Jitka Kocyanová pracuje na ředitelství Českých drah a jako čerstvá vedoucí oddělení produktů dostala nově na starosti také služby pro cyklisty. Jak České dráhy chtějí zaručit, aby se každý dostal s kolem do vlaku, jak fungují půjčovny kol a čím se liší české dráhy od švýcarských, o tom jsme si povídaly v její kanceláři na vltavském nábřeží.
Zrovna dnes vyšel další zajímavý článek o ČD:
http://www.novinky.cz/krimi/221439-na-draze...
...
Zajímavé. Ale ten zdejší článek mě přijde pro cyklisty zajímavější. V tom, na který odkazuješ ty je skryta jedna užitečná, ale již dobře známá informace, lepší je být na přejezdu ve vlaku než v autě. :)
No já jen, že tu někteří papouškujou "informace" z mainstreamových médií o hromadách mrtvol na silnicích. Ale železniční doprava má u nás sotva desetinový výkon v osobokilometrech oproti silniční dopravě, ale třetinový podíl mrtvých.
Takže mě z toho naopak vychází, že když si dám na přejezdech bacha na vraždící vlaky, tak budu výrazně bezpečnější v autě;-)
Aha, takže těch 200 lidí se podle tebe zabilo, když sedělo ve vlaku?
Rekl bych, ze z toho Joovi vychazi, ze by se mely zrusit vlaky, protoze jsou ve srovnani s auty mnohem nebezpecnejsi. Misto koleji by se daly nasvihat cyklostezky, nebo silnice. A nebo kanaly a jezdilo by se na kanoich. 8-)
Nikde ve svém příspěvku nic takového nevidím. Z čeho tak usuzuješ?
Těch 248 lidí zabily vlaky, píšou v článku. Nic více, nic méně.
Ještě nezapomeň dohledat, kolik lidí zabily stromy kolem silnic a sloupy a kolik lidí v autech zabili chodci, kvůli kterým to řidiči narvali do sloupu, když se jim vyhýbali. A budeme to mít komplet, protože zjistíme, že auta (narozdíl od vlaků, sloupů, stromů, chodců a cyklistů) v téhle zemi nezabila ani jednoho člověka a jsou tedy naprosto bezpečná.
"Imago je figura šestá. Záleží v tom, že se místo odpůrce, jaký skutečně je, podvrhne jakýsi světu nepodobný hastroš, načež se tento hastroš polemicky vyvrací. Na příklad polemisuje se s něčím, co potíraný odpůrce nikdy neměl na mysli a nikdy v tom smyslu neřekl; dokazuje se mu, že je pitomec a že se mýlí, na jakýchsi thesích, které jsou opravdu pitomé a mylné, ale nejsou jeho."
Karel Čapek, Dvanáctero figur zápasu perem čili Příručka písemné polemiky
Například podsuneme oponentu nikdy nevyřčené tvrzení, že na silnicích zabíjejí výhradně stromy, sloupy a chodci, že.
Používá to Medvěd a jiní demagogové, nejen vůči mně. Ale Ty to snad nemáš zapotřebí, většinou dokážeš najít věcné argumenty. Tak se snaž a nepodváděj;-)
Provokace se ti povedla, asi bych ti měl dát bod za to, že mě kvůli takové kravině nutíš psát příspěvek na patnáct minut.
Vrátím se tedy ke tvému původnímu komentáři, kde tvrdíš (1) něco o papoušcích hrozících se dopravních nehod, zatímco (2) železniční doprava má při desetinovém výkonu na svědomí třetinu obětí, co silniční. Pak jsi ještě napsal, že (3) když si dáš na přejezdu pozor, budeš bezpečnější v autě.
Takže, 1. Pokud vím, došlo letos k největšímu poklesu úmrtnosti na silnicích, i když konvergenční cíl se naplnit nepodařilo. To je v zásadě úspěch i neúspěch současně. Oceňuju, že se v ČR daří snižovat následky nehod. To je znamení, že aplikovaná opatření nějak fungují. Na druhou stranu je to výzva, abychom v tom pokračovali a hledali další způsoby, jak následky nehod omezovat. Mně se třeba líbí holky (zóny 30 (a 20) v obytných čtvrtích a absolutní zopodvědnost), někdo by rád vdolky (tedy vymést ze silnic cyklisty a chodcům povinně vesty).
2. Nemáš pravdu, že oběti má na svědomí železniční doprava jako taková. K těm úmrtím v drtivé většině došlo "na dráze" a nikoliv z příčin na straně dráhy. Pokud vím, tak pokud jde o cestující vlakem, nezahynul letos vůbec nikdo.
Speciálně pro tebe pak vysvětlím, proč nelze některé konkrétní případy považovat za "zabití vlakem".
a) Sebevražda skokem pod metro/vlak/jiné drážní vozidlo. To je prostě sebevražda a nelze to považovat za nehodu způsobenou vlakem. Říká se snad, že u toho, kdo skočil z mostu, že ho zabil ten most? Nebo že ho zabil chodník, na který dopadl?
Říká se snad u toho, kdo skočil s balvanem na nohách do řeky, že ho zabila ta řeka?
b) Smetení auta, které vjelo na přejezd. Pokud se něco takového stane, pak je vina na straně řidiče. Protože ten je povinen přesvědčit se o tom, zda může přejezd bezpečně překonat vždy, když mu nebliká "pozitivka" (bílé přerušované světlo). To platí i v případě, že je přejezd zarostlý či když světelné signalizační zařízení nefunguje. Označme případy, kdy došlo k závadě na signalizaci a řidič byl na přejezd vlákán falešně svítící pozitivkou jako b1) To jsou jediné dopravní nehody, kdy dojde ke kolizi automobilu a vlaku a vina je na straně dráhy. V tomto jediném případě tedy lze prohlásit, že dotyčného zabil vlak. Vše ostatní je b2 a vlak nezabíjel. Zabíjel řidič, který vjel na přejezd, aniž by se přesvědčil o tom, že může. Zabil buď sebe nebo své spolujezdce.
c) Pád pod vlak nešťastnou náhodou, například při uklouznutí na perónu. Zanedbatelný počet případů (z novin vím o jednom, kdy holka uklouzna na namrzlém peronu pod rozjíždějící se rychlík).
d) Smetení osoby neoprávněně se pohybující v kolejišti. Totéž jako smetení osoby neoprávněně se pohybující na dálnici. Možná že dráhy a dálnice jsou si v tomto fifty-fifty, ale ani tak to nebude velké číslo. Zde se navíc nejedná o cestující, takže pro případnou debatu, zda je bezpečnější cestování vlakem nebo autem, je tohle číslo irelevantní.
e) Úmrtí zaměstnance dráhy ve službě. Opět mizivý počet a jako cestujícího mě to opět nemusí zajímat.
