S Vratislavem Fillerem ze serveru Prahounakole.cz jsme si povídali o tom, co se musí naučit cyklista v Praze a jak se z kartografa stane propagátor cyklistiky.
Musím sebekriticky říci, že když jsem poprvé prolézal mapu od V. Fillera, tak jsem pobil napřed hlavou o zeď, že jsem ji neznal dříve a část věcí objevoval úplně zbytečne.
Pak jsem pobil čelem o zem nad její obsáhlostí a dokonalostí.......
Všechna čest.
Jo. Vratislav je můj oblíbený "cykloekoterorista" s rozumem a s normálním lidským přístupem, i když má na určité věci jiný názor. Víc podobných lidí! Dost často mě mrzí, že mapu jako nepražák a nepracant v Praze nemůžu využívat.
Jo. Z Počernic do Dejvic je to docela štreka:-) Párkrát jsem to na kole taky jel.
PS: "cykloekoterorista" je zde jen takové pošťouchnutí v dobrém slova smyslu.
Ano, je to server, kde si občas rád něco přečtu, ač se do Phy na kole nechystám.
Třeba taková jízda mezi tramvajovými kolejemi se hodí i pro ježdění po Národním parku Saské Švýcarsko. :)
A ta mapa, tu si prohlížím rád jen tak pro zajímavost.
A já si pujdu v pátek pro tištěnou, hééééč:-)))
hezké čtení....?
cituji jeden odstavec:
"
Co může uživatel čekat od tras, které jsou v mapě doporučené?
Trasy jsou vedeny po cyklostezkách a vedlejších ulicích, a to i za cenu někdy značných zajížděk. Cyklisté nechtějí dlažbu, naopak často jim nevadí kopce. A lidé, kteří se chtějí vyhnout provozu, se často nevyhnou jízdě po chodníku.
"
možná, pro toho, kdo nezná Prahu...Abych byl konkrétní. proč jsou na mapě vyznačeny trasy (v rozporu s výše citovaným....)
po hlavních tazích? resp. kdo financoval vyznačení cyklopruhů na těchto frekventovaných komunikacích? ( ul. Jugoslávských partyzánů, ul. SStřěšovická? abych byl konkrétní?) nevím jak ostatní, ale já osobně (možná i díky svému věku) se výše zmiňovaným komunikacím vybýbám a raději si najedu kousek navíc , ale určitě ulicemi bez provozu.
Pokud jsou vyznačeny cyklopruhy na vozovce, tak je to snad v pohodě a tam bych neviděl problém, naopak líbí se mi vyznačené cyklopruhy na přímých trasách městem bez zajížděk.
jistě, jsem nejen cyklista, ale také řidič, a právě proto mě vadí vedení cyklotras po hlavních tazích, když vím, že jsou možné objízdné trasy po klidnějších ulicích. Jistě, jestli to stavebně lze-přidat pruh pro cyklisty bez omezení ostatního provozu, nemám námitek. Ovšem v případě ul Jugoslávských partyzánů jsem vysloveně proti, protože k tomu došlo na úkor zhoršení průjezdnosti ) ze dvou pruhů na jeden)a při tom je možnost spousty objízdných tras vedlejšími a klidnějšími ulicemi.
Aby se řidiči motorových vozidel neposrali. Ulice nepatří jen jim. Nějak jsem zhoršení průjezdnosti (pro cyklisty) nezaznamenal- z nula pruhů na jeden. Navíc Jugoše si zastavěli řidiči sami, když tam začali parkovat (říká se tomu kálet do vlastního hnízda).
Nějak mě žádná alternativní a dostatečně vhodná trasa nenapadá.
Jasně, ulice nepatří řidičům motorových vozidel. Ulice patří dopravě. Ne nějakým exhiboušům (co si myslí že mají nárok na extra pruh jen proto že nemají motor).
Samostatný, byť úzký pruh pro dva cyklisty je dobrá věc a kde je provoz cyklistů měl by být, pokud to jen trochu jde.
co ti na to říct? kdyby ses žívil volantem, měl bys na věc asi jiný náhled- zkusil se na tenhle problém- cykliste-řidiči podívat i z druhé strany?
a ´ty objízdné trasy jsou- samozřejmě, pokud nekoukáš na čas. Ale smazřejmě i pro cyklisty platí zákon o provozu na pozemních komunikacích,a tedy i cyklista se může pohybovat na všech komunikacích určených pro veřejný provoz. Otázkou těchto komunikacích ...
Nějak nechápu proč bych se jako cyklista neměl ohlížet na to jak dlouho mi cesta trvá. Já nejedu pro zábavu, ale abych se někam dostal. A co mě živí je vcelku irelevantní.
Jistě- tebe to nezajímáa( ty jako cyklista jsi pán? a ostatní počkejte? ) jsme u problému cyklista x ostatní provoz
pokud budem x budete každý hajiten svůj názor, nikam se nedostanem
Zajímá Tě proč by měl být řidič zpomalen aby mohl rychleji projet cyklista? A proč by měl cyklista objíždět bůhvíjaké ulice (a být tím zpomalen)kvůli tomu aby auta mohla projet rychleji Tě nezajímá? Cyklisti už nemají prostor pro ústupky (nemají prostor, který by mohli vyklízet).
