Komfort poráží karbon : http://www.copenhagenize.com/2010/12/buy-heavy...
Zkus kousek česky, aspoň výcuc. Aspoň pro mne. Dík :-)))
Chlápek zkoušel, jaký efekt má váha kola na dojezdový čas. Měl dvě velmi podobná kola ( od pohledu silničky s blatníkama ), staré těžší seconhandový oceláč (£50), nové karbonové (£1000). Půl roku si každé ráno náhodně volil, na kterém pojede 45 kilometrů do práce a pak pro každé kolo zprůměroval časy. No a vyšel mu rozdíl nula nula nic.
Fotka obou kol tady: http://www.bbc.co.uk/news/health-11958903
pardon, ale není tam chybka v titulku ?
Mělo být konec kilogramařiny :)
Valná většina dnešních kol nabízených jako městská jsou těžká monstra, ze kterých může mít radost cyklista v rovinaté Kodani, ale v kopcovité Praze je bude proklínat jakmile opustí prostor Vltavy.....
Nečekám, že městské kolo bude mít jen o kilo či dvě víc než moje karbonová silnička, ale netuším proč by kolo za 20 a více tisíc kaček "lákavě městských tvarů" mělo vážit víc než 15-17 kilo....daleko víc než většina levnějších, odolnějších a lépe vybavených horských či trekových kol, které se konkrétně k nám do Prahy hodí víc.....
Zkus si někdy zvážit horské nebo trekové kolo v ceně 20 tisíc - váha je okolo 13kg. Váhám v prospektech se nedá moc věřit, hodně výrobců ji udává v nejmenčí vyráběné velikosti, někdy i bez pedálů.
Když na 13 kg kolo přimontuješ blatníky, osvětlení, kryt řetězu, nosič a jánevícoještě, jsi na váze 15-16kg. A to nepočítám třeba dynamo v nábě nebo řadící náboj, ktarý je o dost těžší než klasika.
A když budu chtít šetřit na váze podívám se ke svému pasu - a hned uvidím pár kilo na ušetření! ;-)
Taky si vozím závaží :-)
Viz http://www.yehudamoon.com/index.php?date=2008...
Mám podobný pocit. Když se cokoliv komplet osadí (především zimní protizlodějsou výbavou), tak bude váha dost podobná.
Uvažuju, co z těch měšťáků očesat, aby byly lehčí. To moje má zhruba 20, ale těžko kde slevit:
- Ocelový rám aj vidlice (jo, může to být hliník, dejme tomu - o kolik to bude míň?)
- Blatníky, gumové zástěrky, postranní kryty na blatník (tady bych rezervy viděl, blatníky jsou z hliníku, dekly plastové s kovovým rámečkem, gumovou zástěrku můžu nahradit méně trvanlivou z půlky láhve od Cocacoly - tedy celkem o půl kila míň?)
- Dynamo v náboji (těžký)
- Přehazka v náboji (těžký)
- Kryt na řetěz a stojánek (dohromady půl kila?)
- Zámek podkova (3/4 kila a lehčí je unreal)
- Zámek integrovaný (asi 250g.)
- Pumpička (eh, možná overkill, použil jsem jí asi jednou, zaklepu, že tohle kolo prostě nepíchá. Stejně je lehounká)
- Světla na dynamo (ty zas tolik vážit nebudou)
- Blikačky na magnety ve výpletu - na ně nedám dopustit, ale určitě dalšího čtvrt kila.
- Mohutný nosič (ano, ten by asi odlehčit šel, řekněme o dalšího půl kila).
- Tlustý ráfky a široký pláště
- Držák na přední košík 2x (na dva různé clickfix modely, které tam můžu na střídačku dát). Košíky sice vozím málo, ale sunadavat ty držáky by bylo zbytečný.
Ještě jsem uvažoval o heavy duty stojánku (dvounohym), aby se ta váha nekácela, když mám brašnu pověšenou na nesprávný straně, a držáku předního kola při zastavení, aby se nekroutila řidítka pod vahou košíku. Tahle sada ale v krámě vážila snad dvě kila, tak jsem zatím odolal :-)
Těžké kolo se pozná hlavně při akceleraci a na nerovném povrchu. Do kopců už ani 5 kilo navíc nepoznám, zvlášť když mám běžně na nosiči pět kilo bagáže, to se ani cross, co mám na léto, nechová nijak živě. Zase ale třeba setrvačnost v kolech ("ala tank") má svoje výhody, mimo jiné mi umožňuje užívat si stabilní jízdu bez rukou i při relativně malých rychlostech ;-) Spíš vnímám nějaké ty ztráty v tahu z přehazovačky v náboji, než váhu.
Ještě si zvážím letního crosse. Ten je samosebou oproti tomu měšťáku lehkej. Ale zase musím tahat v brašně podkovu, blikačky, pumpičku a lepení.
A stejně je to spíš věc volby. Já mám rád všechno hezky přidělané na kole, ať to váží kolik chce :-)
To je všechno logické, ale pak přijdou kopečky jako Vítkov,Pankrác, Smíchov,Prosek,
četné mezischody na některých "takycyklostezkách"viz Rokytka, cyklokrosové vložky např v Hrdlořezích a podobná místa která nejsou v Kodani k dostání a máme tady slečnu/paní/dámu, která váží 50 kilo a zvedá či vláčí městské 15-20 kilové kolo :(
Pak je setrvačnost spíš tak nějak pro zlost...
Well, technicky je to sice rozdíl, ale ponižující je to tak i tak.
Ostatně tahání městského kola je tak nemístná věc, že prostě implikuje nezbytnost na městských cyklostezkách schody nemít.
tak nevím, ale né každý má to štěstí, že bydlí v rovinatém městě kde půlka parků nejsou terasy a půlka cyklostezek tak nějak pořád křižuje vrstevnice.
Ono je krásný, když pan Štěpánek udělá test městskýho kola, který je hezký účelný a v testu jen tak nenápadně zmíní, že převodování by sice mohlo být trošku lepší, ale k účelu stačí. V cykloturistice takhle naposled ohodnotil jedno řemenové dámské kolo a navíc ho doporučil i méně mohoucným a starším cyklistům právě kvůli dámskému rámu.
Já si vždycky představím jak takový slabší, starší nebo, dámy odpustí šovinismus, ženský cyklista vleče takový kolo někde po praze do kopce a nadává a nadává.....
To kolo bez nějaké zvláštní výbavy má 15 kilo a já prostě nevěřím že na převodovce s řemenem někdo bez formy vyšlape např na Vítkov
Na Vítkov nevyšlapeš bez formy ani na horáku. Ale proč by to někdo dělal, když na Ohradu se to dá v pohodě vzít tunelem a Jeseniovou.
Jasně, lehká kola se o něco líp strkají do prudkých kopců. Ale i v Praze se jim přece dá celkem snadno vyhnout, míst, kde to jinak, než krpálem nejde, je minimum (teď si snad z halvy ani nevzpomenu, kde by to jinak nešlo - možná Bulovka nahoru při cestě od Troji, ale to nejezdím ani já v kondici ;-) ). Ostatně, na tyhle pražské krpály je ideální elektrokolo, které je ovšem na schodech ještě těžší...