Nemíním si teď dohledávat přesná čísla - nestojí mi to za to. Ale pokud někoho zabije vlak, tak jsou to podle mne jen případy b1), c), d) a e), pro případný závěr o tom, zda je "bezpečnější jet autem", je dokonce i to d) a e) irelevantní.
Takže z 241 mrtvých "zabitých vlakem" máme rázem odhadem tak deset a pokud jde o cestující vlakem nebo "nevinné kolemjedoucí", tak možná tři.
3) Když si dám na přejezdech pozor, budu bezpečnější v autě.
Ano, když si dáš na přejezdech pozor, budeš v autě bezpečnější, než kdyby sis ten pozor nedával. Pokud jsi to myslel takhle, pak jsi svůj příspěvek uzavřel banalitou, která nemá žádnou spojitost s tím, co jsi psal předtím, což nepředpokládám. A nebo jsi chtěl úmyslně vyprovokovat debatu vo hovně. Předpokládám a říkám to otevřeně, že jsi tou vetou myslel "budu bezpečnější v autě než ve vlaku".
Nuže, 700 : (1 až 5), to máme i při třetinových přepravních výkonech vlaku tu dráhu ještě pořád padesátkrát bezpečnější.
Spokojený? Snažil jsem se dost?
Vidíš, to už je lepší;-)
Ad 1) - jen vyzdvihnu princip absolutní odpovědnosti - když odpovědnost, tak pro všechny!
Ad 2a - Souhlas, ale jednak to bude nepatrné číslo, jednak i motorovými vozidly je spácháno několik sebevražd ročně (úmyslná havárie), a dokonce i vražd.
Ad 2b) 2c) 2d) Tak tady bych rád rovněž uplatnil tu absolutní odpovědnost. Kdyby vlak nebyl, k daným úmrtím by vůbec nedošlo. Takže jsou to všechno oběti železniční dopravy.
Ad 2e) - stejně tak bych já mohl požadovat vyjmout úmrtí profesionálních řidičů motorových vozidel při výkonu povolání. Ale bylo by to ode mne nefér: stejně jako zaměstnanci drah jsou to oběti daného způsobu přepravy. Kdyby nebyla železnice, asi by neumírali zaměstnanci drah, že.
Ad 3) - Pokud nebudu cestovat vlakem, nespadnu pod něj, neuhořím ve vagónu, nebudu se neoprávněně pohybovat v kolejišti, nebudu tam páchat sebevraždu, prostě se vlaku nepřiblížím (mimo ten smutný případ, kdy má vlak přednost před řidičem, díky kterému zpravidla ten vlak vůbec může ekonomicky existovat a jet), tak budu 5x bezpečnější než když se nepřiblížím silnici. A to mi přijde jako významný počin pro mou bezpečnost. A pokud nebude jezdit více lidí, může dojít k zrušení dalších spojů, v ideálním případě celé železnice, a dojde k záchraně stovek životů ročně.
Asi od roku 1995 platí Drážní zákon, ve kterém je mimo jiné uvedeno, že drážní vozidlo má vždy přednost před nedrážním. Platí to i pro tramvaje, i když tam jsou vyjímky ve prospěch silniční dopravy.
Ad 2b až e; souhrně - kdyby nebyly auta a motorky, nebyli by mrtví na silnicích. Chodili bychom všichni pěšky, jako po většinu doby lidské existence.
Mě v této souvislosti( už se to tady debatovalo) překvapuje kolik cyklistů se v posledních letech nechalo sestřelit vlakem v místech kde auta spořádaně čekají.
Obecně to vidím jako jednu z největších podivností ve vzájemných interakcích různých doprav a jako značnou ostudu hozenou na "normální cyklisty"..
Milá paní, ale bohužel dráhy berou vlaky jen od škodovky a pak to tak vypadá :-( Třeba háky na kola v regionově jsou šílený a starší lidé musí mít fakt problém to kolo tam dostat. Stejně tak je fakt hezké, když si člověk může nechat kolo v nějaké úschově (v praze P+R), ale to by musely mít zájem kraje a to taky nefunguje :-(
Jinak my z článku nevychází moc velká pravděpodobnost větších změn :-(
Než u nás bude jezdit na lokálce aspoň ta tebou zmiňovaná Regionova, tak já budu bud´ v důchodu nebo trat´ bude už zrušena...;-(
Bohužel, státní podnik nepotřebuje vydělávat, oni mají dotace jistý, takže jim stáčí prostě udržet stávající příjmy a nepotřebujou šetřit. BTW nákladní doprava je ve ztrátě :-D Měli by ji co nejdřív prodat a žádný slučování s polákama, jeden nefunkční státní podnik nezlepšíme spojením s druhým :-(
No a problém je, že ve většině krajů nefungují integrované systémy a dráhy nemají motivaci zlepšit návaznost spojů :-( bohužel...
Jinak Českým drahám já už něvěřím ani prd. Bo jejich pružnost je přímo stařecká a podmínky cestování pravěké. Nakonec tu zbydou trochu na úrovni akorát Pendolíno a mezinárodní rychlíky pro poslance.
