Co je chlapci s vámi? Došlo vám nadšení, či čo? Chtěli kdosi vědět, za jak dlouho budou ležet všici, či vstanou noví bojovníci... Nebudete-li svůj vehement propagovat, upadne opět do zapomění. Většina z vás začínala na "samodomech", poraďte kurňa nám zájemcům jak do toho, však i rámový set od Azuba není zadara!
Ahoj, máš pravdu aj mne iba prievan v peňaženke bráni aby som bol ležiaci. Trochu viac geršlí tak ležím do zbláznenia. Všetkých zdravím zo Zvolena
nojo, horka jsou pryč, takže místo vysedávání na internetu vyleháváme na kolech (možná, nevim jak kdo....)
Ahoj, já jsem si kolo stavěl sám - viz. http://www.pokryti.wz.cz/foto/6.jpg
a klidně ti cokoliv poradím.....
Hmm, slušné. Musím povedať, že by som to určite nedak dokopy. Priznám sa nie som až tak technický typ. a nemám to kde robyť. Ale otázna na koľko to vyšlo a z čoho to je?
Zadní část je ze starého rámu, přední je zhotovena z jeklu. Sedalo je ohýbané a lepené z překližky. Kolo mě vyšlo na pár kourun - většinu komponetů jsem vzal ze starého kola - železo stálo cca 200,- za svaření jsem dal 600,- no a materiál na sedlo mě vyšlo na 300,-. Dále jsem kupoval řetěz, nový 3talíř a pár blbostí asi tak cca 1200,- . Podtrženo sečtěno jsem na částce cca 2500,- Bál jsem se že kolu bude hodně těžké ale není to tak hrozné...
Normálne sa mi to páči. A zazamažeš sa od retiazky keď nie je celá v tom púzdre? Máš to aj na dákom výkrese alebo je to všetko robené z hlavy?
Od řeťezu se nezamažu protože ho mám vedý v pa trubkách (akorát že ještě nejsou na fotce) - plán mám někde doma na papíře ale nic složitého to není....
Jinak ty plány na tom poslkém webu - jsou nic moc ,použitelný je snad jenom ten TOUR EASY.
Myslím že ta moje varianta je hodně jednoduchá na výrobu, ještě se to dá postavit z birosového kola např. jak to má p. Richard http://www.pokryti.wz.cz/foto/30.jpg
Jel jsem na něm a je to takové pohodové kolo do města.
Něco se dá odměřit, ale jaký průřez má ten JÄCKEL?
jekl je 40*40*15mm
hele zeslab ten jekl a já taky přestanu kecat :-))))))
Chybička se vloudila ... Svému naparování nemůžeš věřit ani sám!
několik plánů je tady
http://poziome.republika.pl/techno.htm
Nazdar, možná se všichni vyčerpali tím srazem padesáti lehokol v Nivnici a ještě pořád jsou z toho tak paf, že je nás tu teď málo:-).
Pokud jde o plány na stavbu LWB kola tak těch je hodně:
http://www.recycledrecumbent.com/
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/plans...
a googlem najdeš spoustu dalších. Pohrej si s klíčovými slovy "Tour Easy", Easy Racer", "Long Wheel Base", "conversion" a hlavně "clone".
Dobré jsou hlavně tyhle:
http://home.flash.net/~staudt/bike.htm
Na sbírku návodů vypadá tohle:
http://www.chiark.greenend.org.uk/~armb/cycling...
Na SWB se něco najde možná na www.lehokolo.com, aspoň dřív tam Laďa měl návod, podle kterého si Richard postavil to zelené. Jsou to konverze bikrosu, kde můžeš vzadu nechat 20" nebo to předělat na větší. Richard myslím někde říkal, že ho to přišlo na 3000Kč se vším všudy a dělal to doma na stole v kuchyni.
Ještě tohle:
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/whatsup.htm.
Tenhle web mnozí považují za základní vzdělání homebuildera:-). A najde se tam spousta užitečných věcí, jako jsou dílčí návody na nepřímé řízení, odpružení předku schované v hlavové trubce a poddobně.
Ahoj,
nevím jestli tento příspěvek přímo patří, ale dám ho sem :) Nechcete někdo něco z polského obchodu na http://poziome.webpark.pl/??? Nejspíš budu objednávat sedačku, nevím jak ji vyrobit a nemám možnost, tak bych si ji nejspíš objednal. Pokud někdo něco budete chtít tak se ozvěte a o poštovné se nějak rozdělíme.
Mějte se čau Tomáš
Zjišťoval jsi kolik by stálo poslat to sedadlo do čr ?