A ten řemen nepodceňuj. Seděl jsem na (pánském) Trafficu (počítám, že Štěpánek recenzoval dámskou variantu téhož) a táhne to parádně.
Co treba z Nuselskeho udoli na Pankrac, nebo na Karlov? Ale ono toho je podstatne vic. Pulka Prahy je na urovni vody, druha pulka na urovni Petrina.
Z Nuslí na Pankrác vede Boleslavova a Čiklova, na Karlov ten chodník je na městském kole se sedmi převody naprosto OK.
Praha má v zásadě tyhle úrovně:
- "Spodní" (centrum, podél Vltavy, ale také Hloubětín, dolní Vršovice, Strašnice, etc.)
- "mírně zvýšenou" = +30 metrů (okolí IPP, Nuselák, Hradčanská, Letná apod.)
- "střední" = +60 metrů (Vinohrady, Ohrada, horní Pankrác)
- "okrajová sídliště pravobřežní, "nízká" +100 m (Prosek, Kobylisy, Černý Most, Jižňák, Petrovice)
- "sídliště levobřežní, vysoká +150m a více (Petřiny, Č.Vrch, Řepy, JZM, Barrandov).
První tři úrovně nejsou problém, skoro všude je přiměřeně mírné stoupání. Levý břeh je horší, ale i tam se to dá většinou vyšplhat pozvolna. Nesmí holt to člověk rvát nahoru přes Petřín...
S tou Čiklovou a Boleslavovou máš samozřejmě pravdu. Ale pro mě i pro Murphyho je to zajížďka. Nejlepší je jet kolem Vyšehradu (Lumírova) a tam je slušnej kopec.
jinými slovy to chceš krátký a bez kopce. Hmmmmm :-)
Ne ne. Bydlím moc blízko onomu kopci, takže jakékoli objíždění je pro mě zajížďka. Obzvlášť na krátké cestě na Pankrác by to byla zajížďka. A na koloběžce už není takový rozdíl v rychlostech de prudkého kopce a nějakého mírnějšího.
Na Čiklovu vidím z okna, přes vlakové koleje.
ale jo, to beru, když se někdo potřebuje teleportovat zrovna z Albertova přímo k bráně Vyšehradské pevnosti, tak se strmému kopci nevyhne ;-) Ale kolik takových bude.
Kdyby jen k brane. Pak pokracuje mirne stoupani az k arkadam.
Jak to tak vidis, jsme minimalne dva v relativne uzkem vzorku NaKolaku. Doufam, ze nereknes, ze jsme zanedbatelna aberace!!! 8-)
Pánové se přes den vyskytují na Albertově a nechtějí si zajíždět? Tak to potom jo.
Odkudkoliv jinud znám trasy, které tenhle trháček bez větší zajížďky bypassují. Klasické návratovky z centra mám:
a) Václavák - IPP - Nuselák - nám. Hrdinů - Arkády - (Spořilov ... Jižňák)
b) Karlák - Apolinářská - Nuselák - Nám. Hrdinů - Arkády (...)
c) Náplavka - Vyš. tunel - Na Dolinách - Arkády - (...)
Koneckonců, každému, co jeho jest, na svých "přímých" trasách mám takových lahůdek taky několik (Holandská + Chorvatská, U Zahradního Města, Malešický park, etc.). Ale to, že jsme si svoje nejkratší trasy vyladili tak, že je sneseme, neznamená, že slabší jedinci nemůžou ty trháky s přiměřenou zajížďkou objet.
Nee, panove bydli pod mostem. 8-)
A oba jezdi 12" MIBO, takze jakakoliv zajizdka je celkem znat.
Helejte, nuseláci, nechcete založit družstvo pro stavbu lanofky na:
1) Pankrác
2) Karlov
?
Na tom byste vytřískali ´majlant´!
8-)))
Nebo obycejny vytah cca v pulce nuselskeho mostu. 8-)
Tady, kousek za hranicí se můžete inspirovat
http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDtah_v_Bad...
Ja si zase vzpomel na vytah, ktery maji v Bernu od Aary.
http://de.wikipedia.org/wiki/Mattenlift
Pokud mě paměť neklame, jsou oba svahy, svírající nuselské oudolí suché, takže problémy petřínské lanofky by nehrozily ...
8-)
Lanovku ve městě má kde kdo, výtah je výzva.
Mám představu výtahu, který by měl spodní stanici ve Svatoplukově ulici a horní na Nuselském mostě. Nejlépe průsvitná kabina (včetně dna) jedoucí po subtilní, téměř neviditelné konstrukci. Už teď se mi svírá hrdlo závratí.
já si vzpomněl na Děčín a výtah na Pastýřskou stěnu, kterej sem ale nikdy neviděl fungovat:-)
http://severnicechy.webpark.cz/doprava...
Souhlas, od vody kolem Bulovky nahoru na Prosek se to necha slapat... Ale rano se to sjede dobre a odpoledne uz proste neni zbyti a musi se to vyslapnout ;)
A kdyz to ma nekdo opacne?
Tak to ma blby ;)
Ne, vazne, tohle byla moje letosni situace, pristi sezonu to rano bude zavrsene stoupakem na Pankrac, takze takove U s krpalem rano i vecer :( Ale nastesti tu je sprcha.
Tak takové U jezdím už třetí rok Ďáblice Písnice celkem 32 km.Ale někdy se nechám do Ďáblic večer vyvézt metrem.Jen z Modřan nahoru roklí žádné nevede.
Zrovna Modranska rokle je docela pozvolna, navic pekny prostredi... to mi jako neprijemny stoupani nikdy neprislo. Joo, tudyma jsem jezdival z prace asi dva roky (od Vaclavaku do Pisnice) a mel jsem to moc rad, byl to peknej relax po dni v centru. :)
S tím řemenem souhlasím, táhne to dobře a nedělá to skoro žádný hluk.
Ale na těch "městských" kolech mi vadí něco úplně jiného. Jsou to pláště Big Apple. Ve 20" jsou ještě celkem v pohodě, ale v 26" jsou nechutně těžké a jimi osazené kolo má mizernou akceleraci. Na "městském" kole mi nepřijde důležitá absolutní rychlost, ale právě akcelerace. Kličkovat mezi lidmi nebo mezi auty se nedá s líným kolem.
No, zrovna mezi lidmi mi skoro přijde vhodnější, když se kolo fláká - vede to k takové rozvážnější jízdě kolem 10 km/h, což je na přecpané pěší zóny tak akorát. Když to kolo moc akceleruje, tak to svádí k prasení.
Jinak ale pravda, slušná akcelerace je ve městech v ČR plus.
Když vezmu konkrétně Prahu, tam se ale zase hodně široké pláště hodí kvůli kolejím, kočičím hlavám apod.
Takže kompromis. Bik Apply se neosazují všude, spousta městských kol má (levnější, ale dost možná taky pěkně těžké) pláště v šířce kolem 40 mm.
Ty tomu říkáš prasení, já jediný způsob jak na koloběžce projet centrem.
S kolem jezdím po silnici a i tam se hodí akcelerace, třeba na křižovatkách.