...jo a ceny světové. Ve čtyřech lidech s koly je mnohem levnější a pohodlnější auto...Letos v letě jsem chtěl svézt tandem s dětským vozíkem do okresního města (25 km). Než-li jsem našel tel.číslo na ČD informace (zřejmě je to tajné)na jejich stanice....no něco neskutečného...ani na netu nic ani na jejich strankách nic. Nakonec jsem se dovolal na místní stanici přes jakési obecné informace do pokladny a ptal se, za jakých podmínek připojují ten vagon na kola, bo tandem s dětským vozíkem do běžné lokálky budu špatně lámat. Bylo mi odpovězeno, že se o to musí žádat nejméně týdny dopředu a musí se k tomu sejít jakási rada, která to musí schválit, pak vyčíslí náklady na připojení vagonu a ty bych musel uhradit. No fakt podpora cyklistů na drahách jako stehno....:-(((( zapomněl jsem - bylo to uprostřed leta - tedy cyklistické sezony....
Ale tandem zase není moc běžné kolo. Vcelku dovedu pochopit, že dráhy nevypravujou extra cyklovagón, kdyby náhodou chtěl jet Martis do okresního města s tandemem. Příště pojedeš ponorkou a budeš chtít na nádraží přistavit jeřáb :-)
Ten můj má délku v základu 3.2m, se sedačkama pro děti 3.8m. Jezdím s ním docela často vlakem, hlavně mezi Prahou a HK, kde jsem neměl nikdy problém (za posledních 15let - od jeho vzniku) a to ani s přívěsem 2.2m x 1.1m. Je fakt, že přívěs odpojuji a platím za něj zvlášť (a rád, za 60,- dohromady). Na místních lokálkách jsem omezen na Regionovu, kde rovněž problém není. S normálním tandemem (2.5m) jezdím i Pantografem a Elephantem bez problému. Takže nevím, k čemu potřebujete zvláštní vagón. Pravda, jednou jsem se nevešel se sedmikolem ;) Ale to mělo rozměry (1.76 x 2.2 x 1.5m) Tak bacha na to, některé hitláky mají šířku dveří jen 1.6m! Jiné 1.8m.
Pokud narazíš na blba průvodčího, v pantografu, elefantovi, regionově nemá tandem dle Smluvních přepravních podmínek co dělat. Tandem se smí přepravovat jen ve vozech označených symbolem kufru.
Zkusil jsem to vygooglit a nejak jsem nenasel. Proc ne? Jake je omezeni? Lehac je OK? Nebo tohle: http://surlybikes.com/bikes/big_dummy_complete/ ?
Je to autoritativní odpověď z ČD na můj dotaz.
Ale lze to vyčíst i ze Smluvních přepravních podmínek http://www.cd.cz/assets/infoservis/cim-se...
paragraf 200.
Dráhy živí hlavně nákladní doprava, osobní je taková chudinka Popelka. Jaká by to třeba byla paráda naložit kolo v Olmíku a nechat se přepravit na Ramzovou, aniž by člověk musel řešit obouchaný rám
Souhlasím s tím, že je to cenová pecka. Letos v létě jsme jeli pár km na Šumavě a zatímco doprava osob nás stála asi 240 Kč (hodně bylo dětí do 6 let), za kola dali asi 800 Kč.
V Německu kola tuším do 16" jezdí s dospěláckými zdarma - aspoň u regio jízdenek, které jsou pro skupinové výlety (včetně rodinných) skvělé a cesta vlakem přes půl Německa s kolem pak vyjde podstatně levněji, než pár km u nás.
Extra kapitolou jsou přestupy: 10 minut na přestup včetně přesunu kol je adrenalin i bez zpoždění vlaku...
Ještě oprava - kola do 20" jsou např. při použití Bayernticketu zdarma, mají-li oba rodiče nebo prarodiče s sebou kola, pak všechna dětská jsou zdarma. Bayern-Ticket má i přeshraniční variantu: http://www.bahn.de/regio_ostbayern/view...
20" kola zdarma? A co leho 20/26?
Eco to jistí:-D
Zadne omezeni jsem nenasla:
http://www.bahn.de/p/view/service/fahrrad...
... Fahrräder bis 20 Zoll Reifengröße sind kostenfrei.
Pak dává smysl jedna reklamní fotka se skládacím leháčem na 20" před německou lokomotivou. To kolo narychlo nedám, ale teoreticky patří do skupiny se scorpiem.
http://www.hpvelotechnik.com/produkte/ghp/index...
Tu 20" zdarma jsem vyslovene nasla jen u Bayern Ticketu, je pravdepodobne, ze bude i u dalsich zemskych listku.
V IC/EC to nemusi platit, ale tohle slozene vypada jako vetsi kufrik, to by zadarmo byt mohlo :-)
Já už jim taky moc nevěřím. Docela mě potěšila jejich novinka - SporoTiket. Ale když jsem si přečetl následující článek, nějak mě ta radost přešla a nepochopil jsem k čemu mi to je, když je to vlastně na nic. A to vlakem jezdím rád a hodně.
http://www.mesec.cz/clanky/sporotiket-dalsi...
Michale, nešil. Ten článek je úplná zhovadilost. Zrovna jsem si vytiskl dva doklady z internetového obchodu, které v pokladně vyměním za dva SporoTikety. Připadám si jako v Saturninovi, budu uvádět románové příběhy na pravou míru:
I. Sportotiket není jen mezi krajskými městy, běžně si ho kupuju z Rumburka do Prahy a zpět.
II. Nemusí se kupovat 3 dny předem. Je ve třech cenových hladinách, čím si ho koupíš dřív, tím je lacinější. 1. hladina je 7 a více dní předem, 2. hladina je 3-6 den, 3. hladina je 2 či aktuální den. Omezení je to, že na pokladně si ho můžeš koupit nejpozději dva dny předem, v e-shopu i v aktuální den.
III. Nekupuje se na konkrétní spoj. Sporotiket mám vystavený via Děčín, ale pojedu via Mladá Boleslav, takže bych si těžko vybral konkrétní spoj.
IV. Nemusím jet přímým vlakem. Budu přestupovat a to nejméně jednou. Možná dokonce zvolím cestu Rumburk-Boleslav-Neratovice-Kralupy-Pha, abych se trochu projel po lokálních tratí. A je to v souladu s tarifním předpisem.
