Mnohokrát tady byla zmiňovaná obava z jízdy na kole podél zaparkovaných aut v tzv. dveřní zóně. Také špicuju oči do aut, kde kdo sedí a odhaduju jestli otevře až k němu dojedu.
Naše městská hradecká dálnice od nikud nikam slouží magistrátu již několik let jako pokusná laboratoř ke zjištění možností a způsobů parkování aut a především bezpečné jízdy cyklistů. Po několikerých provizorních úpravách a změnách v dopravním značení byl realizován návrh, který se zdá být konečný, bezpečný a především ohleduplný k cyklistům a chodcům.
Auta parkují na levé straně vozovky a po pravé straně je vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, kteří naprosto bezpečně mohou jet při pravém okraji vozovky. V ulice se výrazně snížila rychlost aut a jen vyjimečně někdo překročí povolených 50, zřejmě to dělá pocit "stísněnosti" ze zaparkovaných aut vlevo a cyklopruhu vpravo. Je jasné, že tohle řešení není možné všude a zřejmě jen na jednosměrkách a dělených vozovkách jako v Hradci.
Tohle řešení se mi velice líbí a určitě by ho přivítali i jinde, takže menší inspirace pro možné návrhy místní úpravy.
Ještě bych ten pruh pro auta zúžil a nacpal víc doleva - ať si dveřní zónu užijou zase chvíli motoristé... Třeba by pak byli ohleduplnější i k cyklistům. Takhle oni totiž nejspíš vůbec netuší, že je dveřní zóna nějakej problém.
On ten jízdní pruh je dost uzký, autobus se jen tak vejde. Zaparkovaná auta jsou nafous v parkovacím protoru a pravými koly zasahují až k jízdnímu pruhu, takže řidiči velmi dobře vnímají auta vlevo a zřejmě i tu dveřní zonu, proto se tam také jezdí nezvykle dost pomalu.
Tady je jasně vidět, že tobě nejde vůbec o řešení... Klasika.
Dveřní zónu zná každý řidič protože v naprosté většině případů vystupuje rovnou do vozovky....
Navíc je dost případů nehod když do vozovky vystoupí někdo ze zadního sedadla, protože tam většinou není zrcátko.
Vzadu většinou sedí ti, kteří neřídí..... tedy žádní tvoji motoristé vrazi ...
A ještě jsi mohl navrhnout "krtečkovo řešení". To se "buřtíky" nakoupené v Lidlu nacpou oškliváckým nepřátelům lidstva do výfuků
jo, podle mě skvělý! Jen to fakt půjde jen v jednosměrkách...
Jednoduché a funkční. Na podobném principu fungují jednosměrky v UK. Už jsem tu o tom několikrát psal.
Elegantní řešení, ALE nevím, nevím, jestli to nakonec není nebezpečnější. A to hlavně pro nemístní...
On totiž řidič je tak nějak zvyklý vylézat vpravo do vozovky, takže se podívá, zda něco nejede apod.
Na pravou stranu pak vystupují zpravidla spolujezdci, děti apod. Prostě zbytek osádky, který tak nějak na okolní dopravu už nehledí, protože zpravidla vystupuje na chodník.
Tady je to přesně naopak.
Samozřejmě, že pro místní je to otázka okamžiku, aby si na to zvykli. A rozhodně je to pro ně přínosnější úprava ulice.
Ale pokud by sem zajel někdo nemístní, tak by ho to mohlo trošku pozlobit.
Mě by se teda z toho prava-leva rozhodně závity mírně povařily...
Bylo by prostě potřeba víc takto upravených jednosměrek aby si řidiči zvykli.
No když si tak vzpomínám na několik ulic v UK, kde je tenhle systém, tak je to tam opravdu opačně. Tak jak píšeš. Spolujezdci vystupují směrem na chodník a řidič do silnice. Je pravda, že řidič si spíš pohlídá, zda někdo jede nebo ne...
Hm, myslim, že nejen jezděj po druhý straně, ale i volant maj na druhý straně, takže při parkování u středu vozovky jim to musí vyjít úplně stejně ... ;)
Bystrá. Ale parkují stejně, jako je na obrázku zde. A pokud dáš na druhou stranu volant a přimyslíš si, že je to jednosměrka (ono se i v UK jezdi v jednosměrce jedním směrem - v jednosměrce je tak nějak jedno, zda jsme na kontinentě nebo v UK), tak jsme tam, kde píšu.... Takže to stejně jako na obrázku nevyjde. Do vozovky vystupuje řidič...
Tož v jednosměrce opravdu záleží jen na tom, jestli zaparkuješ vlevo nebo vpravo a kde máš volant. I u nás jsou jednosměrky s parkováním vpravo, jiné s parkováním vlevo, a i dokonce takové, kde se parkuje po obou stranách :))
Se tu, myslím, nebavíme o jednosměrkách, ale o parkování u středního oddělovacího pruhu.