A to je zdejší problém, někteří hájí a až příliš urputně jen ten svůj zájem bez ohledu na ostatní. I v dopravní systém musí být přiměřeně vyvážený pro bezpečný a plynulý provoz pro všechny účastníky. Zpravidla stačí používat rozum, dodržovat základní pravidla, být slušný a ohleduplný a všechno pak plynuje jede.
Je vidět, že jsi tu krátce (psal jsi to vedle ve vlákně). Časem přijdeš na to, že je zde marné s pár lidmi "bojovat". Ono zde pár lidem nejde o soužití cyklista x motorista. Jde jim jen o to nasrat co nejvíce řidičů, natřít jim to a pokud možno je vyhnat. A říkají tomu "propagace cyklistiky ve městě".
Naštěstí je tu pár lidí, kteří mají rozum, bojují za cyklistiku ve městě a je možné s nimi o problému soužiti rozumně diskutovat.
Hrabosh sice obvykle píše poněkud zprudka, ale v tomto případě má naprostou pravdu. K žádnému zhoršení průjezdnosti obou tebou uváděných ulic nedošlo - znám je obě velmi dobře jako cyklista i jako řidič. Vždy se tam používal maximálně jeden pruh, protože ve druhém se parkovalo (v případě Střešovické navíc po polovině délky ani 2 pruhy nebyly, protože se tam nevešly ani před cyklopruhem).
Navíc čeští řidiči stejně neumějí dva pruhy používat - stejně jezdí v jednom, protože je mezi nimi spousta sobeckých hulvátů, takže se bojej, že je na souběhu pruhů nikdo nepustí. Neprůjezdnost Prahy je (kromě nadbytečného množství aut) způsobena především neschopností a bezohledností samotných řidičů, kteří dodnes nepochopili, co je to zip nebo kruhový objezd.
A ještě navíc: na Jugoslávských partyzánů je cyklopruh stejně nepoužitelný, protože na něm běžně parkují auta...
Parkování aut na cyklopruhu je snadno řešitelné občasným nasazením jednoho odtahového auta
To jsem tam ještě neviděl... Ale ty parkující mrtvoly tam musím objíždět pokaždé.
Nebudu tady radši zakládat flame o tom, jestli je vhodné na ně zavolat policii nebo jim urazit zrcátko. Ne v tomto adventním čase... :-)))
Já to nemyslel tak abys to řešil ty nějakým takovýmhle způsobem, to musí řešit odpovědní. Je to dost frekventovaná ulice, netuším kolik policistů, městských strážníků a magistrátních úředníků tudy denně projíždí autem i nakole, ale určitě to bude o desítkách lidí, takže ...
Otázkou je, kolik a jak důležitých z těch jmenovaných tam parkuje...
A to by mohl být problém, pak je potřeba se obrnit trpělivostí a jít k někomu do kurzu, naučit se být splachovací a dostatečně prudit a nedat se odradit :-)
V Rakousku ano, tam si ale nikdo na cyklopruhu nedovolí parkovat, u nás odtah nedovoluje zákon, neboť odtáhnout auto je možné jen v případě, že stáním ohrožuješ přímo bezpečnost provozu. Je to zase jenom díky čecháčství a podplácení, protože odtahovky si z toho dělají byznys a zneužívají toho i dneska, protože podplatí policajty.
Podle konkrétní situace, jestliže je zákaz zastavení, jde o vyhrazený jízdní pruh - cyklopruh, tak je odtažení zaparkovaného auta víc než důvodné, je to jen otázka chtění a prosazení si vymožení práva, myslím, že při troše snahy to možné je a bez většího násilí, z počátku to půjde trochu z tuha, časem by se to zlepšilo.
Vzhledem k tomu, že tyto situace znám a prožívám přímo v praxi, myslím si, že se jev nedovoleného parkování rozrůstá díky benevolenci policie a to hlavně mimo střed města. Dlouholetá zkušenost z Prahy i teď momentálně v Brně mi dává za pravdu. Před barákem v Praze (Krč), kde je zákaz stání, jsme všichni mívali obavy mít odstavené auto a to nemluvím o parkování na chodníku. Poněvadž se začaly množit netrestané případy tohoto parkování, je dnes parkování na chodníku naprosto běžné a policie kolem naprosto nevšímavě jezdí několikrát denně. Neznám případ jediného postihu.
Teď v Brně bydlím v domě, kde pod okny parkují auta naprosto běžně v rozporu s předpisy, je zde přikázaná rychlost 30 km/hod., kterou nikdo nedodržuje. Vše to funguje řetězovou reakcí. Proč bych si blbě nezaparkoval, proč bych nejel nepovolenou rychlostí, když vím, že policie mě bude masírovat několikrát ve středu města, než dojedu do kanceláře, poněvadž je to více vidět a nemají s tím absolutně žádnou práci? Není to o prosazování, je to o chtění.
