před několika lety jsem poprvé viděl odkazované video. Dnes pro mě není zajímavé tím co GM dokázali, ale tím jak je možné cílenou změnou podmínek tak mocně ovlivnit dopravní návyky lidí. Když v USA dokázali vytvořit pro IAD podmínky které přiměly všechny vlézt do auta, proč by nešlo podobným způsobem nastartovat cyklodopravu?
http://video.google.com/videoplay?docid=...
Proč? Třeba pro ten pocit svobody. Veřejná doprava mne sveze tam kam chce někdo jiný, já si mohu vybrat jen z omezené nabídky míst a časů. Používání jiných prostředků (vlastní nohy, kůň, kolo) k přepravě je také omezující - hodí se jen pro menší vzdálenosti, závisí na povětrnostních podmínkách a především jsou velmi závislé na fyzických schopnostech člověka.
Netřeba hledat spiklenecké teorie a podezírat dolary, je to mnohem jednodušší.
Opravdu odpovídáš na otázku: "proč by nešlo podobným způsobem nastartovat cyklodopravu?" větou "třeba pro ten pocit svobody"? Nemáš občas problémy s porozuměním psanému textu? Já chápu, že na Nakole.cz se používá na internetové poměrně složitá forma češtiny, ale tak obtízné to snad není. Co má svoboda do činění s budováním cyklistické infrastruktury (a částečnou likvidací té automobilové) a propagací?
Co se svobody pohybu týče- děláš si švandu když tvrdíš, že auto dává lidem svobodu? Můžou do hospody na pivo? Projít se cestou z práce, protože je pěkně? Někam zabočit, na něco se podívat a zase se vrátit? Můžou snad ucítit závan parfému a ohlédnout se? Koukat jak kvetou stromy? Jen tak pro radost sjet schody?
Kdepak, bratříčku, plechovka svazuje. Musíš stát v koloně. Nemůžeš v ní jen tak zastavit a jít dál pěšky, není kde. Nemůžeš odbočit, všude jsou zákazy stání, zákazy zastavení, jednosměrná ulice, jak do ní vjedete už se nikdy nevrátíte. Nemůžeš se volně pohybovat, musíš jen tamtudy kudy vede silnice. Jsi hermeticky oddělen od okolí, místům kudy jezdíš se hezký holky vyhýbají.
To není svoboda. To je navoněná zdechlina, kterou do Tebe pumpují automobilky od Tvého narození.
Oni by ta dopravní omezení pro auta všechna zrušili a pak jednou vjeli do města a veškerý svůj čas až do konce života strávili v jednom dokonalém, příjemném gridlocku. Pak už by jen zbývalo, aby se ti bez aut odstěhovali a nad to město postavili jeden vzduchotěsný zvon, ve kterém by si ti v autech svou svobodu mohli vydejchat až do konce.
Milý Hraboshi, nevyčítejte mi neporozumění textu. Netvrdil jsem že prosazuji povinnost používat auta. Chci jen možnost používat auta. Aby tu stála silnice k volnému použití. Žádné zóny, limity, vyhrazené prostory. Nechceš jezdit na kole protože si připadáš zranitelný? No tak nejezdi. Vadí ti auto protože se v něm nehýbeš - no tak vlez na to kolo.
Ptal jsem se proč není by nemělo být možné rozjet cyklistickou dopravu podobným způsobem, jakým GM rozjel v USA dopravu automobilovou. Pokud je mi odpovědí nepříliš související text o svobodě, kterou automobil svému uživateli poskytuje, jedná se o neporozumění původnímu textu- vždyť se ptám na něco úplně jiného než k čemu se vyjadřuje odpověď.
Navíc předchozí příspěvek nebyl o možnosti volby dopravního prostředku, ale o údajné svobodě, kterou automobil svému provozovateli dává.
Vadí mi sousedovo auto, protože mi zabírá před domem místo kde by mohla být zeleň. Co mám dělat? Nejezdit sousedovým autem? Prodat ho? Proč má soused právo na to mít před domem auto, ale já nemám právo tam mít kytičky? Proč by mělo mít sousedovo auto nějaké privilegované postavení? Já chci mít možnost mít v každé ulici stromy, aby město v létě ochlazovaly. Chci mít v každé ulici ticho. Chci mít v každé ulici dost prostoru abychom mohli jít ve skupince vedle sebe. Žádné omezování zaparkovanými vozidly. Chci mít možnost si zahrát s dětmi před domem fotbal. Aby všude byla hřiště kde si budeme moci hrát. Krucinál proč je nárok aut na ulici důležitější než můj nárok na fotbal, stromy a ticho?