Jj zjišťoval jsem to. Psal jsem mu e-mail a odpověď byla tato:
Oczywiście mogę wysłać fotelik do Czech. Całość by kosztowało 100 PLN
+ opłata za przesyłkę międzynarodową 35 PLN, czyli razem 135 PLN.
Pokud by se nás sešlo víc tak bychom se o to mohli podělit.
Je v té cenně ještě něco nebo jenom to sedlo? Protože na jejich stránkách stojí 80pln a on to napsal že chce 100pln.....
Ještě dotaz - jaké kolo budeš stavět?
Promiň, ale zapoměl jsem napsat, že je tam ještě středová mufna, ale tu už jsem sehnal tady v jednom servisu. Takže by to nebylo 100, ale 80PLN.
Budu stavět, teda už stavím něco podobného jako je na http://pokryti.wz.cz/foto/21.jpg, větší foto teď nemůžu najít. Možná s malými úpravami.
No já mám tady to http://www.pokryti.wz.cz/foto/6.jpg.
Sedadlo jsem dělal z překližky a vyšlo mě na cca 300,-
Já jsem chtěl taky obědnávat sedadlo ale zatím asi na to kašlu - chtěl jsem stavět nové kolo.
Pokud ti můžu radit tak udělej odpružený zadek - já ho mám na pevno a stačí trochu horší cesta a je to peklo. Na té překližce mám 3 vrstvy karimatky a teď jsem tam přidal 5cm molitanu. Sice je to lepší ale na odpružený azub to nemá....
To je moc pěkný kolo, i takovéto myšlenky mě napadaly, uvidím co z toho vznikne, třeba něco podbného.
O odpružení jsem už také přemýšlel, ale je to docela těžké na stavbu pro mě. Proto se pokusím odpružit jenom sedačku a snad to bude stačit.
No když
odpružíš sedačku (pokud myslíš nějaké pružiny), tak to nebude dobré pokud se budeš chtít zapřít a šlapat např. do kopce...
No to máš pravdu. To mě nějak nenapadlo, ale tak zkusit nějaké tlumiče nebo tak něco plus nějaký ten silentblock. Prostě to různě vyzkouším a uvidím. Když se nepovede tak se povede něco jiného.
no co jsem zkoušel tak pomůže mít více vzpřímené sedadlo a vypolstrovat.....
Tak ty už jsi to zkoušel, jo? Když mě se moc napřímené sedlo nelíbí. Teda ze začátku by bylo rovněji, ale postupně ho pomalu naklánět, odpor vzduchu bude asi menší.
Tomáši, mrkni se na www.dutchbikes.nl/uk tam je odpružení zadku, které je celkem schůdné ...
Ty stránky znám, jenom mi přijde že to kolo musí být děsně těžké...
ale to uchycení zé zadní kyvné vidlice mě inspirovalo...
Já jsem dal na své neodpružené kolo 5cm vrstvu molitanu a je to znát, hrboly už tolik nevadí :-) ale stejně se asi pustím do stavby odpruženého kola.
Tady je celkem asi nejlevnejsi metoda jak si vyrobit vysoce psychicko aerodynamicke EV (eletricke vozidlo). V podstate vzali chasi z pickupu a kapotaz udelali tou penovou metodou, ktera se pouziva i u HPV. Jejich reseni ma tu vyhodu ze ta tezka masivni chasi z pickupu uveze mnoho olova takze kdyz na to daji ten vesmirnej obal tak to ma na tu vahu velice prekvapive slusne dojezdove vlastnosti. Jinak se samozrejme EV delaji spis z co nejlehcich komponentu uz od zakladu.
Pokud si clovek odecte ten solarni panel a mel to jen jako elektromobil tak to vyjde celkem levne, problem je spis ze takovehle letajici talire by asi zadny uredni jouda nepovolil coz je skoda pac to setri megatuny CO2 a jinych elementu:
Lidove scifi vozidlo "Phantom Sol #66"
vsechny foto zde:
http://www.ume.maine.edu/solar/New%20Stuff...
http://www.ume.maine.edu/solar/phantom...
http://www.ume.maine.edu/solar/projects.htm
HPV vyroba aero obalu:
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/Wood...
..zajimave je ze to zrejme uplne v pohode proslo technickou v USA behem par minut u nas by to nikdo neschvalil ani za rok.. Tohle je asi jedina vec co lze americanum zavidet..
Zajímavé vozítko, ale nic pro mě. Já bych radši tohle: http://www.flevobike.nl
a když elektriku tak jedině takhle:
http://www.aerorider.com.
