Doporučíte mi cykloprodejnu, kde mě seriózně změří? Jak kdybych chtěl koupit kolo na míru ;).
Chystám se objednat kolo, které nebude v žádném případě nikde v ČR na skladě, takže musím mít jistotu a své míry konzultovat s výrobcem, abychom se trefili do velikosti rámu.
Psalo se tady o prodejně, kde ti za nekřesťanský prachy kolo přesně nastaví. Ale že by tě měřili v prodejně proto, aby sis pak šel kolo koupit jinam ? To by asi měla být záležitost toho, kdo ty rámy staví, ne ? Ale třeba někdo má z toho měření a projekce živnost.
V zahraničí to prý běžně chodí tak, že meří (třeba za peníze). Ale neslyšel jsem o tom, že by se někdo nechal měřit u nás, nemám zkušenost. Chci koupit Surly LHT a velikostí si potřebuju být naprosto jist.
Spíš mi jde o to, zda nějaká ze zdejších prodejen vůbec nějaké přesnější měřící zařízení má. Krejčovským metrem se sice umím změřit, ale výsledek nejistý ;).
Zkusil bych nějakou prodejdu Duratecu.
Ale nic levného to nebude.
http://www.velosport.cz/cs/texty-eshop2/duratec...
Já si nechci nechat postavit kolo, ale pouze koupit hotové, osazené. Jediný obchod, který dle internetu dováží tuto značku, je bike expert, budu to samozrejme objednavat od nich, jina moznost ani neni, jinak bych platil obrovske postovne nebo musel jet do Drazdan, kde je nejblizsi shop.
Problem je jen ten, ze bike expert nebude mit to kolo skladem a ja si ho musim objednat pres jejich eshop. Kdyz mi nebude sedet ram, budu mit smulu.
Holt asi ten Duratec je jistota a nemel bych na tom setrit, sam se sice zmerim, ale s jako presnosti?
Kdyz nebude sedet, tak ho mas pravo do 14 dnu vratit jako jakoukoliv jinou internetovou objednavku.
To je pravda, ale je to docela svinarna ;). Asi by ze me nebyli nadseni, je otazka, zda by ho na nasem malem trhu prodali.
No svinarna... Proste na to mas pravo a ten prodejce podnika s tim, ze vi, ze to pravo mas. A bud si jisty, ze naklady na pripadne vraceni ma tak ci onak zakalkulovane v cene. Jestli by od tebe prijal dalsi objednavku na jinou velikost, uz je vec jina... :)
Ale uprimne, pokud fakt chces nejaky konkretni model, neni lepsi si zaplatit tu jizdenku do Drazdan a vybrat si ho na krame?
Co se chystas kupovat - jestli to neni tajemstvi?
Zmeril jsem se podle dvou netovych kalkulacek a obe vysly cca stejne. A sedelo mi to pak i s tim od Duratecu. (Ale tam je pridana hodnota toho pocitu pri mereni - doopravdy na prislusne geometrii sedis.)
http://www.forbikes.cz/2011/cz/intercept.asp mas za chvili, tak tam treba Duratec zase da slevy.
http://duratec.cz/cs/ram-na-miru/
Surly Long Haul Trucker - poradne cestovni kolo. Bohuzel toto je nepopularni kategorie, v dnesni dobe, kdy vetsina chce kotoucovky, odpruzeni pokud mozno vseho ;), futuristicky vzhled apod... a za ocelovy ram by se stydel, takze vetsinou neni moc moznosti kolo vyzkouset ani na vetsim trhu.
Nějak nechápu co dneska vede lidi ke koupi takovéto na první pohled předpotopní zrůdičky za takové hrozné peníze :-) Nevidím na tom vůbec nic zvláštního, nic co by mne mohlo přesvědčit, že ty peníze to opravdu stojí... Komponenty to má také skoro základní...
Jo chápu, je to oceláč, ale to je z mého pohledu tak všechno... Ještě ty správné polepky a máme z toho kultovku, za kterou jsou lidé ochotni dát majlant, tak asi tady je zakopaný pes ;-)
Ale jako nekritizuju, přeju Ti to... Jenom to prostě nechápu...
No, před třemi roky jsem koupil tátovi skoro stejnýho crosse SUPa (ocel, véčka, alivio) za 4 litry. Měli ho v komisi u Kočaře, asi protiúčet od někoho, kdo upgradoval.
Kolik že stojí ten Surly?
To vidím jinak:
0. U touring bajku jsou úplně jiné požadavky než u kola na jednodenní lítání nebo marathony (prostě krátké akce). Na touring bajku je prioritou pohodlnost v sedle, rám má pohodlnější geometrii než u crossa (či jiných typů kol).
1. Předpotopní? To je právě dobře, že si tohle lidi myslí. Menší šance krádeže - zvláště v civilizovanějším světě
2. Ocelový rám (navíc u tohoto kola stavěný na daleko větší zátěž) jen tak nepraskne a i kdyby, dá se lehce svařit i bez high tech techniky, navíc lépe pohlcuje vibrace a nárazy
3. Přední tlumič nechci, zaprvé problémy s nosiči (i když existují i ty pro přední vidli), zadruhé na asfaltu něco takového nepotřebuju.