Nějak nemohu ty dva pruhy pro auta najít http://www.mapy.cz/#mm=TtTcFP@sa=s@st=s@ssq...
Nějak si nevzpomínám, že by se ulicí Jugoslávských partyzánů někdy jezdilo ve dvou pruzích. Zrovna tady mi to přijde úplně v pohodě. Díky světlům a mnoha přechodům tady jezdí auta pomalu a silnice je dost široká.
neodpustím si ještě jednu poznámku- říkáš, pokud jsou vyznačeny cyklopruhy na vozovce- ano, souhlasím, ale ne systém značení u nás- kdy naješdeš na vyznačený cyklopruh- že je vyznačen barevně, al epři zhoršených povětrnostních podmínkách téměř neznatelný či nečitelný; navíc před několika křiřovatkami nevíš kam dál- možná jako pražák se zorientuješ, ale když přijedeš mimo pražský cyklista a dá na dopravvní cykloznačení?
Neznám konkrétní dopravní situaci, ale myslím, že s vodorovným značením je také svislé a při zhoršených povětrnostních podmínkách je barevné značení snad dost vidět.
Jako momopražský, který Prahu detailně neznám určitě přivítám značenou přímou trasu po hlavní dopravní trase, kde se snadno orientuju, než nějaké kličkování bočními ulicemi kde za třetím rohem budu ztrácet orientaci a stejně se nedá jet plynule. Pokud budeš turista a pojedeš po památkách, tak se stejně nebudeš držet značení, pokud Praha nemá nějaké specielní značení historickou Prahou.
jistě, pokud jsi zvyklý na chování pražských motoristů(nemajících slitování s cyklisty), buď v Praze vítán.Buď ale připraven na to, že před kolikerými křižovatkami Tvůj cyklopruh zmizí.....resp.za leckterou křižovatkou už svůjj pruh nenajedš...
O ukončení cyklopruhů před křižovatkou se tady už několikrát psalo, to může být pro některé cyklisty problém, který by se měl řešit, ale na druhou stranbu pokud cyklista dodržuje předpisy a chová se jako jiné vozidlo nemůže být větší problém ani jízda křižovatkou.
Já bych neviděl v chování pražských nebo mimopražských řidičů nějaké větší rozdíly, naopak bych řekl, že v Praze se chovají ohleduplněji. Chování účastníků provozu je samostatná kapitola a mnozí cyklisté se chovají hůř než bezhohledně.
Doporučil bych si přečíst pro koho je mapa určená, jedná se o relativně komplexní text ze kterého není možné vytrhávat.
Na jiných místech je také uvedeno, že mapy mohou využívat i lidé dojíždějící- hledající rychlou trasu s rozumným kontaktem s automobily. všimni si třeba, že někteří cyklisté jezdí po Magistrále a ve Vráťově mapě to není.
to že někdo jezdí po magistrále, chceš snad považovat za standard?
Ježdění na kole centrem Prahy považuji za standard. Za těžký nestandard považuji dálnici v centru Prahy.
s Tebou bude asi komunikovat těžké....jestli jsi tak tvrdým odpůrcem automobilové dopravy
Velmi správně :-)
Pochopil velice rychle:-))))
Nevím z čeho vyvozuješ, že jsem tvrdým odpůrcem automobilové dopravy? Protože si myslím, že v historickém centru nemá co dělat osmipruhová dálnice?
Nevím co je těžkého na komunikaci se mnou. Jestli Ti chybí argumenty a hodláš se jen opírat o klišé typu "daň civilizaci", tak spolu diskutovat opravdu nemůžeme.
nepovažuju se za odpůrce automobilový dopravy, ale tady v tomhle vlákně musím skoro se všema Hraboshovejma příspěvkama souhlasit. S tím na který reaguješ naprosto na 100%
"Dálnice" středem Prahy přes Václavák je fakt neuvěřitelná zhovadilost a toho, kdo to tehdy dopustil, bych připoutal na křižovatce s Vinohradskou nahýho ke sloupu a nechal ho tam dejchat ten smrad, poslouchat ten bordel a opejkat se na slunci. Myslím, že je to naprosto vhodný a adekvátní trest za takovou prasárnu.
Jen by mě zajímalo, která varianta z těch, které jsem slyšel o tom, proč centrem Phy vede dálnice byla ta pravá.
var a) V případě napadení republiky imperialistickou armádou bude moci být centrum Prahy rychle evakuováno.
var b) V případě protivládních protestů v Praze bude moci být do centra rychle dopravena armáda.
Hele, tak na Střešovickou mi teda nesahej.
Díky cyklopruhu, resp. tam jsou jen piktogramy, se tam velmi zklidnil provoz - auta jezdí jen v jednom pruhu. Dřív se jezdilo ve dvou a rychleji než povolená 40/50...
Díky stavbě tunelu je teď na Střešovické poněkud velký provoz, jinak je to ale velmi klidná ulice a dá se tam jezdit naprosto v pohodě.
Osobně jízdu v provozu nevyhledávám, ale tady jezdím v pohodě.