ahojte,
chcel by som sa opytat, co je podla vas lepsie na dialkovu turistiku, lehokolo alebo trojkolka ? Nie je problem pri klasickom lehokole, ak je dobre nalozene so stupanim do kopca, nepada to s vami ? alebo pre stabilitu je lepsia trojkolka ? a mozno by ma aj zujimalo, preco ste sa rozhodli pre lehokolo, pred trojkolkou ? pripadne aj vyhody a nevyhody jednotlivych systemov .. dik
na tříkolce jsem dálkovou turistiku nejel, ale svezl jsem se na ní mnohokrát a strašně jí chci! :-)
Důvod proč mám lehokolo a zrovna tohle lehokolo (APUS, dříve AZUB4) je ten, že je universální. Jezdí slušně po silnici i lesem přes kořeny a na těžko pár tejdnů je taky bez problémů. A oproti tříkolce je výhodou snažší přeprava, pokud nejedeš od domu k domu po ose.
Tříkolka se mi líbí, pro stabilitu a pohodlí a lepší možnost jízdy s vozíkem atd. Zase nemá odpružení a je dražší...
Já bych chtěl obojí :-D Ale nemám na to :-(
jo a ta stabilita při pomalý jízdě je spíš záležitost cviku... Nicméně 2 nebo 3km v hodině na lehokole asi do kopce nepojedeš. na tříkolce klidně...
Taky bych strašně chtěl obojí. A dokonce na to mám. Ale žena má je diametrálně odlišného názoru a tvrdí, že na to nemám :-)
A tak jsem rád za ten Ibex, který mám to potěšení sedlat. Tříkolka, když nad tím uvažuju, by mě spíš než na dálkové jízdy lákala na vyblbnutí v okolí, na ledě a tak. Zablátit se a onem domů.
http://www.youtube.com/watch?v=rBKB1eQxEVQ
8-)
.. ved prave to , co si teraz napisal ma viac laka kupit si prave tu trojkolku .. tiez by som si chcel kupit k tomu vozik a mam pocit,ze na trojkolke to bude fungovat lepsie, hlavne kvoli stabilite, dalsi moj problem je to, ze som velmi slabo na tom s fyzickou, cize kopce idem na najlahsom prevode, myslim, ze na klasike lehokolu by som mal problem, kdezte na trojkolke uplne v pohode aj 3 km rychlostou .. zase ta stabilita .. a tiez viem pochopit tvoju tuzbu ju vlastnit, ved ja teraz som tym ako posadnuty, stale si na nete prezeram obrazky a aj tvoje videa zo zrazov, kde si hlavne vsimam tie trojkolky :)
jó, tak to znám. Kolem mě lehokolo někdy před sedmi lety projelo a pak jsem přemýšlel a zavrhl. No a púak zas začal přemýšlet a zadal do googlu "recumbent bike" a našlo to přes dva tisíce odkazů. Za dva měsíce jsme je prošel uplně všechny. Tedy jen po stránce obrázků. No a pak u Aleše Zemánka objednal svou čtyřku.
Čím dýl jsem si ty obrázky a odkazy prohlížel, tím víc, jsem to chtěl.... :-)
Trochu nad rámec tématu - jaký jsi měl důvod přejít pak na toho Apuse? Neříkám, že si lehokolo pořídím, ale občas o tom letmo uvažuju... a když si tak projdu nabídku Azubu, tak jako cyklistický skorolaik a lehokolový úplný laik poznám rozdíl mezi horním a dolním řízením a ve velikosti předního a zadního kola... ale jinak mi ty modely poněkud splývají. Takže by mě ten konkrétní příklad,co je v čem a proč lepší docela zajímal pro nějakou počáteční orientaci.
někde jsem to tu už psal Ifčo, tak to zestručním.
Na Azub4 jsem rozstřelil vidli. Azub4 má hlavový složení 1", který je dnes minoritní a sehnat slušnou odpruženou vidlici, 1"hlavovým složením a zároveň na 20"kolo je prostě problém. Ted ypokud chceš zůstatu cenově dostupných modelů. V podstatě je šance koupit něco za pár stovek, coje na asfalt fajn a dostačující, ale na kořeny v lese už ne. No a potom na objednávku něco v ceně cca 20.000,- No tak jsme o tom chvíli přemýšlel a rozhodl se pro nový kolo, který má složení 1,1/4" a pasuje tam karbonová MEKSka, ze který jsme nadšenej. Svou roli v tom samozřejmě sehrála i touha mít něco novýho:-) Jo a taky širší zadní vidlice, kterou jsem stejně plánoval pořídit na to starý, aby se do ní vešel širší plášť do terénu.
Tak pokud bys tam Juro měl hlavový 1 1/4", tak bys vidli nesehnal ani náhodou, jedině tak na zakázku , popřípadě by ti to trochu kloktalo ;o)))
a jo :-) jak jsem tam dostal tenhle překlep...? :-D
Ale jo, možná bys sehnal nějakou pevnou na 26".
