Tak s prvním sněhem a několika letým pošilháváním po běžkách asi nadešel čas, kdy je ježíšek dodá pod stromeček... A já se ptám, kde se dají sehnat levně. Ideální by byl obchod s kazovým zbožím, taková vada na laku běžkám nevadí a cenou to zamává slušně... Ale jakýkoli typ, kde se dají koupit běžky výhodně by se hodil... s nutností pořídit ještě boty se každá ušetřená kačka bude hodit... Díky za všechny vaše tipy.
Nové se nakupují, jak mizí sníh. To příjemně padají ceny. Na nové lyže sis teď vybrala nejhorší možný čas.
Já kupuju v bazarech. Tam máš nejvyšší čas vyrazit, s prvním sněhem tam rychle mizí lyže. Můžou být bazarový?
Jinak: pro koho, jak zkušený je to lyžař, co bude jezdit (turisricky 10-15km za den, rekreačně 50 v sobotu 50 v neděli, bruslení vůbec nebo 80%..?)?
Chceš i hůlky, vázání, boty..?
s šupinama nebo bez ?
Samozřejmě že bez.
nó.... například pro mojí ženu to byla TA správná volba :D
Proč? Nechci tu celou problematiku podrobně rozebírat, takže jen stručně. Tenhle obecný názor, že šupinky ne je prostě blbost.
Tady jeden odkaz na BF, kde se tohle opět řešilo. Více lidí, kteří opravdu běžkují (ne nějací pomalí turisté) je tam jezdí, např. Bulda.
http://www.bike-forum.cz/forum/jak-voskovat...
A pak jeden odkaz na jeden článek:
http://www.skiindex.cz/-/-/Dejte-sanci-vrcakum!/
A uvedu jen pár věcí, proč se stává, že šupinky některým lidem vůbec nejedou:
- některé nejlevnější šupinkové modely stojí za prd a nefungují
- u šupinek je nutnost mít běžky přešně na váhu jezdce a jsou na nesprávný výběr náchylnější než hladké (u hladkých si v nejhorším dá mazat kratší/delší část, u šupinek je daná délka úseku s šupinkami)
Kvalitní šupinkové modely jedou jen nepatrně hůře než kvalitní perfektně namazné hladké. Jakmile hladké nejsou perfektně namazané (což se snadno stane i tomu, co umí dobře mazat, protože podmínky během delšího výletu se hodně mění z nadmořskou výškou a úseky dlouhodobě ve stínu/na sluníčku, takže pak perfektně namazat v podstatě nejde), tak dobré šupinkové při správném výběru na váhu pojedou lépe.
A vůbec to není o tom, že šupinky jsou jen pro turisty, viz to vlákno z BF.
"Kvalitní šupinkové modely jedou jen nepatrně hůře než kvalitní perfektně namazné hladké."
Toto prostě není pravda. Zkoušel jsi to někdy? Jedou výrazně hůře než laciné sportovní běžky běžně turisticky namazané. Abych si to ověřil, nedávno jsem zakoupil jeden lepší model Fischerů přesně na mou váhu (konkrétně RCC, na českém trhu imho nebyly).
Do kopce poskytují zřetelně horší oporu než namazané běžky, tj. utrhnou se snadněji, tj. stoupáš daleko pomaleji a s MNOHEM větší námahou. Při střídáku, tj. při skluzu po jedné zatížené lyži, drhnou a zkracují skluz, tj. jedeš pomaleji a s MNOHEM větší námahou. Při jízdě soupaž přidrhávají jen sem tam, ale i tak je to velmi protivné. Nejhorší je přejíždění hrbu, když se odlehčí špička a patka - to šupiny zničeho nic zadrhnou silně a jdeš na hubu. Sečteno a podrtrženo, i blbý Favority od Sportenu za třetinovou katalogovou cenu bych bral raději (samozřejmě verzi bez šupin).
Jediný význam mají pro lidi, kteří si opravdu nedokáží namazat (což dnes znamená výběr z tří vosků na mokrý/suchý/něcomezi a jednoho multigrade klistru na hrubozrnný sníh). I tak se musí parafínovat nebo ošetřovat prostředkem na šupinové skluznice, takže úspora práce je zanedbatelná, v podstatě si jen ušetříš ten výběr a mazání stoupacího vosku, který musíš dělat před jízdou na základě aktuálních podmínek.
Je to jako srovnávat silničku a treka (takový to s lacinejma pláštěma, brzdama s plastovýma páčkama, těžkou lacinou vidlí, plechovejma blatníkama atd.). Můžeš stokrát vyzdvihovat výhody treka, ale jízdní vlastnosti (váha, aerodynamika, chování v zatáčkách) mezi ně prostě nepatří.
Svoje zkušenosti zatím nemám, budou po letošní zimě.
Hádat se nehodlám, ovšem věřím tomu, co napíše větší množství lidí, co je několik let jezdí a přitom běžkují už na hodně sportovní úrovni (včetně toho maníka co psal ten článek, který má vyzkoušeno mnoho různých lepších modelů). A skoro všichni z nich hladkou klasiku předtím jezdili pro srovnání taky.
A žádné z těch poznatků se neshodují s tím co popisuješ, ale říkají úplný opak.
A větší množství těch zkušeností bylo právě taky s Fischery, nic z toho sice s RCC (ten se asi teď už ani nedělá, pokud to není překlep RCR), ale bylo toho více, třeba CRS Crown, Superlight Crown.
Především s tím odrazem, tam jsou naprosto opačné názory ve stylu, že je většinou minimálně srovnatelný jako když je klasika dobře namazaná.
Přejezd hrbu, tomu bych věřil, že tak může být, nikdo tento problém ovšem nezmiňoval.
A co se týká skluzu, tak opět informace zcela odlišné, když všichni píšou, že v mírných sjezdech nemají problém, že by jim na hladké klasice ostatní ujížděly (ve srovnání co vozily předtím hladké) a shodují se, že jedou nepatrně hůře než dobře namazané hladké, ale s dost malým rozdílem.
Pro zajímavost kolik vážíš a jaká Ti vyšla délka a tvrdost (to v případě RCR modelu, ten jako jediný má i u šupinek dvě tvrdosti pro jednu délku)? O běžkách určitě něco víš, takže na svojí váhu předpokldám, že jsi měl vybrané v pořádku.
Narážím na to proto, že jsem teď kupoval Superlight Crown (takže brzo zhodnotím, jak to je podle mojich postřehů) a dle měření i na mojich pouhých 72kg (+3kg batůžek) vyšly druhé nejdelší 202cm. Takže z toho odhaduju, že tenhle model končí maximálně někde na 80kg a těžší jezdec má smůlu.
Já závodil v žáčkách a v dorostu, pak jsem asi 10 let (1992-2002) snad nestál na lyžích, a od té doby jezdím, hlavně dlouhý trasy ve strojové stopě klasikou, ale na pohodu, typicky 30-60km za den s obědem uprostřed (ono se to může zdát hodně, ale např. oproti chůzi cca půlka je zadarmo - z kopce nebo skluz po rovině). Kdybych se někde sápal hlubokým sněhem, tak by mi šupiny asi tolik nevadily.
Není to překlep, je to RCC. Fischer vždy dělal a dělá tři tvrdosti (stiff/medium/soft). Já mám 210cm stiff (odpovídá dnešním 207, to je jen marketingové číslo, ve skutečnosti mám 200 a 197 RCS skate z různých roků a jsou na milimetr stejně dlouhé), tedy nejtvrdší existující (90kg+). Tehdy jsem vážil kolem 80kg a jezdím většinou jen s ledvinkou, případně s malým batůžkem. I přes to to svinsky drhlo.
Techniku odrazu mám myslím poměrně slušnou, cítil jsem, že lyže prošlápnu, ale v měkkém sněhu prohrábnou a na ledovce zas zuby nezaberou.