4. Proč mít na kole zbytečnosti, které pro ten účel nepotřebuju? V jednoduchosti je síla. Prakticky na něm neexistuje nic, co bych jednoduše nespravil nebo lehce vyměnil za malý peníz.
Ano, tohleto všechno jsem měl na mysli (jenom jsem to sem nenapsal), ale pořád to neospravedlňuje tu ukrutnou cenu za to :-/
Přeci čím je něco jednodušší a čím méně to má nějakých zbytečných dílů, tím méně by to, z logiky věci, mělo stát... Což tady jaksi neplatí.
Sám píšeš, že tam není hromada věcí, které jiná kola zbytečně prodražují, tak pořád netuším kde výrobce přišel k takovéhle sumě za takové defakto "holé kolo"...
Leda že by to by bylo tak nerozbitné a bezúdržbové, že se jich proto tolik neprodá, protože lidem to vydrží kdovíjak dlouho a výrobce by jinak neměl moc velké kšefty :-)
Ale jinak souhlasím s názorem Joeho o kousek výše, za tohle bych dal maximálně 4tis Kč a ještě bych se na to netvářil kdovíjak radostně...
Problém bude určite i tam, že ocelové rámy dneska prostě neletí, drtivá většina lidí chce módní a co nejlehčí stroj. Proto se to vyrábí v malé sérii a výroba se tak prodraží. Přece jenom mnohem víc lidí jezdí sportovně a kratší trasy, než několika týdenní, měsíční či roční cestování na těžko. Moc jiných možností nemám.
Ano, můžu koupit touringové kolo v bazaru, to by možná vyšlo na 8 tisíc nebo míň, ale to bych musel mít velmi velké štěstí. Na našem malém trhu velký problém a poštovné ze zahraničí by bylo minimálně 150 USD.
Pokud si nechám ocelový rám postavit na zakázku, nedoplatím se.
Tenhle Surly LHT rám je ale držák, speciálně stavěný na těžký náklad, zesílené trubky, nemělo by se jednat o nějaký tuctový ocelový rám z laciného kola.
Celkově i geometrie toho rámu je jiná, je delší, stavěný tak, aby jezdec nekopal patami do plně naložených zadních brašen. Rozvor kol větší, celkově je to stabilnější.
Ještě možnost je koupit samostatný rám a osadit si to sám.
Komponenty podle mě nejsou špatné, něco je XT, nic ošizeného z nižší třídy tam není. Podle mě kdybych to měl koupit samostatně, neušetřil bych nic moc, možná bych některé komponenty vyměnil za lepší, ale myslím, že celkově je to vyvážené.
Jinak cena je cca 28500 Kč.
Koupit crossa v podobné cenové relaci, dostanu běžné komponenty, rám, který se mi při první příležitosti pod 30kg nákladu rozlomí, nehledě na to, že pokud se mi to stane někde v rozvojové zemi, můžu letět domů, nikdo to nesvaří.
U toho LHTčka jsou navíc silnější ráfky, navíc pro 36 drátů, lepší pláště apod.
Jinak co se ve mně pralo, ale už mám jasno:
1. kola 700C vs 26", půjdu do 26tek, 700C původně málem vyhrály. 26" kvůli dobré dostupnosti v zemích jako Makedonie apod, menší průměr snese horší terén, dají se sehnat vyšší a širší pláště. Kolo je univerzálnější, když je nutnost projet delší úsek mimo silnice.
Rychlost je podřadná, ani tak tam prý není velký rozdíl mezi 26" a 700C. Hodně jsem tuto problematiku řešil a zásadní rozdíl je pouze zde:
Dostupnost lehčích převodů při 26" (na stejný převod jezdec šlape u 26" kol rychleji než u 700C), což je pro cestování na těžko velkou výhodou. Nejlehčí převod většinou do většího stoupání nestačí.
Dostupnost těžších převodů při 700C, což pochybuju, že bych někdy na naloženém kole vůbec využil, leda z kopce při padesátce ;).
2. Kotoučovku max. mechanickou (i tak by se musel brát náhradní kotouč a destičky s sebou), hydru bych nerisknul kvůli složitosti - člověk svépomocí neopraví. Ale surly má stejně klasiku, takže jiná možnost ani není.
Jsem se nějak rozepsal. Rád si nechám poradit, pokud Vás napadá třeba nějaké lepší řešení, nemusím ten nákup uspěchat ;).
Ocelový rám na míru vůbec tak moc drahý být nemusí, např.
http://www.delfyn.cz/
10tis. při geometrii na míru při slušnějších trubkách. V případě, že bys chtěl nějaké horší trubky, tak by se rám na míru sehnal levněji.
A občas se dá sehnat za slušnou cenu pěkná ocelová sériovka jako např. Kona Smoke.