Když se to dá dohromady, tak mi přijdou jako nejlepší varianta do Prahy 20" kola s nějakým tlustším pláštěm, třeba tím Big Applem. Myslím nejlepší variantu pro zábradlózní kola.
Jo a jeste dve malicke poznamky - za prve, mozna klic k cele tehle debate je konstatovani, ze "mestske kolo" a "kolo do mesta" nemusi byt vzdycky to same. Popravde receno, na typickem citybiku se clovek lip projede spis po vesnici, nebo nejakem ospalejsim malem meste, nez centrem Prahy.
Za druhe, s napadem mit do mesta 20" kola bych teda nesouhlasil ani nahodou - mensi hmotnost, rotacni setrvacnost atd. podle me ani nahodou nevyvazi nevyhody mensiho kola na kocicich hlavach, kolejich, obrubnicich, kanalech atd.
Na mestskem kole se neklickuje, na tom se jezdi celkove jinym stylem. A mam osobne vyzkousene, ze i kdyz to na prvni pohled vypada jako vyrazne pomalejsi zpusob projizdeni mestem, rozdily v dojezdovych casech jsou minimalni - naopak je velky rozdil v tom, v jake pohode clovek do cile dorazi. :)
---
(Nemluvim jen za mestska kola, jezdim prubezne na vsem moznem, na silnicce, cestovnim treku, horaku, ukrajine, vylozenem citybiku, nekdy treba i na kolobezce... :) Mame toho v garazi spoustu (je plna, i kdyz auto tam nedavame) :), nektera kola se bezne pujcuji mezi cleny rodiny (i kdyz skoro kazdy ma i takove, na ktere mu nikdo jiny nesmi sahnout) - takze myslim, ze muzu srovnavat).
Kličkování IMHO není o tom jaké máš kolo, ale spíš jaký jsi sám jezdec. Já osobně mám rád jízdu dynamickou. Na koloběžce běžně mezi lidmi kličkuju. Na lehokole se mezi lidmi jezdit nedá, ale i bez překážejících lidí se dá jezdit dynamicky.
Když porovnám leho s 20" Big Apple a nějaký city bike s 26" Big Apple, tak to městské kolo mi vyjde jako naprosto líná mrcha, která blbě akceleruje, blbě brzdí a dost neochotně zatáčí. Vlastně ani nemusím porovnávat leho, mám vyzkoušeno i dost 20" skládacích Dahonů. Tam je taky živost kola někde úplně jinde oproti těm 26" city bikům. Sice tě tam limituje aerodynamika, ale to až ve větších rychlostech.
BTW. Jezdil jsi někdy na kole v centru Prahy?
Nevim jak pro koho, ale pro me JE (aktualni) styl jizdy o tom, jake mam (zrovna) kolo. Kola stridam podle trasy, ucelu jizdy, aktualnich podminek atd. a na kazdem jezdim jinym stylem. Casto taky, jak rikas, dynamicky, nicmene i pritom se snazim zrovna mezi lidmi moc neklickovat, neb dobre vim, ze z pohledu chodce je to velmi neprijemne. Ale to je jine tema.
Souhlasim s tim, ze mestske kolo je v podstate lina mrcha, ale chtel jsem k tomu dodat, ze pro urcity styl jizdy to vubec nevadi, spis naopak. Ale to by taky bylo na dlouhe povidani a asi do jineho vlakna...
Popravde receno moc nechapu, proc proti linym mestskym kolum tak brojis, dost pochybuju, ze te nekdo na necem takovem nuti jezdit. :) Jiste, rekni k tomu sve, ale zkus si taky aspon predstavit, ze nekomu jinemu to muze vyhovovat - i kdyz treba jen nekdy a ne vzdy a na vsechny jizdy.
Jen na okraj, nevim, proc by jakkoli tezke kolo melo blbe brzdit, pokud ma brzdy v dobrem stavu a primerene dimenzovane. Blba akcelerace je fakt, ale na zadnem kole se mi zatim nestalo, ze bych se treba na krizovatce nerozjel prinejmensim stejne rychle jako auta, coz je myslim jedno z dulezitych meritek, treba co se tyce bezpecnosti. Myslim, ze je to zase vic o nohach, nez o kole. I na stare tezke ukrajine s jednim blbym prevodem se da pekne vypalit - holt si treba na par slapnuti do pedalu stoupnu, coz posed na takovem typu kol vyrazne ulehcuje. Big Apply jsem osobne zatim nejel, tak je nemuzu posoudit...
Abych se zbytecne nerozkecaval, tak uz jen k tve otazce - ted uz jsem zase jinde, ale pres dva roky jsem pracoval v Krakovske (to je ulice mezi Vaclavakem a Žitnou), jezdil jsem tam prevazne na kole nejakou chvili z Roztyl, pozdeji z Pisnice. Krome toho jsem jezdil po Praze celkem vsude, kam jsem zrovna potreboval, neb kolo mam jako zakladni dopravni prostredek, mozna i vic pouzivany nez peskobus. .) K tomu jsem tak 8 let jezdil po Brne, taky jsem bydlel na periferii a jezdil do nejcentrovatejsiho centra... toz myslim, ze o jezdeni ve velkych mestech neco vim.
Já proti městským kolům nic nemám, když to chce někdo používat je to jeho věc. Jen jsem vyjádřil svůj názor na ně.
K tomu brzdění. Tam se projevuje velký moment setrvačnosti úplně stejně jako při zrychlování. Prostě se stejnou brzdou a stejnou silou ti 20" kolo zabrzdí dřív než 26".
Jestliže jsi Big Apply nejel, tak je naše diskuze dost bezpředmětná. Protože já mluvím právě o těch Big Applech, které potkáš dneska na každém druhém city biku. Ve své 26" verzi jsou neskutečně těžké. Pro člověka zvyklého na 20" je ten rozdíl ohromný, poznáš to hned na první šlápnutí.
Uznávám, s ježděním po městě na kole máš víc zkušeností, než já.
Toz spis ze slusnosti jeste zareaguju, dal uz bych to nerozmazaval... :)
Velka rotacni setrvacnost kola muze byt krome nevyhod i vyhodou, treba ze se stabilizacni gyro-efekt projevi pri nizsich rychlostech, pripadne vic pri "stejnych"... jak uz nekdo naznacoval.
S tim, ze vetsi kolo brzdene stejnou brzdou bude brzdit hur mas asi pravdu, ale to je o tom dimenzovani - spravna brzda na konkretni kolo. Pokud budu mit na robustnim bicyklu nejakou odlehcenou brzdicku ze skladacky, neni asi problem hlavne v tom tezkym kole, spis v tom, proc jsem si tam dal (koupil to s...) takovou nepatricnou brzdou.
Ze mluvis PRAVE a hlavne o tech BA jsem uplne nevyrozumnel, toz to pak asi je nase vymena bezpredmetna. Jen teda malickost k tomu - zatracovat nejaky typ kola kvuli plastum mi prijde jako rict, ze nejaka kytara je spatna, protoze ma takovy a takovy struny. Plaste si prece muzes vymenit, i pri koupi novyho kola by ti ho ve slusnym obchode meli na pozadani prezout.