Polovičatá řešení typu karimatkové kapotáže, navís s rozměry pickupu, to je jenom převlečený auto. A dokud nepřestanou ekoteroristi plivat na jadernou energii, tak se ani žádý CO2 neušetři, protože to nabíjíš energií z uhlí, která po všech těch neúčinnostech při výrobě, přenosu a spotřebě degeneruje na úroveň moderního spalovacího nebo hybridního motoru. Bohužel.
To je prave zasadni omyl i elektrika dodavana 100% z uhli pohanejici elektromobil je porad ekologictejsi nez spousty malych fosilnich vypucharu.. Jinak ja proti jadru nic nemam..
Tohle je extremni pripad kde bylo zadanamim jak nejlevneji udelat elektromobil co jezdi nad 200km/h s akceleraci lepsi nez rada "sportovnich vozu" a dojezdem minimalne 160km - 200km -> mnoho elegantnejsich EV konverzi lze nalezt treba tady..
oops:
http://www.austinev.org/evalbum/index.html
Zajímavé, ale stejně jako ten první mají i ty konverze jeden zásadní nedostatek. Zachovávají původní koncept osobního automobilu jak se původně vyvinul, tedy obluda, co má pohotovostní hmotnost jeden a půl tuny a uveze čtyři sta kilo. I s rekuperací, jejíž účinnost (hlavně u té cenově dostupné a normálním člověkem zkonstruovatelné) je stále poměrně malá, je takový dopravní prostředek do nebe volajícím plýtváním. Samozřejmě může být dobré mít ho doma pro rodinné výlety, kdy jede vytížený, ale jezdit něčím takovým s jedním člověkem do práce a zpátky, kdy na každém semaforu znovu rozjíždím tu tunu a půl vezoucí mě, mě přijde dost ujetý, chci li tvrdit něco o efektivitě, ekonomičnosti nebo ekologičnosti dopravy. Proto jsem napsal "polovičaté řešení" a že to není pro mě.
A dobrý spalovací motor má pokud vím účinnost kolem 30%, k tomu ztráty ve zbytku auta, ve výsledku by to mohlo dát 10%? Nevim jistě. Ale dobrý alternátor se může vytáhnout tak na 80% (možná se pletu a je to 90%, ale nehraje to zásadnější roli), před ním je ještě kotel a turbína, za ním měniče a rozvodná síť, pak další trafo, polovodičová nabíječka, zahřívající se akumulátory a pohonná jednotka, která v autě rozhodně skoro nikdy nepracuje v ideálním řežimu, tzn. průměrná účinnost pod padesát. I když budeš všude počítat s dobrou účinností, tak když desetkrát vynásobíš čísla mezi 0,5 a 0,9, dostaneš se se štěstím na pět procent, takže řádově strovnatelné to bude vždycky. Bohužel. A v jednom případě těžíme, rafinujeme a distribuujeme ropu, ve druhém totéž s uhlím. Opravdu je tu nějaký zásadní rozdíl mezi moderním autem a podomácku vyrobeným elektromobilem? A uvaž rozdíl mezi autem a velomobilem. Ten má odpor vzduchu nejméně čtyřikrát nižší a hmotnost obvykle dvacet až třicektkrát nižší (pohotovostní). Ve městě se dosáhne stejného času jízdy s výkonem jezdce proměnlivým od nuly po cca 220W při jízdě padesátkou po rovině, autem na to potřebuješ jednotky až desítky kW! Pokud chci ekologický dopravní prostředek, který sice nenahradí moje auto ve všem, ale donutí ho najet ročně pětkrát míň kilometrů, tak je to něco jako právě Aerorider. Konverze auta nefunguje, má to v genech toho auta.
Souhlasim. Ale ja nepsal o nejefektivnejsi konverzi ale o nejrychlejsi za co nejmene penez (tj. stara meme eff. technologie). Pokud se bavime o efektivite tak kdyz budes mit lehoucky dvou mistny kitcar kolem 400kg a v nem dalsich 150kg Li-ion nebo jinou pokrocilou chemii baterek tak bude mit vykon hp/tunu vetsi nez Porsche! A dojzed pres 230km na jedno nabiti pri 80km/h..
Velomobily s 2 ci 3 kolama jsou samozrejme ohledne uspor jeste dal, ale obavam se z s nima je to proste v podminkach provozu na silnici/dalnici ala divokem vychodu tj. CR dost nebezpecne..