Pak celý ten odstavec k bodu očíslovaném 1 jsem moc nepochopil. Stručně bych řekl, že v podstatě nic z toho není pravda.
Snad jedině ta lepší dostupnost pro 26tky, ale ani tou bych si nebyl moc jistý.
Delší úsek mimo silnici, tady rozhodně vedou větší kola s jejich lepší prostupností terénem (určitě nebudeš jezdit opravdu těžké terény, kde by se uplatnila výhoda lepší obratnosti a hravosti 26tek, stejně při jízdě na těžko tohle půjde do háje i 26tek, takže hlavní výhodu 26tek vůbec neoceníš).
Vyšší a širší pláště pro 26? I když ve 29tce je pořád mírně horší výběr, tak s objemností plášťů tu omezení rozhodně není. Chceš snad vozit něco širšího než 2,4?
Samozřejmě to předpokládá zvolit vhodný rám, kam se širší pláště vlezou, rozhodně bych volil 29tkový bikový rám a ne crossový. Tedy třeba ta zmíněná Kona Smoke nebo ten 29tkový oceláč na míru.
Na turistiku na těžko převážně po asfaltu rozhodně nepotřebuješ až tak široké (jak se dají koupit, běžně dostupné jsou ty 2,4"). A volil bych např. Marathony Dureme 29x2,0.
Převody bych vůbec neřešil. Na touring kolech se většinou stejně dávají převodníky 26/36/48.
A na 29tková kola dáš všechno stejné jen použiješ menší převodníky, třeba rovnou bikové 22/32/44 a jsi převody na tom ještě o něco lépe do lehčích než pro ty větší převodníky u 26tek kol.
A 22/34 by převážně na asfaltu mělo stačit i pro 29tku na těžko (je to zhruba jako 22/30 pro 26tku).
A případně se dá jít ještě do extrémů, lze použít 21 převodník a vzadu 36 pastorek.
Tedy převody bych se vůbec nezabýval při volbě 26 x 29, v obou variantách není problém tam dá takové, aby byly akorát. Těch 10% rozdílu průměru kol prostě vždy nějak u převodů můžeš pořešit, aby to stačilo.
Akorát souhlasím s tou rychlostí, tou bych se nazabýval, ta se bude lišit minimálně a stejně bude nejvíce záviset na konkrétní volbě plášťů (tady se dá volit pro 26tku i 29tku stejně dobře, tedy třeba již ty zmíněné Marathony Dureme - 2,0 šířka je k mání jak pro 26tku, tak pro 29tku).
A rozdíly jsou naopak úplně někde jinde a to které neuvádíš:
- 29tková (samozřejmě i crossová) kola budou za stejnou cenu vždy těžší a to cca o 150-300g, v rámci ježdění na těžko to není nic zásadního, ten rozdíl tam ale je. A i když si budeš chtít připlatit, tak 29tková kola nikdy superlehká nebudou
- 29tková kola ve stejné ceně a i přes o něco vyšší váhu jsou o něco méně tuhá; pokud se zvolí dobře, tak to problém nebude, jen bych si tohle pro jízdu na těžko hlídal
- větší kola budou při stejných pláštích (stejný typ a šířka) o hodně více pohodlné (ten rozdíl je opravdu velký), tohle myslím je velmi podstatné, protože pro jednoduchost a spolehlivost bych volil pevnou vidlici a pak každé pohodlí k dobru je na dlouhých cestách hodně důležité; přitom rychlost bude při stejných pláštích +- stejná
Já bych na dálkové cestování volil raději větší kola. Ale rozhodně bych to stavěl na 29tkovém rámu, ne na crossu, kam se nevejdou objemnější pláště (jsou vyjímky jako třeba Apache Wakan, ale to zase není ocel).
A ještě jedna věc. U 29tkového rámu lze snáze dostat řídítka hodně vysoko, takže tu bude vždy bezproblémová možnost ladit posed i hodně narovnaný u sériového rámu.
A tedy bez problémů lze vybírat i sériové ocelové rámy, pouze zvolit vhodnou délku rámu.
Myslel jsem to takhle:
26" kola mají výhodu v tomto:
- jsou celosvětově rozšířené a velmi dobře dostupné (ráfky, pláště, duše, dráty). Sehnat 700C v rozvojových zemích je prý těžký oříšek. Např. ve zmíněně Makedonii nebo Albánii jsou prakticky k nesehnání, o Asii ani nemluvě.
V Turecku je prý obdobný problém, 700C nejsou moc rozšířené a daly by se sehnat tak maximálně ve velkých shopech někde v Istanbulu. Turecko je zrovna jedna ze zemí, kam bych se jednou rád podíval.