Kdysi se tenhle rozměr používal. -)
Nejel jsem ani na jednom. Ale do budoucna na cykloturistiku něco pořizovat budu. A pravděpodobně tříkolku. Na ní se mi líbí, že z ní nelehnu na tlamu když se budu kochat a zapomenu šlapat:-) Zdá se mi to jako úžasné vozidlo pro cestování. Jediná nevýhoda je bohužel cena.
tiez to tak vnimam, ze na cestovanie je to ako stvorene, co sa tyka ceny, hej je vyssia, ale ja to beriem z roznych uhlov pohladu .. napr. celkom ma bavi aj fotenie a rad si citam fora ohladom fotografovania .. vies kolko ludi vyhadzuje penazi za nove objektivy, ktore sa pohybuju v tisicoch korunach ? je to drahy konicek, zober si kaprarov, rybarov, niektory kupuju drahe boilis, naradie atd .. kopec penazi .. trojkolka nieco stoji, ale ked cloveka bavi cyklistika, ma kladny vztah k bicyklom, ako takym, da za to tie peniaze, ved zijem len raz, treba si dopriat :)
Focení je drahé, vím....proto taky nemám na tu tříkolku:-))))
Ale zas na druhou stranu. Není problém si něco takového postavit. Okopčit se dá kde co. A možná tohle bude má cesta.
Už jsem ten dotaz někde tady házel, ale myslím že na to nikdo nereagoval. Jak je na tom tříkolka s počtem defektů ve srovnání s jednostopým kolem? Dokázal by to někdo posoudit? Přeci jenom má tři stopy. Já na klasice defektím spíš na předním, které to vysbírá. Nebude to na cestování nevýhoda tříkolky (myslím častější defekty způsobené tím, že kola nejedou v zákrytu) ?
10 000 km a zatím žádný, ale už mě to čeká, první píchnutí a po prvé měním pláště. :-)
Hele a jak se sjížděj? Rovnoměrně nebo poznáš, že zadní víc? Nebo přední víc? A poznáš třeba že přední pravej je víc rozsekanej než levej?
Dík.
Požooor na Coriolise!!! Při cestě na Nordkapp by to mohl být u tříkolky zásadní problém a hlavní důvod k nerovnoměrnému opotřebení pláště.:-)))
Na zábradlí máš zadní kolo taky mnohem více zatížené než přední, zvláště, když jedeš natěžko. Takže se ti taky více opotřebovává. A neřešíme to.
Mě by tohle teda nějak od tříkolky neodrazovalo. Naopak. Přední kola při výměně pláště nemusíš sundavat. Hodíš to na pařez a za chvilku máš vyměněno (zalepeno).
Zadní více, ale na klasice se zadní plášť sjede podstatně dříve, bude to asi rozložením váhy, holt o kolečko víc. :-) Schválně sem se šel podívat, pravý i levý plášť je na tom stejně. Ale taky bych si myslel že na tom bude hůř, přeci jen u krajnice je všechen bordel ze silnice.
este ma zaujima jedna vec .. vsimol som si, ze ta trojkolka ma bubnov brzdy, prizna sa, ze ani neviem co to je a ako to funguje .. ako dlho vydri taka bubnova brzda ?? este k tomu, ked ma clovek nejaky zapriahnuty vozik ? .. v pripade nejakej poruchy pocas cyklovandru s bub. brzdou, da sa to nejako spravit ?
Navěky, bezporuchová, snad kromě lanka a bowdenu bezúdržbová. Na cykloturistiku skvělé řešení.
jako ze se ani nemeni oblozeni ?? :o
Myslím že 50 000km by mělo vydržet bez problémů i když životnost celého náboje z bubnovou brzdou odhaduji minimálně na 100 000km. Ale při ceně do 1 500Kč nebudu řešit nějaké obložení, přepletu rovnou celý náboj. Kdo náboj měnit nechce, měly by jít koupit brzdové čelisti s nalepeným obložením, cenu odhaduji na 200Kč na jedno kolo.
hm, vpředu son, vzadu dualdrive (a samozřejmě volnoběžka, i kdyby tam nebyly planety)... nebýt toho, že ty bubny nemám kam dát, tak už je sháním...
Pokud by ses obešel bez planet, tak řešení existuje:
http://www.sturmey-archer.com/products/hubs/cid...
http://www.sturmey-archer.com/products/hubs/cid...
na ty tri planety uz jsem si docela zvyknul :)
ale to, co maj na predek, to je bomba... 3W dynamo, aby nahradilo to stavajici a k tomu 90mm buben (uvazim-li, ze m.ozimy psal, ze 70mm jsou ok), to vypada luxusne... ale jelikoz jsem si teprve nedavno koupil ibexe se sonem, a nesetril jsem na to zrovna kratkou dobu, tak si stejne necham zajit chut :)
mám na azubu také sona:-) celkem by mě zajímal rozdíl v kvalitě son - sturmey. 90 mm buben bych možná dal i na maxe. Akorát nevím, jestli to dynamo nemá moc zbytečný odpor (son prakticky nulový). Buben je velice lákavý - netřeba údržbu, brzdí pravděpodobně i ve sněhu a nedře ráfky. Pokud se někdy dokopu ke stavbě homebuilta (zatím to moc nevypadá..), bude tam vzadu buben+dynamo a vpředu 5 nebo 7 kvalt s protišlapací brzdou:-) Kvalitu, odpory, účinnost brzd atd. na tomhle kole řešit moc nebudu.