V. Na vytíženosti trati nezáleží, záleží jen na tom, zda ještě jsou nějaké SporoTikety k dispozici, je jich "omezený kontingent".
VI. Není omezen druh vlaků (momentálně nevím jestli není omezní pro Pendolíno)
Prostě nevěř tomu, co vymyslejí nějací novináři, kteří nemají dost sil na to, seznámit se s věcí, o které píšou.
Kdyby místo toho šílenýho systému slev raději udělali jednotný ceník se slušnýma cenama.
Přijdu, koupím lístek, jedu. Za ty prachy radši autem, protože po započtení ceny času se mi to vyplatí i samotnému:-(
Systém slev je šílený i u aut. U nás ve vsi jsou tři benzínky, každá má jinou cenu a jiné slevové programy. :))
Cena času mě nevadí, protože cestu nějak smysluplně využiju a to i v případě, že si budu číst nějakou beletrii (normálně na to nemám čas) nebo budu spát (přehodím tělo do klidového režimu). Je to věc přístupu. Normálně se snažím stihnout to či ono. Když sednu do vlaku, vím, že s tím nic nenadělám, že prostě cesta trvá 2x tak dlouho než autem, takže to využiju k relaxaci.
Mě zase vadí ty prachy za pořízení a provoz auta, které by mi většinu času stálo v garáži a zabíralo místo pro kola.
Je to prostě věc názoru a nebudu se přít, co je lepší. Pro každého něco jiného, záleží na jeho nátuře.
Ono je to o přístupu. Někdy je lepší jet autem, protože někde potřebuji být rychle, vezu spousty krámu a nebo budu v cílové stanici auto využívat. Navíc je to pohodlnější.
Ale někdy (dost často) to mám jako petrp. Nikam nespěchám, v cíli bude mít auto někdo jiný, nebo vezu málo krámu. Jízdu vlakem mám jako relax. Stačí mi jen čumět z okna. A nebo spím. A nebo něco udělám (dříve jsem ve vlaku dělal věci do školy a práce). A je to asi jediné místo, kde otevřu knihu a něco si přečtu...
Jo, to beru. Veřejnou dopravu, a jmenovitě vlak, jsem tu s autem několikrát srovnával, asi je to zbytečné opakovat.
Pro koho by byl vlak velmi užitečný (kdyby byl použitelný) je ten, kdo jím jede na výlet, jinde začíná a jinde končí. Cílem ČD (jako každého státního molochu) je
1) vybrat co nejvíce peněz ze státního rozpočtu
2) odvést co nejméně práce
V naplňování cíle 2) dosáhly ČD obdivuhodných výsledků:
Těžko nahraditelný je vlak pro vodáka, který začíná v Chebu a končí v Klášterci nad Ohří. Vodák neudělá kolečko nebo trasu tam-zpátky, ani kdyby se rozkrájel (pravda, trampové za první republiky koníčkovali a rvali to proti proudu až do Pikovic nebo Luk nad Sázavou, aby se v neděli svezli zpátky do Prahy, ale to chce opravdové nadšení). Vodáky je tedy velmi obtížné odradit od cestování vlakem. Nicméně management ČD je v tomto směru obdivuhodně schopný...
http://www.horydoly.cz/vypsat.php?id=3900
Velmi úspěšně se ČD snaží zbavit dalšího nepříjemného hmyzu - cyklistů. Důkazem je i diskutovaný článek. Nemůžeme připojit jeden nákladní vagón s tyčí a hákama. Můžeme nechat zadat vypracování studie. Jančuru na vás, lenochodi!!!
I pěšky je opruz nechávat někde auto a muset se k němu vracet. Daleko lepší je vyjet někam vlakem, zapadnout do lesa a druhý den se vynořit na druhé straně dané vrchoviny a dojet domů. Takovýchto vykuků je rovněž obtížné se zbavit. Ale to by bylo, aby "manager" ČD něco nevymyslel: chceš cestovat? Buď si pořiď kartu věrného zákazníka, a pak můžeš cestovat (za stejnou cenu, za jakou jedou dva lidé autem), nebo vysol tolik, že se ti vyplatí jet autem samotnému. Cestování vlakem se tak stalo luxusem (náklady, nikoliv komfortem, spolehlivostí, časem, jednáním personálu).
A ve finále je obdivuhodné, že provozovatel takto luxusních služeb dokáže z veřejných rozpočtů vyždímat ještě víc peněz, než samy dostanou na tržbách. "V roce 2009 dosáhly tržby za vlastní výkony v domácí osobní přepravě 4,6 miliard korun, což však nestačilo na pokrytí nákladů. Stát tak musel doplatit 12,4 miliardy korun."( http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A9_dr... ). To je obdivuhodné. Taky bych si přál být třeba švec, a za každé boty prodané např. za za 4.600,- korun obdržet od státu (tedy od vás všech, co to čtete) dotaci 12.400,- korun. To by se mi pak konkurovalo;-)
Třeba ale teď v zimě vodáci vlaky nepotřebujou, stačí lanovky ;-)
Proc sem davas fake?
http://www.youtube.com/watch?v=3flztm1fF6s
http://www.youtube.com/watch?v=tS2KLiyjMrU
Kolik počítáš náklady za kilometr v autě? (vím, že je to ohraná písnička, ale stejně...)
2 Kč/km. Jsou to náklady na dodatečný kilometr (palivo, spotřební materiál, myčka apod.).
Náklady, které jsou funkcí času (pojištění, dálniční známka, leasing apod.) nemá smysl počítat, protože ty se musí platit i když neujedu ani metr. A to auto už jednou existuje a musí existovat, protože je firemní.
A vzhledem k tomu, ze mam v umyslu tranzita poslat do sveta a vzit si firemni fabku do soukroma, budu taky na 2 Kc.
Taky jsi přišel na to, že auto, které si nikdo nedá do nákladů jen zbytečně žere peníze? ;-)
Ne, prisel jsem na to, ze to pohodli navic za cca 60.000,- rocne je prima, alespon dokud se nezacne blizit cas polorozpadu vozidla. 8-)
Jen budu muset koupit nosice na kola na strechu a nikdy uz od auta s koly nebudu moci odejit. Budu muset privazovat kajaky na strechu. Neodvezu nabytek a podobne, ...