Abychme to uzavreli - myslim, ze jsme se "nehadali" o tom, ze kola mensiho prumeru budou zivejsi, to neni vec nazoru, ale faktu. Me slo o to pripomenout, ze ta linejsi kola nejsou nevyhodou absolutni, jen pro nektere jezdce, nektere jizdni styly nebo situace...
Toz. Tim bych to ukoncil. :) At se vam vsem jezdi dobre, klidne treba na drevene odrazeci "draisine" s loukotovyma kolama, pokud to nekomu vyhovuje. :)
Stabilizační gyroefekt je v malých rychlostech pro celou soustavu jezdec/kolo hrozně malý. Nějaký rozdíl dle ne až tak velkého rozdílu hmotnosti kol podle mě nebude ani pozorovatelný.
Stabilizační gyroefekt si každý může zkusit na válcích. Zkus tam jet 5km/h a uvidíš jaký budeš mít problémy kvůli tomu, že bude ten efekt horzně malý.
Je to ale také i naopak, tedy pokud není nijak extrémní rozdíl v hmotnostech, tak třeba 0,5kg navíc oratčím hmotnosti není při brždění žádný problém. To udělá na celé soustavě tak 1% rozdíl, zcela zanedbatelné pokud jsou použity vhodné brzdy.
S tím brždění taky zcela souhlasím. Je to o použití vhodné brzdy na dané kolo a styl jízdy.
Při pořádné brzdě na tom budou větší kolo mnohem lépe, protože malá kola budou končit při podobném typu pláště mnohem dříve na příliš malé přilnavosti k povrchu.
A na biku jsem jezdil všechny možné pláště, od superlehkých úzkých slicků (třeba 350g) po hodně těžké pořádné drapáky (na jednom fullu vozím třeba NN 2,4 UST, kde kus má cca 840g nebo na druhém fullu RR UST 2,25 700g).
Takže podobně těžké pláště co ty Big Appl.
A klidně bych si dal soutěž o co nejkratší brzdnou dráhu s těmi těžkými plášti.
Na těch RR 2,25 dokážu na asfaltu ze 40km/h zastavit znatelně pod 10m.
Při pořádných pláštích (aby přenesly velkou brzdou sílu) a pořádných brzdách je to stejně pak pouze o jezdci jak umí ostře brzdit (a že tohle udělá rozdíl i klidně v 3x větší brzdné dráze nebo i více).
A ani ta akcelerace není nijak hrozná s těmi těžkými plášti. Je samozřejmě mírně horší, ale ten rozdíl není nějak extra.
A to ještě beru dle 140mm fulla, kde se při akceleraci negativně projeví ten zdvih.
Mnohem více se tu ale projeví konkrétní jezdec a třeba nášlapy (ty zvýší pro stejného jezdce akcelarci mnohonásobně více než nějaký rozdíl 0,5kg na rotačních částech).
A přesto, že ten full s těžkými plášti je o něco línější v akceleraci, tak jsem na tomhle kole ve městě jednoznačně nejrychlejší ze všech kol, co jsem kdy jezdil (a že jich byly desítky).
To o něco menší zrychlení zcela vyváží prostupnost a možnosti kola (takže lze to brát bez zpomalení ve městě kudykoliv včetně třeba i skočení větší překážek typu několik schodů).
A třeba na silničce, která má akceleraci perfektní (7-8kg silnička s lehkými koly a plášti opravdu letí), tak i přesto jsem na ní ve městě nejpomalejší. Ta lepší akcelerace a nejnižší hmotnost zrychlý jen trošku a oproti tomu to, že to je silnička (její prostupnost) zpomalí hrozně.
Když porovnáváš jen 26" pláště tak ten rozdíl nebude tak velký.
Ale když budeš porovnávat 26" s 20" tak to bude už celkem velký rozdíl:
Pro jednoduchost berme diskrétní moment setrvačnosti: J =suma z m_i * r_i ^2.
Když budeme brát, že je většina hmoty cca palec pod poloměrem kola, tak pro poměr r^2 dostaneme: 12^2 / 9^2 = cca 1,77.
Vezmeme váhu ráfek + plášť 20": 400g + 550g, 26": 450g + 800g. To dá poměr 1250 / 950 = cca 1,32.
Dohromady 1,77 * 1,32 = 2,34.
Jednoduchou úvahou mi vyšlo, že poměr momentů u 20" a 26" je více než dva. A to si myslím, že je už celkem nezanedbatelný rozdíl.
Jinak s tím smykem při brzdění musím souhlasit, menší kola jdou do smyku mnohem dřív..
Co se týká váhy na obvodu kola, tak je úplně jedno jaké kola mají poloměr, na tom to vůbec nezáleží.
Pro jakýkoliv poloměr platí, že hmotnost na obvodu kola má při zrychlení a zpomelení 2x větší význam než nerotační hmotnost třeba na rámu.
Moment setrvačnosti je zcela nezajímavá hodnota. Různý samozřejmě bude pro různé průměry/poloměry, jenže menší kola se zase při stejné rychlostí jízdy soustavy točí rychleji, takže poloměr ve všech výpočtech ohledně potřebného výkonu pro zrychlení/zpomalení vykrátí.
Řešil to třeba tenhle článek
http://www.bajk.cz/data/clanek.asp?id_clanek=545
Je to v něm ovšem špatně, správně je to upřesněno v diskuzi pod ním, třeba v těchto příspěvcích:
http://www.bajk.cz/data/clanek_nazor.asp?id...
A přesně na stejném principu lze srovnávat hmotnosti plášťů ať budou na jakkoliv velkých kolech (to není podstatné).
A tedy znovu opakuji, co je na obvodu kola (s libovolným poloměrem), to má pouze 2x větší vliv při zrychlování a zpomalování než hmotnost nerotační.
Tedy i když hmotnost na obvodu je tedy významenější, tak je to přeceňované a při malých rozdílech hmotností je to oprit celé soustavě jezdec + kolo zanedbatelné.
A s tím smykem to je kromě průměru také o šířce, vzorku a směsi.
Silnička má průměr kol třeba stejný jako mám na fullu (na poslední silničce jsem vozil pláště s obvodem 211cm, na fullu vozím 210cm a 211cm).
A brzdou dráhu mám na ní několikanásobně delší kvůli jak už špatném přenosu větší brzdné síle na povrch, tak i slabým brzdám (na ty uzoučké pláště jsou dodstatečné, jen silnější brzdy by nic neřešily).
OK. S tím vykrácením poloměru máš pravdu. Koukám, že moje znalosti jsou až moc teoretické a dost často si neuvědomuju, co to v praxi znamená.
Pocitově, když srovnávám tohle kolo: http://www.citybikes.cz/eshop/moderni-mestska...
a http://www.azub.cz/lehokolo-lezate-kolo-azub-eco/ mi přijde to Eco mnohem živější.
Tady nemůžu z praxe sloužit, ani jedno z těch kol jsem nejel. Jen co mi k tomu napadá.
Azub Eco bude mít mnohem lepší aerodynamiku a to v tomhle případě opradu o hrozně moc.
Už od 20km/h se bude významně projevovat.
