Zdravím,
narazil jsem na tohle foto a vrtá mi to hlavou.
http://www.recumbentblog.com/2010/12/21/you-got...
Jak je to možné?
Žil jsem v domnění, že prodloužená osa hlavové trubky by se měla dotýkat země v místě doteku kola na zem, jako zde na obr. 6 http://www.atomiczombie.com/ct-raketrail.html...
Věřím, že na téhle GS nikdo svévolně nevyměnil kola...
Nebo je to matoucí fotografie?
Díky.
U té tříkolky se jedná o "Záporný poloměr rejdu"
http://www.autoprofiteam.cz/article.php?artid=549
Účelem je stabilizace řízení (vracení do přímého směru.
Porovnávat tříkolku s normálním kolem; no ...
8-)
Dík.
Celé jsem to myslel na tříkolky, místo hlavová trubka jsem měl napsat svislý čep.
Myslel jsem si, že poloměr rejdu má být nula (podle toho obr. 6), ale jestli tedy záporný je OK, pak se dají měnit přední kola na tříkolce za větší bez dalších úprav? Geometrie se tím neporuší?
V podstatě jen dojde ke zvětšení záporného rejdu a nic se neděje?
Nulový poloměr rejdu se nedělá! Řízení by totiž šlo velmi ztuha, protože by se pneumatika odírala o vozovku v místě styku. Bude-li poloměr kladný/záporný, bude se kolo odvalovat (po nějak velké kruhové dráze)
Kterak by dopadla změna velikosti kol netuším, to výše uvedené je z teorie řízení u aut(omobilů) 8-)
na pohlad je to jednoduche..ale kto sa do toho zavrta, zisti je to hotovy rebus ktory ma dokonca mnoho variant .. mozna nie take ako vypocitat balisticku drahu letu, no sede mozgove bunky dostanu aj tu riadne zabrat ;)
ale co napisal Jirka trochu nissie je parada..klobuk dole.. ;)
Už mi je jasné, proč píšeš o běžných kolech.
Ten obr. 6 na http://www.atomiczombie.com/ct-raketrail.html...
se týká tříkolky, i když je tam většina fotek běžných kol. Obr. 5 a 6 se týkají tříkolky.
Ten článek na Atomic Zombie je dobrý a je správný. Pro většinu strojů. Cílem je, aby valivý odpor toho kola, případně brždění, měly snahu ho narovnat do přímého směru. Proto je kolo jakoby vlečené za osou řízení. Tak jak to tam mají na obrázku 6 to funguje.
Greenspeed se však rozhodl, že svoje tříkolky udělá krotčí, aby je dokázal řídit i poloblb s rekační dobou opilce. Takže místo aby ponechali průsečík osy řízení s vozovkou v rovině kola jako většina výrobců, posunuli jej ven. Je to celkem inovativní přístup navržený s určitým cílem: když máš řízení a kolo v linii jako na tom obrázku 6, tak brždění tohoto kola bude míst snahu držet řídítka rovně. Jenže pokud brzdíš jen tohle kolo, a druhé přední kolo ne, tak se ti nepotkají vektory brzdné síly (jdoucí bodem dotyku jednoho předního kola se zemí) a setrvačné síly (jdoucí těžištěm stroje cca někde v tvojí pánvi). To má za následek vznik momentu síly, který se snaží tříkolku stočit na stranu bržděného kola. A protože má pozitivní závlek na předních kolech, můžeš si zkusit, že když u stojící prázdné tříkolky zatlačíš na čumák do strany, otočí to řízeím tam kam tlačíš. Takže tím pádem brždění jen jednoho předního kola jednak stáčí celý stroj na tu stranu tím, že setrvačnost táhne těžiště okolo bržděného kola, ale ještě to i šahá do řízení. Geometrie jakou zavedl Greenspeed u své druhé řady GT série, ta z té fotky se zelenou linkou, je vymyšlená právě proti tomu. Když budeš na tomhle stroji brzdit jedno přední kolo, tak sice pořád vzniká moment snažící se na tu stranu otočit stoj a tím i trochu nutit řízení tím směrem, ale krom toho to bržedění kolo zkouší zajet do zákrytu za ten průsečík osy řízení se zemí, takže tím otáčí řídítky na opačnou stranu a tím to kompenzuje.