Hele, ja si ho snad necham... 8-(
Nojo, ale v tom případě si nemůžeš stěžovat, že je dráha drahá a ještě dotovaná, když z toho auta taky neplatíš všechno sám. Takové firemní auto, to je jako režijní jízdenka... ;-)
Přesně tak. A stejně jako skoro každé auto je firemní, tak skoro každý, kdo jezdí vlakem má režijku;-)
Rozdíl je v tom, že firemní auto platí dobrovolně zaměstnavatel svému zaměstnanci, zatímco režijku platí nedobrovolně podnikatelé a jejich zaměstnanci zcela cizím lidem (formou daní a dotací) :-(
Skoro každé osobní auto je firemní? Když se podívám na parkoviště, tak těch firemních k soukromým je tam tak 1:10. Nějak nevím, že by kdokoliv z dělníků měl firemní auto.
Už i dělníkům se vyplácí jezdit do fabriky SOUKROMÝM autem? To je ale nejlepší důkaz, jak je veřejná doprava nekonkurenceschopná.
Až budou jezdit soukromé vlaky, tak na to dělnická třída zapomene :D
Když poslouchám jejich nářky nad cenou oprav, která je občas srovnatelná s jejich měsíčním platem, tak se divím, že se na to ježdění autem nevykašlou. Kdyby jezdili busem, který ráno přijede před fabriku a odpoledne od fabriky dojíždí, tak platí nějakých 4000 - 6000 Kč ročně. To je udržení toho auta v chodu musí stát víc. Jenže asi to spíš souvisí s psychikou než s ekonomikou.
To by ten bus musel jet.
Kdybych jel do práce busem, tak se tam dostanu půl hodiny po začátku pracovní doby.
A většinou to funguje tak, že se lidi domluví a jezdí jich několik jedním autem.
Já to psal dle konkrétní situace u nás. Je mi jasné, že to leckde nefunguje, ale tohle není ten případ. Lidi co jezdí autem přijíždějí/odjíždějí ve stejnou chvíli jako autobus. Takže to je spíš to pohodlí, že na autobus musím těch 5 - 10 minut dojít, zatímco auto mám v garáži.
Znám i lidi, co to mají do práce 1200 m a jezdí autem.
Já taky ne. Já chodím do práce už roky pěšky! Otázka je, jestli to jinak vůbec lze, když dělám z domu... :-)
Nebo kolecko autem. 8-)
Anebo autem pro rohlíky do "pekárny" :-D
Pro neznalé: "pekárnu" (obchůdek) máme v přízemí, stačí sejít dolů, projít atriem a vyjít před dům. Auto stojí zezadu na dvoře. Dostat se tam autem znamená vyjet zadem ze dvora, objet celý blok (jsou tam jednosměrky), projet celou ulici, protože náš barák je v tento moment přes ulici, přejet most, tam odbočit a otočit se, znovu přejet most, zastavit před pekárnou, nakoupit rohlíky, a pak už jen objet bloky dva (jednosměrky) a zajet zpět na dvůr. Podle mapy cca 1,6 km...
Jo a k autu, co stojí zaparkované ve dvoře, je to dál, než do té pekárny...
A to se vyplatí! :-)
To možná takto viděno je, to uznávám.
Jenže jen ve vztahu k tomu dojíždění do práce. Třeba děti do školy jinak nedojedou a důchodci také, naštěstí pro ostatní, moc auty nejezdí. Příjemné plus je, že zatímco tatíci jezdí do práce autem, jejich ženušky jezdí autobusem, takže je v autobuse na co koukat. Dvě auta v rodině tady moc nejsou.
S tím se dá jen souhlasit.
Vlakem jezdím rád a často. Ale je spousta věcí, kvuli kterým jsem dal už několikrát přednost autu nebo autobusu (tím zas jezdím neskutečně nerad a pokud nejede čůrací bus, tak mám chuť jít klidně pěšky). A jsou to hlavně narvané rychlíky, kde člověk zaplatí docela drahou jízdenku a pak stojí v uličce, kde smrdí záchod. Do Budějic stojím snad pokaždé. A pak co píšeš ty...cyklistům opravdu "pomáhají" neuvěřitelným způsobem. Neuvědomují si, že pro cyklistu je vlak neskutečně dobrý dopravní prostředek. Ale to by nám nesměli házet klacky pod nohy.
Nojo, proč by vozili obtěžující substrát, když mohou jezdit i bez pasažérů.
Víš co je zajímavé, že tady u nás mám lepší zkušenosti se zaměstnanci drah než v okolí Prahy.
Zrovna jednu velmi pozitivní příhodu jsem měl asi před půl hodinou.
Ani jedno, co tady navrhujete. :( Ale protože by to nejspíš bylo nad rámec služebních předpisů, nebudu to pro jistotu zveřejňovat.
Hele moc se neoháněj předpisama, máš strach abys někde nedostal do řepy, co? třeba doma nebo někde jinde :-))
Já mám docela dobrý zkušenosti i v okolí prahy nebo na jižní moravě. Ale problém je často v předpisech či "autorech" linkového vedení a řazení vlaků... Fascinovalo mě, když jsem stál ve Veselí nad Lužnicí a hlásili, že kromě rezervací neberou další kola!!! Druhou zastávku.
Jinak do Klatov jsme jeli letos v pohodě, jen vlak přijel 5 minut před plánovaným odjezdem a bylo tam cca 35 kol, takže jsme pak jeli v hytláku :-D
Jízdní kola jen na rezervaci jsou na větvi Praha - Budějovice nejsofistikovanějším způsobem, jak se cyklistů na dráze zbavit. Ona je ta poptávka v létě moc velká, vlaky to zpožďuje, tak jí takhle raději přiškrtí, než aby udělali pro léto o deset minut volnější jízdní řád a přidali ještě jeden hytlák...