- v terénu vydrží 26" daleko horší zacházení než 700C, právě kvůli menšímu průměru a kratším drátům. Kola s menším průměrem jsou vždy pevnější než kola s větším. Propustnost terénem je jiná věc, ale to není priorita
- nedají se na 26" koupit vyšší pláště než pro 700C? (tady si nejsem ale vůbec jistý)
- 26" mají hlavní výhodu, že se jezdec nemusí tolik vázat na silnice. Nedovedu si moc představit, že bych jel třeba po Australském Outbacku na 700C. Pro 26" je pořád větší výběr plášťů než pro 700C. Na druhou stranu co se týká šířky pláště, pro touringa asi nemá moc smysl jít do něčeho širšího než 2", protože do extrémního terénu s tím člověk stejně moc nemůže.
Pokud bych měl jistotu, že budu jezdit jen ve vyspělejších zemích Evropy a v drtivé většině po silnicích, pak bych se nebál jít do 700C, ale na to se nechci vázat.
26ka je zde jasná volba. I bez odpružení se dá jet prakticky cokoliv, pokud vím, že pojedu pár stovek kilometrů v horším terénu, prostě přezuju na široké pláště s hrubým vzorkem a neřeším.
Rozdíl v prostupnosti v horším terénu je jen o těch cca 10% lepší u 700C, údajně to člověk téměř nepocítí, porovnával člověk, který měl několik kol jak na 26" tak 700C.
Prý to poznat jde (při stejně širokých pláštích se stejným vzorkem), ale velmi minimálně a člověk se musí hodně snažit, nic podstatného. Zase se při jízdě nějakým špatným terénem s plně naloženými brašnami nemusíš tolik obávat o ráfky jako u 700C.
Jinak ten rám je 28 nebo 29", Surly se dá koupit jak na 26" kolech, tak na 700C kolech. S 26" koly vypadá trochu divně, právě proto, že je oproti kolům dost velký.
Viz obrázky http://www.ison-distribution.com/english...
zkus porovnat 700C rám oproti 26" rámu.
Surly rám stojí 10500 (350 Liber), což je podle mě solidní, celé kolo stojí 28500Kč. Na custom rámu bych si moc nepomohl, možná bych ho sice sehnal za stejnou cenu, ale tady mám osvědčenou kvalitu.
Co hodnotili cestovatelé u Surlyho, výbava kvalitní, velmi dobrá koupě, při koupi samostatných komponent by byla cena mnohem vyšší. Jak psali, člověk většinou vymění maximálně představec a sedlo (osobní preference), ostatní komponenty jsou perfektně použitelné na dlouhou štreku, žádná šuntovka.
Tohle už je zbytečná debata. Máš zcela zkreslené představy o 29tkách a je vidět, že s nimi nemáš žádnou praxi.
Než jsem loni na podzim začal stavět celopevňáka 29tku, tak jsem jich více vyzkoušel. A měl výborné srovnání, protože jsem toho odjezdil na 26tkovém celopevňáku docela dost.
Srovnával jsem i v náročném technickém terénu, ke kterému se na těžko ani vzdáleně nepřiblížíš.
Na více akcích, co jsem byl, tak byli lidi na 29tkových celopevňácích a někteří na tom fakt umí a dávali v náročném terénu to co já na 26tkovém 140mm fullu.
Dále vím o více lidech, co na 29tkovém celopevňáku odjeli několikrát Rychlebské stezky.
U celopevňáka je prostupnost terénem a hlavně pohodlí mnohem lepší u 29tky než 26tky.
Je jasné, že pokud to srovnává turista, který pořádný terén nikdy nejezdí, tak mu přijde rozdíl minimální.
Pohodlí je ale znát naprosto všude, na to stačí lehce rozbitá silnice a hned 29tka jasně vede.
A i ta obava o ráfky je velmi sporná. Když se zvolí na 29tku odolná kola (jen ten rozdíl váhy bude větší), tak to může být i lepší a to díky lepšímu nájezdovému úhlu na překážku díky většímu průměru. Klidně pak mohou vydržet i více.
Tady je příklad, pokud postavíš 29tková kola např. na tomhle ráfku:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx...
na to třeba DT Alpine 3 dráty
A taková kola budou supertuhá i superodolná a i na těžko musí vydržet hrozně moc.
Jenom bude problém sehnat někde v Rumunsku plášť na 29". Ono i u nás když dojdeš do menšího krámku někde na vesnici, tak těžko pochodíš.
Kdyz si prectes Kopkovy knihy, dozvis se, jak ztratil dva dny kvuli plasti. Jeden den stopoval z prostredka zavodu nekam do mesta pro plast a druhy den zpet. 8-)
Volbu 26" v tomto pripade naprosto chapu. Jen bych jeste zvazil BB7 misto "V". Desticky a pripadne kotouc clovek uveze.
Jak autor dotazu o kus vyse zminuje, na 26" opravdu existuji nejvyssi plaste vubec a jeste je to ta jeho znacka. Ale to zase zalezi na rafku... a taky na ramu... 8-)
Nevim na jak dlouhé cesty chce jezdit. Tu horší dostupnost v některých zemích beru.
Já bych si ale na takovou akci stejně vzal jeden náhradní plášť a tahal se sním. Zase tak těžký a objemný není.