Naštěstí výše zmíněný Slonek umí měnit celou skluznici, tak tam teď mám grafit Okulen, to co dává Sporten na Bohemky. Na turistiku jsou to ideální lyže. Dlužno podotknout, že výměna skluznice je loterie. Někdy na dobré jádro dáš objektivně kvalitní skluznici a prostě to nějak nejede, jindy to lyžím neuvěřitelně pomůže.
Turistické mazání je opravdu triviální věc. Nejlepší je mazat hodně rychle, dokud jsou lyže i vosky teplé z auta či chaty. Dobré je vycvičit si ženu a kamarády na pomoc, abys nemusel furt přehazovat v rukách škrabku, vosk a korek.
Tak mrkni níže, co jsem psal o Buldovi (který mluvi nejzasvěceněji o šupinkách na BF) a jeho 225km na 24 hodinovce. To myslím vypovídá jasně o tom, že šupinky určitě nemohou být špatné.
Dobrá stopa po celý závod, tedy samozřejmě žádný hluboký sníh.
V některých příspěvcích na BF také píše, že na závodních šupinkách (tedy třeba ty Fischery z řady racing crown) se musí umět jezdit, aby fungovaly ideálně jak mají.
Pokud se budeme bavit o hlubokém sněhu, tak se budeme bavit o úplně jiné kategorii lyží (široké backcountry). Tím bych diskuzi nekomplikoval.
30-60km se mi nějak hodně nezdá a to nejsem Bulda, ale oproti němu tak maximálně trošku sportovnější turista.
30-35km dává běžně i manželka, která na běžkách nejezdí, ale chodí. Loni začal trošku náznak techniky a skluzu, ale pořád hrůza, letos doufám, že se zase trochu zlepší.
Fischer sice dělá obecně tři tvrdosti, ale spousta modelů se vyrábí pouze v jedné nebo ve dvou. A u šupinkových aktuálních modelů, tak jediný, co má medium a stiff je tenhle model:
http://www.fischer-ski.cz/bezecke-lyze-fischer...
A nižší model z racing řady
http://www.fischer-ski.cz/bezecke-lyze-fischer...
a nejvyšší model ze sport řady:
http://www.fischer-ski.cz/bezecke-lyze-fischer...
jsou také jen v jedné tvrdosti.
A třeba i hladké z racing řady od tohoto modelu níže:
http://www.fischer-ski.cz/bezecke-lyze-fischer...
jsou také pouze v jedné tvrdosti.
A ve všech třech jsou pouze ty nejvyšší modely.
A nevím jak je ten model RCC starý, pokud hodně, tak vývoj tvaru šupinek a hlavně používaných materiálů byl za posledních pár let obrovský. A dříve šupinkové kvalitní modely neexistovaly ani v racing řadě. Možná máš novější model srovnatelný se současnými, to nevím.
Nevím, co to bylo za závod, já jel 24h jednou, a to byla stopa projetá skůtrem, nicméně první kolo ji všichni protáhli bruslením a pak už se jen bruslilo. Šupiny neměl snad nikdo...
Jestli racing crown vyžaduje nějakou speciální techniku odrazu, tak to leda, tu asi nemám...
30km je za určitých podmínek hodně;-) například když vstávám v devět, jedu do Žďáru a slíbil jsem být na oběd doma:-)))
Krom toho píšu, že jezdím na pohodu, s pořádným obědem, žádný velký sport.
RCC je podle designu tak 10-12 let zpátky, ale už tehdy přece výrobci tvrdili, že dnešní (=tehdejší) šupiny jsou úplně ideální univerzální řešení pro všechny, a že se to vůbec nedá srovnávat se starýma šupinama (=předchozí marketingový název).
Prostě mi přijde, že tak jak běžka funguje, zákonitě čas od času (= co pár metrů) musíš sklouznout i po odrazné ploše. Na uhlazené vrstvě vosku to skoro nepoznáš, zatímco na šupinách ku*a jo. No a moje osobní zkušenost tuto mou úvahu 100% potvrzuje.
Však uvidíš sám. Já jsem zatím nenašel takový šupiny, kterýma bych byl ochoten klasickou mázu nahradit.
Tak marketing výrobců tu vždy byl a bude, takže vždy budou tvrdit, že ty nové modely jsou mnohem lepší než ty staré.
U těch šupin je to ale fakt, že ten velký vývoj nastal. 10-12 let, to je už opravdu už moc staré, podle toho nemůžeš nic hodnotit. U Fischeru se to jmenuje Crown už spoustu let, v podstatě možná od začátku.
Pod tímto označením ale se postupně vyrábělo něco naprosto odlišného.
I ten tvar šupin se u Fischeru měnil a teď se používají hlavně kombinované tvary různé pro různou část skluznice.
Hlavní vývoj byl ale v použitém materiálu.
A s tím, že někdy se sklouzneš i po odrazné ploše souhlasím. Proto také vývoj šupin třeba u Atomicu směřuje k tomu, že jsou směrové a mají v obou směrech zcela odlišné vlastnosti (háčky), takže ve směru jízdy skluz omezují málo a v opačném směru dobře zabírají.
Nějak ale nemůžu souhlasit s tím voskem, který je vlastně zázračný dle Tvojeho popisu a v jednom směru perfektně klouže a v druhém vůbec. Přitom ale vosk narozdíl od šupin nemůže mít směrový typ konstrukce.
Ty zázračné vlastnosti stoupacího vosku se jmenují klidové tření a smykové tření. Účelem je klidové tření (fáze odrazu) maximalizovat, a smykové tření (skluz) udržet nízké.
(Jízda na lyžích je ovšem kombinací tření, valivého odporu a to celé ještě za různých kombinací sucha a mokra, podle sněhových podmínek.)
I tehdejší Crown měl jiné šupiny u krajů odrazové plochy a jiné uprostřed.
Když už jdeme to těchto detailů, jak se crown vyrovnává s různými tvrdostmi sněhu? Protože lyže se boří resp. mačká vrstvy sněhu pod sebou velmi různě v závislosti na struktuře a množství vody (tedy mj. na teplotě a minulosti sněhu), a tedy někdy je potřeba mít odraznou zónu krátkou, jindy zase delší. U vosků se to dělá jednoduše, mám na lyžích značky přesně na svou váhu na měkké vosky, tvrdé vosky a klistery, ale jak je to řešeno u šupin? To bys musel mít na každý sníh jiné lyže (což by bylo mohlo fungovat, protože do prašanu potřebuješ velké zuby aby to neprohrabávalo, a na ledovku zase spoustu malých ostrých).
Tak nadšenci do šupin typu autor toho článku mají více párů (nepíše kolik přesně, ale odhaduju, že to bude větší číslo, klidně k 10ti).
Turista, který má jen jeden pár tohle řešit nemůže a má smůlu a je jasné, že v některých podmínkách se to bude chovat o něco lépe a někdy o něco hůře.
Jenže jak píšou zkušenosti těch nadšenců, co jezdí už delší dobu kvalitní šupiny, tak celkově jsou naopak právě mnohem univerzálnější než namazání. Podmínky se při turistice mění opravdu hodně (nadmořská výška, dlouhodobé sluníčk, jinde dlouhodobý stín).
A asi málokterý turista by se chtěl zabívat tím, že by během výletu 3x přemazával. Pro spoustu je opruz i to jedno namazání.
A když už jsi srovnával, tak já to vidím jako jiné srovnání.
A to bike HT x full. Také z počátku většina lidí nevěřila, že může jet i svižně a že v terénu může být i rychlejší než HT.
A také pro superlevné těžké fully to platilo, že jely úplně naprd.
A většina zastánců fullů předtím najezdila mnoho kilometrů na HTčkách.