A co se týká živosti a tedy zrychlování, tak si myslím, že hlavní rozdíly tu budou pramenit úplně odjinud a to přímo v rozdílu leho x zábradlí.
Na lehu tady hrozně moc můžeš využít výhody zapření se do sedačky a i bez tahání druhou nohou za nášlapy velmi zvednout krátkodobý výkon pro zrychlování.
A na městském kole většinou lidi nášlapy moc nevozí a bez nášlapů bude klasika už hodně ztrácet s maximálním krátkodobým záběrem oproti lehu.
I bez toho, aniž bych jediné z těch kol projel bych si v živosti taky vsadil na to Eco. Ale nebude to podle mě moc dané těmi menšími koly. Samozřejmě nepatrně k tomu přispějí taky, ale mnohem méně než jiné faktory.
A ani netuším jak je na tom celková hmotnost těch kol.
Leha jsou obecně znatelně těžší, ale Eco bude na leho hodně lehké a na druhou stranu to městské kolo bude na zábradlí dost těžké (klidně těžší než můj 140mm full).
Takže si ani nejsem jistý, které z těch kol je těžší.
Mala poznamecka, kterou jsi, zda se mi, trochu opomenul, co se tyce "maximalniho kratkodobeho zaberu" - na klasice mas pro (treba nouzove) zvyseni rychlosti v zaloze jednu zbran, ktera na lehaci neni - jit ze sedla a do pedalu dupnout skoro celou vahou tela - a to je velka sila. Sice pri tom asi neuplatnis rotacni slapani, ale razance zaberu shora dolu to myslim vyvazi celkem bohate. Pritom pri vhodnem prevodu staci opravdu 3-4 takove poskoky a jsi z nebezpecneho mista pryc a/nebo mas dostatecnou rychlost, takze jdes pohodlne zpatky do sedla. Navic pokud se bavime o mestskem kole, tedy o vzprimenem posezu, je zmena polohy pomerne mala, tedy i mala zmena teziste, naruseni stability cele jizdni sestavy atd. Nemuzu ze zkusenosti ani vypocty srovnat, jestli "zaprenim se do sedacky" muzes vyvinout srovnatelnou silu, ale spis bych rekl, ze ne. A to uz vubec nemluvm o tom, ze pokud tenhle styl jizdy clovek umi, nevyuziva pri tomhle "rozbihani" jen gravitaci, ale muze se i zaprit o riditka a do pedalu to rvat i silou svalu (nejen nohou, ale i zad, trupu atd)...
Kolem a kolem, dostavame se asi zase k tomu jiz (ne)jednou recenemu - asi vic nez o kole to vsechno je o jezdci.
Jasne, ze na beh jsou lepsi tretry nez kanady... ale ne ze by se v kanadach nedalo behat (co takovej Zatopek). :) A kdyz budeme ve meste srovnavat (tipovat), kdo z hloucku spechajicich lidi spis dobehne tramvaj, z hlediska vybaveni jsou ve zjevne nevyhode mozna damy na podpatcich... jinak budu spis koukat jak kdo celkove vypada a jakym stylem bezi, nez co ma na nohou a co ma obleceny... :)
Tohle už se tu rozebíralo mockrát (v jiných vláknech). Na klasice máš právě bez nášlapů možnost zabrat pouze silou odpovídající hmotnosti jezdce. Maximálně něco málo navíc při zapření o řídítka.
A to co popisuješ je právě ten problém. To je hrozně málo a omezující. Při zapřední o sedačku dokážeš dát sílu výrazně větší (tedy já třeba ano, mám to více způsoby ověřeno).
A přesně proto, že jsi na klasice limitovaný pouze vahou vlastního těla, tak s nášlapy lze zabrat mnohem více. Právě bez nášlapů je rozjezd tragicky pomalý.
S nášlapy nejen, že přidáš tah druhé nohy, ale o to můžeš zvýšit i tlak té první nohy.
A každý si může udělat rychlý test. Pokud nemáš žádný problém se dřepem na jedné noze (já nemám, na slabší noze v klidu, na silnější velká rezerva), tak hned ověříš, že máš větší sílu než jen váha těla při jízdě ze sedla.
Občasný záběr s výrazně větší silou než umožní samotná váha jezdce bez použití nášlapů používám na klasice každou chvíli.
Stačí když v terénu přijde nečekaný prudký úsek a nestihneš včas přehodit (v houpavém technickém terénu se stane snadno, ne vždy to jde na neznámé trase předvídat).
Pouze záběr ze sedla vahou jezdce, okamžitě končíš, protože je to hrozně málo.
Když si hodně pomůžeš druhou nohou v nášlapu (jak tah, tak zapření pro zvýšení síly první nohy nad limit váhy jezdce), tak najednou se dá urvat lecos extra prudkého i s těžším zařazeným převodem. Samozřejmě to nesmí být dlouhé, to je pak konec tak jako tak.
A ten dřep na jedné noze je navíc těžší, protože je ve větším rozsahu pohybu. Při záběru ze sedla je to jen omezený menší rozsah a to právě ten ve kterém máš největší sílu.
Takže i když dáš dřep na jedné noze jen na hranici nebo akorát nedáš vůbec, tak v tom omezeném rozsahu pohybu můžeš jednou nohou přesto dát větší sílu než odpovídá váze těla.
Jinak to městské kolo z toho odkazu, tak z mojeho pohledu je to to za prachy s prominutím akorát nechutná těžká hrůza s příliš malým rozsahem převodů i do města. A to vůbec nejen kvůli těm Big Applům.
Tak jsem našel, že to má 15kg. Za ty prachy by mohl být 10kg bike s větším rozsahem převodů.
I když chápu, že si to nějakou úzkou cílovou skupinu lidí najde, kteří ocení třeba ty menší nároky na údržbu (i když třeba celopevňáka s klasickými převody takřka žádné nároky nemá).
K těm Big Applům: Přijde mi, že si v nich všichni příznivci city biků libují. Uznávám, že při nízkých tlacích tlumí pěkně, ale je to za cenu velkého valivého odporu.
Tak to právě není vůbec pravda, je to přesně naopak. Big Appl mají velmi slušně nízký valivý odpor i při poměrně nízkém tlaku.
Tady jednoznačná tabulka, jak to s tím valivým odporem je:
http://data.mlok.net/reifentest2006_touring.pdf
Je tam hezky vidět jak spousta užších na vysoký tlak nabušených plášťů má vyšší valivý odpor.
A širší verze Big Appl mají ještě nižší valivý odpor než ta testovaná 50mm.
Je to starší měření, takže třeba Supreme tam dopadly hodně mizerně. V té době měly ale ještě úplně jinou pomalejší směs.
A třeba Supermoto 26 x 2.35 jsou jedny z nejrychlejší plášťů (co se týká valivého odporu) turistické kategorie vůbec (a to i při nízkém tlaku typu 2 bary). A k tomu nejsou tak těžké jako Big Apply.
Problém je ale úplně jinde. Ty rozdíly ve valivém odporu lepších turistických plášťů nejsou velké a pro větší rychlosti bude rozhodovat aerodynamika + v kopcích váha. Takže ten nízký valivý odpor ty Big Appl nespasí.