Jak bych take chtel radeji kapotovany velomobil s el. moturkem jen po par kW ale to je bohuzel u nas nerealne mozna ve Skandinavii, Holandsku apod. kde nejsou lidi jako zver..
Z toho duvodu jsou EV prestavby u nas mnohem vhodnejsi. Jinak nemam ted ty cisla po ruce, ale ver ze je vedecky dokazano ze i ta nejhorsi uhelna elektrarna napajejici EV je lepsi nez jednotlive spalovace. Nehlede na to ze jsou zeme kde maji 70% elektriny "ciste" bud hydro, jadro apod.. takze pak uspora s EV teprve vynikne..
Nevim presne u nas je ten mix priblizne 30% jadro, 50% uhli, zbytek plyn atd..
Nehlede na to, ze dobre udelane EV Velo trikolka vyrobena v Nemecku nebo Svycarsku me prijde na stejne penize (silne pres 10K Euro) jako ten 400kg aerodynamicky a pohodlny kitcar s brutalnim 150bhp na tunu ktery si smontuju doma a dam do nej jen o trochu vetsi Li-ion/NiMh bateriovej pak nez do toho velouse..
According to Driveclean.ca.gov – part of the California Air Resources Board;
“Electric vehicles reduce pollutants by more than 90 percent when compared to the cleanest conventional gasoline-powered vehicles (even when factoring in the emissions from power plants generating the electricity to the charge the vehicle).”
Data napriklad tady:
http://f2.grp.yahoofs.com/v1...
Odkaz nezabral, zkusím to jindy.
Jinak není dobré srovnávat nesrovnatelné, tedy cenu velomobilu který koupím s cenou elektromobilu který si vyrobím. Velomobil si vyrobím za 30-40tisíc, s elektropohonem by vyšel dráž, ale netuším o kolik. Na závadu je tu zákon, podle kterého tě ten motor nesmí pohánět víc jak 25km/h, jinak musíš mít homologaci, techničák, SPZ... Takže jakýkoliv koupený elektromotor určený k zástavbě do kola (kdesi jsem na netu viděl pražskou firmu prodávat takové kity) bude tohle dodržovat a je ti naprd. Musíš si sám naprogramovat měnič tak, aby přepnutím skrytého tlačítka deaktivoval nebo aktivoval tenhle rychlostní limit, určený k předvádění policajtům. Ve městě jezdím momentálně na kole, takže velomobil by co do pocitu bezpečí byl výrazný pokrok, zvlášť kdybych si ho postavil s nějakým pořádným karbonkevlarovým rámem okolo sebe a dal si tam pásy. S hadraulickejma kotoučovkama se nemusím bát dlouné brzdné dráhy a při srovnání rychlosti s okolními auty budu určitě v mnohem větším bezpečí než jsem teď.
No ja myslim, ze naprogramovani menice by nemel by takovy problem. Samozrejme to neni na rychlost, ale muzes tam nastavovat limit proudu a napeti - takze pokud si z toho odvodis tu rychlost 25km/h tak se to nastavit da. Nejlepsi je pokud se to da ovladat primo z nejakeho lacineho prenosneho komputeru napr. PDA jako stary palmpilot pres rs232. Takovehle menice dela vetsina tech vetsich firem..
?Takze to myslis tak ze jako budes drandit velousem 50km/h a kdyz te nahodou nameri a zastavi tak rychle prepnes v palmu ovladani menice na ten limit?
---
Nevim to jiste ale podle me je ta legislativa trosku jina - omezeni je spis do vykonu 4kW jak u 3 tak 4 kolaku nemusi byt spz. atd. o max. rychlosti tam nic neni. Tech 25km/h limit je jina regule a sice pro asistovany kola a motorky! Cili kdyz budes mit EV velomobil s hybridnim pohonem tj. sprevodovano tak ze muzes jet ciste na EV i bez slapani tak pro tebe 25km/h limit neplati a poldove si muzou trhnout nohou a takhle to podle me resi velomobilisti i na zapade ze se deklaruji jako neasistovani takze na ne plati jen ten EU zakon o max vykonu 4kW..
vysvětli prosím
Asistovany/neasistovany o tom se tu preci bavime. Asistovany znamena kdyz mas zabudovany pomocny motorek el. nebo spalovaci tak plati nase ale i mezinarodni regule ze muzes jet max 25km/h..
Neasistovany v tomto pripadne znamena plny provoz na 100% elektromobil (EV) cili kdyz je toto zprevodovano hybridne tak, ze toto vozidlo lze pohybovat i slapanim nohama s vypnutym motorem nebo motorem a nohama soucasne tak se tim tento debilni zakon krasne nemusi dodrzovat protoze ti nikdo nemuze dokazat ze jsi tech 50km/h slapal sam, za pomoci moturku, nebo jen na motor chapes?