A když bude mít opravdu dobré hodně odolné pláště na kole + ještě jeden rezervní, tak nevěřím, že na akci délky dejme tomu do 2 měsíců tohle může zničit.
Nevím co kopka vozil za pláště, když se ale takový hodně odolný plášť nezničí ani za sezónu prasení v těžkém terénu, tak s jedním náhradním to musí vydržet zcela bez problémů trošku delší expedici na těžko.
BB7 bych zvážil určitě (je jasné, že hydry nebrat) a to ani ne tak kvůli tomu, že to bude brzdit lépe (i slušná v-čka by ho nějak ubrzdila), ale kvůli odolnosti kol.
Ráfky pro kotoučovky jsou sehnatelné mnohem odolnější a současně také širší (takže bude mít i pro stejný plášť větší šířku a širší pláště se budou lépe chovat).
To, co jsem odkazoval na ten 29tkovým ráfek, tak odolný u 26tky na v-čka nesežene (na kotouče by samozřejmě sehnal na 26tku taky tak odolný, možné ještě o trošku více).
A ty nejvyšší pláště. Bavili jsme do rozměru 2,4". Ono ani tu 2,4" by moc použít nemohl na to předvybrané kolo, když tam jsou 17,5mm široké ráfky. Na to bych nedával už pomalu ani 2,25".
Stejně nejspíš sáhne po nějakém 2,0" plášti typu Marathon Dureme (ať už 26 nebo 29). A osobně bych šel právě do těch Dureme.
Sice třeba Marathon Plus bude ještě o malinko odolnější, jenže je mnohem těžší a také o dost pomalejší. Takže bych při stejné váze sebou raději vezl 3 kusy Dureme (2 nasazené, 1 náhradní) než 2 kusy Plus.
A propos, byly by někde fotky, komponenty a případně cena Tvé fullfest 29"?
Aktuálně je upgrade pozastaven, bo by mi bylo blbý odřít nový kolo dětskou sedačkou, ale slíbil jsem si, že až budou všichni trpaslíci jezdit na vlastních kolech, udělám si radost, a celopevná 29" je jeden z konceptů, co se mi líbí.
Fotky nejsou, protože kolo stále není hotové. Už pár měsíců mám komplet vše kromě rámu. Rám v Mku by měl být v půlce února, tak snad už za chvíli se bude stavět.
Zatím tedy můžu jen vypsat, co je připraveno za osazení:
- rám čekám na tenhle (už mám delší dobu objednáno)
http://www.bikediscount.com/ItemDetail.aspx?ig3...
- vidlice karbonová On-One (470mm; 47mm offset), je těžší (900g), ale není takové bláto jako ty nejlehčí karbonky (tedy při ostřejším brždění nemá tak hrozný předozadní průhyb + nemá omezení na velikost kotouče)
- Cmaxy 29
- Elixiry R 180/160
- XT/X9 mix, nechal jsem to nakonec na devítce a desítku zavrhnul, kazeta 11/34
- Thomson Elite sedlovka, Syntace Superforce (i přesto, že je to těžší představec), Amoeba Borla HB-321 řídítka (superlevná řídítka, která mi jediná přesně sedí úhly, šířkou i zdvihem, takže je jezdím na všech svojich bikách a u toho zůstávám)
- Time XS pedály
- Ergon GR2 mag
- zatím Marathony Dureme 2,0 (bude na tom kole dost asfaltu) a zatím s dušemi (šly hrozně blbě nahodit bez duší a nechtěly se zatěsnit a chci jezdit i vyšší tlaky a bez duší jim pro ty vyšší tlaky nevěřím)
Cenově mi to komplet vyšlo lehce přes 40tis. (z toho nejvíce bylo za rám + kola a to 25tis.).
A pod 10kg se to nevleze, nevím přesně kolik to vyjde (to se uvidí až bude hotové), ale těsně přes 10kg to bude.
A už mi docela štve, že ještě není hotové. Včera jsem se vyhrabal na kolo (když to nebylo na běžky) a nechtělo se mi nikam do terénu (kde byl totální bordel) a na Stereu to celé po asfaltu nebylo zrovna ono.
To je hezký, taková trochu gramařská 29";-)
S těma řidítkama, loni jsem zkusil jezdit vlajdy, ale nedokázal jsem si na ně zvyknout. Obyčejný rovný (Ritchey) a na to ošklivý velký duralový rohy Uno (mám široké dlaně, kratší rohy mě tlačí objímkou či hranou, a menší průměr "ztrácím").
Přitom na "kliku" pádlo jsem si zvykl velmi rychle a naopak už nedokážu jezdit rovným. Divné věci...
Zadek si nemůže najít pohodlný sedlo. Mám už snad 15 let staré laciné plastové, za 200 korun, už se rozpadá a pořád nemůžu najít náhradu.