Ahoj, jazdím na Ecotriku Azub z elektropohonom. Celé to váži aj so mnou tak cca 130 kg. Pokial jazdím do 30 km/h po rovinách tak tie brzdy bohate stačia. Ale ja občas jazdím aj z nákladným vozíkom, na ktorom mám cca 30 kg a jazdím z Uh. Brodu do Trenčína cez dosť velký kopec na Hrozenkove a nie je problém isť aj 70 km/h. Vtedy je už potrebné uvažovať hooodne dopredu, lebo na to už tie klasické bubnovky nestačia. Existujú aj 90mm bubny, ale tie zatial nemám odskúšané. Pre mna je jasná volba do budúcna mechanická kotúčovka. Ale ako som povedal na bežné jazdenie bohate postačuje aj 70mm bubon. K tej životnosti, už som sa aj v minulosti stretol z bubnovkami na klasickom kole, ale ešte som nevidel (nepoznám) nikoho, kto by menil obloženie, alebo niečo podobné. Čo sa týka bezúdržbovosti a životnosti sú bubnové brzdy pre použitie na kole, lehu, triku dostatočne predimenzované. Bližšie info a skúsenosti na [email protected]
Byla by nějaká fotogalerie té celkové elektrifikace jak už někteří zveřejnili? Je to custom nebo nějaká volitelná konfigurace azubu?
Jedná sa o model Azub Ecotrike. Nie je to štandardný model, ale tým, že pracujem v Azube, mal som možnosť postaviť ho podla svojich predstáv. Trike je vybavený dvojprevodníkom 52/30 a vzadu je Alfine 8sp. Trike je osadený švajčiarským el. motorom, ktorý sa montuje na rám a na pohon využíva všetky prevody. Funguje to tak, že možem šlapať bud sám, alebo z motorom. Motor sám mam nemože ťahať. V ponuke výrobcu sú ale kliky, ktoré majú volnobežku a potom je možné sa nechať viezť iba na motor. Motor je bezkartáčový 36V/250W nominál. Sadu mám vybavenú merčom V/A/W/Wh a niekedy ukazuje aj 600W. To hlavne keď si dám triálek v teréne a jazdím 25 - 30stupňové sklony. Batária je LiFePo4 36V/10 Ah, ale kvoli vyššiemu dojazdu z nákladom ju plánujem vymeniť aspon za 20Ah. Teraz to sotva stačí na 40 km prejazd Uh. Brod - Hrozenkov - Trenčín. Výhodou tejto konfigurácie pohonu je, že motor vždy pracuje v optimálnych otáčkach. prevody, ktoré vyhovujú mne, vyhovujú aj jemu. dosahované rýchlosti závisia na celkovom prevode. Momentálne na zimné blbnutie používam 20 z. koliesko na Alfine. Max. je niekde okolo 30 km/h, min. je okolo 3 - 4 km/h. na leto a dlhé cesty dávam na Alfine 16 z. pastorok a vtedy to má max okolo 45 km/h. Maximálkou myslím to že to ešte ťahám a ťahá aj motor. Potom už vychádzam z prevodov. Dolu kopcom som už šiel aj 75 km/h. Prikladám pár fotiek. Viac info na [email protected]
Krátke video, ďalšie po víkende. http://www.youtube.com/watch?v=hDVEroIkaYs
Ešte jedno video, ospravedlňujem sa, že to kúskujem, ale nejde mi editovať príspevky. http://www.youtube.com/watch?v=lXJirr6gwHI
Ahoj, muzu se zeptat, jake jsou zkusenosti s tou prevodovkou?
Dik
Zatial dobré, nemám na nej moc najazdené (cca 700km), ale na to ako jej dávam na prdel aj z el. pohonom radí dobre. Je to aj taký dlhodobý test, kolko Alfine vydrží. Pre predstavu: jazdec váži cca 100 kg(podla toho ako sa naje a vyspí:-), večšina jázd je z detským vozíkom Azub Jerry a 20kg, 5 ročným synom v teréne. Sám si dávam tripy podobné truck trialu v teréne v mieste bydliska. Sú to trebárs cca 100m výjazd traktorovými kolajami zo stúpaním cca 25 stupňov, pri ktorých mi watmeter ukazuje špičky okolo 650W (pri 250W motore). Trojkolku využívam ako ťahač 1,5 m nákladného prívesu, na ktorom vozím na Slovensko tovar (krabice ze skladačkami a pod. Jazdím po E50 z Uh. Brodu do Trenčína. Hmotnosť súpravy bežne dosahuje aj 170 kg. Kto túto cestu pozná, vie, že je tu dlhé a prudké stúpanie na Starý Hrozenkov. Výhoda Alfinu je, že sa dá jednoducho prehodiť pastorok a tým posúvať celkové prevody buď do pomala (a do sily), alebo do rýchla. Používam 16z. a 20z. pastorok, kto by ale chcel este ľahšie prevody, je možné namontovať až 23z. pastorok. Pri mojich skúsenostiach z 20z. pastorkom si neviem predstaviť čo by to potiahlo na 23z. pastorek. Mám v pláne vyskúšať aká ťažký náklad trike potiahne. Mám Hyundai Getz, tak asi cez víkend skusím potiahnuť auto. Uvidíme. Poinformujem.