Ano správně, souhlasím hlavně žádné vyhrazené prostory pro automobily (cca 75% veškerého veřejného prostoru ve městě).
Je demokracie (nebo si to alespon nalhavame). Az bude dostatecna cast lidi smyslet stejne, ma to sanci na uspech. Ja bych zase byval neasfaltoval tu Modranskou. A taky se mne nikdo neptal. Takova je proste vule tech, ktere si vetsina zvolila.
Máme pluralitní demokracii, jejímž základem je snaha vyhovět co nejširšímu spektru lidí. Máme skoro všude poměrné zastoupení. Proč má zhruba 1/3 menšina lidí mít nárok na 3/4 většinu veřejného prostoru (ok, lehce manipulativní, ale ne moc)?
Jak jsi prisel na 1/3? Pocet aut? Nebo pocet domacnosti s autem?
A jak vis, ze (i jestli jsou ty 2/3 smerodatne - viz vyse) cely zbytek je proti autum? Kdyby to tak bylo a 2/3 by se citily utiskovane, urcite by se to projevilo i jinde, nez tady.
zdroj: Ročenka dopravy hl.m. Prahy http://www.tsk-praha.cz/wps/portal/doprava/!ut/p/c4/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3hLP1OnAG93QwMDd0tXA09HZyNfc0cDIwtXE_2CbEdFAHZ0ZGI!/?windowID=7_4CPC9B1A085U20IQTJDCD41096
Lidé, kteří nejezdí denně po Praze autem mají z intenzivní IAD pramalý užitek. Zato jim způsobuje spoustu problémů a nepříjemností (byť si to už často ani neuvědomují nebo nepřipouští). Takže Ti odpovím otázkou- proč by celý ten zbytek měl podporovat další rozvoj IAD?
Mam ted zatracene pomaloucke pripojeni. Co se tam pise? 28 MB proste nestahnu. 8-(
je to dlouhé. Mě jde o modal split mezi jednotlivými druhy doprav- IAD představuje cca 1/3 veškeré dopravy v Praze.
To mozna ano. Ale neprotestuji jednotlive druhy, protestovat musi konkretni lide. A protestanty nenaverbujes z rad majitelu aut ani z jejich rodin. Kolik domacnosti v Praze je bez auta? A kolik z nich si auto obcas (casto) pujcuje treba od rodicu? Nebo kolik z nich naopak jsou duchodci, ktere vozi jejich deti? Kdo z nich pujde proti automobilizmu? Kdo z nich bude volat po stromech misto parkovacich mist?
Znám hodně lidí, kteří sice auto mají, ale na auta nadávají. Je totiž rozdíl v tom jestli s tím autem jedou jednou týdně na nákup a dvakrát do měsíce na chatu, anebo jestli jezdí každý den po Praze.
Rybář bude znát desítky jiných rybářů, já znám jen jednoho (náhodně), tenista zná desítky tenistů, já zas žádného. Ty inklinuješ k určitému typu známých, kteří buďto nemají auta, nebo je mají, ale nenávidí. Moji známí auta mají a v pohodě využívají. - Nebuď tak hrozně tendenční...
Jen bych rád chtěl dodat, že Praha má na evropu neobvykle velký podíl MHD versus IAD...
61 procent na pražské dělbě přepravní práce je realizováno MHD...
Rád bych věděl, které evropské město to trumfne a odkud asi cyklistika bude víc čerpat z IAD nebo z MHD ?:D
PS : jinými slovy i v také Vídni, přes vyšší procento cyklistů ( 7 procent ?) odveze IAD víc procent lidí než v Praze .
víc tady
http://www.cyklostrategie.cz/file/vyzkum22...
Spousta měst :) máš stará čísla, dříve údi považovali za jediné zmínitelněhodné formy dopravy MHD a IAD. Čímž jim z toho vypadli chodci, vlaky, cyklisté. Když zahrneš do statistiky všechny formy dopravy, tak to žádný zázrak není.