To samé běžky. Také většina zapálených zastánců (jako třeba autor toho článku) jezdila dříve mnoho let na hladké klasice, takže mají dlouholeté srovnání.
A je zajímavé, že ti, co striktně šupináče odmítají (stejně jako u fullů), tak jsou téměř vždy ti, co na současných kvalitních šupináčích (fullech) nemají najeto téměř nic nebo vůbec nic.
Tohle je krásná analogie. Chrtí full je také na rychlé trati, kde není moc pořádného terénu o píď pomalejší než HTčko. A jakmile jsou někde nějaké nestabilnější podmínky (jiný sní, u fullu trochu více terénu), tak najednou může být i rychlejší.
Hlavně co se všichni zastánci šupin shodují, tak je to naprostá jistota odrazu ve valné většině situací a podmínek, kterou s namazáním nikdy nezažili (s namazáním zažili samozřejmě běžně za jedněch konkrétních podmínek, které se ale během dne mění a už je vše jinak).
Proto mi ty Tvoje názory, kdy píšeš odraz a stoupání s mnohem větší námohou prostě připadají tak trošku mimo, když spousta lidí, co to jezdí dlouhodobě (současné slušné modely) a dříve jezdila hladkou klasiku píše něco úplně jiného.
Ale jak si sám napsal, nejlépe uvidím až to vyzkouším, takže doufám, že v sobotu.
Ale nepovšiml jsem si žádných zásadních rozdílů mezi doublecrownem na dnešních nejmodernějších a nejdražších běžkách a crownem, co byl na mých RCC. Zatímco rozdíl mezi celotescem a chrtím fullem je snad nepopiratelný.
To že i nejtvrdší existující lyže svinsky drhly je prostě fakt, a nevím, jak by ses toho zbavil jinak než nemít na skluznici zuby. Možná jsem nebyl objektivně o moc pomalejší, ale sralo mě to neskutečně.
Nechtěl jsem vytahovat objektivní (=závodní) srovnání, ale když začínáš se srovnáním chrtostrojů, tak rád posloužím příkladem z praxe: Podívej se, co používají závodníci od SP po okresní přebor veteránů či žáčků používají hladké lyže, stejně jako drtivá většina maratónců od vítězů po batůžkáře.
Na delším výletě se vosk sjíždí, takže přimazáváš stejně. Není to tak hrozný. Srovnal bych to s centrováním kola. Spousta lidí z toho má strach, nebo to dělá blbě, ale úplně zbytečně.
Na závodech na běžkách se většinou jede krátký čas (15tku jezdí hluboko pod hodinu) a na ne příliš dlouhém okruhu, takže podmínky bývají většinou po celý závod celkem stabilní.
A nikdo nerozporuje to, že při stabilních podmínkách a perfektním namazání (profíci taky mažou úplně jiným způsobem, hobík asi před výletem nevytáhne více párů různě namazaných lyží a nezkouší, co je lepší) pojede hladká klasika o trošku lépe. Takže závodník nemá důvod použít něco jiného než hladkou klasiku, když i třeba ztráta pár sekund na celém závodu pro něj bude rozhodující.
S centrováním kola bych to srovnal pouze v případě, kdybych musel na začátku vyjížďky kolo centrovat a pak po cestě ještě několikárt přecentrovat. Když centruju doma jednou ročně ve stolici a v klidu v teple, tak je to něco jiného.
Běž se podívat, kdo a jak připravuje a testuje lyže na okresním přeboru. Budeš se moooc divit;-)
Turista má strukturu samozřejmě vyřešenu. Stoupací vosky se testují 2-3 varianty pod rozlišovací schopností turisty. Ten používá většinou CH (bez fluoru) variantu se širokým rozsahem.
Prostě já to vidím tak, že klasika jede prakticky vždy znatelně lépe. No počkej, na jaře začnu běhat, a příští zimu můžem dát závod;-)
Když jsem kdysi jezdil hladkou klasiku a mazal, tak se mi často stávalo, že se nějak namazalo. Nejprve to jelo za těch počátečních podmínek výborně (takže nemohlo být namazáno nějak moc špatně), pak přišly nějaké větší změny (úseky delší dobu na sluníčku střídané s úseky po celý den ve stínu a jiné přechody) a najednou to stálo na některých úsecích úplně za prd.
A samozřejmě sem tam se podařilo namazat i úplně špatně.
Já jsem byl z mazání vždy hodně nešťastný a vždy mi to hrozně prudilo.
Abych se k němu vrátil, tak bych musel být z těch šupinak opravdu hodně zklamaný, což doufám nebudu.
A kdyby se tak stalo, tak bych možná raději uvažoval rovnou pořídit místo toho komplet výbavu na skate i přes vědomí, že dobrých tratí na skate tu mám blízko (bližíš část Šumavy) jen velmi omezené množství (především pod Javorem, hlavně ty placené úseky, tam je aspoň jistota, že to je vždy v parádním stavu).
Pokud to přirovnám k fullu, tak rozdíl HT x dobře jedoucí full s vyšším zdvihem (140-150mm co mám), tak tam také mi nevadí o co jede pomaleji mimo pořádný terén, kde plně nevyužiju jeho výhody. U mě ten rozdíl na průměru je v reálu hodně malý a to pohodlí za to stojí.
Pokud tedy se šupinkami to bude podobné a budu jen o trochu pomalejší a to celé s jistým záběrem, tak u nich rozhodně zůstanu.
Ono to chce myslet trochu dopředu, tj. jaké podmínky budou za hodinu. A pak použít vosky se širokým rozsahem použití.
Rozdíly slunce/stín nejsou tak dramatické, aby to při turistice vadilo. Horší je, co se nám stalo před rokem na Šumavě. Přijeli jsme, ledovice jako prase. Máznu zelený klistr na led, klouže to jak prase. Tak tam dám Swix Uni (poměrně drsné lepidlo), napadne centimetřík prachového sněhu. Když jsem to umyl a máznul klasiku na prašan, tak to ujíždí po tom ledu, když jen vyslovím slovo "klistr", tak tam naskáčou bakule sněhu. Dáme den oraz ve vířivce a v posteli, vyjasnilo se, v noci -20, přes den +10, tečou proudy vody střídavě mokrým sněhem a ledovým bludištěm.
Ale takový blázinec, to je extrém. To nastává maximálně jednou za 10 let:-/
Když je dobrá zima, tak najezdím každý víkend desítky km a celou zimu jen lekce přimazávám modrý extraB-)
"To že i nejtvrdší existující lyže svinsky drhly je prostě fakt, a nevím, jak by ses toho zbavil jinak než nemít na skluznici zuby. Možná jsem nebyl objektivně o moc pomalejší, ale sralo mě to neskutečně."
Tak tohle už je lepší. Nemám zatím tu zkušenost, jak moc to může/nemůže drhnout, ale tohle je klidně možné. A i beru, že by to mohlo někomu vadit. V tomhle ohledu jsou tu pak další systémy od jiných výrobců, kde v tom článku píše, že G2 od Atomicu jsou cítit mnohem méně než Crown systém Fischeru.
A propos, co máš za vázání? Jestli NNN, tak můžem dát někdy někde sraz a poměřit si ptáky, totiž, lyže;-)
Mám NNN (v NIS verzi, což je ale fuk pro zaměnitelnost). A pokud bychom někdy vyrazili stejný den do stejné oblasti, tak sraz určitě dát můžem.
Teď nejprve ty nové lyže pořádně zažiju a vyzkouším, srovnám s tím jak jedou oproti hladkým (v partě hladká klasika bude), abych měl dobrou představu z vlastní praxe.
Takže moje postřehy z praxe. Šupinky přesně splnily, co jsem od nich čekal.
