Po delší době jsem měl zase technický problém - z nějakých důvodů se mi přetrhlo lanko těsně u přehazovačky. Asi je v tom místě nejvíc namáhané... O to ale nejde.
Vzhledem k rozměrům svého kola byl problém sehnat lanko odpovídající délky (odhadem 210-220 cm). V servisu to vyřešili tím, že mi namontovali nějaké dražší (jak jinak?), prý nějaké speciální - s teflonovou povrchovou úpravou, které se vyrábí a prodává i v těchto delších vydáních...
Docela by mě zajímalo, jak je to tedy se standardními délkami lanek a k čemu mi je ta teflonová povrchová úprava nového lanka. Bude snad menší tření uvnitř bowdenu, který tudíž nebude potřeba promazávat? Chrání teflon proti korozi? Vydrží lanko déle? Co až se teflonový povrch ošoupe? Jak to poznám, abych případně mohl začít mazat?
Předem díky za rady a informace
Váš "amatér" ;o)
hlavně nemazat jinak to zadřeš....
Ten olej nebo vazelina by z toho teflonu udělala kašičku nebo žmolky, které by to lanko v bowdenu zadřely?
jak který mazadlo, obecně vzato je blbost na kluznou plochu určenou k snížení tření dávat další kluznou plochu.
Nemaž ušetříš nějakou tu kačku :)
Už to tady někdo zmiňoval. Lanka, špalky a v jisté míře i řetěz, i když u tebe pochybuji, jsou "spotřebáky".
Takže já si dávám měnit na treku lanka cca každé tři sezony na silničce každý druhý rok.... prostě čistě bezpečno-preventivně a to i z ohledu na okolí......
Že jsou brzdové špalky a třeba i řetěz spotřební zboží, jsem si všiml. Ono když jezdíš po městě, je to něco úplně jiného, než když se jedeš projet z Újezda do Škvorce a zpátky. Tady je to samé brždění, zastavování a zase rozjíždění.
Brzdové špalky měním v okamžiku, kdy se objeví kov. Jednou jsem to přehnal a při jednom prudším brždění jsem viděl, jak přední brzda bere z ráfku dlouhatánskou šponu... Od tý doby si dávám trochu víc pozor.
S řetězem zacházím tak, že ho nechám doběhat až do chvíle, kdy z něj začnou opadávat omačkané válečky (tedy v tu chvíli už spíš "měsíčky"). Do tohoto stavu přivedu řetěz tak po 10.000 km. V tu chvíli ale musím měnit i kazetu. Spočítal jsem si, že se to finančně vyplatí oproti několikerému vyměňování řetězu (po každých 1.500 km) za účelem prodloužení životnosti kazety. Fakt je, že v závěru životnosti řetězu už jízda není tak pohodlná - člověk na to musí myslet a třeba občas ustát nějaké to "střílení".
Lanka jsem ale do této chvíle za spotřební zboží nepovažoval. Na to, kolik toho najezdím, jsem lanko vyměňoval jen párkrát. Většinou se mi přežužlalo v místě, kde je vedeno spodem jakýmisi vodítky přes středovou mufnu. Občas to místo mažu, ale asi to nemá valného smyslu, protože je to nesmírně exponovaná partie. Má to smysl jen za dlouhotrvajícího suchého počasí v bezprašném prostředí. Takže vlastně jen pro kola používaná k rekreačním účelům.
Tak zrovna lanka od brzd jsem na starém Favoritovi musel měnit dost často. Ale dalo se poznat, kdy je potřeba vyměnit protože začalo znatelně pružit. Je to dost o hubu, zásadně se to urve když je potřeba dost kriticky brzdit.
To je zajímavý. Mám toho naježděno poměrně dost, ale brzdové lanko mi nikdy neprasklo. A to brzdím velmi často a občas dost prudce... Právě proto jsem se divil, že mi prasklo lanko od přehazovačky a ne od brzdy.
Stejně jsem moc nepochopil, proč k tomu došlo. To muselo být nějak načaté, mechanicky poškozené. Nedovedu si to moc vysvětlit. Fakt je, že se to přervalo těsně u toho štelovacího šroubu u přehazovačky, tedy v místě, kde je bowden ohnutej do poměrně malého poloměru. Takže asi šlo o kombinaci namáhání na tah a ohyb (možná částečně i na střih)...