Jinak moc pěkný. Tak pak to nafoť, pro inspiraci;-)
Zas tak moc gramařská není. Gramařská 29tka celopevňáka by se dala pod 9kg :-)
Stačilo by vyměnit rám za jeho karbonovou verzi
http://www.scott-sports.com/cz_cs/product/10068...
a vidlici dát karbonovou Ninerku
http://www.ninerbikes.com/fly.aspx?layout=bikes...
a hned by byl 1kg dole.
Akorát cena kompletu by rázem byla dvojnásobná :-)
Ta karbonová verze toho Scotta je až na tu cenu moc pěkná.
A ten Surly mi přijde tak akorát jako extra předražený rám. Kdyby stál tak polovinu, tak by to bylo rozumné.
Dával jsi mi odkaz na
http://www.delfyn.cz/
rámy 10 tisíc při geometrii na míru při slušnějších trubkách.
Ten Surly je na tom podobně (stejná cena), taky slušné trubky, je to stavěné na expedice a velkou zátěž.
Proč by měl stát tedy polovinu? Asi máš pravdu v tom, že když je to sériovka, mohlo by to být levnější než custom rám, to je fakt. Na druhou stranu těch rámů asi neprodají kvanta, jako v případě hliníkových rámů velmi známých výrobců. Navíc ten rám je osvědčený, našel jsem na něj jen pozitivní ohlasy, takže by to neměla být koupě zajíce v pytli.
Ten Surly nejen že není geometrie na míru, která to zdražuje. Ale hlavně je to o třídu horší rám.
Ten Surly je ve 29tce o 0,5kg těžší.
Postavit těžký odolný rám je hrozně jednoduché, prostě se použijou těžší a méně zeslabované trubky, které jsou i výrazně levnější.
Ty použité trubky u Surly nejsou nic slušného, ale obyč levný materiál.
A nevím, co si představuješ (nebo u Surly představují) pod pojpem stavěný na velkou zátěž. Většina i těch lehčích ocelových rámů je stavěna na jezdce 130kg+ (často i více).
A zvlášť ty z těžších trubek.
A mám jednoho kamaráda, který váží už více let něco mezi 130-140kg. Jezdí obyč hliníkový crossový rám, k tomu obyč kola (kola 29tková když je to cross). A občas ho vytáhneme do pořádného terénu. Jezdí sice opatrně a v těžkém terénu toho moc nedá, ale určitě s náma jezdil věci, které na těžko nikdy nepojedeš.
A taky běžně neničí ani rámy ani kola. Měl problémy pouze s častým prorážením, když vozil užší pláště. Od té doby co vozí 2,0 (více do rámu se mu nevejde) nafoukané na maximumu, tak je v pohodě.
Samozřejmě že na expedici to chce mít větší jistotu, že se nic nepokazí a určitě bych nebral obyč hliníkový rám a obyč kola jako jezdí on. Tím jen chci ukázat, že to není zase tak hrozné s tou odolností.
Kolik budeš vozit zhruba celkovou váhu (tedy tvoje váha + náklad)? Bude to třeba vůbec přes 120kg?
Tady máš srovnatelně odolný, srovnatelně těžký a ze srovnatelného materiálu rám jako ten Surly:
http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO456/on-one-456...
Jen stojí třetinu ceny.
Jinak to bylo první co mi napadlo a co jsem našel. Našli by se i další rámy s rozdílnou geometrií a třeba pro nižší vidlici (i když tenhle bude s adekvátní vidlici 100mm na cestování ok, takže problém taky nevidím).
Tady vidíš, proč se mi ten Surly zdá cenou úplně mimo.
Surly je idealni v pripade naprosto nestandardnich ramu - a na to cestovani natezko bych od nich vzal tohle http://surlybikes.com/bikes/big_dummy_complete/ http://surlybikes.com/frames/big_dummy_frame/ to se mi vazne libi. 8)
U LHT uz takovy prinos tehle znacky nevidim.
Ja ted koupil jineho surlyho a to od www.kolaexpert.cz - prodava to zde zijici Kanadan. Jestli umis anglicky, dam Ti na nej mail a napis mu. Sam nejake Surlye tusim taky ma, treba ma primo i to Tvoje vysnene.
Podle ceho ses sam meril? Radka dala odkaz, nemas jeste nejaky dalsi tip?
Dat to do kalkulacky je uz to nejmensi, dokonce snad Surly ma kalkulacku na sve ramy, akorat se mi to ted znovu nedari najit ;)
Neco, co tady do diskuse daval kdysi Mlok a pak podle jeste neceho. Nepamatuju se. 8-(
Tak ohledně měření a z toho následného výpočtu se nic lepšího než mají na competitivecyclist vymyslet nedá a na to odkaz už tu je.
Je pár dalších webů, kde to mají na podobné úrovni, navíc to ale už neřeší.
Prave. Ja byl tehdy docela rad, ze se to Duracove shodlo s tim, jak vypadal muj bike. Nic lepsiho na klasickem MTB asi nenastavim. Mozna bych trochu predozadne posouval slapaci stred vzhledem k riditkum a sedlu, ale stejne bych nejspis zustal u toho puvodniho stavu.