Praktický vliv je takový, že když sedneš na Greenspeed GT3 nebo GT5 první série (na horním konci čepů řízení je vidět závit a šestihranná matice) a vezmeš za jízdy fest za jednu brzdu, cítíš, jak tříkolka táhne tím směrem. Nijak moc a mozek to automaticky kompenzuje, není to žádné bezpečnostní riziko. Ale je to tam a rychle si zvykneš to využívat v agresivních nájezdech do zatáček, jako by sis do nich pomáhal brzdou. Když pak přesedneš na novější GT3 nebo GT5 druhé série (čepy řízení má nahoře zajištěné malou objímkou), tak zjistíš, že bez ohledu na to, jak silně vemeš za jednu brzdu, tříkolka nedělá nic, jede perfekteně rovně.
Osobně preferuju starší geometrii. Podle mě je dobře, že nerovnoměrně rozložené brždění produkuje zpětnou vazbu o velikosti té nerovnováhy. Nejen že se ho člověk naučí použít cíleně, ale navíc mi to přijde paradoxně bezpečnější. S tou novější geometrií může mít člověk pocit, že je všechno ok brzdit jen jednou brzdou. Vůbec není cítit, že oproti stavu před bržděním se rovnováha soustavy posunula někam úplně jinam a že třeba bude v tuto cvhíli stroj zcela jinak reagovat na zatočení dolevna než doprava.
Pokud bych si navrhoval vlastní tříkolku se dvěma koly vpředu, plánoval bych geometrii s osou protínající silnici ve stopě kola s tím, že rezervy pro případné výrobní tolerance nebo jinak velké pláště bych dělal tak, aby to případně padlo na vnější stranu jako to má Greenspeed. Když to padne dovnitř, akorát to nepříjemně zvětší ten efekt tahu na jednu stranu při brždění jednou brzdou.
Pěkný rozbor. Nikdy by mě nenapadlo, že změna úhlu bude mít takové důsledky.
Napadá mě jedna otázka: netušíš, jak to mají Azubácké tříkolky?
Nevím jistě. Krom podvozku jako takového je taky důležité jak jsou udělaná řídítka (kde je jejich osa, jaké jsou pákové poměry vlivem vzdálenosti rukojetí od té osy atd.) Tříkolka Azub mi připadla geometrií a pocitem z řízení hodně podobná Greenspeedům, ale jak přesně mají osy čepů nevím.
Podobná starým GS nebo novým GS?
Těžko říct, nejel jsem na ní tak dlouho. Skoro bych řekl, že je něco mezi, možná blíž té klasické starší. Celkově se mě ta geometrie líbí, patří k nejlepšímu co jsem zažil. Pro někho jako jsem já Azub tříkolku ničí vysoký a vzpřímený posaz s nízko položenými pedály. V podstatě jí moc nejde dát takové boční přetížení jako GTčkám, protože se mnohem snadněji převrací - daň za jiné výhody které GTčka nemají. Díky tomu se ale i hůř srovnává geometrie.
velka nevyhoda je kvoli niskemu riadeniu cca 10cm nad zemou ze niesu "skoro" vobec do terenu..som siel na gt co ma 18" kolesa..tam tie rajdy boli menej ako 10cm..
Gt má 16" kola a řízení pod rámovou trubkou, Gto má 20" a řízení nad rámovou trubkou. Takže pokud chceš jezdit terén, Gto je jasná volba. Azub co se světlé výšky týče je spíš Gto. Ale jsme odbočili, kluci se bavili o geometrii řízení, já mám na Gto tu starou a jsem maximálně spokojen, krásně si jí pomáhám do zatáček.
Prosím tě, nevíš od kterého roku má GTO řízení nad rámovou trubkou? A kolik cm je světlá výška u verzí s řízením pod rámem s 20" koly? Když je nad rámem, je to 12 cm, to uvádějí dnešní specifikace, staré nemůžu najít.
Díky.
To nevím, ale myslím že Gtočko mělo vždy řízení nad rámem, přeci jen je určené né jen na asfalt.
GTO z roku 2002 má řízení pod rámem (pisatel to uvádí i v textu)
http://www.bentrideronline.com/messageboard...
Rok 2008 už nad rámem:
http://www.bentrideronline.com/messageboard...
Takže ke změně došlo někdy mezi těmito roky.
Teď jsem v tom prvním odkazu našel, že světlá výška je 3 3/4", tj. asi 9 cm. U řízení nad rámem je 12 cm.