Záběr je perfektní, pro mě je na úrovni perfektního namazání (když vydrží podmínky pro to namazání).
Jedou téměř stejně jako hladké. Dělali jsme několik pokusů cíleně zaměřených na srovnání hladké x šupinky.
A výsledek byl takový, že na hladkých nenamazaných (akorát skluznice po servisu včetně broušení a nového parafínovaní, takže v rámci daných lyží jely nejlépe co kdy pojedou) mi kamarád nepatrně ujížděl (testováno v mírných sjezdech). Je ale těžší a těžko říct, jak moc se to projeví nebo ne.
První okruh nenamazal, že bude bruslit, jen ty mírné sjezdy jezdil ve stopě, abychom to srovnaly (byly tam dvě stopy vedle sebe, místy tři, ideální pro srovnávání).
Pak na další namazal, ale ne ještě ideálně, lehce mu to klouzalo, byl na tom hůře než já.
Pořád byl v mírných sjezdech o trošičku rychlejší.
Na třetí okruh namazal více. A dle jeho slov už to bylo ok. Ve stoupání jsme na tom byli srovnatelně. Ve sjezdech už byl malinko pomalejší než předtím, už jsme jeli téměř srovnatelně.
Ty rozdíly jak to jede byly ale minimální ve všech případech, pro turistu zcela nepodstatné. Tím myslím, že v delším mírném sjezdu dlouhém několik set metrů, tak mi ujel o 5-20m. Tedy dlouho jsme jeli stejně a pomalinku po pár centimetrech mi ujížděl.
A zkoušeli jsme jak se jen volně vést bez pomoci rukou (aby do toho nelezlo srovnání jak kdo zabírá) a pak i s odrazem.
Byli jsme na Silberhütte, je to tam opravdu super. Perfektně upravené stopy, několik okruhů. Vždy minimálně dvě stopy vedle sebe (jezdí se jedním směrem), místy 3-4.
Skoro všude vedle souběžně upraveno na bruslení.
Byl prachový sníh.
Na něm šupinky za jízdy nebyly cítit ani trošku (tím myslím při běžném skluzu).
V pár místech, kde byl led, tam už trochu cítit jsou.
A dostávám se k jediné nevýhodě. A tou jsou houpáčky. Tam ve sjezdech, pokud byl větší houpáček (směrem nahoru), tak dojde ke kontaktu se šupinkami a dojde k mírnému zbrždění. Nic hrozného a okamžitě jsem si zvyknul a nedělalo mi to problémy. Ale uznávám, že to je jasná nevýhoda oproti hladkým. Já s ní ale problém nemám.
Bruslit se na tom v podstatě nedá, s tím je třeba počítat, tam se vždy v nějaké fázi lehce škrtlo o šupinky a tam to už opravdu vadilo. S bruslením jsem ale vůbec nepočítal, vše mám koupeno čistě na klasiku.
Za mně tedy v kvalitní upravené stopě paráda a přesně to co jsem od toho čekal. Naopak jsem byl překvapen, jak to jede, čekal jsem to o trošičku horší.
Ještě uvidím za jiných podmínek, hlavně tvrdý zmrzlý povrch, tam to možná bude horší.
tak ja si snad jeste diky tobe poridim supinace:) protoze to mazani, to je pro me vazne orisek.
akorat uvidime, co po zimnich slevach... muz prisel o praci, takze asi vydolujem bezky rodicu... a v tescu prodavaj za 700 boty do toho vazani co mame, tak si koupim akorat krusky a hura...
No teda, vy dva jste mi zas nasadili brouka! Pomalu koukám, čím bych nahradil ňákejch 18let starý bohemky. Zima se rozbíhá nadějně, třeba bych je hned nezkur.il na šutrech :o).
Vzhledem k místním podmínkám, kde se stopy jen vyjíždějí nestrojově (CHKO a myslivcům vadí skůtry) a často kvůli přeplněnosti hlavních tras mířím mimo do "neprobádaného" terénu, jsem začal o šupinách uvažovat. No a teď koho volit - Mloka nebo Joea? :o)))
Musim si nějaký šupinatý půjčit a vyzkoušet sám, jinak to asi nerozseknu :o(
Vyzkoušet bude nejlepší, to je jasné. U šupinek je pozor na to, co budeš zkoušet a aby sedly na váhu. Tedy pozor na ten problém nechat se odradit vyzkoušením nevhodných šupinek.
A bohužel mám obavy, že to bude obtížné někde zkusit nějaké lepší šupináče. Ono i při kupování to byla katastrofa. Ty Fischery, co jsem chtěl, tak v Praze neměli v potřebné délce (a možná je ještě dostanou, možná taky ne), v jiných obchodech je neměli vůbec. Musel jsem jet do Českých Budějovic do MS Sportu, kde měli od každé déky jeden pár a tam jsem měl na sobotu rezervováno více délek (bral jsem i pro manželku, takže nám schovali 3 délky, jsme váhově posunutí o jednu délku, takže při 3 délkách byla téměř jistotu, že se budou mít ty správné). A to v ČB sídlí dovozce, takže ten obchod může od nich doplňovat snadno (bohužel dovozce neprodává maloobchodně, že by se dalo dojet přímo tam na velký výběr).
Většinou by je objednali, ale jen na závaznou objednávku a na to se jim můžu vyprdnou, když je nutné je změřit, jestli sednou na váhu (a tam se i dost může lišit kus od kusu, takže ani nestačí se je nechat někde změřit a jinde koupit).
U hladké skluznice lyže nemusí sednout na váhu?;-)
Samozřejmě musí. Píšu snad někde, že nemusí?
Pořád ale máš jednu možnost, jak lehce korigovat, když je lyže jen mírně váhově nevhodná. Můžeš namazat o trošku kratší nebo delší část a ideální délku komory si určíš testem. U šupin tuhle délku máš pevně danou.
Nojo, a jak pak ty šupiny řeší to, že přibereš/shodíš 5kg, nebo si vezmeš batoh?
Jak řeší, zda se propadáš do hromad prašanu nebo naopak se snažíš odrazit na ledovce?
Přibrat a shodit výrazně přes 5kg problém bude, to neřeší a řešit nemohou.
Když přiberu třeba 10kg, tak mi oblečení taky bude malé a mám smůlu.
Batoh je snad základ, ten se počítá vždy do váhy při výběru lyží. A to ať beru šupiny nebo ne, tak se vybírají v plné polní.
Mini rozdíly typu 2-3kg samozřejmě ještě problematické nejsou, takže lehčí a těžší batoh ničemu nevadí.
Různé podmínky viz výše, s tím si právě dle zkušeností vyrovnávají mnohem lépe než namazané hladké.
Samozřejmě v extrémech propadáním se hromadami prašanu to dobře fungovat nikdy nebude. Sportovní šupiny jsou určené do slušné stopy, stejně jako sportovní hladká klasika.
Do hromad prašanu bez upravené stopy potřebuješ úplně jinou kategorii lyží, nějaké o hodně širší backcoutry (nezávisle na tom, jestli budou nebo nebudou mít šupiny).
Jediný povrch, kde fungují hůře (na čem se shodli všichni, kdo je dlouhodobě jezdí), je čistá ledovka. Jakmile je ale prý lehounce narušená (čímkoliv, třeba nafoukáno nepatrně prašano větrem nebo není zcela hladká a souvislá z jiného důvodu), tak už nějak fungují.
A to, že se musí parafínovat při šupinkách úplně stejně, to je jasné.
Parafínuješ ale v klidu doma a pokud nezávodíš, tak parafínovat nemusíš vždy, ale stačí párkrát za zimu (dle toho kolik toho kdo najezdí).