Navíc to není žádná zásluha, ale dědictví. A místo toho abychom této výhody využili, děláme všechno pro to abychom o vyšší podíl MHD na celkové dělbě práce přišli.
z ročenky 2009, strana 7, odkaz jsem už dával
Dělba přepravní práce – motorová doprava (podle počtu všech cest
na území města v průběhu celého pracovního dne)
57 % hromadná doprava
43% automobilová doprava
Dělba přepravní práce – motorová i nemotorová doprava (podle počtu
všech cest na území města v průběhu celého pracovního dne)
43 % hromadná doprava
33 % automobilová doprava
1% cyklisté
23% pěšky
Asi jeste nevis co je ridit opravdove auto, klidne ti i s ukazkou vyvratim argument po argumentu plus ti jich peknych par padnych prave pro to auto pridam :o)
Coz neznamena ze bych nejezdil s obrovskou vasni i na jizdnich kole(ch).
Začni. A bavíme se o Praze nebo jiném velkém městě, kde neustále poskakuješ v koloně. O autech v extravilánu není řeč.
Jediné co mě napadá je klimatizovaná sedačka a kvalitní reprosoustava.
Ne kazdy jezdi v kolonach. Ja se jim docela uspesne vyhybam - vetsinou volbou neobvykleho casu. A ty posledni, ktere mne trapily - Barrandak - zmizely s obchvatem.
Vyhody pro mne pri pouziti v Praze:
- Vnitrni prostor neni ovlivnovan vnejsimi srazkami.
- Bez cekani.
- Bez prestupu. 8-)
- Mnohem rychlejsi nez MHD (pri 90 % cest).
- Zavazadlovy prostor (kryty pred neprizni pocasi).
- Neprijizdim k zakaznikum propoceny.
Neco z toho jsou vyhody proti kolu, neco proti MHD, neco proti obojimu.
Nevyhody? Snad jen ty finance. Kdyz se budu nekde chtit opijet, je tu rychla zelva a ta stoji jen o par korun vic, nez taxik.
Asi bych to nasměroval zpátky k mému příspěvku. Tohle Ti dává svobodu? Já v tomto vlákně nediskutuji o výhodách auta (jistěže jsou a nemalé), ale o tom že auto údajně přináší svému uživateli svobodu.
Svobodu v tom, ze muzu jet kdy chci jak chci daleko. A v Praze mam o volbu vic, nez Ti, kteri auto nemaji. Nicmene v Praze prevazuji tyhle vyhody. Svobodu spis citim pri vyuziti na delsi cesty. Ale vlastne ano - dava mi to treba svobodu tim, ze mi uspori cas. Mohu mit s sebou veci na sport a koupit i vetsi mnozstvi veci, pripadne neco velkeho. Svobodou je pro mne i to, ze se seberu a jedu, nemusim cekat, hledat jak se dostanu na druhou stranu Prahy v deset vecer MHD. Mam mensi strach, ze mi ho ukradnou nebo ocesou, nez kdybych venku parkoval kolo. Kdyz jedu na kole a nekam jdu treba na obed, chci na kolo videt. Takze kdyz prijedu autem, da mi to i svobodu vyberu mista. Ono to je spousta drobnosti. Kolo sice nepouzivam jako dopravni prostredek ve meste, pouze na sport a turistiku natezko, zato pouzivam kolobezku, kdyz to jde. Takze dokazu srovnat, kdy mi vic svobody prinese jednostope nemotorove a kdy dvoustope motorove.
- auto muze davat lidem svobodu, protoze pohyb, moznost se presunout (cimkoli)- je svoboda.
- do hospody na pivo a potom ridit na rozdil od tebe (a ty treba jen na kole) tady kde bydlim muzu, kdyz se na to citim a neprezenu to
- projit se po praci kdyz je hezky nemuzu, zato se muzu projet. Jasne ze muzu jet tam nebo jinam, vratit se, zabocit, moje auta prochazeji technickou bez problemu
nemuzu jet vsude tam kam muzu na kole, zato muzu jet na spoustu dalsich mist kam na kole nesmim
- v poradnem aute se ti holky nevyhybaji, naopak te muzou vyhledavat
navic
- na kole nezrychlim 0-100 za 6,5 sec., nepojedu max. 260/hod.