Jo, všecha místní GT3 a 5 co jsem viděl měla zespodu odranou barvu na řídítkách jak to občas zavěsí o obrubních chodníku nebo tak. A jednou nebo dvakrát jsem tu tatínkovu určitě taky zavěsil. Holt je to myšlené na australské asfalty, ne česká města :-).
Když už to tu někdo otevřel, tak si veřejně odpovím na svoji otázku.
Jak přesně to Azuby mají do teď netuším. Co se týče jízdy, tak brzdění jednou brzdou táhne celkem dost. Ale jízdu do zatáčku se mi ještě nepodařilo vychytat natolik, aby mi to pomohlo. Když si v zatáčce přibrzdím vnitřním kolem, tak ho akorát většinou dostanu do smyku. To bude určitě z části dané tím, že se nedokážu dostatečně vyklonit, abych kolo zatížil. Nakolik je to dané konstrukcí tříkolky neohodnotím, páč jsem na jiné podobné věci nezkoušel.
Takže mě přijde, že přibrzďovat vnitřním kolem má smysl před zatáčkou, ale už ne v ní, pokud je prudší.
Presne - teoreticky je spravne se trefit, realne se vzdy neco udela o fous jinak, treba kvuli autostabilizaci nebo brakesteer ... Nejlepsi stroje ty teoreticke poucky nejak porusuji a to je dela tak dobre.
Vetsinou je porusuji na zaklade dlouhodobe zkusenosti a z ni plynouciho zameru.
U amaterske stavby je lepe se trefit.
Zaveseni McPherson jake je na velomobilech umoznuje vse presroubovat a zmenit pomery velikosti tahel :-)
přiživím se tady, i když si odkaz na Atomic Zombie dával ve vedlejším vlákně
líbí se mi u nich Warrior Racing Trike - jsou opravdu jejich návody pro "blbý" ?
nebo je tam něco, na čem se průměrně zručný člověk může zaseknout ?
stavěl někdo z přítomných podle jejich návodů ?
díky za info
Kdysi jsem někde viděl ukázky a našel i nějakou diskuzi. Pokud nemáš problém tomu rozumnět v angličtině, případně si občas vygooglit nějaký odbornější termín, tak potřebuješ už jen následující schopnosti: slušně zacházet s flexou, vrtačkou, pilkou atd., slušně svařovat a inteligentně si vždy všechno strovnat, přeměřit, zarovnat atd. Ty jejich návody mají tak 100-150 stran a je to popsané krok za krokem včetně toho, kde si dát pozor, aby něco neujelo. Prý to mají vždycky slušně vychytané tak, aby člověk nebyl závislý na schopnosti sehnat nějaký konkrétní díl nebo tak. Ještě jsem nic podle jejich plánů nestavěl, ale bez váhání bych do toho šel. Některé z jejich nákladních strojů mě už delší dobu lákají a cena za ty plány je velmi nízká když uvážím, kolik know how v nich je. Naučím se svařovat a něco postavím jako cvičný projekt, příští rok.
Letos jsem si k vanocum dal jejich sadu 6ti za asi 30usd a rozhodne me to nezklamalo, blbuvzdorny a hlavne praktick.
Maly priklad: jak se spravne navari navarka na kotoucovy brzdy?
Vezmes to kompletni napleteny kolo, zatahnes na nem brzdu s nasroubovanou navarkou at kousne ten kotouc, nastelujes si to ve vidlici at to licuje se vsim jak ma a pak to pribodujes svareckou. Nacez se to rozebere a dovari. Je to nakrivo? Tak to flexou ufiknu, pridam a znovu zpet. S nicim se nesere, vsechno dela pilkou na zelezo, pilnikem, flexou a AC svareckou. Zadna raketova veda jen slapaci kola z obyc zeleza.
Asi to pro zkusene stavitele neni nic uzasneho, pro me to ale uplne otocilo pohled na postupy, jak neco delat. Plany neobsahuji jediny vykres, jen detailni postup jak co z ceho vyriznout a jak to kam napasovat a jak slozit dohromady kolo. Jak co s cim licovat, kde co merit aby to vyslo dobre.
Kola, ktery dela nejsou lehky zavodni stroje, ale jsou spolehlivy a postavi je skoro kdokoliv.
Jedina podminka je slusna anglictina.
Drobna chybka - nic jsem podle toho zatim nestavel a asi ani nebudu, mam ted na stole nakladni trikolku a homebuild xtracycle (oboji uz pres rok .-( )a chtel bych dvoumistnej velomobile ala tretboot - to v nabidce nema, z postupu tam popisovanych ale tezim porad.