Aniž bych se chtěl ČD zastávat, není to taky tak trochu věc objednavatele? Před Vánoci si mě stěžoval řidič autobusu, že nestíhají jezdit dle jízdního řádu, ale s krajem prý není řeč o tom, že by se jízdní doby mohly prodloužit.
To je právě celý problém, dráhy dělají jen to, co se objedná a ani pohyb navíc...
Ústecký kraj a jeho objednávání dopravy je vyhlášený...
U nás jezdí později plánovaně, ptž v určité časy by jezdili dřív, ptž v praze jsou věčně kolony... Perlička je linka, která o víkendu na stejné trase jede asi o 12 minut míň (na hodině) :-D
ČD by měly jako správný hospodář nabídnout řešení, protože to trvá několik let a žene jim to do spárů stovky možná tisíce cestujících, bohužel to ignorují. Doufám, že až bude hotový koridor, tak tam pustí konkurenci, alespoň na rychlíky..
Však v Praze mají autobusy čtvery jízdní doby podle intenzity provozu (špička, sedlo, polonoc a noc), třeba taková 177 jede totéž (Chodov-Krakov) v 8:30 hodinu čtrnáct, ve 12:30 hodinu dvanáct, v 19:40 hodinu osm a o půlnoci hodinu tři.
Dík!
Já to ještě podrobně nezkoumal. Jen jsem četl letáky a pak tenhle článek (články na měšci považuji za docela slušné). Pokud to funguje tak jak píšeš, tak je to na určité trasy fajné. I když docela přemýšlím spíše o té slevě 50%.
Jinak k těm městům. Je možné jet jen z vybraných měst všech krajů ČR. A to jen 2. vozovou třídou.
K těm městům, prostě si to poskládáš podle potřeby, většinou stejně musíš přes nějaké krajské město jet. Takže kdybych chtěl jet do Kojčic, to je u Pelhřimova :) tak si koupím SporoTiket Rumburk - Praha a Praha - Pelhřimov.
Absence 1. třídy je škoda, občas bych to využil.
Slevu 50 % si dobře spočítej, za kartu chtějí dost velké peníze. Mě ty SporoTikety vycházejí lépe a to i za cenu, že u nás jezdím za to nekřesťanské občanské jízdné.
Pro mě by ta sleva 50% možná byla výhodná. I když nemám teď žádnou slevu (jezdím za plnou cenu, protože jsem blbec línej vyplnit jeden papír na In-karta/Rail plus), tak jsem najezdil celkem dost. A asi bych jezdil i víc, kdybych měl slevu. Nějak to promyslím. Možná by Sporo stačilo.
Ještě dotaz. Když budu mít k tomu kartu In-karta/Rail plus, tak budu mít ještě slevu těch 25%?
Docela mne překvapilo, že někdo z generálního ředitelství železnic jezdí vlakem a dokonce s kolem. Podle občasných zkušeností s jízdou zeména na delší vzdálenosti jsem takovou obětavost nepředpokládal. Zajímalo by mne jaký přínos pro cestující má současná praxe rozkouskovat dálkové rychlíky např Plzeň Ostrava, Nebo Znojmo Liberec na několik levelů spojujících mezi sebou sotva kraje. To si opravdu někdo myslí, že bude cestující třikrát nebo čtyřikrát přestupovat s báglama a případně kolem a ještě povinnou rezervací a lístkem na kolo do každého vlaku zvlášť? Tato degradace hlavních výhod vlakové dopravy vyhání i ty poslední vlakové fandy protože pro běžné cestující je už dávno výhodnější cokoli jiného než vlak.
To mi také vadí, to krácení rychlíků a moc v tom smysl nevidím. Chápu to, ale nelíbí se mi to, u osobních a spěšných vlaků (kraje se nedohodnou na financování), ale proč u rychlíků, to nevím.
Jediné chabé vysvětlení je to, že se nepřenáší případné zpoždění.
Co mám říkat já, kdysi jezdil vlak Vídeň - Rumburk, pak ho zkrátili na Znojmo - Rumburk, pak na Jihlava - Rumburk, Havl. Brod - Rumburk a teď jezdí jen z Kolína.
Případně dnes již také nejezdící velmi slavný rychlík Plzeň - Varnsdorf - Liberec.
Nepřenáší se zpoždění ani přestupující cestující :-/
Na druhou stranu, ty dlouhé rychlíky jezdily dvakrát za den, to já tedy raději uvítám když to třeba z Prahy do Tanvaldu jezdí co dvě hodiny (a ne jeden rychlík ráno, jeden odpoledne a jeden v neděli, jako to bývalo před nějakými deseti lety).
Já tomu rozumím. Ale bylo to takové pěkné, romantické, ty dálkové vlaky.
Vzhledem k tomu, že zatím mě přestupování nevadí (pokud nejedu s kolem), tak často vymýšlím cesty na co nejvíc přestupů a podobné ptákoviny. Tedy spíš vymýšlel jsem, to bylo v éře než jsem začal víc jezdit na kole. Dneska to dělám jen z nostalgie párkrát za rok.
Mým vrcholným kouskem byla jízdenka Vilémov - Chřibská (přímo to je 38 km) přes Varnsdorf, Liberec, Hradec Králové, Letohrad, Ústí nad Orlicí, Praha, Děčín.
(Potřeboval jsem jet do Ústí n. Orlicí kvůli nějakým pracovním povinnostem, čistě výletně se dá ujet během platnosti jízdenky mnohem delší trasa)
Dobrý nápad je zaveden v rychlících Brno - Praha přes Českou Třebovou, kde je v jednom vagoně upraven prostor pro kola vybouráním jednoho kupé včetně záchodu. Mělo by to tak být ve všech rychlících, nejen na této trati.
Dobrý nápad. Kadí se z okna?
Taky jsem si říkala, jestli se pak chodí čůrat do rohu...
S těmito "kupé" upravenými jen pro kola jsem se setkala ve Francii. Dobrý nápad, měly jen několik "drobných" nedostatků
- kolo se muselo narvat do vlaku standardními dveřmi, což byl s bagáží husarský kousek.
