dálnici nesmí použít např. motorová vozidla s určitou nižší konstrukční rychlostí. Ale to je údaj povinný při povolování vozidla do provozu, čili měřitelný. Tady ten bod 3 je absolutní nonsens.
Pak se začaly stavět cyklostezky a pár cykloaktivistů začalo tvrdit, že cyklisti jsou diskriminování a že by měli mít větší práva než ostatní. Celé se to zpolitizovalo a tak vznikají tyto legislativní paskvily. Nejdřív povinná cyklostezka, pak zas nepovinná, cyklista rozhodne zda je sportovec a podle toho se zařídí.Toto je ptákovina!
Cyklisti do provozu odjakživa patřili a patřit budou. Silniční zákony s nimi počítají. ALE! Jsou-li v provozu, MUSÍ dodržovat pravidla. Žádnou společnou hru nelze hrát s tím, že někteří hráči neznají pravidla. Což je taky odpoveď Hraboshovi - ano, v zákoně je žvanění na přechodu i těsně před ním zakázáno, tak ať ho proboha cyklisté dodržují.
To je mi zase nějaký kočkopes.
3. Výjimka z povinnosti použít stezku pro cyklisty
Nejdříve musím stezku použít a v další větě nemusím. Kdo bude hodnotit, jestli jedu po silnici dostatečně rychle. Nejspíše zákonodárce myslel, že jí budu muset použít, pokud bude na stezce malý provoz. Ale omezit mě může i provoz jednoho, nebo dvou cyklistů. Budu také povinen zjišťovat jaký je provoz na stezce, než vjedu na silnici. Další nejasný výklad, který bude moci způsobit hromadu dohadů, jestli provoz byl, nebo nebyl dostatečný atp.
1. Zákaz předjíždění na přejezdech pro cyklisty
Myslím si, že problém s tím, že jedno vozidlo dá přednost a v druhém pruhu ne je spíše ve městech. Zde se ale nejedná o předjíždění, ale souběžnou jízdu. Trochu mi není jasné co to má za smysl.
Problém může nastat na běžné dvoupruhové silnici, kdy se rozhodne motorista cyklistu pustit (i když mu to zákon neukládá) a za ním jedoucí motorista se ho rozhodne předjet v protisměru.
To co máš na mysli Ty je
§ 5 Povinnosti řidiče
(1) Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen
i) snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem,
A platí to jen pro přechody :(
Souhlasím, přišlo by mi lepší, pokud by se upravil §5 i pro cyklopřejezdy, než upravovat ten první případ, i když to rozhodně nebude na škodu, jenom mi nedává smysl, že upraví A a neupraví B, které je mnohem významnější, důležitější a potřebnější.
Nicméně na tuto část by podle mého měl jít použít §17 odst. 5c
řidič nesmí předjíždět
c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích
Zajímavá idea. Nicméně zákon by měl být relativně polopatický. A spousta motoristů "nemyslí za cyklisty" a tohle je nenapadne.
Navíc je pak matoucí §5 (§17 by šel aplikovat i na případ přechodu) a pokud řidič ví, že ustanovení platí jen pro přechod může si domýšlet, že pro přejezd neplatí.
Cyklista na prejezdu nema prednost. Kdyz ho nekdo v jednom pruhu pustil najednou ve druhem pruhu prednost ma?
Ne, ve druhém pruhu (souběžná jízda) přednost nemá, §17 je neaplikovatelný. Ale na dvoupruhové komunikaci (jeden pro každý směr), při předjíždění protisměrem se na předjíždějícího vztahuje §17.
Kdyz se to tak vezme kolem a kolem, cyklista na prejezdu na frekventovane viceproudovce je v podobne situaci, jako automobilista na Vaclavaku v turisticke spicce. Kdyby se chtel ridit predpisy doslova, zustane trcet na miste.
Jenom drobnost k uváděnému bodu 3. Výjimka z povinnosti použít stezku pro cyklisty se určitě nebude vztahovat na místa, kde je na vozovce značkou zakázán vjezd cyklistům, tam bude použití stezky cyklistou bezvyjimečné.
Jinak ty vyjimky jsou pěkný nesmysl, protože kdo, jak a hlavně podle čeho bude určovat zda měl jet cyklista po stezce nebo už mohl po silnici.
Mám strach, že pokud tam zákaz není a cyklisté tam začnou z nějakého důvodu jezdit. tak tam zákaz brzo bude, a novela zákona bude k h...