Myslím, že do další výmněny si lanka nemusíš všímat, pokud s kolem nezačneš brodit as čvachtat bajno.
To zní nesmírně pěkně, ale co to znamená "do další výměny"? Jak poznám, že je načase měnit? Nemám v povaze měnit komponenty preventivně. Brzdová lanka samozřejmě občas kontroluju, ale ani ta neměním preventivně, pokud nevykazují dostatečně zřetelné známky opotřebení.
Co se týče brodění a čvachtání - rozhodně to nevyhledávám, ale přesto jsou lanka při jízdě občas vystavena těmto vlivům. Občas jsem nucen projet nějakou tu louži, kromě toho jedna z mých pravidelných tras za klientem vede přes les s výskytem míst se sice zpevněným, leč narušeným povrchem, tedy prakticky blátem. Shodou okolností mi to staré lanko prdlo právě v takovém místě - asi jsem příliš vehementně řadil. No nic, snad to to lanko přežije navzdory tomu teflonu... :o))
Pokud nemáš v povaze měnit komponenty preventivně, tak čas výměny poznáš tak, že ti o zase rupne. Jsou to "korunové" položky, zkrátka spotřebák, je lepší to nechat 1 x za rok vyměnit všechno a mít klid, než pak někde zůstat viset.
Já chci na kole jezdit a ne trnout, jestli to x let staré a "steřelé" lanko už konečně prdne nebo ne, abych to vyměnil (příp. nechal vyměnit).
Lanka mají v servisech na "kilometry" (stejně jako např bowdeny), takže ucvaknout ti klidně i tři metry by rozhodně neměl být problém.
No, tak zrovna s prdlým lankem od přehazovačky jsem viset nezůstal. Ale jinak máš docela pravdu. To "trnutí" prožívám například u plášťů. Zrovna teď jeden "dojíždím", tj. čekám, až se sjede na kord a doufám, že vystihnu ten správný okamžik pro výměnu a nenechám to dojít tak daleko, aby mi za jízdy praskla duše jen proto, že je prošoupaná díra v plášti :o)) Na zimu tedy budu mít plášť nejspíš novej. Už ho mám koupenej.
Co se týče lanek na "kilometry", evidentně to tak v tom konkrétním servisu nefunguje.
a tohle je přesně na zabití...
Trnout a vystihovat to správný "sjetí" ?
I když ty netrneš, že ti to za jízdy udělá problém, ty trneš aby jsi ušetřil 10 kaček tím, že ten plášť budeš používat o pár dnů dýl.
Navíc "na zimu" je už teď, obvzláš´t ve městě kde máš spoustu mostů a podobných silničních konstrukcí, které jsou v úseku pár metrů pokryty naprosto nečekanou námrazou....
Šetřím nejen proto, abych ušetřil pár kaček, ale aby se kvůli mně nemuselo vyrobit zbytečně mnoho zboží. Často dokonce "šetřím" tak, že na to finančně doplatím, ale pak mě zase hřeje pocit, že jsem snížil svou spotřebu, tj. že se něco nemuselo kvůli mně vyrobit, přepravovat, skladovat atd.
S těmi mosty máš pravdu. "Nejvýživnější" je přemostění Masaryčky (magistrála). Ta mostovka vždycky strašně rychle vystydne a okamžitě se tvoří námraza v okamžiku, kdy jinde ještě není. Navíc jsou tam vyjeté koleje a na krajích asfalt nahrnutý do podélných vln, jejichž existenci motoristé (na rozdíl od cyklistů) vůbec nevnímají. Auta sice tu námrazu rychle rozjezdí, ale jako cyklista zpravidla nejedu ve stopě jejich pneumatik. Podobný problém bývá na lávce přes Nuselský most u Kongresového centra (Paláce kultury) nebo jak tomu teď říkají. Tam ale nehrozí, že bych lehnul pod kola nějakého auta.
Důležité je, abych tu námrazu zvládal svým stylem jízdy. Více či méně sjeté pláště na ledě už velkou roli nehrají. Ten rozdíl je minimální. To není jako u auta.
Jdi s těma výmluvama "aby se kvůli mně nemuselo vyrobit zbytečně mnoho zboží" někam. Prostě jsi jenom děsný skrt a držgrešle... To tvoje lanko, které vozíš dokud nerupne, svět opravdu nespasí...