- muzu v nem delat furu veci, prespat (sam, s nekym :o) ), dopravit se relativne mnohem dal, rychleji, komfortneji, prevezt v nem furu veci
atd. atd., opakuju znova ze jezdim strasne rad i na MTB a na silnicce, ale nejsem proste fanatik. Pres Prahu normalne jenom projizdim a ted s obchvatem to bude urcite jeste prujezdnejsi, zacpy me ale pochopitelne stvou, treba pres Nemecko. Na kole me zase treba stvou muchy co me vlitnou do pusy, vzdycky zaplatis nejakou dan :o)
"auto muze davat lidem svobodu, protoze pohyb, moznost se presunout (cimkoli)- je svoboda."
Ano, může. Shodneme se. Jenže v Praze ani v dalších velkých městech tu svobodu nedává. Naopak člověka nesmírně svazuje.
"- projit se po praci kdyz je hezky nemuzu, zato se muzu projet. Jasne ze muzu jet tam nebo jinam, vratit se, zabocit, moje auta prochazeji technickou bez problemu"
To fakt nevím jestli by se mi s autem jen tak poštěstilo jet po ulici, koukat do výlohy, prohlédnout si ji i za rohem a zas se vrátit. A jet se v pět odpoledne projet po městě? WTF???
"nemuzu jet vsude tam kam muzu na kole, zato muzu jet na spoustu dalsich mist kam na kole nesmim"
konkrétně v Praze kam?
"- v poradnem aute se ti holky nevyhybaji, naopak te muzou vyhledavat"
Legerkou jezdím relativně často, a žádné holky vyhledávající pěkná auta jsem nezaznamenal (pěkných aut tam je fůra). Popravdě jsem v té ulici všeobecně zaznamenal hodně málo lidí. Zato na kole jezdím místy kde si musím dávat bacha, abych to od samého čumění nenarval do kandelábru (ve veřejné dopravě to je občas ještě horší).
"navic
- na kole nezrychlim 0-100 za 6,5 sec., nepojedu max. 260/hod.
- muzu v nem delat furu veci, prespat (sam, s nekym :o) ), dopravit se relativne mnohem dal, rychleji, komfortneji, prevezt v nem furu veci"
Ještě jednou zdůrazňuji, že mluvím výhradně o Praze nebo velkém městě. Jestli někdo zkusí jet v rámci Prahy 260km/h (případně hodlá akcelerovat na "trapných 100km/h) tak si té svobody moc neužije, protože přijde o řidičské oprávnění. V Praze v autě nespím, ani sám, ani s někým- přišlo by mi to úchylné, mám v Praze byt a v něm postel.
Mne v Praze svobodu pohybu auto dava. Ne kazdy se potrebuje pohybovat tam a tehdy, kde a kdy vznikaji kolony. Treba tak za hodku pojedu z Barrandova do Nusli. Tezko bych se tam dostal lepe a pohodlneji MHD nebo na kole (kolobezce).
Do vyloh se divat nechci.
Jen tak se projizdet behem dne? Na to nemam cas. Kdyz nahodou ano - zbyde mi chvile a jsem nekde dal od bydliste i prace, stavim se na obed. Casto jsem vsak bez nej.
Neber se tak vazne a zacni respektovat i ostatni. Jejich nazory, hodnoty, zpusob zivota, kazdy neni jako ty. Nastesti.
Neodporuj a nebuď drzý joooo. Nebo si tě dá na jeho přeplněný BL. Možná budeš mít štěstí, že se tam nevejdeš:-))))
Film je o autech ve městech, já tu píšu o autech ve městech. Co je divného na tom, že neberu argumenty týkající se aut mimo město?
Ze jedine mesto na svete neni precpana Praha. Ktera- ver nebo never- jeste tak extra precpana stejne ani neni. Sam pracuju ve meste, bydlim ve meste, narodil jsem se a vyrustal ve meste a pritom vubec nechapu o cem se nas tu snazis presvedcovat.
Obdoba toho je na královéhradeckém diskuzním fóru. Musím se smát, když tam čtu plky o příšerně přetížených ulicích a ucpaných křižovatkách. Přitom i ve špičce se tady semafory jezdí nejvejš na dvakrát... Jsou mnohem menší hnízda, kde i přejít je opravdu peklo a křižovatky opravdu ucpaný. Naštěstí jich díky obchvatům ubývá.