Praxe je podle me na svete takova, ze se presne takhle ta dira v ty regulaci kreativne obchazi a nevidim duvod proc by to melo byt u nas jinak.. Staci sebou vozit jen vytisteny prislusny paragraf pro pripadne horliveho joudo prislusnika..
Cesky sem to zatim nenasel ale existuje tez, tady je to z UK ale plati to same u nas (je to v podstate komformita pro seriove vyrabena vozidla - vyjimka pro amatersky stavena vozidla a kity je pokryta v SVA to je takova dukladnejsi technicka):
Category L1e -
Moped -Two wheel having a maximum speed of 45km/h, maximum internal combustion engine capacity of 50cm3 or a maximum electric motor power of 4kW.
Category L2e -
Moped -Three wheel having a maximum speed of 45km/h, maximum spark ignition internal combustion engine capacity 50cm3 or maximum power of any other internal combustion engine of 4kW or maximum electric motor power of 4kW.
..
. vyssi kategorie
.
There will be limited exceptions to ECWVTA for vehicles produced in very low volume, amateur built vehicles, vehicles built from kits and some imported non-type approved vehicles. These will be dealt with under a single vehicle approval scheme, planned to be introduced before Autumn 2003.
http://www.dft.gov.uk/stellent/groups/dft_roads...
---------------------------------
Ted vychytavka spociva v tom, ze ta kategorie moped sice formalne vyzaduje mit nalezitosti jako stitek vyrobce, rychlomer atd.. Ale mopedy u nas nikdo nekontroluje pokud to neni maniak co jede vice jak 50km/h na dalnici. Takze pokud policajtovi muzete ukazat diky zprevodovani, ze motokolo jezdi i samo bez asistence slapani tak nic nezmuze. Nejvetsi mozna buzerace je kdyz bude pozadovat nejaky papir od dovozce, hledat stitek apod. na to staci rici kouzelne slovo ze to je moped a vetsinou je to ok.. Mam info ze jdou po el. kolobezkach motokola nechavaji byt..
Pro vetsi projekty ktere bijou do oci jako velomobil co rika Jirka je samozrejme lepsi si nechat udelat tu SVA coz neni zas takovy horror - musi se dodrzet jen konstrukcni tuhost, vzdalenosti svetel, rychlomer apod.. Pro detaily si zavoljte nekam kde to delaj naky vyzkumak s stk nebo min. dopravy
No tak tady je to popsano detailneji.
Takze v EU plati direktiva ze neni treba zadne homologace typu na asistovany 250W@25km/h a to jak u 2 tak 3kolaku.
Takze reseni je uplne snadne namontovat omezovac (a pak ho vypnout :@ ) a na motor dat stitek ktery misto x kW bude mit 250W
to je vse.. Helma a max rychlost (20-25km/h) je vec narodni legislativy..
Je to asi pekne prolobovane TUV a Dekrou kteri berou 10K Euro za provedeni typove zkousky. V USA nebo Svycarsku tenhle nesmysl na kola samozrejme nemaj.. V USA dokonce ani na individuelne postavene elektromobily..
http://www.extraenergy.org/main.php?language=en...
Víš co, člověče? Ty se v těch předpisech nějak vyznáš. Můžeš mi říct, jestli je nějakýma předpisama omezenej počet kol u jízdního kola? (jako bez motoru). Tříkolky jezdí normálně (i když nevím, jestli legálně), ale co třeba čtyřkolky? Nebo třeba šlapací tank s pásama:-)
Predpisy neznam,ale ctyri kola by mely byt v pohode,videl jsem to kdyz Rychle sipy stavely slapohyb.Melo to ctyri kola a prece Mirek Dusin by nic protizakonneho neudelal,vzdyt nikdy ani nerekl sproste slovo...
Trikolky jso uplne legal..
nojo, tříkolky jo, ale co čtyř a vícekolky?
Abych si jen nedelal srandicky tak příloha číslo 13 k vyhlášce č.341, která se celá nazývá Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kde v odstavci 9 je řečeno, že pro účely této vyhlášky se jízdním kolem rozumí i tříkolka a vícekolky nebo vícesedadlová kola nebo jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená k provozu na pozemních komunikacích, jako například koloběžky."