Ahoj, dá se na tom Alfinu řadit i za tahu elektromotoru na "plný plyn"? Mě to na Rohloffu nejde, ta Honda Gx35 je moc silná, musím ubrat plyn. Ideální by byla Nu-vinci, ale nikdo s ní nemá zkušenosti, neplánujete v Azubu její test? A ještě si myslím že by Nu-vinci mohla být mnohem tišší než planetové převodovky, když točím Rohloffa do otáček(pohon pedály mám zvláště), dělá rachot ne nepodobný Formuli 1. :-) Ony právě F1 používají planetové převodovky a ten jejich typický zvuk vyluzuje právě převodovka, ne motor.
Bežne sa snažím radiť po odlahčení. Na rýchlejší prevod to Alfinu až tak nevadí, zarachotí a preradí. Na nižší je problém v tom, že ak radíš v ťahu, tak povodný prevod ti zostane "visieť" zaradený a k preradeniu dojde až pri odlahčení. Alfine má súčiastku, akési mechanické servo, ktoré napomáha pri radení na lahší prevod, ale v plnom ťahu sa ani moc nechytá. Každopádne je to omnoho spolahlivejšie ako u Sturmey Archer. Tam pokial nezvolníš, tak nepreradíš. Nu Vinci by asi bolo riešenie, ale jednak je dosť drahé, ťažké a hlavne ťažko dostupné, možno raz...
Tak som cez víkend skúšal potiahnuť auto a celkom to šlo. Počítam, že by sa dalo utiahnuť ešte asi o polovicu viac. Najťažšie to bolo rozhýbať. Rozbeh bol iba na nohy a od 5 km/h som pridal aj elektro pohon. Dosiahnutá rýchlosť pri druhom pokuse bola 9 km/h. Išlo by to ale aj viac. Zaujímavé bolo, že som lano privezoval k nosiču, ktorý drží 4 ks skrutky M4 x 15. Tu je link na video. http://www.youtube.com/watch?v=Qx4H89WwTZY
Je to horsi nebo lepsi nez roztlacovat normalne? A co tomu rozjezdu rikaji kolena?
Kolená sú v pohode. Je to podobné ako pri normálnom tlačení. Celé sa to najskor našponuje, Na začiatku videa je vidieť ako som si musel pretočiť pedále, lebo na jeden záber sa to iba naplo. Potom už to šlo, obzvlášť z el. pohonom.
Prikladám link na pár fotiek mojej trojkolky. http://mozimy.rajce.idnes.cz/Ecotrike/
Paráda, vidím že si stejný blázen (hračička) jako já. :-) Mrkni na moje úpravy http://jurastrike.rajce.idnes.cz/Nova_slozka/#
No, tak já přinesu taky svoji trošku do mlýna.
Leho mám od března, homebuildra, turistické (20x26"), zatím najeto 2400km. Po letošní sezóně jsem schopen s ním jezdit ve všech terénech, kam jsem dříve jezdil na crossu, vyjma těžkého po kamenech. Ale musí to být průjezdné neb se velmi špatně tlačí. Je mi celkem jedno jestli jedu na těžko nebo na lehko. Dostanu se všude, kde je aspoň úzká pěšinka a oblouk na zatočení větší než 3m a šíře v ramenou min 80cm (pokud tedy nechci sesedat a tlačit..což nechci). To jsou turistické cestičky v lesích apod. A právě na taková místa bych se s tříkolkou nedostal. Tříkolka bude jistě perfektní co se týká stability, zkraje asi taky při jízdě do kopce, kde si zpočátku netrénovaný borec musí odpočinout a rozjezdy do prudkého kopce jsou na jednostopém lehu obtížnější. Ale třeba výhled z nízké trojkolky je o dost horší než u leha, kde mám hlavu přibližně v úrovni řidiče osobního auta.
Takže moje volba je leho.
rozumné zhodnotenie., tiež je to u mňa ako jeden z mínusov prečo nie trojkolku., hlava vo výške výfuku z tatrovky ;-)
Ako som už písal v príspevku vyššie, jazdím na triku dosť (cca 2 roky) a dost aj v cestnej premávke medzi autami. Predtým som jazdil na Azub Mini a pred tým na všetkom možnom, vrátane normosedu (vzpriamené kolo). Považovať za mínus trojkolky čuchanie výfukov je nezmysel. Ten výfuk čucháš tak či tak a jedno či si 80 cm nad zemou, alebo 1,8m.
Já taky volím lehokolo. Když odhlédnu od ceny, tak největší nevýhoda tříkolky je právě ten rozměr. Tříkolka se blbě dává do auta. Když jedeš po silnici zabíráš výrazně víc místa. Hůř se vyhýbá dírám, díru musíš úplně objet. Když ti díra projede mezi předními koly, tak ji chytíš zadním a obráceně. S tříkolkou se nedá jet po pěšince, protože se tam prostě nevejdeš.
Na lehokole můžu zajet do lesa a projedu skoro všude, na tříkolce by to nešlo. To samé ve městě.
Podle mne, pokud jsi ochoten obětovat prostupnost a nebude ti vadit, že si musíš vybírat cestu, tak abys tam projel, tak bude tříkolka na dálkovou turistiku lepší.
Tak mě ještě napadá: V pomalých rychlostech bude mít tříkolka větší valivý odpor než dvoukolé vozidlo. Tříkolka je v zatáčkách ještě hůře vidět, než lehokolo, protože je nízká. Když pojedeš kolem pole, tak do krajiny vůbec neuvidíš.
