Ahoj,
zajimal by mne vas nazor na vedeni cyklistu pres problematicka mista v kolem vltavy na pontonech. Viz odkaz.
http://www.archiweb.cz/buildings.php?type=arch...
Cenove mi to prijde taky lepsi nez klasicka cyklostezka. Problem by byl asi ted kdyz je hodne vody.
Pak mne napada, ze by pontony v lete asi lakaly chodce na prochazeni.
Docela zajímavý :-) Asi by mi možná trochu vadilo, že se pode mnou houpe "vozovka", ale jinak asi O.K. :-)
Ale tohle neprojde, určitě to nepovolí z "bezpečnostních" důvodu, rozuměj "je to moc levné, z toho nekouká žádný úplatek, či ulitelná částka do té které připravené kapsy rozhodujícího, která by vůbec stála za pozornost..."
Myslím, že s turistům a rodičům s dětmi a chodcům všeobecně se tato atrakce bude velmi líbit.
V Praze prostě chodci nejsou ochotni tolerovat, že je nějaká cesta určena ryze cyklistům. Nejsou schopni a anvíc ani ochotni respektovat rozpůlenou cestu v praku, natož aby respektovali,ž e je pro cyklisty vyhrazen pontonový most. Stejně jako ty bych tady viděla problém.
Zajímavé.
Pamatuji se, že před pár lety, než postavili přes Moravu mezi Hohenau a Moravským Jánom (st. hranice Rakousko - Slovensko) normální most, byl tam most pontonový. Ale dost často byl mimo provoz - buď bylo moc vody nebo zase mále, nebo šly ledy... -)
Aby to nedopadlo podobně.
ts, s tím naděláte! Po Moravě a Dyji jsem tento měsíc jel několikrát! A dosti často i v ní :-) Pravda, dnes to brodění přes zbytky záplavy bylo veselejší, protože zamrzlo, led se lámal a kolo se bořilo... Ale nesmočil jsem. Myslím NOHU! :)
Na komisi se o tom se už mnohokrát uvažovalo. Musím se přiznat, že náklady jsem tipoval úplně jiné. Ta směšná částka mě vyloženě dostala.
Obávám se, že památkáři si v tomto případě ani neškrtnou, nemají na to páky. S povodím se vždy dohodnout dalo...
Podrobnosti k pontonové mostní soupravě zde: http://www.acr.army.cz/technika-a-vyzbroj...
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/233116...
vyjímám:
* Únosnost mostu: 20 t, 60 t a po úpravě i 80 t
* Maximální délka mostu z 1 soupravy: 382 m - 20 t nebo 227 m - 60 t
* Dovolená zatížitelnost: 20, 40, 60 nebo 80 t
* Šířka vozovky mostu: 3,29 m - 20 t, 6,5 m - 60 t
* Maximální délka přívozového soulodí: 53 m
* Maximální únosnost soulodí: 150 t
* Šířka vozovky na soulodí: 6,5 m
Přemostění Labe na fotkách a to od vyjetí z polního autoparku cca 1 km od místa, nám trvalo 20 min do přejetí prvního vozidla na druhou stranu.
Autoři zjevně uvažují postavit to v užší variantě. (3,29m). Já bych těch 6,5m (rozdíl v ceně víceméně nepatrný) s tím že půlka je pro pěší a půlka pro cyklisty. Například šířka náplavky je okolo 12m, velká část je zabraná auty, takže 6,5m by bylo kapacitně dostačující. Na Valka.cz jsou fotky a opticky to vypadá dostatečně široké.
No měl bych k tomu, co starý ženista, pár námitek, navíc jsem "aprobacíČSLA " stavitel mostů, i když těch pevných ( na sloupových teleskopických nohách použitých např teď po povodních)Prostě jsem pár mostů přes řeku v ČSLA stavěl v 80tých letech.
Skutečně to jde rychle,ALE :
1. most bude stranově i podélně vlnit. To co 4kolovým vozidlům a chodcům nevadí to s cyklistou zamává a to skutečně výrazně.