"neustále poskakuješ v koloně"
Já teda pražák nejsem, ale v Praze se občas autem vyskytnu. A mě se snad ještě ani jednou nepodařilo zaseknout v zácpě. Naopak jsem se divil, jak jsem se fofrem dostal přes celou Prahu na Smíchovské nádraží. MHD bych tam tak rychle nebyl. Na kole už vůbec ne. Hlavně bych na kole neodvezl zpět tři lidi:-))
Proč furt strašíš s kolonama, když to není pravda. Tyhle kecy mě fakt dostávají. V koloně jsem stával OBČAS, když jsem jezdil přes Prahu na jih do Strakonic. Tak na Barandově jsem občas popojížděl. Ale i v pátek v pět odpoledne je to snesitelné....
Kluci, už se nehádejte! Každý má kousek pravdy. On ten problém je daleko komplexnější. Za A) Praha jde projet autem bez kolon, ale jen pokud si vybereš správný čas (což vede k té svobodě) a znáš město. B) Výhodou pražské MHD je, že jezdí často, takže moc plánovat nemusíš anebo v taktu a to na známých trasách zvládneš.
Kolony v Praze jsou a ne, že ne... Někdy horší, jindy lepší. Jezdím prakticky denně kolem magistrály a ta stojí skoro pořád, stejně tak ráno jezdim do školy po Evropské a ta stojí skoro každý den posledních minimálně 3 roky, co jezdím až do Dejvic, ale předtím to to nebylo lepší... Patočkova a dneska třeba i Barrandov prostě často stojí... a tomu se nevyhnete... Auto dává spoustu svobod, ale ne absolutně, stejně tak jako kolo...
"a dneska třeba i Barrandov prostě často stojí... a tomu se nevyhnete..."
Prave dnes jsem se tomu uspesne vyhnul. 8-) Ale to uz musis vedet. Kdo projizdi Prahou jen obcas, nebo jezdi na kole, musi mit pocit, ze jsou vsude kolony. Kdo ji zna vic a jezdi denne, ten vi kudy.
Jedine trvale opravdu problematicke misto je Vltava. Mosty nejsou dostatecne propustne.
Tady se nikdo nehádá. Jen Hraboš vše zde prezentuje jednostranně. Z pohledu bojovníka.
" ale jen pokud si vybereš správný čas (což vede k té svobodě) a znáš město."
Pravidelně jsem jezdil v pátek odpoledne přes celou Prahu. Pokud jsem jel do Prahy pracovně jel jsem dost často ve špičce. A pražák nejsem a Prahu znám prd...jedu slepě dle navigace.
To, že to někde "stojí" neznamená nic drastického. Ono si někde postojíš, ale zas to někde jinde "naženeš". Zažil jsem mnohem horší města než je Praha.
A k MHD. Ta v Praze stojí tak trošku za prd. Funguje OK v centru a blizoučkém okolí. Ale jakmile se potřebuješ dostat do okrajových částí Prahy a tam nedej bože "cestovat" tak jsi namazanej. To je pak na koloběžku, skládací kolo nebo dobré nohy...tam ta MHD jezdí bídně. Stačí to srovnat s jinými evr. městy.
Je pravda, že nemám srovnání MHD v jiných městech v Evropě, mám srovnání s amerikou a to je nesrovnatelný (a to i délka těch kolon). Já jezdim do školy z okraje skoro každý den. Dokonce nemáme PID a přesto mi to jezdí tak akorát... Občas si holt počkám, to mě štve, ale mnoha jiným lidem to vyhovuje. Všechny zpoždění, které mám při jízdě do prahy nezpůsobují přestupy a tak, ale doprava. Třeba když jedu na Bílou horu, tak to stojí od národní až pod Klárov (v opačnym směru i na tom Klárově) a pak kolem budovaný Blanky. A třeba na Malé Straně ty auta fakt nemají co dělat, to se klidně budu hádat. Holt praha je vyprojektovaná v centru pro fiakry a tramvaje, ne pro auta všude. Nedávno jsem byl v Bratislavě a ačkoli mají všude obrovský provoz jako v praze, hromady dálnic, tak v centru ani auto a fakt to bylo úžasný!!! V tom je i to Brno lepší... BTW ta Blanka podle mě dlouhodobě nepomůže dopravě, auta se budou muset dostat k ní a stejně se to ucpe...
Já jezdil léta do Prahy do školy. A i teď jezdím do Prahy vlakem a po ní MHD (auto nemám, nechybí mi). Celý život tak jezdím a nevadí mi to. Naopak. Ale taky jsem jeden čas byl nucen po Praze autem jezdit (pracovně a teď občas, když jedu na jih nebo vyfasuju auto kamarádky - pražandy). A vždy se musím smát těm hláškám propagátorům cyklistiky a ekobláznům, jak je Praha ucpaná a jak kolo a MHD šetří čas.