A kde jsi přišla na to, že se tu bavíme o parkování u středního oddělovacího pruhu? O tom tu povídal někdo někde dole, ale já reagoval na Radku a ta reagovala na úvodní příspěvek, kde se bavíme o jednosměrce a parkování u kraje.... Nějak ztrácíš v diskuzi orientaci:-)
To máš jako s kruháči. Když se konečně začaly stavět (ve větší míře) i u nás, ze začátku se tam lidi motali jak křeček v běhací kleci. Ale časem si zvykli, jak jich přibývalo, a dnes je to OK.
Před školou, kam chodí mladej, se také parkuje na levé straně (je to jednosměrka). Děcko prostě ví, že nemůže vystartovat z auta hned po zastavení...
No jo kruháče... Ty já miluju...
Můžu v klidu kroužit a rozmýšlet se, kudy a kam vlastně pojedu a žádnou křižovatku neblokuju :o)))
Když jsme jeli na a z Grossu, tak to bylo docela pravidlo - každý kruháč jsme dali aspoň 2x :o)))
Jen spolujezdci z toho byli zpočátku nervózní, ale pak si zvykli :o)))
My takhle zablokovali kryhac nekde na okraji Decina. Jeli jsme na Hrenskou Kamenici. Tri autobusy vodaku s vleky s lodmi. Objeli jsme to tusim 3x a nekteri cekajici ridici nevydrzeli a troubili. 8-)
Taky si občas některý střihnu 2 x :-)
Právě kvůli blondýnám začali dávat novou značku: Konec kruhového objezdu. Kdysi dávno jsem jel Žukem do Ostravy a na konci Hradce Králové jsem jako debil najel na tom kruháči do levýho pruhu. Taky jsem ho asi dvakrát objel, než mě nějakej dobrák pustil.
No jo, kruháč a současně pravidlo přednosti zprava funguje bez jakýchkoliv problémů tam, kde se jezdí vlevo. Pokud se jezdí vlevo, sedí řidič na pravé straně a má na tuto stranu neomezený výhled, pravidlo přednosti zprava má smysl a platí bez jakéhokoliv uvažování i na kruháču, takže kruháč nikdo ani jako něco speciálního nevnímá - obyčejná křižovatka tvaru "T".
Pokud sedí řidič vlevo, musí doprava čučet přes spolujezdce, houby vidí, na kruháču se musí dělat speciální odchylka v přednosti zprava...
Prostě to při té změně směru jízdy nedomysleli, změnili jen polovinu pravidel a jsou s tím zbytečné problémy.
Jináč jízda vlevo mi přijde přirozenější:
- potkávají se pravé ruce, můžeš se s protijezdcem pozdravit podáním ruky, aniž si budete ruce sukovat křížem před tělem
- na kolo či koně se většinou nasedá z levé strany, tudíž při jízdě vlevo z chodníku
V pravé ruce se nosí meč a při jízdě vlevo se tedy lépe pravicí odráží případný útok. To prý byl původ jízdy vlevo.
To taky. Pozdrav nebo meč či kopí, záleželo na tom, koho člověk potkal :)
Ona ta pravidla jsou beztak z dob, kdy se jezdilo koňmo, mě to ještě před čtyřiceti léty tak učili na koních:
Potkávají se pravé ruce (jízda vlevo), dává se přednost zprava, vyšší chod má přednost, při změnách směru jet vždy tak, aby se minimálně (nebo vůbec) nekřížilo dráhu protijedoucímu.
Pokud by se jezdilo vlevo, není těch pravidel potřeba více. Funguje to na křižovatkách i kruháčích (přednost zprava), při odbočování (minimum křížení dráhy => způsob míjení vozidel, přednost protijedoucímu), vyšší chod má přednost (předjíždění se nesmí bránit a musí se umožnit zpětné zařazení).
Nevím, proč Áda zavedl ježdění vpravo, nadělal v tom, minimálně u těch kruháčů, akorát bordel.
A co když tě někdo napadne z chodníku?;-)
Ono je to složitější:
Srdce je na levé straně.
Proto se štít drží v levé ruce (lepší ochrana před fatálním zraněním).
Proto se používá meč pravou rukou.
Proto musí být meč nalevo (zprava by se tasil blbě).
Proto se na koně nasedá z levé strany.
No a na koně je lepší nasedat zkraje než zprostředka cesty.
Kde vznikla ta německá úchylka, mi není známo. Třeba měli germáni kratší meče (dýky) nošené napravo?
Jízdu vpravo vymysleli francouzi. Kdo taky jiný by takovou šílenost a blbost mohl vymyslet... :-))
http://sumavak.bloguje.cz/514759-proc-se...
Ti sedláci neseděli na kozlíku proto, že by ty jejich mastodonty z kozlíku neuřídili. Takhle toho sedlovýho zatížil pupkáč a s náručním si pravou rukou na krátkým cajku poradil hrubou silou pomocí převodu v koňský hubě :/
Zatím žádný problém, a co jsem slyšel tak snad ani odřený plech. V autě velí řidič a ten by měl určovat kdy a kdo bude vystupovat, takže by to mohlo fungovat, to ukáže čas. Zatím se chovají všichni dost opatrně. Zřejmě se tenhle způsob až tolik nerozšíří, ono zase není tolik 6 m jednosměrek nebo dělených dvouproudých vozovek, kde by šlo zrušit jeden jízdní pruh.