Aha. já to srovnával jen z vlastní nevelké zkušenosti. Přijde mi, že hodně nafouknuté skoro nepruží, ale jedou mnohem lépe, než s nízkým tlakem.
Větší nafoukání je také i pro asfalt a slicky příliš přeceňováno.
Skvělý test byl proveden zde:
http://janheine.wordpress.com/2010/10/18...
Byl prováděn 2x pro dvě rozdílné metodiky, takže výsledky toho testu jsou opravdu velmi věrohodné a potvrzené.
A krásně tam demonstrují, že od určitého tlaku i na perfektním asfaltu u slickových plášťů nedochází ke snižování valivého odporu a to vůbec.
Jediná velká škoda je, že ty hraniční tlaky tam nejsou uvedeny a jsou dostupné pouze v placených číslech toho časopisu, která nemám k dispozici.
A ten graf v tom článku pro 15% stlačení pláště vahou jezdce není ta hraniční hodnota, od které už se valivý odpor nesnižuje. Ta hraniční hodnota je na o trochu vyšším tlaku.
Pro opravu objemné pláště typu 2,35 ta hraniční hodnota ale bude na dost nízkém tlaku. Klidně bych si tipnul někde kolem 2,5-3bary (taky ono maximálně povolný tlak pro třeba Supermoto 2,35 je jen 3,5 baru).
Tohle je ale vše jen o valivém odporu při rovnoměrné jízdě.
Hodně objemné pláště budou při nižším tlaku při některých konkrétních situacích ztrácet (a tyhle situace se při měření neřeší).
A to např. právě při ostrém zrychlování. Tam při ostrém záběru ze sedla dojde v tu chvíli k propružení pláště a budou větší ztráty.
Na delší vyjížďce je tohle na výsledném průměru neznatelné, ale pocitově třeba při tom ostrém záběru ze sedla to znát je.
A subjektivní pocity jak které pláště jedou jsou velmi často hrozně zcestné. I já jsem se s tím u sebe hodněkrát setkal.
Konkrétní případ:
Racing ralphy s duší x Nobby nic bez duší. Dle měření mají totožný valivý odpor (pomalejší vzorek u NN dožene to použití bez duší).
Na asfaltu ty NN mnohem více hučí a na první srovnání bych řekl, že ty NN jedou i bez těch duší mnohem pomaleji.
Pak jsem si zkusil delší test aspoň pomocí tepy x rychlost a najednou se krásně potvrdilo, že jedou zcela stejně.
A přitom pocit tvrdil něco naprosto odlišného.
A z takovými klamavými pocity se v praxi u mnoha jezdců setkávám v praxi velmi často.
Proto taky subjektivním hodnocení jak které pláště jedou už téměř nevěřím.
Řeknu ti, že takový petřínský kopec bych nahoru po silnici tedy objíždět nechtěl. Ten provoz je šílený. A smrad z aut taky. Radši jedu relativně pěknou přírodou a kochám se výhledy, i když si taky dost zadýchám, to je taky pravda a navíc to beru tak, že mě ten kopec dostane do formy.
Souhlasím.
Já jsem gramařinu za každou cenu nikdy nepochopil.
Vezmu-li v potaz, že vážím 80kg a samotné kolo bez čehokoliv má 13kg, s nošičem a naložené (cesta do práce) pak může mít dejme tomu 20kg, možná dokonce 25, ale počítejme 20. Rozdíl je tedy 7kg (kolo bez ničeho a kolo s brašnama).
Jezdím denně z Újezda do Ladronky přes Petřín kolem lanovky (celková trasa Můstek - Chýně).
Myslíte, že těch 7 kg nějak zásadně poznám v tom kopci nahoru? Ani náhodou. Rozdíl je minimální.
Výpočet hovoří zcela jasně za vše.
80 + 13 = 93kg (celková hmotnost bez nákladu)
80 + 20 = 100kg (celková hmotnost s nákladem)
Rozdíl v celkové hmotnosti je jen 7,5%, což je při rychlosti 10km/h ztráta pouze 0,75km/h. Zanedbatelné.
Při jízdě po rovině pak ani rozdíl 30kg není moc znatelný.
Nejdůležitější faktor je odpor vzduchu, respektive protivítr (a psychika). Jak ten protivítr dokáže člověka zpomalit...
Při protivětru 10m/s, v nárazech 15m/s jsem jel i do kopce ke konci cesty, kde za bezvětří jezdím asi 19km/h, pouhých 10km/h a připadal jsem si, že každou chvíli musím umřít. Dřel jsem při těch 10km/h daleko víc, než při těch 19km/h, protože jsem to nemohl psychicky unést, že jedu tak pomalu. Ale prostě to víc nešlo...
Všiml jsem si taky, že další důležitý faktor je hrubost pláště. Teď na zimu mám přezuto na Panaracer Cinder (2,25", velmý hrubý plášť). V létě jezdím na 1,2" semi-slicku.
Z kopce teď nejezdívám víc, než kolem 30-32km/h (i za naprostého sucha).
V létě na semi-slickách v tom samém kopci jedu běžně 50km/h. Nikdy jsem nevěřil tomu, že ten rozdíl v rychlosti je tak propastný! Ovšem naopak při jízdě do kopce hrubost pláště prakticky nemá vliv, alespoň já rozdíl nepozoruju.
To je hodně dané tím co a jakým stylem jezdíš. V terénu je to třeba něco úplně jiného, tam takový rozdíl je velmi často o tom vyjedeš/nevyjedeš daný technický výjezd. A protože se tam hodně zrychluje (v náročném stoupání není výkonnost na to jet ho třeba 15km/h, na některé překážky je ale třeba jet dostatečně rychle, jinak je nedáš vůbec, takže se jede co nejpomaleji tam kde to jde a pak se často zrychluje kde je to nutné), tak je to znát mnohem více.
A o ovladatelnosti kola ani nemluvě (práce s těžištěm, zvedání kolo ke skoku, apod.).
A ten výpočet není dobře. Kromě rozdílného výkonu potřebného pro překonání gravitace, tak současně i vzrůstá valivý odpor. A ten naroste i na rovině.
A další věc jsou rotační části, tam se to v některých situacích projeví více.
Takže rozdíl bude větší.
Ono se to ale pak hlavně nasčítá. To máš hmotnost kola, pak dle pláště různý valivý odpor. Odpor vzduchu beru, že je pořád stejný, ten je daný posedem (a typem kola).
A nejde vůbec tak moc o aktuální rozdíl rychlostí. Ale třeba o dlouhé výlety.
Když se jede něco delšího náročnějšího, tak najednou se to dostává do polohy, že na lehčím kole to ještě v pohodě odjedeš a na těžkém už je to na hranici.
Když se jezdí v partě a výkonnost je poměrně vyrovnaná (to tak bývá, jinak spolu jezdit dotyční moc nemohou), tak o hodně těžší kolo je najednou problém. Do té doby ostatním stíháš na pohodu a najednou si v píp.
Na kopcovité trase mám změřeno, že 3kg rozdílu váhy mi udělá něco přes 5% rozdílu průměrné rychlosti.
To vůbec není málo když jsou to jen 3kg.