2.vlnění nebude pravidelné, ale bude nepravidelně reagovat na četné průjezdy parníků. Pontony nebudou reagovat stejně, protože nejsou dokonale stejné a nejsou stejně zatěžovány a ovlivňovány řekou.
3.pontony v místě napojení nejsou monolitickou silnicí, ale mají tendenci fungovat jako pant, takže přibude další pohyb, nazval bych ho nůžkovým nahoru a dolu...
Navíc ( pokud si pamatuji dobře) je v místě spoje docela slušná mezera ( která dovoluje mostovce vlnit tak aby se nebortila)
4.nedovedu si představit jak budou pontony reagovat pokud budou rovnoběžne s proudem a v místech jezů více či méně do kopce ?
Takže bych nečekal nějakou příjemnou 6,5 metrů širokou silnici, ale mrchu na které budou okolní turisté lovit záběry cyklistů v problémech . Zkuste se projet na kole na palubě lodě na relativně klidné hladině.....:D
Celou dobu to vede po vzdutích jezů, takže to je celé na voleji. Parníky jezdí u levého břehu kde jsou zdymadla. Vprostřed řeky či dokonce u pravého břehu jsem větší loď neviděl už hodně dlouho.
Věřím, že nezatížený ponton může poskakovat jako jankovitá koza. Nicméně pro chodce není zapotřebí udržovat nosnost 60t. Klidně bych tam dal nějakou balastní zátěž, to by mělo pontony významně stabilizovat.
Je jasné, že dilatace tam budou, stačí přes to hodit nějaké pružné desky (já nevím, třeba několik cm tlustá guma).
Pro vlnu není problém překonat Vltavu od jednoho břehu k druhému. Tudíž parníky budou na pontony mít vliv určitě.
Tipuji, že pro vlnu je problém překonat zeď zdymadla (což je většina trasy). Navíc lodě v této lokalitě jezdí pomalu a tak vlny moc nedělaj.
obecně bych ti doporučil večeři v pizzerii Grosseto na lodi u Alšova nábřeží hned vedle Mánesova mostu.
Sedni si k oknu a sleduj parníky, které dle tebe jezdí úplně na druhé straně.
Spojíš příjemné s informačním :D
Psal jsem "... (což je VĚTŠINA trasy)..."
ano, o tomto úseku vím. Jedná se o cca 500m. Ještě myslím že je zapotřebí zdůraznit že Praha je kopcovitá, věčně v ní prší, člověk se na kole potí, kolo je velmi nepohodlně a ještě několik dalších důvodů proč to vůbec nejde.
Nemyslím že by to měl být takový problém, pokud nebude povrch kluzký.
Nic proti, ale Vítkov se mi pod kolem nevlní ( tedy pokud zamknu vidli, což by na pontonu asi nepomohlo)a nepředpokládám, že by mi například uhnul 20 cm doprava a hned buzarem o regulaci doleva.....
Jen říkám, že než se to s velkou slávou prosadí, že by se na tom někdo měl pokusit udělat test na městském kole, nejlépe na zde hojně doporučovaných skládačkách, jejichž stabilita není z nejlepších.
Ps : ano na kole se skutečně potím, zmokl jsem a jezdím v Praze přes kopce, přesto mi to nebrání upozornit, že jízda na lochnesce nemusí být pro 75 procent populace taková chuťovka jak se tady agituje.
Ono vést kolo 500 metrů po pontonu za 9 milošů, který se 3x za rok odveze do přístavu nebo ho tlačit po souběžném chodníku, který do přístavu nemusí ani za deště není vlastně žádný rozdíl, že ?
Ps : děkuji za upozornění na povrch, kovová mostovka bude zajisté, stejně jako mosty nad řekou,navlhat a namrzat dříve než jiné povrchy....
Po pátém panáku se Ti bude vlnit i zamčená vidle.
Celkem to má 2km z toho se 500m vlní. A řekl bych že je určitý rozdíl vést kolo po narvaném Smetanově nábřeží/ tunelem u Karlových lázní nebo po relativně volné stezce pro chodce a cyklisty.
Povrch by asi musel být ošetřen nějakým adhezivním nátěřem (nechci hledat konkrétní řešení, ale myslím že by se našlo).