Starání se o stoupací vosky je oproti tomu opruz největší a mně to vždycky hrozně pilo krev (pár let jsem na běžkách nejezdil, teď se vracím, předtím jsem 15 let jezdil hodně na hladké klasice a mazal).
ten druhej odkaz mi nejede... nicmene o supinovych bezkach dnes slysim prvne v zivote a jen tak ze zvedavosti, je to treba pro zacatecniky kteri by vyrazili spise vyjimecne na kratsi useky dobra volba?
Kdyz ujezdakove zene to jezdi? A urcite mazat neumim... uz kdyz sem jako male ditko mela bezky tak namazat to byl vzdy nejvetsi problem...
Ten vykřičník má být taky podtržený;-) Tedy hlavně je součástí odkazu, zkus ctrl+c crtl+v:-)))
Človíček o nich píše skutečně nadšeně, má přesně opačný názor než já.
Jsou lidi, co mají 30 let staré artisky co posledních 10 let neumývali, s černými pásy starých vosků a nečistot. A taky s nima jezděj, a jsou happy:o)
Pokud má někdo pouze nějaké horší běžky a nemá žádné pořádné srovnání, tak je jasné, že jeho názor se nedá brát moc vážně. Když ale to srovnání mají a před šupinkami jezdili i hladkou klasiku a navíc toho mají vyzkoušeno větší množství...
tj, nějak primárně to vidím tak něco trochu rozumného koupit, co by nebylo uplně k ničemu, kdyby nás to chytlo a chtěli sme běžkovat o 106... zkusim večer přemluvit muže, že si uděláme výlet novým autem do NMNM v sobotu ať můžem trochu prozkoumat spotřebu:))
Tu diskusi na BL jsem prolítl. No závodníka z první vlny J50 na šupinách bych fakt chtěl vidět (neplést s mikrokontaktem, to je něco úplně jiného!):o)
Jinak doporučuji spíše http://www.forumbezky.cz ...
Tak o mikrokontaktu tu řeč není a ani v těch vláknech (jsou tam i další, kde se to více řešilo) na BF není (krátká zmínka tam byla, to když si někdo myslel, že si to někteří pletou, ale hned bylo i na příkladech ukázáno, že nepletou).
Tady ještě jedno vlákno, kde se to rozebíralo ještě více:
http://www.bike-forum.cz/forum/pilot-vazani-ano...
Na běžkové fórum jsem před výběrem také koukal, nějaké zajímavé informace tam taky našel.
Na BF je to pro mě lepší, protože ty lidi znám, vím jakou mají výkonnost a vím kdo si vymýšlí a kdo píše objektivní reálné postřehy a čemu se dá věřit.
Konkrétně již zmíněný Bulda je oproti mně výkonnostně úplně někde jinde (na biku republiková úroveň, ale i na běžkách dobrá úroveň).
A pro představu jak je na tom na běžkách, tak tady jeho jeden výsledek:
http://www.zlh.banda.cz/clanek/45133/podruhe-na...
225km ve 24 hodinovce mluví za vše. To už není turistika ani náhodou (a to ještě ten komentřá k tomu závodu, že v noci spal, takže jezdil o to větší rychlosti).
Myslím, že takový výsledek je pro šupinky nevyvrátitelný argument.
A ještě doplním, který on jezdí model. Jezdí starší Fischery RCS Double crown, takže to jsou přesně ve stylu co jsi pořizoval a co jsem teď pořídil taky.
Hele, nechci shazovat jeho výkon, tím spíše, že jsem jel na běžkách jen jednu 24h, a to bylo počasí, že jsem se na to vy*, ohřál si guláš od maminky, vysmahl dva škopky, a pak hodil přes ramena ručník a šel do sprchy. Když to viděl Honza Došla (vítěz Jizerské 50), prohlásil, že tohle nemá zapotřebí (venku byl fakt sajgon, vítr, že byl problém stát na lyžích, a vánice, že čelovka osvětlovala jen vločky metr před nosem), a z 1. místa (!) šel spát (čímž přišel o vedení a ráno ho už nedohnal).
Já prostě nejsem tak nadupanej, tak potřebuju lyže, které mi nedrhnou:-)))
Tak pro mě je 200km+ na 24 hodinovce úplně sci-fi výkon, to moc nechápu, jak to dají i když jsou nabušení, jak jsou nabušení.
Už jen když si spočítám jaký musel jezdit zhruba průměr, když šel na několik hodin spát...
Ostatně to nechápu ani u těch bikových. Vytáhnu jednu, kde výborně zajel opět Bulda, taky druhý jako na té běžkové:
http://mtbs.cz/clanek/giant-berounska-24-ma-sve...
A to tahle nepatří k těm, kde bylo najeto nejvíce kilometrů (těžší profil trati nebo aktuální podmínky počasí).
200 je kurevsky hodně, na druhou stranu, opravdu dvojnásobek oproti chůzi sedí, 100 se dá za 24h ujít.
12km/h udržíš ve strojové stopě jak nic. Ano, vydržet tak 8h šlapat už je záběr, a jet tak třeba 2x10 hodin s pauzou nebo maličko pomaleji bez pauzy, to je opravdu obdivuhodný výkon, ale zase nic nedosažitelného... Ale jet to celý poctivě klasikou bych fakt nechtěl:-/
Ty průměry ale budou výrazně větší. Moc dobře vím z podrobných reportů ze 24-hodinovek (ať už cyklistických, tak běžkových), že i ti co jezdí nonstop bez pauzy, tak mají k 24 hodinám čistého času jízdy hodně daleku (2-3 hodiny přestávek se při nonstop jízdě naberou hned).
A když se přes noc navíc prospí, tak čistý čas jízdy půjde hodně dolu. Při 2x10 se spaním to bude mít od 20 hodin čistého času jízdy zase hodně daleko.
jojo, bazarovy asi byt muzou, pokud se daj v bazaru koupit takove, ktere se nerozpadnou po prvnim pouziti:)
jinak je to pro nezkusene lyzare, v podstate zacatecniky, tak tech 10 km jednou za cas asi ze zacatku... a chcem to s vazanim, botama aj hulkama...
Tak moje oblíbené bazary:
Sekáč u Lyžaře, Čápkova ul., tam tomu nerozumí, takže mají spoustu lyží předražených, a pár kvalitních kousků za pusu. Krom toho tam mají turistické hůlky za dobré ceny.
Barnex na Bratislavské. Tam tomu naopak rozumí, a poradí, někdy i dobře;-)
Pak je bazárek v garáži asi tak Loc: 49°12'27.277"N, 16°36'2.089"E - borec vozí lyže ze západu z půjčoven, nové lyže má zbytečně draho celkem mizerné, ale taky se tam najdou pěkné kousky. Krom toho vozí Alpinu (boty) mimo oficiálního dovozce (levnějc) a k lyžím dává levně vázání.
Nejlepší zkušenost mám s panem Slonkem z NMNM (http://www.slonek.cz). Je to klasický obchod, čili +- katalogové ceny, nekonkuruje cenou, ale prodejem opravdu kvalitních věcí a dobrýma radama.
tak to je docela vycerpavajici, bohuzel asi problem, ze pokud se v tom vubec nevyznam, ty bazary by pro me bez zkuseneho doprovodu asi vhodne nebyly, ze? Protoze vlastne muzu koupit draho auslus a prehlidnout fajn kousek za dobre peniz...
No, já o běžkách už nějakej roček uvažuju, ale jarní nákup mi zatím vždy nějak utek. A jak to tady tak čtu,tak nějak ztrácím zájem, nějak mi to mazání připadá složité a k nějakejm šupinám důvěru taky nemám, a beztak by ty šupiny byly drahý... Asi to nechám bejt, nemusim mít fšechno :) Jsem měla představu něčeho, jak jsem kdysi jezdívala, to bylo dole natřený červenou barvou a nemuselo se s tim celou zimu nic dělat.