A pak je to ještě také hodně závislé na váze jezdce. Těžký jezdec má výrazně vyšší absolutní výkon a navýšení váhy kola se u něj projeví mnohem méně.
Třeba u lehoučkých vah (třeba 45-50kg žena) je to znát hrozně moc.
A pokud jezdíš dostatečně pomalu, tak odpor vzduchu není nejdůležitější faktor, ale naopak je důležitý úplně nejméně (maximálně na těch úsecích s velkým protivětrem se projeví hodně, což se občas stane).
A ještě zřejmě vozíš nějaké opravdu mizerné pláště, protože brždění na 30-32km/h z kopce, to fakt není normální ani u plášťů s pořádným vzorkem. Na 50km/h se mi na asfaltu rozjezdou i Nobby nicy 2,4, což jsou už poměrně pomalé pláště určené do náročného terénu. A to nemusí být moc prudký kopec (v prudkém se jakýkoliv plášť rozjede mnohem více).
30km/h se dá i na pomalejších pláštích jet po rovině (to už sice ne dlouho).
A pokud se vozí pláště s obrovským valivým odporem, tak je jasné, že se méně projeví i rozdíl hmotností, když hlavní brzdou jsou ty pláště.
A rozdíl není až tak propastný mezi vzorkem a bez vzorku, ale spíše mezi dobrým a mizerným pláštěm.
Mizerné pláště bez vzorku jsou pomalejší než výborné pláště s pořádným vzorkem.
Vzorek samozřejmě má vliv taky velký, ale jsou tam další vlivy jako směs a konstrukce běhounu.
Ty plaste jsou ciste terenni, do bahna. Na asfalt zcela nevhodne, ale ted v zime mam strach pouzit neco s jemnejsim vzorkem. Tohle drzi celkem dobre i na ledu, o snehu ani nemluve, tam neni nikdy problem.
Posledne, kdyz jsme jel tunylkem v Ladronce, uplne jsem vydesil nejakeho chodce. Hrozny hukot pri 30km/h. Myslel asi, ze se tam snazi procpat auto.
Já chápu, že jsou to čistě terénní pláště. Jen upozorňuji na to, že i dobré (rychlé) čistě terénní pláště s pořádným vzorkem jsou někdy na asfaltu rychlejší než pomalé špatné slicky.
A to jak je plášť hlučný, to vůbec nic neříká o valivém odporu.
Konkrétní příklad. Schwalbe Marathon XR je o píď pomalejší než Schwalbe Nobby nic. Marathon XR tedy není ještě zdaleka úplný slick, ale dle vzorku by ho na první pohled každý tipoval, že to bude přesně opačně.
Nebo další, Continental Contact Security je ještě znatelně pomalejší než Marthon XR a je to skoro slick. Jede ale prostě extra mizerně.
A další extrémy. Schwalbe Racing Ralph UST (nebo dušové verze bez duší). To je už trošku menší vzorek a k tomu výhova bez duší. A takhle má menší valivý odpor než většina téměř slickových turistických plášťů (ty s dušemi).
A to jen díky lepší rychlejší směsi a díky tomu, že je bez duše. A přitom má už slušně držící vzorek.
Jediný turistický plášť, který ho o něco překoná i s duší (tedy bude mít menší valivý odpor) je Marathon Racer. Kromě toho, že to je téměř slick, tak je to současně navíc asi nejrychlejší turistický plášť vůbec.
Vše je to dle měření, tedy přesné hodnoty a ne jen něčí subjektivní pocity.
Jinak na čistém ledu je vysoký vzorek k ničemu, pouze snižuje kontaktní plochu. Na led pokud se nevezmou rovnou hřeby, tak nejlépe drží co nejhustší vzorek (klidně to může být i skoro nebo úplně slick). Co je ale podstatné je směs, ta musí být extra měkká.
A protože slicky se s extra měkkou směsí běžně nevyrábí, tak proto může někdy držet lépe plášť se vzorkem (který tu měkčí směs bude mít).
kecy. Slušné městské kolo seženeš za 9.999kč http://www.kola-online.cz/Jizdni-kolo-Superior... a i s časovkářskou hrazdou a nosičem váží 14,5kg (změna k lehčímu- jsou tam M520).
Tuhle prodávají městská kola (na Suchdole a v Roztokách je lidi používají k jízdě po městě) a nejdražší neváží přes 17kg a nestojí přes 20.000kč.
Zjisti si informace, než dáš znát své nedostatečné znalosti.
Ten Supík je super. Třeba u nás je mají takový starší manžené, toho pána na něm potkávám hodně často. Škoda, že už se to nedělá a je to doprodej. Původní cena byla 16 tisíc.
A na co na takovém kole časovkářskou hrazdu?
Protože na vhodných úsecích se s ní dá pohodlně udržovat průměr okolo 30km/h- s rovnými řidítky je aerodynamický odpor už hodně znát.
Používám to kolo na výlety po silnici, ale s tou výhodou, že díky Big Apple můžu jet i docela náročné teréní úseky.
1. vycházím z diskusí zde nanakole, kde jsem zatím až na tento nadurděný příspěvek, bohužel neviděl příklad městského kola pro Prahu za slušné peníze.
2. tebou uvedené kolo je navíc přímo na tvém linku uvedené v kategorii FITNESS :D
3. Samozřejmě jsem měl na mysli "modní a designová městská kola, která jsem zatím viděl,ale děkuji, že jsi pro mě objevil kategorii fitness..:D
4. Je mi jasné, že o kolech víš mnohem víc než já, protože diskutuješ vždy s nadhledem a kladeš svědomité otázky, které vždy totálně rozmlží mé nedostatečně proargumentované až laické příspěvky. Maně mě napadají například otázky, které mi kladeš k linku na článku týdnu o tom, že v Holandsku je na cyklostezkách cyklozácpa a počet mrtvých cyklistů tam už několik let neklesá přes nesrovnatelně lepší infrastrukturu a chování řidičstva. Ptej se tedy odborníků a nech kecala jako já laskavě na pokoji.
Jinak v Suchdole a Roztokách to opravdu neznám, počítám že tam žijou normální lidé kteří , jako všude jinde, jezdí valnou většinou po obci na starých plečkách nebo na horácích ....
Vlastnictví Supa jsem tu už nejednou zmiňoval a také jsem popisoval zkušenosti s provozem.
Ale je pravda, že spíš než městské kolo to je horské kolo s pevnou vidlicí, nábovým řazením blatníky a hladkými plášti. Akorát to za mě udělal výrobce :)
abych nebyl jen z ubohého kecala, tak zde speciálně pro tebe je to kolo o kterém jsme s Vratislavem bavili i v předchozích diskuzích
http://www.citybikes.cz/data/documents/CT10-6...
prostě to je to kolo za 30,000 , které mě jako kategorie v poměru cena/výkon/prostor na další kola pro pohyb města poněkud čertí.
Ale je to zbytečný i za tenhle příspěvek dostanu sekec mazec :D
Koukal jsem na tvůj příspěvěk několikrát, na odkaz na diskusi s Vráťou jsem nenarazil. Naopak jsem četl:
"Valná většina dnešních kol nabízených jako městská jsou těžká monstra (...) netuším proč by kolo za 20 a více tisíc kaček".