- vytočit se do kupé také nebylo úplně snadné, ale dalo se
- v kupé nebylo možno kolo nikam přikurtovat, takže buď jsme museli stát u nich nebo jsme je prostě položili na zem
- tím, že kola nelze k ničemu připnout znamená i to, že kola nelze zabezpečit žádným zámkem
- není tam žádné místo k sezení, takže kdo nechce u svého kola stát, musí si sednout do jiného kupé
My cestovali sami dva, takže na jednus tranu docela pohoda. Ale nedovedu si představi jak to vypadá, když je kupé plné kol.
Představa, že jedu z konečné a vystupuji někde v půlovině cesty a musím vytáhnout své kolo z hromady jiných by mne poněkud neuspokojovala...
Docela by mne zajímalo, jak jsou tyto "drobnosti" dotažené ve vlaku výše zmiňovaném.
trochu offtopic aneb jak poslední dny vnímám České dráhy :
Okem prostého cestujícího z Hlavního nádraží a zkušeností s linkou S7 musím říci, že ČD dávají zabrat starým, nemohoucím a vůbec těm pomalejším z nás.
Opakuje se to poslední týden či dva.
Vlak jede z HN v 17,24 a na info ceduli se dlouho neobjevuje odkud.
Pak je 17,20-17,22-17,23 a... cestující minutu a půl před odjezdem konečně vidí, že se jede z nástupište 1 nebo 4S případně ještě z větší dálky od info tabule.
Nastává panický poklus k nástupišti 4S, který prostě lidé s holím na vozíků nebo jinak zpomalení nemají šanci stihnout.
Předevčírem vlak pro jistotu na info tabuli nebyl vůbec, cestujicí těkali tunelem jako motorové myši a nakonec jsme celou soupravou odjeli asi tak tři... protože zbytek to nestihl najít.
Takže já vidím hlavní odlišnost od švýcarských drah v tom, že cestující je pro ČD stále ještě matrjál/ovce a né zákazník, který má právo na zmodernizovaném nádraží 5 minut(pokojnou docházkovou dobu) před odjezdem vědět kde stojí jeho vlak...
Tohle je ovšem prasárna. (jo, zlatá S9/29, u které máš jistotu, že to pojede ze sedmičky ;-) ).
ČD jsou v tomhle sto let za opicema, protože třeba Rakušáci (již neexistují Südbahnhof) dovedou napsat perón na papírovej jízdní řád a po celý rok ho dodržovat. A když je to výjimečně jinak, tak se plechová huba nezastaví, jak před tím ve třech jazycích varuje...
100% souhlasím. Sousedi v Německu to mají také s číslem nástupiště. Dokonce se z jejich automatu na jízdenky dá vytisknout jízdní řád, kde to máš také. U nás tyhle informace jsou jen velmi neoficiální a to dokonce i na nádražích, kde to skoro ani jinak nejde.
Vůbec ta navigace po nádraží je špatná. Hlavně když jsou taková ta všelijaká nádraží s bočními kusými kolejemi (Liberec, Brno, Děčín hl.n.) či ostrovní nádraží, která dříve spojovala tratě různých firem (Praha-Vysočany, Všetaty, Česká Lípa), kde člověk neznalý místních poměrů vůbec netuší, že musí projít při přestupu nádražní budovou.
Myslím, že nejexotičtější býval nějaký noční rychlík do Německa, který v Děčíně stavěl na Děčín východ, severní nástupiště. To je totiž úplně jiné nádraží než Děčín východ. A byl to jediný osobní vlak, který na tomto, jinak nákladním nádraží, stavěl.
Všetaty, to je taky nádraží jak stehno :-/ Tam se v některých případech obíhá celá nádražní budova... Podle mne kdo to tam pořádně nezná, tak ani nenajde ten svůj vlak z "jiné koleje". Byl jsem tam jednou v životě a stačilo mi, už mne tam nikdo nikdy neuvidí...
Je to pozůstatek z doby, kdy nebyl monopol ČD. Trať Neratovice-Ml. Boleslav je součást bývalé TKPE (Turnau-Kralup-Prag Eisenbahn), ta trať Nymburk-Děčín patřila někomu jinému, nemohu teď dohledat komu. Ještě, že se alespoň tenkrát dohodli na stejném nádraží a nebylo to jako v Děčíně, Mikulášovicích či Liberci, kde bylo několik nádraží těsně vedle sebe a cestující přebíhali z nádraží do nádraží. To totiž bylo mnohem častější, že se provozovatelé na společném nádraží nedohodli.
Kdyby jenom nádraží. Já jsem ti byl u abernathyho v tom jeho městě pod raketou v nějakém obchodním centru a že jako pujdu s pískem. No to značení bylo tak žůžo, že jsem málem nestihl. Pěkně jsem tam šaškoval. Připadal jsem si jak Otík.
Jo a nádraží v Plzni je taky takové zajímací. Než jsem zjistil odkud to jede na Strkanice, tak mi to málem ujelo.
Ono by se dalo říci, že je to nový spojení, který se třeba usazuje, ale jezdím tím cca měsíc a musím říci, že se to v tomhle zhoršuje.
Už jsem na to na dráze upozorňoval.
Podle mě si prostě výpravčí centrum na Hlaváku prioritně těhle místních vlaků všímá míň než mezinárodních vlaků a řeší je adhoc podle toho kde má kolej volnou na pár minut.
Něco podobného se mi stává občas v Lysé nad Labem. Tak nás někdy ženou na druhé nástupiště (běžně odtud jezdí vlak na Prahu), pak na jedničku (podchodem) a když mají náladu, tak nás znovu pošlou na dvojku.
V zimě je to někdy zážitek, protože nějakej kokot navrhl podchod (a hlavně schody) tak, že je z hladké dlažby...ideální kluziště, kde i já mám docela problém a jdu jak připosranej. A vůbec to nezávidím těm starším a maminám s kočárkama.
Třeba v Ostravě je taky zajímavé nádraží. Nebo bylo někdy před dvěma lety.