Tak pokud bydlíš někde, kde je dostatek možností na bruslení (třeba Jizerky), tak si kup skatové a máš po problému.
Nebudou mít ani šupinky, ani je nebude třeba mazat stoupacími vosky (jen zůstává jako u všech občasné parafínování).
Dole natřený červenou barvou a nemuselo se s tím celou zimu nic dělat?
jo a dodala bych, ze bych planovala spise jezdeni u nas po polich, predpokladam ze to se muze v zime? takze asi spis na nevyjety cesty neco...
Mimo stopu by šupiny nemusely být tak na závadu.
Na vysloveně turistické ježdění jsou dobré turistické lyže, renesanci dnes prožívá telemarkový tvar (prostředek užší než špička a pata), např. Sporten Favorit nebo Rossignol X-Tour Venture. Jsou širší a nižší, tedy začátečník na nich lépe drží stabilitu, pohodlněji se ovládají, což je výhodou mimo stopu, třeba při prudkých sjezdech. Problémem je, že jsou považovány za laciný spotřebák, a dávají se na ně mizerné skluznice.
Ono na naše podmínky nemá smysl bůhvíjak špičkové a drahé skluznice, protože všude lezou šutry a bláto, tak je za chvíli stejně zničená. Ale když je skluznice po 15km na nijak agresivním sněhu suchá, tak to taky nepotěší...
Nicméně v kombinaci se sprejem na "Nowax" lyže se nutná péče omezí na minimum a na malé výlety to může stačit.
Jo, turistický lyže, to je asi to, co si pamatuju. Bylo to širší než běžky, vázání kandahár mělo dva háčky, na tůru se odhákl ten zadní háček a dalo se "běžkovat", na ježdění s kopce se ten zadní háček zahákl a drželo to botu pevně. Boty byly taky takový univerzální, kožený, ani moc pevný, ani žádný "polobotky", se v tom dalo courat celej den cestou necestou, přes pole i lesem, neprojetým sněhem... Ale to už se dnes nedělá :/
Hned po klasickým Kandaháru jsem měl bezpečnostní Massag řešenej jako na fotce, jen špička byla plechová. Tu ale za pár sezón nahradila vypínací s kuličkou....
Jo, to byly "univerzály", dokonce jsme se obešli bez lanovek a vleků :o)
http://www.horydoly.cz/foto/lyze_vazani_retro...
S tou kuličkou byly mý poslední, ani jsem je neojela, snad dva-třikrát. Ten krám vypínal kdykoliv, tož sem to dotáhla na fest a nevypínalo to vůbec. Houby model, nemělo to tu "vůli" kandahárských čelistí... Myslím, že ty lyže pak dojezdily bráchovy děcka a jestli je nezlomily, tak tam někde na půdě ještě jsou.
tak a mam prvni info... ten obchod na capkove nemel zadne bazarove zbozi, pouze nove a bez vazani. nejlevnejsi sirsi mimo stopu za 2400 s supinama... jeste sme to omrkli v intersportu tak pro formu, tam nam nabizel supinovy vsecky, akorat teda byli sirsi jeste trochu vic a mel je od 2 000... to jeste bude boj
Sfině:-(
Na Čápkové jsem pořídil historické Karhu Racing Matrix 1180. Na tomto modelu vyhrála Hämäläinenová na OH v Sarajevu (1984) všechny individuální disciplíny. Stály mne 590,- korun:o)
Dnes na nich jezdí moje žena - když jsme se seznámili, jezdila na půjčených, pak sezónu na turistických, pak prohlásila, že chce něco lepšího a neomylně si vybrala moje nejoblíbenější;-)
Na aukro.cz by něco nenáročného mohlo bejt.
vcera sem po ocku koukala na aukru, bud prodavaj milionlety nebo to zase moc levny neni... budu sledovat, na aukru sem v zivote nebyla:)
jak se urcujou lyze podle vahy? kdyz maj hodne ty s supinama, a teoreticky bych nad nima uvazovala... kdyz staci kratsi, bylo by to lepsi asi pro manevrovatelnost, kterou bysme celkem chteli... ale zase jak poznat ze tyhle sou zrovna dobry? a jak dulezity tam je mit vahu presne? jaka je OK tolerance?
tak info z barnexu - sporteny 50mm s supinama by meli za 1700 + vazani rikal tak kolem 800. ptala sem se na manualni, rikal ze teda by bral spis automaticky i kdyz se mu stalo ze mu tam "pry kdysi nekdo tvrdil, ze videl chlapka jak musel s automatickyma do vlaku nasedat i s lyzi" ale cenove rozdil stejne asi tak jen 150 kc. rikal ze 20cm delsi nez postava je dobra delka, jen o 10 treba by to prej bylo malo.
Takze teoreticky cenove by to slo.
Běžky se nevybírají dle toho, že se někomu zdá, že by vzal o 20cm delší lyže než je postava.
Ale především podle toho, aby seděly na váhu, to je rozhodující. Samozřejmě i délka by měla být +- vhodná, ale pokud se zvlášť u levných lyží nedělají různé tvrdosti pro stejnou délku, tak délka moc vybírat nelze, ta prostě vyjde dle toho, která vyjde podle váhy.
Automatické (aspoň u NNN) vázání má o malinko větší tendenci zamrzat. A i manuální je docela pohodlné a bývá i o pár gramů lehčí. Já bych bral manuál, v automatickém nevidím žádnou zásadní výhodu.
Mimoto manuální, když zamrzne, tak přepereš hrubou silou, nejlépe několika trhavými pokusy vypnout. Máš tam na to celkem slušnou páku.
U automatického se vypínací síla přenáší trošku delší plastovou páčkou, celé je to v plastovém pouzdře, takže když se do toho opřeš, tak to propruží a nevypne.
to jsem jen psala ze se na nas prodavac koukal trochu divne ze sem se ptala na manual, prej je automat daleko pohodlnejsi... jinak ja radsi jistotu nez pohodli v tomto:) taky jsem se ptala, jak je to tam s tou vahou ze treba by mi vysli kratsi ci delsi bezky, proc striktne 20 a tak jsem se dozvedela ze by se mi hur jezdilo, ze kdyz bych si vzala jen o 10 cm, ze by byli (tvrdsi, mekci, ted nevim) ale pro me nevhodny, ze by se me hur jezdilo. proste bezka o 20 cm delsi at je to pro nas dobre (v podstate bez debat).
Cenove by byli fajn. Ale na druhou stranu nam tam ukazal dvoje bezky a rekl, ze to je jediny co nam muze nabidnout...
porad jsme nezavrhli cestu do noveho mesta, ale to az pojedem do jihlavy a to bude tak za 2- 3 tydny.
Takovém obchodu bych se obloukem vyhnul, díky jeho nesmyslným radám můžeš mít zcela špatně vybrané běžky.
Tvrdost se liší i pár od páru stejného modelu a délky, natož pak pro rozdílné modely nebo dokonce jiné značky a je třeba to VŽDY změřit pro ten konkrétní pár lyží.
Takže právě tím, že to chce určit jen dle délky, tak může dojít k tomu, že mohou být špatně tvrdé. Samozřejmě můžeš mít štěstí, že zrovna ta délka bude mít tu správnou tvrdost, ale moc velká šance se trefit opravdu správně není.
Ono nelze vycházet ani z hmotnostních tabulek, které někteří výrobci pro daný model mají. Hmotností tabulky už jsou lepší a dobře poslouží pro základní orientaci, že víš jakou délku přibližně zkoušet.
A pak může ta tabulka napovědět, že když má někdo hodně neobvyklou hmotnost k dané výšce, že daný model pro něj nebude vhodný.