Dal by se tam instalovat automatický rozmrazovací systém, případně elektrické vyhřívání. Poté by se cena zvedla natolik, že by začala být akceptovatelná pro Magistrát ;)
Jak je to vůbec široký? Když je to na vodě a mělo to plnit svůj účel, tak by to mělo mít tak 4 m šířku. V nákresu jsem si nevšim nějaké zábrany proti pádu do vody, tak pochybuju, že tam bude nějaký větší pohyb cyklistů a těžko rodin s dětmi.
http://www.nakole.cz/diskuse/12546-po-vltave-na...
6,5m; je to stavěné na T-72, což je tank se šířkou 3,6m a hmotností přes 42tun.
Já si nevšiml zábran na náplavkách a rodin s dětmi tam je až moc :)
Aha, to mi nějak uniklo, ale sám tam uvádíš, že "Autoři zjevně uvažují postavit to v užší variantě. (3,29m)" a to je fakt hodně úzký a pokud tam nebudou zábrany tak by to hodně zlobilo.
kdyby tam nebyli chodci, tak by to šlo :) Ale to by bylo možné leda by na každé straně stál policajt. A musím se přiznat že bych byl mezi prvními, kdo by ho šel shodit do řeky. Protože na tuhle trasu patří přinejmenším stejně jako cyklisté.
Mě je to jedno, já tam nikdy nepojedu, ale s dítětem bych na tak úzkou a nestabilní cestu bez zábran nikdy nevjel, prostě bych z kola slezl a šel vedle kola.
No, to je fakt. Většinou se snažím, aby můj hypertrofovaný ochranitelský pud mé děti příliš neomezoval, ale z téhle montáže mi taky není dvakrát dobře:
http://www.archiweb.cz/buildings.php?type=arch...
Jinak mi ale celý nápad přijde zajímavý, přinejmenším natolik, že by si zasloužil seriózní úvahu.
Aha, odkaz je nanic, takže je to prostě fotka č. 13, ta s dítětem...
Kdyz jsem se ted dival na fotky a fotomontaze, napada mne, ze by po cele delce nemela byt vice nez jedna strana volna. Pred Lavkou bych z jedne strany dal zabradli.
Ale to hlavni - jezdim divokou vodu a vidim znacny rozdil mezi padem cloveka (na kole i bez kola) z kolme navigace, kde se po vynoreni dostane zpet ke zdi a nekde uz se najdou schudky nebo pomocna ruka a padem z pontonu a nasledneho vynoreni primo pod nej s naslednym uderem hlavy o necekany strop. (Nebo se tam bude smet jen v prilbe?) A to cele nejlepe v blizkosti jezu.
Ne, BEZ ZABRADLI bych byl prvni, kdo by hlasoval PROTI.
Sice to je OT, ale ted prave mam doma 1x leho, 4x zabradli a 1x kolobezku. 8-)
Hrabos:
Do doby, nez se to postavi, se jich doufam zbavim. 8-)
Ne - vazne - myslim si, ze to je nebezpecna sranda. Treba ten podjezd Manesa, nebo nad LAvkou, kde je z obou stran voda. Pod Manesem je to zabijak. Ano, mohli by zvednout jednu klapku, nebo jedno pole uplne vyhradit, ale to by proud pripadneho odpadlika vtahnul vedle do o to vetsiho vyvariste. A u Lavky ani nevim, kudy a cim to tece. Ten jez se spadovou deskou zase tak nebezpecny byt nemusi (ale muze: http://www.raft.cz/Clanek-Zabijacky-jez-na... ale probublat pod mlyny bych vazne nechtel.
Jednou jsem tahal za vyssi vody nejakou holcinu pod jezem Podelusy zpod naplaveneho drivi a kmenu a malem jsem ji nevytahl. A to se jeste snazila spolupracovat a mela vestu. Co by se stalo s cyklistou nevodakem, ktery be se nevhodne oblecen, nacvaknut do SPD a bez vesty dostal do vody pod ponton kousicek nad jezem, vazne nechci domyslet.