Je to prostě moje spotřební filozofie. Ale nikomu ji samozřejmě nevnucuju.
Jistě - kdyby se jednalo jen o to lanko, tak to svět nespasí, ale pokud takhle postupuješ úplně ve všem, můžeš svou spotřebu snížit i o desítky procent, v něčem dokonce na pouhý zlomek. A to už něco váží. A jak říkám - nejde jen o úsporu vlastních financí (takovej škrt zase nejsem), ale o celkovou stopu, kterou svojí spotřebou na téhle planetě za svůj život zanecháš.
Každý si tu výmluvu na své chování vždycky najde ;-). Já to měním preventivně, abych si nenamlel držku. I když, preventivně... Měním to pokaždé, když mi lanko zarezne v bowdenu. Případně řetěz se změní v monoblok neohebného kovu. Což je někdy i párkrát do roka :-)). No, měním... Nechávám. Ještě přesněji mi to prostě v servisu vymění a jen oznámí, že to měnili, protože to bylo v děsném stavu. Takže to vlastně taky měním, až když je to "na kusy" ;-)
Upřímně řečeno - moc to nechápu. Lanko k přehazovačce tě asi neohrozí. Rozhodně alespoň nezpůsobí, že by sis "namlel držku". Já jsem s tím dojel naprosto normálně, vedl jsem jen prudký kopec, který bych ani s funkční přehazovačkou nejel o nic rychleji.
Ještě se mi nestalo, že by mi u používaného kola lanko zarezlo v bowdenu. To se může stát snad jen u kol, která několik měsíců nebo dokonce let stojí nepoužívaná v garáži. Stejně tak si nedovedu představit, co by se muselo stát, aby se z řetězu kola, které používám, mohlo stát něco takového, co píšeš. To by se mohlo přihodit jen v důsledku trestuhodného zanedbání běžné údržby v kombinaci s nepoužíváním daného bicyklu. Jinými slovy řetěz a částečně i bowdeny u všech svých kol pravidelně mažu.
Naopak jsem takhle zachraňoval kola, která stála desítky let na půdě. Řetěz jsem vykoupal v oleji a pak článek po článku rozhejbával, stejně tak bowdeny jsem prolil olejem - a obojí slouží dodnes.
lanko k šaltru musí mít přece na jednom konci malý váleček /nebo kuličku/, jináč by nešlo fixovat v řazení, takže "kilometry" můžou být leda bowdenu, na kusu ustřihnutého lanka by si jeho "šťastný" majitel musel udělat nejspíš uzel :-)
mě se jako ideální jeví lanko z nerezu, bowden k šaltru má přece uvnitř trubičku z plastu, tření je tedy minimální, lanko s teflonovou vrstvou /asi Jagwire??/ jsem taky zkoušel, ale teflon se snadno odíral, za mě - nebrat. Vyšší cena, přínos nula.
No, já jsem si moc vybírat nemohl. V té délce měli jen to teflonové. No tak to aspoň vyzkouším... Cenově to zase takový šok nebyl - i s prací jsem za tu výměnu vypláznul dvě stovky.
Kup si odpovídající řadící i brzdový lanka a voz je sebou. Výměna je jednoduchá.
Ano, to bylo první, co jsem si řekl, když jsem defekt zjistil. Ale nevím, jestli bych se odvážil rozebírat řazení. Na druhém konci bych to asi zvládl. Jo a pak mě moc nebaví seřizování přehazovačky.
Na přehazovačce mi vadí, že se i u nového kusu vždycky během chvilky vyžvejká ložisko jednoho z těch plastových koleček a pak to nepřesně řadí. Už jsem si koupil náhradní kolečko (nebylo jednoduché ho sehnat), ale ještě jsem se nedostal k tomu, abych se pokusil ho vyměnit. Mám tu přehazovačku tak zasviněnou, že ani nevím, jestli je to na inbus nebo na čem to tam vlastně drží.
na tvý problémy s přehazovačkou bych věděl řešení:-)
Copak? Koupit novou?