Z toho jaks to napsal jsem původně myslel, že použili karoserii z té karimatkové hmoty, jak dělá John Tetz nebo kdo, ale mslím ne na wisilu ale na mars.recumbents.com. Ale z té prezentace to vypadá na obyčejný sklolaminát, tak přesně jsem dělal svůj tailbox. A lehký to není, bylo by z uhlíkových vláken, ale ne ze skla. I když lehčí než karoserie auta je skoro jakákoliv karoserie...
Hele, elektroguru, poraď! Jaký je rozdíl (nemyslím teď cenový) mezi POWER LED 1W (dodává Flajzar) a LUXEONEM 1W (nabízí GME)?
Stahl jsem si datasheet toho od Flajzara a vypadá to na napodobeninu Luxeonu od jiného výrobce. Jenom Luxeon má vyšší trvalý proud (350mA místo 300mA) a podstatně vyšší dovolený špičkový proud (jestli si pamatuju dobře, tak Luxeon se smí provozovat se střídou 60% a špičkovým proudem 550mA, což ve výsledku dává něco pod těch 350mA střední hodnoty, zatímco u té Power LED píšou max 350mA po maximálně jednu milisekundu nebo se střídou 1/20). Takže celkově bych od té Power LED očekával podobné vlastnosti jako má Luxeon, možná bude malinko méně svítit (pravděpodobně nepatrný rozdíl) a zdá se být méně odolná, víc háklivá na chlazení.
Taky musíš ještě pořešit optiku, protože s vyzařovacím úhlem 120° moc světla nebude. Mohlo by to být kompatibilní s těmi Fraeny co dodává GMko, protože je to luxeonu hodně podobné i v mechanické konstrukci, ale nevím jistě.
Zdravím, tak jsem si půjčil AZUB C, ujel jsem asi 70km, trochu pomalejc, ale v pohodě. Chtělo by to větší kola a lehčí převody. Možná si doma nějaké zfušuju, ale na koupi nového za 15-30tis to nevidím. Jezdím dost v terénu a do kopců na MTB, u bych zůstal, ale jako "city bike" bych si pořídil lehokolo.
Ahoj, tak pozerám, žwe sa tu rozbehla celkom pekná debata ohľadne lehocipedov aj o osvetlení. Mám otázku. Na stánke Azub-u ponúkajú aj samotné rámy tam to volajú kity. Nájde sa niekto kto mi upresní čo všetko obsahuje ten kit aby som mohol vedieť čo mi treba ešte kúpiť, či niekde prodte si zadovážiť aby som si mohol doma poskladať lehociped. Na Azuba mi geršle nestačia. Proste chcem vedieť aký dosiahnem cenový rozdiel medzi cenou kompletne kúpeného Azub (buď 4 alebo max), a cenou takto poskladaného. Dík
Pokud vím, je v tom kitu všechno, co není standardní součást jaká se sežene v cykloobchodě.
Podle ceníku (toho pdf) je tam rám se zadní vidlí včetně jejího čepu, přední vidlice, řízení, sedlo a trubky na vedení řetězu. Takže dodat je třeba kola, pohon (řazení, dloooooouhý řetěz, přesmyk se spodním tehem, Kliky a pedály, přehazka), brzdy a tlumič dozadu a možná jsem na něco zapomněl. Ten tlumič se někdy špatně shání, ale Azub nabízí levný Ballistic za 500 nebo dobrý DNM DV-28 (s olejovým tlumením, bez nastavování) za 150Kč.
Každopádně pokud chceš složit Azub Max a máš doma horské kolo, tak k tomu kitu stačí koupit dlouný řetěz, možná přesmyk, pokud byl na horáku s horním tahem (nebo by sis musel vyrobit nějakou kladku a dát ji na trubky nad něj a lanko přes ni). Asi budou potřeba ještě drobnosti jako delší bowdeny a lanka k přesmyku a přední brzdě. U Azubu 4 to komplikuje přední kolo 20".
Celkově bych řekl, že pokud chceš skládat lehokolo Azub z jiného kola co už máš, tak ten kit je tvoje volba. Koupit kit a k němu shánět zvlášť součástky se asi moc nevyplatí.
Jo a určitě se dá s Azubem domluvit, že ti k tomu kitu třeba nedají přední vidli a odečtou ji z ceny, když na tom horáku jednu máš nebo podobně.
Já bych taky do toho skládání nešel - to raději prodat to staré kolo. Rámový kit stojí nějakých 18000,- a hotový nejlevnější co jsem se díval nějakých 25 000.... takže poskládáním moc neušetříš...
Pokud nechceš do toho moc investovat tak si ležáka postav sám.