Cim vic nad tim uvazuji, tim spis mam pocit, ze by melo byt zabradli vsude, kde hrozi pad do vody a to ze vsech ohrozenych stran. Kdybych treba mijel na lehu smerem do kopecka pod LAvkou v protismeru rodinku s privesem, nemel bych z toho dobry pocit. A to si myslim, ze je jeste spousta vratsich cyklistu, nez jsem ja.
Murphy: Je pravda, že jednou mi dítě na školním cyklovýletě skočilo z mostku bez zábradlí - 2,5 metru dolů na kamenité dno potoka. A to byl dvanáctiletý kluk, celkem cyklista, cesta široká... Prostě tam najednou byl.
I to bylo dost zlé, pád dítěte do vody bych řešit nechtěl. Jak říkám, mám sklony k ochranitelství a musím se v tom ohledu při výchově dětí dost ostře hlídat, ale tohle by bylo na mě moc... :-/
Určitě je to dobrý nápad, jenom aby bylo i dobré a bezpečné provedení. Cyklistu umím na fotce nebo kresbou posadit i na koleje, ale realita je jinde. Je kvata lidí co jsou bez větších problémů schopni jet na kole po pevné cestě po 30 cm široké lajně, ale nejsou schopni přejet po metr široké lávce přes potok.
Dané místo je určitě velmi kritickou překážkou pro cyklisty. Nebylo by ale lepší vyzkoušet danou koncepci na nějakém kratším úseku, kde navíc nebude tolik lidí řvát (i kdyby to prošlo, tak by to bylo vysoce kontroverzní).
Zajímavé by to bylo u Vyšehradské skály, ale možná by se našlo i nějaké úplně zastrčené místo, kde by to pomohlo.
Vyšehradská skála pro pilotní projekt mě taky napadla. Nebo by se to mohlo odzkoušet podél Modřanské cyklostezky, bruslaři by na ponton nemohli a chodců tam není zas tolik.
U Vyšehradské skály je parníkový provoz jak na D1 plus pár malých mot.člunů které dokážou vlny větší jak parník.Tam by to mohlo podle ůjezďáka být docela sranda.Na lodi jsem jezdil,takže vím o čem mluvil.
stejně tam spíš čuju problémy s Yacht Clubem.
No vidíš ten mě unikl určitě si nenechají zůžit vjezd do přístavu on je i tak dost úzký pro plachetnice.
Nápad je to super. Podle mně by ale někdo se zkušeností s pontonovými konstrokcemi musel potvrdit:
a) Dynamické chování konstrukce (jak moc to bude tancovat). Bojím se, že to moc klidné nebude. I na klidné vodě loď tancuje.
b) Řešení vzestupu hladiny - ono odtažení do chráněného přístavu je moc pěkné. Ale tohle není loď, to je několik set metrů cesty.
Ale to je oboje na odborníky. Vím, že existují různé kotevní systémy, které stabilizují plovoucí konstrukce atd. Takže to asi jde vychytat.
Houpání by nějak vyřešit snad šlo. Možná, že by ale byla vhodnější nějaká (částečně) pevně ukotvená konstrukce (jako bývají mola).
Místo odtažení do přístavu by možná bylo možná stačilo prostě tu konstrukci zvednout podélně se zdí (mohlo by to být automatické - voda by to sama vytlačila).
Navíc to není první takové molo, které se v Praze vyskytuje - mezi Čechovým a Štefánikovým mostem se všechny problémy a povolení, zdá se, podařilo vyřešit.
Také by bylo určitě potřeba vyřešit zajištění proti pádu do vody.
Každopádně by to musel pořádně navrhnout nějaký odborník. Určitě by pomohlo, kdyby se podařilo nashromáždit místa ve světě, kde podobné řešení již existuje, případně zkušenosti s tím.
Jinak si nemyslím, že by bylo tak strašné, kdyby to začali využívat masově turisté/pěší. Alespoň by se ukázalo, že je po rekreačním prostoru v centru u Vltavy velká poptávka, a že jeho současné využívání k automobilové dopravě je pro Prahu ekonomicky nevýhodné.