No tak to bych řekla, že se mýlíš.
Třeba právě v Praze se jednosměrné dělají celé zóny, třeba v centru.
Pamatuji si, když tohle zavedli prvně na Smíchově - já odtamtud nebyla schopná vyjet :o)))
Když i z kruháče nejsi schopná vyjet, tak co teprve Smíchov :-))))
Jo, jo, zacinam chapat ten Radcin odpor, i ze ten snih muze byt pro nekoho posledni kapkou.
8-D
No co jako; já si taky občas nějaký kruháč, kde jedu poprvé, střihnu dvakrát :-) Ona je to obrovská výhoda kruháčů, že je "čas" si to promyslet, kam že to má vlastně člověk odbočit. A když si není jistý, no tak si to objede ještě jednou... ;-)
Řidič velí ... mno - máte děti?
Tak kdyby ses zeptal třeba, jestli už někdy vezl nahluchlou babičku, nebo tvrdohlavou tchyni, to bych pochopila... Ale děti v autě, resp. obecně v provozu by měly být zcela určitě cepovány tak, aby poslechly na slovo. Neumím si představit, že by mi po zastavení vyskakovaly, kdy a kam je napadlo (no, dneska, když mají svůj řidičák, už jim do toho nekecám, to ne, ale než mě přerostly, tak jsem jednoznačně velela já).
Ale já nechtěl zpochybnit samotný fakt velení. Jen to poslouchání může být různé. Každopádně vozovka vpravo od auta je z pohledu vystupování myslím poněkud riziková. Takže snížíme riziko cyklistům, zvýšíme ho spolujezdcům.
Ano, řidič velí. Řidič je zodpovědný za všechny členy posádky, takže velí dětem, hluchým babkám, ba i tchýním (maminko, vystupte si, toho kamionu si nevšímejte, jen rychle zavřete dveře, ať mi je ten tírák nezešrotuje).
Ty asi evidentně dětí nemáš (nebo nemáš auto/řidičák)
Jsem asi "vůl", jak něžně píšete výše, ale moje osobní nezúčastněné pozorování je, že naši řidiči jsou zvyklí naopak vystupovat VLEVO a nikoli vpravo. Ale samozřejmě jsem osoba nekompetentní, protože nemám řidičák. A jelikož jsem nikdy neřídil auto, nemohu samozřejmě vědět, jestli je volant vpravo nebo vlevo...
Je jedno kudy kdo vystupuje, a kdo má či nemá řidičák, on ten vůl patřil k parkování na dělicím pruhu mezi oběma směry. Nějak si to neumím reálně představit, pokud nejde o dělící pruh široký 3 m.
Zrovna v mém okolí je parkování na dělicím pruhu VELMI běžné. Nevím, proč bych tedy kvůli tomu musel být vůl...
http://www.mapy.cz/#mm=F@x=133100096@y...
http://www.mapy.cz/#mm=F@x=133112840@y...
http://www.mapy.cz/#mm=F@x=133129552@y...
To já nevím proč bys musel, to se musíš zeptat jinde. Jinak to je to co píšu, umím si to představit když bude dělící pruh nejméně 3 m, to co uvádíš, tak je dělící pruh mezi protisměrnými jízdnímu pruhy široký dokonce 5 m, také se tak dá řešit parkovací místo, je to jen o místních podmínkách a chtění hledat nějaké vhodné a rozumné řešení.
je fakt, že jsem to viděl v Praze několikrát, stejně jako Medvěd. Akorát tedy nevím jestli je to dobré řešení. Strašně nerad tam parkuju a pokud to bylo jen trošku možné, zajel jsem jinam...
Přesně. Mnohem radši bych tam místo parkoviště viděla kus zeleně...
Ta auta budou zabírat STEJNOU plochu, ať budou parkovat na okrajích komunikace nebo na středovém pásu. Rozdíl tedy bude jen v tom, jestli ta zeleň ustoupí autům u okraje komunikace nebo ve středovém pásu. Ale ustoupí vždycky. NOVÁ plocha pro zeleň může vzniknout jedině tím, že by ta auta VŮBEC NIKDE nemusela parkovat.
I s ohledem na proběhlou diskusi mám dojem, že tohle vypadá spíš dobře než špatně.
Proti parkování vlevo není třeba příliš brojit, pokud zápory nepřevažují nad klady. V diskusi jste to víceméně probrali, možná jsem nepostřehl ještě zmínky o požadavku na větší plochu chodníků kvůli nutnosti mít ho i uprostřed (možná že ten půlmetr v každém směru ale zase vyváží nižší požadavek na šíři vozovky) a výskyt častějšího přecházení od zaparkovaných aut (ale to bych s ohledem na to, že půjde sídlištní o komunikaci posledního řádu, považoval spíš za klad -- vede to totiž k ohleduplnější jízdě spolehlivěji, než retardéra co deset metrů.). Při intenzitách cyklistů adekvátních cyklopruhu bych řekl, že tohle řešení už svoje ospravedlnění ve větší bezpečnosti projíždějících cyklistů a přirozenému zklidnění provozu má.