Jasně, ale pokud máš doma komplet horský kolo a stavíš Maxe, a toho horáka už nechceš, tak můžeš ušetřit právě těch pět až sedm tisíc. Musel bys ho prodat za víc, aby se to vyplatilo. Takže někomu to vyjde líp tak a někomu tak.
Kdysi jsem mlsně pokoukával po Azubu a uvažoaval nad vlastní stavbou kvůli ceně. Došel jsem k závěru, že bych postavil o něco levnější o hodně horší stroj. Takže když se objevila nabídka na koupi lehce jetého se slevou a otce jsem přemluvil, aby mě na to půjčil, šel jsem do toho. Myslel jsem, že to nesplatím dřív jak za rok a půl, ale za sedm měsíců bylo po dluhu. A když jsme stavěli tříkolku, neměli jsme žádné šuplíkové zásoby komponentů a chtěli jsme ji osadit slušně, takže jsme v cykloservisu nechali za díly přes deset litrů. Jen za cyklokomponenty. Celá stavba vyšla díky drahýmu zámečníkovi na cenu novýho Azubu, nepočítaje vlastní práci.
Každej to neumí postavit sám, není vybavenej a podobně, takže jak kdo chce. Tvoje mašina je příkladem dobře provedené ekonomické verze homebuildu, pak jsou tu homebuildy stavěný nikoli kvůli penězům, ale protože nikdo neprodává to co chceš a chceš něco na míru sobě, co bude dobře jezdit i vypadat a chceš si užít tu stavbu (jako naše tříkolka) a pak jsou tu případy (nevím jestli u nás) co si staví superstroje sami a dají do toho víc než do koupenýho atd.
Nad tou cenou těch kitů už jsem taky uvažoval, a není nízká, ale asi to k něčemu (pro někoho) je. Můžem se někdy zeptat Aleše, kolik už jich prodal, docela by mě to zajímalo.
V podstatě s tebou souhlasím...
když jsem stavěl svého prvního ležáka tak jsem koupil ojeté kolo s tím že většinu součástek použiju. Kolo jezdilo v pohodě ale jak sem ty součástky použil na ležáka tak jsem najednou zjistil že pružina přehazovačky nezvládá dlouhý řetěz - takže nová, vícekolečko taky nové, nakonec nový trojtalíř a tak to šlo dál že nakonec jsem použil pouze zadní kolo.
Takže když budu teďkom něco stavět tak jedině z nových věcí....
To znám, bývá to zákeřný. něco chodí slušně dokud na to nesáhneš. A odmontování a namotoání už je slušný sáhnutí. Na svým původním kole jsem měl Altus přehazku, a chodila docela obstojně. Pak jsem ho rozbil o to auto, kamarád ho koupil, nechal opravit rám, namontoval všechno zpátky přesně jak to bylo a najednou to nechtělo řadit, brzdy se musely milionkrát seřídit atd. A řetěz tam byl pořád ten stejný.
Himl OGAŘI, to vas musim budit zas a znovu? Příde mi to, že jedině Tom pochopil, oč mi jde. Když máme v kapse díru, chceme stavět lacino, tedy po doma a s kamarády 8-). Obracím se na Brňáky - tich (aktivních) je nějak nejvíc a mohou dát tipy. Šak začátek je z větší části kopie při stavbě modifikovaná a vylepšovaná."Zlaté české, moravské, slovenské aji romské ručičky potřebují inspiraci."
Tož si vyber co chceš kopírovat a my pak začnem radit že z toho zfialovíš.
Jo, jo, lidi toho naslibujou ...
Tady máš dva seznamy odkazů. Než se tím proklikáš, tak bude ráno.
http://home.earthlink.net/~ccbroome/tricycle.html
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/whatsup.htm
Hluboce's mě podcenil. První seznam je o tříkolkách, s těmi jsem skončil cca před padesáti lety a zatím balanc udržím.
Druhý seznam mi není neznámý, už jsem jím brouzdal. Přesto dík.
Tak to už máš nejvyšší čas se o ně (tříkolky) znovu začít zajímat. Mně to taky chytlo teprv před půl rokem, počkej až se na nějaké svezeš.