.. vsetko mas svoje plusy a minusy .. je pravdza, ze trojkolkou neprejdes po lesne uzkej ceste, ale ja by som chcel trojkolku hlavne na dialkovu turistiku, po asfaltovych cestach .. cize tam ten problem odpada, akurat mam trosku obavy hlavne z kamionov, niektori jazdia dost rychle a ako pises, ta trojkolka zabera viac miesta na ceste, cize moze dojst k situaciam, ked tie kamiony budem vlastne brzdit .. co sa moze odrazit na trubeni ci inom neprijemnom spravani .. na lesne cesty len tak po okoli mam zase klasicky mtb horak ..
Že se na kamiony nevyprdneš. To že troubí, to mi nevadí. Ať si trhne. Problém je, že jsou někdy dost nebezpečný. A tam už je jedno, zda sedíš na lehu, tříkolce nebo zábradlí. Já v tomhle až zas takovou nevýhodu tříkolky nevidím.
Nemám s tím praktické zkušenosti. Trochu bych se bál situace, kdy pojedeš v zatáčkách bude tam třeba to pole. Řidič si bude myslet, že by cyklistu viděl, ale na tříkolce tě neuvidí. Všimne si tě na poslední chvíli a protože budeš širokej, tak bude mít problém se ti vyhnout.
Ale to je jen takový teorie.
Silnice mají 2 pruhy.
Tam muze jet neco plechoveho v protismeru.
Nebo druhá tříkolka:-)))
praktické zkušenosti trojkolkářů jsou ty, že je to mnohem bezpečnější než na kole. Za prvé to pohledově vypadá a zdá se širší, než to opravdu je. No ai kdbyy ne, tak se prost ěna klasickou silnici dvě auta a kolo nevejdou a tedy se tě nikdo nezkouší předjet, když to nejde a neoprasí tě tolik, jako na bicyklu. Vždyckybudou předjíždět z dostatečným bočním odstupem. Na tříkolc ebych také jezdil to, co ty chceš a chtěl bych jí kvůli tomu...
Pár trojkolek se už prodalo, ale "natěžkistu" žádná nevozí (bo se neozval) ...
tak já o pár vím.
http://jurimir.rajce.idnes.cz/cesta_na_sraz/#19...
http://www.islandklub.com/pictures/jana.jaksova...
U toho prvního odkazu obdivuju to "přívěsné" kolo. Přemýšlím o levném "vozíku" pro moje ECO.
Jestli jsi to schopen vyrobit, tak tady je jeden komercni http://www.extrawheel.com/ na okopirovani. 8-)
To už mám v záložkách asi měsíc a marně přemýšlím, jestli by se ty jejich 40l vaky vešly na 20". Fascinuje mě na tom váha pod 3kg. Aj bych to koupil, ale ten polský obchod tak možná z ruky do ruky a né platba kartou předem. Jsem u nich na vážkách.
dík za rozšíření obzorů,asi si to spíchnu.
jo taky mě to lákalo-počkám na tvý zkušenosti, jen bych to chtěl napojit na horní trubku jako to má na fotce
Mě se tato varianta líbí víc, protože tady se dá postavit celý batoh, ale pokud to bude někdo vyrábět, tak prosím o fota hotového :-)
za nevýhodu považuju malý kolečko (průchodnost)-s velkým se to zas dost prodlouží; ke fakt, že po odpojení to vemeš jako batoh do vlaku(vyzkoušeno); na odkazu vpravo vlečňáček podpíra chatu (-: http://mbp.rajce.idnes.cz/sleh_2010_Nivnice/... brašnovýho typu s 26, 28 kolem zas tolik neřešíš nerovnosti, jen asi musíš zátěž dát co nejníž.
prodavaj to v polsku, pac tam zakon nepovoluje za kolo 2stopy prives; a oproti weberu (nerkuli BOBu) je to mnohem levnejsi
Většinou jezdím nalehko, ale už jsem byl, třeba při cestě na sraz v Brodě, i docela naloženej - odhaduju tak dvacet kg. Vozík nebyl potřeba, vše se mně vešlo do kufru a "úložného prostoru:-)".
Běžně se jezdím projet do Kerska pro vodu, k tomu nářadí, náhradní boty a nějaké oblečení - zpátky cca15kg.
K těm kamionům - většinou jsou to fakt profíci a i když jim polovinou trojkolky uhnu mimo silnici až do trávy za krajnici, nepředjíždí, dokud není v protisměru volno a mohou zachovat dostatečný boční odstup. U klasiky se mně občas stalo, že se snažili "vejít" a pak to bylo nepříjemné.
Samozřejmě, nic a nikdo není dokonalý. Já jsem jen prezentoval svoji praktickou zkušenost. Nejsem nějakej ortodoxní ležákista, crosse jsem si nechal a čas od času ho používám. Hlavně v hodně kopcovitém/hornatém terénu. Leho využívám - jak já říkám - na ježdění se ženskejma :-) Ty se nikam nehoní a já mám možnost se kochat. Krajinou a pokud se zadaří dobrá sestava tak i těma ženskejma :-))
Jazdievam po hlavnom ťahu Brno - hrozenkov - Banská Bystrica a ešte som nemal problém z kamionmi. Práve naopak, keď vidia tú moju súpravu (trike a pripojený, naložený, 1,5 m príves) tak zablikajú, pokynú rukou. Napríklad pri stúpaní na Rasovú bežne dosahujeme rovnakej rýchlosti cca 20km/h ja vďaka elektropohonu, oni kvoli ceľkému nákladu a nikto sa ma nesnažil vytlačiť, alebo obmedzovať.