Nešetří vždy. Pokud jedu z Lysé nad Labem vlakem do Prahy, tak jezdím pravidelně o vlak dřív, protože to má každou chvilku zpoždění. Takže už tímhle ztratím čas. Pak mi někde v Praze ujede přípoj a zase čekám. Já myslím, že tyhle prodlevy jsou srovnatelné s tím "nekonečným" stáním v kolonách.
Mimochodem. Každý tu nadává na auta a MHD povyšuje. Ale on i ten autobus (a i někdy tramvaj) v té koloně občas postojí. A není nic horšího, než stát v narvaném autobuse ve třiceti stupňovém vedru:-) Tohle opravdu rád vyměním za pohodlí auta s klimoškou ať se to někomu líbí nebo ne:-)))
Vaše statě ale patří spíše do kategorie vtipů. Je úsměvné opakovaně se pokoušet nás Pražany přesvědčovat o tom, že nejsou kolony a jízda přes Prahu je vlastně bez problémů. Hlavně ta zmínka o projíždění v pátek odpoledne je povedená.
Aha. Takže jako mimopražák vám do těch pražských témat nemám co kecat. OK. Pražáci, no. Mimochodem. Nikde jsem nepsal, že je to bez problémů. To si zas cucáš z prstu. Psal jsem, že to dost často není takové, jak nám to tu zastánci MHD a kol předkládají.
Ano. Jezdíval jsem přes celou Prahu v pátek odpoledne. Na baranďáku jsem se teda na chvilku zastavil. Ale nikdy to nebylo tak šílené, jak se tu všude píše. A jako nepražák, který služebně musel po Praze více jak rok jezdit vím své. Vždy to šlo relativně v pohodě. Určitě jsem nestál furt někde v zácpě, jak nám tu neustále někdo několik let tvrdí:-)))
Ale už mlčím. Sorry pražáku:-)))
Vůbec nemám nic proti tomu, když svoje zkušenosti popíše někdo, kdo není z Prahy. Navíc nejsem absolutně zaslepený patriot a nejsem zastáncem žádné skupiny, která používá rozdílné dopravní prostředky. Ať se jedná o MHD, kolo nebo auto. Asi máme rozdílné zkušenosti a moje jsou pravděpodobně větší, vím však, že při plánování jakéhokoliv času musím zahrnovat zdržení při pohybu po komunikacích a přesto jsou momenty na hranici kolapsu, pokud kolaps není přímo reálný.
Já zas v Praze (a při cestě do Prahy) používám převážně MHD a vlak/bus (bydlím pár km od Práglu). A to už skoro čtvrt století. A vím, že i já potřebuji počítat s časovou rezervou. České dráhy jsou úžasně přesné a MHD taky dost často nenavazuje (a on i ten autobus se někde zadrhne v koloně).
Když to pak srovnám s mýma cestama autem po Praze, tak ty zastávky v kolonách nejsou časově tak hrozné oproti ČD, MHD. Proto se vždy pousměji, když tu někdo vyzdvihuje MHD a tvrdí, jak je to autem časově a i jinak nepohodlné. Já si teda raději posedím v koloně v autě než v narvaném autobusu.
Dokonce můžu porovnávat tu samou cestu autem a MHD skrz Prahu, protože cestou na ten jih (Strakonice) jsem využíval obě varianty.
Každý způsob dopravy je na někdy lepší a někdy horší. Ale tvrdit tu, to co Hrabosh a Medvěd...to je dosti jednostranné.
Takovou cílenou změnou podmínek by byl například přídělový systém na benzín..
WWII. byla dobou, kdy cyklistika v Česku a na Moravě jen kvetla
http://www.youtube.com/watch?v=V5HQ1tk3bcs
http://www.youtube.com/watch?v=hqUShG_x9Ic
http://www.youtube.com/watch?v=4_I-LZswN3A&...
http://www.youtube.com/watch?v=lSUhFMlPzwI
Takže potřebujeme snížit dostupnost ropy... Hmmm... Pojďme Rusům vybombardovat Karlovy Vary :)
Ohromný nárůst cyklistické dopravy nastal v Praze také v roce 2002, po povodních.