Od Duratecu jsem se nechal zmerit na "4bike" veletrhu za 700,- a normalni cena je tusim 2900,-. Mas pak ale tusim 15% slevu na jejich ram (do tri mesicu od mereni, nebo tak nejak).
Celkem pěkná pálka, chápu, že to zařízení něco stojí, ale odhadoval jsem, že samotné měření nezabere víc než 5 minut...
Navíc tohle by měly dělat cykloshopy automaticky pro každého svého zákazníka. Ať mi neříkají, že by se jim to nevyplatilo.
Změř se sám
http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE...
http://www.canyon.com/_en/
U toho Canyona je to spíše http://www.canyon.com/_en/tools/pps.html ;-)
Ale moc bych na to nespoléhal, je to dělané podle jejich rámů. S jinou značkou a vlastně i jiným typem kola to pak může být úplně jinak...
U toho Canyonu je to ještě horší, protože to v podstatě pracuje jen s délkou nohou (můžeš mít třeba o 10cm delší ruce při všech ostatních stejných údajích včetně délky nohou a doporučí to stejně velký rám, tedy naprostá kravina).
Tedy i pro jejich rámy to u netypický postav (hodně dlouhé ruce nebo trup vůči nohám nebo naopak) bude doporučovat zcela nesmyslné velikosti i pro jejich rámy.
Stručně řečeno bych se tomu Canyon kalkulátoru obloukem vyhnul.
Ten na Competitivecyclist je dobrý (a nejen, že neignoruje většinu údajů jako ten u Canyon, ale pracuje i s poměrem délky stehení a lýtkové části nohy, což je taky důležité).
Měření za peníze nemá podle mě smysl, pokud to není pro profíka na silničku.
Základ si změříš sám (třeba dle competitivecyclist), kde to mají dobře udělané.
Ale ať to bude sebelepší měření (a je fuk jestli placené nebo jen třeba na competitivecyclist), tak stejně to nezahrnuje to nejdůležitější a to požadavky každého.
Dva jedinci se stejnými proporcemi mohou chtít každý velmi odlišně natažený/narovnaný posed (a závisí to jak na tom co a jakým stylem jezdí, tak na tom, co jim subjektivně vyhovuje) a měření jim přitom doporučí to samé (takže pro jednoho z nich, případně pro oba to vůbec sedět nemusí).
Nejlepší je vycházet z praxe, co má kdo dlouhodobě vyzkoušené. Takže bych začal s geometrií jaké má současné kolo a co na tom sedí/nesedí.
A to je právě ten problém.
Já jsem sice na pár kolech už jezdil, ale nedokážu říct, zda by mi jiná velikost seděla lépe. Možná teď jezdím na kole, které mi nesedí, ale mně se zdá, že sedí.
Podle mě pokud změřím veškeré své míry a vyjde a z toho mi vyjde ideální anatomicky vhodný rám, neměl bych dát na nějaký svůj pocit, protože je dost dobře možné, že ten můj dosavadní pocit byl špatný ;).
Může se docela dobře stát, že při zkoušení mi kolo naoko nebude sedět, ale po 500 ujetých kilometrech budu velmi rád, že jsem tak koupil.
Takže opravdu těžko říct.
Fyziku člověk prostě neošálí a pokud vědecké metody nejsou špatné a vyjde mi určitá velikost rámu dle mých mír, mělo by to sedět ideálně.
> Fyziku člověk prostě neošálí a pokud vědecké metody nejsou špatné
> a vyjde mi určitá velikost rámu dle mých mír, mělo by to sedět ideálně.
Ne nutne, za timhle je nejaky model, ktery pocita s nejakym ("idealnim") cyklistou. A ty muzes mi treba trosicku jinak tvarovane obratle a "idealni" tvar posazu pro tebe bude nepohodlny nebo dokonce bolestivy. Nebo muzes mit trochu jiny uhel v nejakem kloubu, atd atd... Nebo muzes mit pupek a pres nej se k riditkum podle optimalni teorie proste neohnes... :)))
To si právě představuješ špatně. Žádný obecně ideální posed (to myslím ani určený přesně pro konkréntí míry) neexistuje a nikdy existovat nebude.
A na competitivecyclist to taky moc dobře vědí, proto v mnoha těch přehledech posedů (počítaných ze zadaných proporcí jedince) uvádějí hned tři typy výsledků a k tomu mají vysvětleno, jakým směrem je daný typ výsledku/posedu ladění (jestli více sportovnější, atd.) nebo u biku pro jaký typ kola a ježdění vhodný.
A ty výsledky se liší dost.
A znám příklady z praxe, kdy lidem sedí ještě úplně jiný posed, než jsou ty tři rozdílné výsledky z competitivecyclist.
A pak je tu další faktor, že třeba i s věkem se požadavky na posed mění.
Já svůj posed hledal postupně během mnoha let a to jak tím, že jsem s každým dalším kolem dělal změny k lepšímu, ale také se mi i měnili preference posedu v posedlních letech (dané jak věkem, tak mírně změnou stylu jízdy).