Tím myslím situaci, když je někdo třeba hodně malý a přitom váží hodně. Třeba při takové kombinace 160cm a 90kg je pak výběr těžký. To se stane, že dle váhy vyjdou běžky 200cm+. Délka ale už bude opravdu přehnaná.
Pro představu, jak jsem teď kupoval já s manželkou. Měříme stejně a brali jsme stejný model. Ona ale váží méně než já, takže každému vyšla jiná délka a kdyby jsme vybírali dle výšky, tak jeden z nás dvou by vybral zcela špatně a měl nevhodnou tvrdost.
A další příklad. Kdybych bral jiný turističtější model, tak ten by mi vyšel o 20cm kratší než ten model co jsem vzal. Takže délka lyže je opravdu velmi relativní.
Na jednu stranu délka jede, na druhou stranu, při turistice potřebuješ trochu ovladatelnější lyže než pro závodění ve stopě. kolem těch 20cm to zpravidla vyjde, ale nebral bych to jako dogma.
Důležité je mít přiměřenou mazací komoru, aby ti poskytla co nejlepší odraz, a aby tam zas zůstala dost dlouhá plocha pro skluz; resp. u běžek s protismykem nesmí protismyk drhnout při sjezdech, a zároveň jej musíš být schopna prošlápnout na sníh.
Prostě běžky na klasiku se vybírají podle váhy a basta;-)
Taky když koukneš u Fischeru na kategorii Nordic cruising (taky je v té tabulce, co jsi dával odkaz), tak když k ní doplním ještě délky:
S/164, M/174, L/184, XL/189
Manželce by třeba vyšly Mka (zkoušeli jsme na prodejně Orbiter model jen pro srovnání, brala pak stejně Superlight), takže by měla o 8cm kratší lyže než měří. Takže tyhle více turistické vychází mnohem kratší.
Já byl na hranici M a L a nevycházely mi dobře ani jedny (jedny moc tvrdé, druhé moc měkké).
U těch Superlightů mě vyšly právě o těch 20cm delší. Manželce o 15cm delší.
Nojo, Nordic Cruising jsou při stejné délce mnohem, mnohem tvrdší, než stejné běžky na klasiku. To samé se dá říct o combi běžkách, BC, a některých turistických modelech.
A je to záměr, protože na zamýšlené použití jsou vhodnější lyže mnohem kratší než na svištění strojovou stopou...
muzes mi osvetlit to zamyslene pouziti u tech kratsich modelu bezek? (me ty dlouhy totiz prijdou kvuli manevrovatelnosti pri venceni psu hrozne dlouhy - nebo si aspon vzpominam, kdyz sem bezkovala jako decko, jak bylo desny se treba otocit nebo tak, protoze si po tom clovek furt slapal:))
Chození, šlapání stopy hlubokým sněhem, prudké sjezdy, chůze v členitém terénu... Tam, kde rychlost (získaná pár cm délky) nehraje velkou roli, a podstatnější je snadné manévrování.
Můžeš mít speciální model na BC, nordic cruising, women style, S-bound, off trail, kondiční (případně fitness) lyže apod. Co který pojem znamená poradí google a stránky výrobců.
Mě na práskání v lese přes kořeny stačí bazarovky za pětikilo.
Přesně tak, u lyží na klasiku (turistické jsou konstrukčně klasiky) výrobci uvádí tabulku délky (případně i tvrdosti) pro hmotnost lyžníka.
Např: Fischer:
http://www.fischer-ski.cz/bezecke-lyze-fischer...
Sporten:
http://www.sporten.cz/cze/jak-vybrat/bezky/
Turistické běžky, zvláště levnější, bývají kus od kusu. Když jsem kupoval ženě ty první, turistické, tak mi borec v Barnexu nakonec vysypal asi 5 párů ve stejné délce a já si vybral dva vzájemně nejpodobnější kusy;-)
Nejpřesnější je flexmetr, ale nevím o prodejně v Brně, kde by ho měli. Snad Trtík. "Papírková" metoda je velmi orientační, a předpokládá dokonale hladkou vodorovnou plochu.
Když stojíš dokonale rovně na celých chodidlech rovnoměrně na obou lyžích (palcema na těžišti lyže), tak na rovné ploše by měl jít protáhnout papírek zhruba od pat 30-40cm před špičky). Když se to liší o moc, máš lyže příliš měkké/tvrdé. U lyží s protismykem by to mělo být přesně pod oblastí s protismykem. Když pak stojíš na obou lyžích (jedeš z kopce) protismyk (teoreticky;-) nechytá o sníh. Když přeneseš váhu na jednu lyži (odraz), tak jej zašlápneš do sněhu.
Když už si je budeš měřit v obchodě, a budeš kupovat lyže s hladkou skluznicí, zrovna si udělej nesmazatelnou fixou značky odkud kam papírek protáhneš. To je mazací komora pro tuhé vosky. Pak si stoupni celou vahou na jednu lyži, a udělej rovněž značky (strana pod patou se posune zpravidla o 2-3xm dopředu, strana před špičkou o 5-10cm dozadu). To je mazací komora pro klistry. Tužší vosky (cca od -2°C) se mohou mazat na maličko delší komoru.
Přesně komoru naměžíš nejlépe v reálném provozu. Namažeš 1-2 tenoučké vrstvičky vosku o kousek dále, než by komora měla být. Po pár km spolehlivě uvidíš: kde se vosk smaže, tam to klouže po sněhu a stoupací vosk tam nepatří.
Tak naštěstí s problémem, že by v páru se lyže výrazně kus od kusu lišily jsem se teď při výběru nesetkal.
Odhaduju, že pokud to nejsou úplně nejlevnější modely, že se výrobce (nebo distributor, prostě v místě, kde mají ještě hodně kousků) vždy snaží zpárovat co nejpodobnější dva kousky, aby k tomu problému nedošlo.
U dražších modelů se párují nejpodobnější kusy velmi pečlivě (proto se RCS dělají v Rakousku a ne na Ukrajině;-)). U levnějších modelů se snaží udržet jednotlivé kusy co "nejstejnější". No a u nejlevnějších se tam strká třeba dřevo do jádra podle toho, co zbude z dražších modelů. Proto ty nejlevnější jsou kus od kusu. Aspoň takový dojem jsem si odnesl z exkurze ve Sportenu.
On ten průběh průhybu v závislosti na zatížení (deformace v mm v závislosti na síle v N) se dost liší. Takže když se dvě lyže stejně zdeformují pod 35kg (půlka váhy lyžníka), tak pod 70kg už zase může být různá. Což je samozřejmě pod rozlišovací schopnost turisty, ale u špičkového závodníka už to hraje roli.
A pokud má pár stát na krámě 1500-3000 korun, tak tohle nikdo ve fabrice řešit nebude, protože to by typický uživatel těchto lyží stejně neocenil.
coz znamena ze kdyz v obchode zvolim papirkovou metodu, tak vlastne mi mohou vyjit delsi ci kratsi lyze nez 20cm+, ale mela bych mit teoreticky dobry zaklad pro to aby mnou vybrana lyze byla ok?
Ano. Přesně tak se to vybírá. A pokud při měření zjistíš, že délka vyjde extrémně špatně (a takovou délku už nechceš), tak nezbývá nic jiného než sáhnout po jiném modelu, kde to může vyjít jinak.
Jak uvádím extrémní příklad výše, tak model Fischer Orbiter vychází +- jako délka postavy a někdy i ještě kratší. A i s tímhle modelem a touhle délkou jsou někteří velmi spokojeni. Samozřejmě je to pak více turistika a hůře to jede. Ale zase ovladatelnější, pro chodícího začátečníka vše snažší.
Sporten má půjčovnu. Předpokládám, že tam budou mít vlastní lyže a ve slušném stavu. Vyzkoušej různé kategorie:
http://www.sporten.cz/cze/o-nas/pujcovna/
Přímo kolem sportenu vede strojová stopa (je tam zákaz pro psy, což ovšem spousta psíčkařů ignoruje).