Lehokolo i tříkolka má své výhody a nevýhody, jde o to co majitel toho či onoho stroje preferuje. Tříkolku v autě nevozím, vždy jezdím po ose. O proti lehokolu ze spodním řízením je o 10 cm širší, to nepovažuji za zabírání více místa. 90% procent děr netrefuji a když už, tak je hmotnost rozložená na tři kola, takže i když mám podhuštěné kola kvůli pohodlí, ještě sem necvaknul duši. Většina pěšin je 80cm široká, aspoň u nás, žádný problém. Na valivý odpor se zeptej Mloka, absolutně zanedbatelné. Myslím že všichni lehokolisti i tříkolkáři vozí reflexní vlajky přibližně ve stejné výšce, tím je o viditelnost postaráno. Ano, když pojedu polem, neuvidím do krajiny, ale když tam bude kukuřice, neuvidíš ani z klasiky. :-) Každý si bude chválit to svoje, důvod je jasný, většinou se nad výběrem člověk hluboce zamyslí, přeci jenom to není levná věc a napíše si výhody a nevýhody u obou variant. U mě to vyhrála tříkolka na plné čáře, u tebe lehokolo. Je na každém co preferuje a které výhody jsou pro daného jedince důležitější a pak nějakou tu nevýhodu zkousne, nic není ideální. U mě vyhrála stabilita a z toho plynoucí bezpečnost v silničním provozu. Tu bezpečnost zdůrazňuji vždy, i když mě všichni přesvědčují o opaku, hlavně ti kteří na tříkolce nikdy nejeli a nebo jen pár metrů po parkovišti.
Jenom muj postreh k "O proti lehokolu ze spodním řízením je o 10 cm širší, to nepovažuji za zabírání více místa.": Problem je v tom, ze trikolka je siroka na kraji, spodni rizeni uprostred. V mem pripade (kolo parkuji v rohu (na uhlopricce), takze siroke spodni rizeni vleze akorat do "prazdneho" (botnik, vesak...) prostoru. Siroky predek od trikolky by mi temer urcite vytrcel slapak do pruchodu do loznice. Ale jak rikam, to je problem rozlozeni meho bytu a navic skladaci by to mozna resila.
On myslel zabírání více místa při jízdě po silnici. Pokud má někdo malý byt, ať si počká na skládací tříkolku od Azubu. :-) To samé doporučení pro ty kteří více kola převáží v autě.
Uznávám, že jsem na tříkolce moc nenajel. Ano myslel jsem kolik zabíráš místa na silnici. Jak už tu padlo, tak s ležákem můžu jet kousíček od obrubáku, bude to trochu dál, než si troufneš na tříkolce, ale do silnice budu čnít mnohem míň, než ty. Ano spodní řízení je široké, ale aktuálně jezdím na ECU...
S leháčem se často vejdu mezi chodník a auto, to na tříkolce prostě neuděláš. Třeba pražské cyklostezky jsou na tříkolku prostě úzké, ale to s dálkovou cyklistikou nesouvisí.
K těm vlaječkám: žádnou nevozím.
nemám s tříkolkama prakticky žádné zkušenosti, ale řekl bych, že občas předjíždějící automobilisti považujou levé kolo předjížděného za levý okraj vozidla a podle toho volí boční odstup. V případě jednostopého jim to pak vyjde doprostřed kola - takže asi výhoda pro tříkolkáře. A taky je asi lepší, když tě autobus a za ním ještě jeden za větrného počasí mine o 10 cm na stabilní tříkolce než nestabilní dvoukolce. Ale jsou to jen teoretické dohady...:-)
I když nemáš zkušenost s tříkolkama, logicky vyvozuješ největší výhodu tříkolek, tedy stabilitu a tím bezpečnost. Nárazový boční vítr nebo vzdušný vír za zmiňovaným autobusem či kamionem se mnou opravdu ani nehne. :-)
Muzu potvrdit, ze na Ibexu s Windshieldem ve sjezdech (na silnici, jinudy nejezdim) krute trpim... vitr se mnou brutalne haze, takze brzdim, jedu pomalu, a jeste prostredkem pruhu, abych se moh vetru poddat a nesklopil se.
60 km/h jsem na nem jel jen asi 4x (mam na nem teda jen 1300 km), nekdy je to maso i v 50km/h
Celý den dumám co odpovědět, ale abych pravdu řekl, tak nevím! Sám vždycky doposledka nevím na čem vyrazím. Ale opravdu na velkou dálku je asi lepší celoodpružený klasický ležák. Ovšem soudím tak podle Jerguše.