Správně, je to místní úprava a záleží jak moc mají přitroublého místního úředníka a jaká je skutečná situace v dopravě. Jsou místa kde zákaz vjezdu cyklistů na silnici je pro jejich bezpěčí víc než nutný, ale musí být přijatelné řešení pro cyklodopravu.
U nás na vsi máme ňákou cyklostezku až z Prahy, ale nemáme tu ani jeden přechod pro chodce, ani pro cyklisty a ani žádnej cyklopruh, přitom od jara do podzimu je tu pražských cyklistů i autistů jak much.
Přiďte si to sem taky namalovat prosimvás a ty semafóry bych taky docela chtěl, jo? :o)
Tak hlavne kdyz nas nepotka nic horsiho...
Jedine, co se me muze tykat je bod 3 (prejezd pro cyklisty jsem v okoli zadny nevidel), coz beru jako velke plus. Sice by to slo napsat lepe, ale uz tohle lze prelozit, ze cyklostezku pouzit nemusim.
Bohuzel to neresi situaci, kdy je cyklostezka nesjizdna (nedavno treba pod vodou), na silnici zakaz pro cyklisty a objizdka min 10 km, ale takove misto mam v okoli nastesti jen jedno.
Objet 10 km nebo sesednout a kritický úsek absolvovat jako chodec. To je docela slušný výběr, co by za něj dali řidiči motorových vozidel.
Hm, zajímavá nabídka, jít pěšky po silnici, na kterou je dokonce i zákaz vjezdu cyklistů... ;-)
Pokud tam není zákaz vstupu chodcům, tak tak tam chodec může i když cyklista tam nesmí jet.
Legálně jistě ano. Ale dovedu si představit, jaká ta silnice asi bude. To nebude na pohodovou vycházku s kolem, které tě dělá při vedení ještě širšího, než když na něm jedeš... ;-)
Ale jde o to, že esxistuje nouzové řešení krátkodobé nesjízdnosti stezky, není řeč o běžném užívání silnice, když tam je jiné řešení.
Hele a kdo brani tobe, abys vylezl z auta a pro nic za nic ho tlacil nekolik km k nejblizsi krizovatce? To je prece podobna volovina.
Pred nejakou dobou byla na silnici bouracka a tak to auta objizdela po zminene cyklostezce, myslis ze se tam aspon chovali adekvatne k tomu, ze tam vubec nemaji co delat?
Jaky by motoristi chteli jeste mit vyber? Jet autem nebo nejezdit autem?
Proc nemaji motoristi na silnici nejaky ekvivalent k prikazu "Cyklisto ved kolo 100m!", kde ze je ta rovnopravnost? ;)
To mi připomělo, jak jsme přijeli na kolech na turistický Česko-polský hraniční přechod, kde bylo pěkné posezení a tak jsme dali sváču a pauzu, k přechodu přijel Polák s autem a zastavil u přechodu před značkou zákaz vjezdu, vystoupil, obešel okolí, rozhlédl se a pak přetlačil auto asi tak 20 m přes přechod do Polska, nasedl, nastartoval a odjel. A my čuměli jak uměli :-))
Hezke... s tim hranicnim prechodem jsi mi pripomnel vypraveni jednoho cyklisty, ze ho prej nepustili pres hranice, protoze ten prechod byl jen pro auta...
Jo, pár přechodů jen pro nákladní auta tady bylo a to pěšák nebo cyklista neměl šanci, musel na sousední přechod pro osobní auta a pěší.
Stejně praštěný, jako když mě tehdy hnali z úplně prázdnýho přechodu pro osobní auta na sousední nákladní do několikakilometrový fronty s tím, že byť prázdný, ale pikap není osobák, ale malý náklaďák. Zlatej šéngén...
Trochu mi to připomíná tu nekonečnou story se sněhem na chodnících. Zákon se stále mění, takže reálně nevím jak to vlastně je. A i když nevím, tak stejně odklízím neb to považuji za slušnost.
A stejné je to se s dopravou. Neznám zákon a přestal jsem sledovat jeho neustálé změny. Na kole i v autě jezdím stále +-stejně. Stačí pár velmi jednoduchých pravidel a dále rozum a tolerance.
Takže já se novely nebojím. Obsah neznám a upřímně řečeno si jej zjišťovat ani nehodlám.
Po cyklostezce jsem jezdil či nejezdil dle uvážení už dřív. Pak jsem se tu dočetl, že prý je zákon na to, že se to nesmí. Pěkné. A teď se to bude smět. Ještě pěknější ;-)