Na novoměstsku jsou okruhy pro psy mezi Třema studněma a Skleným.
Tak jsem si říkala, že mi téma přišlo do noty, ale už jsem se v tom kvantu informací ztratila, takže se zkusím přiživit vlastním zpřesňujícím dotazem.
Doteď jsem nelyžovala a to tak, že vůbec. Sjezdovky ne-e, běžky jsem jednou zkusila, ale propadla jsem panice, že mi to na nich klouže... Ale když už jsem překonala paniku, co mě ještě před pár lety chytala i na kole, tak si říkám, že bych třeba i ty běžky... Máme chatu na Vysočině, choť tam coby melouch v zimě protahuje stopy, tak mi slíbil udělat někde na poli tréninkové kolečko, abych se neděsila, že mi do toho lezou lidi a překážím, nebo nedej bože bych měla někam uhnout...
Takže - ta dobrá manévrovatelnost je podstatná. Ztráta rychlosti mi opravdu nevadí, ba naopak - bojím se na tom, a to hodně... Když jsem to tu začala číst, tak jsem si říkala, že teda šupiny jsou přesně ono, ale pak mě ty info zahltily. Takže na čem že bych měla jezdit? Výlučně do strojové stopy, když mám už toho protahovače (lyžařských stop!) v občance... (Na 176 cm bych to s oblečením asi na osmdesát kilo vytáhla...) Tak nějak rámcově?
Choť snad taky běžkuje, když protahuje stopy, ne? Ten neporadí?
To samé co doporučuju Mawe: hlavně kvalitní boty, k nim vázání, levné turistické hůlky a lyže nějaké zachovalé bazarovky za 500-1000 korun; v bazarech jsou často lyže s vázáním SNS, takže když koupíš boty na tento systém, s velkou pravděpodobností ušetříš.
Uvidíš, jak ti to půjde, co tě na běžkách baví, a případně podle toho na jaře koupíš se slevou nové kvalitní.
Kupovat teď na začátku zimy bez zkušeností nové drahé běžky je imho zbytečné riziko.
Ne, choť neporadí, ten tomu vůbec nerozumí. Jemu je to fuk, na co stoupne, na tom pojede...
Já běžky i s botama v zásadě mám, na těch jsem to právě jednou zkoušela... Ale na kole jsem taky dokázala jezdit teprve, až jsem vyhodila Olprana a koupila kolo... Mám dojem, že ty běžky by mohly být to samé. Jasně je to trochu risk. U toho kola se mi vyplatil, no... :-)
ja mam taky olprana a jak se mi jezdi dobre:)) Imho to nemusi byt jen bezkama ale tim, ze tenhle druh pohybu ti nesedne...
NIcmene teda preju, at se risk vyplati... a jestli mate tu chatu na vysocine, zkus tu pujcovnu sportenu co tu psal Joe vys, maj tam pujcovny na den kolem 200... muzes ozkouset a nakoupit rovnou co by se ti libilo:)
Mně nesedne žádnej druh pohybu, ale pomalu to posledních pár let začínám lámat :-)))
Vysočina je docela velká, do NMNM to mám daleko... Já bych je samozřejmě nekupovala zejtra, aspoň zvolna si to zkusím na těch, co už mám... ale tak nějak bych potřebovala vědět, kam směřovat.
Co máš za boty? Ty jsou nejdůležitější, musí být pohodlné jak bačkůrky, a přitom v nich musí noha sedět jak ve svěráku.
S trochou nadsázky - opravdu se dá jezdit na všem, nač stoupneš;-)
Jestli chceš zainvestovat - přemýšlel bych o lyžích "combi" - univerzál na klasiku i bruslení. Závodníci nad tím ohrnují nos, protože jsou objektivně pomalejší než skate či classic modely, ale na turistiku to může být dobrá volba. Mazací komoru a zpravidla i trochu slušnou skluznici to má, je to kratší a ovladatelnější, drží to směr i mimo stopu. Též pro člověka s kratšíma nohama a větší vahou bude kratší a přitom tvrdší lyže nutností.
Jestli chceš konkrétní dobrý tip, tak Fischer SC nebo Madshus xyz-Sonic. Já mám rád Fischery (momentálně máme doma jen 4 páry běžek, z toho troje Fischery), mají dřevěné jádro:o)
Levnější lyže - netuším, co tam kdo dává za skluznice. Třeba Rossignol X-Tour Venture je výborná přiměřeně tvrdá, stabilní, pohodlná lyže na turistiku, ale vosk se sjede po 10-15km na nijak zvlášť agresivním sněhu. Parafín nevydrží celodenní výlet (na mých vydrží 100-400km podle sněhových podmínek). Stejná skluznice je na Epoke, a předpokládám, že i na dalších hypermarketových značkách. Takže z turistických lyží (to je to co potřebuješ) nemohu s čistým svědomím doporučit nic konkrétního, protože na nich nejezdím a vyjma krátké zkušenosti ženy s těma rossignolama nemám osobní zkušenost.
Kamarád, bývalý spolulezec, je spokojen s Favoritama od Sportenu (turistická klasika), ale já opravdu nevím, jak často parafinuje a kolik mu to vydrží.
Mlok možná přidá nějaké tipy na šupináče, po mně je nechtěj;-)
Kombi asi ne - zcela určitě nebudu bruslit. Já kromě lyží nestála v životě ani na bruslích - mimo pevnou stopu vůbec nehodlám blbnout, bych se zabila... Na jednu stranu jsou pro moje sportovní nadání jakékoli lepší lyže vlastně vyhozené prachy, já vím... mě tady v té diskuzi vyloženě zaujalo to, že teda některé ty lyže by z kopce moc nejely... (asi opačné hledisko než u kohokolo jiného... :-))))
O bruslení nepíšu ani slovo. Ber combi jako lyže, na nichž se dá jezdit klasicky, ale jsou kratší a tvrdší, tedy pro člověka těžšího (vzhledem k výšce) a méně jistého na běžkách.
Nebo pak nějaký ten nordic cruising, fitness, ale to jsou "disciplíny" jdoucí mimo mne, takže tam se neodvažuji moc radit...
Jenže zrovna pro ty, co chtějí kvůli bezpečí, aby jim to z kopce tolik nejelo to nic neřeší.
I když to budou nějaké levné horší šupináče, co jedou hůře, tak to se projeví hlavně v mírném klesání a na rovině, kde budeš muset o to více makat a tam tě to bude štvát.
A jakmile bude kopec prudký, kde bys ocenila, že se to tolik nerozjede, tak tam se to rozjede stejně.
No, více makání bych se až tak nebála... Já když vyjela jednou v životě na běžkách, tak jsem byla křečovitě zapřená hůlkama, aby mi to proboha náhodou nesklouzlo... třista metrů jsem takto opatrně po centimetrových posunech šla asi hodinu... a pak hodila lyže na rameno a poklusem se vrátila na chatu.. :-)))
(Jestli vypadám jako debil, že se se těmito zkušenostmi pídím po běžkách, tak to vím... ale na druhou stranu, kolo do prudší zatáčky taky nevytočím a slezu a vedu je..... a k Baltu jsem s tím letos dojela. Já už si se svým nestandardním přístupem ke sportům celkem umím poradit...) No nic, necháme to radši... :-)))
Nejlepší budou dřevěné Visu Extra ze Sovětského svazu. Na těch jezdím já.(S koordinací jsem na tom s Ifčou stejně). Z kopca:-) to moc nejede a do kopca to moc neklouže.
Akorát jsem si loni přejela špičku sakra (ještě že jsem v batohu měla zavařovací gumičku:-)).
Tak a teď budu totálně za vola:-)