Vzhledem k tomu, že podobný názor neventiluješ nakole.cz poprvé, usoudil jsem že by bylo uvést toto tvrzení na pravou míru.
Ano, je možné sehnat těžké kolo za 25.000kč s vybavou kterou neužiješ (SON a pod.) jehož hlavní devizou je design. Ale není pravda že by se jednalo o "valnou většinu".
Nejezdím na rychlost, ani na výkon, proto mě váha kola tak moc netrápí. Navíc jezdím často natěžko, a tam se kila nasbírají ajncvaj. Je ale fakt, že návrat z letošní dovolené, kdy krabice s kolem měla přes 40 kg, mě donutil k zamyšlení. Samo, kromě kola jsem měl v krabici ještě jiné věci, ale kolo samotné, bez brašen vážilo 29 kg. Proto jsem koupil jiný rám a kompletní nové kolo váží - tipuju, ještě jsem se k váze nedostal, tak polovinu starého.
co máš za rám? Azuub? Samodomo? Shockbike nebo něco jinýho...?
Povídej. Dej sem fotku. Jsem zvědavej:-)
Mám rám od Higlendera. Na fotce je jeho původní stroj. Já jsem od něj koupil pouze rám a kola. Použil jsem jen to zadní, protože má náboj na kotouč. Ostatní věci jsem použil ze starého leha. Jinak moje kolo vypadá hodně jako Highlendrovo. Vyfotím ho a pošlu fotku.
Tak tohle je můj nový stroj. Ještě nemám zbastlené nosiče, ale už se na tom pracuje. Dopředu příjde časem kotoučovka, ale později.
A pak že nejde sehnat ten správnej představec...to je origo nebo jsi ho upravoval??
Je to komplikovanější. Ta vidle 20´´ co jsem koupil v Azubu, byla na Ahead složení. Tzn měla širší trubku. Naštěstí na starém kole jsem to měl taky tak, takže speciálně upravené misky jsem jen přehodil a tím pádem použil Ahead představec. Mám jen problém, že díra v rámu je vymačkaná a celá vidle i s miskou se viklá. To ale pořeším tím, že misku navařím natvrdo k rámu. A bude po prdeli.
Resim neco trosku podeobneho, byt na strane vidlice. A profici se shodli, ze na misky nesahat. Jsou kalene a ram se urcite nebude zahrivat stejne rychle a tak... Vyvlozkovat by to nejak neslo?
To by asi nešlo, protože ta vůle je malá, ale na té délce vidly to udělá, tipuju tak 2-3 mm. Já myslím že když se to bodne na 4 místech céóčkem, tak to globální katastrofa nebude. No a kdyby byla, tak prostě budu muset tu díru v rámu zvětšit, vevařit tam hlavovou trubku na aheďácké hlavové složení. Pak už by to mělo být definitivně pořešené.
Než to zavaříš, zkus tam nejdřív dát setinkový plíšky. Možná to bude stačit. Kdysi jsem tak řešil volnou horní misku na silničce.
Když to nepomůže, tak plíšky můžeš kdykoliv vyhodit a zavařit to.
Ale před zavařením bych dal stejně přednost nějakému lepidlu na kov.
O setinových plíšcích jsem nikdy neslyšel. Kde se to dá sehnat? K lepidlu nemám moc důvěru. Vzhledem k tomu jaké rány a nárazy to musí pobrat, tak se mi lepidlo jeví nedůvěryhodné. Možná se mýlím, nevím. Nemám s tím zkušenosti.
Nevařit ,trocha lepidla na to stačí.Pořádně to odmasti a zalep.Já použil takovou tu dvousložkovou modelínu a drží.
Tak mi doporučte značku. Zkusit to můžu. Vaření neuteče.
http://www.uhu.cz/dvouslozkova-lepidla_uhu...
Zkus do lepidla třeba přidat i nějakej plnič, viděl bych to na kovový piliny.
tenký měděný plíšek na vyvložkování se dá vypreparovat se starých transformátorů v rádiech.Je tam použitý na odstínění.centimetr široký proužek namotáš 1 až 2 závity na misku a zaklepneš do rámu.měĎ se přizbůsobía drží to.Mam to odzkoušený i na motorkách.
My bikeři zůstáváme na svým:
Kdo má čepičky na ventilcích není biker.
Ale Bohumile, bez čepičky by to bylo za pětset...
:-)
Tomu nerozumím.
Když mne chytne na Gardě bikerská stylpolizei tak první po čem půjde bude jestli nemám čepičky na ventilcích.
To říkala Irénka. Fojtíková.
Tu neznám, možná si pamatuji z novin jejího tátu a jestli je to on, tak doufám, že je v base.
http://www.meteleskublesku.cz/media/18/snd/18.mp3
Lepší odkaz:
http://www.bolek.cz/film/filmy/filmy_dedictvi...
No přece Írenka, ta hérečka -)))
Zase se tady bavíte na úkor nás vobyčejnejch vidláků. Ale já už to (asi) poznal vo čem jde řeč. Pěkně hnusnej bulvár, tuhle nízkou kulturu mi ve Vidlákově nesledujem.
Událostí sezony byl u nás Mackbeth v Hilskýho překladu a Vidlákov je tím rozpolcenej, kurvahošitojehra !
No jakej bulvár?
Vždyť tam hrála i bývalá paní prezidentová.-)))
Neni pravda, tyhle sou povolený. Nesmí se plast.
Hele bikeri, a proc se vlastne cepicky nesmi? Kvuli gramum asi teda ne, kdyz hlinikovy (nebo jaky to jsou) se muzou. Ja tomu vubec nerozumim, ja se priznam, ze nejsem biker, ja jen jezdim na kole, no... ale zajima me to.
No mě se neptej, já čepičky vozim, přoč bych neměl? A myslíš jako že já na kole jako nejezdim nebo co?
Dyť se taky neptám tebe, ale bikeři, ne. :)
A nerikal jsem, ze nekdo jinej na kole nejezdi, ale ze ja JEN jezdim na kole, ale nejsem biker.
Toz, to uz je snad jasne.. ted jeste vysvetlit, jak je to s tema cepickama.
Na silničce bych ventilky nevozil - snížení hmotnosti totačních částí. Na biku naopak ano - bahno natečené a zatvdlé ve ventilku určitě není žádoucí. Ale ber mě s rezervou, na tyhle výklady jsou tu jiní. -))
Jo, taky jsem si nejdriv popletl ventilky a cepicky na ventilky, musel jsem to pak editovat. :) Bez ventilku bys hmotnost rotacnich casti snizil dost, i o vzduch... ale jestli by to jelo lip, tezko rict. :)
No, máš pravdu, napsal jsem sem pěknou blbost.
Mělo tam být "čepičky na ventilky".
Sundej jeste duse a plaste - snizis hmothost na obvodu a na opravdu dobrem povrchu (treba lezici zulovy obelisk) snizis znacne i valivy odpor!
A ráfky bys tam nechal? Pryč s nima! Na špice by přece stačily třeba takový jako malilinkatý botičky, na každou jedna... ;-)))
http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://img4...
Nebude to ale tezsi, nez ty rafky?