Jeli jsme s kočárkem a v Ostravě přestupovali. Nahoře v té hale mají dvoukřídlé dveře, otevřené jedno křídlo, kočárek máme dost široký, tak jsme si museli vždycky to druhé křídlo otvírat sami. A sestup s kočárkem tak zhruba ze šesti metrové výšky po schodech je taky dobrej.
A že nějaké vlaky mají oddíl pro rodiče s dětmi nikoho nezajímá. Průvodčí od toho dává ruce pryč, tak jsme se museli postarat sami a té omladině vysvětlit, že tašky patří nahoru a ne na sedadla (vlak Ostrava - Přerov).
Ostrava je halt kraj razovity.
Když si beru do vlaku kolo, tak kde sedí v Ešusu lidi? Ano. Tam, kam se mají dávat kola. Většinu to trkne samo, ale omladinu je potřeba poučit.
Prostě si to musíš ošéfovat sám. ;-)
A ty nadchody se schody skoro až pod nebeskou báni taky přímo miluji. Táhnout přes to kolo ještě jde, ale jednou jsem prováděl zrychlený přesun na přípoj s krosnou (v ní komplet lyžařské vybavení vč. bot) a lyžema ve vaku... Na druhé straně to chápu, protože je to tam poddolované jak ementál a moc se jim pod zemi (kvůli podchodům) nechce. A je rychlejší vyrobit nadchod, než podchod, bo piča neni čas... Naštěstí na "standardní" trase tu hrůzu nemám, všude jsou podchody.
Ať si "vylepšují", ale dokud to bude mít sekery, je to na nic. V pondělí 42minut, dneska skoro hodina (díky zpožděnému vlaku jsem nestihl přípoj).
To chce klid, můj bus měl dneska na trase Středokluky - Praha půl hodiny sekeru, nabral to během 28minutové trasy, to chce klid :-D
Tak já v klidu jsem. Jen jsem ráno nestihl žluťase do Liberce. Takže jsem musel zaplatit "šílenej poplatek" za storno a jet o hodinu déle. Blbý je, že jsem nestihl schůzku, kvuli které jsem tam jel. No a ještě blbější je, že zpátky to bylo podobné.
A to jen kvuli tomu, že se mi nechtělo jet autem v tom sajrajtu. Kdybych vlezl do auta a jel do toho Liberce krokem (mám to tam 75km), tak jsem tam dřív než ČD+žluťas, kterým to trvalo přes tři hodiny:-) A nikoho bych při té rychlosti (cca 25km/h) asi neohrozil:-)))
Tak jdu na vlak. Dneska jedu o vlak dřív, protože tam fáááááákt musím doraziv včas. Jestli to i tak neklapne, tak už nevím...:-)))
Vem si brusle, bez nich je dnes pohyb venku dost nejistý :o)))
Čuveče asi je to lepší. Ono jak je teď ta zima, tak ti revizoři se nějak více vozí v těch vyhřátých trambajích. No, ale tak já vždy stojím u té žluté krabičky a štípu až v tu "správnou" chvíli:-))) Stihl jsem:-)) A né že to na mě práskneš.... Jinak ti odšroubuju kolečka a budeš chodit pěšky....
Tos měl štígro na sklerotickýho revizora. Běžně spolu se začátkem šťáry vypínaj krabičky :-) Na to bacha. Ať pak pak se staženym zadkem nečekáš, jestli to ta SMS jízdenka stihne, nebo ne :-))))
Počkej...to jako fakt???? Tak to mám pěkně pitomou taktiku. A já si říkal, jak jsem vylůlanej. OK, vrátím se k taktice "naťukaná a neodeslaná SMS":-))) Ta se dá taky poslat v ten správný čas. Stejně je to číslo na zastávkách strhané....:-)))
Osobně jsem to nezažil, ale slyšel jsem o tom. Že když začnou kontrolovat, vypnou značkovače aby si lidi nemohli označit lístek dodatečně. Než přijde SMS něco to trvá. Někdy déle, někdy méně. Za pokus to stojí, jak jí máš v telefonu, máš platnou jízdenku a nikomu neni nic do toho, kdy ti přišla, kontrolovat může jen do kdy ti platí.
Já dělám tu blbost, že odešlu SMS, nastoupim a jedu. Jednou začli někde u Hadovky kontrolovat, kouknu na mobil a ...SMS nikde. Sem byl spocenej až na řiti, jestli do na tu Thákurovu stihnu nebo ne :-))))
Já už jsem takhle "štípal" i dřív. Vždy to šlo. SMS je takhle dle mého v pohodě. Oni ty samolepky na nástupištích jsou opravdu někdy fuč nebo počmárané.
Ale tak já zas takovej černej pasažér nejsem. Jen je mi líto na dvě tři stanice jim dávat 18 kaček:-)))
Jo, ta SMS snad jde nějak obnovit, ne? Ono si to snad pamatuje číslo mobilu, takže ti pošlou to potvrzení znovu. Alespoň dříve to tak šlo....
Celkem nedávno kolegyně na tu SMS čekala skoro půl hodiny... A byla pěkně nasr..., protože někam docela pospíchala...
Já na nic nečekal a prostě jsem vlezl do šaliny, která právě přijela (nebudu přece čekat dalších 10 minut, než by dolezla SMS; a to možná jen 10 minut). Holt by nervní dědula revizor musel počkat, dokud tam SMS nedoleze. V SMS je jasně vidět, kdy a kde jsem odeslal žádost o zaslání.
Ono je ale ve smluvních podmínkách, že listekpičo platí až když ti přijde do mobilu, bez něj nemáš do šaliny lézt.
Jednúc sem v cajzlově n. vlt. taky spěchal jak sviň, pošlu sms, hovno, pošlu další, zas hovno, tož jsem kúpil lístek v automatu bo jsem musel vystupovat na Florenci, a tam věčně stávaj kurvy. Nestáli, snažil jsem se zbytečně:-(
Hele, taťka si loni v srpnu posla žádost o sms jízdenku (dokonce 2x) a čeká na ni dodnes :o)))
A furt stojí na peróně, protože bez ní do šaliny nemůže....:-)))
Hlavně jestli si odečetli a vyinkasovali 2 x cenu jízdenky, aby nebyli škodní :-)