Na první část nemůžu nic říct, protože tříkolku nemám. Problém v kopcích není. Proč jsem se rozhodl pro lehokolo a ne tříkolku - tříkolka se mi prostě...no jak bych to...nějak jsem o ní ani neuvažoval. Kdybych měl strávit na silnicích na tříkolce tolik, co už na lehokole, tak za tu dobu by se asi našel někdo, kdo by se napřed vlekl za mnou, nadával z okýnka, pak prudce předjel, zastavil, vylezl a... Možná je to tím, že taky řídím, i když takovou povahu nemám. A možná i ten největší pruďas by měl s invalidou soucit.
Můžu říct, že na klasickém kole sem agresivních výpadů zažíval mnohem více, na tříkolce zatím jenom jeden a to byl nějakej nafetovanej puberťak, kterej když viděl že normálně z tříkolky vstávám, tudíž nejsem invalida, rychle nastoupil a ujel. :-) Jinak pepřák na medvědy prý účinkuje i na feťáky. :-) Tříkolka je jenom o 30cm širší jak můj starý treking, to může vadit jenom prasatům pro které je prasení cyklistů "zábava". Navíc zaberu na silnici stejně a nebo méně místa, nemusím si nechávat bezpečnostní odstup od krajnice jako na klasice.
Asi máš s tím místem na silnici pravdu. Ale tříkolka prostě opticky vypadá širší. Otázka je jestli to je dobře nebo špatně.
Přesně, opticky vypadá širší a to je pro mě jenom dobře, protože já sem ten slabší účastník silničního provozu. No a když si řidič řekne, to je asi invalida, nic lepšího nemůže být. :-)
Úplně jsem nikdy nepochopil, proč si lidi myslí, že lehokolisti jsou invalidi. Snad kdybych měl něco s nohami, tak bych s nimi nemohl šlapat. Ani si nedovedu představit, jak na leháči jezdím jen s jednou nohou. Na tříkolce by to si šlo.
Tak ono to z dálky vypadá jako handbike. A kdo neví o existenci trojkolky (asi většina lidí), tak první co ho napadne je handbike.
Neřekl bych, že lidi jsou tak slepí, aby si nevšimli, že šlapeš nohama. I když možná nejsou slepí, ale pouze ignoranti.
Oni to neznají. Takže to asi už neprověřují. Vidí někoho na tříkolce a vzpomenou si na handbike. Pak si možná někdo všimne, že je to něco jiného, ale spousta lidí ne....proč by to řešila.
No vždyť to píšu ignoranti :)
:-))))
.. ludia si to mozu spajat aj s tym, ze ten clovek nemusi byt zakonite invalid, ale niekto, kto ma nejaky zdravotny handicap, napr. problem s motorikou ..
.. druha vec je ta, ze ludia to proste nepoznaju, tento svet alternativnej cyklistiky je stale mensinova zalezitost, malo ludi na tom jazdi a preto sa ludia s lehokolom stretavaju velmi zriedka .. ja som to prvy krat videl , myslim, ze to bol film rok dabla a uz vtedy ma to zaujalo :) .. ale potom som sa tym nejako nezoberal ..
existujou spousty invalidu (nebo normalne starnoucich duchodcu), ktery slapou nohama na trikolce (vzprimeny), ale na klasickym kole by neudrzeli balanc - firma Loped na tom ma postaveny cely podnikani.
Deda, kdyz jeste zil, Lopeda mel, a ohromne mu to prodlouzilo aktivni zivot a dalo mu to jistou svobodu... takze to, ze nekdo slape, jeste nemusi znamenat, ze by moh slapat i na klasickym kole.
To máš jistě pravdu. Jenže já nejsem starej a jezdím na lehokole a přesto si někteří lidi mysleli, že jsem chromej. U tříkolky tam to chápu, ale u toho leháče moc ne.
My míváme problém pochopit, jak je možné takové věci nevidět, ale lidi, kteří to neznají, nedokážou ani spočítat, kolik to má kol. Do práce jezdím denně a prakticky bez výjimky na dvoukolkách. A celkem slušné procento lidí, kteří tu jsou noví, si myslí, že mám tříkolku, přestože mě několikrát viděli jet. Když jim tvrdím, že to má jen dvě kola, nechtějí tomu věřit. Vůbec jim nepřišla na mysl možnost, že by se v leže dalo jet jen na dvou kolech, hned se začnou nedůvěřivě ptát jak se rozjedeš, jak držíš balanc...
Já si myslím, že to hodně závisí na tom, jakým způsobem jezdíš - tedy jakými cestami a kde přespáváš. Na ježdění po silnicích a lepších cestách je to asi úplně jedno, na horších cestách bude mít někdy výhodu tříkolka (kluzká šikmá cesta bez děr), někdy dvoukolka (pevná cesta s dírama nebo úzká). V kopcích, pokud nejsi sportovec, který ve chvíli, kdy se mu na tachometru zobrazí jednociferné číslo to psychicky neunese a začne šlapat co to dá, je tříkolka bezesporu výhoda. Existují způsoby (třeba DD+3tác), jak velmi zvýšit rozsah převodů. Na jednostopém lehokole se sice taky dá jet do kopce 2 km/h, ale už to vyžaduje soustředění a veškerá intelektuální kapacita se místo na kochání okolím spotřebuje na udržování rovnováhy.