A s tím, co mi doporučuje competitivecyclist to moc nesedí.
Pokud nemáš žádné problémy při dlouhých vyjížďkách, tak posed určitě není zcela špatně. Třeba nemusí být zcela nejefektivnější, ale určitě bude slušně pohodlný (jinak bys problémy nějaké při dlouhé jízdě měl). A mimo závody je nějaká malá ztráta efektivity nepodstatná.
On stejně často efektivní posed není současně i pohodlný.
A když jsi měl už více kol a jezdil dlouhodbě více různých posedů, tak přeci musíš vědět, co bylo pohodlnější, kdy se lépe ovládalo kolo, co bylo lepší do prudkých výjezdů, co do prudkých sjezdů, atd.
Ty výpočty z competitivecyclist jsou velmi dobré pro ty, co si pořizují první kolo a vůbec netuší. Nějakou geometrií se začít musí a když nejsou žádné dlouhodobé praktické zkušenosti, tak je z čeho se odrazit.
A hodně toho můžeš vyzkoušet ještě před pořízením rámu, když nějaké kolo máš.
Vždyť si zkus chvíli jezdit kratší, chvíli delší posed, řídítka níže, řídítka výše.
Na tohle testování stačí koupit 2-3 úplně nejlevnější představec různých délek a případně úhlů a zkoušet.
Samozřejmě se pak může stát, že zjistíš, že optimální délka posedu (pro pohodlí) byla třeba s příliš dlouhým představcem se kterým se kolo špatně ovládalo.
Tím ale zjistíš jakou potřebuješ délku rámu + představce pro posed a pak zvolíš o něco delší rám a o to kratší představec. Posed bude stejný a ovládání kola s kratším představcem bude taky ok.
Já jsem zatím jezdil bohužel jenom na MTB (hardtail + full), kde je značně odlišná geometrie (příliš sportovní posez). Teď chci jít do touringa, který by měl mít vlastně pohodlnější geometrii než cross, takže to je opačný extrém.
Takže nemám vůbec podle čeho porovnávat.
Asi pro mě tedy bude ideální změřit se a míry poslat výrobci, jestli mi poradí. Jinak nemám asi šanci.
Proč by na HT a fullu měla být značně odlišná geometrie a být příliš sportovní posed? To je přesně to, že nic obecně není pravda a posed je tam takový, jaký si konkrétne ke svojím proporcím vybereš rám. Tedy může tam být o supernataženého s nízko položenými řídítky až po zcela narovnaný posed.
Jen pozor na to, že příliš narovnaný posed na dlouhou jízdu také není ideální, to pak často začínají bolet spodní záda a také páteř více trpí. A tu ideální polohu mezi sportovnějším a hodně narovnaným posedem pro maximální pohodlí (a žádné bolesti) při dlouhé jízdě má každý jinde.
Znám lidi, co vozí i dost sportovní posed kvůli pohodlí a na narovnanějším je vždy něco bolí a to samé opačně.
Já třeba na jednom fullu mám nejnarovanější posed, co jsem kdy vozil. A je to právě akorát na hraně, že sem tam při 6h+ vyjížďce se mi ozvou spodní záda (začíná být pro ty spodní záda narovnaný příliš pro dlouhou jízdu), která na druhém fullu s mírně sportovnějším posedem (rozdíl je ale malý, cca jen 1,5cm výšky řídítek, délka posedu +- stejná) necítím nikdy. Ale ten posed mám kvůli náročnějšímu terénu a měnit ho nechci. 6h+ jezdím na tom kole stejně jen ojediněle.
Tohle jen příklad toho, že na biku může být posed naprosto jakýkoliv, dle požadavků jezdce a vůbec není obecně pravda, že kategorie touring kol má posed méně sportovní. Vždy je to dle konkrétního kola pro konkrétního jezdce.
A kde začít máš. Už víš, že posed, který si jezdil na tom HT a fullu byl moc sportovní. Tzn. víš, že potřebuješ o něco kratší a o něco výše řídítka.
Pokud máš po ruce nějaké z těch MTB co jsi jezdil, tak místo představce, co tam je, tak tam hoď nějaký s o hodně větším úhlem a délku můžeš dát podobnou. Tím současně posed zkrátíš i půjdou řídítka výše a můžeš zkoušet.
A taky je třeba brát v úvahu další souvislosti. Čím narovnanější posed, tím více váhy na sedle a tím větší šance, že při hodně dnech po sobě a delší době během každého dne, tak bude problém se sedlem.
A zase naopak, při příliš sportovním posedu příliš váhy na rukou a k tomu bolest za krkem.
Třeba jen já mám úplně jiný posed na silnici, jiný na MTB, když se snažím o cosi jako rychlost, a jiný na tom samém MTB, když jedu na celodenní výlet.
Představa, že jiný člověk s podobnými délkami končetin a trupu si sedne na moje kolo a bude sedět ideálně je imho naivní.