Copak lehokolo nemá přehazovačku? To by asi řešení daného problému nebylo. Lehokola se mi hrozně líběj, oceňuju jejich nesporné výhody (a že jich není málo), ale nepovažuju to za vhodnou alternativu do městského provozu. Někde venku na vsi bych se na tom určitě neskutečně vyřádil, ale ve městě potřebuju bejt vidět (já, ne nějakej praporek) a hlavně mít co největší přehled o situaci před sebou a kolem sebe. A na to potřebuju mít oči co nejvejš - minimálně v takový vejšce, jako když stojím, abych viděl i přes větší auta. Vždyť mimo jiné právě proto jsem si před těmi osmi lety pořídil kolo s tak vysokýma řidítkama.
Takže prdlý lanko od přehazovačky jako záminka ke koupi lehokola asi fungovat nebude... Leda že bych měl lehokolo, na kterým bych ležel ve půldruhametrový vejšce. To pak jo... :o))
Pokud chceš na lehokole vidět daleko a být viděn zdaleka,naděl si trochu vyšší model:-)
http://miniradek.rajce.idnes.cz/Sedmihorky_-_13...
takže by pro tebe bylo vlastně ideální tohle, ne?
http://blog.makezine.com/archive/2006/06...
U tohohle bych se bál, že se to se mnou zvrhne dozadu. Navíc kvůli mé hmotnosti by to musela být hodně pevná konstrukce, takže by byla asi dost těžká. Já jsem spokojenej s tím, co mám. Dokonce uvažuju o tom, že si nechám vyrobit duplikát. Já nevím, jakou životnost má ocelovej rám, když na něm rajtuje stodvacetikilovej Medvěd. Ten můj stávající má už 50.000 km za sebou...
Až povolí dozvíš se to jako první.
Pode mnou prasklo už mnoho rámů, některé i opakovaně. Lámal jsem řidítka, představce i kliky, vyrval jsem dráty i s niplema z ráfků... Právě proto jsem si nechal svařit to svoje současný těžký bago s vysokejma řidítkama. Zatím drží.
Po takove davce kilometru bych minimalne uvazoval o radne kontrole ramu u vyrobce.
Ano, taky o tom uvažuju. Je to ale součástí záruky? Nenaúčtujou mi potom nějaké drahé rentgenování atd.?
Na tobě je fascinující, že o všem uvažuješ, ale to je pro tebe konečná fáze.
Teď jsi mě naprosto přesně trefil. :o)) Jsem velmi nerozhodný, a to jak při výběru z různých variant (většinou pak nezvolím žádnou), tak i v případech, kdy jen rozhoduju, jestli jo nebo ne, které většinou končí rozhodnutím "zatím ne". Možná proto tak nerad nakupuju. Čím je větší výběr, tím menší pravděpodobnost, že něco koupím. :o))
Až budou rentgenovat tebe (zlomená žebra), jak pod tebo ten rám rupne, tak ti nebudou účtovat nic. Takže jestli chceš "ušetřit", tak na to prď a jezdi... ;-)
Sama voda, hadam, ze myslel jedno pecivo ;)
Jo tak. Ano, tohle řešení mě skutečně láká. Jen mám pochybnosti, jestli to není moc těžký, jestli to není náročný na údržbu a jestli to má dostatečnou životnost. No a pak samozřejmě cena...
přemýšlíš o tom, jestli je Rohloff náročný na údržbu a jeslti má dostatečnou životnost???
No já si třeba nemyslím, že bych ho do důchodu dokázal nějak zničit.
údržbu nedělám žádnou. jednou za rok by s eměl vyměnit olej. Letos jsem se k tomu od jara nedostal...
Vánoce za dveřma....Medvědovo téma....????.....
Jirka řadí medvědíma pracnama ??? :-OOO Tak to je hukot...
Jirka do tohohle tématu vůbec nepřispěl. Nebo jsem něco přehlídl???
Pokud vím, tak standardní délka lanka k přehazovačce je 2m, u lehokola mi nějakých 20cm chybělo a musel jsem sehnat nestandardní 3m lanko pro tandemové kolo.
Ja mel problem i s 2m lankem. Natahal jsem bowdeny tak, aby 2m stacilo, ale oni pak meli 1,85m a 1,9m. Kdyz to jde, davam lanka zabrousena a teflonovana. Oboji je silne poznat zvlast na lehokole u brzd, kde mam na riditkach ostry ohyb. Nejsem si jist, jestli bych dal prednost jen zabrousenemu, nebo jen teflonovemu, kdybych mel tenhle vyber. Ale urcite alespon nerezove. To nejlevnejsi za mnoho nestoji.