Jestli si myslíš, že tříkolka, na jaké jsi jezdil před padesáti lety, má něco společného s moderní ležatou tříkolkou pro dospělé, tak máš pravdu. Obojí má tři kola. Ale jinak je to jako srovnání dětského šlapacího autíčka s Porche 911. Měl by sis nějakou zkusit.
ale ale AV,
zalezi kam chces smerovat,
ja zkusil snad vsechny materialy na lezaky:
drevo, preklizka, ocel, hlinikova slitina i uhlikovy kompozit.. /jeste ale mam rezervy, da se to postavit skoro ze vseho/
vse ma sve pro i proti, zalezi co clovek preferuje...
zatim nejlevnejisi a nejmene casove narocna byla stavba ze dreva,
viz tento stroj:
http://dvur-kralove-nad-labem.cz/leho/original...
problem je ze tech moznosti jak muze lezak vypadat je strasne moc.. lwb, swb, clwb, lowracer, hiracer, semilow a to vse jeste muze mit ruzne velky kola,
tak si proste budes muset vybrat
n.
No konečně ...
... se mi podařilo vyprovokovat k účasti v naší diskuzi invencí kypícího konstruktéra - lehocipedistu.
Už jsem přestával věřit, že skutečně existuješ. Vypadalo to, že jsi sourozenec krále Ječmínka, ptáka Noha či brněnského draka.
Nink správně podotknul, že vedle diverzity jakou nabízejí různé typy lehokol, jsou všechna vzpřímená kola v podstatě stejná. K nám to dorazilo jen v podobě homebuildů, ale jak je vidět v jedné diskuzi vedle, tak už jenom horní versus dolní řízení vydá na dlouho. Přidej ještě SWB x LWB, hardshell x meshseat, a všechny ty varianty jak to celé vypadá: vysoké, nízké, něco mezi, víc ležaté nebo víc na sedo, stejně velká nebo různě velká kola atd. Nedávno jsem někde četl, že máme tolik témat, o kterých se můžeme hádat mezi sebou, že nepotřebujeme vzpřímené cyklisty na to, abychom se mohli pohádat. Má pravdu.
Nejdřív si musíš vybrat, co vlastně chceš. A protože ten výběr je tak obrovský, a my tě neznáme, je to jenom na tobě. Jak jednou napíšeš, že nejvíc se ti líbí to či ono, tak tu bude pořádná diskuze, protože každého z nás hned napadne v čem všem je to dobré a v čem není a jak všelijak to jde vyrobit. Ale do té doby se toho moc nedozvíš.
Svým založením jsem "váhavý střelec", proto se snažím získat co nejvíce informací.
Také jsem konečně viděl "živé" lehokolo Azub 3 a v tom jsem se v podstatě shlédl. Rám bude ale víc podobný Tomovu kolu, teď sháním přední vidlici na kolo 20", zadní stavba je inspirována www.dutchbikes.nl/uk.
S křestem počítám v červnu - červenci (aby bylo na dovolenou).
Aha, takže vzadu bude nějaký silentblok, nebo přímo tlumič?
To Tomovo kolo je dobré, velice pěkně se ovládá, chybí mu fakt jenom odpružení a možná lepší sedadlo, ovšem obojím se to posune o jednu cenovou kategorii výš, takže v té svojí je to asi nejlpší. Ještě mě napadlo, že na kole za tři litry jezdí Richard, a jeho sedačka není špatná. Má tam ten trik s duší v sedáku, kterou hustí na správnou míru pohodlí.
Já jsem to sedadlo trochu vylepšil - dal jsem na něj 5cm molitanu + potah. Ježdění po nerovných cestách na neodpruženém kole se stalo přijatelným.....
To jo, molitan taky jde, na tříkolku jsme ho dali jako provizorium a už tam jaksi zůstal:-).
Pro AV ,
pokud budeš chtít nějaké rozměry, nebo tak tak napíš
Když jsem nastoupil do zaměstnání (před 39ti lety), měl jsem tam kolegu,cca 50ti letého pána, který občas vzpomínal na kolo - místo sedla křesílko, řízení pod zadkem , které si, coby čerstvý tovaryš automechanik s kamarády v kterési pražské autodílně vyrobil a na kterém pak jezdili... A lidi jen čuměli...
Pokud dobře počítám muselo to být někdy těsně po válce. Pak to kolo zapadlo a objevilo se pro nás zase až teď
Vím o jednom starém pánovi z Nymburka, který si postavil lehokolo někdy v 70.-80. letech. Je to překopaný Favorit, swb s horním řízením a částečnou laminátovou kapotáží, takže to z dálky vypadá trochu jako policejní motorka.
Nevím jestli někdy něco slyšel o Mochetovi ale inspirací mu byly především Andrleho kapotované motocykly ("dálníky").
Ogare
projed si
www.mnhpva.org homebuilders meetings
a pak jdi na muj web a zavolej na ten telefon, co je tam napsanej a ptej se az do aleluja.
Lehni!
Lada