No a spaní: v kempu pod stanem je to asi jedno, pod střechou může být problém nastěhovat tříkolku do požadovaného místa(?) a na divoko asi jednoznačně vítězí dvoukolka - občas může být potřeba protáhnout kolo křovím, mezi stromy atd. Ale taky by to možná zas takový problém být nemusel, když jsme jeli na tandemu, tak jsem se toho taky trochu bál, ale nakonec to celkem šlo. S tříkolkou v tomto směru mám zkušenosti nulové.
Zdravím,
mám nějaké zkušenosti s lehokoly a tříkolkami a tak si dovoluji psát. Na lehokolech mám za sebou od Maxe, přes 20/26 lowracer až po 20/20 homebuild. Tříkolka nejprve homebuild, nyní GT3 Greenspeed.
Na turistiku po silnici je potřeba se rohodnout zda se chci kochat bez ohledu na ujeté km nebo ujet dlouhou trasu ve stanoveném čase. Pro první variantu je tříkolka optimální, pro druhou kolo. Do terénu je lepší kolo.
Kopce nahoru. Na tříkolce jsem vyjel kopce, které na kole nedám, jak zastavím už to do kopce na naloženém kole nerozjedu.
Kopce dolů. Naložený Max s přívěsem, 6 km dolů a neustále dotažené páky na řidítka s nic moc rezervou. Rozžhavené ráfky. Brzdy vadnou a na zastavení potřebuji pár desítek metrů. Tříkolka z kopce 90 km/h a nepomáhají ani mechanické kotouče, ale nevadnou. GT3 s bubnovkama, brzdí o něco hůř a vadnou. Tak jsem začal jezdit pomaleji, málokdy to pustím na víc než 70 km/h.
Bezpečnost. Na tříkolce se citím na silnici bezpečněji. Tříkolka působí širokým dojmem a opravdu mě ještě nikdo nenatlačil do pankejtu. Asi to bude světly, kterými blikám i ve dne. 2x3 W dopředu a 3+1 W dozadu působí dostatečně odpuzujícím dojmem na řidiče a hlavně jsem vidět včas. Vlajku mám taky, ale myslím že moc nepomáhá. Na tříkolce se hlava nestará o rovnováhu, ale o okolní situaci.
Přívěs. Za kolo je optimální jednokolák ( hledám pouze jednu stopu) ale za podmínky velmi tuhé zadní stavby. Jednokolák má snahu neustále padat na jednu či druhou stranu a tak se jízda skládá z neustálého vyrovnávání. Pokud je souprava "gumová" je to neřiditelné ( ověřeno osobně).
Takže na pohodu s focením lze na tříkolce s dvoukolovým přívěsem vézt vše na dovolenou po ose.
Odvoz autem. Složená GT3 se vejde do Peugeotu 1O7 dozadu. Jinak bez sedačky na střeše nemá o moc větší odpor než kolo. Někdy jsem nakládal na střechu oktávky tříkolku a lehokolo občas tříkolku a dvě lehokola.
ahoj .. a kolko km priemerne na trojkolke urobis ??
Ahoj,
jak jsem psal, tak tříkolka je pohodářská záležitost. Takže nejvíc bylo asi 150 km na K24 ale nejčastěji mezi 30-50 km. Na kole dáš při stejném výdeji energie víc km, ale míň si to užiješ. Jak říká Broňa Nágel, který na tříkolce projel dvakrát Island. Sedí se na ní pohodlně jak u televize akorát program je lepší.
ahoj a jak se to s trikolkou za deste?
u klasickeho kola dam na sedlo igelitovou tasku
a mam po problemu.
Pokud prsi na trikolku?
jake je to za jizdy? (tece do rukavu/ nohavic?)
a na zada "tahne"? nebo ne?
Většina tříkolek má sedačku z plastového síta napnutého gumou v rámu. Síto oklepeš, voda proteče a za chvíli je sedačka suchá. Když nechceš 5 minut čekat, otřeš kapesníkem. Za jízdy je krytá jezdcem, takže suchá. Sedačka skvěle větrá a na záda táhne určitě míně jak na klasice. Při menším dešti mám nohy v suchu i bez návleků, zarážky v tretrách mám utěsněné silikonem a tím jak jsou nohy podrážkama proti směru jízdy, na svršek neprší, musí se ale jet rychleji jak krokem. :-) Když prší hodně, návleky stíhají v pohodě, přesto že mám stejné co sem vozil na klasice a tam nestíhaly vůbec. Ostatní záleží na oblečení a to je stejné jako na klasice, stahovací nohavice, rukávy, rukavice, kapuce atd..
dik za odpoved.
nemas problem se stekajoci vodou napr po rukach dovnitr do tukavu?
(tedy - na GS mas loket vyse nez zapesti?
dik
Nemám, rajčáky sem uřezal a do děr dal konce ze šajtrpáky. :-) Ruce mám nejčastěji volně položené shora a předloktí mám v podstatě vodorovně. Ale jak sem psal výše, je to o oblečení atd., v tomhle případě o nepromokavých rukavicích se stahovacím páskem. Původně jsem experimentoval se speciálními deštníky do vichřice, nebylo to špatné, ale 3 minuty než sem je nainstaloval se mi zdály moc. Teď co mám motor, nějaké pocení neřeším, takže kvalitní membránové oblečení a přišlapávám jen aby mi nebyla zima, ale zase ne moc abych se nezpotil. :-) Tedy když jedu do práce, z práce si máknu a doma hodím sprchu.